PDA

Näytä tavallinen näkymä : Harkinnassa Radon ZR Team Hybrid Active 8.0 500Wh

Oppo
02.03.2020, 14.51
Moikka

Olen tekemässä siirtymää tavispöyräilystä sähköpyöräilyn maailmaa ja ensimmäistä sähköpyörää hankkimassa. Aiemmin olen oikeastaan pyöräillyt ihan peruspyörällä eli minkäänlaisia kunnon harrastusvehkeitä ikinä ollutkaan, sillä on menty mitä on ollut käytössä. Nyt kuitenkin olisi haaveissa sähköpyörän avulla pidentää matkoja 50-100km luokkaan. Ajelut sijoittuvat talven ulkopuolelle ja n. kerran viikossa tulee käytyä pidemmällä reissulla, arkena ei ole tarvetta käyttöön, kun keskustassa asuu. Ensimmäisen pyörän ei tarvitse olla täydellinen, sillä mikä tahansa on valtaisa parannus aiempaan kalustoon. Alle 2000 euroa olisi budjettirajana ja tiedostan, että parhaat mallit eivät ole tässä hintaluokassa = kompromissihalukkuutta on.

Asiaa tutkisteltua nyt löytynyt pari kalliimpaa mallia, jotka tarjouksesssa mahtuisivat budjettiin. Meinasin jo ostaa bike-discount.de:stä otsikon mukaisen Radonin pyörän, mutta runkokoko alkoi arveluttamaan. Olen 169cm pitkä ja 15" ja 23" koot vain tarjolla. 15" olisi siis hieman pienen puoleinen, muuten pyörä vaikuttaisi olevan täydellinen. Tulisikohan tuosta isompi ongelma? 16" tai 17" olisi varmaan jo ihan hyvä taulukoiden perusteella, joten tuntuu, että ero ei aivan valtava ole.

https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-hybrid-active-8.0-500wh-800656

XXL:n nyt tullut tarjoukseen Ghost HYB Square Cross 2,9 CX5 19, joka olisi sopivasti 1800€. Tähän M-koko vaikuttaisi olevan minun kokoluokalle sopiva (163-173cm).

https://www.xxl.fi/ghost-hyb-square-cross-2-9-cx5-19-unisex-sahkopyora-harmaa/p/1160129_1_style

Ominaisuuksiltaan tuo Radon vaikuttaisi kuitenkin sukkelammalta vehkeeltä ja tulisi kustantamaan suurinpiirtein saman verran (posteineen 1830€), mm. Bosch Powerback 500Wh akusta löytyy googlettelemalla kehuja. Houkutus olisi kova ostaa tuo 15", mutta isosta sijoituksesta kuitenkin kyse. Osaako kukaan antaa neuvoa tähän tilanteeseen? Voi myös vinkata muita sopivia fillareita, jos tulee mieleen.

Kiits :)

hiilikuitumies
02.03.2020, 16.09
Olen 169cm pitkä ja 15" ja 23" koot vain tarjolla. 15" olisi siis hieman pienen puoleinen, muuten pyörä vaikuttaisi olevan täydellinen. Tulisikohan tuosta isompi ongelma? 16" tai 17" olisi varmaan jo ihan hyvä taulukoiden perusteella, joten tuntuu, että ero ei aivan valtava ole.

Sen voi nähdä niinkin, että ero 13,5 tuumaan ei ole myöskään valtava. Voisimme jo siirtyä tuohon pienten naisten pyöräilyn ketjuun. Isot renkaat, pieni runkokoko ja mahdollisesti isompi kengännumero voivat jo tehdä sellaistakin, että kääntyessä osuu etupyörä kenkään. Kannattaa siis harkita tosi tarkkaan, vaikka tarjous houkuttaa. Minä epäilen vahvasti, että tuo on jo hankalan pieni. Tutki nyt ainakin tarkkaan noita mittalukuja.

nure
02.03.2020, 16.29
Jos on ulalla hommasta niin kannattaa aina käydä sovittamassa. Liian suuri on isoin virhe mitä voi tehdä pyörää hankkiessa.
Mittää jalkasi sisämitta sillä se melko olennainen kun esim. miettii standoveria joka tuossa Radonissa 74cm ja jotenkin aika pitkältäkin vaikuttaa...
Muuten, mikä estää tuolla rahalla ostaa "oikea" pyörä, kyllä sellaisellakin tuollaiset matkat taittuu ja saat tosi laadullaankin pyörän...

Oppo
02.03.2020, 16.50
Mietin kyllä myös laadukkaan normaalin pyörän ostamista, mutta kova kiinnostus vain herännyt tähän sähköpyöräilyyn. Tuommoisille tuntikausien pyöräreissuille lähteminen on aika rankkaa ja ei ehkä tarpeeksi säännöllisesti pääse kulkemaan (kerran viikossa ja ei talviaikana), että pystyisi ihan pisimpiä reissuja helposti tekemään. Tuntuu, että tämä ratkaisu palvelisi parhaiten omia tarpeita.

Pitää vielä mittoa tuo sisäjalka ja ehkä ei sitten uskalla tuota 15" hankkia riskillä. Ehkä käydä testailemassa XXLssä tuota Ghostia ja saada vähän tuntumaa.

Hankinta olisi tarkoitus tehdä pikapuoliin että pääsisi kevättunnelmiin. Ja aivan ummikkonahan tässä on, kun on vuosia "harrastanut" fillarointia yli liki 10v kaupunkiräpsyllä, jota ei ole koskaan edes huollettu! Opiskeluaikana ei paljon investointeja mietitty. Epämukavuus- ja asentokysymykset on kylmästi sivuutettu, kun ei varaa ollut, ja ulkoilu/harrastus oli sen arvoista. Eli mitään teknisiä detaljeja ei ole tullut ikinä mietittyä. Nyt olisi sitten vihdoin kiva panostaa mukavuuteen ja laatuun.

nure
02.03.2020, 20.03
Siis ei sähköpyörä laillisesti pärjää "oikealle" pyörälle joten aikaa menee saman verran vähintään... Lisäksi tuollainen yli 22kiloinen ei tosiaan mikään unelma poljettava kun akku lenkillä tyhjenee😄
Lisäksi kannattaisi mielummin harkita ilman joustokeulaa, aivan turha kapistus lenkki-ajossa ja paino kasvaa ja lisäksi ylimääräinen huoltokohde. Positiivistä se että kummankaan noiden keula ei ole mallia Suntour.

Oppo
02.03.2020, 20.30
Noh, eipä varsinaisesti ole noihin 25km/h vauhteihin tässä päästy... :D Tuo Radon näyttäs olevan kevyempi ja tuotekuvaus ja arvostelut vähän lupailevat keveyttä avustuksettakin. Ilmeisesti kevyt tuo Boschin akku.

nure
02.03.2020, 23.10
20.5kg pienin koko ilman polkimia, cyclo ja maantiepyörä painavat yhteensä reilu 15kg...

Petrisai
05.03.2020, 11.40
Moikka

XXL:n nyt tullut tarjoukseen Ghost HYB Square Cross 2,9 CX5 19, joka olisi sopivasti 1800€. Tähän M-koko vaikuttaisi olevan minun kokoluokalle sopiva (163-173cm).

https://www.xxl.fi/ghost-hyb-square-cross-2-9-cx5-19-unisex-sahkopyora-harmaa/p/1160129_1_style

Kiits :)

Kuvassa on vanhemman mallinen Bosch moottori?
Uudempi gen 4 on ilmeisesti paljon parempi?