Näytä tavallinen näkymä : Vaijerirasvain fillariin?
Onko kukaan törmännyt moiseen työkaluun, joka sopisi fillarin vaijereille? Moisen omistan, mutta fillarin vaijerille liian iso, eli ei mene öljyt sinne minne pitäisi. Prätkässä kapistus toimi hienosti. Täyspitkällä kuorella tuo voisi helpottaa voitelua huomattavasti, tai saisi ainakin jotain kosteuden tilalle, jota vaihdevaijeriin on kaiketi päässyt.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/381462/Vaijerin-rasvaustyokalu
Miten tuon on tarkoitus toimia?
Itsellä oli samanlaisia ongelmia (myös dropperin vaijerissa), eivätkä ne poistuneet ennen kuin sain oikeasti kosteuden pois kuoren sisältä. Se vuorostaan vaati vaijerin poisvetämisen, jonka helpottamiseksi pitäisi juottaa vaijerin pää niin että se ei rispaannu ja etenkin sisääntyöntäminen on helppoa. Kun vaijeri on poissa saa paineilmalla kätevästi puhallettua kosteuden pois kuoren sisältä, perään esim wd-40 ja lisää paineilmaa jotta saadaan kaikki kaikki kosteus pois. Tämän jälkeen on toiminut taas hyvin pakkasessakin.
Toi toimii siten, että naputellaan vaijeri niin löysäksi, että ton mulikan saa kuoren pään päälle. Sitten kiristetään ruuvi joka tiivistää tuon kumin. Rasvaimen päällä on kumissa reikä, johon saa vaikka sen wd-40:n pillin tiiviisti. Sitten vaan nappi pohjaan ja kohta lentää liemet toisesta päästä.
Mutta fillarinvaijerin kuori on liian ohut tiivistyäkseen. Teippailemalla toimii jotenkin, mutta teipit pitää aina purkaa, että kuori mahtuu homman jälkeen takaisin paikalleen.
Onko kukaan törmännyt moiseen työkaluun, joka sopisi fillarin vaijereille?
Näitä ei ehkä lasketa työkaluksi, mutta toimii hienosti.
https://www.sjscycles.co.uk/cables/jtek-cable-oilers-4mm-black-3-pack/
https://www.sjscycles.co.uk/cables/jtek-cable-oilers-5mm-black-3-pack/
Ymmärrän tässä tarpeen nimenomaan jäätymisenestäjänä ei voiteluongelmana. Ainakin kisaa ajavat trailimiehet ovat kertoneet varmana tietona, että ei vaijereita voidella. Jos takkuavat on kuori ”kulumassa” puhki ja vaijeri vaihtokypsä. Voitelu vain varmistaa, että vaijerinkuoreen ajautuu likaa ja tuloksena takkuamisongelmien lisääntyminen. Mene ja tiedä mutta itse en voitele [emoji848]
Ymmärrän tässä tarpeen nimenomaan jäätymisenestäjänä ei voiteluongelmana. Ainakin kisaa ajavat trailimiehet ovat kertoneet varmana tietona, että ei vaijereita voidella. Jos takkuavat on kuori ”kulumassa” puhki ja vaijeri vaihtokypsä. Voitelu vain varmistaa, että vaijerinkuoreen ajautuu likaa ja tuloksena takkuamisongelmien lisääntyminen. Mene ja tiedä mutta itse en voitele [emoji848]Juuri näin. Eihän nämä nykyvaijerit/kuoret voitelua kaipaa, mutta kosteus on näemmä ongelma. Tuota yllä esiteltyä oileria tai kyselemääni työkalua voisi käyttää paineilman kanssa myös kuivaamiseen.
Mulla tuskin vika kuluneessa vaijerissa, koska fillari on suht tuore ja vähän ajettu.
MTB Engineer
07.02.2020, 13.51
Shimanon vaijeri + kuori maksaa luokkaa 8€ / pari, joten en ole jaksanut vanhoja elvytellä. Jos kuoreen on päässyt kosteutta ja vehkeet vetää jäähän niin uusi vaijeri ja kuori tilalle. Kokeilin myös tiivistettyjä kuoren päitä. Toimivat dropperissa, mutta vaihtajassa haittaavat ja hidastavat toimintaa.
Ei toi hinnasta ole kiinni, mutta vaijerin ja kuoren vaihto, kun kuoret kulkee rungon sisällä, ei välttämäti ole vartin homma. Kerran tai kaksi talvessa tehtävänä voi juimia. No, kerran vuoteen noi vielä vaikka vaihtaisikin.
Ehkä oon tottunut liian helppoon elämään, kun joihinkin omistamiini pyöriin ei oo moista ongelmaa ilmaantunut ikinä.
Minulla ei kuori vaihdu ilman että moottorin kääntää ala-asentoon. Aika paljon jaksaa kyllä puljata jotta välttyisi siitä hommasta.
