PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräily yksisuuntaisella kadulla



Firlefanz
03.03.2020, 11.40
Otsikon mukainen toiminta - siis nimenomaan vastapalloon ajaminen - tulee sallituksi uuden lain myötä. Mutta miten se tarkasti ottaen tuleekaan menemään: onko se sallittua kaikilla yksisuuntaisilla kaduilla vai ainoastaan niillä joilla se on erillisellä lisäkyltillä merkitty sallituksi?

(Aiheesta muistan jotain keskustelua käydyn, mutta se taisi olla uutisointiketjussa. Voisin tietysti hakea lakitekstin, mutta joku muu osaa varmasti lukea sitä paremmin.)


Meanwhile in Sweden eli Ruotsissahan on useissa kaupungeissa menty viimeksi mainitun vaihtoehdon mukaan eli pyöräily on lisäkilvellä "Gäller ej + fillarinkuva" erikseen sallittu. Tukholmassa kävi sitten niin että yksityishenkilö teki valituksen asiasta Länsstyrelseen joka päätti ettei tukholmalainen käytäntö ole lainmukainen. Tukholman kaupunki valitti päätöksestä Trafikstyrelseen joka nyt on päättänyt samoin kuin Länsstyrelse aiemmin. Päätöksestä ei ole valitusoikeutta.

Nähtäväksi jää miten tilanne tästä jatkuu ja tarkoittaako tämä että muutkin kaupungit joutuvat poistamaan vastaavat lisäkyltit - vai keksitäänkö Tukholmassa jokin keino "kiertää lakia". Vai onko Trafikstyrelsenin päätöksen seuraus se että Ruotsissakin muutetaan lakia?

Kiellettyyn ajosuuntaan pyöräily on ollut sallittua 30 maassa, siitä on olemassa lukuisia tutkimuksia joiden kaikkien mukaan pyöräilyn salliminen ei ole tuonut mukanaan liikenneturvallisuusongelmia vaan on päinvastoin vähentänyt niitä.


https://www.bicycling.se/artiklar/tillaggsskylten-far-nej-en-kaftsmall-mot.htm

Veivaaja
03.03.2020, 11.56
Alkaa siis kesällä. Ja koskee vain katuja, joissa on ko. merkinnät.

Fuuga
03.03.2020, 11.56
Lisäkilvellä varustetulla kadulla, ellen väärin muista

F. Kotlerburg
03.03.2020, 12.14
Jopokommarithan ottaa tämän taas minulla on oikeustyyppisesti ilman velvollisuuksia. Kahnausta ja läheltä piti tilanteita tiedossa.

puppy
03.03.2020, 12.16
Yksisuuntaisen tien liikennemerkkiin voidaan lisätä lisäkilpi, joka sallii kaksisuuntaisen polkupyöräliikenteen.

Firlefanz
03.03.2020, 15.07
Jopokommarithan ottaa tämän taas minulla on oikeustyyppisesti ilman velvollisuuksia. Kahnausta ja läheltä piti tilanteita tiedossa.

(1) Jopokommarit ajavat miten ajavat, oli se sallittua tai ei, eikä poliisi ehdi heitä valvomaan.
(2) Kahnausten ja läheltä piti tilanteiden määrä ei lisäänny, sillä niitä on jo nyt ihan tavallisilla kaksisuuntaisilla kaduilla ja pahinta mitä voi tapahtua on että osa niistä siirtyy niille yksisuuntaisille kaduille joista tässä on kyse.
(3) Florian joutaisi sinne minne jopokommaritkin.

tvain
06.03.2020, 22.56
Meanwhile in Sweden eli Ruotsissahan on useissa kaupungeissa menty viimeksi mainitun vaihtoehdon mukaan eli pyöräily on lisäkilvellä "Gäller ej + fillarinkuva" erikseen sallittu. Tukholmassa kävi sitten niin että yksityishenkilö teki valituksen asiasta Länsstyrelseen joka päätti ettei tukholmalainen käytäntö ole lainmukainen. Tukholman kaupunki valitti päätöksestä Trafikstyrelseen joka nyt on päättänyt samoin kuin Länsstyrelse aiemmin. Päätöksestä ei ole valitusoikeutta.

Nähtäväksi jää miten tilanne tästä jatkuu ja tarkoittaako tämä että muutkin kaupungit joutuvat poistamaan vastaavat lisäkyltit - vai keksitäänkö Tukholmassa jokin keino "kiertää lakia". Vai onko Trafikstyrelsenin päätöksen seuraus se että Ruotsissakin muutetaan lakia?

Suomessahan tämmöisiä on oikeasti ollut jo, mutta kyltitettynä vain yhdestä suunnasta moottoriajoneuvolla ajo kielletty. Esimerkiksi Helsingissä Huopalahdentien ne sivulla kulkevat rinnakkaisosat, joissa on kadunvarsipysäköinti, moottoriajoneuvoliikenne vain yhteen suuntaan, mutta pyörällä ajo molempiin suuntiin.

puppy
07.03.2020, 08.01
en oikein ymmärrä mitä tuossa voi olla vaikeaa, autoilijathan käyneet autokoulun joten osaavat ajaa hiljaa ja suoraa jolloin pyöräilijän helppo ennakoida mitä autoilijat tekevät, turha siinä on tukkanuottasille ryhtyä, muut helppo huomioida kun tulevat sitten vaikka porttikongista ja olevat väistämisvelvollisia.

MRe
07.03.2020, 09.58
autoilijathan käyneet autokoulun joten osaavat ajaa hiljaa ja suoraa jolloin pyöräilijän helppo ennakoida mitä autoilijat tekevät,
Tässä selkeästi pyritään tekemään yleistyksiä, jotka ovat vieraita käytännölle... Se mitä itse olen havainnoinut, niin useasti pyöräilijän on hyvin vaikea ennakoida mitä autoilija tekee tai aikoo tehdä.