Näytä tavallinen näkymä : LED takavalo hakusessa 6V ja pyörän akulta virtaa
Olen yrittänyt löytää pientä takavaloa satulatolppaan työmatkoille, joka hyödyntäisi Shimanon sähköpyörän 6V valoliitäntää. Aika vähän on ollut tarjontaa. Saksalaiset nettikaupat tarjoavat dynamon sähköä käyttäviä valoja, käykö ne myös akkukäyttöön vai onko niissä jotain miksi ne eivät toimisi?
Onko hyviä ehdotuksia?
Sähköavusteisten takavaloiksi esim. Bike24:stä löytyi haulla "E-Bike Rear Light (https://www.bike24.com/search?searchTerm=E-Bike+Rear+Light+)" joitakin vaihtoehtoja. En kylläkään tiedä miten liitännät ja johdot menevät ja ovatko kaikki yhteensopivia kaikkien kanssa. (Omassa Boschin sähköillä olevassa pyörässäni oli tämä (https://www.bike24.com/p2273781.html?q=E-Bike+Rear+Light+) valo vakiona mukana eli valmiiksi asennettuna tavaratelineeseen.)
polkupedaali
25.02.2020, 19.21
Itse tilasin AliExpress tollasen napadynamoa varten ja hyvin on toiminut US $8.90 31% Off | Bicycle Dynamo Light Stvzo Approved Bike Fender Mudguard Light Input AC 6V Bicycle Dynamo Tail Lamp K Mark LED Bike Rear Light
https://a.aliexpress.com/_dYeM1Xn
Minulla on shimanossa tuo
https://www.bike24.com/p239195.html?q=E-Bike+Rear+Light+
Eiks vitosen led lamppu toimi? Mitä tuolla voittaa?
^ Onhan se komiata kun saa yhdestä napista kaikki valot päälle, eikä tarvitse muistaa latailla erikseen.
Halpa 5€ lamppu xxl:stä ja siitä pois sisukset. Kolme punaista teholediä sarjaan ja siinä se on. Yksinkertainen eikä aktiivikomponentteja. Kestää sateen jopa ilman suojia tai kansia. Maksaa yhteensä alle 10€.
^^Onhan se tietty noinkin mutta n. kolme kuukautta kestänyt itsellä 2xAAA joten aika pientä vaivaa on...
Halpa 5€ lamppu xxl:stä ja siitä pois sisukset. Kolme punaista teholediä sarjaan ja siinä se on. Yksinkertainen eikä aktiivikomponentteja. Kestää sateen jopa ilman suojia tai kansia. Maksaa yhteensä alle 10€.
Meni yhdestä xlite100 (https://www.ebay.com/itm/Xlite100-Bicycle-Smart-Brake-Sensor-LED-USB-Tail-Light-Rear-Lamp-Waterproof-NEW-/254391552794?ef_id=EAIaIQobChMImMvI1uDu5wIVCYizCh1 BwQx5EAQYASABEgLitvD_BwE:G:s) lampusta piirikortti ja akku paskaksi joten ajattelin että tuostahan saisi hienon aihion ja laitoinkin sen kiinni ilman etuvastusta, diodisiltoja yms. No, ei se kyllä hyvä ole kun tuo 6V näyttäisi olevan aivan liikaa ja veti niin kirkkaaksi että vedin piuhat irti pahimman vahingon välttämisesksi.
Jos jollain on parempaa tietoa miten tuo sähköpuoli hoituisi niin arvostaisin apua. Ledin kynnysjännite kun ei ole tiedossa niin paha laskeakaan. Tarkoitus siis poistaa tuo piirilevy kokonaan ja laittaa tuo 6V suoraan ledin johtoihin. Onko diodi välttämätön? Vastuksen koko arpomalla? Ja eikös se etuvastus tule plussapiuhaan?
Niin ja tällaisessa järjestelyssä on yksi hieno etu myös. Ei tarvitse leikkiä niiden vilkkumoodien kanssa ja menee päälle heti se normimoodi jota tervejärkinen käyttää. Tuossakin lampussa pitää näpytellä 3 kertaa että saa normimoodin päälle. Ne vilkkuhässäkät kun on rakennettu tuonne piirisarjalle joka heivataan roskikseen.
