PDA

Näytä tavallinen näkymä : Trek Domane SL 5 2020 -maantiepyörä kokemuksia

glider
16.02.2020, 10.49
Oon nyt ajanut hyvällä hybridi fillarilla 5v ja nyt alkaa nälkä kasvamaan ihan oikeasti syödessä. jopa 50km lenkkejä tehnyt tolla mutta nyt haluttaisi siirtyä seuraavalle levelille, nimittäin maantiefillarin puikkoihin. Kävin paikallisessa pyöräkaupassa esittämässä specsit joita haluan ja näihin specseihin sopivaa pyörää esitettiin; trek Domane SL 5.
tälläsiä specsejä halusin:
-vähintään puhdas shimano 105 osasarja
-hydrauliset levyjarrut
-endurance, rennomman ajoasennon mitoitus
-Pieniä, hyväkuntoisia ja kovia hiekkateitä pitäisi pystyä sillointällöin ajamaan
-niin laadukas pyörä että ensi vuonna ei tarvitse tulla takaisin, että haluan paremman :D

budjetti on noin 2000e ja sitten budjettia venytetään niin paljon kun on tarvis. Tuosta mallistahan on olemassa myös tiagra osasarjalla oleva maantiepyörä, joka on SL4 (hinta n.2400e), mutta en oikeen tuon tiagran kelkkaan haluaisi lähteä.

Mitä mieltä olette ko. fillarista? ja tosiaan köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, joten siksi haluan kerralla sellaisen johon olen moniksi vuosiksi tyytyväinen :)
Kiitos jo etukäteen avuista.

sf12
16.02.2020, 11.10
Toi uusi Domane on loistava pyörä. Runko on aerodynaaminen ja mukava. Rengastilaa myös todella hyvin, taitaa mennä jopa 38mm renkaat.
Uusi Shimanon hydraulinen 105 sarja on hyvä, toimii ihan siinä missä Ultegra ja Dura-ace.

Ainut mitä suosittelen heti kättelyyn vaihtamaan, on renkaat. Asfaltille Contin GP5000 32mm ja painoa tippuu sekä rullaa paremmin.

glider
16.02.2020, 11.14
Kiva kuulla. Mulla ongelmana on koon määritys. Oon n.163cm pitkä ja inseami on 70cm luokkaa. Pyörän mitoitustailukkoa kun kattoo niin kummatkin mitat menevät ristiin. pituuden puolesta 50 mutta inseamin puolesta 47 runko. Vinkkasivat että jos haluan pelata varman päälle niin käväisisin sjoella bikefitissä niin sieltä sais hyvin mitat selville. Joo siihen tosiaan menee 38mm renkaat ja valmiina siinä paketissa on 32mm renkaat. Rungossa on jopa lokareille paikka :O mutta niitä nyt tuskin tulen laittamaan...eihän maantiepyöriin sellasiet sovi :D

sf12
16.02.2020, 12.06
Toi koko on vähän hankala määrittää, varsinkin jos kyseessä on ensimmäinen maantiepyörä. Paras oisi päästä kokeilemaan tai sit sinne bike fittiin.

Tuo Domane SL5 on muuten aivan sairaan hieno sillä Purple värityksellä. Livenä paljon hienompi kuin kuvissa.

glider
16.02.2020, 12.58
eikö tämä ole juuri se purple väritys? Mun mielestä toi on vähän härö väri miehen alla? :D vai oonko vaan rajoittunu? tuosta harmaa on taas todella tylsä ja se punainen olis sellanen ihan ok. mikään noista kolmesta vaihdoehdosta ei sillai valtavasti säväytä :)

TERU
16.02.2020, 13.07
Minusta tuo haaramitta on niin tärkeä rajoite ettei sitä voi ohittaa, stemmiä sentään voi vaihtaa pidemmäksi, joten koko 47. Tangon alla jonkin verran rinkuloita tehtaan jäljiltä, arvelen. Pyörä ei saa olla mihinkään suuntaan liian suureen runkoon kasattu ja tämä on sitten vain tällainen arveleva sivallus. Hieno pyörä!

sf12
16.02.2020, 13.26
Itse olen mies ja voisin ajaa vaikka pinkillä pyörällä :)

glider
16.02.2020, 16.52
Itse olen mies ja voisin ajaa vaikka pinkillä pyörällä :)
Juu, vitsi vitsi :):)
Mitenkäs muuten kun oon tottunu polkemaan maasto klosseilla (SPD), joita siis oon käyttäny tossa hybridissä. Mulla on hyvät XT polkimet ja hyvin istuvat kengät. Onko maantiepyörässä ihan must pitää maantieklosseja/kenkiä? Ajatuksena on ollu siirtää nuo polkimet hybridistä tuohon tulevaan maantiepyörään, mutta onko tämä "hyväksyttyä" :D?

sf12
16.02.2020, 18.54
Ihan hyvin voi ajaa maantiepyörällä maasto klosseilla ja kengillä.

hsr
16.02.2020, 19.23
Hieno pyörä, mutta vastaavan Canyonin, joka on vielä yli kilon kevyempikin, saa 800 e halvemmalla https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-cf-sl-disc-7.0/2396.html?dwvar_2396_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY&dwvar_2396_pv_rahmengroesse=2XS

glider
16.02.2020, 20.13
Hieno pyörä, mutta vastaavan Canyonin, joka on vielä yli kilon kevyempikin, saa 800 e halvemmalla https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-cf-sl-disc-7.0/2396.html?dwvar_2396_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY&dwvar_2396_pv_rahmengroesse=2XS

Voi olla, mutta nyt pitää muistaa että oon hommaamassa ekaa maantiepyörää ja arvostan todella asiantuntevaa kivijalkaliikettä. Ja viimein kun kaupunkiin on saatu asiantunteva ja hyvää tavaraa myyvä kivijalkaliike, niin vaikka hinnassa vähän häviäiskin niin oon valmis tekemään sen satsauksen kivijalkaliikkeen hyväksi :)

sf12
16.02.2020, 20.28

Tuskin siitä Trekistä tarvii 2800€ maksaa, kivijalkaliikkeistä voi kysyä tarjousta ja myyntihinta on yleensä halvempi kuin ovh hinta.
Ei tuossa Canyonissa ole muuta vastaavaa kuin osasarja. Trekissä ihan eri runko ja ikuinen takuu.

hsr
16.02.2020, 20.33
Mutta ei kuitenkaan niin hyvää palvelua ole että pääsisi oikeaa kokoa testaamaan ennen ostopäätöstä?
Makuasia, mutta minusta kyllä väreistä ainakin kuvan perusteella paras on Rage Red/Trek Black.

sf12
16.02.2020, 20.49
Ketjun aloittaja ilmeisesti asuu Seinäjoella päin. Siellä ei ilmeisesti ole, mutta etelämmässä Suomessa löytyy.

glider
16.02.2020, 21.18
Mutta ei kuitenkaan niin hyvää palvelua ole että pääsisi oikeaa kokoa testaamaan ennen ostopäätöstä?
Makuasia, mutta minusta kyllä väreistä ainakin kuvan perusteella paras on Rage Red/Trek Black.
Allekirjoittaja on niin persejalkanen, että on ihan ymmärrettävää että kivijalkaliikkeessä ei ole joka mallista pienintä mahdollista runkoa varastossa odottamassa että joku tän pitunen tulee koeajolle :) tämän takia se bikefit voisikin olla hyvä homma, koska sen jälkeen saa ainakin satavarmasti oikean runkokoon ja periaatteessa koeajoa ei tarvita?

ja kyllä, tuo rage red tulee varmasti olemaan se mun väri.

glider
16.02.2020, 21.19
Ketjun aloittaja ilmeisesti asuu Seinäjoella päin. Siellä ei ilmeisesti ole, mutta etelämmässä Suomessa löytyy.
Vaasassa asuu hän o/ :D

markkut
17.02.2020, 14.47
Pari vuotta sitten varailin pyörää Mallorcan matkalle. Kokemusta maantiepyöristä ei ollut, joten laitoin levyjarrullisen Domanen (varmaankin juuri SL5, koska 105 oli osasarjana). Ajattelin, että jonkun normi maantiepyörän ajoasento olisi tottumattomalle liian sporttinen. No tuo Domane osoittautui liiankin mukavaksi, eikä oikein minkäänlaista "vau maantiepyörä" -efektiä syntynyt. No eipähän reissun jälkeinen paluu vanhan alumiinikrossarinkaan selkään ollut sitten mitenkään erikoisen ankea.

Mainio pyörähän tuo on, mutta ehkä kannattaa ainakin kokeilla muunkinlaisia geometrioita, jos nimenomaan maantielle mielii?

glider
17.02.2020, 19.04
Pari vuotta sitten varailin pyörää Mallorcan matkalle. Kokemusta maantiepyöristä ei ollut, joten laitoin levyjarrullisen Domanen (varmaankin juuri SL5, koska 105 oli osasarjana). Ajattelin, että jonkun normi maantiepyörän ajoasento olisi tottumattomalle liian sporttinen. No tuo Domane osoittautui liiankin mukavaksi, eikä oikein minkäänlaista "vau maantiepyörä" -efektiä syntynyt. No eipähän reissun jälkeinen paluu vanhan alumiinikrossarinkaan selkään ollut sitten mitenkään erikoisen ankea.

