PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kampisarjaa BB30-rungolle



Murgo
27.02.2020, 17.44
Huusin Ebaystä itselleni Felt B12-pyörän ilman kiekkoja ja voimansiirtoa mutta jarrut ja ohjaustanko jarrukahvoilla siinä on. Kiekot (nimettömät kiinalaiset hiilikuituiset Shimanon 10-rattaisella pakalla) löytyy jo mutta vaihtajat, vaihdekahvat, kampisarja yms. pitää hankkia.

Rungossa on "pahamaineinen" BB30-keskiö ja jonkinlaiset laakerit jo asennettuna.

Vaihtajiksi ajattelin tutun ja turvallisen Shimanon 105-sarjaa mutta kampisarja askarruttaa. Osaisiko joku antaa hyviä neuvoja, itselläni on kokemusta vain perinteisistä kierrekeskiöistä.

Shimanon kammetkin saisi kyllä sopimaan adapterilla mutta olisiko parempi hankkia ihan "oikea" BB30-kampisarja ja mikä olisi hinta-laatusuhteeltaan hyvä n. 150 tai korkeintaan 200 euron hintaluokassa?

Ja jos adapterilinjalle lähtee niin olisiko parempi vaihtoehto sellainen joka käyttää alkuperäisiä BB30-laakereita ( esim. https://www.bike24.com/p250227.html?q=bb30+crankset ) vai sellainen johon tulee pienemmät laakerit kuppeineen (esim. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=158630;menu=1000,2,81 )?

Murgo
28.02.2020, 17.16
Katselin tarjontaa, FSA-merkkisiä näyttäisi olevan tarjolla aika paljon, ovatkohan kelvollisia? Miten olisi vaikkapa https://www.ebay.com/itm/FSA-Vision-Trimax-Carbon-BB30-TT-Triathlon-Road-Bike-Crankset-53-39T-175mm-W-BB/293316014919?hash=item444aff3347:g:8osAAOSwhqFeLVr ~ ?

Tai tällainen halvempi alumiiniversio: https://www.ebay.com/itm/FSA-Vision-Trimax-Alloy-BB30-TT-Triathlon-Road-Bike-Crankset-52T-38T-170mm/184168004848?_trkparms=ispr%3D1&hash=item2ae144bcf0:g:N~gAAOSwFwNeQ-rk&enc=AQAEAAACUBPxNw%2BVj6nta7CKEs3N0qXdJAwRnkRYHVZO uYbT8jnGLCXubCaf%2Ff1opqnmO7kYJPOZVHndIghiRQMbuh3j fO8BYz5an21kGATj53pArhDYegLWJRPfYQ3JhHJxsxgLWSO77O tEmdYjWMcrXXWg0zTG65tLdvz5dgrT9NTPuAuaVW8xv81TYzcf id0BaNUW6aCyT%2BaSspyMmr56s5cB0QAu%2BEw68l0r%2FiQC mr1NltY%2FvoNEdWL0I8yKuX3TpDtNpzZBG7AL5CLSL4YfECHc fdtzgDQOHCV6UpRZxyaXI06O3rdaVF5H5XCi54gbhIKG84w8WY %2FCwWYXw2a0ykFjT0QPFYdpdubNx3cdqYb8o%2Bk4OXYvDyrV %2FRa7OL1iVKze6gmgQvEXCoDSncRr9x%2BxOzwfET0uIyvnjf koYcYv4zPYrKBoRMFFSSOKaKAnNlKWukY1qkg0nFy6R6eXiHNP 67KywtTVDj%2FMNm95Ms9ie2fEMcmxv9RpEaidaa9vKx4gPYFF QpzmkixLBoB5Eu95FtT%2Bp6FEZs9AupO1QqUYyRmXaxqvnsUo WHR%2FwcCpOmVjOLB%2FZzeXT4%2BznkyJbEZVRvaLZ04PtJw9 7cyi3uGRP7qi3tilNht62CExCG677xSe4vmbr9YxVlyKvUEX0S PWeQH9CXnViZByTsq0od%2FKSi%2F8as0UfIMfzHtTC7iGfDMZ yC7Nz64wI%2BB4fSRILEpeT4RHQsk7QCejcAt%2FpKJPRk1UBM U1Mms99GWZbKetI08kMiQOTdu8lb0V1rU8K3V8h%2BA%3D&checksum=184168004848c51615d3654d431097f858b95fbeb 9d6 ?

paaton
28.02.2020, 17.22
Huusin Ebaystä itselleni Felt B12-pyörän ilman kiekkoja ja voimansiirtoa mutta jarrut ja ohjaustanko jarrukahvoilla siinä on. Kiekot (nimettömät kiinalaiset hiilikuituiset Shimanon 10-rattaisella pakalla) löytyy jo mutta vaihtajat, vaihdekahvat, kampisarja yms. pitää hankkia.

