Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Lataus invertterillä reissussa



Jartsa67
21.02.2020, 23.43
Tarkoitus olisi ottaa pyörä mukaan pakun kyytiin ja lataus varmaankin onnistuisi invertterillä siirtymäajon aikana, kuitenkin tulee useita tunteja autolla siirtymistä päivän aikana. Pyörässä on 36V/9Ah akku ja laturin latausvirta 2A/42V joten pienelläkin invertterillä pärjäisi. Kysymys kuuluukin että käykö tuollaiseen käyttöön kanttiaaltoinvertteri vai pitäisikö olla puhdasta siniaaltoa. Pyörän laturissa lukemat 47/63Hz

Fat Boy
22.02.2020, 00.10
Aiheesta on tullut muualta luettua keskusteluja ja sen perusteella laitoin omaan kulkimeen invertterin. Joka ainakin valmistajan mukaan antaa puhdasta siniaaltoa.

Tuon lukemani perusteella osa latureista pelaa kanttiaallolla, mutta yhtälailla osa ei ja pahimmillaan rikkovat sen laturin. Ja hintaero ei ole pienemmissä laitteissa kovin iso.

Jos laturista merkinnät löytää, niin kannattaa katsoa, mikä on maksimi ottoteho. Specializedin laturi ottaa tietojensa mukaan liki 500w, joskaan mitattuna ei likikään sitä. Kuitenkaan noiden hyötysuhde ei ole vissiin ollut ykkösasia.

Omani ostin tuolta. Laite ok ja toimitus nopea. https://www.jn-solar.fi/fi/invertterit-12-v-230-v/459-kosun-ks300p-invertteri.html

jpuu
22.02.2020, 00.21
Ei nykyään kannata ostaa enää muuta kuin siniaaltoinen. Parinsadan watin inverttereitä saa alle sadan euron hintaan.

Iero
22.02.2020, 08.37
Minulla olevissa kahdessa 54,2V/2A latureissa ottotehoksi oli merkitty toiseen 100-240W ja toiseen 2,4 A, joka tehnee noin 530W. Invertterien tehohäviö lienee luokkaa 10% eli tuolle jälkimmäiselle laturille tarvitaan n. 600W invertterille = 600W/12V= 50A (laskinkohan oikein?). Pitemmässä latauksessa saattaa loppua auton akku, kun auton akun laturissa ei välttämättä löydy riittävästi tehoja.

Fat Boy
22.02.2020, 09.10
Minulla olevissa kahdessa 54,2V/2A latureissa ottotehoksi oli merkitty toiseen 100-240W ja toiseen 2,4 A, joka tehnee noin 530W. Invertterien tehohäviö lienee luokkaa 10% eli tuolle jälkimmäiselle laturille tarvitaan n. 600W invertterille = 600W/12V= 50A (laskinkohan oikein?). Pitemmässä latauksessa saattaa loppua auton akku, kun auton akun laturissa ei välttämättä löydy riittävästi tehoja.Näin minäkin katsoin omastani, mutta kun laittoi kotona mittarin pistorasian ja laturin väliin, niin ottoteho jäi kauas laturin spekseistä.

Mutta, toki latauksen tulee tapahtua ajon aikana. Omassa ajokissa aurinkopaneelit hoitaa auton akun latauksen.. Jos sattuu paistamaan.

Jartsa67
22.02.2020, 10.59
Laturissa on seuraava teksti: INPUT:100-240V, 1.8A (Max.)
Jos oikein ymmärsin niin laskennallinen maksimi ottoteho olisi 230V jännitteellä 414W. Sähköjutuista ei oikein ole suurta ymmärrystä, mutta luetun perusteella tuo aiemmin linkissä oleva invertteri voisi toimia. Hinta on ainakin edullinen.

