Näytä tavallinen näkymä : Cycloon maantie/sorarenkaat

puumangeri
10.03.2020, 08.25
Cyclocrossiin tarvitsen ja haluaisin uudet kumet. Käytössä on vain yksi pyörä, lenkit ja arkiajot tapahtuu kaikki siis samalla fillarilla. 85-90% ajasta ajan asfaltilla, 10-15% hiekkateitä. En aja poluilla / maastossa lainkaan.
Mikä olis hyvä rengas mikä rullaa hyvin asfaltilla mutta kestää hyvin soraa ja kiviäkään? Avainsana on "pistosuojaus".
Kiitti etukäteen.
Durano Plus tai perusdurano vaikkapa 28 mm, minulla maantiepyörässä nuo perusrenkaat 25 mm jo neljännen kesän kunhan kesään päästään. Kestävät ajoa, piikkejä ja aikaa hyvin. Vain paritonnia kesässä tosin tällä ajoa. Yksi ehdokas tässä.
https://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano-plus
Itsellä ainakin 4Season toiminut...
Continental Gatorskin kestää sepelit. Edellä mainittu 4season lienee kevyemmin rullaava ja kestävyys jotakuinkin samaa tasoa.
Contin Gatoreista myös hyvä kokemus jos 32 mm haluaa, toimii siihen kuin Duranotkin.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/63586/gjtsj/Continental-GatorSkin-32-622-maantiepyoran-rengas-28?gclid=Cj0KCQjw9ZzzBRCKARIsANwXaeJEZqIWmhNsUtVP5 KfN-rvKzyyRia6Teu03aKfyhJ_oHfiOVzRp-NkaAl9QEALw_wcB
+1 ääni Gatoreille. Ajaa ihan hyvin "greiveliäkin" ja kestää kaiken paitsi tappajasepelin.
Hyvin rullaava rengas ja gatorskinit ei oikein istu yhteen.
Kun sepelit on putsattu pois, niin scwalben g-onet sopivassa koossa alle vaan.
kurvaaja
10.03.2020, 12.47
Itsekin meinasin kokeilla yleisrenkaaksi 32mm leveänä joko Gatorskinejä tai GatorHardshellejä, kunhan saavat sepelit pois. Hardshell ilmeisesti vielä hieman vahvemmalla suojauksella, onko näistä kokemuksia?
ps. TERUn linkkaama Gatorihan on vaijerisivuilla, taitettava version sitten 10€ kalliimpi (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/66003/ngxcj/Continental-GatorSkin-32-622-maantiepyoran-rengas-taitettava?list=OZCYkRiHcVkiHuE39Kf7bh1A1O9KIENM5w jg9KIYF5GFvO9sX415LUMn9s7z39s7UkQ).
Coasting
10.03.2020, 12.57
Olen ajanut sekä Gatorskinillä että hadshellillä. Saa kimppalenkeillä vähän paremman treenin ja rullaa tarpeeksi ettei tipu porukasta. Jos haluaa oikeasti pistosuojatun kumin, niin on kyllä hyviä.
Nykyään ajan GP5000TL ja ihan surutta soralla ja hiekallakin.
Olen ajanut sekä Gatorskinillä että hadshellillä. Saa kimppalenkeillä vähän paremman treenin ja rullaa tarpeeksi ettei tipu porukasta. Jos haluaa oikeasti pistosuojatun kumin, niin on kyllä hyviä.
Poistun takavasemmalle hinkkaamaan lisää traineria...
...
ps. TERUn linkkaama Gatorihan on vaijerisivuilla, taitettava version sitten 10€ kalliimpi (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/66003/ngxcj/Continental-GatorSkin-32-622-maantiepyoran-rengas-taitettava?list=OZCYkRiHcVkiHuE39Kf7bh1A1O9KIENM5w jg9KIYF5GFvO9sX415LUMn9s7z39s7UkQ).
Katoppas mikä lipsahdus, mutta oma rengaspari onkin jäykkälankainen, tuli yli viis vuotta sitten briteiltä ja nyt tonen onkin jo häipynyt. Tuolle pitänee hommata tästä pari. Uskomattoman kestäviä ovat pahimpiin piikkiaikoihin, ei näihin tartu sepeli!
ei näihin tartu sepeli!
Mulle just kaveri kertoi, että molemmat 32mm gatorskinit menivät puhki, koska sepelit olivat kaivautuneet useista paikoista sisuriin asti...
Isä nitro
10.03.2020, 15.37
Kovin on kontinentaalista, niin laitetaanpas vähän vaihtoehtoja.

Näistä kokemuksia: Hutchinson sector (28 mm) ja WTB Exposure (30 mm), joista kumpikin käyvät mainitsemaasi käyttöön erinomaisesti. Pistosuojaus ainakin minulle riittänyt ehkä aivan pahinta sepelikeliä lukuun ottamatta. 