Mainio pyörähän tuo on, mutta ehkä kannattaa ainakin kokeilla muunkinlaisia geometrioita, jos nimenomaan maantielle mielii?
Tässä oon kuitenkin tekemässä hyppyä hybridistä kippurasarviseen...en usko, että kisakiree maantiepyörä on oikea pyörä tähän hyppyyn :) uskoisin, että tuo domane on oikeinkin hyvä peli, kun vaan saan oikean runkokoon selville.

Moska
17.02.2020, 19.09
Tässä oon kuitenkin tekemässä hyppyä hybridistä kippurasarviseen...en usko, että kisakiree maantiepyörä on oikea pyörä tähän hyppyyn :) uskoisin, että tuo domane on oikeinkin hyvä peli, kun vaan saan oikean runkokoon selville.Minäkin hyppäsin hypridistä Meridan Sculturaan. Ja on tuo ainakin mun cycloon verrattuna kisakireä.
Tuo hypridi oli se pyörä jolla innostuin pyöräilystä ja muutama kuukausi sen ostosta oli pakko hommata tuo scultura.

sf12
17.02.2020, 21.01
Itse hyppään joka viikko super kisakireästä TT-pyörästä Domanen selkään, eikä yhtään tunnu liian mukavalta. Se on se oikea koko mikä ratkaisee.
Alaotteelta pystyy Domanellakin ajamaan niin matalalla, että reidet ottaa vatsaan/rintaan kiinni.
Paljon näkee harrastelijoita, ketkä ajaa liian matalalla/pitkällä rungolla kädet suorina ja olkapäät eteen lukittuna.. Aerosti :)

glider
17.02.2020, 21.13
Itse hyppään joka viikko super kisakireästä TT-pyörästä Domanen selkään, eikä yhtään tunnu liian mukavalta. Se on se oikea koko mikä ratkaisee.
Alaotteelta pystyy Domanellakin ajamaan niin matalalla, että reidet ottaa vatsaan/rintaan kiinni.
Paljon näkee harrastelijoita, ketkä ajaa liian matalalla/pitkällä rungolla kädet suorina ja olkapäät eteen lukittuna.. Aerosti :)
Juuri näin. Tämän juuri haluan välttää ja sen takia haen kyllä bike fitistä tukea oikean runkokoon valintaan :)

paaton
17.02.2020, 23.47
Saat kyllä riittävän tarkat mitat netin laskureillakin.

Stemmiä muuttamalla saat helposti yhtä kokoa liian pienestä pyörästä hyvän, mutta liian isosta et saa sopivaa, varsinkaan alussa, kun asento saisi olla hivenen lyhempi. Eli asento muuttuu ajamisen myötä senteillä. Lasketuu ja pitenee. En oikeasti ihan ymmärrä fittingin ideaa heti alussa.

TERU
18.02.2020, 05.19
Noin tuo on, kun 50 runko on kysyjälle liian korkea (SO mitta), ei sitä mitenkään saa sovitettua (jos tuo kysyjän haaramitta on tarkasti oikeaoppisesti mitattu), koko 47 stemmin vaihdolla, ehkä tangonkin, jos harteita kuskilla. Meillä pienemmän pään kuskeilla vielä tarkempaa, pienet on toleranssit pyörän koon suhteen. Ostajan pitää olla tarkkana, myyjät saattavat myydä "kasvuvaraa" vaikka ei olisi tarvettakaan.

Kun noin hienoa, kallistakin katselee, on parasta olla tarkkana, jotta saisi mahdollisimman sopivan koon, pientä hienosäätöä putkiosilla voi turvallisesti tehdä parhaaseen ajettavuuteen päästäkseen.

Warlord
18.02.2020, 06.47
Kannattaa ehkä muistaa että se mikä on toiselle leppoisa geo on toiselle kisakireä. Olemme kaikki niin erikokoisia ettei yleistyksistä kannata vetää likaa johtopäätöksiä.

glider
26.02.2020, 17.14
Olipas loistava kokemus tuo bikefitti. Nyt on tismalleen oikeankokoinen Domane SL5 tulossa :). Ketuiksi olis menny, jos olisin mennyt ostamaan pelkästään pituuden ja inseamin perusteella ton pyörän. Kannattava kokemus siis. Nyt vain odotellaan kevään ja pyörän saapumista.

sf12
27.02.2020, 07.01
Kerro nyt meillekin mikä koko tulee ja millä muutoksilla :)

TERU
27.02.2020, 08.14
Tuo kuuluu asioihin jotka täytyy meille kertoa, viimeistään kun pääsee ajamaan aidolla omalla pyörällä!

FreeZ
27.02.2020, 13.34
Kiinnostaa myös kovasti Domane ja olin semmoista jo tilaamassa, mutta tuumataan hetki.

Kiinnostaa eritoten mitä bikefit muutti ja mikä olis lähtötilanne ja mihin päädyttiin?

glider
27.02.2020, 13.54
Kiinnostaa myös kovasti Domane ja olin semmoista jo tilaamassa, mutta tuumataan hetki.

Kiinnostaa eritoten mitä bikefit muutti ja mikä olis lähtötilanne ja mihin päädyttiin?

Jos olisin ottanu pelkkien fyysisten mittojen mukaan niin olisin ottanut runkokoon 47. Kotona mitattaessa inseamiksi sain 68cm mutta sitten kun mittasin kunnolla myyjän kanssa niin saatiin tulokseksi 72. eli aika iso ero jo sinällään....Noh sitten otettiin bikefitiin lähtökohdaksi domanen 47 koko joka osoittautui liian makaavaksi mulle (hain rentoa ajoasentoa). sitten siirryttiin kokeilemaan runkokoon 50 mittoja ja avot sieltä löytyi hyvä sweet spotti! valtava ero tuohon 47:aan ajomukavuudessa. bikefitissä mitattiin myös hartioiden leveys ja todettiin että 50 mukana tuleva 38cm tanko on hiukan liian kaponen..niinpä se pistettiin vaihtoon ja tilalle 40cm tanko. ja sitte nstemmiä tuotiin myös lähemmäs kun lähtökohtana oli 50 runkokoon mukana toimitettava stemmi. Mutta tuo stemmin pituutta en nyt just muista mikä siihen sitten valittiin, mutta enivei lyhyempi oli parempi.
Myös runkokoon 52 mittoja kokeiltiin, mutta kävi hyvinkin nopeasti ilmi että penkin oikea korkeus olisi ollut ihan säätörajan alapäässä, lähes mahdottoman alhaalla tuohon runkokoon joten tämäkin runko koko hylättiin nopeasti. tuossa 50 oli aikalailla kaikki palikat kohdillaan. Oon kyllä erittäin tyytyväinen. Tuossa mitoituspyörässä tuntui todella hyvälle asento. Sitten vielä kun saa ne samat mitat siirrettyä oikeeseen pyörään niin eiköhän hyvä tule :

sf12
27.02.2020, 17.09
Hieno homma että bikefitistä oli apua! Stemmiä pidentämällä saat ajoasentoa pidemmäksi, jos myöhemmin sitä alat kaipaamaan.

TERU
27.02.2020, 17.57
Tarkennetulla haaramitalla olis rohjennut kokoa 50 ehdottaa, rungon SO mitta (L) juuri käy. Turvallisen mitoituksen kautta paras.
Hienosovitus putkiosilla jo hankinnan yhteydessä hyvä juttu myös, hieno pyörä tulossa, onnea uuden pyörän kanssa!

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maantiepy%C3%B6r%C3%A4t/performance-road/domane/domane-sl/domane-sl-5/p/28311/

glider
28.02.2020, 11.07
Kiitos :) oikeen jänskättää miltä tuntuu lähtee polkemaan kunnollisella maantiepyörällä pitempää siivua. Eiköhän tämä anna taas uutta potkua harrastukseen

glider
28.03.2020, 14.07
Tuo kuuluu asioihin jotka täytyy meille kertoa, viimeistään kun pääsee ajamaan aidolla omalla pyörällä!
Nyt on domane kotiutettu. täytyy sanoa, että on kyllä aikamoinen peli Hybridin jälkeen. Ihan käsittämättömän hauska pyörä ajaa ja kulkee niin perhanasti....ei tartte kauheesti eforttia antaa niin mittari huitasee nopeesti jo +30km/h.
Vaati pienen parkkipaikalla harjoittelun kun tuntui niin todella kiikkerältä ja vaihteet samaten todella oudot (koska ensimmäinen kippurasarvipyörä), mutta siinä kun pari polkasua otti putkelta ja yläotteelta ja kokeili miten vaihteet menee niin siitä sitten olikin hyvä siirtyä putsatulle asvaltille polkemaan. Nopeasti nousi hymy korviin kun huomasin miten hienosti maantiepyörä rullaa :) erittäin tyytyväinen siis ostokseen!
stemmi on 80mm niin sen ehkä haluan laittaa 60mm....tietysti tästäkin vähän ristiriitaiset fiilisket koska tolla 80mm pystyy hyvin ajamaan ja ainakin itse kuvittelen etä 80mm on aerompi kun 60mm, mutta tuo 60mm voisi olla himan mukavampi ajettava? katsotaan nyt miten tästä fiilikset muuttuu kun kilometrejä karttuu :)

sf12
28.03.2020, 15.50
Kannattaa jonkun aikaa ajaa sillä 80mm stemmillä ja katsoa että jos kyse onkin vaan tottumattomuudesta. Takareisiä ja alaselkää vähän venyttelee niin liikkuvuus paranee.

