PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kansa taisteli, miehet valehteli.... Millä tehoilla ajelet



oppes
19.02.2020, 19.48
Aloitan. Tallissa kaksi sähkäriä luomufillarien jatkoksi.

- Läskillä ajelen 1/5-avustuksella 750W-vehkeellä ja maksimiavustus on ~190W
- 29"llä mennään silläkin 1/5 avustuksella 450W-vermeellä ja maksimiavustus on +110W

Noilla tehoilla joutuu puskemaan (ainakin omilla työmatkoilla / kunnolla) itsekin (raskas fillari ja vielä raskaampi polkija). Toi 29" akku kestää neljä päivää työmatkoja ~100km ja Läskin kolme. Olisihan noissa varmasti vielä päiväksi, mutta varmuuden välttämiseksi laturiin tuossa vaiheessa (25km/pv)

Mr_W
19.02.2020, 21.09
En tiedä löytyykö Boschin Active Line Plus -moottorista vastaavia teholukuja watteina jostain, mutta yleensä olen ajellut Ecolla ja jyrkemmissä mäissä seuraavalla eli Tour-asetuksella. Tukitasot prosentteina noilla 40 % ja 100 %.

Hyvin tuntuu pärjäävän jo näilläkin perus-kelviajeluilla, hikisyys vähenee radikaalisti arkikäytössä. Kerran olen ajellut koko matkan vielä ylemmällä eli Sportilla, kun oli kiire, mutta muuten menty siis alemmilla avustustasoilla. Ylintä tukitasoa eli Turboa en ole vielä tarvinnut käytännössä yhtään.


Active Plus (https://www.bosch-ebike.com/en/products/active-line-plus/): Support level (%): TURBO: 250, SPORT: 170, TOUR: 100, ECO: 40
Maximum possible drive torque (Nm): TURBO: 50, SPORT: 45, TOUR: 40, ECO: 35

MRe
19.02.2020, 21.22
Ecolla mennään. Tosin Trailin osuus on tasaisessa kasvussa. En tiedä onko kunto menossa koko ajan huonompaan suuntaan vai vauhdinnälkä kasvamassa. Tosin en ole sähkärillä ajanut tänä vuonna kuin kaksi tai kolme kertaa. Boostia tulee käytettyä sellaisissa nousuissa mitä ei muuten pääse ylös.

Ja asetuksethan mulla on:
ECO ... 30 Nm / 30%
TRAIL . 70 Nm / 50%
BOOST 70 Nm / 120%

MiG-77
19.02.2020, 22.52
Pääsääntöisesti ajan ECO:lla. Trailia tulee käytettyä lähinnä ylämäessä/vaikeammissa paikossa. Turboa käytän vain jos haluan leikkiä tai ajaa sekmentti pohjia. Tällä hetkellä oma avustus säädetty Levossa (Avustus/MAX teho):

ECO: 15% / 30%
Trail: 35% / 70%
Turbo: 70% / 100%

Mr_W
19.02.2020, 23.05
Otsikkoon viitaten... todellisuudessa kaikki tietysti polkumopoilee eli ajaa vähintään sillä boostilla/turbolla/vastaavalla koko ajan. Alemmat avustustasot on vain näön vuoksi.

jabi
19.02.2020, 23.15
En enää muista muita asetuksia kuin econ tarkalleen mitkä pistin shimppaa.

ECO - low
Trail - medium
Boost - high

Idea oli että ecolla mennään minimillä, trailihan on muutenkin dynaaminen ja jos boostia haluaa niin silloin yleensä oikeasti haluaa sitä tehoa niin en tiedä miksi laittaa muuta kuin high. Tietysti jos haluaisi läskeillä boostilla 24/7 ni sitten varmaan joku laittaa boostin low:lle. :eek:

Pera Pertsa
20.02.2020, 01.30
Itsekin ajelen Boschin Active Line Plussalla ja kyllä tahtoo nykyisin olla niin, että Tourilla menen paikkaan kuin paikkaan. Eco-tasokin varmasti riittäisi mutta tuota se teettää yli 60-vuotiaalla ja 4000km vuosimatkalla. Avustustasot em. moottorilla ovat :
ECO, TOUR, SPORT, TURBO. Prosenttilukuja tasoille en muista, enkä muista mistä prosentit määräytyvät.

TheMiklu
20.02.2020, 11.06
Maastossa Boschin CX käytännössä aina Emtb asetuksella (oliko 2020 mallissa 140-350% vaihteleva avustus) kun se kivasti antaa tehoa sen mukaan miten kovaa itse polkee.

jpuu
20.02.2020, 11.09
^Paitsi että 25 km/h jälkeen avustus % on nolla.

Fat Boy
20.02.2020, 12.43
^Paitsi että 25 km/h jälkeen avustus % on nolla.Tai sitten ei..

Blevo näyttäisi keskitehon, jos viitsisi katsoa, mutta se vaihtelee lenkkien välillä niin paljon että lienee turhaa. Eli smart power käytössä aina ja moottorin tehot säätyy jalkatyöskentelyn mukana.

TheMiklu
20.02.2020, 14.15
^Paitsi että 25 km/h jälkeen avustus % on nolla.En minä jaksa yli avustuksen rajan ajaa ku akustisella pyörällä(tai siis sehän on 0km/h luomulla mut siis)! :D

oppes
20.02.2020, 19.05
^Paitsi että 25 km/h jälkeen avustus % on nolla.

Tässä on se hyvä piirre "omatoimi / jälkiasennussarjojen" kanssa. Avustus loppuu siihen, mihin olet sen säätänyt loppumaan. Uskon, että kaupasta/kivijalasta saatavat e-fillarit ovat hyvin toimivia ja hyvin poljinmomentinkin huomioivia. Jälkiasennus-moottoreissa taas pääsee vapaammin säätämään. Onko tuo sitten laillista - ihan oman keskustelunsa aihe ja jokainen moiseen syyllistyessään ottaa omat riskinsä.

Fat Boy
20.02.2020, 20.34
Tässä on se hyvä piirre "omatoimi / jälkiasennussarjojen" kanssa. Avustus loppuu siihen, mihin olet sen säätänyt loppumaan. Uskon, että kaupasta/kivijalasta saatavat e-fillarit ovat hyvin toimivia ja hyvin poljinmomentinkin huomioivia. Jälkiasennus-moottoreissa taas pääsee vapaammin säätämään. Onko tuo sitten laillista - ihan oman keskustelunsa aihe ja jokainen moiseen syyllistyessään ottaa omat riskinsä.Aika vapaasti pääsee säätämään kaupan tuotostakin. Tosin uudemmissa kai vaikeampaa, nopeudennoston suhteen. Muutoin säädöt aika hyvät.

Ihmettelin toissa kerralla ajaessa, jotta miten tää pyörä on näin pöljän oloinen. Tehoa liikaa kevyellä polkemisella, eikä kuitenkaan tuuppaa kunnolla kun antaa reittä kunnolla.

Syy selvisi ajon jälkeen kotona, olin avannut kännykkäapin, mutten laittanu sitä ajotilaan. Ei ole vanhan brosen Avustus kehuttava ominaisuuksiltaan vakiona, kun on sörkittyyn tottunut.

pedelec
20.02.2020, 22.02
Spessu Turbo Vado 5.0 ja täydellä 90 Nm avustuksella mennään. Mission Control -appin mukaan average support level pyörii päivästä ja ajotyylistä riippuen 150% ja 200% välillä.

oppes
20.02.2020, 22.34
Spessu Turbo Vado 5.0 ja täydellä 90 Nm avustuksella mennään. Mission Control -appin mukaan average support level pyörii päivästä ja ajotyylistä riippuen 150% ja 200% välillä.