Kuten olen toisaalla maininnut, nyt alla ja kevättä odottelemassa Schwalben Pro onet (30 mm), joilla ajattelin myös mennä hiekkateille. Seuraavaksi hommailen luultavasti Pirellin Cinturato Velo TLRt. 
Niin ja nämä kaikki ehdottomasti tubeleksena, mutta ymmärtääkseni noihin kaikkiin sisäkumitkin mahtuvat.
Mulle just kaveri kertoi, että molemmat 32mm gatorskinit menivät puhki, koska sepelit olivat kaivautuneet useista paikoista sisuriin asti...
Voiko kuulopuheisiin luottaa.😊
kurvaaja
10.03.2020, 16.12
Voiko kuulopuheisiin luottaa.
"Kuulopuheiden" mukaan Gatorit myös todella liukkaat märällä? Onkohan näin? Rupesin tätä miettimään, kun renkaat tulossa itsellä kuitenkin nimenomaan huonon kelin/ sadekelin pyörään. GP5000 huippu rengas ja hyvä pito märälläkin, mutta suojaus saisi olla vähän parempi.
Kuulopuheiden luokkaan menee tuokin väite, omat kokemukset ei tue, rengas ollut edessä sekä suora että kippuratankoisessa, ajo tosin matka retkityyppistä, kesyn puoleista. Alun kysyjän luonnehdinnan tyyliin.
Kommuutteri
10.03.2020, 16.50
"Kuulopuheiden" mukaan Gatorit myös todella liukkaat märällä? Onkohan näin? Rupesin tätä miettimään, kun renkaat tulossa itsellä kuitenkin nimenomaan huonon kelin/ sadekelin pyörään. GP5000 huippu rengas ja hyvä pito märälläkin, mutta suojaus saisi olla vähän parempi.
Märkään ja kylmään hyvä valinta on kyllä 4season. Taitaa olla parempi pistosuojakin kuin 5K.
Sent from my iPhone using Tapatalk
puumangeri
10.03.2020, 19.16
Mulla on ollut 4 Seasonit aikaisemmin käytössä parissa pyörässä vuosien ajan. Kerran sain uuden tuliterän renkaan hajalle 300m ajon jälkeen sepelillä, mutta muuten en muista rengasrikkoja. Taisin kyllä käyttää lisänä jotain pistonauhaa sisäkumen ja renkaan välissä. 
En kyllä muista tuliko noilla ajettua hiekkateitä. Todennäköisesti taisin vältellä. Jos raati on sitä mieltä, että 4 season on hyvä hiekkatierengas, niin toi vois olla kyllä passeli vaihtoehto.
Munarello
10.03.2020, 19.36
Spessun Roubaix Prot on olleet krossarissani jo toista vuotta alla ilman ongelmia. Toimii ihan kivasti sekä päällysteellä että soratiellä ja tämän kevään aikana melko surutta on menty myös sepelillä. Toki ei taida olla sitä tappajasepeliä meillä päin. Tubelessina menty ja kiekot on dt swissia.
En kyllä muista tuliko noilla ajettua hiekkateitä. Todennäköisesti taisin vältellä. Jos raati on sitä mieltä, että 4 season on hyvä hiekkatierengas, niin toi vois olla kyllä passeli vaihtoehto.
Se on katurengas. Kaikilla katurenkailla voi ajaa hiekallakin, mutta katurengas se silti on.
Hyvin rullaava rengas ja gatorskinit ei oikein istu yhteen.
Kun sepelit on putsattu pois, niin scwalben g-onet sopivassa koossa alle vaan.
Kompromissi tietysti mutta Schwalbe ja pistosuojaus ei ainakaan sovi yhteen.
Kompromissi tietysti mutta Schwalbe ja pistosuojaus ei ainakaan sovi yhteen.
Joo, ei sillä sapelisepeliä ajella. 
Itse sitä joutuu päätkösen tekemään. Siis minkä painotuksen laittaa korkeimmalle.
puumangeri
10.03.2020, 22.25
Se on katurengas. Kaikilla katurenkailla voi ajaa hiekallakin, mutta katurengas se silti on.
Tarkoitin, että jos 4season pysyy oikein hyvin ehjänä hiekalla, niin se riittää.
Kommuutteri
10.03.2020, 22.40
Tarkoitin, että jos 4season pysyy oikein hyvin ehjänä hiekalla, niin se riittää.
Mantel, joka kaupaksi tekee aika asiallisia tuotearviointeja, suosittelee 4Seasonia erityisesti gravel racingiin. https://www.mantel.com/blog/en/continental-grand-prix-4-season-32-mm-review. Joten kait se pysyy. 
Mä ajelen itse sillä lähinnä välikelit, ennenkuin hiekat ja sepelit kunnolla poistettu ja usein on kylmää ja märkää. Ei flattejä pariin vuoteen (Kop-Kop)...