TERU
28.03.2020, 15.54
Kiitos omasta puolesta kuulumisista!
Mainiolta kuulostaa ajokokemukset, jotain muistissa omasta ekasta kippuratankoisesta, hyvin oli samat tuntemukset. Onnittelut valinnasta!

Stemmin pituuden muutos jo sentilläkin on iso, älä kiirehdi vaihtamaan vaan säädä ensin ajoasento ihan kohdilleen, se on millipeliä sitten kun lähellä on.

Paljon iloisia kilometrejä.

Jartsu01
09.04.2020, 22.15
Domanen edut tulevat esiin kun ajelet vähän huonommalla asfaltilla. Minulle oli aikanaan yllätys, että 25 mm kumeilla varustettu Domane otti kuopat paremmin kuin jäykkäperäinen 29 tuumainen maasturi. Nyt toinen Domane menossa.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

glider
11.04.2020, 00.35
Tuossa domanessahan on ensiasennusrenkaina Bontrager R2 Hard-Case Lite, 700x32c. Olisko hyötyä, jos vaihtaisin ko. renkaat Continentalin GP5000:een ja samalla vähän kaventaisin renkaita, vaikkapa 28mm leveisiin....Tarkoitus on kuitenkin pitää meno todella mukavana mutta silti hyvin rullaavana. Tällähetkellä ainakin tuntuu hyvin mukavalle tuo 32mm rengas, mutta silti sitä miettii että pääsisikö kapeammilla renkailla vieläkin nopeampaa :)

paaton
11.04.2020, 07.52
Tuossa domanessahan on ensiasennusrenkaina Bontrager R2 Hard-Case Lite, 700x32c. Olisko hyötyä, jos vaihtaisin ko. renkaat Continentalin GP5000:een ja samalla vähän kaventaisin renkaita, vaikkapa 28mm leveisiin....Tarkoitus on kuitenkin pitää meno todella mukavana mutta silti hyvin rullaavana. Tällähetkellä ainakin tuntuu hyvin mukavalle tuo 32mm rengas, mutta silti sitä miettii että pääsisikö kapeammilla renkailla vieläkin nopeampaa :)

Jos ajat hyvä pintaista asfalttia, niin 28mm riittää kyllä, jos taas haluat ajella soralla ja huonolla asfaltilla, niin laittaisin 32milliset, koska ne domaneen mahtuvat.

GP5000:set kuitenkin kannattaa vaihtaa. Tulet huomaamaan ison eron nykyisiin renkaisiin. Domanen kiekot ovat varmastikkin tubelekset, eli sellaiset totta kai ilman sisäkumeja paikalleen.

TERU
11.04.2020, 08.02
He, tuskin nopeuteen vaikutusta, mutta mukavahan noita on vaihdella. Kun kesä tulee ja sepelit poistuu väyliltä, on ihan hauskaa siitrtyä kesävaiheeseen vaikka nyt kapeammilla renailla. Todellakin 28 on ihan hyvä leveys, omissa ajoissa väliin nuo väliin 25 ja taas 57, ei nyt samassa välineessä ja erot vauhdissa vähäiset.🤗

glider
11.04.2020, 09.09
Eli siis tällaiset GP5000 olis passelit? ja koko myös oikein?
https://www.xxl.fi/continental-grand-prix-5000-700-x-28c-maantierengas/p/1160945_1_style
Onko paha laittaa päälle? en oo aiemmin vaihtanu kumeja ollenkaan..Eikä kyllä hintakaan kyllä kovin päätä huimaa...

TERU
11.04.2020, 09.38
Renkaiden vaihto on kova juttu, jos ei keskiuraa hyödynnä, tuon jos hallitsee, alta minuutin vaihtuu!

jone1
11.04.2020, 10.56
Tubelekset laittaisin jos vanne sallii.

sf12
11.04.2020, 11.48
Mulla on Domanessa GP5000 32mm latex sisureilla, on todella nopea ja mukava setti. Kiekot on sisäleveydeltään 25mm ja toi 32mm rengas on niillä todellisuudessa 34mm.
Näille Suomen rupisille asfalteille en normi PK-lenkeille enään kapeampia laita.

sf12
11.04.2020, 11.53

On hyötyä! Toi on halvin mahdollinen viritys. Jos et halua tubelesia alkaa laittamaan, niin latex sisurit ehdottomasti! Latex sisurit on kevyemmät ja rengas rullaa niillä paremmin.
Ja mä pysyisin 32mm, paitsi jos sun lenkit on pääosin uutta ja sileää asfalttia, sinne se 28mm on parempi.

glider
11.04.2020, 18.21
On hyötyä! Toi on halvin mahdollinen viritys. Jos et halua tubelesia alkaa laittamaan, niin latex sisurit ehdottomasti! Latex sisurit on kevyemmät ja rengas rullaa niillä paremmin.
Ja mä pysyisin 32mm, paitsi jos sun lenkit on pääosin uutta ja sileää asfalttia, sinne se 28mm on parempi.
Haluaisin kyl mielellään säilyttää 32mm....välillä kuitenkin tulee poikettua reitiltä ja siten voi tulla eteen hiekkateitä, polkuja ja pururatoja. Ehkä vois tosiaan ton GP5000 täräyttää alle, jos raati on sitä mieltä, että niillä rullailis kivasti asfaltillakin :)

paaton
12.04.2020, 11.50
Haluaisin kyl mielellään säilyttää 32mm....välillä kuitenkin tulee poikettua reitiltä ja siten voi tulla eteen hiekkateitä, polkuja ja pururatoja. Ehkä vois tosiaan ton GP5000 täräyttää alle, jos raati on sitä mieltä, että niillä rullailis kivasti asfaltillakin :)

Totta kai rullaa. Nuo sinun linkittämäsi renkaat ovat sisurilliset. TL loppuinen on tubeless. Domanen kiekot ovat varmastikkin tubelekset, eli laittaisin ne.
Jos päädyt sisurillisiin, niin lateksi sisurit ilman muuta. Isossa renkaassa ne parantavat paljon kulkua.

Hans Opinion
12.04.2020, 12.01
Itsellä Domane SLR 2019 Di2 palikoilla ja kaksilla Bontragerin kiekoilla joista toisessa 35mm soratie tubeleskumekset (Schwalbe Gone) ja toisessa Contin 5toniset myös tubeleksena. Viimeksi mainittujen suhteen kannattaa huomioida että em. kehillä 28mm bruttoleveys on lähes 29,5mm ja 25 lähes 27,5mm, molempia kokeiltua päädyin viimeksi mainittuun se rullaa paremmin kuin leveämpi... uskoisin että ero 32mm on vieläkin suurempi joten jos voi niin kahden kiekon taktiikka on erittäin hyvä - kiekkojen vaihto ottaa pari minuuttia ja pyörä muuttuu krossarista maantiepyöräksi, mitään säätöjä ei tarvitse tehdä.

Domane tarjoaa taikamattomaisen pehmeää kyytiä sekä soralla että huonolla pikitiellä, varsinkin kun löytää oikean kumituksen... joka suhteen tubeles on kyllä yliveto ja nostaa ajomukavuuden aivan tappiin, nopeudesta yhtään luopumatta. Litkutettuna tubeles on erittäin luotettava, rengasrikkoja ei ole tullut siten että matka olisi jäänyt kesken.

glider
12.04.2020, 12.37
Totta kai rullaa. Nuo sinun linkittämäsi renkaat ovat sisurilliset. TL loppuinen on tubeless. Domanen kiekot ovat varmastikkin tubelekset, eli laittaisin ne.
Jos päädyt sisurillisiin, niin lateksi sisurit ilman muuta. Isossa renkaassa ne parantavat paljon kulkua.
Joo, on totta että tuossa domanessa on tubeless ready kiekot. Haluaisin vain sisurilliset kiekot sen takia, koska se rauhottaa vähän mieltä että jos rengasrikko tulee, niin varasisuri on aina mukana niin sen voi sit tienpäällä laittaa alle ja meno jatkuu. Tätä ei voi tubeleksella tehdä, jos ilmat katoaa renkaista syystä tai toisesta. Onko muuten nuo lateksi sisurit paljon herkemmät puhkeamaan kun perinteiset sisurit?

TERU
12.04.2020, 13.54
Voihan noihinkin sisurit laittaa, noinpa on omissanikin, kun ei ole ajatusta luopua sisureista, lateksitkin vielä kokematta. Ilmaa noihin joutuu tiheämmin laittamaan, oontäältäjostainlukenu.

