Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 275 jäykkäperä hakusessa.



Luikero
22.02.2020, 22.28
Terve! "aloitteleva" maastopyöräiliä kyselee suosituksia seuraavaksi pyöräksi, kun nykyinen vm2016 crescent njord alkaa olla jo eläkeiässä ja muutenkin vähän loivemmalla keulakulmalla varustettua pyörää tekisi mieli. Silmät ovat osuneet muutamaankin kiinnostavaan pyörään, jotka voisivat olla budjettiin sopivia vaihtoehtoja. Onko näissä jossain pyörissä jotain, mikä olisi ehdoton no no! Ja toki saa myös jotain parempia vaihtoehtoja ehdottaa. Budjetin puolesta kyllä tuo sentier ja nukeproof ovat aikalailla kipurajoilla jo.

Vitus nucleus 275
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-nucleus-27-vrs-bike-deore-1x10-2020/rp-prod181450

Ragley marley
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ragley-marley-2-0-hardtail-bike-2020/rp-prod188261

Nukeproof scout
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-scout-275-race-bike-deore-2020/rp-prod183323

Vitus sentier 275
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-sentier-27-vr-bike-sx-eagle-1x12-2020/rp-prod181514

Noista toki tuo vituksen nucleus houkuttaisi hintansa puolesta eniten, mutta lähinnä tuo suntourin joustokeula pyörässä mietityttää. Sentier taas on sramin voiman siirrolla ja se on itselleni täysin vieras merkki, joten siitä laadusta en osaa sanoa yhtään mitään.

pyöräsimo
22.02.2020, 23.16
Eikös nuo Sentier ja Nukeproof ainakin ole testeissä pärjänneet hienosti. Vastaavia fillareita olen itsekin viime aikoina katsastellut sillä silmällä.

pyöräsimo
22.02.2020, 23.19
Sentierissä on hissitolppakin, mikä on kyllä hyvä juttu.

pyöräsimo
22.02.2020, 23.25
Sram on hyvä, SX halvin Sram, mutta silti kai ok. Keulahan on ihan eri maata Sentierissä kuin tuossa Nucleuksessa.

Luikero
22.02.2020, 23.31
Sram on hyvä, SX halvin Sram, mutta silti kai ok....
On varmasti ok, lähinnä sitä tarkoitin tuolla sramin tuntemattomuudella, että esim shimanon vaihteista tiedän sen, että tourneyta, aliviota, altusta kannattaa välttää. Deore jo ihan ok, xt sarja sitten oikeinkin kelvollista ja ultegra sitä parhaimmistoa. Sramin mallistosta en tosiaan mitään tiedä.

sboke
22.02.2020, 23.58
On varmasti ok, lähinnä sitä tarkoitin tuolla sramin tuntemattomuudella, että esim shimanon vaihteista tiedän sen, että tourneyta, aliviota, altusta kannattaa välttää. Deore jo ihan ok, xt sarja sitten oikeinkin kelvollista ja ultegra sitä parhaimmistoa. Sramin mallistosta en tosiaan mitään tiedä.
Altusta ei tarvitse välttää ainakaan vivuissa, ihan hyvin on toiminut 4 vuotta käytössä, kerran olen säätänyt. Napista kun painaa niin vaihde vaihtuu. On myös slx toisessa pyörässä, napista painamalla sekin vaihtaa

Luikero
23.02.2020, 00.15
Altusta ei tarvitse välttää ainakaan vivuissa, ihan hyvin on toiminut 4 vuotta käytössä, kerran olen säätänyt. Napista kun painaa niin vaihde vaihtuu. On myös slx toisessa pyörässä, napista painamalla sekin vaihtaa
vivuissa se menetteleekin, vaihtajissa taas ei. Nykyisessä pyörässä itsellä on juurikin nuo altuksen vivut, deoren takavaihtaja ja altus etuvaihtaja. takavaihtaja toimii mielestäni omaan käyttöön tarpeeksi hyvin, joten itse vivussakaan ei varmaan ole mitään vikaa.. Etuvaihtaja taas.. Noh.. Aikamoinen "arpalaatikko" suoraan sanottuna, isommalle rattaalle sirtyessä saa aina avittaa vivulla vähän pykälän yli, ja pienemmälle vaihtaessa taas ketju siirtyy "joskus jouluna", jos silloinkaan. Eli itseäni tuo altuksen vaihtaja ei ainakaan vakuuta..

nure
23.02.2020, 11.52
SRAM:n sarjoja käyttänyt pelkästään noin 15vuotta sekä maasto- että maantiepyörissä eikä taida olla perusteltua paluuta virvelitehtaan tuotteisiin. SX:stä ei kokemusta mutta NX ja GX toimivat kuin ihmisen mieli. Kannattaa vakavasti harkita vaikken uskookaan että noissa Shimanon peruskamoissa kuten Deoressa ja SLX:ssä mitään vikaa ole.