Urpo
22.02.2020, 11.51
Mittasin Boshin 4A peruslaturin ottotehon: 180W ja virran 1.25A. Invertterin mitoituksessa pitää käyttää VA-lukemaa 230*1.25= 290 VA. Muistelen Shimanolla lukemat olleen samaa suuruusluokkaa. Siis 300W invertteri riittänee.

jpuu
22.02.2020, 12.45
Minulla olevissa kahdessa 54,2V/2A latureissa ottotehoksi oli merkitty toiseen 100-240W ja toiseen 2,4 A, joka tehnee noin 530W. Invertterien tehohäviö lienee luokkaa 10% eli tuolle jälkimmäiselle laturille tarvitaan n. 600W invertterille = 600W/12V= 50A (laskinkohan oikein?). Pitemmässä latauksessa saattaa loppua auton akku, kun auton akun laturissa ei välttämättä löydy riittävästi tehoja.

Teoriassa näin mutta mikään laturi ei lataa ja mitään pyörän akkua ei ladata tuollasilla virroilla. Latausvirta on usein rajoitettu muutamaan amppeeriin, joten 200 watin invertteri vie normilaturia aivan hyvin.

Urpo
22.02.2020, 13.01
Teoriassa näin mutta mikään laturi ei lataa ja mitään pyörän akkua ei ladata tuollasilla virroilla. Latausvirta on usein rajoitettu muutamaan amppeeriin, joten 200 watin invertteri vie normilaturia aivan hyvin.

Joo , jos se 200W invertterin spekseissä on cosfi 1.0-0.9 niin eipä ihan riitä. Pyörän latureilla jotain 0.6 luokka. jolloin ollaan 300W/VA tehossa, niinkuin hetki sitten kirjoitin.

Muuten, koskahan näihin tulee suoraan 12V lataavia latureita, kuten läppäreissä ja akkutyökaluissa?

Jartsa67
22.02.2020, 13.31
Joo , jos se 200W invertterin spekseissä on cosfi 1.0-0.9 niin eipä ihan riitä. Pyörän latureilla jotain 0.6 luokka. jolloin ollaan 300W/VA tehossa, niinkuin hetki sitten kirjoitin.

Muuten, koskahan näihin tulee suoraan 12V lataavia latureita, kuten läppäreissä ja akkutyökaluissa?

Siinäpä olisi jollekin elektroniikkataiturille kasvavan bisneksen paikka.

Urpo
23.02.2020, 13.47
Mittasin Boshin 4A peruslaturin ottotehon: 180W ja virran 1.25A. Invertterin mitoituksessa pitää käyttää VA-lukemaa 230*1.25= 290 VA. Muistelen Shimanolla lukemat olleen samaa suuruusluokkaa. Siis 300W invertteri riittänee.
Korjaampa eilen kirjoittamaani. Shimanon laturilla 180W, mutta 0.8 A. Tämä on 4 vuotta Boschia uudempi, mutta ottovirrassa on oleellinen ero jolloin 200W invertteri tälle näyttäisi riittävän.
Lopetan mittailut tähän, ite olen 600W sini-invertterillä näitä.

Smo
23.02.2020, 14.47
Minulla olevissa kahdessa 54,2V/2A latureissa ottotehoksi oli merkitty toiseen 100-240W ja toiseen 2,4 A, joka tehnee noin 530W. Invertterien tehohäviö lienee luokkaa 10% eli tuolle jälkimmäiselle laturille tarvitaan n. 600W invertterille = 600W/12V= 50A (laskinkohan oikein?). Pitemmässä latauksessa saattaa loppua auton akku, kun auton akun laturissa ei välttämättä löydy riittävästi tehoja.

Veikkaan että tuo 2.4A on tuohon 54,2V ...

Iero
23.02.2020, 15.31
Veikkaan että tuo 2.4A on tuohon 54,2V ...

Tarkistin asian.
INPUT: 100-240V 2.2A (Max) 50/60 Hz (Luin aikaisemmin 2.4 A, koska katsoin huonossa valossa)
OUTPUT: 54.6V 2.0A

Input max 2.2A lienee 100V jännitteellä, niin tehon tarve silloin 220W, mikä muuttaa laskelmaani merkittävästi.
Toisen laturin kyljessä lukee: AC input: W:100-240 47-63 Hz. Tulkitsin tuon W:n wateiksi, mutta taitaa ollakin jännitettä ja ampeereista ei ole merkintää.
Tekstit ovat niin pienellä ja huonolla kontrastilla, että piti kaivaa suurennuslasi esiin, kun tuo ikänäkö ja alkava kaihi vaivaa.