Aakoo
12.04.2020, 14.04
Haluaisin vain sisurilliset kiekot sen takia, koska se rauhottaa vähän mieltä että jos rengasrikko tulee, niin varasisuri on aina mukana niin sen voi sit tienpäällä laittaa alle ja meno jatkuu. Tätä ei voi tubeleksella tehdä, jos ilmat katoaa renkaista syystä tai toisesta.
Ei ole mitään estettä kantaa sisuria mukana vaikka kumit onkin tubeless, ja laittaa sisurin renkaan sisään jos litku tai paikkaussarja ei jostain syystä saa korjattua.

glider
12.04.2020, 14.47
Ei ole mitään estettä kantaa sisuria mukana vaikka kumit onkin tubeless, ja laittaa sisurin renkaan sisään jos litku tai paikkaussarja ei jostain syystä saa korjattua.
Onko näin? eli siis ymmärsinkö oikein...Voi ostaa Tubeless GP5000 ja käyttää noita sisureilla jos siltä tuntuu? tai sitten viedä liikkeeseen jossa ne laittaa renkaat täysin tubelekseiski ja sitten kantaa mukana vara sisuria jonka voi laittaa sinne itkutettuun renkaaseen jos tarve vaatii? Onko tubeless systeemille jokin oma paikkaussysteemi jos tienpäällä suhahtaa ilmat pihalle?

Aakoo
12.04.2020, 15.41
Voi käyttää sisureilla, rengas voi olla tiukempi asentaa vanteelle. Litku hoitaa pääasiassa kaikki pienemmät reijät, ja isompiin voi laittaa tuollaisen: https://www.xxl.fi/weldtite-tubeless-repair-kit-tubless-renkaan-paikkaussarja-sininen/p/1161094_1_style (https://www.xxl.fi/weldtite-tubeless-repair-kit-tubless-renkaan-paikkaussarja-sininen/p/1161094_1_style?as_templateId=4690428&gclid=Cj0KCQjw-Mr0BRDyARIsAKEFbefVZVoOsH-7vLsjGO37cdn-HYQX41BjDOzSfTxjO8Rcka6U1QdYyhcaAoLWEALw_wcB&gclsrc=aw.ds). Itse en ole koskaan tarvinnut tuohon turvautua. Jos sisuri täytyy laittaa, niin kaatelee vaan enimmät litkut pois ja laittaa sisurin renkaaseen. Kotona sitten pesee renkaan paremmin ja paikkaa reiän

sf12
12.04.2020, 16.11
Jos aiot käyttää sisureita, niin älä silloin osta TL rengasta. Jos tubeless rengas pettää tien päällä, niin toki voi sisurin laittaa ja ajaa kotia.

sf12
12.04.2020, 16.17
GP5000 normi vs TL erot on karkeasti: Normi on karvan verran nopeampi latex sisureilla kuin TL. Rullaavuus on sama, mutta normi + latex on kevyempi.
TL on pikkasen mukavampi, koska voi ajaa pikkasen matalammilla paineilla.
TL:ssä on parempi pistosuojaus.

paaton
12.04.2020, 18.27
GP5000 normi vs TL erot on karkeasti: Normi on karvan verran nopeampi latex sisureilla kuin TL. Rullaavuus on sama, mutta normi + latex on kevyempi.

Ja TL on yleiskäytössä mukavampi, koska paineita ei tarvitse tarkastaa päivittäin. Eli parempi pistosuojaus ja paineiden pysyvyys selkeitä etuja. Muut erot merkitysettömiä. Renkaiden hinnassahan on kuitenkin aika iso ero, joka kyllä puoltaa sisurillista. Mutta tosiaan ne lateksit. Ei ole pienintäkään järkeä ajaa normaalilla sisurilla isojen renkaiden kanssa, jos nopeus ja mukavuus on tavoitteena.

glider
12.04.2020, 19.53
Ajelen pääasiassa hyviä asfalttiteitä ja aina vain poutasäällä...joskus pitää siirtymiä tehdä myös hyväkuntoisia hiekkateitä pitkin ja joskus poiketa pururadalla muutamasataametri....Olisiko kova kombo jos en haluaisi lähteä tubelekseen, niin laittaa 28mm GP5000 ja sinne latexi sisuri? nyt siis nuo 32mm ensiasennus bontrager renkaat alla.

paaton
12.04.2020, 20.50
Oikein hyvä 👌

FreeZ
12.04.2020, 20.54
Ajelen pääasiassa hyviä asfalttiteitä ja aina vain poutasäällä...joskus pitää siirtymiä tehdä myös hyväkuntoisia hiekkateitä pitkin ja joskus poiketa pururadalla muutamasataametri....Olisiko kova kombo jos en haluaisi lähteä tubelekseen, niin laittaa 28mm GP5000 ja sinne latexi sisuri? nyt siis nuo 32mm ensiasennus bontrager renkaat alla.
Rohkeasti vaan tubeless maailmaan! En näe kyllä mitään syytä laittaa 28mm rengasta tuon 32mm tilalle. Mielummin päivität samanlevyisiin, mutta parempiin renkaisiin. En usko, että edes nopeudessa saavuttaa hyötyjä vaihtamalla 28mm leveyteen.

Tuo Contin tubelesointi on vielä käytännössä maailman helpointa, eikä edes tarvi litkuja ilmaan pitääkseen. Litkut toki sisään havereita varten.

plr
12.04.2020, 21.08
GCN Tech YouTube-kanavalle tuli tänään tubeless-renkaat vs. nastat/naulat/niitit video. Aika hyvin paikkaantuivat reiät litkulla.

https://www.youtube.com/watch?v=5e3lYP1p2UM

Ja sitten suurempi reikä ja litkut ympäriinsä. :)
https://youtu.be/5e3lYP1p2UM?t=431

Reikä kyllä paikkaantui melko nopeasti, mutta saattoi tulla muutaman sadan euron vahinko vaatteille.

glider
12.04.2020, 23.37
GCN Tech YouTube-kanavalle tuli tänään tubeless-renkaat vs. nastat/naulat/niitit video. Aika hyvin paikkaantuivat reiät litkulla.

https://www.youtube.com/watch?v=5e3lYP1p2UM

Ja sitten suurempi reikä ja litkut ympäriinsä. :)
https://youtu.be/5e3lYP1p2UM?t=431

Reikä kyllä paikkaantui melko nopeasti, mutta saattoi tulla muutaman sadan euron vahinko vaatteille.
Vau, Olipas jännä miten sihahti ja sitten olikin kohta jo reikä tilkitty :D

Mr_W
12.04.2020, 23.51
^^ Havainnollinen video tubelessin hyödyistä kyllä.

Hans Opinion
14.04.2020, 17.53

Eri mieltä siitä että 5tonninen latexilla on nopeampi kuin TL... ja jos rullaavuus on sama niin eiköhän nopeuskin ole... massan suhteen on kyllä parin kymmenen garmman ero mutta se ei ratkaise.
Tubeless on selvästi mukavampi ja extra selvästi luotettavampi kuin latex ja tuubi joka on kyllä kisakäytössä edelleen kova sana.
Latexi jää nykyään selvästi tubeleksen jalkoihin varsinkin lenkkikäytössä, sisuria ei mielestäni tarvitse ottaa varalle, jotkin tubelekset on suhteellisen työläitä vääntää pois vanteelta ja asentaa takaisin sisurin kanssa. Sisurille löytyy käyttöä retkeily jne. pyöräilyssä jossa kumi pitää olla korjattavissa paikan päällä helposti, mutta silloin ei taas latex ole se paras sisuri.

glider
14.04.2020, 18.01
Mihin se perustuu, että tubeleksella pystyy ajamaan pienemmillä ilmanpaineilla samalla rengaskoolla?

pätkä
14.04.2020, 18.29
Mihin se perustuu, että tubeleksella pystyy ajamaan pienemmillä ilmanpaineilla samalla rengaskoolla?

Koska ei ole sisärengasta niin ei tarvi pelätä, että snakebite rikkoo sisurin.

glider
14.04.2020, 18.42
eikös sitten matalammat ilmanpaineet tarkoita suurempaa rullausvastusta? koska pyörän muodonmuutos syö energiaa..

frp
14.04.2020, 21.03
eikös sitten matalammat ilmanpaineet tarkoita suurempaa rullausvastusta? koska pyörän muodonmuutos syö energiaa..

Kyllä

Enkä muutenkaan allekirjoittaisi vieläkään väitettä, että tubeless olisi latexia rullaavampi. https://www.bicyclerollingresistance.com/ testissä GP5000 tubeless on ~2W nopeampi kuin butyylisisurilla ja aiemmissa testeissä samassa paikassa latex on ollut saman ~2W butyylisisuria nopeampi. Eli aika lailla samoissa luultavasti mennään.

