Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kahden akun taktiikalla

Iero
13.02.2020, 08.43
Miten voi kytkeä 2 akkua sähköpyörään? Voiko kytkeä suoraan rinnakkain vai tarvitaanko jotain hienompaa elektroniikkaa väliin?

oppes
13.02.2020, 10.29
Onhan noita tarinoita rinnankytketyistä, mutta itselle ei tulisi pieneen mieleenkään kun ei tiedä miten noiden elektroniikka moiseen suhtautuu kun sitä kai ei ole suunniteltu moiseen. Aika kalliita leluja savuamaan jonkin hallitsemattoman virtapurkauksen vuoksi jos/kun toinen akku alkaa vuotamaan toisen akun huonompaan kennostoon. Eli itse rakentelisin ainakin jonkin sortin vaihtokytkimen kahden akun väliin, jos tarve toiselle olisi.

MRe
13.02.2020, 10.59
Ainakaan näissä suljetuissa järjestelmissä (Shimanot ja muut), niin tuota ei kyllä voi suositella, kun se fillari keskustelee sen akun kanssa ja kaksi akkua sekoittaa poloisen pään totaalisesti. Muutenkin kahden akun ranettaminen runkoon kiinni tukevasti on aika haastava rasti. Tosin jesarihan on kuin tehty tällaista varten...

Jos kahdella akulla pitää ajaa, hankkisin normiakun ja sitä varten oman repun. Ikävähän se tietysti on selässä, mutta jos rangea haluaa, niin siitä pitää kärsiä.

marmar
13.02.2020, 11.20
Miten voi kytkeä 2 akkua sähköpyörään? Voiko kytkeä suoraan rinnakkain vai tarvitaanko jotain hienompaa elektroniikkaa väliin?

Minkälaisesta pyörästä on kyse. Kuten jo mainittu suljetuissa järjestelmissä voi tulla suuria haasteita.

Diy setin saa todennäköisesti toimimaan helposti diodilogiikalla, jos hyväksyy pienen jännitetiputuksen (kunhan moottorissa ei ole regenerointia)

Esim joku tällainen molempien akkujen lähtöön sopivan jäähdytyslevyn kera, niin virtaa otetaan aina täydemmästä akusta automaattisesti:
https://www.ebay.com/itm/Schottkydiode-75HQ045-45V-75A-1x-Stuck/303033538327?hash=item468e34d717:g:0n4AAOSw3ltcQaF M

Kehittyneemmillä kytkennöillä pääsee sitten tuosta diodin jännitehäviöstä eroon. Suoraan rinnakytkeminen on todella riskialtista, sitä ei pidä mennä tekemään missään tapauksessa.

Iero
13.02.2020, 12.23
^Moottori on Bafang 1000W BBSHD. Ja akut ovat 48V/14Ah ja 48V/17,5. Pienempi akku on NCM-kennoilla ja suurempi NCA-kennoilla. Ja pyörä on läskipyörä Nishiki Durango.

Kiinnostaa, mitä haasteita rinnan kytkeminen aiheuttaa. Tuota diodi-juttua ajattelin itsekin, mutta kun ei ole syvempää sähkö-instrumenttimekaanikon koulutusta, niin varminta lienee pidättäytyä vara-akun kuljetusjärjestelmän kehittämiseen.:)

Iero
13.02.2020, 12.41
Ainakaan näissä suljetuissa järjestelmissä (Shimanot ja muut), niin tuota ei kyllä voi suositella, kun se fillari keskustelee sen akun kanssa ja kaksi akkua sekoittaa poloisen pään totaalisesti. Muutenkin kahden akun ranettaminen runkoon kiinni tukevasti on aika haastava rasti. Tosin jesarihan on kuin tehty tällaista varten...

Jos kahdella akulla pitää ajaa, hankkisin normiakun ja sitä varten oman repun. Ikävähän se tietysti on selässä, mutta jos rangea haluaa, niin siitä pitää kärsiä.

Tilasin tukevan tarakan ja siihen MTX-laukun, johon akku mahtuu pehmikkeineen. Etupäässä toisen akun tarvetta tulee pitemmillä retkillä maantie/kelvireiteillä. Toinen vaihtoehto olisi vaakaputken päällä omassa telineessään. Ja sitten tietenkin tuo reppu. Pitänee konstruoida repusta sellainen, että akku on tukevasti pystyssä omassa pehmustetussa lokerossa repun keskellä. Onkohan tuollaisia valmiina saatavilla?

Taitaa olla nämä ”langattomat” yhteydet kaikista varmimmat ja akkujen vaihto tarvittaessa.

Markku Liitiä
13.02.2020, 13.05
Ja sitten tietenkin tuo reppu. Pitänee konstruoida repusta sellainen, että akku on tukevasti pystyssä omassa pehmustetussa lokerossa repun keskellä. Onkohan tuollaisia valmiina saatavilla?

On. Näpyttele googleen vaikka ebike battery backpack, niin johan löytyy.

cyclomiha
13.02.2020, 13.18
Minulla on tämä, Amplifi E-Track 23

https://www.bike24.com/p2323305.html

Iero
13.02.2020, 13.43
^^Tuolla haulla näkyy löytyvän vino pino vaihtoehtoja - kiitos (tuohon rimpsuun kun lisää loppuun vielä sanan bag, niin tulee täysosumia:))

^Hieno reppu, mutta en ole vielä lajissa niin sisällä, että tarvitsisin noin kallista - tai kukapa sitä tulevaisuuttaan tietää:seko:. Kiitos kuitenkin.

1150
17.09.2020, 00.15
Onko kellään kokemusta tarviiko uusi tai käytetty Bosch- akku parittaa moottorin kanssa? (Gen3- versio)

Urpo
17.09.2020, 08.45
Ei tarvinnut ainakaan mulla, -16 mallin ja -20 mallin 400Wh käy ristiin.

jyrmy
17.09.2020, 17.32
Kaikki varmaan on mahdollista, itse tyytynyt vaihtaan akkua toisen tyhjentyessä.
On ollu runkolaukkua ja reppua. Näistä päätyny lopulta käyttään vaan reppua. Valmiiks painava pyörä tuntuu vielä kankeemmalta ku siihen lisää painoa. Reppua taas ei juuri huomaa. Makuasia varmaan tämäkin..

Itsellä tää käytössä, mahtuu uus pidempi boschin akkukin:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/78391/mgjxr/Evoc-CC-10l-black?utm_campaign=AMP&utm_medium=organic&utm_source=google.com

Moulus
14.10.2020, 15.04
Tervehdys kaikille taas! Itse olen suunnitellut omaan projektiini varatankiksi toista Hailong-tyyppistä akkua. Mulla kun nyt ykkösakkuna on tollanen 48v 12ah. Tää on niin uus juttu mulla että en ole rangea vielä päässyt testaamaan. Vähän siksikin kun ei ole polkimia, tämä on "sähkökäyttöinen kevytkulkuneuvo" joka pitää akun tyhjentyessä työntää kotiin :) Löytyykö siihen samaan Hailong-tyyppiseen kiskoon jotain pienempää tai no edes edullisempaa akkua kuin nuo monensadan akut. Alkaa tulemaan muuten hupikulkuneuvolle hirveästi hintaa.

harald
14.10.2020, 15.04
Katso enerprof.de niin siellä on valikoimaa kyllä.

esim: https://enerprof.de/fahrradakkus/rahmengestell-akkus/akkus-48v-13s/?p=1&o=4&n=20