Sent from my iPhone using Tapatalk
puumangeri
11.03.2020, 10.16
Kiitoksia kaikille. Valintani taitaa olla tuo 4 Season, 32mm.
Onko kellään kokemusta saako tollasen 4seasonin litkutettua pitäväksi?
Maratoneilla ajellu litkuilla ja melko helpolla sai pitämään kun taas g-one mikä tuli roadliten mukana tihkui kyljistä niin paljon että suosiolla laitoin sisurit kuten niihin versioihin oli suunniteltukin.
Sotanorsu666
11.03.2020, 12.44
^ Juuri kokeilin huvikseni Eastonin hiilikuituisille tubelesskiekoille, että pitäisikö ilmat litkujen kanssa. Nousee hyllylle hienosti ja kaikki oli muutenkin todella lupaavaa, mutta tunnissa 4bar --> 0bar. Ei auttanut yön yli lepäämiset, hölskyttelyt, kyljellään makuuttamiset yms.. Eli vastaus kysymykseen omakohtaisella kokemuksella on EI.
kurvaaja
11.03.2020, 14.37
Kompromissi tietysti mutta Schwalbe ja pistosuojaus ei ainakaan sovi yhteen. Ainakin G-One Allroundin osalta allekirjoitan tämän. Todella herkkä puhkemaan. Muuten hyvänoloinen rengas, mutta ei kestänyt ainakaan itsellä yhtään. Meni rahat kyllä hukkaan niissä, kun vähäisten kilsojen, mutta monien flättien takia meni hylkyyn. No pyöräily on. Aikarajoitteisena sitä mielellään käyttää tunnit ajamiseen eikä rengastöihin... Ainoa Schwalbe mistä hyviä kokemuksia on Marathon (Plus), joka onkin sitten todella hyvä rengas.
En pitäisi maantie/cyclo rengaiden litkutusta niin olennaisena kuin maastorenkaiden, kuitenkin kovalla alustalla ajetaan kunnon paineilla. Itsellä 4season toiminut suht kovilla alustoilla ja Tuboliteillä kiitettävästi ja tuo Black Edition vielä näyttääkin hyvältä verrattuina perinteisiin.
Ainakin G-One Allroundin osalta allekirjoitan tämän. Todella herkkä puhkemaan. Muuten hyvänoloinen rengas, mutta ei kestänyt ainakaan itsellä yhtään.
Mielenkiintoista. Minulla on "Schwalbe G-ONE Allround Performance RaceGuard", eikä ole ollut mitään ongelmia. No, x sataa kilometriä noilla vasta ajettuna. Mutta kuitenkin hiekoitussepelilläkin. Tietenkin nyt, kun renkaani saivat tietää tämän, ne hajoavat heti kotimatkalla.
Toisaaltaan, renkaiden puhkeaminen monasti pelkkää huonoa tuuria joita voi tapahtua mille vaan. Aikoinaan halvoilla Neuvostoliittolaisilla tuubeilla 8km karkeaa sepelimurskaa ilman rikkoa muun ajon ohella ja toisilla 500 metriä kotiovelta ja rengas puhki...
Coasting
12.03.2020, 12.06
Eilen jouduin vahingossa aika ikävälle soralle ja teräviä kiviä. Pakko myöntää että GP5000 pito on todella huono tuollaisella alustalla. Mutta kyllä sitä pystyi hiljaa ajamaan kunnes löytyi taas asfaltin tapaista.
4 Season tarjouksessa (https://www.canyon.com/fi-fi/continental-grand-prix-4-season-28%22-road-tyre/157522.html) Canyonilla 
36,95 kpl, en tiedä onko halvin mahdollinen hinta, mutta en jaksanut enempää etsiskellä.
Tuli ostettua maantiepyörään 2 renkaiksi.
Aiemmin muutama viikko sitten ostin GP 5000 renkaat maantiepyörään, 1 renkaiksi.
 Ostin ne vakuututtuani F-foorumilta tulleista hyvistä kommenteista kyseisistä renkaista.
Pitäisi olla maantiepyöräni rengastus kunnossa, oletan ainakin niin.
Spessun Roubaix Prot on olleet krossarissani jo toista vuotta alla ilman ongelmia. Toimii ihan kivasti sekä päällysteellä että soratiellä ja tämän kevään aikana melko surutta on menty myös sepelillä. Toki ei taida olla sitä tappajasepeliä meillä päin. Tubelessina menty ja kiekot on dt swissia.
Samainen valinta tuli tännekin taas, reilu kolmella kympillä kappale irtosi. Kestävä, helppo tubeless ja sopivan muhku 33mm leveys. Lisäksi saa ruskealla kyljellä, jos jollekin se on tärkeää.