150 - 200% mistä? Omasta poljintehostako? Ja tuohan taas vaihtelee polkijan mukaan. Kovasti minua hämmästyttää (kun en tunne kuin omat 2 sähkösarjaani). Oikeastiko nuo kaupan ostosarjatko näyttävät tehon käyttönsä näin kurjasti. Omassa jälkiasennussarjassa on reaaliaikainen teho-/watti-näyttö. Eihän se nyt ohjaimelta ylivoimainen työ ole näyttää moottorille menevät amppeerit ja jännite (=teho). Varsinkin kun ohjain selkeästi näyttää ohjaavan amppeereita. Jännitteen pudotessa (akun tyhjentyessä) myös teho putoaa säädetyllä avustusalueella. Omassa 450W-takatuupparissa 1/5-teho on 50 - 110W. Muista en tiedä kun en ole edes vielä kokeillut.

pedelec
20.02.2020, 23.42
150 - 200% mistä? Omasta poljintehostako? Ja tuohan taas vaihtelee polkijan mukaan. Kovasti minua hämmästyttää (kun en tunne kuin omat 2 sähkösarjaani). Oikeastiko nuo kaupan ostosarjatko näyttävät tehon käyttönsä näin kurjasti. Omassa jälkiasennussarjassa on reaaliaikainen teho-/watti-näyttö. Eihän se nyt ohjaimelta ylivoimainen työ ole näyttää moottorille menevät amppeerit ja jännite (=teho). Varsinkin kun ohjain selkeästi näyttää ohjaavan amppeereita. Jännitteen pudotessa (akun tyhjentyessä) myös teho putoaa säädetyllä avustusalueella. Omassa 450W-takatuupparissa 1/5-teho on 50 - 110W. Muista en tiedä kun en ole edes vielä kokeillut.
Ajotietokoneen näytölle saa poljintehon, mutta en pidä sitä esillä. Kännykkäsofta näyttää vain yhteenvedon. En ole tutkinut mitä kaikkea tulee mukaan tiedostoon jos yhteenvedon tallentaa fit-tiedostoksi.

Tässä on tiedot mitä saa näkymään ajotietokoneessa:

Speed 0 - 200 kph
Average Speed 0.0 - 199.9 kph
Distance 0.0 - 999.9 km
Trip Time 0:00’ - 99:59’
Calories Burned 0.0 - 9999 KCal
Rider Power 0.0 - 9999 W
Max Speed 0.0 - 199.9 kph
Odometer 0.0 - 99999 km
Heart Rate 0 - 240 bpm
Battery % 0 - 100%
Cadence 0 - 240 rpm
Clock 00:00 - 23:59 (24hr)

Nixuu
21.02.2020, 00.12
Itse en tykkää pitää näkyvissä watteja tai ampeereita. Molemmat kyllä saisi näkyviin (siis tehon watteina, tai ampeereina). Itse käytän mieluiten wh/km tietoa näytöllä. Kulutus on useimmiten ajaessa 8-10 wh/km. Tosin viimeisimmän 8000km (pyörällä ajettu 17 000km 21 kuukaudessa) keskiarvo on 18.1 wh/km.

TheMiklu
21.02.2020, 00.39
Onko tuo sitten laillista - ihan oman keskustelunsa aihe ja jokainen moiseen syyllistyessään ottaa omat riskinsä.

Ongelma ei ole se oma riski vaan se riski, jonka aiheuttaa muille tiellä/polullakulkijoille.

Ralii
21.02.2020, 10.20
500w - 1700w avustuksilla mennään ja keskikulutus on siinä 17-20wh/km.

Käytännössä niin että avustus on säädetty tuohon noin 500w tehoon ja tangosta löytyy katkaisunappi ja kaasukahva. Alamäet, lähestyvät risteykset jne jolla otan tehon pois napista ja ajan akustisesti :D tilanteen vaatiessa. Lisätehot aina maksimiin asti tulee sit kaasukahvasta.

Kulutusta ja watteja sais paljonkin alas jos ajais hiljempaa, käyttäis kovempia paineita ja ajais kunnon ajokamoilla aerodynaamisemmassa asennossa. Myös moottoria (Bafang BBSHD) sais vielä säädettyä paljonkin mutta tykkään nykyisistä asetuksista enemmän kun pienemmästä kulutuksesta. Myös tuo 4,7-tuuman rengastus ei taida olla se paras kulutusta ja tarvittavaa tehoa ajatellen.

ElBike
06.03.2020, 14.39
Ongelma ei ole se oma riski vaan se riski, jonka aiheuttaa muille tiellä/polullakulkijoille.

Meinaatko että jos poistaa rajoittimen, ajonopeus on sitten joka ikisessä paikassa +40km/h eikä hiljempaa voi ajaa? Onhan niitä vatipäitä jotka mopoillakin vetää aina rajoitinta vasten. Mutta enhän voi elää elämääni näiden ihmisten ehdoilla? Yli 25km/h kulkevalla sähköfillarilla voi ajaa ihmisten seassa kaikille turvallista nopeutta, mutta kun edessä on pitkä suora, voi pitää nopeampaa matkavauhtia. Poluilla pätee aivan sama juttu ja on aivan yhtä vastuutonta painaa alle 25km/h aivan ihmisten vierestä takaa ohi, kuin tehdä se 40km/h nopeudella. Sähköavusteisessa fillarissa on kaiken lisäksi se hyöty että on paljon miellyttävämpää hidastaa vauhti liikenteen toisia osapuolia kohdatessaan kuin luomulla, koska takaisin matkavauhtiin kiihdyttäminen sujuu kevyesti.

Itse ajelin tänään työmatkan ecolla. Halusin sykettä vähän ylös ja hikeä päälle. Eilen töistä lähtiessä kurvailin alkuun tour ja emtb-moodeilla ja erään pitkän nousun turbolla. Mäen päältä jatkoin tour-moodilla. Käytännössä aika paljon maastossakin ajan tour-asetuksella koska seuraava on emtb-josta en tykkää ja turbo syö akkua turhan äkäiseen. Käytän eri moodeja kuin vaihteita eli ne vaihtuu lähes yhtä usein kuin takavaihde. Loivaa alamäkeä tai tasaista rullaillen ecolla, kovempaa vauhtia tai pahassa trial-kikkailussa tourilla ja täysillä ajaessa tour, emtb tai turbo.
En pidä minkäänlaisena miehisyyden osoituksena ajaa mahdollisimman vähällä avustuksella. Varsinkaan sen jälkeen kun päätin kerran ajaa saunalenkin eli akullisen ja avustus koko ajan täysillä. Jumankekka että oli rankka hikilenkki maastossa. Suuri avustus edellytti jatkuvaa ajamista ja vauhdinpitoa jonka seurauksena ei ehtinyt huilailla edes alamäissä. Toki joskus olen ajanut esim. kaupunkiajoa asioille turbolla ja mahdollisimman kevyesti polkien - pyrkien välttämään hikoilua. Ei se avustuksen taso kerro todellisesta rasituksesta mitään. Ajaahan ihmiset luomufillareillakin osa siten että matka juuri ja juuri etenee eikä hikeä puske kun taas toiset painaa niska limassa mahdollisimman kovaa.

oem
06.03.2020, 14.49
Mopoilla ajavat kaduilla joilla tuo vauhti ei yllätä ketään.

TheMiklu
06.03.2020, 16.25
Meinaatko että jos poistaa rajoittimen, ajonopeus on sitten joka ikisessä paikassa +40km/h eikä hiljempaa voi ajaa?

En. En kyllä luota sun vakuutteluista huolimatta sun ajotaitoihin ja ennustajanlahjoihin. Lupa evätty :D

oppes
06.03.2020, 17.13
Ongelma ei ole se oma riski vaan se riski, jonka aiheuttaa muille tiellä/polullakulkijoille.

Oikeesti. Samalla kelvillä vetelee viritetyt mopot ja luomutkin välillä todella rajuilla nopeuksilla tilanteeseen, aikaan ja paikkaan nähden. Ihan kuin sähkäri, joka sallii +25km/h avustuksen olisi joku automaatti vedellä kaikki muut vaarantavalla ylinopeudella. Ainakin itse uskallan väittää ajelevani muut huomioiden / keskinopeus about samalla tasolla kuin luomullakin. Sattuuhan tuo toki minuunkin, jos hölmöillään/kolaroidaan - En halua rikkoa itseäni sen vuoksi, että aiheuttaisin onnettomuuden. Eli tuollainen "aiheuttaa riskin muille..."-kommentti on kirjoittajansa omasta päiväkirjasta.

ElBike
06.03.2020, 18.10
On oikeastaan ihan hyvä että kaikenlaiset ihmiset ei uskalla tei kehtaa poistaa rajoitinta fillaristaan. Varsinkin jos pelkää aiheuttavansa muille vaaraa.

