Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Iditarod 2020



JackOja
27.02.2020, 14.53
Kohta ollaan taas jännän äärellä. Mukana Toni Lund ja Jussi Karjalainen (ei tainnu muita maanmiehiä olla?). Tonnia ajavat kumpikin.

Ei muuten ole niitä aikaisemmista kisoista tuttuja vakionimiä listalla (juurikaan?).

https://www.iditarodtrailinvitational.com/

Tracking: http://trackleaders.com/iti20

Aikaisemmat keskustelut täällä (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52830-Iditarod-(2015)-2018-ja-Toni-Lund-Jussi-Karjalainen).

puppy
27.02.2020, 15.35
Kisoja taitaa tulla lisää kalenteriin koko ajan moni valinnut jotain muuta, mielestäni Atlas-kisa Marokossa sisälsi monia.... jos muistan oikein

Hebe
27.02.2020, 21.03
Ajaako Lund? Eikös hää kolaroinnut justiinsa ja rikkonut luita?

JackOja
27.02.2020, 21.28
Ajaako Lund? ...

Niinhä mä just sanoin.

SvaR
27.02.2020, 22.35
Kolme tunnistin tonnilta ja kaksi lyhyemmältä matkalta.
Petr Ineman, Jim Ishman ja Troy sukunimihirviö ja lyhyeltä Jay Cable ja Clinton Hodgess III

Petervary näkyy ainaskin olleen tuolla Marokossa.

Mutta tätähän täytyy väijyä...

mth
02.03.2020, 10.42
Siellä sitä mennään lumisissa olosuhteissa:
"Trail Update:

Heavy snowfall is slowing down all our athletes today.

Most of the bike racers have been pushing their bikes for miles as the weather conditions are making the Trail very difficult for them to cycle.

"

Tämä vissiin näkyy ilman kirjautumista FBn
https://fi-fi.facebook.com/iditarodtrailinvitational/

J.Kottenberg
03.03.2020, 08.56
Toivottavasti on ollut kunnon pakkasia, toisin kuin täällä, niin olisi kunnon jäät ja sitä kautta paljon turvallisempaa.

mth
03.03.2020, 09.12
Järjestäjien päivitysten mukaan lunta on tullu reilusti ja jopa moottorikelkalla eteneminen on ollu paikoin haastavaa. Jotain kertoo myös se, että noin vuorokauden kohdalla kävelysarjan kärki eteni samoilla huudeilla kuin Toni. Huh huh.

Toki, tässä ollaan vasta "intro" tai "prologi" vaiheessa - kisahan "alkaa" vasta ekan tai tokan viikon jälkeen :o

Jami2003
03.03.2020, 09.14
Aika kova. Ei tästä niin kauan ole kun Toni teloi kätensä.

SvaR
03.03.2020, 09.24
Yhdeksän jo keskeyttänytkin.

puppy
03.03.2020, 13.18
Alaskassa on ollut pakkasta jo pitkään, muistaakseni viime yöksi luvailtu vähän pohjoisempaan -65 fahrenheitia........

Voi tulla kyllä aika hiljaista maalissa aina pyörien osalta, sen verran on kovat kelit ja varmaan osalle hieman yllätys.....

SvaR
03.03.2020, 19.21
Islantilainen Bergur lähti samasta huilipaikasta missä Toni ja Jussikin niin pikkasen väärään suuntaan.

Pikkasen ihmetyttää että kävelijät menee kovempaa kuin suksilla liikenteessä olevat.

Juha Jokila
03.03.2020, 20.13
Pikkasen ihmetyttää että kävelijät menee kovempaa kuin suksilla liikenteessä olevat.
Jos ei ole suksissa pitoa ja koko ajan ylämäki.

SvaR
03.03.2020, 22.00
^ Mutta kun ne on vielä siellä tasasella osuudella.

Fuuga
03.03.2020, 23.08
Yhdeksän jo keskeyttänytkin.