Rungossa on "pahamaineinen" BB30-keskiö ja jonkinlaiset laakerit jo asennettuna.

Vaihtajiksi ajattelin tutun ja turvallisen Shimanon 105-sarjaa mutta kampisarja askarruttaa. Osaisiko joku antaa hyviä neuvoja, itselläni on kokemusta vain perinteisistä kierrekeskiöistä.

Shimanon kammetkin saisi kyllä sopimaan adapterilla mutta olisiko parempi hankkia ihan "oikea" BB30-kampisarja ja mikä olisi hinta-laatusuhteeltaan hyvä n. 150 tai korkeintaan 200 euron hintaluokassa?

Ja jos adapterilinjalle lähtee niin olisiko parempi vaihtoehto sellainen joka käyttää alkuperäisiä BB30-laakereita ( esim. https://www.bike24.com/p250227.html?q=bb30+crankset ) vai sellainen johon tulee pienemmät laakerit kuppeineen (esim. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=158630;menu=1000,2,81 )?

Justiinsa oli fillaritorilla kaupan uusi sram red bb30. Olen itsekkin sitä mieltä, että lyhyt akselinen olisi tuohon fiksuin ratkaisu.

Teppo
28.02.2020, 18.36
Omaan kokemusta vain yhdestä Focuksen BB30 rungosta ja keskiösysteemin osalta ne kokemukset olivat valitettavan negatiivisia. Parit laakerit ja tuollaiset FSA:n pilipali-adapterit tuli kokeiltua. En suosittele sille linjalle lähtemistä. Mutta mutta, runko on minulla edelleen aktiivisessa käytössä ja keskiöongelmat ns. mennneen talven lumia. Ratkaisu oli tämä:

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=221687;menu=1000,2,81;mid% 5B1086%5D=1;pgc%5B3979%5D=0

Eli BB30 laakerit roskiin ja tuollainen keskiö tilalle. Siihen sitten 24mm kammet. Ei notku, ei rahise, ei naksu, vaan toimii nätisti. Ja on helppo asentaa.

paaton
28.02.2020, 19.06
Mfg on se toinen fiksu ratkaisu, jos shimanot haluaa. Lyhytakselinen bb30 sram red kampisetti on kuitenkin aika paljon kevyempi, mitä mfg+shimano tai gxp.

Bb30 ilman ulkoisia kuppeja luulisi olevan ihan toimiva.

Murgo
29.02.2020, 14.49
Kammiksi löytyi Filllaritorilta vähänkäytetyt Sram Force 22:det ja samalta myyjältä vielä etuvaihtaja. Tilasin myös Microshiftin vaihdevipstaakit. Eli nyt puuttuu enää takavaihtaja, polkimet sekä vaijerit, ketjut yms.

Antti Kuitto
04.03.2020, 13.24
Laitoin omaan 2019-2020 malliseen B12 Felttiin SRM:n kammet vakiokampien tilalle Hi5bikes:stä löytyvällä adapterikuppisarjalla. Eli adaptereilla meni paikalleen suoraan Shimanon kampi, helppo ja edukas ratkaisu. Adaptereita oli kahdenlaisia, ostin molemma, joista vain toiset sopivat ja ne oli muistaakseni nämä: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/712033/enduro-bb30-small-adaptor-shimano

kervelo
04.03.2020, 18.00
Minulla kokemusta vain Cannondalen keskiöversiosta eli BB30A-mallista, mutta kokemukset saman tyyppisiä kuin edellä: sopivilla kupeilla keskiöön saa ihan normaalit kammet. Minun tapauksessani kampina Campagnolon Chorus UT. Keskiönä nyt Wishbonen keskeltä yhteen ruuvattava malli, mutta myös Campagnolo tekee tuohon keskiöön normaaleita irrallisia kuppeja.

Murgo
06.03.2020, 17.26
Kammet tulivat mutta akseli on reilun pari senttiä pidempi kuin keskiölaakeri eli ilmeisesti väliin pitäisi olla jonkinlaiset avaruudettimet?

paaton
06.03.2020, 18.02
Kammet tulivat mutta akseli on reilun pari senttiä pidempi kuin keskiölaakeri eli ilmeisesti väliin pitäisi olla jonkinlaiset avaruudettimet?