Tosissaan; Europan laajuinen avustuksen maksimi avustusnopeus on määritelty vuosia sitten ja Euroopan suurista ruuhkaisista kaupungeista katsoen. Se on säädetty myös aikakaudella, jolloin momentintunnistin oli harvinainen ja avustettu fillari kiihtyi maksiminopeuteensa kun vain kevyesti heilutteli polkimia. Olen ajanut sellaisella kaupan sisällä ja täytyy myöntää että säikähdytti kun vauhti vain kiihtyi vaikka en polkenut polkimia kuin kevyesti. Lisäksi se on määritelty huomioiden surkeinkin marketin myymä sähköfillariviritys cantilever jarruin ja huteralla taivaissa olevalla ohjaustangolla varustettuna. Siskollani oli joskus naistenfillari ja kun lastasin tarakalle sivulaukkuun kauppaostokset niin alamäessä pyörä kävi väpättämään niin että pelkäsin sen rungon katkeavan tai sen syöksyvän pöpelikköön. Fillareita kun saa myydä vaikka minkälaisia, niin jotkut muuttuvat ihan oikeasti haastaviksi ajaa kun vauhtia laitetaan 30km/h tai enemmän. Ymmärrän siis täysin että on säädetty tällainen laki. Mutta nuo em. asiat huomioiden on mielestäni turha käydä moralisoimaan ihmisiä, jotka tuntevat että he pystyvät hallitsemaan fillarinsa myös reilummissa vauhdeissa ja joilla on järki päässä ajaa tilanteen vaatimaa nopeutta kun tilanne sitä vaatii.

oem
06.03.2020, 19.10
Laki on kaikille sama.
Mopopojatkin on enkeleitä kunnes silmä välttää;)

F. Kotlerburg
06.03.2020, 19.32
Meinaatko että jos poistaa rajoittimen, ajonopeus on sitten joka ikisessä paikassa +40km/h eikä hiljempaa voi ajaa?
Kovasti se siltä vaikuttaa, kun liikenteessä noiden hommia katselee.

Mr_W
06.03.2020, 19.52
Minusta on ihan hyvä että rajoitus on, on se sitten 25 km/h tai vaikka jenkkien 32 km/h.

Tuo jotain ennustettavuutta liikenteeseen usein ahtaille ja mutkaisille kelveille ja rajaa pahimpia ylinopeuksia pois. Vähän sama juttu kuin että kaikki voisivat ajella autollaan mitä nopeutta vain, kyllähän kaikki osaavat ajella ilman rajoituksia ja käyttää oikeaa tilannenopeutta. Vähän kärjistäen turha moralisoida ylinopeuksiakaan tai tehdä nopeusvalvontaa, he varmasti tuntevat hallitsevansa autonsa liikenteessä ja ajavat harkitusti oikeaa nopeutta. Hieman epäilen.

En tiedä onko lisäsanktioita muutenkin luvassa, mutta jos aiheuttaa onnettomuuden rajoituksettomalla vehkeellä tai on osallisena, niin minusta rangaistus voisi olla jo todella tuntuva.

Käytännössä sitten vaikea tietää kuinka suuri osa poistaa rajoittimen ja ajaa huolettomasti tai täysin järjettömästi riskejä ottaen - tai siististi vailla mitään ongelmia. Mutta toivottavasti kaikki rajoittimensa poistavat ovat teiden ritareita ja mallikansalaisia. Usein säännöt ja valvonta eivät kuitenkaan perustu siihen, että kansalaisilta odotetaan täydellistä käyttäytymistä tai Moto GP -kuljettajan taitoja ja refleksejä liikenteessä.

Vähän omat reaktiotkin riippuvat siitä, minkälaisia skenaarioita piirtelee. Eihän siitä haittaa olisi jos joku ajelee pitkillä tyhjillä väylillä lujaa yksin ja varoo ylinopeutta muuten. Toisaalta jotkut voivat ulosmitata vauhtinsa kaupungin ruuhkaisilla ja kapeilla kelveillä, jolloin onnettomuusriski kasvaa äkkiä.

ebike-harrastelija
06.03.2020, 21.04
Ennustettavuus... Eli toisin sanoen omat odotukset, kuinka toivoo muiden käyttäytyvän. ;)

Viimeksi tänään ajelin mopoauton peesissä 40 km/h-alueella reilusti yli 50 km/h ihan uteliaisuuttani, kuinka reippaasti muutaman vuoden vanha mopokoppi liikkuu. Ja liikkuihan se.

Mielestäni tämän aihepiirin keskustelu ei koskaan päädy mihinkään järkevään lopputulokseen, rajoittimia ohitetaan jatkossakin ja viranomaiset keräävät sadon. Darwinin opit siis poistavat sen vähemmän fiksun aineksen lisäksi valitettavasti joukon syyttömiäkin, mutta elämä vaan on näin. Epätäydellistä hengissä selviämistä.

TheMiklu
06.03.2020, 21.30
Tärkeintä on se, että SINÄ olet keskimääräistä taitavampi kuski ja voit ajaa sääntöjä rikkoen. Ja juuri SINULLE ei koskaan satu mitään normaalista poikkeavaa tilannetta vastaan. Ja jos tämäkään perustelu ei riitä niin ainahan joku muukin rikkoo!
Samalla tavalla ne ääliöt ottaa riskiä teidänkin puolesta vaikkapa autolla ylinopeutta ajamalla. Saahan sitä itkeä ja koittaa selitellä mutta fysiikan lait on ja pysyy: Ongelma ei ole se oma riski vaan se riski, jonka aiheuttaa muille tiellä/polullakulkijoille.

Mr_W
06.03.2020, 21.54
Ennustettavuus... Eli toisin sanoen omat odotukset, kuinka toivoo muiden käyttäytyvän. ;) .

Eiköhän jo tieliikennelaissakin sanota jotain. Löytyi:

"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

ebike-harrastelija
06.03.2020, 22.10
Lakia - etenkin tieliikenne - nyt noudatetaan juuri vain silloin kun se on itselle sopivinta. MOT sopii tähän vallan hyvin. Ja ei, itse olen myös sitä tyyppiä joka joustaa kumpaankin suuntaan. Taidot on sitten toinen asia, samoin kulkineet joilla taitojani esille tuon :D

oppes
06.03.2020, 22.24
Tärkeintä on se, että SINÄ olet keskimääräistä taitavampi kuski ja voit ajaa sääntöjä rikkoen. Ja juuri SINULLE ei koskaan satu mitään normaalista poikkeavaa tilannetta vastaan. Ja jos tämäkään perustelu ei riitä niin ainahan joku muukin rikkoo!
Samalla tavalla ne ääliöt ottaa riskiä teidänkin puolesta vaikkapa autolla ylinopeutta ajamalla. Saahan sitä itkeä ja koittaa selitellä mutta fysiikan lait on ja pysyy: Ongelma ei ole se oma riski vaan se riski, jonka aiheuttaa muille tiellä/polullakulkijoille.

:D Ja onneksi on aina SINÄ joka kerrot kaikille muille miten PITÄÄ toimia. Oikeesti - kukaan ei varmasti halua aiheuttaa onnettomuuksia. Niitä ei aiheudu siitä, että joku säätää shkärinsä avustamaan >25km/h. Moista "vauhtia" mennään luomuillakin mennen tullen. Niin sähkärillä (sääntöjen mukaisella, tai vapaammallakin) saati luomulla mennään tilanteen mukaan ja tilanteen sanelemalla nopeudella.

Fat Boy
06.03.2020, 22.42
Kovasti se siltä vaikuttaa, kun liikenteessä noiden hommia katselee.Tai sitten kiinnität huomiota vain niihin sähköavusteisiin, joita on viritetty ja et edes havaitse vakiosähkäreitä sähköpyöriksi.

Minähän en juuri tiellä aja, mutta kun ajan, niin ei siinä ole tarvetta ajaa kovaa.
Tosin, vaikka ajaisinkin, niin satavarmasti trailipyörän ajettavuus ja jarrut soveltuu yllättäviin tilanteisiin huomattavasti trikootorpedon kuljettamaa maantiepyörää paremmin, nopeudet näillä on samaa luokkaa.

ebike-harrastelija
06.03.2020, 23.20
^eikös ne ole Spandex(tm)-torpedoja?

Iero
07.03.2020, 00.26
Sähköavusteisen pyörän 25 km/h nopeusrajoitus on hyvin perusteltua, koska niillähän voi ajella kuka tahansa pyöräilytaidosta riippumatta. Joka vetää luomulla yli 25 km/h nopeudella pitempää matkaa, pitää olla aika hyvässä kunnossa ja hyvin harjoitellut pyöräilyä. Mummojen ja vaarien käytössä nopea sähköavusteinen on vaarallinen väline varsinkin kelvillä, jossa liikkuu kaikenlaisia kännykän lukijoita (jopa pyörällä), tähtien ja pilvien ihastelijoita tai muuten vaan omissa ajatuksissa vaeltajia sekä koiran ulkoiluttajat mukaan lukien.

