PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suosituksia cyclocross?



aloittelija1
23.02.2020, 21.11
Etsinnässä olisi naiselle pyörä harraste-ajoon. Olisi mukava ajella lenkkiä sekä asfaltilla sekä hiekkateillä. Itsellä ei hirveämmin ole kokemusta eri malleista, mutta innostusta sitäkin enemmän. Olen jonkun verran katsellut vaihtoehtoja cyclocross-pyöristä, mutta ehdotuksia otetaan vastaan!! Budjetti on 1000€ luokkaa. Pituutta 166cm. :)

Veivi
23.02.2020, 23.06
Ostettiin puolisolle tuohon budjettiin whyten victoria. Ensivaikutelma on hyvinkin bueno.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Mohkku
24.02.2020, 07.05
En tiedä, miten tiukasti aloittaja on pysytellyt cycloissa. Onneksi markkinoilla muutama vuosi sitten hoksattiin, että useimmat ostavat pyöränsä kilpailun sijaan arkiseen käyttöön. Näin cyclot alkoivat korvautua monimuotoisemmalla ja usein käytännöllisemmällä kalustolla, joita nimitetään gravel-pyöriksi. Toki joissain tapauksissa cyclon ja gravelin välinen ero on kuin se kuuluisa veteen piirretty viiva, mutta pointtina on siis, että cyclojen lisäksi kannattaa katsella graveleita.

Hyvää käsitystä tämän hetken mallikohtaisesta tarjonnasta ei minulla ole, joten mallikohtaista suositustakaan en voi antaa. Itse lähtisin purkamaan asiaa niin, että määrittelisin tiettyjä ominaisuuksia, mitä pyörältä haluan. Ne täyttävien joukosta sopiva vähitellen suodattuu. Tonnin hintaluokka karsii jo suuren osan valikoimasta pois.

nure
24.02.2020, 21.59
Jos enemmän maantie tyyppistä niin cyclo ja jos yleis/retkipyörää niin gravel... Toisaaltaan jos hämmentää niin endurance tyyppinen maantiepyöräkin käy😉

Mohkku
24.02.2020, 22.27
Ostettiin puolisolle tuohon budjettiin whyten victoria. Ensivaikutelma on hyvinkin bueno.

Hybridi? Epäilemättä luokassaan erinomainen valinta, muttei ehkä vastaa krossaria kaipaavan tarpeisiin.

Veivi
25.02.2020, 00.06
Totta. Enpä niin tarkkaan miettinyt, cyclo on eri otus kuitenkin. Kannustan kuitenkin sitä tarvetta pohtimaan tarkkaan, millaista 90% ajosta hänellä on...

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Mohkku
25.02.2020, 07.04
Cyclo tai gravel tuntuu oikealta valinnalta, jos ajot on lenkkeilyä asfaltilla ja soralla. Jos käyräsarvisesta pitää, en oikein tiedä mitä lisäarvoa hybridi tuohon voisi tuoda, päinvastoin. Asiointimatkatkin käyräsarvisella onnistuu siinä missä hybridilläkin. Vain jos ajaa paljon ydinkeskustassa, käyräsarvisen edut ei nouse ohi hybridin. Mutta osa tietysti ajaa mielummin suoratankoisella ja silloin se on oikea valinta maantielenkeillekin.

Moska
25.02.2020, 09.52
Vaikea ajatella että suoratankoinen olis milloinkaan oikea valinta maantie lenkeille..
Lähinnä tulee mieleen että silloin ei ole kokeiltu oikean kokoista, oikein säädettyä kippurasarvsta.

TERU
25.02.2020, 10.00
On se noinkin. Mutta näin kun tallista löytyy pari kippuraa ja yksi suora tanko, niin voi todeta että tuolla suorallakin hyvin ajaa muutaman kympin mittaisia lenkkejä. Senkin pitää olla oikein säädetty ja sopivaan runkoon kasattu.
Moska, Mohkku ja nure pohdiskelevat pyörätyypin valintaa hyvin, noita mietiskellen oman valinta selkiytyy alun kysyjälle.

nure
25.02.2020, 18.03
Jos kovalla pohjalla suurpiirtein ajellaan niin kyllä maantietanko ainoa järkevä hankinta. Ko. tangon kammo perustuu pääosin siihen että kuvitellaan että sillä täytyy ajaa vain alaotteella😉

TERU
26.02.2020, 14.24
Ja mitä ne tangot olivatkaan, droppia 145 mm ja yli, nyt kun katsoo nuorten ammattilaisten ajoa (UAE), noilla tanko erittäin matalalla, mutta tanko on hyvin compacti. Tuollaisella tangolla ajaa tällainen elämäntäpapyöräilijäkin, kun ei ihan alas tankoa asenna eikä runkokaan kisatasoa, ajaa niin yläotteella kuin alaotteellakin, tietenkin kahvoilta eniten.🙂

paaton
26.02.2020, 16.22
Ja mitä ne tangot olivatkaan, droppia 145 mm ja yli, nyt kun katsoo nuorten ammattilaisten ajoa (UAE), noilla tanko erittäin matalalla, mutta tanko on hyvin compacti. Tuollaisella tangolla ajaa tällainen elämäntäpapyöräilijäkin, kun ei ihan alas tankoa asenna eikä runkokaan kisatasoa, ajaa niin yläotteella kuin alaotteellakin, tietenkin kahvoilta eniten.

Tuon vuoksihan ne compactit tangot on kehitetty. Saadaan laittaa tanko riittävän alas, jotta asento on matala aina, eikä pelkästään dropeilta ajaessa.
Hoodeilta asento on aeroin ja se pitää saada myös matalaksi.

Siis ei se matala droppi ole pelkästään eläkelläisiä varten suunniteltu :)