Vähän jälkijunassa tulee tämä, mutta kyllä Gatorit ovat noin pääsääntöisesti kestävät - jopa erittäin - renkaat ja kyllä niillä matkaakin tekee aivan riittävän joutuisasti ja keveästi. Kaksi #ruska'a tuli ajettua samoilla nakeilla ja väliajot päälle eli varmaankin sellaiset 8000 km kaikkinensa. Graveliahan kestää melkein mikä rengas tahansa, koska alusta on pehmeä eikä sepeli/hiekka/sora/unameit painu renkaaseen niin kuin hiekoitussepeli asfalttia vasten. Kyllä Gatorerihinkin jälkimmäinen mainittu sepeli painuu ja pahimmillaan, jos on turhan kovat paineet tekee isohkoja halkeamia renkaan kulutuspintaan, josta sitten vielä helpommin ui kivet sisään. Joskus tuntuu, että tämä sepelikestävyys on niin herrassa kuin voi olla. Joskus kestää joskus ei. Gravelilla ei kuitenkaan tarvitse pahemmin puhkeamisia pelkäillä, se on henkilökohtainen empiirinen kokemukseni.
kurvaaja
19.03.2020, 11.40
Laitoin Gatorskinit 32mm koossa alle ja ensivaikutelmat muutaman sadan km ajon jälkeen oikein hyvät. Katsotaan vaikka 5000km jälkeen parempi tuomio, kun näkee miten ovat kestäneet (eli onko joutunut rengastöihin tienpäällä).
Jos sliksit haluaa Gatori on yksi hyvä. Samoin 32 on ollut monta kautta käytössä ilman mitään ongelmaa, nyt otin 28 kun nuo sopivat horoon maantiepyöräänkin. Ilmarenkaan keksimisen jälkeen ei huonoa rengasta.🤗
Omat kokemukset:
Gatorskin 32mm
+ kestää mitä vaan ja ei meinaan kulua millään
- On märällä liukas eikä ole mikään kovin rullaava tai mukava kumi.
4Season 28mm
+Aika hyvä pito märällä, mukava rengas ja rullaakin ihan kivasti.
- Kuluu melko nopeasti. Mulla kävin niin, että yksi hätäjarrutus teki kumiin selkeä kaljun alueen.
GP 4000 23-25mm
+Selkeä maantierengas, kestää kyllä myös soraa, mutta varovainen saa olla.
Täksi kesäksi hommasin GP 5000 TL 32mm nakit, joilla ajelen ne lenkit joissa on asfalttia 90% ja soraa/sekalaista loput. Toivottavasti näillä saa sopivasti rullaavuutta, vauhtia ja mukavuutta. Sora pätkät hoituvat varmaan aika rauhaksiin, mutta tarvittaessan voi aina tiputtaa hieman paineita, mikä lisää mukavuutta ja pitoa.
Bike24 sivulle joku kirjoittanut arvostelun GatorSkinistä: "15 000km und keine panne". Melko kestävät siis.
Mulla ollu helmikuun alusta noi Continental 4seasonit 32mm cyclossa.
3 rengasrikkoa nyt viikon aikana. Muuten tyytyväinen.
Mulla ollu helmikuun alusta noi Continental 4seasonit 32mm cyclossa.
3 rengasrikkoa nyt viikon aikana. Muuten tyytyväinen.
Kyllä mulla hitsais kiinni jos viikon sisään tulis kolme rengasrikkoa. Terveisin: kymmeniä tuhansia kilometrejä ajanut ja yksi rengasrikko.
kurvaaja
27.03.2020, 14.42
Kyllä mulla hitsais kiinni jos viikon sisään tulis kolme rengasrikkoa. 
Kuin myös. Yksi rengasrikko on huonoa tuuria, mutta jos tulee kaksikin flättiä samaan kumiin lyhyessä ajassa, niin uutta ulkorengasta kehiin!
Niin mulla hitsaskin :). Antaiskohan ne uuden renkaan liikkeestä josta noi hommasin?
...Antaiskohan ne uuden renkaan liikkeestä josta noi hommasin?
Ihmettelisin jos antaisivat.
Joo ei antanut.Nyt kesti ainakin työmatkan 28km. Tilasin kuiten gontin 5000 tubeles versiona ni Katotaan mitä ne kestää.
Kugelschreiber
28.03.2020, 23.46
Seuraavaksi hommailen luultavasti Pirellin Cinturato Velo TLRt. 
ehdottomasti tubeleksena
Mulla on olleet kyseiset renkaat fiksissä kuluneen talven ja oon aivan huoletta ajellut sepeliin ja lasinsiruihin. Ei rengasrikkoja. Rullaavatkin ihan siedettävästi. 5/5 ostaisin uudelleen.