Hmm, mistä tämä tieto? Seuranta sanoo All athletes (79) ja By Status / Active (79).

cuppis
03.03.2020, 23.21
Minkähän vuoksi Karjalainen on poikennut reitiltä? Näyttää oikomiselta mutta joku muu syy tuohon täytynee olla. Ehkä navigointivirhe kuten takavuosina?

Edit: näyttää myös ohittaneen Skwentnan ja palanneen takaisin

Fuuga
04.03.2020, 01.49
^Päättänyt pysytellä tuolla 500 jalan korkeuskäyrällä ja kiertää nuo huiput? Sinänsä tuo olisi vain 30 m matalammalla että onko siinä järkeä ja niin ollen relevantti vastaus.

SvaR
04.03.2020, 08.13
Hmm, mistä tämä tieto? Seuranta sanoo All athletes (79) ja By Status / Active (79).
Nehän on nuita scratched joista jokunen tais olla jo palannut takaisin kylille esim. Robert Ostrom. Tuo lukema nyt jo 13 mutta Stuart Banks on seurannan mukaan kaupungissa, mutta ei vielä tuolla listalla.

Jussi kyllä nyt oudosti vetää poissa reitiltä, muiden jäljet kyllä seurannut tarkasti karttaan merkittyä reittiä...?

Edit. ITI news kertoo että 16 keskeyttänyt (lonkka vaivaa raskaasta työntämisestä, ja pari polvi vaivaa muunmuassa) ja vaatii neljä lentoa Yentnasta että saavat heidät evakoitua.
Ja kilpailijoilla tuulta vastassa 25-30mph ja pakkasta n.-15C

Fuuga
04.03.2020, 09.14
^Ok, en lueskellut newsejä kunhan katselin tuota live trackeria. Se näytti scratched 0 - päivitysnappuloiden painamisesta huolimatta - siihen asti kunnes kävin jollain toisella sivulla ja palasin. Nyt näyttää 13. SC.

SvaR
04.03.2020, 09.48
^Mikä lie jumi ollu, kun mulla kyllä näytti tuon ysinkin ihan seurannasta.

En tiiä häröileekö tuo Jussin seuranta vai mikä on kun tuolla sivussa vetää. Kumminkin tuonne reitille merkitty myös kelkkareitti ja ei tuo Peter Ineman kovin paljoa edellä ole etteikö sen jäljet ehkä vielä helpottaisi kulkemista.

Eli Toni huilimassa tuolla Winter Lakessa ja Jussi tulossa sinne 50mph tuulessa jonka johdosta keli tuntuu kuin olisi n.-32C

Edit: ei kyllä se vaan näyttäs nopeampaa pääsevän tuolla sivussa jos edellä kulkavaan vertaa...

Ski
05.03.2020, 09.40
Muistaakseni pitää käydä jokaisella Checkpointilla, reitti on vapaavalintainen muuten.

puppy
05.03.2020, 16.09
on se kovaa kun kävelijät näyttää menevän kovempaa kuin pyöräilijät, no jää ainakin muistoja ja voi sanoa varmaan olleensa kovimmassa koskaan jos pääsee maaliin

SvaR
07.03.2020, 22.41
Rankkaa näkyy olevan, keskeyttäneitä hirveästi ja yksi hirven hyökkäys.

Nyt on Hendra Wijaya vetänyt aika rankasti harhaan.

Ykkösfani
10.03.2020, 02.05
Lundilla haasteita. Tonin päivitys somessa kertoo haastavasta säästä, jonkin sortin keuhko-/hengitysongelmasta ja myös oikeassa silmässä nyt tulehdus. Pitempi lepo McGrathissa mutta aikoo jatkaa matkaa kyllä.