TheMiklu
07.03.2020, 01.16
:D Ja onneksi on aina SINÄ joka kerrot kaikille muille miten PITÄÄ toimia. Oikeesti - kukaan ei varmasti halua aiheuttaa onnettomuuksia. Niitä ei aiheudu siitä, että joku säätää shkärinsä avustamaan >25km/h. Moista "vauhtia" mennään luomuillakin mennen tullen. Niin sähkärillä (sääntöjen mukaisella, tai vapaammallakin) saati luomulla mennään tilanteen mukaan ja tilanteen sanelemalla nopeudella.

Kunnon setämies avautuminen siinä :D
Otat silti riskin tai siis olet riskitekijä liikenteessä. Sori. Turha sitä on kiemurrella.
Sitte on ne laki ja vakuutushommelit jos satut urpoilullasi saamaan jotain pysyvää aikaan. Tervetuloa sitten kertomaan miten oikeesti muut oli taas väärässä ja SINÄ oikeassa <3
Ja nyt, ehkä minä handlaankin ne vauhdit teknisten rajoitusten tuollapuolen (koska olen keskimääräistä parempi kuski). Joku muu ehkä ei. Ja siitähän tässä ei ole kuin puoliksi kysyms. Niinku yllä viitattiin.

vectori
07.03.2020, 07.30
Adolf yli myös alunperin sähköpyöriä vastaan 😂
https://road.cc/content/news/271769-downfall-ebikes-wtf-day-send-your-clips-bespoked-handbuilt-bike-show-postponed

ebike-harrastelija
07.03.2020, 09.07
"Mummojen ja vaarien käytössä nopea sähköavusteinen on vaarallinen väline varsinkin kelvillä - -"

:D

F. Kotlerburg
07.03.2020, 10.03
Tai sitten kiinnität huomiota vain niihin sähköavusteisiin, joita on viritetty ja et edes havaitse vakiosähkäreitä sähköpyöriksi.

Minähän en juuri tiellä aja, mutta kun ajan, niin ei siinä ole tarvetta ajaa kovaa.
Tosin, vaikka ajaisinkin, niin satavarmasti trailipyörän ajettavuus ja jarrut soveltuu yllättäviin tilanteisiin huomattavasti trikootorpedon kuljettamaa maantiepyörää paremmin, nopeudet näillä on samaa luokkaa.
ööh, puhehan oli viritetyistä.

Trikootorpedon takia en ole kertaakaan joutunut väistämään klv:lta ojaan. Viritetyllä sähkömankelilla ajavan kusipään takia viime sulilla kolmesti.

oem
07.03.2020, 10.34
"Mummojen ja vaarien käytössä nopea sähköavusteinen on vaarallinen väline varsinkin kelvillä - -"

:D
Samoin varsinkin nopea sähköavusteinen on vaarallinen mummoille, vaareille, lapsille...

Fat Boy
07.03.2020, 10.58
ööh, puhehan oli viritetyistä.

Trikootorpedon takia en ole kertaakaan joutunut väistämään klv:lta ojaan. Viritetyllä sähkömankelilla ajavan kusipään takia viime sulilla kolmesti.

Mistä tiedät sähköpyörän olevan viritetty, jos sillä ajetaan max. 25km/h? Jälkimmäinen johtunee siitä, että torpedot painelee pääosin ajoradalla. Ei se viritys siitä vaarallista tee, vaan pöhlö kuski. Ei sillä ole pakko ajaa täysiä. Vähän kuin auto, niissäkin voi säätää nopeutta tilanteen mukaan.

Hakkapeliitta
07.03.2020, 11.10
On kyllä todella vaikea nähdä, miten kaverin Fantic (max.32km/h) olisi suurempi riski liikenteessä kuin oma Spessu (max.25km/h).

Jos riski olisi todellinen, tulisi sitten kai kaikille polkupyörille asettaa universaali 25km/h -nopeusrajoitus tilanteesta riippumatta.

Olisiko kuitenkin tilannenopeus ja ajoympäristö se suurempi riski kuin avustettu maksiminopeus?

Itse nostan pyöräni avustetun nopeusrajoituksen n.35km/h:een heti kun takuu moottorista päättyy. Ja sen jälkeen onkin helvetti irti, ilmeisesti.

TheMiklu
07.03.2020, 11.44
Niin no siinä on edelleen ne vakuutushommelit sun muut... On kyllä ihailtava asenne jengillä.
Mitä jos siis suoraan kaikille sähköpyörille liikennevakuutukset siis?

MRe
07.03.2020, 12.20
Jos riski olisi todellinen, tulisi sitten kai kaikille polkupyörille asettaa universaali 25km/h -nopeusrajoitus tilanteesta riippumatta.

Eikös Palsternakka tätä ehdotellutkin jokunen vuosi sitten? Taisi kaatua jo pelkästään siihen, että vaatisi sitten joka fillariin kalibroidun nopeusmittarin.

Juuri lueskelin fb:ssä sähköpyörät-ryhmässä kun Akkutehdas oli toimittanut 3kW:n "polkupyörän" onnelliselle omistajalleen Vaasaan. Sama moraali kuin NRA:lla. Ei aseet tapa vaan ihmiset. Tietysti ei noita montaa ole liikenteessä, kun verrataan polkupyörien kokonaismäärään. Mutta ei mulla järki riitä ymmärtämään, että mikä noissa on takana. Muuta kuin se, kun moottoripyörien ja mopojen ajokorttisäännöksiä on koko ajan kiristetty, niin teinit hankkii sitten "polkupyöriä". Ensimmäinen kunnon mälli, jossa saavana osapuolena lapsi, niin loppuu tämäkin leikki.

F. Kotlerburg
07.03.2020, 13.04
Mistä tiedät sähköpyörän olevan viritetty, jos sillä ajetaan max. 25km/h? Jälkimmäinen johtunee siitä, että torpedot painelee pääosin ajoradalla. Ei se viritys siitä vaarallista tee, vaan pöhlö kuski. Ei sillä ole pakko ajaa täysiä. Vähän kuin auto, niissäkin voi säätää nopeutta tilanteen mukaan.
Sanoinko että max 25km/h? Tuolla kun sinkoilee noita sähkömopoja paljon lujempaa ja näyttää että niillä pitää vetää aina täysiä.

Näyttää vaan, että nämä kyrvät jotka virittää niitä pyöriä niin ajaa myös niillä täysiä.

F. Kotlerburg
07.03.2020, 13.09
On kyllä todella vaikea nähdä, miten kaverin Fantic (max.32km/h) olisi suurempi riski liikenteessä kuin oma Spessu (max.25km/h).

Jos riski olisi todellinen, tulisi sitten kai kaikille polkupyörille asettaa universaali 25km/h -nopeusrajoitus tilanteesta riippumatta.

Olisiko kuitenkin tilannenopeus ja ajoympäristö se suurempi riski kuin avustettu maksiminopeus?

Itse nostan pyöräni avustetun nopeusrajoituksen n.35km/h:een heti kun takuu moottorista päättyy. Ja sen jälkeen onkin helvetti irti, ilmeisesti.
Ajelet varmaan myös katsastamattomalla autolla aina ylinopeutta?

Iero
07.03.2020, 13.22
^Juuri näin. Luomupyörä ei kokemattomien käsissä kovin kovaa kulje, mutta rajoittamaton sähköpyörä saavuttaa helposti sellaisen vauhdin, joka kokemattoman käsissä voi olla kohtalokas. Myös pyörän varustus ja ajo-ominaisuudet voivat itse rakennetussa härpäkkeessä olla riittämättömät kovaan vauhtiin.
Toinen puoli on se, että paljon harrastaneelle hyvän sähköpyörän 25 km/h rajoitus tuntuu alhaiselta. Silloin lienee parempi siirtyä rekisteröityyn 45 km/h luokkaan ja sille tarkoitetuille väylille. Rekisteröimisessä varmistetaan, että ainakin laite on teknisesti riittävän turvallinen ko. nopeusluokkaan. Kuljettajankin kohdalla on vaatimus riittävästä liikennesääntöjen tuntemuksesta.
Jos tarvittaisiin joku väliluokka, niin esim. 30 km/h voisi olla ikään sidottu - sallittu yli 60-vuotiaille:)

Fat Boy
07.03.2020, 13.48
Sanoinko että max 25km/h? Tuolla kun sinkoilee noita sähkömopoja paljon lujempaa ja näyttää että niillä pitää vetää aina täysiä.

