Näytä tavallinen näkymä : Mitähän maksaa vai rakentaa itselle tästä Grisley Mega
Moro tietäjät, mitähän moinen pyörä maksaa, kaikki toimii täysin, mahtava etujousitus. Tekisi mieli itselle rakentaa pyörä tästä kun niin hyvä polkea. Sain vaihdossa edullisesti niin mietin että onko arvokas?
Kyseessä siis Grisley Mega
https://m.imgur.com/a/R5ISY86
Arvoa ei juuri ole kuin käyttöarvo, eli ajoa vaan jos kaikki toimii.
Kaikki toimii loistavasti, mutta levyjarrutn haluaisin koska paikka löytyy niin edestä kuin takaa.
Mitä suosittelisitte, siis kokonaisia paketteja. , mitä halvempi sen parempi.
katsoin että toi eruhaarukka maksaa uutena parisataa,onko totta?
Kaikki toimii loistavasti, mutta levyjarrutn haluaisin koska paikka löytyy niin edestä kuin takaa.
Mitä suosittelisitte, siis kokonaisia paketteja. , mitä halvempi sen parempi.
katsoin että toi eruhaarukka maksaa uutena parisataa,onko totta?15 vuotta sitten on varmaan maksanut, enemmänkin. Taitaa nykyiset Judyt olla aika lailla eri sukupolvea.
e. Taidat tarvita vaan uudet kiekot jos levyjarrut haluat.
Marsusram
14.02.2020, 23.01
Tuossa myyntiarvo säilyy parhaiten jos pitää kaiken alkuperäisenä. Eli retropyöränä voi jotakuta kiinnostaa.
Grisleyllä oli aiemmin joitakin Mega-runkoja, jotka olivat suurihalkaisijaisilla (Mega) mutta ohutseinämäisillä putkilla rakennettuja.
Silloin erottuivat vielä valtavirrasta Cannondalen kanssa. Tuo taas näyttää suht tavalliselta aikakautensa edustajalta, hyväkuntoisena varmaan ihan toimiva värkki.
Juuri huolsin pyörän. Mega tuossakin lukee rungossa. Mikähän myynti arvo tuollaisena ns retto pyöränä? Jos ei paljoa niinvoitteko selittäää mitä kiekot meinaa? Jarrulevyjä? Voitteko linkata sivostojs Missä hinta/laatusuhde kohdillaan
ja mikä on levein rengas mikä tuolle vanteelle menee, nyt on 26x1.75 ajattelin että menisijö 26x210?
Jarrusetti +/-100€ ja kiekot n.150€ niin pääset nauttimaan levyjarruista. Kylläkin moninkertaistuu pyörän arvo... Varsinaiset Grisleyn Megat kyllä erottui aikoinaan massiivisten putkien ansiosta muista aikansa pyöristä ja tuossa megaa on vain nimi...
Okei, juu kyllä mä tuosta itselle pyörän rakennan. Mitäköhän maksaa kohtuulliset 26x210 kumit?
Kyllä tuossa ylä ja alaputki on melkein mun ranteen paksuiset, siltikään fillari ei paina mitään koska alumiini. Handmade lukee jossain tuolla ja jobkuaijan nimmaaritkin löyryy
Voiko joku linkata hyvät jarrut ja 26.210 kumit, ei tarttee nastoja mut metsässä poljen paljon.
Joku aika sitten spwcialized fillarilla poljin ja siinä oli satulan putkessa"jousitus" katsoin tori.finiin femmalla Saisi moisen, kannattava sijoitus koska itse ainakin tykkäsin siitä
Ulkorenkaat kuivalle kelille ja tai kovalle alustalle reilut parikymppiä / kappale:
https://www.probikeshop.com/en/fi/panaracer-comet-folding-tyre-26x2-10/85282.html
Kannattaa katsoa, millaiset kumit pyörään mahtuu. Kun leveys kasvaa,myös halkaisija kasvaa ja jossain vaiheessa alkaa runkoputket lähestyä. Lokarit ahdistaa vielä enemmän. Monipuolisempaan metsäajoon ehkä vähän karkeampi kuvio olisi parempi, mutta sekalaiseen käyttöön (myös tielle) nuo toimii hyvin.