Fat Boy
23.02.2020, 16.33
Tarkistin asian.
INPUT: 100-240V 2.2A (Max) 50/60 Hz (Luin aikaisemmin 2.4 A, koska katsoin huonossa valossa)
OUTPUT: 54.6V 2.0A

Input max 2.2A lienee 100V jännitteellä, niin tehon tarve silloin 220W, mikä muuttaa laskelmaani merkittävästi.
Toisen laturin kyljessä lukee: AC input: W:100-240 47-63 Hz. Tulkitsin tuon W:n wateiksi, mutta taitaa ollakin jännitettä ja ampeereista ei ole merkintää.
Tekstit ovat niin pienellä ja huonolla kontrastilla, että piti kaivaa suurennuslasi esiin, kun tuo ikänäkö ja alkava kaihi vaivaa.

Tuohon linkittämääni invertteriin jos päätyy, niin kannattaa tarvittaessa kysyä "kaukokäyttöpaneelia" jos laite tulee hankalaan paikkaan. Saa käynnistysnapin sijoitettua paremmin ja lisäksi napin vieressä on ledit, jotka kertoo suurpiirteisesti akun (auton) varaustilan ja invertterin tehonkäytön. Kovin paljoa ylikuormaa laite ei siedä jatkuvassa käytössä. mulla toi 1000w versio ja 1100w imuri pyörii sillä vain hetken. Mutta sen 1000w tuntuisi antavan luotettavasti ja nykyisen pienemmän imurinkin käyntiääni on täysin normaali, joten siniaalto lienee oikeasti sinnepäin minne pitäisikin.

Jartsa67
23.02.2020, 22.21
Laitoin tilaukseen tuon linkissä olevan 300W:n vekottimen, katsotaan kuinka pelittää. Suuret kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä.

marmar
23.02.2020, 23.46
Laitoin tilaukseen tuon linkissä olevan 300W:n vekottimen, katsotaan kuinka pelittää. Suuret kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä.

Laita sitten kunnon piuhat invertterin ja akun väliin. Tuo antaa 600W hetkellistä, jolloin akusta otetaan liki 70A. Hetkellisesti laturi voi ottaa kuormituspiikkejä, jolloin syöttöpiuhat voi ratkaista toimiiko vai ei jos piuhoilla on vähänkään enemmän pituutta.

Iero
24.02.2020, 00.13
Laita sitten kunnon piuhat invertterin ja akun väliin. Tuo antaa 600W hetkellistä, jolloin akusta otetaan liki 70A. Hetkellisesti laturi voi ottaa kuormituspiikkejä, jolloin syöttöpiuhat voi ratkaista toimiiko vai ei jos piuhoilla on vähänkään enemmän pituutta.

Ehkä on myös laitettava vastaava sulake myös.

Juha Jokila
24.02.2020, 01.12
Mitä käytännössä tarkoittaa kunnon piuhat? Laskuri antaa 70 amppeerille 2 m vedolla 10 neliömillin kuparikaapelin!?:eek:

OJ
24.02.2020, 02.29
10 neliömm kuparipiuha on aika jöötiä. Mutta kun katsoo mopojen piuhoja, niin on varmaan parempi laittaa vaikka vähän ylikokoinen piuha.

marmar
24.02.2020, 07.27
Mitä käytännössä tarkoittaa kunnon piuhat? Laskuri antaa 70 amppeerille 2 m vedolla 10 neliömillin kuparikaapelin!?:eek:

10 neliötä voi olla vähän varman päälle, kun kyseessä hetkellinen kulutus. Toisaalta jos jännite kyykkää, niin kuuluu vaan piip piip ja invertteri lyö hanskat tiskiin.

Tilannehan on itseään ruokkiva. Jos jännite putoaa piuhoissa, ottovirta kasvaa, jännite putoaa lisää, ottovirta kasvaa..

Pidemmillä piuhoilla pieni puskuriakku auttaa myös ja piuhat voi mitoittaa jatkuvan kulutuksen mukaan.