Näyttää vaan, että nämä kyrvät jotka virittää niitä pyöriä niin ajaa myös niillä täysiä.Edelleen, mistä voit tietää, onko jonkun pyörä viritetty, jos sillä ajetaan max. 25km/h. Väität, että kaikilla viritetyillä ajetaan täysillä koko ajan. Se tosin on vain oma kuvitelmasi, koska et ymmärrä, että näet vain niiden viritettyjen kaahaavan, joiden kuljettaja on näin päättänyt tehdä. Ne viritetyt, jotka ajaa siististi, eivät kiinnitä huomiotasi ja kuvittelet niiden olevan vakioita, tai et huomaa niiden olevan sähköpyöriä ollenkaan.

Jja ylipäätään kertomuksesi singahtelevista sähkäreistä herättää melkoisen epäilyksen tarinasi todenperäisyydestä, koska ei noita niin älyttömiä määriä missään singahtele, etenkään viritettynä.

Katsoin juuri äskeisen maastolenkin nopeusdatan, muutama 25 ylitys, nekin metsässä, alamäessä. Sama olisi tapahtunut luomulla. Tiesiirtymät ajeltu perstuntumalla, kun mittaria ei ole. Nopeus tiellä oli 22-24.. Että se siitä täysiä ajamisesta. Rajoitin taisi olla jossain 45:n kieppeillä.

Se, että itselläsi ei itsehillintä riitä arvioimaan ja ajamaan sopivaa tilannenopeutta, ei tarkoita, etteikö muilla riittäisi.

Ja noi 3kw tai vastaavat on taas aivan omassa sarjassaan, nämä tehdasvehkeet on virityksestä huolimatta yhä vain 250w laitteita. Jolla ei kuuhun mennä. Siinä antaa jalkaa ihan tosissaan kun alla pyörii 3" nastarengas alle kilon paineilla, ei juurikaan rullaa.

ebike-harrastelija
07.03.2020, 14.39
Tämä on kyllä (kuten aavistelinkin) muodostumassa taas yhdeksi Elämää Suuremmaksi keskusteluksi. :)

Jos sähköavusteinen pyörä on tappokone mikäli se kulkee yli X km/h, niin eikö sama päde myös kaikkiin muihinkin kulkuvälineisiin? Yhtä hyvin mummolta tai siltä "kyr*vältä" lähtee se autokin lapasesta ja ruumiita tulee, jos ei hallitse allaan olevaa kulkuvälinettä eikä ole tilannetajua nopeuden suhteen.

Että joo, jatkakaa... ;)

marmar
07.03.2020, 14.42
Jos tarvittaisiin joku väliluokka, niin esim. 30 km/h voisi olla ikään sidottu - sallittu yli 60-vuotiaille:)

Me vanhukset saadaan ajella ilman korttia mopoillakin. Toki väylät, vakuutukset ja rekisteröinnit luokan mukaan. Eiköhän noita luokkia ole ihan riittävästi. Ei niitä lisää tarvita.

oppes
07.03.2020, 14.42
Hauskaa keskustelua ja intohimoja. Minä väitän, että (melkein) jokaisella meistä on se alue, jossa mielestämme voimme rikkoa voimassaolevia sääntöjä kun ne a) ovat liian jäykkiä / kaavamaisia b) niillä ei nyt minun / tässä tapauksessani ole merkitystä c) pidän noita turhina / tarpeettomina kun "ihan sama asia on se-ja-se, joka ei ole rangaistavaa". Toisille (tyypillisesti) saattaa olla esim. autolla ajelu ylinopeuksin. Kaikki me tiedämme kuinka pahaa jälkeä tuosta voi pahimmillaan tulla - yhtä kaikki - yleinen harrastus. Olisko kuitenkin nyt niin, että kaikki jotka ajelevat ylitehoisilla / liian nopeaksi säädetyillä sähkäreillä tietävät tuon ja tekevät sen tietoisesti. Kaikki te, jotka viihdytätte täällä itseänne herkuttelemalla lasten yliajolla, yhteiskunnan väkivaltakoneiston ja vakuutusyhtiön kostolla - feel free :) Ainakin itse ajelen fillarilla, jossa katkaisuraja on säädetty 45km/h mutta käytännössä kaikkien lenkkieni keskinopeus on ~22km/h. Kun ajelen luomuillani (samoja lenkkejä) niin keskinopeus hiipii tuosta muutaman kilometrin ylös - parhaimmillaan +5km/h. Jos aiheutan onnettomuuden, niin kummalla olen suurempi rikollinen? Unohdetaan nyt se vakuutusyhtiö-herkuttelu (ai niin - mulla on liikennevakuutus kummassakin sähkärissä).

ebike-harrastelija
07.03.2020, 14.44
^Tämä juuri.

oem
07.03.2020, 14.48
X=25km/h.
Sen yli menevät muuhun ajoneuvoluokkaan jos täyttää rakenteelliset vaatimukset.

oppes
07.03.2020, 14.51
X=25km/h.
Sen yli menevät muuhun ajoneuvoluokkaan jos täyttää rakenteelliset vaatimukset.

Liittyy ketjun aiheeseen miten?

oem
07.03.2020, 14.54
X viittaa viestiin 49 ja mikä se aihe oli?

marmar
07.03.2020, 14.55
Katulaillinen virittämätön peli. eMTB tai turbo. Joskus harvoin pienempiä tehoja käytössä.

Kun mennään sähköavulla, niin käytetään sitä sähköä sitten kun tarvitaan :cool:

Rajoitin hoitelee, että akulla pärjää sen 2-4h

Loput ajelut sitten pyörällä, jossa ei avustusta.

TheMiklu
07.03.2020, 14.58
On kyllä peruspsykologinen kääntö keskustelufoorumin tapaan taas menossa. On elämääsuurempia, hauskoja, herkutteluita ja päälle "kaikki tekee niin tai ainakin itse teen".

Tapaturmat sattuvat kohdilleen kun riittävän moni tekijä summautuu yhteen.

oppes
07.03.2020, 15.00
X viittaa viestiin 49 ja mikä se aihe oli?

Aihehan oli: Kansa taisteli, miehet valehteli.... Millä tehoilla ajelet (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61039-Kansa-taisteli-miehet-valehteli-Mill%E4-tehoilla-ajelet/page2)

Eli kysymys käytetyistä tehoista, joka (tietysti foorumeille tyypillisesti :) ) on muuttunut moraaliseksi vääntämiseksi :) (Kunhan muistutin)

F. Kotlerburg
07.03.2020, 17.48
Hauskaa keskustelua ja intohimoja. Minä väitän, että (melkein) jokaisella meistä on se alue, jossa mielestämme voimme rikkoa voimassaolevia sääntöjä kun ne a) ovat liian jäykkiä / kaavamaisia b) niillä ei nyt minun / tässä tapauksessani ole merkitystä c) pidän noita turhina / tarpeettomina kun "ihan sama asia on se-ja-se, joka ei ole rangaistavaa". Toisille (tyypillisesti) saattaa olla esim. autolla ajelu ylinopeuksin. Kaikki me tiedämme kuinka pahaa jälkeä tuosta voi pahimmillaan tulla - yhtä kaikki - yleinen harrastus. Olisko kuitenkin nyt niin, että kaikki jotka ajelevat ylitehoisilla / liian nopeaksi säädetyillä sähkäreillä tietävät tuon ja tekevät sen tietoisesti. Kaikki te, jotka viihdytätte täällä itseänne herkuttelemalla lasten yliajolla, yhteiskunnan väkivaltakoneiston ja vakuutusyhtiön kostolla - feel free :) Ainakin itse ajelen fillarilla, jossa katkaisuraja on säädetty 45km/h mutta käytännössä kaikkien lenkkieni keskinopeus on ~22km/h. Kun ajelen luomuillani (samoja lenkkejä) niin keskinopeus hiipii tuosta muutaman kilometrin ylös - parhaimmillaan +5km/h. Jos aiheutan onnettomuuden, niin kummalla olen suurempi rikollinen? Unohdetaan nyt se vakuutusyhtiö-herkuttelu (ai niin - mulla on liikennevakuutus kummassakin sähkärissä).
Ongelma ei olekaan sinun kaltaisesi. Sinulla on selvästi pyöräilykokemusta ja ymmärrystä missä ajaa lujaa. Kaikilla ei ole ja sitten kun yhtäkkiä pääseekin sen maksimi 20km/h spurtin sijaan 45km/h tai enemmän jatkuvasti niin... Nimimerkillä kolmesti viime kesänä ojaan, kun viritetty sähkäri tuli vastaan selvästi yli 25km/h joko leikaten mutkaa tai ohittaen hitaampaa vastaantulijoista välittämättä. Jokaisen kuski näytti siltä, että 25km/h luomulla tekee tiukkaa.

oppes
07.03.2020, 19.36
Ongelma ei olekaan sinun kaltaisesi. Sinulla on selvästi pyöräilykokemusta ja ymmärrystä missä ajaa lujaa. Kaikilla ei ole ja sitten kun yhtäkkiä pääseekin sen maksimi 20km/h spurtin sijaan 45km/h tai enemmän jatkuvasti niin... Nimimerkillä kolmesti viime kesänä ojaan, kun viritetty sähkäri tuli vastaan selvästi yli 25km/h joko leikaten mutkaa tai ohittaen hitaampaa vastaantulijoista välittämättä. Jokaisen kuski näytti siltä, että 25km/h luomulla tekee tiukkaa.