Sitä minä yritin kertoa. bb30 runkoon olisi fiksuinta laittaa lyhytakselinen kampisarja, koska se on kevyin ja tukevin vaihtoehto. Se törkeän kevyt sram red olisi ollut melkein ilmainen torilla. Mutta holkeilla tuosta kai selviää.

Murgo
07.03.2020, 07.09
Sitä minä yritin kertoa. bb30 runkoon olisi fiksuinta laittaa lyhytakselinen kampisarja, koska se on kevyin ja tukevin vaihtoehto. Se törkeän kevyt sram red olisi ollut melkein ilmainen torilla. Mutta holkeilla tuosta kai selviää.


Oli myyty jo siinä vaiheessa kun sinne kerkesin. Mutta joo, enpä sitäkään tiennyt että noita on eripituisilla akseleilla. Tosin tuohon runkoon ei kauhean paljon kapeampi menisi, tulisi rattaat jo liian keskelle. Noita holkkeja näköjään on saatavilla vaikka minkä paksuisia, pitänee mitata millaiset tarvitsee ja joko hankkia jostain tai sorvata itse.

Kun ei tosiaan ole näistä pressfit-keskiöistä kokemusta niin kuvittelin että kaikki BB30-kammet sopivat suoraan kaikkiin BB30-keskiöihin mutta ilmeisesti se leveys ei olekaan standardisoitu mitenkään vaan eri rungoissa on erilevyisiä keskiöitä? Laakerien jäljet tuossa akselissa kuitenkin ovat samoissa kohdissa kuin mihin tässäkin laakerit asettuvat eli ilmeisesti edelliselläkään omistajalla ei ole keskiö sinänsä ollut leveämpi.

Toisaalta parempi näin päin, tästä tosiaan selviää holkeilla, sensijaan jos olisi ollut leveä keskiö ja kapeat kammet niin ei auttaisi mikään.

paaton
07.03.2020, 19.30
Oli myyty jo siinä vaiheessa kun sinne kerkesin. Mutta joo, enpä sitäkään tiennyt että noita on eripituisilla akseleilla. Tosin tuohon runkoon ei kauhean paljon kapeampi menisi, tulisi rattaat jo liian keskelle. Noita holkkeja näköjään on saatavilla vaikka minkä paksuisia, pitänee mitata millaiset tarvitsee ja joko hankkia jostain tai sorvata itse.

Kun ei tosiaan ole näistä pressfit-keskiöistä kokemusta niin kuvittelin että kaikki BB30-kammet sopivat suoraan kaikkiin BB30-keskiöihin mutta ilmeisesti se leveys ei olekaan standardisoitu mitenkään vaan eri rungoissa on erilevyisiä keskiöitä? Laakerien jäljet tuossa akselissa kuitenkin ovat samoissa kohdissa kuin mihin tässäkin laakerit asettuvat eli ilmeisesti edelliselläkään omistajalla ei ole keskiö sinänsä ollut leveämpi.

Toisaalta parempi näin päin, tästä tosiaan selviää holkeilla, sensijaan jos olisi ollut leveä keskiö ja kapeat kammet niin ei auttaisi mikään.

Ei niitä keskiöitä ole käytännössä kuin 68 ja 86mm leveitä ja lähes aina kammet ovat leveämmät, eli kupit tulevat ulos rungosta.
Olen kyllä vahvassa uskossa, että ketjulinjan on oltava aina sama, eli lyhyt akselinenkin olisi käynyt runkoosi oikein hyvin.

Kierteellisen rungon kanssa ulkoiset kupit ovat minusta ok, mutta 68mm pressfitt tai bb30 rungon kanssa haluaisin itse käyttää rungon sisälle tulevia laakereita ja lyhempiä kampia. Jotenkin ei tunnu järkevältä tuoda kampien vääntöä rungon ulkopuolelle. 86mm pressfitti on jo tietystikkin parempi. Laakerit kauempana toisistaan ja kokonaan rungon sisällä.

Mutta joo... Ei kai tuo pidempi akseli ja välissä olevat holkit tuossa sinun tapauksessa vaikuta mihinkän muuhun, kuin ylimääräiseen painoon.
Monta grammaa. Voi alkaa ahdistamaan :)

Edit: Google kertoi tätä holkin pituudesta.

Force 22 crank will work with 68mm bb30 shell. I had it on my caad 10. You will need the 13mm drive side spacer from SRAM to make it fit.