Minulla lakkasi tuo automatiikka toimimasta xlite100-lampussa. Se on ollut käytännössä vain tallissa pyödällä se lamppu. Koitin viestitellä myyjälle huonolla menestyksellä.
Minulla lakkasi tuo automatiikka toimimasta xlite100-lampussa. Se on ollut käytännössä vain tallissa pyödällä se lamppu. Koitin viestitellä myyjälle huonolla menestyksellä.
Ei tuo minullakaan koskaan toiminut kunnolla.
Onkohan muuten kellään tietoa minkälaista volttimäärää nämä sähkölautojen lamput syövät? https://shopee.sg/♦SUP♦Electric-Scooter-Warning-Rear-Lamp-Stoplight-Safety-Brake-Tail-Light-i.19051757.5700404589 (https://shopee.sg/cheerfulhigh��M365-Tail-Light-Stoplight-Electric-Scooter-Safety-Brake-Warning-Rear-Lamp-i.112458252.2223492696)
Noita saisi halvalla ja sopisi kuin nyrkki silmään myös sähköpyörään.
Jos jollain on parempaa tietoa miten tuo sähköpuoli hoituisi niin arvostaisin apua.
Jos haluat jännitettä alemmas, ni laita joku tämmönen? Selaile toki sopivampi, kun tiedät tarvittavat jännitteet ja virrankestot, tämä vain esimerkkinä.
https://www.ebay.com/itm/DC-DC-5V-36V-to-3-3V-6V-12V-19V-24V-5A-Buck-Step-Down-Voltage-Converter-Module/191812014140 (https://www.ebay.com/itm/DC-DC-5V-36V-to-3-3V-6V-12V-19V-24V-5A-Buck-Step-Down-Voltage-Converter-Module/191812014140?_trkparms=ispr%3D1&hash=item2ca8e3103c:g:t~MAAOSwUfNXSqh1&enc=AQAEAAACUBPxNw%2BVj6nta7CKEs3N0qWaT1ezk1C%2BI4 qC9TKTzZf6unvd08husFYBIoEHLhNMVdl8ojJKM6zZ9Z4WP4VC dXeaIcqJDFwrSinRkYo6ADXU3rAcY13hC87g2YbgXH0gVHfEC% 2FeOpvReNoq%2FiAhOUbSRTYMk8hKjqhXiisFbI46DepenjCqx Z5M6jNKSZ6GWbLBPSTTeUfGgPuDI8%2FukMlF55sUeesnX9%2B eG63BLzhJNrO5hwgLKWO4ga8DsuzPSEitMkHK4Px%2FxapEf4B naH40J%2BuChEPJhYnGjId7xlHR6AkRumarCMQ9Myt5lWyOvgu mz3wYa8FxMKMu8%2FgBn6Y7ZvlRKKvyd89Jv2w3Twd%2Fnf67w qtONarw3d%2F5iCsxD8kcAMzRODZLArCmvTrkotZrgtG57aqLd TxZ5ProSJ8P58LXON1%2FtzDfJxzapPckNh62cUUqNjcHCMV4k %2BuD53QR%2FVAjciGQ8QQ%2BBzYlEo4YmkV6PlKxeSjy6NSTi 1ycsTyFQYkhWaVaeSlqORZl9z5x2nKgDQhZ8%2Fpnu1LrsrowP gMOqwPAn80LRnj5a9fX7PDYuI5%2F%2BIU%2FYq%2Fd8yjSHhK 3OhWV5ChVW57aD81D8gMdBcE2CYEApYFsIE%2BAkUIOWgaTG%2 FXvWjFc5l9dvTLKLpJr4PzIGb6YyL1KqfNEAIZLsNcu98t2k0q 1jA5KN%2FJH1koh1yGz6P38GxkPANPywpJFMM%2FGOtT6u3cs6 w%2BQHYugH5SQq5agDO%2BclsutWvjFIlC9ntmM5Yuhzu5xbAt Zi5Qk%3D&checksum=191812014140009968a508054ee88a47c81b69e52 06f)
Edit: Linkkaamassasi Xlitessä on vissiin nimellisesti 3.7V akku...mut halusitko siis ohittaa koko kortin ja syöttää suoraan lediä? Siinä tuo jännitteen tiputus tuskin toimii.
