Näytä tavallinen näkymä : Trekiltä/ Bontragerilta elinikäinen takuu hiilikuitukiekoille
JohnnyBuzz
27.02.2020, 19.50
Tänään kilahti inboxiin viesti Trekin/ Bontragerin hiilikuitukiekoista ja niille laseeratusta elinikäisestä takuusta. Kahden ensimmäisen vuoden aikana vaihtavat käytössä rikkoontuneen kiekon uuteen ja sen jälkeenkin saa huollosta tai rikkoontuneen tilalle ostetusta kiekosta tuntuvan alennuksen. Tossa lisätiedot takuusta: https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/carbon_care_wheels/
Vähän alkoi kiinnostamaan, koska omassa pyörässä semiläskit 3” renkaat, joista diggaan todella paljon ja noissa kevyemmistä vanteilla voisi olla jo vaikutusta. Mutta kuinka suuri vaikutus noilla aidosti olisi ajettavuuteen ja pyörän käsittelyyn? Huomaisiko eroa ja ennen kaikkea onko mitään järkeä, kun kiekkopari maksaisi noin 1 200 euroa? Onko millään tuon väärti? Kuinka suuri merkitys kevyemmillä kiekoilla on?
maalinni
27.02.2020, 21.08
Hemmetin iso merkitys. Kiihtyy nopeammin ja on hauskempi käsitellä.
JohnnyBuzz
27.02.2020, 22.06
Hemmetin iso merkitys. Kiihtyy nopeammin ja on hauskempi käsitellä.
Tossa ois painoero nykyisiin noin kilon verran per kiekko. En osaa yhtään sanoa, miten paljon vaikuttaisi pyörän ominaisuuksiin. Halpaahan toi ei ole kuitenkaan, niin arveluttaa olisiko ero niin suuri, että kokisi tehneensä hyvän investoinnin.
Mites muuten hiilikuitukiekkojen kanssa auton kattotelineisiin kiinnittäminen? Pitääkö olla erityisen varovainen renkaiden kiinnistysremmien kanssa?
Jos nykyiset kiekot todella painaa yhteensä ~3,7kg niin vaikutusta voisi koettaa ensin ostamalla parin kilon alukiekot. Esim täältä 2060g 289,90 + tk.
https://www.actionsports.de/en/wheels/wheelset-deals/mtb-boost-disc-29/?p=1&o=5&n=40&f=5684
Painon säästöä syntyisi 1,7kg.
JohnnyBuzz
27.02.2020, 22.45
Jos nykyiset kiekot todella painaa yhteensä ~3,7kg niin vaikutusta voisi koettaa ensin ostamalla parin kilon alukiekot. Esim täältä 2060g 289,90 + tk.
https://www.actionsports.de/en/wheels/wheelset-deals/mtb-boost-disc-29/?p=1&o=5&n=40&f=5684
Painon säästöä syntyisi 1,7kg.
Noita itse asiassa kattelinkin jossain vaiheessa ja luulin, että paino on per kiekko. Bontragerin alukiekot on alla nyt ja varmasti niillekin ilmoitettu paino oli parille, koska melkein kaksi kiloa per kiekko tuntuu vähän painavalta. Eli jos tällä hetkellä painoa on noin kilo per kiekko, niin en kyllä usko tuon muutaman sadan gramman olevan tuon rahan arvoista. En jaksa uskoa eron olevan niin iso, että pystyisi itselle perustella tuon hinnan.
Kysymys ei ole kannattaako päivittää kevyet kiekot, vaan että kannattaako hankkia kevyet ja laadukkaat alukiekot vai oleellisesti kalliimmat mutta prosentuaalisesti vain hieman kevyemmät hiilarikiekot.
Esim kun joskus specsasin trailpyörään kiekkoja Mavicilta niin kuituinen XA oli 1700€/1490g ja alumiininen XA 600€/1690g. Jälkimmäiset löytyi sitten ylivuotisena hintaan 350€ joten valinta oli helppo. Tuon 200g (100g per pää) pelaa jo rengasvalinnalla joissa vaihteluväli on useita satoja grammoja. Kai noissa tulee myös vähän lisää sitä kuuluisaa stiffnessiä mutta kuinka huomattavasti ja onko sillä vaikutusta.
Toki jos on pinkka kunnossa ja ei tunnu missään maksaa vaikka 5€/g tiputtelusta niin mikä jottei, mutta yleisellä tasolla ellei aja kilpaa ja talli sponssaa niin järkeä kuitukiekoissa on hyvin vähän. Yleisesti ottaen kevyet kiekot on ihan ykköspäivitys kyydin laadun kannalta.
JohnnyBuzz
03.03.2020, 13.02
Kysymys ei ole kannattaako päivittää kevyet kiekot, vaan että kannattaako hankkia kevyet ja laadukkaat alukiekot vai oleellisesti kalliimmat mutta prosentuaalisesti vain hieman kevyemmät hiilarikiekot.
Esim kun joskus specsasin trailpyörään kiekkoja Mavicilta niin kuituinen XA oli 1700€/1490g ja alumiininen XA 600€/1690g. Jälkimmäiset löytyi sitten ylivuotisena hintaan 350€ joten valinta oli helppo. Tuon 200g (100g per pää) pelaa jo rengasvalinnalla joissa vaihteluväli on useita satoja grammoja. Kai noissa tulee myös vähän lisää sitä kuuluisaa stiffnessiä mutta kuinka huomattavasti ja onko sillä vaikutusta.
Toki jos on pinkka kunnossa ja ei tunnu missään maksaa vaikka 5€/g tiputtelusta niin mikä jottei, mutta yleisellä tasolla ellei aja kilpaa ja talli sponssaa niin järkeä kuitukiekoissa on hyvin vähän. Yleisesti ottaen kevyet kiekot on ihan ykköspäivitys kyydin laadun kannalta.
Jep, näin vähän itsekin pähkäilin myös. Sen verran arvokkaat on kuitukiekot, ettei saavutettuun hyötyyn nähden ole järkeä maksaa noin paljon. Itse takuuhan on varsin fiksu, jos päätyy Bontragerin kuitukiekot hommaamaan. Omassa pyörässä on 29” semiläskit kolme tuumaa leveät renkaat ja tubeless-modauksen kautta säästyisi painoa, mutta enpä tiedä onko senkään väärti.
...Tuon 200g (100g per pää) pelaa jo rengasvalinnalla joissa vaihteluväli on useita satoja grammoja. ...
Toisaalta... voihan niille hiilikuitukiekoillekin laittaa samat kevyet renkaat ja sitten paketti on edelleen 200g kevyempi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.