PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kohtuuhintainen e-bike Haibike SDURO Trekking 2.0 28"



Zykkel
09.02.2020, 15.43
Katselin jo viime vuonna hybridi/retki sähköpyörää itselleni ja vaimolleni. Nyt olemme niitä viimein hankkimassa. Ajot ovat aika sekalaista asfaltti ja hiekkateitä. Jyrkiä mäkiäkin on reiteillä, joten aika haastavaksi tuli pyörän valinta. Nyt olemme päätyneet Haibikeen https://biketech24.de/Haibike-SDURO-Trekking-20-28-E-Bike-Silber-Schwarz-Rot-56-cm?kamp=i Tuo hinta olisi vielä siedettävä ja muutenkin olisi aika hyvä teknisten tietojen mukaan. 70Nm vääntö on aika hyvä ja uskon että riittäisi näihin meidän mäkiin. Entiset ovat perus market hybridipyöriä. Ikää on nyt kuitenkin jo +50 joten sähköön tullaan nyt siirtymään. Haibike ei merkkinä sano yhtään mitään, mutta sen mitä nyt löysin niin ei ainakaan ole siitä huonoimmasta päästä. Tänään lähtee tilaukseen ja varmaankin tilaan Saksasta.

Onko tuosta pyörästä tai merkistä jollain jotain parempaa tietoa ja jos on niin mielelläni ottaisin vastaan nyt kun tilausta ei ole vielä tehty.

+€+
09.02.2020, 16.30
Haibiket ovat Saksalaista laatua parhaimmillaan. Tykkään erityisesti siitä että eivät ole sortuneet kasettipakkoihin ja käyttävät pääsääntöisesti HG-50 tai HG-500 pakkoja jotka ovat edullisia (n. 25 Eur). Ja jos vertaa nykytrendin mukaisiin 11 ja 12 -lehtisiin joiden uusinta kirpaisee aika huolella niin tuollakin on huomattava merkitys ostopäätökseen.

Muutenkin osien päivitettävyys on hyvä noissa Haibiken pyörissä. Ei käytetä mitään speciaalikoon head tubeja eikä harvinaisia napoja.

Yamahan kone on parhaimmistoa vaikka Bosch -uskovaiset muuta yrittävät väittää. Samoin plussaa ehdottomasti 4A laturista joka ei ole itsestäänselvyys halvemmanpään pyörissä.

edit. kannattaa myös katsoa Hardseven -sarjaa. Muuten sama mutta paksummilla renkailla. Tällä on merkitystä jos ajaa talvella niin saa asennettua ISP:t (https://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-ice-spiker-pro-performance-361-spikes-27%2C5x2%2C25-raceguard-wired-401772) alle. Kärkkäisellä on aika iso valikoima noita jäykkäperiä mitä muut eivät suomessa myy ja mielestäni aika pieni suomilisä heidän hinnoissaan. Saattaa säästää satasen tai kaksi Saksasta tilaamalla riippuen posteista.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/haibike-sduro-hardseven-20-400wh-27-5-10v-sahkopyora?gclid=EAIaIQobChMIxs-j6crE5wIVysDACh1q7AKTEAYYASABEgJpgfD_BwE

Zykkel
09.02.2020, 22.34
Laitoin nyt kaksi Haibike SDURO Trekking 2.0 pyörää tilaukseen. Ehkä tuo on kuitenkin lähempänä meidän käyttötarkoitusta. Tuossa https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/haibike-sduro-hardseven-20-400wh-27-5-10v-sahkopyora?gclid=EAIaIQobChMIxs-j6crE5wIVysDACh1q7AKTEAYYASABEgJpgfD_BwE Hardseven 2019 mallissa on muuten moottorina PW-SE ja akku 400 Wh. (2020 malliin vaihdettu 65Nm Bosh ja 500 Wh akku). Jotenkin olisin itse ajatellut, että tuohon Hardseven 2020 malliin olisi paremmin sopinut enemmän vääntävä 70Nm Yamaha PW-ST. SDURO Trekking 2.0 2020 mallissa on 70Nm Yamaha PW-ST ja akku 500 Wh. Hintaa kahdelle tuli rahteineen 4417,02 ja toimitusaika pari viikkoa.