Jos levyjä aiot laittaa, Avid BB5 tai BB7, molemmat toimii ja on helppo asentaa. Ei tarvi opetella ilmausta yms. nesteiden kanssa pelaamista. Jos vannejarrut riittää, mikä tahansa Deore tms. toimii hyvin. Vaijerit ja kuoret vaihtoon myös, ehkä vivutkin. Itsekin tekisin tuosta pyörän, jos geometria on hyvä. En silti ehkä alkaisi levyjä vannejarrujen tilalle laittaa eli rahan määrää kannattaa laskea. Nykyaikainen 27,5 tai 29 on kuitenkin vaativassa maastoajossa selvästi tuota parempi.
https://www.probikeshop.com/en/fi/avid-bb7-disc-brake-with-cable-grey-2015/105456.html
Saksasta saattaa löytyä halvemmalla.
Löytyy netistä juttua, tosin jäykkäkeulaisena sattuvat ekat jutut olemaan.
Putkikokojen kanssa varpaisillaan, jos tuota runsaammin rupeaa muuttamaan, muutoinkin yhteensopivaisuuksien tarkkana.
https://www.google.com/search?q=grisley+mega+20&oq=Grisley+Mega&aqs=chrome.1.69i57j0l2j69i60l2.3973j0j7&client=tablet-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Pitäisin tuon kyllä originaalina. Jos on hinku päästä levyjarruttelemaan niin jarrujen ja kiekkojen hinnalla joku toinen käytetty fillari rinnalle.
Juu eli päädyin siihen että pidän mahd originaalinaina. Laitoin 26x2.2125 kumit alle, hyvin sopi pyörimään. Päivitin jarrupalat sekä puhdistin että öljysin/vaseloin koko fillarin. Myöskin penkin putken vaihdoin ns"jousituksella" olevaan. En tiiä millä alan miehet tätä kutsuu.
Kevyt fillari ja kevyt fillari polkee sekä vaihteita riittää.
Runko aika rough näköinen, onko mitään kikkaa millä somistaa sitä lukuunottamatta hiomine/maalaus. Tarrat sojottelee sinne tänne tms.
Onko kova homma vaihtaa kaikki vaijerit jarruista vaihteisiin? Oon aika nobo näissä, rKentaa osaa kyllä mutta tuota esim ei ole tarvinnut koskaan tehdä
^Helppo nakki, hanki vaikka jotkin valmiit setit, esim. JagWiret ja mitoita kuoret vanhojen mukaan tai lyhennä sopiviin mittoihin.
Jokunen tunti siinä aikaa menee ja vaihteet voi joutua lopuksi säädättämään liikkeessä, jotta toimii hyvin. Sisätiloissa kannattaa tehdä, jos vain mahdollista. Vaijerileikkurit kannattaa hankkia, jos sellaisia ei ole. Sekä kuoret, että vaijerit pitää kuitenkin lyhentää sopivaan mittaan ja siinä pitää olla tarkkana, ettei kuori litisty leikkauskohdasta. Vaijerin päähän tulevia holkkeja kannattaa olla muutama varalla ja jotain muutakin pientä osaa saattaa joutua uusimaan. Opetteluksi siis menee, mutta mikään ei ole varsinaisesti vaikeaa. Suosittelen tekemään homman itse, jotta oppii tällaiset asiat. Jatkossa pyöräily on mukavampaa, kun tuntee oman pyörän paremmin, eikä ole niin riippuvainen muista.
Kirjastosta voi hakea pyörän korjauskirjan (esim. jokin Alfamerin suomenkielinen on ok), jotta voi etukäteen katsella, mitä kaikkea hommaan kuuluu.
