PDA

Näytä tavallinen näkymä : Gravelkumi versus retkikumi

Presti-1
14.03.2020, 09.25
Vaihdoin monella pitkähkölläkin (yli 1000 km) reissulla palvelleen fillarin gravel-pyörään. Hyviä renkaita jäi varastoon, Scwalben Marathon Supremia ja Marathon Mondialia. Mitä eroa näillä on gravel-kumeihin, kuten uudessa pyörässä alla oleviin G-Oneihin? Näissä nappulaa pinnassa, mutta käytössä?

Firlefanz
14.03.2020, 10.51
Taitavat olla jäykempiä ja siksi huonommin rullaavia, kun poistutaan asfaltilta ja tasaisilta kovapintaisilta hiekkateiltä. Joustavat gravelrenkaat lienevät myös hivenen mukavampia samoilla paineillakin.
Sileähköillä renkailla pito on myös selvästi huonompi silloin kun tienpinnalla on irtohiekkaa enkä välttämättä lähtisi sellaisilla ajamaan kuin helpoille polunpätkille.

Hyväkuntoisille renkaille voi silti jäädä sopivaa käyttöä, mutta se siis riippuu täysin siitä millaisilla teillä tietää ajavansa tai mielellään ajaa. Tunnen kuskin joka ajoi 28-millisillä Supremeilla lenkkejä yhdessä 35- tai 40-millisiä nappularenkaita käyttäneiden kanssa sen kummemmitta ongelmitta. Itsellänikin on ollut 32-milliset Supremet niin sanotusti kesägravelrenkaina eli silloin kun ei ole suurempaa huolta irtohiekasta tai mudasta tai siitä että mennään "teknisille" poluille eli jonnekin missä nappuloiden tuomaa pitoa tarvittaisiin.

jalkkis
14.03.2020, 11.05
^Komppaan FF:ää. Olen ajanut 32mm Marathon Supremeilla monta vuotta. Minusta oiva yleisrengas, kunhan on kovaa pohjaa alla (lue: asvaltti, kovapohjainen hiekka). Pehmeämmällä pito loppuu. Olenpas ajanut ko. renkaalla talvellakin auratuilla kelveillä / tampatulla lumella. Tosin vain takarenkaana.

Rullaakin ihan ok ja aika vähillä puhkeamisilla on selvitty. Jos tulee enempi hiekkaista alustaa, niin pinnasta saa kaivella kiviä pois.

maalinni
14.03.2020, 11.14
Retkikumissa on yleensä pistosuojaus. Gravelhommissa en sellaista käytä, koska rullaavuus kärsii.

maapaa
14.03.2020, 12.22
Voin suositella Specialized Trigger sarjaa, löytyy pistosuojaus jne. Rullaavuudessa en ole huomannut eroja, käytössä perus Trigger:t ja Trigger Tubular:t.

Firlefanz
14.03.2020, 13.06
Retkikumissa on yleensä pistosuojaus. Gravelhommissa en sellaista käytä, koska rullaavuus kärsii.

Kysymys ehkä pitää asettaa: kärsiikö kuski aina jos ja kun rullaavuus kärsii? Tai miten paljon rullaavuus saa kärsiä ilman että kuski kärsii?

Vastaus lienee vähän samansuuntainen kuin silloin kun kysytään maantiepyörän keveydestä. Kyllähän kevyemmällä pyörällä monesti kokee kuinka sillä on ihan erilaista ajaa kuin pari kiloa painavammalla, mutta jos sitä tunnetta ei jää kaipaamaan, voi molemmilla olla ihan yhtä kiva ajaa.

Mulle ei optimaalinen rullaus ole ihan tärkeimpien tekijöiden joukossa, koska koen että graveliin kuuluu sellainen vastuksien voittaminen ja koska huonomminkin rullaava rengas tuntuu rullaavan ihmeen hyvin sen jälkeen kun on selvittänyt hankalamman tienpätkän. Mutta asian voi kokea toisinkin. Kunhan kysyjällä on kokemusta G-Oneilla ajosta, hän voi vaihtaa Supremet alle, jolloin selvinnee mihin leiriin hän tässä kuuluu:cool:

nure
14.03.2020, 19.48
Kyllä nykyisistä gravel kumeistakin suojauksia löytyy riittämiin. Eihän nuo Marathon sarjan renkaat loppupeleissä mitään ihmeellisiä ole, ainakin Racer oli heikompi kuin Kojak.
Tietenkin pitkälti kyse siitä mitä arvostaa ja jos mahtuu niin esim. Contin RaceKingit Protection versiona kestää ja rullaa...