Zykkel
18.02.2020, 22.46
Pyörät tuli tänään ja oikeastaan muuta ei tarvinnut tehdä kuin ohjaustako suoristaa ja kiinnittää polkimet. Haibiken sivuilla oli ohje, että L poljin vasempaan ja R oikeaan, mutta en löytänyt vpe-461 polkimista noita kirjaimia. Kun kierteet on polkimissa eri suuntaan niin väärin asentaminen on mahdotonta, kaiketi meni oikein? Lähdin illalla lähes pilkkopimeässä kokeilemaan. Valot päälle ja aivan epätodellinen fiilis, kiihtyi välittömästi muutamalla polkaisulla 25 km/h ja pitää tuon kevyellä polkemisella myös jyrkät ylämäet. Aivan huippu ostokset vaikka 4400€ maksoivat yhteensä.

Zykkel
22.02.2020, 23.02
Vajaan viikon nyt ajeltuna alkoi huolestuttamaan mahdollinen varkaus. Pyörä tulee olemaan kesällä aika suuren kaupungin keskustassa lukittuna kaarilukolla telineeseen tai johonkin vastaavaan, mutta pyörät ja satula ovat pikalukituksilla. Tietenkin jonkin etupyörän kantaminen on aika epäilyttävää, mutta satula tolppineen lähtee muutamassa sekunnissa ja saa vaikka reppuun. Löysin tuollaisen https://hollandbikeshop.com/fi-fi/pyoranlukot/abus-polkupyoran-lukko/abus-nutfix/abus-nutfix-satulatolpan-lukko/abus-nutfix-anti-varkaus-satulatolpan-kiristin-o31-8mm-musta-424895/ lukituksen satulatolppaan. Onko tätä kukaan käyttänyt ja onkohan toimiva ja olisiko jollain tiedossa jokin toinen vastaava?

Mr_W
22.02.2020, 23.33
^ Itse en ole vielä pahemmin huolehtinut satulasta ja satulatolpasta, mutta hyvä kysymys. Toivottavasti markkinoita ei kuitenkaan liikaa ole noille. Luulisi että pikalukituksen vaihtaminen kuusiokoloversioon auttaisi jo jonkin verran, mutta tuo 30 euroa ratkaisusta tuntuu aika paljolta.

Kiekot voi tietysti lukita erillisellä vaijerilla (esim. 2 metrisellä) kiinni kaarilukkopakettiin tai vaikka erillisellä vaijerilukolla. Itse kanniskelen siis U-lukkoa, 2 metrin vaijeria ja vielä vaijerilukkoa. Yleensä kiinni ainakin U-lukolla ja jommallakummalla vaijeriratkaisulla. Ja onnittelut vielä pyöristä!

xx851z
01.03.2020, 11.31
Itselläni on ollut ostokuume päällä viime syksystä asti. Tänään kuume loppui, kun sain tehtyä päätöksen Haibiken hankinnasta. Koska kyseessä oli lyhytaikainen, tänään päättyvä tarjous, piti toimia nopeasti. Hinta kotiintuotuna 2239€, ei toimituskuluja. Jään odottelemaan ��.

https://www.rabe-bike.de/en/haibike-sduro-trekking-4-0-2020-herren/

xx851z
11.03.2020, 20.56
UPS:n lähetti toi pyörän tänään. Kasaus oli helppo toimenpide. Ulkona sataa kaatamalla niin testilenkki jäi tuonnemmaksi. Hieno on pyörä.

Luin jostain saksanfoorumilta että v 2020 mallin Sduroissa rungon koot ovat muuttuneet. Tilasin omani alunperin 56 senttisenä mutta sain vaihdettua ennen toimitusta 52 senttiseen. Nyt voi sanoa että hyvä kun vaihdoin, olisi tullut muuten iso. Omille mitoille pituus 179cm ja jalan sisämitta 84cm tuo 52cm M-koko vaikuttaa juuri sopivalta. Nyt vaan kovaa ajoa kun kelit sallii.

Zykkel
21.04.2020, 14.50
Pari kuukautta on nyt ollut käytössä. Ainoa mikä hiukan vaatisi päivitystä on välitykset. Oikeastaan vain kahta alinta vaihdetta pystyy normaali käytössä käyttämään. Kaikki muut ovat aivan liian pieniä. Takarattaat on Shimano HG500, 11-42h, 10-v ja eturatas: 38h teräs. Takaratasta ei kaiketi enää pienemmäksi pysty vaihtamaan, mutta eturattaan voisi isommaksi vaihtaa. Onko kukaan näitä vaihtanut ja sekoaakohan tuo sähköjärjestelmä jotenkin jos sen tekee, eli 38h -> vaikka 42h? Tässä voisi mahdollisesti olla FSA:n eturatas ja ainakin kuvien perusteella näyttää aika samanlaiselta.

harald
21.04.2020, 14.58
Ei sekoa. Anna mennä vaan.