Aika makuasia kumpaa käyttää, mutta itse pidän latexeja helpompana kuin pelaamista litkujen yms kanssa, mistä kyllä kokemusta maastopuolella. Aika paljon saa nimenomaan maantietubeless ongelmista lukea eikä ne snakebite flatit ole sisureilla mikään ongelma, kun nykyään ajetaan vähintään 25mm kumeilla. Ellei sitten halua jollain alhaisilla mukavuuspaineilla ajaa, jolloin rullaavuus kärsii. Kyllä se on rengasrikon tapauksessa (noin 1 kertaa vuodessa) ihan helppo sisuri vaihtaa ja muutenkin mukava saada kumi sormin vanteelle ja pois. Lisäksi litkuttajilta unohtuu usein se litkun paino laskelmista ja se, että sitä saa lisäillä useaan otteeseen jos ei kumeja nopeasti loppuun aja.

glider
14.04.2020, 21.36
Kuinka usein noita latexi sisureita saa olla pumppaamassa? eli vuotaako niistä ilma butyylisisureiata huomattavasti helpommin ulos?

paaton
14.04.2020, 21.36
Kyllä

Enkä muutenkaan allekirjoittaisi vieläkään väitettä, että tubeless olisi latexia rullaavampi. https://www.bicyclerollingresistance.com/ testissä GP5000 tubeless on ~2W nopeampi kuin butyylisisurilla ja aiemmissa testeissä samassa paikassa latex on ollut saman ~2W butyylisisuria nopeampi. Eli aika lailla samoissa luultavasti mennään.

Aika makuasia kumpaa käyttää, mutta itse pidän latexeja helpompana kuin pelaamista litkujen yms kanssa, mistä kyllä kokemusta maastopuolella. Aika paljon saa nimenomaan maantietubeless ongelmista lukea eikä ne snakebite flatit ole sisureilla mikään ongelma, kun nykyään ajetaan vähintään 25mm kumeilla. Ellei sitten halua jollain alhaisilla mukavuuspaineilla ajaa, jolloin rullaavuus kärsii. Kyllä se on rengasrikon tapauksessa (noin 1 kertaa vuodessa) ihan helppo sisuri vaihtaa ja muutenkin mukava saada kumi sormin vanteelle ja pois. Lisäksi litkuttajilta unohtuu usein se litkun paino laskelmista ja se, että sitä saa lisäillä useaan otteeseen jos ei kumeja nopeasti loppuun aja.

Jep. Erot ei ole isoja puoleen tai toiseen. Vuorilla on etua tubeleksista vannejarrujen kanssa, koska aina on olemassa riski lateksin puhkeamiseen jarruissa. Levyjarruilla tuokin ongelma poistuu.

Snakebite on porukalla ajaessa ihan todellinen ongelma, jonka vuoksi on ajettava sisureilla hieman ylikovilla paineilla. Liian kovat paineet lisäävät oikeastikkin vierintävastusta karkealla asfaltilla. Kun rengas ei täristä, on se myös nopeampi. Yksin ajaessa tai 28mm koosta ylöspäin ei sisurinkaan kanssa tosiaan ongelmia ihan heti tule.

Ja minäkään en todellakaan luota tubelekseen kuin vuoreen. Voihan nämä gp5000TL renkaat olla ihmeiden tekijät, mutta ainakin aiemmat road tubelekset ovat suihkunneet iloisesti litkua reisille, jonka jälkeen sisurin kaivaminen on saanut alkaa.

Eli pienet on erot. Laittaa kummat sattuu kaupasta löytymään.

paaton
14.04.2020, 21.39
Kuinka usein noita latexi sisureita saa olla pumppaamassa? eli vuotaako niistä ilma butyylisisureiata huomattavasti helpommin ulos?

Vuotaa. Joka lenkille lähtiessä pitää paineet tarkistaa. Tuo on ihan selkeä etu tubeleksen kanssa. Tosin kyllä ne paineet pitää tarkistaa lenkille lähtiessä butyyleistäkin.

Eli, butyyli ei ole vaihtoehto. Joko latexi tai tubeless.

kervelo
14.04.2020, 21.43

Maantierenkaan paineilla lateksit menettävät noin yhden barin vuorokaudessa. Eli ennen jokaista lenkkiä tulee rengaspaineet tarkistaa. Maastorenkaan paineilla vaikuttaa siltä, että paine häviää selvästi hitaammin, mutta tarkistan silti paineet ennen ajoa.

glider
14.04.2020, 22.26
Mutta mihin perustuu vite, että tubeleksen vierintävastus on lähes samalla tasolla kun latexi sisurilla? jos siis puhutaan 32mm leveästä renkasta latexilla ja tubeleksella....ja tubeleksella pidetään pienempää painetta (kuinka paljon pienempää?) niin silloinhan sen vierintävastus täytyy fysiikan lakien mukaan kasvaa? :) en nyt ihan ymmärrä tätä yhtälöä...

Moska
14.04.2020, 23.06
Onhan lisäksi tubolito joka yhdistää butyylin ja lateksin hyviä puolia. Tosin hinnanki se yhdistää.
https://www.bikeinn.com/Py%C3%B6r%C3%A4ily/tubolito-tubo-road-60-mm/137100343/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=8341962&country=fi&gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwvtX0BRAFEiwAGWJyZDDwS7Kz9-b_S3qtgTUKmyZEQDwk1f7_0UWxSTyHVIc8fS-v5EInihoCn1MQAvD_BwE

paaton
14.04.2020, 23.16
Mutta mihin perustuu vite, että tubeleksen vierintävastus on lähes samalla tasolla kun latexi sisurilla? jos siis puhutaan 32mm leveästä renkasta latexilla ja tubeleksella....ja tubeleksella pidetään pienempää painetta (kuinka paljon pienempää?) niin silloinhan sen vierintävastus täytyy fysiikan lakien mukaan kasvaa? :) en nyt ihan ymmärrä tätä yhtälöä...

Kovempi paine rullaa aina paremmin, jos ajetaan peilin päällä. Jos asfaltti on epätasaista, niin matalampi paine rullaa paremmin, koska rengas "hyppii" asfaltin pinnassa liian kovilla paineilla. Mukava on nopea. Itselläni rajoitteena paineille toimii eturengas ja mäkiin putkilla ajo. En tykkää alle painuvasta renkaasta.

Tubeless on myös aina nopeampi, jos testataan samalla tubeless renkaalla. Normaali non-tubeless rengas voidaan kuitenkin tehdä ohuemmaksi, jolloin ollaan notkean latex sisurin kanssa tasoissa, tai mennään jopa edelle, mikäli pistosuojaus tingitään olemattomiin.

paaton
14.04.2020, 23.17
Onhan lisäksi tubolito joka yhdistää butyylin ja lateksin hyviä puolia. Tosin hinnanki se yhdistää.
https://www.bikeinn.com/Py%C3%B6r%C3%A4ily/tubolito-tubo-road-60-mm/137100343/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=8341962&country=fi&gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwvtX0BRAFEiwAGWJyZDDwS7Kz9-b_S3qtgTUKmyZEQDwk1f7_0UWxSTyHVIc8fS-v5EInihoCn1MQAvD_BwE

Ainoa vaan, että rullauksessa tuo on tasoissa kevyen butyylin kanssa. Ei lähelläkään lateksia.

Moska
14.04.2020, 23.23
Ok, eli pysyn sitten vielä Michelinin ultralighteissä

FreeZ
15.04.2020, 07.17
Maantielle tubeless-vastutus on vähän samalla tavalla ideologista kuin aikanaan levyjarrujen osalta. Tubeless rullaa paremmin, koska renkaan joustaessa ei tule vastusta sisärenkaan/ulkorenkaan välisestä muodonmuutoksesta. Lateksi auttaa tässä kylläkin. Monet nykyiset maantietubeless-renkaat eivät tarvitse litkua tiivistyäkseen vaan runko on rakennettu ilmaa pitäväksi(esim. Contin GP5000TL).

Itselle ne syyt tubelessina ajamaiseen ovat rullaavuus, huolettomuus ja helppous. Eipä ole kertaakaan tarvinnut tappajasepelin takia pysähtyä vaihtamaan sisuria, jälkikäteen on tullut havaittua litkun paikanneita pieniä reikiä mitä ei ajossa ole huomannut.

Lopuksi todettakoon, että varmasti löytyy vanne/rengas komboja joilla tubeless elämä on vaikeaa, mutta huolella valituilla komponenteilla toiminta on aika suoraviivaista.

paaton
15.04.2020, 07.54
Maantielle tubeless-vastutus on vähän samalla tavalla ideologista kuin aikanaan levyjarrujen osalta. Tubeless rullaa paremmin, koska renkaan joustaessa ei tule vastusta sisärenkaan/ulkorenkaan välisestä muodonmuutoksesta. Lateksi auttaa tässä kylläkin.

Juu, ideologista se on :) Tubeless rullaa paremmin, JOS laitat sen sisurin sinne tubeless renkaan sisälle. gp5000 vs gp5000TL, niin eroa ei ole.

Uskomusta tuntuu olevan butyylisisurin kanssa. Ei ole mitään syytä olla käyttämättä lateksia lenkkipyörässä.

frp
15.04.2020, 09.31
Maantielle tubeless-vastutus on vähän samalla tavalla ideologista kuin aikanaan levyjarrujen osalta. Tubeless rullaa paremmin, koska renkaan joustaessa ei tule vastusta sisärenkaan/ulkorenkaan välisestä muodonmuutoksesta. Lateksi auttaa tässä kylläkin. Monet nykyiset maantietubeless-renkaat eivät tarvitse litkua tiivistyäkseen vaan runko on rakennettu ilmaa pitäväksi(esim. Contin GP5000TL).