Oho, tuo yllättää, leveyksiäkin useampia.
https://www.rosebikes.fi/pirelli-2675237-2675237
Kugelschreiber
29.03.2020, 11.34
Oho, tuo yllättää, leveyksiäkin useampia.
https://www.rosebikes.fi/pirelli-2675237-2675237
18 mm sisäleveyden vanteella ilman sisureita  28 mm Cinturato on asettunut n. 30 mm leveäksi, ja 32 mm Cinturato on aika tarkkaan 32 mm leveä. 35-milliset kiinnostaisi, mutta on sellainen välikoko että oman talouden fillareihin se lienee joko liian kapea tai leveä. Ehkä Pirelliltä tulee vielä 40-millinenkin sliksi. :)
Minulla ollut käytössä nyt nuo 32mm tlr versiot cinturatosta. Mainio gummi. Tuntuma ei minusta paljon eroa gp 5000 nakeista. Rullaa hyvin ja ei yhtään flättiä. Olen vedellyt noilla nyt maantietä, sepeliä ja hiekkaa....
cokekola
01.04.2020, 11.51
Lainaan tästä ketjua, kun olen melko saman pohdinnan edessä.
Ajoin talven cyclolla, jossa oli Marathon Winter Plussat ja olin melko tyytyväinen kulkuun. Kun nastat ropisevat paljaaseen asfalttiin, niin meno ainakin kuulostaa vauhdikkaalta! Hankin sitten niiden innoittamana Marathon Plussat kommuutterirenkaiksi, kun sepeliä on edelleen paikoin reitin varrella. Niihin en ole lainkaan tyytyväinen. Tuntuu, että rullaavuus on heikompi ja perstuntuma kivikova.
Nyt hankin toisen kiekkoparin, jotta voisin cycloon vaihtaa "herkuttelulenkeille" kevyemmät ja paremmin rullaavat renkaat, ja saisivat ne olla himpun mukavammatkin. Mutta mitkä? Lenkit pääasiassa pyörä-/maantietä Helsingin itäpuolella, mutta satunnaisesti hiekka- ja sorateitäkin, eli melko samat speksit kuin alkuperäisellä kysyjällä.
Aloin vain pohtia "rullaavuuden" käsitettä. Se ei käsittääkseni ole yksinomaan sama asia kuin pieni vierintävastus, vai onko? Ellei ole, niin onko rullaavuudelle muuta määrittelymenetelmää kuin takapuolituntuma? Onko se esim. jokin painon ja vierintävastuksen funktio, vai mitä se on?
Mittaustuloksia löytyy sivulta https://www.bicyclerollingresistance.com/ melko mukavasti, mutta eivätpä ne valintaa suoranaisesti helpota, kun ainakin osa esim. vierintävastustuloksista vaikuttaisi olevan ristiriidassa täälläkin esitettyjen rullaavuusarvioiden kanssa. 
Pistosuojaus on sitten vielä asia erikseen, sekään ei haittaisi täällä sepelinlevityksen luvatussa valtakunnassa. Ei edes kesällä, sillä osa sepelistä jää joka tapauksessa väylille.
(Yön tunteina haarukoin, vertailun uuvuttamana, Vittoria Voyager Hyperin ehkä tarkoitukseeni sopivaksi. Tosin pistosuojaus on heikompi kuin esim. Contin 4 seasonissa. Mielelläni näinä aikoina hankkisin renkaat suomalaiselta myyjältä, mutta tätä ei taida löytyä kotimaan kauppiailta?
Tämä pitkän edellä olevan läpätykseni voisi siis tiivistää kysymyksiin:
- mitä rullavuus oikeastaan on?
- saako Vittoria Voyager Hyperiä Suomesta?
Vittorian taittuvalaitaiset oli ainakin viime kesänä kortilla, mutta miksei esim contin gp5000 esim 32mm kumeja. Löytyy sisärenkaalle ja tubeles vaihtoehdot?
Coasting
01.04.2020, 12.28
En ole edes miettinyt että rullaavuus voisi olla muuta kuin vierinvastus.
PekkaLyyti
01.04.2020, 16.46
Itsellä Cyclossa alla 37 milliset Schwalben Marathon Supreme Evolutionit.
Ei voi moittia! Ainakin näin kokemattoman perstuntumalla ovat yllättävän mukavat  4-4,5bar paineilla (~130kg kokonaiskuormalla) ja tuntuvat rullaavankin aivan mahtavasti.
Vaikkei noissa juuri kuviota ole, niin tuntuvat pyörivän alla satunaiset hiekkatien pätkätkin ihan ongelmitta.
Tosin vasta noin 200km kokemusta koko pyörästä...
Osaisiko joku kertoa miten paljon nopeampaa on ajaa asfalttilenkkiä esim. GP5000 32mm vs. GK slick 38mm?