+€+
21.04.2020, 15.55
Tarkoitatko että käytät vain vaihteitä 9 ja 10 ja muut ovat "liian pieniä"? Jos näin niin ajat liian pienellä kadenssilla joka tuhoaa voimansiirron hetkessä.

Itselläni Haibiken täpäri jossa HG-50 (11-36) pakka ja etuleipä 34 joka on aika sweet spotissa nopeudenrajoittimen kanssa.

Ja kyllä, Haibike käyttää noissa FSA etuleipiä 4x104 spiderissä johon käy tuonkokoinen Narrow wide ratas. Huomaa että voit tarvita pidemmän ketjun jos huomattavasti isompi etuleipä tulee.

Zykkel
21.04.2020, 19.53
Laitoin nyt 42t tilaukseen, en varmaan kovin nopealla kadenssilla tätä ole polkenut, mutta minusta on jotenkin puuttunut muutama pykälä lopusta.

harald
21.04.2020, 21.02
Kyllä tuolla 38-11 välityksellä pitäisi normaalisti polkien päästä jo 36 km/h. Onko tästä rajoitin poistettu? Tuo Yamaha kun on tehty 45 km/h koneeksi niin se jaksaa kyllä. Edellisessä läskissä oli minulla myös 38-11 suurin välitys ja suurimmalla vaihteella sai koko ajan ajaa. Nyt shimanossa on 34-11 suurin, eikä sillä oikein jaksa suurinta vaihdetta polkea läheskään aina. Minulla on itseasiassa custom 42-12 pakka takana tällä hetkellä. Shimanoa on kehuttu "luomumaiseksi", nyt tiedätte mitä se tarkoittaa. Se on heikko :)

Zykkel
21.04.2020, 21.26
Kyllä rajoitin on päällä. Tiedä sitten kun olen jo 50 päälle, niin ei vaan jalat enää suostu kovin nopeasti pyörimään. Haibikessa on kyllä aika hyvä vääntö ja sillä voi aika isolla vaihteella ajaa. Ilmeisesti kone ei tästä kyllä tykkää ja todellakaan ole mikään luomumainen 25 km/h rajoitinta vasten mennään ylämäetkin. Aika heikot on muuten suomessa valikoimat. Tuolta rattaan tilasin https://www.pro-cycling-golla.de/

+€+
21.04.2020, 23.10
No, jokainenhan maksaa ne oppirahat ensin :)

Uskallan lyödä vetoa että kombinaatiolla 42T edessä, 11T takana, nopeudenrajoitin päällä ja pieni kadenssi niin ketjut katkeavat ensimmäisellä reissulla.

Onhan noita netissä kadenssilaskureitakin enkä nyt jaksa kaivaa. Näppituntumalta kadenssi menee tuolla yhdistelmällä jonnekin 20-25 rpm paikkeille ja lyö kyllä vauhdin silläkin rajoitintavasten lähes välittömästi (rajoittimen yli ajaminen tuollaisella kadenssilla tarkoittaa sitä, että nouset seisomaan polkimen päälle ja runttaat väkisin joka napsauttaa ketjun poikki).

Mutta kukin tavallaan. Pääasia että ajaa!

Zykkel
22.04.2020, 21.35
Katselin tuollaisella http://www.gear-calculator.com/# laskurilla mitä välitykset suunnilleen olisivat. Minulle realistinen jatkuva kadenssi voisi olla 60 kierrosta (enhän muuten olisi tätä sähköpyörää edes hankkinut). 42t/13t yhdistelmällä nopeus olisi tuon mukaan juuri 25 km/h. Siinä olisi varaa käyttää vielä sitä alinta 11t vaihdetta. https://aijaa.com/aSEajW Laitoin vertailuksi nykyisen 38t eturattaan.

+€+
22.04.2020, 22.30
Ei noita laskureita noin tulkita, mutta olet ilmeisesti linjasi jo valinnut joten poistun takavasemmalle ja toivotan onnea valitsemallesi tielle.