Kylä mutta tubeless rengas on itsessään tukevampaa tekoa kuin ei-tubeless, mikä tasoittaa eron. Ainakin tuon mainitsemani sivun vertailutestissä Schwalbe tubeless vielä viimeksi hävisi, mutta nyt GP5000 kohdalla taitaa tilanne olla tasan latexin kanssa. Olisi kiva jos siitä tulisi samanlainen vertailu kun Schwalbe One renkaasta aikoinaan.

Itselle ne syyt tubelessina ajamaiseen ovat rullaavuus, huolettomuus ja helppous. Eipä ole kertaakaan tarvinnut tappajasepelin takia pysähtyä vaihtamaan sisuria, jälkikäteen on tullut havaittua litkun paikanneita pieniä reikiä mitä ei ajossa ole huomannut.

Se, että renkaasta on tullut litkua läpi ei tarkoita, että kyseisessä tilanteessa olisi sisuri mennyt rikki. Kyllähän sitä litkua tihkuu sieltä sun täältä alussa ja uusia tulee kun renkaalla ajaa ja se muuttaa muotoa. 5-10 tkm/vuosi olen ajanut nyt kait 6 vuotta ja keskiarvo on yksi flatti vuodessa, joten kyllä siinä mielestäni on turha nähdä tubeless vaivaa kun ei siitä ole vielä mitään rullaavuusetua. Mutta toki tubeless on hyvä vaihtoehto lisää.

frp
15.04.2020, 09.41
Kiinnostaisi kyllä nähdä se testi, jossa oikeasti näytetään, että karkeammalla asfaltilla pehmeämpi kumi rullaa paremmin. Toki on mukavampi ja mukavampi ehkä pitää kuskin paremmin kunnossa. Mutta vaikka tärisee enemmän niin epäilen, että silti kovempi kumi rullaa paremmin jos mittaamaan aletaan silti. Sen verran universaalisti kaikissa testeissä kovempi on parempi eikä niitä testejä peilin päällä tehdä, että en usko sen toisinpäin kääntyvän vaikka karkeutta vähän lisättäisiin. Onko jossain testiä?

frp
15.04.2020, 10.00
Kun nyt tätä offtopiccia tulee kirjoiteltua niin latexien vuotamisesta tuli mieleen syksyn Ruska, missä takarenkaana oli 32mm GP5000 + 25mm latex ja sillä tuo reilun viikon reissu tuli ajettua kuormatulla maantiepyörällä ilmaa kertaakaan lisäämättä, vaikka se latexikin oli max. 25mm kokoiselle tarkoitettu. Ja toiseksi viimeisenä päivänä vielä ajettiin Norjassa 20km kivistä mönkijäuraa https://goo.gl/maps/eh9rFMbNipnNLcJS8. Eli kyllä se latexin vuoto ilmeisesti oleellisesti vähenee kun paine putoaa alle 5 bar.

paaton
15.04.2020, 10.54
Tässä vaikka juttua. Mielestäni tuo on aivan selkeä juttu, ilman mitään dataakin. Täristävä ja hyppivä rengas on hitaampi.

https://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Tire_Pressure_and_Rolling_Resistance_7406.html

https://www.slowtwitch.com/articles/images/5/184125-largest_SILCA_Crr_Data_Al_Morrison_Tom_Anhalt_Impe dance_Rolling_Resistance.jpg

Hans Opinion
15.04.2020, 11.12
Olen istunut erilaisen pyörän renkaiden päällä yli 300tkm; ensin avobutuuleilla ja sitten mukaan tuli tuubit ja myöhemmin avolateksit. Koko ajan on rengastus parantunut, merkittävästi avojen suhteen kun latesi tuli markkinoille. Erot ovat edelleen pieniä jos vertaa esmes massoja joilla toki on merkitystä mutta jos ollaan hyvin lähellä samoja massoja niin merkitys on vähäinen ja eroja on haettava muualta... ja ennen kaikkea ratkaisevaa on että mihin käyttöön regastus tulee.

Tuubi on kova sana ja mielestäni edelleen ykkönen kisakäytössä. Puhuttaessa harraste ja lenkkikäytöstä niin vertailu on tehtävä avolateksin ja tubeleksen välillä, täällä on esitetty jo kaikki tubelessta puoltavat seikat mutta painotan luotettavuutta ja ajomukavuutta joka on aivan omaa luokkaansa myös verrattuna tuubiin. Asvaltti alkaa olemaan teillä niin heikossa kunnossa että ajomukavuus ja luotettavuus on tärkeä pointti ja jos tubeless vielä rullaa kuin muut niin miksi kumittaa muuten?

Tuntuma on että maantiellä tubelessta vastustetaan vähän samaan tapaan kun levareita ja sähkövaihteita, sitten kun niitä kokeillaan niin paluuta ei vanhaan ole.

paaton
15.04.2020, 11.19
Kannattaa muistaa, että myös normaali renkaat ovat parantuneet. Uusi gp5000 lateksin kanssa on nopeampi kuin aiemmat kisatuubit.

Eli tubeless vs latex ero on pieni. Molemmat loistavia renkaita. Minä en esimerkiksi aja tubeleksilla, koska noin pienen eron vuoksi en ala ostamaan kalliita kiekkoja. Mielestäni eroa varsinkin kisakäytössä kuitenkin on tubeleksen eduksi. Mahdollisuus käyttää pienempää painetta, jolloin saat kisata nopeammalla ja mukavammalla renkaalla.

Larss
15.04.2020, 11.29
Tuo video antaa aika ruusuisen kuvan litkun paikkautuvuudesta. Todellisuudessa usein isompi reikä joka paikkautuu kyllä pyöritellessä, aukeaa uudestaan ajossa. Etenkin esim. töyssyt muovaa rengasta ja nostaa painetta hetkeksi jolloin lateksipaikka irtoaa. Sitten taas pyöritellään ja odotellaan. Usein lopputulos on pienemmillä paineilla ajelu kotia. Vähän väliä vilkuillaan rengasta, ei mikään rento lenkki. Suosittelen kyllä kantamaan mukana "kamelinpaskaa" ja varasisuria. Litkutus toimii myös paremmin paksummilla kuin ohuilla renkailla ihan sen takia, että pienemmät paineet pitää paikan varmemmin pitävänä.

Hans Opinion
15.04.2020, 12.44
Tuo video antaa aika ruusuisen kuvan litkun paikkautuvuudesta. Todellisuudessa usein isompi reikä joka paikkautuu kyllä pyöritellessä, aukeaa uudestaan ajossa. Etenkin esim. töyssyt muovaa rengasta ja nostaa painetta hetkeksi jolloin lateksipaikka irtoaa. Sitten taas pyöritellään ja odotellaan. Usein lopputulos on pienemmillä paineilla ajelu kotia. Vähän väliä vilkuillaan rengasta, ei mikään rento lenkki. Suosittelen kyllä kantamaan mukana "kamelinpaskaa" ja varasisuria. Litkutus toimii myös paremmin paksummilla kuin ohuilla renkailla ihan sen takia, että pienemmät paineet pitää paikan varmemmin pitävänä.

Juuri näin, ei litkutus mitään ihmeitä voi tehdä mutta kotia yleensä pääsee jos mukana on lisäilmaa, itsellä takataskussa on ollut hiilidioksidi- setti tähän tarpeeseen. Totta on myös se että leveämmät renkaat ja matalammat paineet pelaavat hyvin litkun kanssa... luotettavuuteen vaikuttaa oleellisesti se kuinka loppuun renkaat ajetaan, sanoisin että 3tkm (jolloin "kulumiskuopat" vielä näkyvissä) kestää todella hyvin, 4tkm eteenpäin luotettavuus heikkenee selvästi ja litkutus on must. Pakko tässä on myös todeta 5tonnisen luotettavuus, asiasta löytyy oma säie foorumilta, sieltä löytyy mukavasti tietoa sekä TL että no-TL versiosta - molemmat tämän hetken 1-kumeja.

frp
15.04.2020, 15.22
No eikö tämäkin kuva vahvista sen mitä sanoin? 110psi = ~7,5bar joten kuvan oikean puoliskon voi poistaa, koska eihän kukaan varmaan nykyään 25mm minimirengaspaksuuden aikana aja yli 7,5bar paineilla. En minä ainakaan edes kisassa.

Sitten me harvemmin myöskään ajamme koneella karhennetulla betonilla, mikä kuulostaa kyllä jo huomattavasti suomalaista asfalttiakin pahemmalta. Joten punainen käyrä ei ole kovin oleellinen.

Näin ollen kuvaan jäävä oleellinen tieto on juuri niin, että korkeampi paine laskee vierintävastusta kuten kaikkialla muuallakin on saatu tulokseksi (ellei nyt aja hiekalla tai törkeän huonolla asfaltilla tai nosta jostain syystä paineitä jonnekin yli 7,5bar.).

Vai tulkitsinko kuvaa nyt jotenkin väärin.

Tässä vaikka juttua. Mielestäni tuo on aivan selkeä juttu, ilman mitään dataakin. Täristävä ja hyppivä rengas on hitaampi.

https://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Tire_Pressure_and_Rolling_Resistance_7406.html

https://www.slowtwitch.com/articles/images/5/184125-largest_SILCA_Crr_Data_Al_Morrison_Tom_Anhalt_Impe dance_Rolling_Resistance.jpg

Aakoo
15.04.2020, 20.54
No eikö tämäkin kuva vahvista sen mitä sanoin? 110psi = ~7,5bar joten kuvan oikean puoliskon voi poistaa, koska eihän kukaan varmaan nykyään 25mm minimirengaspaksuuden aikana aja yli 7,5bar paineilla. En minä ainakaan edes kisassa.