Paras tietysti on minimoida matalan jännitteen johtojen pituus.

Itse olen pyrkinyt laittamaan invertterin suoraan akun kylkeen sen mukana tulleilla kaapelilla tai sitä paksummalla ja jos kaapelille tulee pituutta, niin käyttänyt puskuriakkua apuna.

Esim tällainen jaksaa syötellä pulssitehoja hyvin:

. https://m.motonet.fi/fi/tuote/9000709/Fulbat-lyijyhyyteloakku-12-V-18-Ah

Jartsa67
24.02.2020, 20.16
10mm² johtoa löytyy kieppi, joten siitä varmaankin sitten piuha. Mites -johto? Kannattaako laittaa invertterin vierestä kunnolla runkoon vaiko johto -napaan? Itse ajattelisin että maadoitus runkoon olisi parempi.

marmar
24.02.2020, 22.10
10mm² johtoa löytyy kieppi, joten siitä varmaankin sitten piuha. Mites -johto? Kannattaako laittaa invertterin vierestä kunnolla runkoon vaiko johto -napaan? Itse ajattelisin että maadoitus runkoon olisi parempi.


Riippuu hieman pellin paksuudesta ja muodosta. Kupari johtaa n. 6x paremmin sähköä kuin rauta. 0,7mm paksu ja 10 cm leveä pelti vastaa suunnilleen tuota kaapelia. Joten eiköhän sen maadoituksen voi hoitaa myös rungon kautta, kunhan se tehdään molemmissa päissä hyvin ja välissä ehjä korirakenne tai runko. Monesti moottori on maadoitettu hyvin, mutta kori hieman heikommin. Kannattaa tarkistaa myös akun pään maadoitustapa runkoon.

oppes
25.02.2020, 10.16
Laita sitten kunnon piuhat invertterin ja akun väliin. Tuo antaa 600W hetkellistä, jolloin akusta otetaan liki 70A. Hetkellisesti laturi voi ottaa kuormituspiikkejä, jolloin syöttöpiuhat voi ratkaista toimiiko vai ei jos piuhoilla on vähänkään enemmän pituutta.

Alkaa kyllä laturi ja akkukin olla kovilla tuollaisilla 70A/600W tehoilla. Varmistuisin vehkeen laturin tehosta ja akun kapasiteetista. Ja kuten mainittua johtojen läpimitasta ja eristyksestä. Sulakekin kun pitää olla siellä akun päässä, niin vaatii hippasen ronskimman :D

Fat Boy
25.02.2020, 12.24
Alkaa kyllä laturi ja akkukin olla kovilla tuollaisilla 70A/600W tehoilla. Varmistuisin vehkeen laturin tehosta ja akun kapasiteetista. Ja kuten mainittua johtojen läpimitasta ja eristyksestä. Sulakekin kun pitää olla siellä akun päässä, niin vaatii hippasen ronskimman :D600w on vain hetkellinen, laturi ei ehdi juuri reagoida tuohon. 25A jatkuvana ei ole nykyautojen laturille (en toki tiedä, mimmonen ajokki on kyseessä) kummoinen virtamäärä.

Jartsa67
25.02.2020, 17.33
Ei tule laturin eikä akun kanssa ongelmaa, kapasiteetti riittää mainiosti. Akun viereen virtajohtoon varmaankin riittää 50A:n sulake, invertterissä on tietojen perusteella 35A:n sulake.

oppes
25.02.2020, 19.08
600w on vain hetkellinen, laturi ei ehdi juuri reagoida tuohon. 25A jatkuvana ei ole nykyautojen laturille (en toki tiedä, mimmonen ajokki on kyseessä) kummoinen virtamäärä.

No jos laturi on tuollainen tyypillinen 70 - 80A vempele, niin siitä jatkuvana otettu 25A on kyllä kohtuullisesti nykyautojen muiden sähkölaitteiden kanssa. Varsinkin esim kylmäkäynnistyksen jälkeen, jolloin vielä tuuppaa virtaa akkuun. Toki akunkin koko vaihtelee ja vaikuttaa puskurina.