Iero
22.04.2020, 23.29
Katselin tuollaisella http://www.gear-calculator.com/# laskurilla mitä välitykset suunnilleen olisivat. Minulle realistinen jatkuva kadenssi voisi olla 60 kierrosta (enhän muuten olisi tätä sähköpyörää edes hankkinut). 42t/13t yhdistelmällä nopeus olisi tuon mukaan juuri 25 km/h. Siinä olisi varaa käyttää vielä sitä alinta 11t vaihdetta. https://aijaa.com/aSEajW Laitoin vertailuksi nykyisen 38t eturattaan.

Minulla on 26" fättärissä takana 11-42 pakka 11 rattaalla ja edessä 34T. Minulle sopiva. Normaaliajossa käytössä pääasiallisesti kolmanneksi suurin vaihde. Kunnon myötämäkeen voi käyttää suurinta vaihdetta, jolla voi vääntää 30-40 km/h nopeudella.

xubu
23.04.2020, 09.41
Vajaan viikon nyt ajeltuna alkoi huolestuttamaan mahdollinen varkaus. Pyörä tulee olemaan kesällä aika suuren kaupungin keskustassa lukittuna kaarilukolla telineeseen tai johonkin vastaavaan, mutta pyörät ja satula ovat pikalukituksilla. Tietenkin jonkin etupyörän kantaminen on aika epäilyttävää, mutta satula tolppineen lähtee muutamassa sekunnissa ja saa vaikka reppuun. Löysin tuollaisen https://hollandbikeshop.com/fi-fi/pyoranlukot/abus-polkupyoran-lukko/abus-nutfix/abus-nutfix-satulatolpan-lukko/abus-nutfix-anti-varkaus-satulatolpan-kiristin-o31-8mm-musta-424895/ lukituksen satulatolppaan. Onko tätä kukaan käyttänyt ja onkohan toimiva ja olisiko jollain tiedossa jokin toinen vastaava?

https://hexlox.com/

xx851z
24.04.2020, 22.40
Olen harkinnut myös ratastamista omaan 4.0-malliin, mutta epäilen että ketjunohjari saattaa ottaa kiinni jos ratasta suurentaa liikaa.
Kun olet saanut rattaan vaihdettua, kerrohan kokemuksia.



Kyllä rajoitin on päällä. Tiedä sitten kun olen jo 50 päälle, niin ei vaan jalat enää suostu kovin nopeasti pyörimään. Haibikessa on kyllä aika hyvä vääntö ja sillä voi aika isolla vaihteella ajaa. Ilmeisesti kone ei tästä kyllä tykkää ja todellakaan ole mikään luomumainen 25 km/h rajoitinta vasten mennään ylämäetkin. Aika heikot on muuten suomessa valikoimat. Tuolta rattaan tilasin https://www.pro-cycling-golla.de/

kauris
25.04.2020, 10.30
Katselin tuollaisella http://www.gear-calculator.com/# laskurilla mitä välitykset suunnilleen olisivat. Minulle realistinen jatkuva kadenssi voisi olla 60 kierrosta (enhän muuten olisi tätä sähköpyörää edes hankkinut). 42t/13t yhdistelmällä nopeus olisi tuon mukaan juuri 25 km/h. Siinä olisi varaa käyttää vielä sitä alinta 11t vaihdetta. https://aijaa.com/aSEajW Laitoin vertailuksi nykyisen 38t eturattaan.

Kyllä, 42x13 yhdistelmällä vähän tarkemmin renkaan leveydestä (joka vaikuttaa korkeuteen) riippuen kadenssi on siinä 50-60 tienoilla kun nopeus on 25 km/h. Toisaalta 38x11 olis pitänyt ihan hyvin riittää, jos pyörällä ei ajeta käytännössä koskaan 25 tai ainakaan 30 km/h kovempaa. Jos ajatellaan tämän 30 km/h ylityksen tapahtuvan avustuksen poissa pelistä ollessa nimenomaan vain alamäissä (jolloin pyörittäminen eli polkeminen isommallakin kadenssilla on helpompaa), jo 70 kadenssilla pyörä kulkee yli 30 km/h.
Järkevyys ja kestävyys liian isolla vaihteella ajettaessahan tässä on jo tullut esiin ja oma syynsä siinäkin miksi valmistaja on tietyn välityksen pyörään valinnut. Mutta jos jalat eivät pyöri niin ne eivät tietysti pyöri ja isompi eturatas on perusteltu vaihtoehto. Toisaalta vaikka ikää jo vähän onkin, kyllä ne jalat myös siinä ajaessa oppivat edelleen ja hermosto tottuu pyörittämiseen. Uuden 42 eturattaan kanssa kannattaa siis pyrkiä välttelemään kyllä niitä paria-kolmea pienintä takaratasta pois lukien alamäet jolloin rasitus ei ole niin suuri.