ITI UPDATE - Made it to McGrath finally yesterday evening. As the Trackleaders doesn't tell what really happens on the trail here is a quick recap. It's been very slow progress with some terrible and dangerous weather and poor trail. I experienced the worst storm ever close to Finger Lake but I finally saw Rainy Pass during daylight and it was mindblowing! First four days went well but after that I have had some serious issues with breathing and bad lungs. That slowed me down on the way to Nikolai and I was extremely sleep deprived on the last 15 miles. Longer rest in Nikolai didn't help enough as the problems continued on my way to McGrath with very slow trail. I tried to save my lungs riding even more slowly and taking lots of short breaks. 7 days 8 hours to McGrath. Then here I noticed that my right eye is infected. I'm now regrouping here and taking longer rest. Visited local health center and got medicines to combat the health issues. I will continue towards Nome when I feel ready. The 2018 experience has been a massive help to overcome these obstacles.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Ski
10.03.2020, 14.18
Jussi from Oulu siellä menee kärkiryhmässä . Tsemppiä 👍

puppy
10.03.2020, 16.21
^Joo eilen oli mailin kärkeä jäljessä eli aika samoissa menee kärkijoukko

mkpaa
20.03.2020, 17.21
Tällainen päivitys tuli. https://www.instagram.com/p/B99VdSiFSzv/

Juha Jokila
20.03.2020, 17.39
Joo, kattelin myös tuossa päivällä, että trakkeri on kulkenut pitkän matkaa lujaa, parhaimmillaan 38 mph, että jotain on vialla. Pyörällä ei pääse lumessa tuollaista vauhtia vaikka olisi minkälainen takatuuli.
Eli suojakeli ollut jo pari päivää, lumimyrsky ja tuuli toi vettä Beringin meren jäälle tehden ylityksestä mahdotonta. Kisa on keskeytetty. Seuraava ongelma on varmasti löytää lento Suomeen, kun lähes kaikki on peruutettu.

Mika.V
24.03.2020, 18.54
Kärki kolmikko tuli tänään nomeen. Olivatko päässeet yli ennemmin vai miksi niitä ei evakuoitu ?

Ykkösfani
24.03.2020, 19.04
Kärki kolmikko tuli tänään nomeen. Olivatko päässeet yli ennemmin vai miksi niitä ei evakuoitu ?Joo, olivat jo ylittäneet ns. hyvän sään aikana

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Juha Jokila
24.03.2020, 19.45
Kyllä kärkikolmikkokin evakuoitiin noin 2 tunnin matka takaisin samoihin aikoihin kuin muutkin, mutta pääsivät myöhemmin jatkamaan uudelleen. Myös heille tuli reittimuutos loppumatkalle ja joutuivat kiertämään maata pitkin yhden pienemmän merenlahden. Pääjoukko jäi siis täpärästi jumiin myrskyn rikottua meren jään pitkältä ylitykseltä ja jonka kiertämiseen maitse ei ollut reittiä.

Mika.V
24.03.2020, 21.36
Aivan, se on ollut sitten suht pienestä kiinni.

Ykkösfani
24.03.2020, 21.40
Kiitos Juhalle tarkasta tiedosta.

Harmittavaa, ettei Toni & Jussi päässeet taivaltamaan koko matkaa, mutta niin arvaamaton on sää... Ja lisäksi vielä tämä globaali tilanne muutenkin!

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Herman
01.04.2020, 11.08
Kädenojennus järjestäjiltä: Jussi, Toni ja kuusi muuta eivät keskeyttäneet vaan "Finished in Unalakleet”

https://www.iditarodtrailinvitational.com/news/2020/3/29/the-unalakleet-eight

JackOja
01.04.2020, 11.12
^hieno homma!

Pyhä Risti
09.04.2020, 13.55
Olipa reissu...

Lopputulokseen en ole tyytyväinen, jäi kuitenkin ykköstavoite saavuttamatta.
Suurimmat ahdistuksen hetket koin takaisin hotellilla Anchoragessa, kun lentoja ruvettiin peruuttamaan.
Kyllä siinä yksi tai kaksi valvottua yö meni, kun rupesi kauhukuvat jumiin jäämisestä tai pyörän jättämisestä ja minimivarustuksen kanssa Suomeen palaamisesta pyörimään mielessä...