Fat Boy
25.02.2020, 19.28
No jos laturi on tuollainen tyypillinen 70 - 80A vempele, niin siitä jatkuvana otettu 25A on kyllä kohtuullisesti nykyautojen muiden sähkölaitteiden kanssa. Varsinkin esim kylmäkäynnistyksen jälkeen, jolloin vielä tuuppaa virtaa akkuun. Toki akunkin koko vaihtelee ja vaikuttaa puskurina.

Jep, mutta tässä tapauksessa voi lykätä invertterin käyttöä vaikka ensimmäisen puolituntisen, jolloin laturi pääsee jo vähemmällä.

marmar
26.02.2020, 07.33
Ei tule laturin eikä akun kanssa ongelmaa, kapasiteetti riittää mainiosti. Akun viereen virtajohtoon varmaankin riittää 50A:n sulake, invertterissä on tietojen perusteella 35A:n sulake.
Pitäisi riittää hyvin.

No jos laturi on tuollainen tyypillinen 70 - 80A vempele, niin siitä jatkuvana otettu 25A on kyllä kohtuullisesti nykyautojen muiden sähkölaitteiden kanssa. Varsinkin esim kylmäkäynnistyksen jälkeen, jolloin vielä tuuppaa virtaa akkuun. Toki akunkin koko vaihtelee ja vaikuttaa puskurina.

Auton startti ja dieselissä hehkut ottaa niin vähän aikaa, että niiden ottaman energian korvaaminen laturilla ei ole temppu eikä mikään. Ongelma pätkäajossa on että akku ei ota kylmänä vastaan virtaa, vaikka laturi sitä tarjoilisikin. Penkinlämmittimet, takalasin lämmitin, ja läppärin puhallin on pahimmat kuluttajat. Jos noita kaikkia ei pidä täysillä päällä pitkiä aikoja, niin tuskin tulee ongelmaa. Kyllä sitä sähköä riittää pitkässä ajossa hyvin sen mitä tuo invertteri pystyy imemään.

Smo
26.02.2020, 22.27
*
Itse olen pyrkinyt laittamaan invertterin suoraan akun kylkeen sen mukana tulleilla kaapelilla tai sitä paksummalla ja jos kaapelille tulee pituutta, niin käyttänyt puskuriakkua apuna.

Esim tällainen jaksaa syötellä pulssitehoja hyvin:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/9000709/Fulbat-lyijyhyyteloakku-12-V-18-Ah

Paljonkohan tuosta saisi ampeereja ulos?

Moska
26.02.2020, 23.20
Paljonkohan tuosta saisi ampeereja ulos?Ei kovin paljoa, mutta puskurina se toimii, vaikka hyytelöakku ei ole paras mahdollinen normiakun rinnalla.
Miksei iso kondensaattori tai normi moottoripyörän akku?

marmar
27.02.2020, 07.30
Ei kovin paljoa, mutta puskurina se toimii, vaikka hyytelöakku ei ole paras mahdollinen normiakun rinnalla.
Miksei iso kondensaattori tai normi moottoripyörän akku?

Kyllä nuokin toimii. Kondensaattori on tuplasti kalliimpi ja pitkäikäisin pieni moottoripyörän aku on halvempi. Sen on kuitenkin suljetussa tilassa oltava sellaista tyyppiä, mikä ei vaadi tuuletusta tai tuuletus pitää hoitaa.

Riitävä kaapeli on pitkäikäisin, huolettomin ja siinä mielessä paras ratkaisu.

Smo
27.02.2020, 11.55
Ei kovin paljoa, mutta puskurina se toimii, vaikka hyytelöakku ei ole paras mahdollinen normiakun rinnalla.
Miksei iso kondensaattori tai normi moottoripyörän akku?