Olen nyt olosuhteiden pakosta ajellut crossarilla tuollasta 40km asfalttilenkkiä kun työmatkat jäi pois ja hiekkatiet/polut on kuukauden ollut liejua/jäätä. Kun vaihto Conti Spike 240 tilalle nuo GK slickit niin reitillä keskinopeus nousi noin 4km/h, tosin samaan aikaan on sepelikin vähentynyt.
Nyt menee pk-sykkeellä noin 23-24km/h tuo lenkki ja paranee kokoajan kun oppii ajoasentoa säätämään ja peruskunto kasvaa. Mietityttää vaan kun nyt tulee ajettua tuolla pyörällä pelkkää asfalttia että kannattaisiko kumit vaihtaa tai jopa kiekotkin, jos siitä saisi lisähyötyä.
Jos et aja kilpaa, niin luulisi lenkkien keskinopeuden olevan aika yksi lysti? Tärkeintä lienee että kunto kasvaa, ja nopeus sitten sitä myötä eikä kalustoa viilaamalla.
Tämän sanottuani voin todeta, että itselläni on kesäpyörässä kolmet kiekot eri renkailla....
Noinhan sitä nopeasti ajattelisi, mutta ihmismieli on ihmeellinen. Ja voisi nukkua yönsä levollisemmin kun saisi PK-lenkit yli 25km/h, kunnes pitäisi päästä yli 30km/h... Tietysti jos ajaisi vähemmän tuulista reittiä ja alle 300m nousuilla niin sekin auttaisi 🤔
Oikea suunta. Sitten vaan muuttamaan ajoasentoa matalammaksi ja aerommaksi. Sillä saavutat vielä renkaitakin isomman vaikutuksen nopeuteen. Energiaa säästyy ja pääset kauemmas ja kovempaa.
Olen ajellut nyt ”parisataa” GK Slickseillä. Sitä ennen uusilla Pro Oneilla hetken. Vertailu on kyllä vaikeaa kun olosuhteet vaihtelee. 38mm Gk:lla on kyllä mukavaa kyytiä ja tuntuu rullaavan. Molemmat oli litkutettuina.
kurvaaja
12.04.2020, 15.25
Suosittelen kokeilemaan GP5000 ja jos pelkkää asfalttilenkkiä, niin miksei suoraan 28mm? Vauhti tuskin ainakaan hidastuu ja tuntuma ajaa asfaltilla "kovaa" miellyttävämpi/tarkempi kuin leveällä gravelkumilla
Suosittelen kokeilemaan GP5000 ja jos pelkkää asfalttilenkkiä, niin miksei suoraan 28mm? Vauhti tuskin ainakaan hidastuu ja tuntuma ajaa asfaltilla "kovaa" miellyttävämpi/tarkempi kuin leveällä gravelkumillaOmaan kokemukseen perustuva mielipide on täysin päinvastainen. En itse enään laittaisi mihinkään Suomen maantiellä ajettavaan pyörään alle 30mm kumeja. Vauhtiero alaspäin on olematon jos ollenkaan ja mukavaas lisääntyy merkittävästi. Ajamisen tarkkuuden osalta en osaa kommentoida eroja kun niitä en juurikaan ole havainnut. 32mm GP5000TL on varmasti hyvä vaihtoehto jos siinä kokoluokassa haluaa pysyä. Ja ehdottomasti tubelessina jos kiekot mahdollistaa, sisurit alkavat jäämään historiaan pikkuhiljaa myös kippuroissa.
Vanteet pyörässä WTB i21, jolle suositustaulukoiden mukaan kapein rengas 35mm, tosin pyörän ensiasennusrenkaatkin oli 33mm, joten voisi kuvitella että ainakin GP5000 32mm menisi. Mutta tuskin uskaltaa 28mm alkaa laittamaan?
Heitän tässä kohtaa mukaan tällaisen vaihtoehdon kuin: Pirelli Cinturato Velo TLR. Pistosuojausta kehutaan. Rengasta saa myös koossa 32-622 ja 35-622. Saattaa hyvin toimia "sekakäytössä". Omakohtaisia kokemuksia ei vielä ole.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/pirelli-cinturato-velo-2018
TeekooVee
23.04.2020, 09.22
Olen ollut tyytyväinen Schwalben CX PRO:hon 30 millisenä. Oman suht pienen ajomäärän kestänyt hyvin. Kahdessa pyörässä käytän tuota. Ja kunhan kolmannen Maxxis Detonatorit on ajeltu loppuun - laitan siihenkin. Ite painan alle 80kg.
Mielestäni hyvä kompromissi sora/huonontienkelpoisuutta ja maantietä. Toki tuolla pysyy mielummin hyvillä teillä kuin huonoilla - mutta toiminut hyvin omilla lenkeillä
kiloWatti
03.05.2020, 12.54
SUP X-mud alla ja kun sillä nousee putkelle ylämäessä alkaa etupäästä kuulua noin sekunnin välein toistuva zing....zing....zing... ei kuulu muutoin kun silloin kun tulee paino etupään päälle. Mistähän voisi johtua? Reilun vuoden vanha pyörä - pinnojen läpikäynti molemmista päistä?