Itse kisaan lähdin käytettynä ostamallani Salsa Blackborow runkosetillä johon kotoa löytyi melkein kaikki muu pruju jo valmiina.
En ehtinyt testailla settiä kuin pari viikkoa ennen kisaa, päätin kuitenkin jättää luottopeli Borealis Yampan kotiin tällä kertaa.
Tuosta jatketusta Salsan pyörästä sen verran, että periaatteessa siitä jäi positiiviset kokemukset vallitsevaksi, mikään käänteentekevä uudistus se ei kuitenkaan ole.
Pitäisi pystyä suoraan vertailemaan päittäin Yampaan että pystyisi suoraan sanomaan eroja.
Pienellä virittämisellä kuitenkin jatkoon, eihän nämä ikinä ole suoraan valmiita...

Yllättävän monta kertaa tuli kuitenkin kaaduttua pyörällä, jonka seurauksena meni vasemmalta puolelta molempien Anything Cagien (kaksi telinettä per puoli) kiinnitysruuvit juuresta poikki etuhaarukassa.
Eipä ole näin päässyt käymään ikinä.

Joku ihmetteli palaamista Skwentna Roadhouseen. Kävin siellä hoitamassa tyhjentyvää takarengasta kuntoon.
Ei korjaantunut, vaan jouduin myöhemmin 22 asteen pakkasessa vaihtamaan litkuista sisuriin. Tubolito kevytsisurin muovinen venttiilinvarsi kesti puoli päivää ennen kuin hieroitui poikki.
Taas rengastöitä 30 asteen pakkasessa. Ei kiva...
Viimeisellä varasisurilla sitten mentiin McGrathiin, jossa sitten nätisti pyytämällä sain sinne kisansa päättäviltä ilmatteeksi kolme sisuria. Taas yksi esimerkki kisailijoiden hienosta yhteishengestä!.
Myöhemmin tuli sitten vielä yksi vuotava reikä.(Edessä Nextie vanteen kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia...)

Mökistä vähän ennen Crippleä löytyi sitten vanhaa ilmastointiteippiä. Vetäisin pari, kolme kierrosta sitä takavanteen ympäri, kaivoin sen painavimman ja rumimman saadun sisurin esiin ja sisällä lämpimässä laitoin pikkupullollisen Stans litkua sisurin sisään.
Varalta vielä normaalit heilutukset sun muut operatsioonit ja nukkumisen ajaksi tekeytymään. Tuolla mentiin sitten katkeraan loppuun saakka ilman ongelmia.
Samalla korjasin pakkasessa kokonaan poikki menneen dynamovalon sähköjohdon.

40 asteen pakkasessa meni rikki myös Petr Inemanin Dt Swiss Ratchet.
Minun pyörästäni uudella patterilla varustettu viisarikello lopetti toimintansa jatkaakseen päivällä ilmojen lämmittyä uudelleen.
Makuupussissa kyllä tarkeni nukkua tuossakin lämpötilassa.

Vielä sen verran että tuo aiemmin ihmetelty reitin sivussa vetäminen oli harkittu teko. Tuo baana oli vaan niin paljon parempi ajaa. Reitin valinta todellakin vapaa checkpointien välillä ja suorin ei ole aina se nopein reitti.

Mukana kulki jälleen kerran liikaa tavaraa ja pyöräni oli huomattavasti enemmän lastattu kuin valtaosalla kilpailijoista. Ruokaa oli koko ajan yllin kyllin mukana, nestettä "päivään" lähtiessä nelisen litraa pulloissa.
Varavaatteita oli kastumisen ja ääripakkasten varalle. Untuvavaatteet jäivät takkia lukuunottamatta käyttämättä. Takkia käytin muistaaksen tauolla yhtenä päivänä. (varahuovat ja sukat tulivatkin varavaatteista ainoina käyttöön Little Mountain shelter cabinillä, kun sinne joutui kahlomaan vedessä puoleen väliin reittä)