Omalle kohdalle/vastaan moisia ei ole täällä ruuhka-härmässä toistaiseksi tullut. Jos tulisi, niin olisi helppo olla samaa mieltä. Täällä riittää kelveillä erilaisia "luomu-häröpalloja" ihan riittävästi muutenkin. Ehkä juuri siksi on oppinut ajelemaan sähkärilläkin ennakoivasti ja tilanteen mukaan.

jpuu
07.03.2020, 20.44
Edelleen sitä mieltä, että 25km/h on liian matala raja joka tulee vastaan turhan nopeasti. Mielestäni 30 olis hyvä. Tämän vuoksi monet vääntävät mahdollisuuksien mukaan ja helpolla rajan tuonne kolmeen kahteen tarvitsematta mitään rakenteellisia muutoksia. Täysin ymmärrettävää. Jenkit ovat tajunneet tämänkin asian tehdessään sääntöjään.

Hakkapeliitta
07.03.2020, 20.53
Ongelma ei olekaan sinun kaltaisesi. Sinulla on selvästi pyöräilykokemusta ja ymmärrystä missä ajaa lujaa. Kaikilla ei ole ja sitten kun yhtäkkiä pääseekin sen maksimi 20km/h spurtin sijaan 45km/h tai enemmän jatkuvasti niin... Nimimerkillä kolmesti viime kesänä ojaan, kun viritetty sähkäri tuli vastaan selvästi yli 25km/h joko leikaten mutkaa tai ohittaen hitaampaa vastaantulijoista välittämättä. Jokaisen kuski näytti siltä, että 25km/h luomulla tekee tiukkaa.

Kotlerburgilla on laserkatse... Ilmeisesti vastustit alkoholilain uudistustakin? Vain sen takia, että 4,8 alkoholiprosenttia yksinkertaisesti on liikaa ja koko kansa kuolee, jos myynnin rajaa nostetaan.

Ja off-topic-kysymykseesi vastaus: En aja ylinopeutta (en ole saanut rikesakkoakaan) enkä muutenkaan järjestelmällisesti ole rosvo. Katson kuitenkin että työmatkani, joka on 35km yhteensuuntaan maantietä, voisi olla mielekkäämpää taittaa esim. tunnissa kuin puolessatoista. Nopeuden nostaminen tuskin tässä tapauksessa saa eläimiä syömään poikasiaan tai lasten joukkokuolemaa. Toivoisin tosin, että vakuutuksen saaminen pyörälle tällaisessa tapauksessa olisi 1) mahdollista 2) edullista.


Eikös Palsternakka tätä ehdotellutkin jokunen vuosi sitten? Taisi kaatua jo pelkästään siihen, että vaatisi sitten joka fillariin kalibroidun nopeusmittarin.

Juuri lueskelin fb:ssä sähköpyörät-ryhmässä kun Akkutehdas oli toimittanut 3kW:n "polkupyörän" onnelliselle omistajalleen Vaasaan. Sama moraali kuin NRA:lla. Ei aseet tapa vaan ihmiset. Tietysti ei noita montaa ole liikenteessä, kun verrataan polkupyörien kokonaismäärään. Mutta ei mulla järki riitä ymmärtämään, että mikä noissa on takana. Muuta kuin se, kun moottoripyörien ja mopojen ajokorttisäännöksiä on koko ajan kiristetty, niin teinit hankkii sitten "polkupyöriä". Ensimmäinen kunnon mälli, jossa saavana osapuolena lapsi, niin loppuu tämäkin leikki.

Noissa +3kW vehkeissä en itsekään näe järkeä. Itseäni vain vituttaa tuo 25km/h nopeusrajoitus täällä Euroopassa. Jotain se kertoo, jos jenkeissäkin laillinen raja on 32km/h.

Itse topiciin liittyen, täytyy logata Blevolla tarkempaa dataa. Nyt näytti, että keskimääräinen avustus on noin 140-150%. BLevosta saan paljon tarkemman datan.

oppes
07.03.2020, 20.59
Kotlerburgilla on laserkatse... Ilmeisesti vastustit alkoholilain uudistustakin? Vain sen takia, että 4,8 alkoholiprosenttia yksinkertaisesti on liikaa ja koko kansa kuolee, jos myynnin rajaa nostetaan.

Ja off-topic-kysymykseesi vastaus: En aja ylinopeutta (en ole saanut rikesakkoakaan) enkä muutenkaan järjestelmällisesti ole rosvo. Katson kuitenkin että työmatkani, joka on 35km yhteensuuntaan maantietä, voisi olla mielekkäämpää taittaa esim. tunnissa kuin puolessatoista. Nopeuden nostaminen tuskin tässä tapauksessa saa eläimiä syömään poikasiaan tai lasten joukkokuolemaa. Toivoisin tosin, että vakuutuksen saaminen pyörälle tällaisessa tapauksessa olisi 1) mahdollista 2) edullista.



Noissa +3kW vehkeissä en itsekään näe järkeä. Itseäni vain vituttaa tuo 25km/h nopeusrajoitus täällä Euroopassa. Jotain se kertoo, jos jenkeissäkin laillinen raja on 32km/h.

Itse topiciin liittyen, täytyy logata Blevolla tarkempaa dataa. Nyt näytti, että keskimääräinen avustus on noin 140-150%. BLevosta saan paljon tarkemman datan.

:D

oppes
07.03.2020, 21.11
Liittyen viimeisiin viesteihin JA keskustelun aiheeseen: Vehkeiden teho on "jotain". Itsellä Läskissä 750W ja 29"-jäykkäperässä 450W. Maksimitehoilla noilla en ole (no ehkä kerran testimielessä) ajanut ikinä. Käytännössä ajelen sillä minimiavustuksella (100 - 200W), joka kompensoi paino- / olosuhde-eron luomu-fillareihin, joilla kesällä painan lenkit ja työmatkat. Hetkittäin mennään kovempaa (tilanteen salliessa) - usein/monesti kuitenkin samaa, jopa hitaampaa vauhtia. "Napista" toki löytyisi Viagraa, mutta ei anna omanarvon tunne myöten tuota käyttää. Edelleen - nää on polkupyöriä.Sykkeet (ja hiki :D ) lenkeiltä on ihan samalla tasolla kuin luomuilla.