SUP X-mud alla ja kun sillä nousee putkelle ylämäessä alkaa etupäästä kuulua noin sekunnin välein toistuva zing....zing....zing... ei kuulu muutoin kun silloin kun tulee paino etupään päälle. Mistähän voisi johtua? Reilun vuoden vanha pyörä - pinnojen läpikäynti molemmista päistä?
Keula flexaa ja levy ottaa paloihin kiinni?
brilleaux
05.06.2020, 08.13
Entä jos haussa on leveämpi 27.5 rengas (40-47mm) eritoten taakse? Ajo on asfalttia, hiekkateitä ja -polkuja.
Hyvä rullaus asfaltilla ehkä siellä kärjessä, vetopitoa en tarvitse juurikaan mun ajoissa. Kaarrepitoa saisi olla. WTB Venturet nyt alla, mainiot renkaat mutta vois kokeilla jotain muutakin merkkiä.
WTB kun on melko vaikea/jos ei jopa mahdoton saada toimimaan tubeleksena. Eturenkaana(kin) venture on hyvä; kaarrepitoa löytyy kivasti.
Oulunjulli
08.06.2020, 10.20
Poikkeuksellisen komeasti suihkusi 38 gravelking slikseistä eilen litku,  tukki kuitenkin melkeinpä heti kun ehdin pysähtymään ja laitoin  reikäkohdan alaspäin. Nuo kun sen verran ohuet niin kompensoin aiemmin  laittamalla aika reilusti litkua, meniköhän desi. 
Speksasin renkaita sitten muutaman tunnin illalla tarkoituksena kokeilla himpun kapeampaa väliin kun nappulaiset 40mm kumet jo löytyy. Nuo Cinturatot oli pitkään kärjessä, mutta ulkonäkösyistä (teräspyörä, valkosivut..) sorruin taas gravelkingeihin, vaikka olin niitä ensimmäisten joukossa haukkumassa oudosta tuntumasta kantatessa mutkaan. Jospa 35mm versiossa ei tuota vaivaa olisi ja plussa kestäisi vähän paremmin. 
Tuosta Cinturatosta saisivat kyllä tehdä 40mm tanwallin kuten gravel malleistakin, epäilen jo nyt etten tule innostumaan kapeammasta renkaasta, mutta kaikkea pitää kokeilla että uskoo.
Laitoin cycloon 35-milliset Schwalben G-One Allround -renkaat. Onpas jotenkin oikein mukavan oloiset renkaat niin asfaltilla kuin hiekalla, yllätyin positiivisesti.
lihapiirakka
11.06.2020, 10.36
Ensiasennusrenkaina monessa pyörässä. niin itsellänikin. 1400 km ajettu ja vaihdoin etu- ja takarenkaiden paikat keskenään. Saa nähdä hankinko uudet samanlaiset kun nuo on loppuunajettu vai hankinko vielä parempaa tilalle.
Tyytyväinen noihin, ei rengasrikkoja, rullaa suht hyvin asfaltilla ja pitää ihan hyvin hiekkapoluillakin.
Tolkun mies
29.06.2020, 15.52
Vittoria Terreno Mix 33mm. Tämä on ollut ajossa alkukauden soralla ja maantiellä, litkutettuna.
Asiallinen rullaavuus. Nousee helposti vanteelle ja tätä on olen testannut jollakin Jalcon halpis kehällä sekä DTSwissin kiekolla.
Eilen tuli testattua astetta pahempaa soraa, siis sellaista jossa pehmeässä hienossa hiekassa oli 3-4cm mursketta seassa. Paikka oli ottakai ihan hevon kuusessa ja kaukana "tie päättyy" merkin takana. Matkaa tuli jotain 10km tuollaista tietä, jossa koko ajana hieman jännitti että milloin vaihtuu kävelylenkiksi. Paineet takana 3.2 edessä 2.8. Hyvin kulki ja kesti.
PekkaLyyti
29.06.2020, 18.35
Suositus noille Schwalben G-One Allround renkaille.
Itsellä ovat 40mm leveinä ruskeakylkisenä DTn G1800 vanteilla Focuksen cyclon alla. Toimivat oikein mainiosti tällaisen reilu 110kg keijukaisen alla niin soralla, kuin asfaltillakin. Litkutettuna tottakai.
Viimekertainen lenkki meni 3,5bar paineilla kummassakin päässä. Vaikutti hyvältä kompromissilta. Joustavat jo sopivasti soralla. Mutta asfaltilla eivät tuntuneet mitenkään hitailta.