Tässä viimeisellä etapilla minun kisassani alkoi jo hiipimään tunne turvattomuudesta. Ei ollut enää 100% turvallinen olo johtuen jään päällä näkyvästä vedestä.
Whiteoutissa ja myrskyssä vielä pärjäsin kun tuuli tuli takaa.
Pimeällä ei kuitenkaan nähnyt kauaksi, joten päätin aamulla tarkistaa tilanteen meren jäällä edessä olevalla reitillä. Uskallanko jatkaa siis.
Makasin mökissä makuupussissa kun eskimot ajoivat moottorikelkoilla mökille. Eivät antaneet vaihtoehtoja, eikä kisan johto kun pyysin ottamaan yhteyttä.
Eteenpäin ei olisi ollut mitään asiaa, eikä se paluukyyti kelkalla takaisinkaan ollut enää mitään helppoa.

Ihan mukava yllätys oli tuon kisan järjestäjän kädenojennus meille "Unalakleet eightille"

Hygienia:Testasin samalla itseäni, enkä käynyt minkäänlaisella pesulla kuin vasta palattuani Anchorageen. Sama verkkopaita ja pyöräilyshortsit jalassa yötä päivää.
Ei mitään ongelmia. Ei epämukavaa oloa, ei hiertämiä eikä rakkoja. Toimii!, eikä ainakaan omaan nenään haissut...:)

En lähtenyt kisaan kullan kiilto silmissä ja ryppy otsalla, vaan ajattelin painaa semmoisella tahdilla mikä minulle sopii.
Todella mukava oli kärkikolmikon kanssa matkaaminen, hyviä tyyppejä kaikki ja matka kulkee kuin itsestään porukalla.
Hiukan liian punaisella jouduin kuitenkin vetämään, joten jättäydyin suosiolla taakse.
Ehkä olisin pystynyt koko ajan perimmäisenä ajavana pysymään mukana, mutta olisi ollut väärin antaa muiden tehdä työt.

Yksin ajaessa näin pitkää matkaa pitää piiskata itseään että muistaa että kyse on kisasta. Itsellä kisa hidastui, kunnes Toni saavutti Unalakleetissa ja pistin taas kisahousut jalkaan...

Isoimpana miinuksena pidän sitä ettei minulla ollut oikein keinoa kontrolloida unen määrää. Toisaalta tuolla oli sitten koko ajan erittäin hyvin ravittu, nesteytetty ja levätty.
Myöskään kisan kulkua en pystynyt seuraamaan "livenä". Aika moni kanssakilpailija oli varustettu systeemeillä jotka mahdollisti toisten kilpailijoiden seurannan ja taktikoinnin.
En myöskään pystynyt soittamaan etukäteen majapaikkoihin ja postitoimistoihin.
Mutta nämä ovat sellaisia asioita jotka olin päättänyt ja valinnut jo ennen lähtöviivalle menoa. Jokainen tyylillään.

Kyllä tuolla se isoin asia on se, että saa olla mukana tuommoisessa hienossa tapahtumassa.
Kaikkien kisailijoiden, koiravaljakkoihmisten, alkuperäisväestön ja avuliaiden Alaskalaisten tapaaminen, kesyttömätön luonto ja siellä selviäminen on vaan semmoinen kokemus ettei sitä ikinä unohda.
Siellä tuntee olevansa osa jotakin suurta ja omiensa parissa.

Äärimmäisen kiitollinen täytyy olla kotiväelle ja muille tukijoille, syvä kumarrus heille kaikille!

Toivottavasti tälläisista vuosista ei ole tulossa uutta normia. Eipä tuonne saakka viitsisi lähteä jos kovin epävarmaksi menee.
Lähdenkö uudestaan? Ei ole mitään pakonomaista tarvetta lähteä eikä jäänyt paskan maku suuhun.
Kokemuksena äärimmäisen hieno kuitenkin, eli reilusti plussalle jäätiin.

Kireitä ketjuja kaikille!

Jussi K

JackOja
09.04.2020, 14.07
^kiitos tarinasta, hurjaa hommaa!