ElBike
08.03.2020, 21.01
"Napista" toki löytyisi Viagraa, mutta ei anna omanarvon tunne myöten tuota käyttää. Edelleen - nää on polkupyöriä.Sykkeet (ja hiki :D ) lenkeiltä on ihan samalla tasolla kuin luomuilla. Tää on jännä ilmiö. Ja ymmärränkin sen hyvin. Mutta en ymmärrä miksei muut ihmiset ymmärrä. Tai oikeastaan ymmärrän myös sen ettei muut ihmiset välttämättä ymmärrä. Itse tullut sitkuteltua luomuna jos jokunen vuosi ja on painettu räntäsateessa ja paukkupakkasissa varpaat kuoliossa 6 tunnin lenkkejä. Vastustin aikoinaan joustokeulaa ja sen jälkeen täysjoustoa. Muilla oli ollut keulajoustoja jo pitkän ennenkuin annoin ostaa itselleni edes joustohaarukan. Ja taas moni oli täysjoustomiehiä kunnes annoin periksi ja siirryin molemmista päistä jousitettuun. Nimittäin kyllähän se jousto kuskin omista palleista pitää löytyä.
Totinen fillarointi kun jäi hieman taka-alalalle, ostin moottoripyörän. Harmi että se kilpaili vahvasti maantiefillaroinnin kanssa kun molempiin sopi parhaiten aurinkoinen kesäpäivä ja tällöin piti valita kummalla lähtee matkaan. Myöhemmin hankin myös pienemmille sorateille ja lopulta maastoonkin sopivia moottoripyöriä ja huomasin samalla että moottoripyörällä nautiskelu edellyttää muuta kuin pyörän päällä kyyhöttämistä eli sopivan mutkaista tietä jossa joutuu kaartelemaan ja tekemään pyörän ajamiseksi jotain. Pikkuhiljaa tykästyin enemmän pienemmistä hiekkateistä ja jopa ihan maastosta, koska siellä ajaminen oli aktiivista ja pyörän hallitsemiseksi piti tehdä koko ajan fyysistä työtä. Ajopäivän jälkeen oli väsynyt olo ja kropasta veto pois. Ei samanlainen tunne kuin pitkän fillarilenkin jälkeen, mutta hyvä olo kuitenkin. En mieltänyt ajamista fyysiseksi treeniksi vaan ajamiseksi ja ajamisesta nauttimiseksi. Muutaman kerran laitoin sykemittarin ja hämmästyin miten korkealla sykkeet hakkasivatkaan ja tajusin että vaikka reisiä ei polta ja keuhkot ei läähätä maksimillaan, sydän hakkaa ja kroppa käy kierroksilla.

Kun hommasin sähköfillarin, olen nauttinut ajamisesta juuri samalla tavalla; ajamisen ilosta. Välillä huomaan että kroppa joutuu koville ja moottorikaan ei riitä avustamaan tarpeeksi vaan pitää höllätä vauhtia. Tokihan maastoajo sähköavusteisella on myös fyysisesti rasittavaa, mutta en jaksa pukea päälle sykemittaria tai pohtia asiaa kuntoilun kannalta. Samasta syystä en miellä että avustusta pitäisi jotenkin säästellä vaan ajofiiliksen maksimoimiseksi tyrkkään välillä nupit kaakkoon, joskin cruisailen välillä tasaisempia polkuja avustus alimmillaan - koska avustus täysillä akku on tyhjä liian nopeasti.

Tähän ajonautiskeluun liittyy myös tunne siitä että jokin ahdistaa kun vauhti kiihtyy yli 25km/h. Rajoittimen poisto on ainut ratkaisu saada menosta maastossa luontevaa. Ei pidä luulla että metsässä painetaan silti 40km/h vauhtia joka paikassa vaan vauhti oikeasti vaihtelee hyvin paljon tilanteen mukaan. Monelle on yllätys että enduromoottoripyörälläkin maastossa saattaa keskivauhti jäädä hyvin alhaiseksi jos rata on syheröinen ja haastava. Lyhyet suorat, joilla vauhdin ehtii kiihdyttää 80km/h tasolle, ei riitä kompensoimaan hidasta mutkittelua tai mutaikossa möyrimistä.

Sähköavustuksen 25km/h rajoitus on hyvä kun miettii liikenteessä olevaa kalustoa keskimäärin. Monethan kaipaa mopoihin kovempaa 60km/h maksimivauhtia, mutta lainsäätäjä on todennut ettei mopojen rakenteellinen nopeus ole turvallinen enää noissa vauhdeissa. Vähän samalla tavoin voidaan miettiä ettei monenkaan fillarin rakenteellinen nopeus riitä 40km/h vauhteihin. Esimerkiksi jarrut voi olla pelkkä surkea etuvannejarru + huono jalkajarru. Runko voi olla hutera/löysä ja eritisesti ajoasento voi tehdä fillarista kiikkerän. Tai fillariin on laitettu 20" pienet pyörät ja satula sekä tanko taivaisiin. Lainsäätäjä ei ole voinut määritellä että "fillarit, jotka on suunniteltu rankkaan maastoajoon ja varustettu yli 180mm jarrulevyin, saavat kulkea avustettuna kovempaa kuin 25km/h". Mahdoton valvoa. Tähän edellämainittuun vedoten/perustuen sallin itselleni pienen sääntöjen rikkomisen eli saatan ajaa myös liikenteessä rajoitin pois kytkettynä. Ainakin meilläpäin on paljon pitkiä pyörätiesuoria, joilla ei paljon muita liikkujia näe, joten on kiva siiirtyä nämä tylsät pätkät hiemen nopeammin.
Mutta kuten monet valittavat että sähköfillareilla ajaminen on huijausta, koska heidät ohitetaan ylämäissä, valittavat toiset että rajoittimen poisto on väärin, koska mummot ja lapset kuolee, vakuutus ei korvaa kenellekään mitään ja lain kirjainta rikotaan.

Enska600
18.03.2020, 14.26
Mulla sähköpyöriä on kaksin kappalein, omatekele 3kW /40km/h kulkeva ja 250W/45km/h avustava tehdasvalmisteinen.

Tuo 3kW:n omatekele liittyy omiin harrastuksiin ei sen järkevyydestä sen enempää. Tuon 250W boschin tekniikalla 45km/h avustavan ostin kun oli moottorin lisäksi kaikin puolin erinomaisilla komponenteilla (lähes harrastelijan DH- pyörä). Moottori siis Boschilta lähtiessä jo vakiona 45km/h mallia (Performance Line Speed 45km/h).

Molemmilla olen ajellut liikenteessä ja metsässä satoja kilometrejä. Tykkään ajaa "kovaa" metsässä ja kovalla sykkeellä, myös se tekninen maasto on mukavaa kuten edellinen viestin kirjoittaja myös kuvaili. Tuo "kovaa" käsite on silti kovin suhteellinen jo 10km/h puitten välissä kapealla polulla tai kaupungissa ihmisten keskellä tuntuu aika kovalle vauhdille, 30km/h hyväpintaisella tiellä vastaavasti ei juurikaan. Ei voida yksiselitteisesti sanoa että 25km/h, 32 tai 45 on se turvallinen raja, kaikki riippuu paikasta, olosuhteista, kulkuvälineen teknisestä rakenteesta ja ennenkaikkea muista tiellä liikkujista.

Katselin molempien pyörien sisältämien matkojen dataa, lenkit ovat olleet pääosin n. 9km - 46km ja aikaa noihin on palanut aina n. puolesta tunnista kolmeen tuntiin. Tuo omatekele on välitetty niin ettei se edes moottorilla kulje 40km/h kovempaa vaikka voimaa olisikin. Taasen tuolla 250W:n teholla tuo neljänkympin vauhdin ylläpitäminen vaatii jo reipasta omaa osallistumista polkemiseen, eli tuo lain määräämä 250W rajoittaa jo tuota määrätöntä nopeutta. Reissutiedoista siis ongittuna suurin nopeus kaikista noilla lenkeillä on ollut 43,8km/h ja sekin alamäessä, suurimmassa osassa keskinopeus pyörii kuitenkin siellä 12-17km/h:ssa.

Tuolla omatekeleen 3kw:n teholla pääsisi välityksistä riippuen todennäköisesti helposti 80km/h ja siksi en näe noita tehokkaampia sähkövermeitä järkeväksi lukea polkupyöräkategoriaan, vaan selkeästi mopo/prätkä laatikkoon ja kortti/vakuutusvaatimus. Max. 250W sen sijaan polkupyöriin niinkuin tähänkin asti.

Meitä on moneen lähtöön joka asiassa, mutta oma henkilökohtainen mielipiteeni on että tuo 250W rajoite yksin pitäisi riittää. Ja niinkuin aiemmin jo laitoin ei noilla 250W:n tehoilla tavallinen polkija nopeusennätyksiä riko no, alamäessä sitten ehkä....

Kysymyshän on kuitenkin olosuhteiden mukaisesta nopeudesta kuten muussakin liikenteessä. Monen mopo, auto, moottoripyörä tmv. yltää helposti yli sallitun nopeusrajoitusten, eikä niissä silti ole nopeusrajoitusta. Toisaalta jos käännetään tuota hivenen päälaelleen niin pitäisikö autot, prätkä, ym. rajoittaa 120km/h joka on motarin rajoitus ja sitten niillä vois päästellä kaikkialla sen rajoittimen sallivan...

Kun siitä kevlistä niin kovasti aina näissä sähkis-keskusteluissa sähistään, niin suurin turvallisuutta lisäävä tekijä kevyenliikenteen väylällä on mielestäni nopeus, ei se että onko luomu vai sähkäri, 25 vai 45 malli.....

