PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano E8000 eturattaan vaihtoa suunnittelilla



fyndi
25.02.2020, 13.26
Haluaisin tasaiselle tielle vähän lisää vauhtia EMTB pyörälle, kun vaihteet tuntuu loppuvan suorilla kesken ja ajattelin vaihtaa 34 hampaisen eturattaan suuremmaksi eli 38 hampaiseen. Takana on 10 ratasta, 11-34 hammasta. Onko tässä jotakin mitä pitäisi ottaa huomioon? Kestääkö moottorin osat, koska nythän vääntötarvetta tulee lisää? Pienimmät vaihteet eivät ole enää niin "pieniä" vaihdon jälkeen, mutta se ei haittaa.

harald
25.02.2020, 13.36
Muutos vaikuttaa samalla tavalla kuin ajaisit pykälää-parilla isommalla vaihteella. 38-34 ei ole kovin kevyt ykkönen maastoon. Muuten anna mennä vaan, ketjun pitää olla pidempi.

jpuu
25.02.2020, 13.36
Eturattaan koko pitää kertoa moottorille jostain syystä. Taitaa olla e-maxissa valinta 34/38 hampainen.

nure
25.02.2020, 17.09
Halvemmalla pääsee kun polkee, 34x11 ja kadenssi vaikka 90 niin liki 4kymppiä mennään...

AaJiiKoo
26.02.2020, 11.15
Tuolla eturattaan koon kertomisella ei käsittääkseni ole merkitystä muuta kuin jos on sähkövaihteet. Tai niin ainakin minulle on valehdeltu... Itse vaihdoin 34->38 ja ensin en kertonut ja sitten kerroin, mutta mitään muutosta ajossa en huomannut. Kaikkiin pyöriin ei sitten välttämättä mahdu 38, esim. Merida E-one Sixty on ainakin tällainen.

fyndi
27.02.2020, 08.37
Itse epäilen että sen eturattaan koon kertominen ohjausyksikölle kertoo lisääntyneestä väännöntarpeesta ja näin ehkä suojaa/optimoi voimantuottoa sähkömoottorissa?

fyndi
27.02.2020, 08.38
Halvemmalla pääsee kun polkee, 34x11 ja kadenssi vaikka 90 niin liki 4kymppiä mennään...
Tämä on totta, mutta ilman lukkopolkimia 90 on ainakin itselläni aikamoista pomppimista. Jalat ei pysy polkimilla.

nure
27.02.2020, 09.56
^Sitten vaan lukkopolkimia hankkimaan...

Dille Vallaton
27.02.2020, 10.19
Ei väännön tarve mihinkään muutu, kun eteen heittää isomman rattaan! Siksi on vaihteet, että moottori toimii optimaalisesti. Etenkin Shimanossa tarpeeksi kova pyörittäminen on perusjuttu, sillä se ei mene väännöllä mihinkään verrattuna vaikkapa Spessuun. Suurin osa täysjoustoista on sen verran ahtaita, että 36 on max mikä mahtuu.

Moska
27.02.2020, 10.42
Tämä on totta, mutta ilman lukkopolkimia 90 on ainakin itselläni aikamoista pomppimista. Jalat ei pysy polkimilla.

90 pitäisi olla lähes normaalia ajamista. Jos se tuntuu liian nopealta niin pyöritystä kannattaa aktiivisesti treenata. Varsinkin avustamattomalla pyörällä erittäin tärkeää, kierroksilla löytyy tehot ja säästyy jalat.

tumi1
01.03.2020, 16.13
Haluaisin tasaiselle tielle vähän lisää vauhtia EMTB pyörälle, kun vaihteet tuntuu loppuvan suorilla kesken ja ajattelin vaihtaa 34 hampaisen eturattaan suuremmaksi eli 38 hampaiseen. Takana on 10 ratasta, 11-34 hammasta. Onko tässä jotakin mitä pitäisi ottaa huomioon? Kestääkö moottorin osat, koska nythän vääntötarvetta tulee lisää? Pienimmät vaihteet eivät ole enää niin "pieniä" vaihdon jälkeen, mutta se ei haittaa.

Hei, pyörähuolto yritti laittaa minulle Canyon spectral: on 9:ään 38 eturattaan, ongelmaksi tuli ketjunohjuri joka on liian lähellä keskiön akselia. Eturatas ei sopinut siis paikoilleen. Olisin myös halunnut saada kadenssia hieman alemmas samoin kuin pienimmän takarattaan kuluminen olisi vähentynyt.
Jos joku on asian ratkaissut olisin kiitollinen tiedosta.

TurboKoo
01.03.2020, 16.20
Mikäli kyseessä on Shimanon ketjuohjuri niin sen kyllä saa säädettyä myös isommalle rattaalle. Jos kyseessä on Canyonin ohjuri niin uskon, että senkin saa säädettyä.

fyndi
11.05.2020, 09.21
38 hampainen meni heittämällä paikoilleen, ei mitään ongelmia!

Dude
11.05.2020, 10.17
38 on mulla myös Focus Jam2:ssa vm 2018, alurunko. Meni heittämällä.

tumi1
14.05.2020, 10.05
Spectral 9,0 eturatas vaihtui 34-38 eturattaan vaihto ei siis onnistunut suoraan vaan Canyonin oma ketjuohjuri piti poistaa. Tilalle Shimano geneerinen ketjuohjuri, josta kulmahiomakoneella poistin tarvittavan määrän materiaalia kuten takapään pois. Lisäksi rattaan suurempi halkaisija vaatii sen että sisäpinnalta rälläkkä poisti noin 5 mm materiaalia. Nyt toimii juuri niinkuin pitääkin 100-110 kadenssillä pääsee yli 50 kmh luomuna, mitä korostan. Erittäin kannattava vaihto

Ketjuohjurista (siis Shimano) käytin vain varsinaisen ketjuohjurin en tuki levyä joka tulee poljin akselin ympärille. Kevennetyn ;) Ketjunohjurin kiinnitin suoraan alkuperäisellä pultilla Canyonin linkun akselin päähän kuten alkuperäisenkin ketjuohjurin .
Tarvikkeet:
Ryobi kulmahiomakone 125 mm timanttilaikka
Bike-discount ostettu EM osa https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-steps-chain-guide-sm-cde80-for-sm-cre80-635405
Kuusiokolo osasarja

Oz
29.08.2020, 17.49
Onnistuuko rattaan vaihto kampea ja spideria irrottamatta?

Pipo
29.08.2020, 18.00
Kyllä onnistuu.

Oz
29.08.2020, 18.23
Hyvä, tänks!