Firlefanz
14.03.2020, 20.28
Eihän täällä kukaan ole Marathoneja minään loppupeleissä ihmeellisinä - mitä se sitten tarkoittaakin - kenellekään tyrkyttänyt. On vain yritetty nöyrästi kuunnella kysyjää ja vastata parhaan kykymme mukaan kysymykseen jonka ymmärsimme kysyjän esittäneen.

Saatan olla väärässä mutta minusta hän halusi tietää onko varastoon jääneillä renkailla vielä käyttöä gravel-ajossakin vai ovatko oikeat gravel-renkaat niin paljon parempia ettei vanhoilla enää mitään tee koska niillä ei viitsi, uskalla tai whatever ajaa. Minusta hän ei siis varsinaisesti kysynyt mikä olisi hyvä suhteellisen pistosuojattu gravel-rengas. Vaikka eihän siitäkään ole mitään haittaa jos joitain sellaisia tulee tässä ketjussa mainituksi.

Tosin voi olla että ne jotka ajavat gravelia tubelessina ja pitävät rengasvalinnassaan keskeisenä kriteetinä sitä että löytyy sitä "supplenessia" hieman hymähtävät kun täällä ajetaan sisureilla ja renkailla joista suppleness on varsin kaukana ja kehutaan kuitenkin rullaavuutta...

nure
15.03.2020, 08.35
^En moista tarkoittanut. Nykyään tietenkin luodaan niin monta kategoriaa että hitaampi helposti tippuu kärryiltä. Jokainen ajakoon omat ajonsa ihan millä vaan renkailla, tärkeitähän on ajaminen.

Presti-1
15.03.2020, 16.43
Entäs kun lähden seuraavalle retkelle (90% asfalttia) - gravel-renkaat vai retkirenkaat?

nure
15.03.2020, 17.32
Mieleiset, mitä ominaisuuksia pidät tärkeinä, valinta sen mukaan, nopeus, kestävyys, paino, miellyttävyys, parikin noista saat samaan pakettiin niin aika ok...

arctic biker
15.03.2020, 18.04
Just litkutin pienimuotoiseen retkiajoon ynnä normilenkkeilyyn taakse Hutchinson Overiden ja eteen Conti Terra Speedin. Vanteen teippauksen jälkeen asensin sisureilla muotoaan hakemaan ja teippiä painamaan. Ja tuli testattua myös kuinka nuo on vanteelta poistettavissa ,helpot olivat.
Kerrassaan kettumainen tilanne jos kenttäolosuhteissa puhjennutta rengasta ei helpolla vanteelta pois saa tai takasin vanteelle.

Kellarissa on hyväkuntoinen Vittoria Voyager Hyper-setti (32mm) joilla oon kyllä joskus sorallekin eksynyt, reikiä nolla. Täytynee mielenkiinnosta ajaa pientä vertailutestiä kesällä.

hiilikuitumies
15.03.2020, 20.53
Vaihdoin monella pitkähkölläkin (yli 1000 km) reissulla palvelleen fillarin gravel-pyörään. Hyviä renkaita jäi varastoon, Scwalben Marathon Supremia ja Marathon Mondialia. Mitä eroa näillä on gravel-kumeihin, kuten uudessa pyörässä alla oleviin G-Oneihin? Näissä nappulaa pinnassa, mutta käytössä?
Pito hiekalla. Minä itse ajaisin nuo loppuun, mutta silloin kannattaa huomioida suurempi varovaisuus tietyissä tilanteissa. Tosin myös renkaan leveys vaikuttaa paljon. Jos G-One on hyvin kapea, sehän uppoaa herkästi pehmeään alustaan. Jos pitäisi valita, itse ottaisin mieluummin soralle ja poluille leveän sileän kuin kapean nappularenkaan.

nure
15.03.2020, 21.54
Jos 10% hiekalla tai muulla alustalla niin menisin 28-32mm. pistosuojatuilla rullaavilla...
Taas 4Season mielessä...IMO...

Mohkku
17.03.2020, 12.51
Supremessa ja Mondialissa on käsittääkseni parempi pistosuojaus kuin G-Onessa. Itselläni on Marathon Racerit koossa 40 mm (lähes samat renkaat kuin Supreme) ja niillä ei ole minkäänlaista ongelmaa ajella hyväkuntoisia sorateitä. Retkikäytössä tietysti valintaan vaikuttaa varmasti kuorman määräkin, kuinka tärkeänä pistosuojausta pitää.