oem
23.02.2020, 12.16
^^eikä etuvaihtaja ole kiertynyt rungossa?

hitlike
23.02.2020, 13.30
Ei joilla voimansiirron osilla hirveästi väliä ole, kuluvaa vaihto-osaa kuitenkin ja kyllä ne kaikki tietyllä tasolla hyvin vaihtaa. Katsoo että runkon geo on hyvä, sekä iskari ja kiekot napoineen on sellasia että kestää ajoa.

nure
23.02.2020, 19.28
Nucleuksen jättäisin puotiin vanhahtavan tekniikan ja keulan vuoksi...

Petri Väisänen
23.02.2020, 19.43
Sonder Transmitter ainakin loivempaa keulaa https://alpkit.com/collections/sonder-transmitter/products/sonder-transmitter-sx-eagle mutta tuon SRAM SX jättäsin itse väliin. Kysäise paljon ois SLX tää...

Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

nure
23.02.2020, 23.07
^Tai kuvan NX:llä...

Petri Väisänen
24.02.2020, 08.02
^Tai kuvan NX:llä...Jep jos SRAM tykkää niin NX

Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

Ilipo_81
24.02.2020, 09.40
Trek Roscoe8? Kaverilla on tuollainen ja kovasti on tykännyt.

Luikero
24.02.2020, 16.47
Nucleuksen jättäisin puotiin vanhahtavan tekniikan ja keulan vuoksi...
Mikä vika tuossa keulassa sitten varsinaisesti on? Tiedän toki, että suntour ei ole mikään keulojen huippumerkki, mutta tuo kuitenkin on ilmakeula joka käsittääkseni aika harvinainen tuon hintaluokan pyörissä.

nure
24.02.2020, 22.06
Ilmakeula ei ole mikään avainsana, ei kannata nuukailla väärässä paikassa. Ei ole eka kerta kun ihmettelee tätä kysyjäryhmää, neljä vaihtoehtoa, Hintahaitari about 500€ ja sitten kuitenkin aletaan hakemaan perusteluja huonoimmalle. Osta kallein niin saat parhaan, perkule!

Leewi
24.02.2020, 22.42
Mikä vika tuossa keulassa sitten varsinaisesti on? Tiedän toki, että suntour ei ole mikään keulojen huippumerkki, mutta tuo kuitenkin on ilmakeula joka käsittääkseni aika harvinainen tuon hintaluokan pyörissä.
Ei mitään vikaa. Joillain vanhuksilla on vain jäänyt repeat päälle.

Vispe
25.02.2020, 08.43
Itseasiassa kyllä suntourilta löytyy ihan maailmancup - tasoista keulaakin. Huono maine on tullut halvoista 400e hintaluokan pyörien haarukoista, samanlaista hinnat alkaen kuraa valmistaa myös rockshox halpoihin pyöriin.

Luikero
25.02.2020, 10.22
No mites sitten tämän sentier version keula?
https://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/vitus-sentier-27-bike-deore-1x10-2020/rp-prod181499
Fusion x. Itse ainakaan ikinä kuullutkaan tuollaisesta.

JackOja
25.02.2020, 10.35
^X-Fusionit on kunnon keuloja.

nure
25.02.2020, 11.05
Visve, lyötyy kyllä tosi hyviäkin mutta nuo XCR:n keulat ei ole.
Leevi, vanhuksilla ei ole varaa huonoihin enkä ees pahimmille vihamiehille moista suosita.

Jagge_
25.02.2020, 14.13
Mitä raati sanoisi tuosta Cubesta? https://rtech.fi/cube_reaction_tm_pro_maastopyora.html?attr1_id=179
Pirkkalasta hissitolppa, sektor, 67 keulakulma, 11v NX

nure
25.02.2020, 18.00
^ Ihan ok, kiekot ehkä heikoin lenkki mutta niitä saa kaupasta uusia...

hitlike
25.02.2020, 18.34
11 vaihteinen NX toiminut ainakin itsellä kuin junan vessa, kestää kovaa ryntyytystä ja ei kaipaa ikinä edes säätöä. Kiva kanssa kun sen varran halpa että ei tarvitse myöskään varoa. Alunperin eli 2 vuotta sitten oli tarkoitus päivitellä ainakin liipaisimet ja vaihtaja pikkuhiljaa GX:ään mutta ei ole kyllä ollut tarvetta.