Sitten me harvemmin myöskään ajamme koneella karhennetulla betonilla, mikä kuulostaa kyllä jo huomattavasti suomalaista asfalttiakin pahemmalta. Joten punainen käyrä ei ole kovin oleellinen.

Näin ollen kuvaan jäävä oleellinen tieto on juuri niin, että korkeampi paine laskee vierintävastusta kuten kaikkialla muuallakin on saatu tulokseksi (ellei nyt aja hiekalla tai törkeän huonolla asfaltilla tai nosta jostain syystä paineitä jonnekin yli 7,5bar.).

Vai tulkitsinko kuvaa nyt jotenkin väärin.

GP4000 25mm valmistajan suosittelemat paineet on 6,5-8,5 bar. Tuossa kuvaajassahan selkeästi näkee, että karkealla asfaltilla paras rullaus saavutetaan tuolla minimipaineella (95psi). Kyllähän tällöin voidaan sanoa, että pehmeämpi kumi rullaa paremmin huonolla pinnalla? Tubeleksena tuolla paineelle ei tarvitse olla niin huolissaan snakebitestä, joten tässä tubeleksen hyöty tulee rullauksen suhteen myös esiin.

Katselin kuvia minkälainen tuollainen "Coarse Intermediate Asphalt" on. Aiai, kun joskus pääsisi edes sellaisella ajamaan. Etelä-Suomen tiet muistuttaa enemmän tuota revittyä betonia.....

huotah
15.04.2020, 21.19
GP4000 25mm valmistajan suosittelemat paineet on 6,5-8,5 bar. Tuossa kuvaajassahan selkeästi näkee, että karkealla asfaltilla paras rullaus saavutetaan tuolla minimipaineella (95psi). Kyllähän tällöin voidaan sanoa, että pehmeämpi kumi rullaa paremmin huonolla pinnalla? Tubeleksena tuolla paineelle ei tarvitse olla niin huolissaan snakebitestä, joten tässä tubeleksen hyöty tulee rullauksen suhteen myös esiin.

Katselin kuvia minkälainen tuollainen "Coarse Intermediate Asphalt" on. Aiai, kun joskus pääsisi edes sellaisella ajamaan. Etelä-Suomen tiet muistuttaa enemmän tuota revittyä betonia.....

+1. Kuvan vihreä käyrä on ihan pilviunelma Suomessa ja eikä esim. Espanjankaan tiet aina niin sileitä ole. Keltainen käyrä ja siitä punaisen suuntaan kuvaa varmaan Suomen teitä.

Aika kaukana otsikon aiheesta ollaan...

frp
15.04.2020, 22.07
No sittenhän minulla pitäisi nyt kulkea hyvin kun on vielä Ruskan jäljiltä 28mm GP5000 edessä ja 32mm takana eikä alle 5barin paineillakaan ole snakebiteistä merkkiäkään. Mutta joo, aika painava henkilö saa olla, että 25mm kumeihin yli 7bar paineita nykyään pistää. Keltaisen käyrän sweet spot osuu aika hyvin siihen millä suurin osa ajelee sisurilla, tai ainakin luulisin että ajelee. Tokihan tiet on karmeita, mutta yleensä siitä reunasta se tasaisempikin sektori löytyy.

paaton
15.04.2020, 22.11
Eikä tuon kuvan paineita voi katsoa. Ne on varmaankin ilmoitettu tuolle aiemmin mainitulle 23mm renkaalle, eikä käytetystä painostakaan ole tietoa. Idea tuossa on tärkein. Kun rengas tuntuu kovalta, niin se on hidas.

Se mitä jäin miettimään, niin mäissähän lutterorengas on oikeasti huono. Leveä luttero on mielestäni vieläkin huonompi, eli se ainakin tuntuu jarruttavan enemmän. Eli minun pähkäilyni mukaan tubeleksen suurempi iskunpituus kannattaisi käyttää hyväksi, eli ajaa pykälää kapeammalla renkaalla, mitä lateksin kanssa pystyy ajamaan. Tietysti köyhästä voi tuntua pahalta sen hiilikuitukiekon rikkominen, mutta kaupastahan saa aina uusia :)

Edit: OOPS, tuossa kuvan ylälaidassahan mainitaan gp4000 :)

glider
19.04.2020, 20.16
Päädyinpä sittenkin tubeleksiin kun niitä niit hehkuteltiin ;) lähdin ostamaan GP5000: sia, mutta myyjä myi vieläkin paremmat, Vittoriat (mallia on nyt just muista). Saa nähdä miten kulkee :)

paaton
20.04.2020, 09.14
Päädyinpä sittenkin tubeleksiin kun niitä niit hehkuteltiin ;) lähdin ostamaan GP5000: sia, mutta myyjä myi vieläkin paremmat, Vittoriat (mallia on nyt just muista). Saa nähdä miten kulkee :)

No niinhän ne myyjät aina myyvät. Corsa speed tlr on tosiaan nopeampi, mutta vastaavasti heikompi mitä gp5000. Toivottavasti kauppias ei kuitenkaan sitä myynyt yleiskäyttöön.

glider
20.04.2020, 14.02
No voiny perkele.....Kerranki ku uskoo myyjää niin ketuiks menee :/

paaton
20.04.2020, 15.08
No voiny perkele.....Kerranki ku uskoo myyjää niin ketuiks menee :/

No mitkä ne renkaat nyt on.

Pohje
20.04.2020, 15.14
Ihan riittävän kestävät ja hyvät ne on. Tämä on tätä foorumihapatusta.
Ei muutakuin kovaa ajoa! Ajat niillä useamman kesän hymyssä suin, etkä huomaa mitään eroa gp5000-renkuloihin.

paaton
20.04.2020, 15.56
Ihan riittävän kestävät ja hyvät ne on. Tämä on tätä foorumihapatusta.
Ei muutakuin kovaa ajoa! Ajat niillä useamman kesän hymyssä suin, etkä huomaa mitään eroa gp5000-renkuloihin.

Corsa speed ei kyllä missään nimessä ole tarkoitettu sepelillä ajoon. Eiköhän nuo ole normaali corsat, jos kauppias on niitä suositellut domaneen.

glider
20.04.2020, 21.55
puhtaasti asfaltti käyttöön on kuitenkin tulossa

TERU
21.04.2020, 05.36
Olis mukava saada tietää mikä Vittoria rengas tuli?

Noita malleja kaikilla rengasvalmistajilla turkasesti.

Pohje
21.04.2020, 09.10
Ei ole gp5000-rengaskaan suunniteltu sepelillä ajoon vaan on puhtaasti maantierengas. Toki kestää "tavallista" maantiekumia enemmän sepeliä, mutta aika monessa muussakin maantiekumissa on riittävä suojaus kevyeen sepeliajoon.
Onneksi tässä tilanteessa tuli kuitenkin renkaat maantieajoon. Oli se rengas mikä tahansa nykyisin marrkinoilla olevista yleisimmistä maantiekumeista, niin sepeliä pystyy ajamaan.

Paris-Roubaixin ajon jälkeen mulla muuttui aika vahvasti käsitys mitä maantiepyörällä ja renkaalla pystyy ja ei pysty ja mitä se kestää. Siellä oli kaikenlaista kalustoa 23mm tuubista crossikumiin, retropyöristä kisakireisiin aeropyöriin.
Ajoin sen 28mm gp4000-renkailla, rengas puhkesin kerran snakebiteen, ihan omasta syystä (liian matalat paineet, koitin säästää ranteita ja kämmeniä. Ranteet oli tulessa, sormia ei enään tuntenut ja kämmenistä oli lähtenyt nahka).

Nyt alla Vittoria Corsa G+ 2.0 ja latexit. Ei puhjennut toistaiseksi, vaikka hiekoitussoraa on pystyssä renkaan pinnassa. On monin kerroin mukavampi rengas kuin gp4000. En ole ajanut vielä gp5000-kumia, mutta tuskin huomaisin ajossa eroa, jos kukaan ei kertoisi mikä rengas on alla.
https://granfondo-cycling.com/the-best-road-bike-tire/

glider
24.04.2020, 18.39
Olis mukava saada tietää mikä Vittoria rengas tuli?

Noita malleja kaikilla rengasvalmistajilla turkasesti.

eli renkaat on Vittoria Corsa Control TLR G2 graphene 2.0

TERU
24.04.2020, 20.00
Peukut myyjälle!

