Firlefanz
03.03.2020, 11.40
Otsikon mukainen toiminta - siis nimenomaan vastapalloon ajaminen - tulee sallituksi uuden lain myötä. Mutta miten se tarkasti ottaen tuleekaan menemään: onko se sallittua kaikilla yksisuuntaisilla kaduilla vai ainoastaan niillä joilla se on erillisellä lisäkyltillä merkitty sallituksi?
(Aiheesta muistan jotain keskustelua käydyn, mutta se taisi olla uutisointiketjussa. Voisin tietysti hakea lakitekstin, mutta joku muu osaa varmasti lukea sitä paremmin.)
Meanwhile in Sweden eli Ruotsissahan on useissa kaupungeissa menty viimeksi mainitun vaihtoehdon mukaan eli pyöräily on lisäkilvellä "Gäller ej + fillarinkuva" erikseen sallittu. Tukholmassa kävi sitten niin että yksityishenkilö teki valituksen asiasta Länsstyrelseen joka päätti ettei tukholmalainen käytäntö ole lainmukainen. Tukholman kaupunki valitti päätöksestä Trafikstyrelseen joka nyt on päättänyt samoin kuin Länsstyrelse aiemmin. Päätöksestä ei ole valitusoikeutta.
Nähtäväksi jää miten tilanne tästä jatkuu ja tarkoittaako tämä että muutkin kaupungit joutuvat poistamaan vastaavat lisäkyltit - vai keksitäänkö Tukholmassa jokin keino "kiertää lakia". Vai onko Trafikstyrelsenin päätöksen seuraus se että Ruotsissakin muutetaan lakia?
Kiellettyyn ajosuuntaan pyöräily on ollut sallittua 30 maassa, siitä on olemassa lukuisia tutkimuksia joiden kaikkien mukaan pyöräilyn salliminen ei ole tuonut mukanaan liikenneturvallisuusongelmia vaan on päinvastoin vähentänyt niitä.
https://www.bicycling.se/artiklar/tillaggsskylten-far-nej-en-kaftsmall-mot.htm
(Aiheesta muistan jotain keskustelua käydyn, mutta se taisi olla uutisointiketjussa. Voisin tietysti hakea lakitekstin, mutta joku muu osaa varmasti lukea sitä paremmin.)
Meanwhile in Sweden eli Ruotsissahan on useissa kaupungeissa menty viimeksi mainitun vaihtoehdon mukaan eli pyöräily on lisäkilvellä "Gäller ej + fillarinkuva" erikseen sallittu. Tukholmassa kävi sitten niin että yksityishenkilö teki valituksen asiasta Länsstyrelseen joka päätti ettei tukholmalainen käytäntö ole lainmukainen. Tukholman kaupunki valitti päätöksestä Trafikstyrelseen joka nyt on päättänyt samoin kuin Länsstyrelse aiemmin. Päätöksestä ei ole valitusoikeutta.
Nähtäväksi jää miten tilanne tästä jatkuu ja tarkoittaako tämä että muutkin kaupungit joutuvat poistamaan vastaavat lisäkyltit - vai keksitäänkö Tukholmassa jokin keino "kiertää lakia". Vai onko Trafikstyrelsenin päätöksen seuraus se että Ruotsissakin muutetaan lakia?
Kiellettyyn ajosuuntaan pyöräily on ollut sallittua 30 maassa, siitä on olemassa lukuisia tutkimuksia joiden kaikkien mukaan pyöräilyn salliminen ei ole tuonut mukanaan liikenneturvallisuusongelmia vaan on päinvastoin vähentänyt niitä.
https://www.bicycling.se/artiklar/tillaggsskylten-far-nej-en-kaftsmall-mot.htm