Lähinnä kiinnostelee saisko tuollaisesta muutaman sata vattia sen aikaa (20-30 min?) kun siinä riittää virtaa yli kynnysjännitteen

Moska
27.02.2020, 12.08
Lähinnä kiinnostelee saisko tuollaisesta muutaman sata vattia sen aikaa (20-30 min?) kun siinä riittää virtaa yli kynnysjännitteenEi. Käytännön esimerkkinä tietokoneessa ollut ups jaksoi kahden akun voimin pitää tietokoneen käynnissä alle puoli tuntia kevyellä kuormalla.
Toinen vastaavilla akuille toimiva on robotti leikkuri, joka ajoi tunnin jaksoissa ja latasi 1.5h. Nykyisellä lipo akulla ajaa 3.5-4h.
Nuista 18650 kennoista ja suojapiiristä voi rakentaa toimivia virtapankkeja, josta saa tarvittaessa runsaasti tehoa. Tuo leikkurin akku on tehty juuri niin.

Smo
27.02.2020, 21.03
^Joo mulla on kyllä yli KWH Li-ion virtaa mutta mietin tollasta tilapäistä budjettiakkusähköä kaverille elektroniikkaa varten

marmar
27.02.2020, 22.24
Lähinnä kiinnostelee saisko tuollaisesta muutaman sata vattia sen aikaa (20-30 min?) kun siinä riittää virtaa yli kynnysjännitteen

Lyijyakuissa on se huono puoli, että jos niitä kuormittaa rajusti, niin saatava energiamäärä tippuu myös paljon.

Esim. Jos tuollaista 18 Ah akkua purkaa 1C:n, eli 18 A:n virralla sähköä riittää n. 20 min, eli reilu 30% 0,1C:n (1,8A) purku virran kapasiteetista.

Smo
27.02.2020, 23.08
20 min riittäis just .. tosin kaverin tuntien se tuhoo tai hukkaa ton akun aika nopeasti :)

ElBike
01.03.2020, 01.41
Joo , jos se 200W invertterin spekseissä on cosfi 1.0-0.9 niin eipä ihan riitä. Pyörän latureilla jotain 0.6 luokka. jolloin ollaan 300W/VA tehossa, niinkuin hetki sitten kirjoitin.

Muuten, koskahan näihin tulee suoraan 12V lataavia latureita, kuten läppäreissä ja akkutyökaluissa?

Ai meinaakko niinkuin tällasia? https://www.e-bikeshop.co.uk/blog/post/bosch-ebike-12v-travel-battery-car-charger/
Tuossa on miinusta se että latausaika on hillitön. Pitäisi saada mieluummin 230V pikalatureita niinkuin kännyköissä nykyään; menee vaikka huoltoasemalle syömään niin pystyisi täräyttämään akun tunnissa 80% varaukseen.

Nixuu
01.03.2020, 02.37
Itsellä toisessa sähköfillarissani on mukava ominaisuus, että voin syöttää latausportista mitä vain jännitettä 5-72v väliltä ja ohjain sitten nostaa sen oikeaan jännitteeseen käyttämällä moottorin vaihetta kääminä. Käytännössä tuo tarkoittaa, että voin ladata millä vaan kaverien latureilla pyörääni. Eikä tarvitse olla edes li-ion laturi vaan esim pc:n virtalähde tai mikä tahansa muukin dc:tä syöttävä virtalähde kelpaa (ohjain toimii tällöin laturina ja huolehtii latauksesta yhdessä akun bms:n kanssa). Periaatteessa voin ladata pyöräni vaikka usb liittimestä. Mutta toki varmaan jokainen tajuaa, että mitä pienempi jännite sitä suurempi virta (ampeereita) pitää olla, jotta lataus ei ole superhidasta.

Suurin hyöty tuosta on, että voin suoraan pyörän näytöltä valita kuinka suurella virralla lataan ja mihin jännitteeseen jne. Esim kotona 48v virtalähde 25A virralla, tekee lataustehoksi 1200w jos haluaa pikalatausta. Tokikaan ei kannata aina ladata pikalatauksella vaan pudottaa esim lataustehon sinne 10A (480w) tms.

Pekka H
26.06.2023, 16.02
Nykyään ei kannata ajatella akusta muuttaa invertterin+laturin kautta jännitettä sähköpyörän akulle koska jo kymmeniä vuosia on ollut olemassa DC->DC konverttereita.