Eräs rengasvalmistaja kirjoitteli blogissaan kuvion merkityksestä gravelissa. Esitti ajatuksen siitä, että nappularengas ei pidä yhtään paremmin kuin sileä. Ajatuksena oli se, että nappulat ei kuitenkaan pureudu irtosoran läpi pitävään alustaan, vaan luisto syntyy renkaan ja kovan tien pinnan välissä olevan irtohiekan rullatessa pintojen välissä, ei renkaan luistaessa kovalla sorapinnalla. Tällöin sileän renkaan ote irtohiekasta olisi jopa parempi kuin kuvioidun renkaan. Näin siis tavanomaisella hyväkuntoisella soratiellä. Pehmeämmät olosuhteet tai muuten vain huonommassa kunnossa olevat tiet on asia erikseen.

Teoriaa en ole testannut, enkä saanut siihen vahvistusta. Veikkaan kuitenkin, että jos normaalia rauhallista lenkkivauhtia ajaa ilman, että kurveissa pitää rajoja hakea, asialla ei ole merkitystä. Mikään kohtalaisen laadukas rengas ei ole liian liukas näissä olosuhteissa, kuten joidenkin 28 mm renkaan käyttöä koskevasta kommentistakin voidaan päätellä.

Mondial taitaa olla pykälää raskaampi kuin nuo muut renkaat. Vaikka rullaavuus asfaltilla lienee kaikissa kelvollista tasoa, ylimääräinen paino saattaa pientä nahkeuden tunnetta kiihdytyksissä aiheuttaa.

hiilikuitumies
18.03.2020, 02.54
Minä olen jonkin kerran huomannut tottumuksen vaarat, kun olen ajanut Big Applella vastaavan levyiseen nappulakumiin tottuneena. On tullut yllätyksenä, kun yhtäkkiä onkin vähän vaikeuksissa tilanteessa, jota normaalisti ei edes miettisi. Ehkä en osaa vain ajaa, mutta omissa ajoissa varovaisempi olen saanut olla. Kuntoradat, soratiet jne. Olen päättänytkin, että en ota enää sileitä renkaita tuon takia, kun en keksi niistä itselleni hyötyjäkään. Renkaan kapeutta pidän kuitenkin suurempana ongelmana. Kapea on minulle jo vaarallinen sorateillä. Enkä myöskään näe kapeudesta omissa ajoissani mitään hyötyä, kun mieluummin ajan alhaisemmilla paineilla mukavammin. En ottaisi ikinä enää alle 2 tuuman rengasta omiin pyöriini.

Joillain ei kuitenkaan ole näitä ongelmia. Kukin tavallaan ja vaatimuksillaan.

Mohkku
18.03.2020, 08.10
Voihan olla, että tuo sileän renkaan teoria toimii vain ideaalioloissa ja kun käytännössä irtosoran määrä vaihtelee (esim. vain sorateiden raiteet paljaana enemmästä irottavarasta), nappularengas on käytännössä helpompi ajaa?

Vaikka tuossa sanoin 40 mm Racerin toimivan sorallakin, vaikeuksiin joudun sillä, jos ajaudun irtosoralle. Silloin kaipaan maasturin 2,2" nappularengasta. Hienosäätöä voisi tehdä rengaspaineilla, mutta koska valtaosa kilometreistä kertyy asfaltilta, pidän renkaissa kovia paineita.

hiilikuitumies
18.03.2020, 09.36
Ehkä niin. En minä pysty varmasti sanomaan, että omakaan kokemukseni on oikea edes itseni tapauksessa, koska ei sitä mitenkään pysty varmistamaan. Siltä se kuitenkin on tuntunut. Tuntemus on tällaisessa tietysti tärkeä itsessään, koska se vaikuttaa ajamisen itseluottamukseen. Jos alkaa epäröidä, se voi viedä nurin, kun tekee jotain eri tavoin kuin toisin. Tottumus myös, kun on tuntuma siihen, miten rengas käyttäytyy. Onhan eri nappularenkaissakin erilainen tuntuma, jos esim. toisessa on isot reunanastat ja toisessa ei tai profiilissa on eroja.

Mohkku
18.03.2020, 10.34
Itse luotan tunteeseen. Jos kilpailisin, kello olisi tärkein mittari. Mutta koska en kilpaile, eniten on merkitystä sillä, miltä ajaminen tuntuu.

hiilikuitumies
18.03.2020, 10.40
Sama juttu. Eikä tunnu hyvältä, jos on epäilys, että saattaa mennä yllättävän helposti nurin. Senkin välttäminen on jo arvokasta sinällään.

Mohkku
18.03.2020, 11.19
Löytyipäs tuo artikkeli sileästä renkaasta soratieajossa:

https://www.renehersecycles.com/why-we-dont-make-gravel-tires/