Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Alumiinirungon kestävyys



Noviisipyöräilijä
15.02.2020, 13.15
Moi!

Usein kuulee sanottavan, että retkipyörän pitäisi olla teräsrunkoinen, koska jos hajoaa matkalla, niin helpommin hitsattavissa jossain syrjäkylällä. Tämä toki hyvin totta. Mutta miten usein alumiinirunko sitten hajoaa? Onko jollain ihan omakohtaista kokemusta, että runko olisi hajonnut niin, ettei sillä voi enää ajaa? Onko kyse jostain menneisyyden jäänteestä vai onko nykyalumiini yhä murtumisaltis?

Sambolo
15.02.2020, 18.39
Noh, en retkeile, mutta muuten pyöräni aika kovilla maastossa(Hyppyreitä,droppeja ym ja kuskillakin painoa yli 100kg) ja ei osoita mitään murtumisen merkkejä. En usko että moista tarvii huolehtia jos ostaa laadukkaan pyörän.

RikuK.
15.02.2020, 19.13
^ Alumiini ei juurikaan osoita murtumisen merkkejä. Se murtuu kun on sen aika ja se todennäköisesti tapahtuu yllättäen.

cokekola
15.02.2020, 19.31
Hankalinta esitetysä yhtälössä on nykypäivänä löytää syrjäkylältä yhtään hitsaria.

Mika Nieminen
15.02.2020, 19.32
Riippuu alumiiniseoksesta, sama pätee myös teräsrunkoihin. Kaikki ovat vaikeasti hitsattavia, mutta kestävät sen mitä kestävät. Retkeilykäytössä yleensä +50 tuhatta kilometriä.

Riippuu tosin pitkälti siitä tapahtuuko retkeily pinnoitetuilla teillä vai rakkakivikossa.

MRe
15.02.2020, 19.37
Hankalinta esitetysä yhtälössä on nykypäivänä löytää syrjäkylältä yhtään hitsaria.
Tämä lienee melko totta. Tai jos löytääkin, niin ne on 90+

Noviisipyöräilijä
15.02.2020, 20.17
Hankalinta esitetysä yhtälössä on nykypäivänä löytää syrjäkylältä yhtään hitsaria.

Se voi olla, mutta jonkun autojobbarin tai maatalon isännän helpommin kuin alumiinihitsaajan.

MRe
15.02.2020, 20.29
Ehkä jos olisin lähdössä maailmanympärysmatkalle, miettisin rungon hitsattavuutta. Muuten oikeastaan en.

Sambolo
15.02.2020, 20.53
^ Alumiini ei juurikaan osoita murtumisen merkkejä. Se murtuu kun on sen aika ja se todennäköisesti tapahtuu yllättäen.
Juu, ei ole murtunu ei.

Noviisipyöräilijä
15.02.2020, 21.11
Mutta joku perusta kai tuolla uskomuksella on? Nykyään yhä Surlyt ja Trekit ja monet muut laaturetkipyörät ovat teräsrungolla.

maalinni
15.02.2020, 21.38
Onhan se teräsrunko myös mukavampi ajaa, varsinkin kuormattuna.

TERU
15.02.2020, 22.14
Pitkään ajoi Jukka Salminenkin maailmanmatkoja Feltin maastorunkoon kasatulla. Tietynlainen kaupallisuus on hänen toimissaan.

http://www.pyoramatkailu.com/haastattelut/652-2/

Kulkuri
15.02.2020, 22.45
Oman alumiinirunkoisen jäykkäperämaasturin runkoon tuli pari hiusmurtumaa 20 tkm ajon jälkeen. Pyörä oli ihan ajettavissa edelleen, mutta sain takuuseen uuden rungon. Ajo oli ollut enimmäkseen työmatkaa ja talvisia pk-lenkkejä sekalaisilla alustoilla, mutta ei varsinaista maastoajoa. Myönnettäköön että runko oli mallia halpa, mutta ajattelin, että se välttää omassa käytössäni. Ei ihan.

Antza44
16.02.2020, 01.12
Mutta joku perusta kai tuolla uskomuksella on? Nykyään yhä Surlyt ja Trekit ja monet muut laaturetkipyörät ovat teräsrungolla.
2 Trekin jäykkäperä kuiturunkoa olen murtanut seattuben juuresta ja alu täysjouston takakolmion. On-Onen jäykkäperä alu rungon seattuben juuresta. Sanoisin, että kaikki varmaan kestää, jos suunnittelija ja toteutteja ei ole mokannut, mutta kyllä titaanin tai teräksen valkkaisin, jos mailmalle lähtisin kiertämään. Omani siis maasto pyöriä ja uskon, näissä tapauksissa, että niin monta hajoaa, kunnes runkoihin tehdään muutos. On-One muuten teki sen.

nure
16.02.2020, 07.08
Itsellä 80-luvun Rossinista murtui takahaarukan ylä putket samasta kohtaa mutta oli jo kiertänyt kaksi omistajaa palattuaan mulle ja kilometrejä todella paljon. Ei muita miloinkaan ja alua, terästä sekä hiiltä ollut. Mielestäni ei kannata kaikkia uhkakuvia maalata, et esim. varakiekkoja kuljeta mukana jos vaikka kaatuessa kiekko sulmuun ja korjauskelvottomaksi tai vanne halkeaa...

K.Kuronen
16.02.2020, 09.32
Mutta joku perusta kai tuolla uskomuksella on? Nykyään yhä Surlyt ja Trekit ja monet muut laaturetkipyörät ovat teräsrungolla.

On Trekillä pari alumiinistakin retkimallia.

nure
16.02.2020, 11.46
Taitaa paljolti siitä kiinni että teräsrunkoa pidetään mukavampana ajaa, alumiinirunkoiset saattaa olla hyvinkin kovia. Osittain saattaa myös johtua että pyöräretkeily niin vanha harrastus ainakin noissa teräsrunkoja tuottavissa maissa kuten Briteissä, tehty niin pitkään ennen kuin alumiini yleistyi.