Luikero
25.02.2020, 20.37
Mitä raati sanoisi tuosta Cubesta? https://rtech.fi/cube_reaction_tm_pro_maastopyora.html?attr1_id=179
Pirkkalasta hissitolppa, sektor, 67 keulakulma, 11v NX
tämäkin voisi olla varsin harkinnan arvoinen pyörä. Varsinkin tuohon tarjous hintaan. Vaan eipä ole oikein sopivaa kokoa tarjolla, 16" taitaa olla auttamatta liian pieni ja 20" taas liian iso. Pituutta kun itselläni on 173cm jalan sisämitan ollessa 81cm..

Luikero
25.02.2020, 20.55
Mites jompikumpi näistä? Whyte 901 https://sportsource.fi/tuote/901-2019/ tai Whyte 806 https://sportsource.fi/tuote/806-20/

Jagge_
25.02.2020, 21.54
Jos tuo cube oikeasti houkuttaa, niin joitain yksitäiskappaleita voi löytyä polkuhintaan, esim tuolla olisi 18" vielä edukkaammin
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cube-reaction-tm-pro-27-5-mountain-bike-2019/rp-prod181596


(https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cube-reaction-tm-pro-27-5-mountain-bike-2019/rp-prod181596)

Penseilijä
26.02.2020, 20.37
Mites jompikumpi näistä? Whyte 901 https://sportsource.fi/tuote/901-2019/ tai Whyte 806 https://sportsource.fi/tuote/806-20/

Itsellä on viimevuotinen 909, eli sama runko kuin tuossa 901:ssä mutta vähän paremmat palikat jotka tuossa 901:ssäkin on jo ihan kelvot, etenkin keula. Pyörä menee kun juna ja ajotuntumaa voi verrata enemmän piukeaksi säädettyyn täpäriin kuin xc-jäykkäperään. Itsellä on hiilarijäykkäperä 100mm joustolla ja se on kyllä auttamatta jäänyt talliin tuon Whyten jälkeen. Whyte on kyllä loistava peli kaikenlaiseen ajoon. Kiipeää yllättävän hyvin ja alas tulee ajettua vähän turhankin kovaa joskus :)

pyöräsimo
27.02.2020, 12.00
Penseilijä, osaatko sanoa, onko 900-sarjan Whyten standover erityisen korkea, vai mittaustapa jotenkin erilainen verrattuna joihinkin muihin. Olen yrittänyt taulukoita tulkita ja kun tuo lukema on 800 mm, tuntuu äkkiseltään runsaalta meikäläisen 83-senttiselle inseamille.

Ja anteeksi ymmärtämättömyyteni ja siksi ehkäpä typerä kysymykseni. Eri fillareiden geometrialukujen vertailu vaan meinaa olla himppasen vaikeaa.

Sambolo
27.02.2020, 13.38
Näyttäs ne whytet kuvienkin perusteella olevan korkeita pyöriä läpi malliston.

TERU
27.02.2020, 14.15
Minä tulkitsen hyvin matalalla tietämystasolla, että tuo luku tarkoittaa juuri sitä mitä se kertoo, haaramitaksi riittää 800 mm.🤔

Jagge_
27.02.2020, 15.12
Whytet taitaa olla pitkiä ja keskiö tosi alhalla. Vauhdissa vakaita, kammet voi kolista kiviin jos ei osaa?

Mun nykyinen setäpyöräilykulkine näyttäis osuvan hintahaarukkaan. 67 keulakulma, gx eagle, hissitolppa, Aion, keskiö korkealla ja suht töpö. https://www.lakeussport.fi/ROCK-MACHINE-BLIZZ-70-27-RADIOACTIVE-YELLOW-MAASTOPYOeRAe

Penseilijä
28.02.2020, 07.21
Penseilijä, osaatko sanoa, onko 900-sarjan Whyten standover erityisen korkea, vai mittaustapa jotenkin erilainen verrattuna joihinkin muihin. Olen yrittänyt taulukoita tulkita ja kun tuo lukema on 800 mm, tuntuu äkkiseltään runsaalta meikäläisen 83-senttiselle inseamille.

Itelläni on S-koko ja inseam sama kuin standover, eli 78 cm. Hyvin on jalkojen pituus riittänyt :) En ole tuota mitenkään korkeaksi kokenut.

Pituuttahan pyörällä on, mutta ohjaamon pituus lienee aika keskitasoa loivan keulakulman ja lyhyen stemmin johdosta. Keskiö on tosiaan alhaalla, mutta vakiona lyhyemmät kammet auttaa. Ajoasento tuossa on huomattavasti letkeämpi kuin omassa xc-jäykkisessä.

Whytejähän pääsee kokeilemaan, kun tilaa laitteen Sportsourcen kautta lähimpään jälleenmyyntipisteeseen. Itse laitoin vain mailia ja homma hoitui sillä.