Niiden hyötysuhde (cos ?) on luokkaa 95% kun invertterillä vain 85%.
Lisäksi tuolla keinolla ladattaessa on otettava huomioon laturin hyötysuhde 75-85%

Yhdistettynä invertteristä ja laturista riippuen saamme vain hieman yli puolet 60-70% akun antamasta tehosta käytöön.
Loppu muuttuu lämmöksi.

Konvertteri tuikataan tupakinsytyttimeen ja 1,5mm2 lyhyt johto vain tarvitaan. Pidempi 1,5mm2 johto taakse ebiken luo.
Ei kannata tai edes tarvitse konvertterille 10mm2 kaapeleita hankkia pikkuisen ebiken akkua varten.

Sähköveneessäni kaapelit ovat tuota luokkaa. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/tongue.png

On huokea, pieni ja kevyt sekä hyvällä hyötysuhteella varustettu laite.

Invertterin ja laturin huono hyötysuhde ei ole sopiva auton starttiakulle 70A n max. virtoineen, ainakaan ilman auton käyttämistä paikallaan.

Veneissä ja asuntoautoissa käytetyt vapaa-ajanakut sen sijaan ovat invertterikäyttöön soveliaampia koska kestävät matalaa purkuvirtaa starttiakkuja paremmin. Huom matalaa purkuvirtaa.

Katso lisätieto (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?64563-S%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4n-lataus-tupakansytyttimest%C3%A4&p=3221826#post3221826)

Kiituri
26.06.2023, 19.56
^ja millainen lataustekniikka tuollaisessa bulkkimallin dc-dc muuntimessa mahtaa ollla?

artzi
02.04.2024, 17.58
Muutama havainto omasta invertterin kokeilusta (300W)

-älkää käyttäkö auton oma tupakansytytintä: jos käytätte niin etsikää sen auton OIKEA tupakansytyttimen sulake ennenkuin kokeilette invertteriä sitä kautta, mulla poltti heti sulakkeen joka oli sulakekartassa merkattu aivan väärin (oli samassa kuin lämppärin puhallin ja pari muutakin vehjettä jotta tuli kiire...) , korjaamon sähkäri etsi oikeaa sitä 45€ verran (sulakerasioita on ripoteltu ympäriinsä autoon)
-vie virtaa sikana (Hel 12 pikalaturi), orig. piuhat lämpiää kivasti...

-uusi, suoraan akusta kokeilu, 10A sulke sanoi heti poks, 15A kesti, mutta ilmeisesti huono sulakerasia suli muodottomaksi...
-jännite putoaa liikaa, invertteri lähtee tauolle aina liikennevaloissa jne. kun kierrokset putoaa alle ¨2000rpm (rabbit per minute...)

Eli ihan toimii, mutta aina pysähdyksen jälkeen pitää napsautta pois/päälle jne. Ajoi asiansa kun reissasin lomalla paikasta toiseen ja aina matkalla latasin. Nyt menossa lopullinen asennus paksuilla piuhoilla.

jpuu
03.04.2024, 10.15
Autojen tupsyt pistokkeet ovat mitoitettu usein juurikin 10A:n virralle. 300 watin invertteri perässään 4-6 ampeerin akkulaturi ottavat helposti yli 10 ampeeria kytkeytymisvaiheessa. Autossa, veneessä ym. kannattaa invertteri kytkeä suoraan akkuun ja pistää väliin joku 15-20A:n sulake, niin ei riko muita paikkoja.

Smo
03.04.2024, 12.49
^ "4-6 ampeerin akkulaturi" lataa 168-252W joka on 12V sähköllä jatkuva 14-21A + invertterin kulutus

trallalaalaakso
03.04.2024, 21.57
Mulla on autossa 150W invertteri. Lataan sillä moottori käynnissä 36V 10.4 Ah akkua fillariin 2A laturilla. Toimii täysin, kuumenee ajoittain reilusti. Ajallisesti latauksessa kestää saman verran aikaa kun seinästä kotona.
Oikein kiva kun reissussa nostaa pyörän autoon ja iskee laturiin akun kiinni, niin ehtii muutaman tunnin ladata matkalla kotiin.
Tuo: Invertteri 12V-230V 150W | Puuilo (https://www.puuilo.fi/invertteri-12v-230v-150w)