Meni yhdestä xlite100 (https://www.ebay.com/itm/Xlite100-Bicycle-Smart-Brake-Sensor-LED-USB-Tail-Light-Rear-Lamp-Waterproof-NEW-/254391552794?ef_id=EAIaIQobChMImMvI1uDu5wIVCYizCh1 BwQx5EAQYASABEgLitvD_BwE:G:s) lampusta piirikortti ja akku paskaksi joten ajattelin että tuostahan saisi hienon aihion ja laitoinkin sen kiinni ilman etuvastusta, diodisiltoja yms. No, ei se kyllä hyvä ole kun tuo 6V näyttäisi olevan aivan liikaa ja veti niin kirkkaaksi että vedin piuhat irti pahimman vahingon välttämisesksi.
Jos jollain on parempaa tietoa miten tuo sähköpuoli hoituisi niin arvostaisin apua. Ledin kynnysjännite kun ei ole tiedossa niin paha laskeakaan. Tarkoitus siis poistaa tuo piirilevy kokonaan ja laittaa tuo 6V suoraan ledin johtoihin. Onko diodi välttämätön? Vastuksen koko arpomalla? Ja eikös se etuvastus tule plussapiuhaan?
Vaikkapa tuolta apuja esim. esivastuksen mitoitukseen ;https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml28.sis
^ Onhan se komiata kun saa yhdestä napista kaikki valot päälle, eikä tarvitse muistaa latailla erikseen.
Ja vielä parempi, kun ei tarvitse edes sitä nappia. Kaupunkifillareissa on aivan hyvä olla aina valot päällä.
Meni yhdestä xlite100 (https://www.ebay.com/itm/Xlite100-Bicycle-Smart-Brake-Sensor-LED-USB-Tail-Light-Rear-Lamp-Waterproof-NEW-/254391552794?ef_id=EAIaIQobChMImMvI1uDu5wIVCYizCh1 BwQx5EAQYASABEgLitvD_BwE:G:s) lampusta piirikortti ja akku paskaksi joten ajattelin että tuostahan saisi hienon aihion ja laitoinkin sen kiinni ilman etuvastusta, diodisiltoja yms. No, ei se kyllä hyvä ole kun tuo 6V näyttäisi olevan aivan liikaa ja veti niin kirkkaaksi että vedin piuhat irti pahimman vahingon välttämisesksi.
Jos jollain on parempaa tietoa miten tuo sähköpuoli hoituisi niin arvostaisin apua. Ledin kynnysjännite kun ei ole tiedossa niin paha laskeakaan. Tarkoitus siis poistaa tuo piirilevy kokonaan ja laittaa tuo 6V suoraan ledin johtoihin. Onko diodi välttämätön? Vastuksen koko arpomalla? Ja eikös se etuvastus tule plussapiuhaan?
Niin ja tällaisessa järjestelyssä on yksi hieno etu myös. Ei tarvitse leikkiä niiden vilkkumoodien kanssa ja menee päälle heti se normimoodi jota tervejärkinen käyttää. Tuossakin lampussa pitää näpytellä 3 kertaa että saa normimoodin päälle. Ne vilkkuhässäkät kun on rakennettu tuonne piirisarjalle joka heivataan roskikseen.
Kun en tunne sitä sun lamppuasi niin en osaa sen suhteen sanoa mitään. Itsellä on Luxoksen IQ2. Hain Partcon (https://www.partco.fi) valikoimasta teholedit, joiden kynnysjännite on sopiva niin, että tuo 6 V jaksaa nostaa ne sarjassa palamaan. Tehoahan nuo vievät olemattoman vähän. Sinänsä etuvastuksen paikka, jos sellaista tarvitsisi, tuollaisessa yksinkertaisessa passiivicombossa (joo, ledit luetaan kyllä aktiivikomponentteihin, mutta tässä kontekstissa voidaan puhua jopa passiivista) on ihan sama onko se ennen vai jälkeen. Heti kun piiri menee monimutkaisemmaksi ja siinä on aktiivikomponentteja alkaa suojausvaatimuksetkin lisääntyä.
Tällä hetkellä valossa ei ole edes koppaa eli koko piiriilevy on täysin paljaana. Hyvä puoli on, ettei vesi pääse sisään hautumaan ja aiheuttamaan kummempia oikosulkuja. Pitääpä ottaa illalla kuva setupista josko se jotain auttaisi... :)
Edit: Linkkaamassasi Xlitessä on vissiin nimellisesti 3.7V akku...mut halusitko siis ohittaa koko kortin ja syöttää suoraan lediä? Siinä tuo jännitteen tiputus tuskin toimii.