Antza44
09.04.2020, 14.24
Olipa reissu...Kiva lukea tarinaa siitä miten hommat siellä oikeasti eteni. Hienoa, että pääsitte myös takaisin kotiin. Tähän paljon peukkuja sinulle ja Tonille hienosta suorituksesta!

Ski
09.04.2020, 17.56
Olipa reissu...

Kokemuksena äärimmäisen hieno kuitenkin, eli reilusti plussalle jäätiin.

Kireitä ketjuja kaikille!

Jussi K

Jussi, iso kädenojennus täältä.
Nähdään pian !
👍

Turf Moor
09.04.2020, 23.37
Ylelläkin oli juttua kisasta: https://yle.fi/uutiset/3-11286529

Toni Lund
13.04.2020, 15.28
Lisää tarinaa, ensimmäinen osa blogissani:

https://www.tonilund.fi/2020/04/iditarod-trail-invitational-2020-osa-1.html

SvaR
14.04.2020, 07.28
Kiitoksia jutuista ja hienoista kuvista.
Toni ja Jussi niin osaatteko sanoa miksi hiihtäjät ovat käytännössä jopa hitaimpia siellä? Vaikka nytkin ilmeisesti oli pehmeää ja aika paljon satoi uutta luntakin.

Pyhä Risti
14.04.2020, 11.35
^
Olen itsekin ihmetellyt asiaa.
Yksi syy on varmaan se että hiihtäjiä on suhteessa pyöräilijöihin ja kävelijöihin todella vähän tämäntyyppisissä kisoissa.
Volyymikysymys eli isompaan määrään kävelijöitä ja pyöräilijöitä mahtuu sitten mukaan enemmän "huippuyksilöitä".

Kävelijät ja pyöräilijät voivat harjoitella lajiaan kotonaan ja kilpailuissa ympäri maailmaa vuodenajasta riippumatta.
Hiihtokausi on mitä on kuten kotimaassakin on nähty ja varmaan kovimmat kilpahiihtäjät eivät "pilaa" kauttaan tällaiseen yhteen vähän riskaabeliinkin yritykseen.

Rovaniemen kisoissa ja muualla osa hiihtäjistä käyttää kahden suksen taktiikkaa. Leveille baanoille on luistelusukset ja maastoon omat sukset ahkioissa. Nopeampi noin.
Iditarodissa reitti on yleensä sen verran kapea, ettei luistelusuksille yksinkertaisesti ole tilaa.

Omat kokemukset ahkionvedosta rajoittuvat aikaan ennen nousukarvoja, pidon ja luistonkin kanssa oli ongelmia.
Jalkapatikalla kulkijoilla ei ole noita ongelmia, kovaa vääntöä vain ja eteenpäin!.

Tanskalaisella hiihtäjällä Asbjornilla oli Iditarod kilpailussa kevyt varustus ja reppu. Tuolla systeemillä ja hyvällä suunnittelulla matka eteni mielestäni varsin mallikkaasti.
Kovakuntoinen, kokenut ja määrätietoinen kaveri.
Oli myös hiihtänyt Yukon Arctic Ultra kilpailussa yli 50 asteen pakkasessa....
Hyvin olisi sijoittunut Iditarodissakin jos ei olisi matkaa katkaistu.

Omalla arvoasteikolla kävelijät tulevat ykkösenä, sitten hiihtäjät ja kolmantena pyöräilijät jotka kuitenkin pääsevät lepäämään laakereillaan....:rolleyes:

Jussi

JackOja
22.04.2020, 22.28
Jos muuten joku ei ole huomannut niin YLE Areenassa on katsottavissa 6-osainen doku Lars Monsenin valmistautumisesta vuoden 2018 koiravaljakko-Idiin.

Viimeiset kaksi jaksoa itse kisaa jos ei jaksa kaikkea katsoa, mutta muutenkin ihan kiinnostava. Hauska oli nähdä noita paikkoja, missä kuljetaan ja lepäillään.

Melkoista touhua noillakin.