Vaikuttaa siltä, että ei noita toisia 37mm Marathon Supreme renkaita tule paljoa enää käytettyä.
Täytyy niillekin vielä kai antaa mahdollisuus, jos löytyisi joku missä selkeästi päihittävät Allroundit.
Itsekin olen ollut tyytyväinen G-One Allround-renkaisiin (35 mm). Nimensä mukaisesti mielestäni hyvät yleiskäyttöön. Joku täällä haukkui noita, etteivät kestä, mutta minulla ei ollut yhtäkään rengasrikkoa, vaikka noilla ajoin talvella sepelikaudellakin.
PekkaLyyti
30.06.2020, 11.05
Joku täällä haukkui noita, etteivät kestä.
Olen ymmärtänyt muutaman foorumin ja testin perusteella, että näiden "parempi" EVO versio ainakin kuluu nopeasti.
Siksipä itsekin otin nuo halvemmat. Toki onhan nuo ruskeakylkiset myös kivan erilaisen näköiset ;-)
taavetti
02.11.2020, 19.39
Minulla on ollut kahdet Vittorio cross xg pro renkaat. Ollut niihin tyytyväinen. Kestäneet mm hyvin tappajasepeliä. 
Onkohan tuo joku poistuva malli, jonka Vittorio on korvannut jollain toisella renkaalla?
Onko Gravelking SS stä kellään kertynyt kokemuksia. 35 levee olisi mielessä. Hakusessa rullaava sekä kevyt asfaltti ja hiekkatiemenoon. Litkutettuna mennään.
Jos mielessä jokin sopivampi järkihintainen niin saa ehdottaa myös. Nyt on 28 kiekoilla Schwalben x-one allroundit. 650B kiekoilla 47/48 leveenä Vittoria terreno Zero ja Gravelking slick. Vähintään yhtä hyvin rullaavat siis hakusessa.
Jos ajo pääosin maantiellä niin 28mm on aika mainio kompromissi jolla myös pärjää hiekkateillä. Ikämiehenä arvostaa myös renkaan kestävyyttä ja kun nopeuskaan ei ole kisaluokkaa niin yhä 4Season yksi suosikeista ja Black Edition tyylikäskin vielä. 
Toisilla kiekoilla GP5000 25millisenä ja olisi valinta ehdottomasti jos ajo pelkällä asvaltilla...
Onko kukaan kokeillut litkuttaa 4 seasoneita?
Onko Gravelking SS stä kellään kertynyt kokemuksia. 35 levee olisi mielessä. Hakusessa rullaava sekä kevyt asfaltti ja hiekkatiemenoon. Litkutettuna mennään.
Jos mielessä jokin sopivampi järkihintainen niin saa ehdottaa myös. Nyt on 28 kiekoilla Schwalben x-one allroundit. 650B kiekoilla 47/48 leveenä Vittoria terreno Zero ja Gravelking slick. Vähintään yhtä hyvin rullaavat siis hakusessa.
Itsellä myös n. 35mm leveät nopeat tubeless-nakit hakusessa. Loppukesän ja syksyn omassa cyclossa oli alla contin speedking cx (racesport), jotka olivat just hyvät omaan käyttöön. Saisivat vaan olla tubelessit.
Sotanorsu666
13.03.2021, 11.14
On. Eivät pitäneet ilmoja stanin normilitkuilla ja eastonin umpinaisilla hiilikuitukiekoilla(eli ei ainakaan ollut teippien vika). En tiedä tiivistyisikö mariposan litkulla, mutta joku voi kokeilla.
Koitin hankkijan monjällä, 28 leveet kyseessä. Vuoti kyljistä läpi. Tunnin päästä piti pumpata lisää.
Koitin hankkijan monjällä, 28 leveet kyseessä. Vuoti kyljistä läpi. Tunnin päästä piti pumpata lisää.
Harmi ku muuten hyvän oloinen rengas. Viime kesänä ajelin contin 5000 32mm TL eikä ongelmia mut ei niillä kyllä kauheasti viitti soralla ajella.
Täytyy Gravelking ss laittaa tilaten. Continental Terra Speed ja Michelin Power Gravel todennäköisesti saman oloisia noiden x-one allroundien kanssa. Asfaltilla ajaessa todennäköisesti säästyy nappuloiden hurinalta.
Contin Gatorskinejä ollut käytössä useampaakin sukupolvea. Ei aivan rullaavimpia kumeja, mutta kestää aika tolkuttomasti. Yksillä ajoin 10 000km.
Aivan saman olen kokenut catoreista, ei yhtään reikää, kuten hammaslääkärikin sanoi. 
Noita on ollut ja on käytössä useita pareja piikkisimmän kauden jäättöminä aikoina, keskempänä kesää sitten kevyemmin kulkevia ja liukkailla peruswinttermaratooneja, onhan noilla pärjäillyt.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.