Paljon kestävät ajoa, aikaa ja piikkejäkin, näin ennustan.

glider
24.04.2020, 21.26
Joo toivotaan, että kulkee kivasti :)

paaton
24.04.2020, 22.07
Nyt alla Vittoria Corsa G+ 2.0 ja latexit. Ei puhjennut toistaiseksi, vaikka hiekoitussoraa on pystyssä renkaan pinnassa. On monin kerroin mukavampi rengas kuin gp4000. En ole ajanut vielä gp5000-kumia, mutta tuskin huomaisin ajossa eroa, jos kukaan ei kertoisi mikä rengas on alla.
https://granfondo-cycling.com/the-best-road-bike-tire/

En löytänyt tuosta testistä mistään tuloksia rullauksesta? Tosi hienoa, että tuossa oli painotettu todellista mukavuutta ja pitoa. Olen itsekkin hivenen pettynyt gp4000 pitoon vuorilla kantatessa ja voi hyvinkin olla, että vaihdan kesäksi corsa TLR:t espanjaan alle. Siellä iso osa nautinnosta tulee juurikin alamäistä ja koko hauskuus meinaa loppua, kun kerran lipsautat keulan pieneen sladiin mutkassa.

Tuo vierintävastus ei kuitenkaan oikeasti ole mitään hattiwattijuttua. Jos saman tehoisista kavereista toinen ajaa gp4000 ja toinen endurance kumeilla, niin pitkässä setissä ero on oikeasti julma. Kyse ei ole mistään muutamasta watista. Noita eroja et persetuntumalla yksin ajaessa huomaa.

glider
25.04.2020, 15.32
Nyt takana eka lenkki uusilla kumeilla. En tiedä paljonko kokemuksessa on plaseboa..mutta tuntui, että rengas ihan kiisi pitkin asvalttia ja oli erittäin mukava ajaa. Painetta laitoin 5bar (30mm tubeless rengas siis kyseessä ja rengas on specsattu max7bar asti), onkohan kuinka hyvin kohdillaan tuo paine? kipparilla painoa sellaset 80kg. Tulipa samalla tehtyä kauden pohjat 60km :)

FreeZ
25.04.2020, 19.01
Paineet on aina vähän henkilökohtainen juttu. Itsellä ajokamoineen painoa 95kg ja nyt keväänä paineet muovautuneet niin, että 38mm rengas 3bar ja 32mm rengas 4bar. Tuntuu olevan vielä jonkin verran laskuvaraa alaspäin ilman tyhmää riskinottoa.

glider
25.04.2020, 20.23
Paineet on aina vähän henkilökohtainen juttu. Itsellä ajokamoineen painoa 95kg ja nyt keväänä paineet muovautuneet niin, että 38mm rengas 3bar ja 32mm rengas 4bar. Tuntuu olevan vielä jonkin verran laskuvaraa alaspäin ilman tyhmää riskinottoa.
yllättävän alhainen tuo 4bar. Onko se siis tubeless maantierenkaassa?

sf12
25.04.2020, 21.23
Nyt takana eka lenkki uusilla kumeilla. En tiedä paljonko kokemuksessa on plaseboa..mutta tuntui, että rengas ihan kiisi pitkin asvalttia ja oli erittäin mukava ajaa. Painetta laitoin 5bar (30mm tubeless rengas siis kyseessä ja rengas on specsattu max7bar asti), onkohan kuinka hyvin kohdillaan tuo paine? kipparilla painoa sellaset 80kg. Tulipa samalla tehtyä kauden pohjat 60km :)

Kokeile seuraavalla lenkillä eteen 4 ja taakse 4.5 bar. Toi 5 bar on ihan maksimi mitä itse laittaisin 30mm renkaalle.

paaton
25.04.2020, 21.46
Kannattaa vaan itse testailla sopivat paineet tienpinnan ja omien kokemuksian mukaan. Mukava on nopea, mutta liian alhaisistakaan paineista ei ole hyötyä. Putkelta ajaminen muuttuu notkuvaksi ja muutenkin enin hauskuus katoaa ajamisesta. Isojen maantierenkaiden etu onkin juuri mahdollisuus säätää paineita laidasta laitaan.

glider
25.04.2020, 22.23
Kokeile seuraavalla lenkillä eteen 4 ja taakse 4.5 bar. Toi 5 bar on ihan maksimi mitä itse laittaisin 30mm renkaalle.
Minäpä kokeilen seuraavalla kerralla ottaa napsun alaspäin paineissa.

glider
04.05.2020, 00.57
Tubeleksien kanssa vähän ongelmia....ei taho ilmat pysyä renkaissa. Nyt olen ajanut varmaan reilut 100km noilla tubeleksilla jotka laitettiin alle joku aika sitten, ja aina saa ennen jokaista lenkkiä pumppailla ilmaa. Onko normaalia? kuinka kauan noiden tiivistyminen pitäisi ottaa?

paaton
04.05.2020, 08.15
Ekalla lenkillä niiden kuuluisi roadissa tiivistyä. Tsekkaa mistä ne vuotaa. Jos tulee pinnojen reistä, niin vuoto on venttiilissä tai teipissä, jos kyljistä, niin renkaissa. Vuotavia road tubeleksia ei jaksa kukaan. Yhtä helkkarin renkaiden kyttäilyä.

Mutta älä menetä toivoa. Minä taas vähän innostuin tubeleksesta, kun huomasin fulcrum wind kiekkojen toimivan tubeleksina täysin ongelmitta.
Ostin ensin 28mm gp5000 non-tubelekset ja totesin ne latekseillakin tolkuttoman koviksi renkaiksi. Sitten kaivoin kaapista vanhat pro onet 23 ja 25mm koossa, ja ne olivatkin paljon pehmeämmät ajaa ilman sisuria.

Jos et saa vuotoa kuriin, niin minä renkaat takaisin paikalliseen ja vaatisin toiset. Ei niiden kuulu vuotaa. Jostain luin vakavista tubeless ongelmista corsa TLR:n kanssa, mutta on noita viallisia renkaita muillakin merkeillä.

Eraseri
21.08.2021, 22.12
Nostetaanpa tätä Domane-ketjua ylöspäin. Itsellä on sähköfillarin kanssa kasvanut kunto niin kovasti, että on tullut ajeltua muutamia pitkiä lenkkejä ilman avustusta tuolla 20 kilon "maantiepyörällä". Himottaisi ostaa tämmönen Domane luomuajoihin. Koko vaan mietityttää. Näitähän ei ole missään joten eipä pääse testaamaan.

Kuskilla on mittaa 174 cm, inseam 84 cm ja käsissä on reilusti mittaa. Trekin taulukko antaisi peräti 56 cm -koon näiden perusteella?

Nykyisellä pyörällä ajan pääasiassa dropeilta kun se tuntuu luontevalta. Kerran kokeilin sentin pidempää stemmiä ja sain alaselän pahasti kípeäksi. Bikefitissä ei ole tullut käytyä. Nykyisen pyörän mitat :
Stack: 57,7
Reach: 38,7
Stemmi 90 mm.

Domane 54
Stack: 57,5
Reach: 37,4

Domane 56
Stack: 59,1
Reach: 37,7

Onko jollain tämmöistä peliä ja mielipidettä koosta?

Kollinjoki
21.08.2021, 23.44
Trekin mittataulukot ja mittarobotit antaa aika isoja numerokokoja verrattuna eräisiinkin muihin kokoihin, mutta nämähän ovat ihan valmistajakohtaisia, millä kirjaimella tai numerolla mikäkin firma eri kokoluokkiaan kutsuu. Mun mielestä Trekin suositellut koot näyttää olevan ihan linjassaan esim. saksalaisen kilpailijan mitoituksiin. Mitä havaintoja Trekin omistajilla on tästä asiasta, onko taulukoissa järkeä?

Puhtaasti taulukoiden mukaan niin kyllähän tuo 56 sulle sopivimmalta haiskahtaa. Jalat on pitkähkön suuntaan kokonaispituuteen nähden mutta ei mitään överiä. Reach ei kokojen välillä kasva kuin 3 mm, efektiivinen vaakaputki reilun sentin, ja ilmeisesti pitkät kädet kuitenkin sitten vielä lisänä tuomassa ulottuvuutta. Tarvittaessa stemmiä voinee lyhentää 90 mm pituiseen jos ajokokemusta tarvii hienosäätää lyhyempään suuntaan.

Isoista kokonumeroistahan ei tarvi järkyttyä. Mulle 185/90 Trekin mielestä 60 olisi oikea koko. Canyonilla L on itsestään selvä ja esim. mun Felt-cyclo on 57. Bianchilla oikea olisi varmaan 59.

sf12
22.08.2021, 07.06
54 on oikea koko. Vasta nykyistä pyörääsi. Stack on sama, reach on Domanessa 13mm lyhempi, mutta se mikä pitää huomioida, on tangon reach ja se on Domanessa muistaakseni yli 90mm. Yleisimmät tangon reachit on 75-80mm.
Stemmin pituudella voi sit vielä hienosäätöä pituutta.

Eraseri
22.08.2021, 10.00
Niijoo tangon reachikin vielä. Domanessa koossa 54 ja 56 näyttää olevan tangon reach 93. Nykyinen tanko on 70-reachilla.

Pikaisella haulla Suomessa näyttäisi olevan tarjolla vain SL6-eTappia ja hinta pompsahtaakin jo 4800 €-luokkaan. Onkohan kivijalkaliikkeet lopettaneet tinkimiset ja fillarit myydään suositushinnalla?

Aakoo
23.08.2021, 09.14
SL5 mallin alumiinisen tangon reach on koosta 54 eteenpäin 100mm, mikä on nykypäivänä poikkeuksellisen paljon. Toki tangon vaihtaa nopeasti ja suht halvalla.