Enemmän mielestäni pitäisi yrittää vaikuttaa asenteisiin ja turvallisuusajatteluun, sekä valvontaan. Asettamalla sellaisia rajoitteita, joita ei kuitenkaan valvota on mielestäni merkityksettömiä.

Loppuun vielä noista rajoittimista, esim Boschin 20 versiot piti olla sellaisia ettei niitä pysty käpälöimään, no nyt eletään maaliskuuta 20 ja on jo toimivia välineitä myynnissä....

No tälläisiä ajatuksia....

oppes
18.03.2020, 18.51
Mulla sähköpyöriä on kaksin kappalein, omatekele 3kW /40km/h kulkeva ja 250W/45km/h avustava tehdasvalmisteinen.

Tuo 3kW:n omatekele liittyy omiin harrastuksiin ei sen järkevyydestä sen enempää. Tuon 250W boschin tekniikalla 45km/h avustavan ostin kun oli moottorin lisäksi kaikin puolin erinomaisilla komponenteilla (lähes harrastelijan DH- pyörä). Moottori siis Boschilta lähtiessä jo vakiona 45km/h mallia (Performance Line Speed 45km/h).

Molemmilla olen ajellut liikenteessä ja metsässä satoja kilometrejä. Tykkään ajaa "kovaa" metsässä ja kovalla sykkeellä, myös se tekninen maasto on mukavaa kuten edellinen viestin kirjoittaja myös kuvaili. Tuo "kovaa" käsite on silti kovin suhteellinen jo 10km/h puitten välissä kapealla polulla tai kaupungissa ihmisten keskellä tuntuu aika kovalle vauhdille, 30km/h hyväpintaisella tiellä vastaavasti ei juurikaan. Ei voida yksiselitteisesti sanoa että 25km/h, 32 tai 45 on se turvallinen raja, kaikki riippuu paikasta, olosuhteista, kulkuvälineen teknisestä rakenteesta ja ennenkaikkea muista tiellä liikkujista.

Katselin molempien pyörien sisältämien matkojen dataa, lenkit ovat olleet pääosin n. 9km - 46km ja aikaa noihin on palanut aina n. puolesta tunnista kolmeen tuntiin. Tuo omatekele on välitetty niin ettei se edes moottorilla kulje 40km/h kovempaa vaikka voimaa olisikin. Taasen tuolla 250W:n teholla tuo neljänkympin vauhdin ylläpitäminen vaatii jo reipasta omaa osallistumista polkemiseen, eli tuo lain määräämä 250W rajoittaa jo tuota määrätöntä nopeutta. Reissutiedoista siis ongittuna suurin nopeus kaikista noilla lenkeillä on ollut 43,8km/h ja sekin alamäessä, suurimmassa osassa keskinopeus pyörii kuitenkin siellä 12-17km/h:ssa.

Tuolla omatekeleen 3kw:n teholla pääsisi välityksistä riippuen todennäköisesti helposti 80km/h ja siksi en näe noita tehokkaampia sähkövermeitä järkeväksi lukea polkupyöräkategoriaan, vaan selkeästi mopo/prätkä laatikkoon ja kortti/vakuutusvaatimus. Max. 250W sen sijaan polkupyöriin niinkuin tähänkin asti.

Meitä on moneen lähtöön joka asiassa, mutta oma henkilökohtainen mielipiteeni on että tuo 250W rajoite yksin pitäisi riittää. Ja niinkuin aiemmin jo laitoin ei noilla 250W:n tehoilla tavallinen polkija nopeusennätyksiä riko no, alamäessä sitten ehkä....

Kysymyshän on kuitenkin olosuhteiden mukaisesta nopeudesta kuten muussakin liikenteessä. Monen mopo, auto, moottoripyörä tmv. yltää helposti yli sallitun nopeusrajoitusten, eikä niissä silti ole nopeusrajoitusta. Toisaalta jos käännetään tuota hivenen päälaelleen niin pitäisikö autot, prätkä, ym. rajoittaa 120km/h joka on motarin rajoitus ja sitten niillä vois päästellä kaikkialla sen rajoittimen sallivan...

Kun siitä kevlistä niin kovasti aina näissä sähkis-keskusteluissa sähistään, niin suurin turvallisuutta lisäävä tekijä kevyenliikenteen väylällä on mielestäni nopeus, ei se että onko luomu vai sähkäri, 25 vai 45 malli.....

Enemmän mielestäni pitäisi yrittää vaikuttaa asenteisiin ja turvallisuusajatteluun, sekä valvontaan. Asettamalla sellaisia rajoitteita, joita ei kuitenkaan valvota on mielestäni merkityksettömiä.

Loppuun vielä noista rajoittimista, esim Boschin 20 versiot piti olla sellaisia ettei niitä pysty käpälöimään, no nyt eletään maaliskuuta 20 ja on jo toimivia välineitä myynnissä....

No tälläisiä ajatuksia....

Hyvin summattu. +1 tälle!

ebike-harrastelija
18.03.2020, 19.53
Hyvin summattu. +1 tälle!Kohtuuton aika mielestäni jo kulunut, ettei joku foorumin besserwisser ole löytänyt n kpl erilaisia lakia rikkovia tai väärin käytettyjä asioita tuostakin kirjoituksesta. Niille, ketkä näillä peleillä normaali järki päässä ajelee, tuo oli aika lailla sanomattakin selvää asiaa.

Edit. Viime sähköpyöräilyreissun keskinopeus 13 km/h, huiput 38 km/h ja kokonaismatka 16 km metsässä ja kevlillä. Toki nuo kännykän gepsistä, eli ei maailman kirkkain totuus. Mutta pirun hauskaa oli. ;)

ElBike
19.03.2020, 01.16
Itse haluaisin nähdä sen tyypin joka ajaa sähköavusteisella metsässä ja haluaisi mutta jättää ostamatta rajoittimen poistajan koska ajo metsässä muuttuisi laittomaksi :D

Mr_W
19.03.2020, 01.24
Mikähän nopeusrajoitus muuten metsässä on, jos mikään? Lähin tie, ei kai?

ElBike
19.03.2020, 02.12
Eihän siellä mitään nopeusrajoituksia ole. Ne on tiekohtaisia. Sitä en tiedä määrääkö taajama-alueen merkki maksiminopeuden myös taajamametsiin :D

vihtis83
19.03.2020, 08.15
Nopeusrajoitus
Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin sallittu nopeus maastossa maa-alueella on 60 km/h. Nopeusrajoitus ei kuitenkaan koske maastoliikennelain 30 §:ssä tarkoitettua kilpailua tai harjoitusta, mikäli asianomainen alue on suljettu muulta liikenteeltä.

Jääpeitteisellä vesialueella suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Mikäli ajoneuvoon on kytketty hinattava perävaunu, jossa kuljetetaan henkilöä, on suurin sallittu nopeus maastossa kuitenkin enintään 40 km/h.

Hakkapeliitta
19.03.2020, 11.07
Millä tehoilla siis ajelen?
Viime reissulla (30.8km) meni virtaa seuraavasti:

https://img.aijaa.com/t/00503/14810616.t.jpg (https://aijaa.com/d8CPs3)

ebike-harrastelija
19.03.2020, 15.31
^biker power?

marmar
19.03.2020, 17.07
Itse haluaisin nähdä sen tyypin joka ajaa sähköavusteisella metsässä ja haluaisi mutta jättää ostamatta rajoittimen poistajan koska ajo metsässä muuttuisi laittomaksi :D

Missä tavataan? ;)

No myönnetään suurimmaksi syyksi se että rajoittimen poisto vaikuttaisi niin marginaalisen pieniä hetkiä, että se on käytännössä mun ajoilla turhake johin en halua tuhlata rahoja.

Hakkapeliitta
19.03.2020, 21.33
^biker power?

Eli mikä oli keskimääräinen poljentateho omalla reidellä

oppes
20.03.2020, 18.24
Eli mikä oli keskimääräinen poljentateho omalla reidellä

Tuossahan tehdään ihan omaa työtäkin :D Samaa yritän itsekin.

ebike-harrastelija
21.03.2020, 19.34
Eli mikä oli keskimääräinen poljentateho omalla reidelläKaikkea noista saadaan nykyään talteen. Ei varmaan olisi enää iso homma istuttaa moottorin sisään omaa gps trackeriä ja kenties ajonestoakin.

TheMiklu
22.03.2020, 01.15
Kotimaisen Revonten moottorissa on GPS.