Noihin vanhempiin pyöriin löytyykin kirjastosta hyvää tietoa, netistä taas uudempiin.
Hyvä päätös jatkaa pyörällä sellaisenaan, muutoin Motonetista saa ihan hyviä vaijerisarjoja, ovat tosin Shimanoita, samoin litteitä napa-avaimia sun muita kaluja huoltoon.
Hei, tässä olisi myynnissä
Grisley Mega 40, jos kiinnostaa
ota yhteyttä.
Jokainen vanhajarru muistaa ton pyörän.
Niillä ajeli aikansa PROt.
Minullakin nosti tunteita noin 10€ edestä.
Silloin oli miehet rautaa ja kaikki keulat ponppukeppejä.
Joo kyllä tuo on yksi pyöristä jotka nuoruudesta muistaa. Omanlainen ulkonäkö.
https://img.kleinanzeigen.de/api/v1/prod-ads/images/1b/1b2c9308-1c95-49db-b359-4d0b64661154?rule=$_57.JPG
arctic biker
29.08.2023, 10.48
Onko tosiaan niin että vaikka Grisley tuli vannejarruilla niin rungossa on myös levyjarruvalmius?
2000-luvun vaihteessa oli kait aika yleistä laittaa runkoon kumpikin valmius. Minulla esim. on tallissa V-jarrullinen 2001 Schwinn Moab, jossa on takana paikka levyjarrusatulalle. Alkuperäisestä joustohaarukasta en muista, se on kadonnut vuosien varrelle, mutta saattoi hyvin olla siinäkin.
arctic biker
29.08.2023, 13.53
Empä tiennytkään. Mulla oli pari 90luvun jäykkäperää vannejarruilla mutten toki muista oliko niissä levarivalmiutta.
"Banaanirunko", oli kyllä aikaa jolloin putkien halkaisijat oli mahtavia.
Olisko taka-pakkaan vaihto ajankohtainen?
2000-luvun vaihteessa oli kait aika yleistä laittaa runkoon kumpikin valmius. Minulla esim. on tallissa V-jarrullinen 2001 Schwinn Moab, jossa on takana paikka levyjarrusatulalle. Alkuperäisestä joustohaarukasta en muista, se on kadonnut vuosien varrelle, mutta saattoi hyvin olla siinäkin.
Mun mielestä siihen, että vannejarrutapeista luovuttiin kokonaan, meni vielä tosi kauan. Liittynee osin siihen, että vaikka levyjarrut oli alkaneet yleistyä, kisakuskit pääsääntöisesti ajeli vannejarruilla. Mun ekan sukupolven Trek Fuel 90 tuli kaupasta vannejarruilla, mutta päivitin jarrut myöhemmin levyiksi. Kuituisessa Fuel 100 -rungossa ei muistaakseni levarivalmiutta edes ollut, koska se oli kisakuskien runko.
E: Kuitu-fuelista hävisi V-jarrutapit vasta vuonna 2006 (https://throughanamateurseyes.wordpress.com/2019/08/02/rider-files-52-fuels-full-story-sort-of/), mutta Sidissä ne oli edelleen. Ja sorry offarista :)
Alkuperäiseen kysymykseen, paljonko maksoit ja paljonko olet valmis sijoittamaan rahaa? Mitkä on olennaisia huoltokohteita?
Alkuperäiseen kysymykseen, paljonko maksoit ja paljonko olet valmis sijoittamaan rahaa? Mitkä on olennaisia huoltokohteita?
Epäilen että vastaus alkuperäiseen kysymykseen on tavalla tai toisella selvinnyt tässä 3,5 vuoden aikana.
Jep, joskus ylläpitäjä voisi olla hereillä ja skipata tuollaiset pois. Toisaaltaan, voi olla että jos Hämeestä niin vieläkin pohtii...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.