Ok, laitoin sormipariston piuhojenpäähän ja syttyi himmeä valo, eli tuo on todennäköisesti oikea tieto. Ja kyllä, nimeomaan ohittaa se kortti kokonaan kun se on rikki ja vaikka ei olisi niin sillä ei ole muuta virkaa kuin vilkkumoodit joita en voi sietää.
Vaikkapa tuolta apuja esim. esivastuksen mitoitukseen ;https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml28.sis
Tämä tuttu sivu jostain aikojentakaa. Onkohan miten validi nykyledien kanssa? Tuossakin xlite100:ssa ympyränmuodossa useita pikkuledejä.
Itseasiassa tuli mieleen että voisin testata ehjän lampun kanssa mitä se antaa virtapiirin jälkeen voltteja. Jos se on tuo 3.7V niin sittenhän etuvastuksen laskeminen on helppoa.
Taidan tuosta hybridiin tekaista toimivan setin. Tosin maastopyöriin tuollaista ei oikein saa kun hissitolppa vaikeuttaa asiaa. Sitä virhettä en enää tee, että laitan täpärin satulaputkeen takavalon. Sitä ei välttämättä tule ajatelleeksi että iskari kun pohjaa vähän niin se valo jää takarenkaan taakse eikä näy kunnolla kauempaa takaa katsottuna.
Ja vielä parempi, kun ei tarvitse edes sitä nappia. Kaupunkifillareissa on aivan hyvä olla aina valot päällä.
Yleensä kyllä itse pistän valot päälle vasta pimeällä, eli napille on käyttöä. Joissain tilanteissa valojen käytöstä päivälläkin voinee olla ehkä turvallisuushyötyä, mutta en ole ajatellut asiaa tarkemmin.
Mites tämmönen Lupine...? https://www.lupine.de/products/tail-lights/c14
Mites tämmönen Lupine...? https://www.lupine.de/products/tail-lights/c14
78 Euroa pätkä piuhaa ja pari lediä! Ihan oikeasti jos sulla on vaikka 3-4 käyttöpyörää talvella niin ainakin minulla on parempaa käyttöä tuolle rahalle. Ihan jo periaatteesta en tuollaisia firmoja tue jotka repivät kullan kilohintoja apinatasoisesta elektroniikasta.
Tuossa on myös ongelma tuo kiinnitys. Kuten aiemmin kirjoitinkin niin tuossahan se linkkisi kuvassa näkyy aika selkeästi miten hissitolpan alapuolelle kiinnitetty valo jää renkaan taakse kun istut alas.
Tosin en ota kantaa siihen jos tämä on ok ketjun aloittajalle. Kunhan kommentoin aihetta.
Rumahan tämä on, mutta toimii kuin junan vessa. 3 kpl näitä (https://www.partco.fi/fi/ledit/kirkkaat-ledit/6762-led-3puk.html) sarjassa on kynnysjännitteet niin lähellä 6VDC ettei etuvastusta tarvitse.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200226/14edaa3de5a2f6eebf861bcc6cfbb866.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200226/be987a7c0f7a92a5cb732d00db776ae9.jpg
Ja vielä parempi, kun ei tarvitse edes sitä nappia. Kaupunkifillareissa on aivan hyvä olla aina valot päällä.
Itsellä pyörä muistaa oliko ennen sammutusta valot käytössä vai ei, ja jos oli niin käynnistää ne automaattisesti. Käytännössä riittää kun syksyn alkaessa napauttaa valot päälle niin pyörä hoitaa automaattisesti ne jatkossa. Ja sitten keväällä / kesällä pois yhdellä painauksella. Toki on myös täysin automaattinen tila, jossa valoisuustunnistin tarkkailee onko ulkona kuinka pimeää ja sytyttää päivävalot sen mukaan ja ajovalot kun tulee pimeämpi. Lisäksi valot säätyy myös esim nopeuden mukaan ja esim liikennevaloihin pysähtyminen himmentää valoja ja sammuttaa mahdollisesti päällä olevat pitkät jne.