Ja suosittelen myös ostamaan ketjun venymämitan ja tarkkailemaan sitä milloin ketju on kulunut 0,75 prosentin verran. Tällöin heti kun vaihtaa ketjut niin säästää siinä, että taka- ja eturattaita ei tarvitse samalla myös koko ajan olla vaihtamassa (kun liian pitkäksi venynyt ketju ei ole kuluttanut niitä samalla pilalle).
https://www.addnature.fi/rcp-chain-wear-indicator-ketjumitta-528142.html?gclid=EAIaIQobChMI9ovu3vmC6QIVEA8YCh1c hQUdEAQYAiABEgK4bvD_BwE&_cid=21_1_-1_9_1175_528142_358289971567_pla&ef_id=EAIaIQobChMI9ovu3vmC6QIVEA8YCh1chQUdEAQYAiAB EgK4bvD_BwE&ev_chn=shop

Zykkel
20.05.2020, 11.48
Olen harkinnut myös ratastamista omaan 4.0-malliin, mutta epäilen että ketjunohjari saattaa ottaa kiinni jos ratasta suurentaa liikaa.
Kun olet saanut rattaan vaihdettua, kerrohan kokemuksia.

Eilen sain 38 --> 42 eturattaan vaihdettua. Meni heittämällä, en edes ketjuohjaimen säätöjä muuttanut. Yhden lenkin perusteella toimii kuten toivoinkin.

Zykkel
14.06.2020, 22.19
Joku kyseli (hävitin jo viestin) minkä eturattaan vaihdoin. Ratas on FSA WA516-42T. Sama ratas on myös Bosh:lla käytössä. Tilaamastani liikkeestä en enää löytänyt, mutta löytyy useasta nettikaupasta. Esimerkiksi https://activesport.co/FSABosch-E-Bike-Chainring kannattaa samalla tilata siihen sopiva ketjusuoja. Haibike / Yamaha käyttää FSA:n osia ja tarkemmin voi katsoa tuosta https://issuu.com/fsa-fullspeedahead/docs/e-bikeconsumer2020_low

Zykkel
11.07.2020, 16.57
Laitan tänne vielä yhteenvedon mitä osia pyörääni olen vaihtanut.

Haussa oli retkipyörä jossa hyvä avustus, akku ja kohtuullinen hinta.

Pyörä: Haibike SDURO Trekking 2.0 runko XL (60 cm)
Renkaat: Schwalbe Road Cruiser 42-622 --> Schwalbe Hurricane Race Guard 42-622. Nämä sai samaan hintaan pyydettäessä.
Haibike xDuro Stem 90mm --> Haibike xDuro Stem 60mm.
Tässä retkipyörässä oli alun perin minun mielestäni jotkut MTB välitykset, eikä niistä oikein löytynyt minun käyttööni montakaan sopivaa vaihdetta.
Eturatas FSA 38T(WB531) --> FSA42T(WA516)
Ketjusuoja: FSA Yamaha/Bosch eBike Chainguard 38T --> FSA Yamaha/Bosch eBike Chainguard 42T
Takapakka Shimano HG500, 11-42h, 10-v --> Shimano HG500, 12-28 10-v
Westphal Pinnasuoja 872 Ø96mm Ø145mm. Tämä on ehkä tarpeeton, mutta laitoin nyt kuitenkin.

Tällä kokoonpanolla olen nyt ajellut sekalaisesti asfaltoituja pyöräteitä ja hiekkateitä.

Zykkel
29.12.2021, 18.56
Jos joku vastaavaan 42 piikkistä eturatasta on etsinyt, niin nyt näköjään alkaa komponenttipula helpottamaan ja ebay:sta ainakin löytyy. Tilasin tänään itselleni kaksi.
Corona MTB Steel 3/32 Bcd 104x42T WA516 | eBay (https://www.ebay.com/itm/403307305593?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649)
Haibike:n alkuperäinen on FSA:n valmistama 38T WB531 ja itselläni tuo vaihtui heti uutena FSA:n 42T WA516:een. 42T sopii vielä alkuperäisen Haibiken ketjuohjaimen kanssa.