Mites tämmönen Lupine...? https://www.lupine.de/products/tail-lights/c14
Suosittelen tuota Lupine E3 takavaloa. Toimii, minulla se on dropperin tolpassa satulan alla niin se nousee ja laskee satulan mukana. Edellä linkittämässäni paikassa 41 €.
Tuo Lupine C14 jäisi mun pyörässä läskirenkaan ja mudhuggerin taakse kun panta ja runko on niin matalalla. Kyllähän se tai sen valo oikeasti kyllä näkyisi tästä huolimatta, pyörä kun ei ole ajossa koskaan paikallaan.
Itse en enää jaksa tuon muutaman kympin takia valita ledejä, laskea etuvastuksia, tiivistellä koteloita ja parannella konstruktiota. Tuo Lupine vain toimii.
^heh, tässä sä vähän ammut harhaan siinä ettei itse tekemällä ajatella säästöä, tai harvoin ainakin. Useimmiten ajuri diy-hommiin on ihan muualla. Kaupastahan saa aina ja hevosella pääsee.
Joulun aikaan XXL:stä ostin pienen ladattavan tolppaan kumilenkillä kiinnittettävän takavalon. Uutena latasin täyteen ja nyt 2,5kk pakkasessa ajelujen jälkeen virtaa vielä riittää. Ajoja valo päällä siirtymillä noin 1h/viikko.
https://www.bikester.fi/820976.html tuossa lukee, että sopisi myös sähköpyöriin.
Joulun aikaan XXL:stä ostin pienen ladattavan tolppaan kumilenkillä kiinnittettävän takavalon. Uutena latasin täyteen ja nyt 2,5kk pakkasessa ajelujen jälkeen virtaa vielä riittää. Ajoja valo päällä siirtymillä noin 1h/viikko.
Näissä on ärsyttävä ominaisuus. Nimittäin eivät kestä tärinää ja mikrokytkin nappaa valon pois päältä. Ainakin oma työmatka-asfaltti on niin huonossa kunnossa että tuollainen meni pois päältä aika usein. Maastossa ihan mahdoton.
https://www.xxl.fi/lezyne-femto-drive-usb-rear-pyoran-takavalo-punainen/p/1165602_1_style
Tämä ei sammu itsekseen, myöskään maastossa.
jtsavola
13.06.2020, 00.04
Vaikkapa tuolta apuja esim. esivastuksen mitoitukseen ;https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml28.sis
Kiitti vinkistä! Hain pussillisen 5mm punaisena palavia kirkkaita ledejä ja ohjeen avulla mitoitetut vastukset Partcosta. Porasin työmatkapyörän takalokariin 5mm reiät ja liimasin ledit reikiin ja liimasin etuvastuksen ja johdot lokarin sisäpuolelle. Ihan siisti tuli. Toivottavasti kuumaliima pitää sähköt toimivina...
https://img.aijaa.com/t/00595/14850211.t.jpg (https://aijaa.com/dB4Hij)
...ja rossipyörään tulostin 3d-tulostimella pienen ja sievän kotelon ledeille mudhuggerin takalokarin päälle...
https://img.aijaa.com/t/00862/14850216.t.jpg (https://aijaa.com/Y7UPCr)
https://img.aijaa.com/t/00806/14850218.t.jpg (https://aijaa.com/1pjVsS)
https://img.aijaa.com/t/00053/14850219.t.jpg (https://aijaa.com/jKcCbd)
^ Ihan siisti ratkaisu. Partcolta saa myös ledejä valmiiksi etuvastuksella. Laitoin näistä sähköpyörään takavalot ja eteen valkoiset huomiovaloiksi. Kätevä kun menee valot automaattisesti päälle kun pyörän kytkee päälle. Ihan ok valoteho rinnankytkennällä 4 kpl ja 6V.
Punainen
https://www.partco.fi/fi/ledit/perusledit/19541-led-5p-12v.html
Valkoinen
https://www.partco.fi/fi/ledit/kirkkaat-ledit/20576-led-5val12v.html
PohjoinenIndurain
07.09.2020, 14.42
Joulun aikaan XXL:stä ostin pienen ladattavan tolppaan kumilenkillä kiinnittettävän takavalon. Uutena latasin täyteen ja nyt 2,5kk pakkasessa ajelujen jälkeen virtaa vielä riittää. Ajoja valo päällä siirtymillä noin 1h/viikko.
Et mahda muistaa tämän lampun nimeä?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.