Joskus Mooseksen aikoina kun aloitin harrastuksen niin oli olemassa vaijeriin rasvanippoja, silloin oli navoissakin kyllä nipat...
Jostakin vintagepuodista vois etsiä...
Mutta eikös kuoren saa täytettyä jollakin synteettisellä spray vaseliinillä mikä kestää kyllä pitkään?
maalinni
07.02.2020, 16.34
. Se vuorostaan vaati vaijerin poisvetämisen, jonka helpottamiseksi pitäisi juottaa vaijerin pää niin että se ei rispaannu ja etenkin sisääntyöntäminen on helppoa.
Tippa pikaliimaa toimii.
Middleburnilla on niitä kaipaaville
https://www.chainreactioncycles.com/middleburn-cable-oilers/rp-prod3318#
^Vähän huono linkki, sivulla sanotaan:
Currently Unavailable
We’re very sorry but we don’t know when this item will be back in stock.
https://www.sjscycles.co.uk/cables/jtek-cable-oilers-5mm-black-3-pack/ Helppo hakea toinen...
https://www.staffanstorpscykel.se/vaxel/2923-t-koppling-for-vaxelvajer-shimano-8717009361507.html
Juuri näin. Eihän nämä nykyvaijerit/kuoret voitelua kaipaa, mutta kosteus on näemmä ongelma. Tuota yllä esiteltyä oileria tai kyselemääni työkalua voisi käyttää paineilman kanssa myös kuivaamiseen.
Mulla tuskin vika kuluneessa vaijerissa, koska fillari on suht tuore ja vähän ajettu.
Mulla oli ongelmana nimenomaan kosteus, joka jäädytti vaijerit jumiin. En koskaan keksinyt, mikä se ongelman juuri on. Ongelmaa oli vain yhdessä fillarissa ja se ongelma pysyi siinä fillarissa, vaikka vaihtoi kaapelit uusiin ja yritti "sulkea" päätä MTB-vaijeritutilla täynnä rasvaa, niin ei montaa viikkoa päässy etelän "talvessa", kun on vuorotellen kosteaa ja pakkasta.
Ton oilerin kanssa ongelma käytännössä hävis. Siitä ku ruuttaa voiteluainetta sisään, ni se ajaa samalla kosteuden ulos ja aineet jää sisään. Tuntuu auttavan pidemmäks aikaa ku mikään mitä keksin vaijerille tehdä ennen tota ja uusinta on niin helppoa, että tullu tavaks ruutata aina ennen pakkaskautta uus satsi, eikä oo vaijerit enää jäätyny.
Pitääpä siis kokeilla oileria, ei toi ainakaan hinnasta jää kiinni.
maalinni
10.02.2020, 12.45
Mihin kohtaa tuo kannattaisi kiinnittää? Oletan siis, että tuo tulee kiinteästi johonkin kohtaan kaapelia?
Mihin kohtaa tuo kannattaisi kiinnittää? Oletan siis, että tuo tulee kiinteästi johonkin kohtaan kaapelia?Kiinnostaa myös, jos löytyy kokemusperäistä tietoa. Mutulla laittaisin keskivaiheille kuorta tai jos mutka alas, niin sen lähelle. Sähköpyörässä, jossa ongelma on. Tuon voisi jemmata rungon sisään, akun viereen. Eli pääsisi käsiksi irrottamalla akun.
Ja kun kyseessä on jäätyminen, niin saatan omaani kokeilla öljyn sijaan glykolia. Sekoittuu mahdollisen veden kanssa estää edelleen sen jäätymisen. Öljyn seassa oleva vesipisara jäätyy ja jumittaa, vaikka öljyä muutoin olisi.
maalinni
10.02.2020, 14.19
Niin jos wd40:stä suihkuttelee, niin varmaan keskelle? Jos jäykempää ainetta, niin olisiko vaikka takajarrun kohdalla, sinne mahdollisimman alas, jotta muodostuisi este vedelle.
Kiinnostaa myös, jos löytyy kokemusperäistä tietoa.
Mulla on sikäli huonosti tietoa, että laitoin sen yhteen paikkaan, enkä ole muuta kokeillut, niin en osaa sanoa oisko joku muu parempi.
Mut kuvan fillariin (netistä haettu kuva, ei oma), jossa vaijeri kulkee rungon sisällä, laitoin sen ylös. Barrel adjusterin ja tankonauhan väliin. Kun aikanaan lueskelin muitten kokemuksia noista, niin esille nousi pari asiaa. Aineet liikkuu paremmin alamäkeen ja jos/kun tarvitsee vaihtaa vaijerin kuoret, niin ei tarvitse avata tankonauhaa, jos nauhan sisällä olevassa pätkässä ei ole mitään vikaa.
https://happyride.se/forum/attachments/img_4896-jpg.336487/
vihtis83
10.02.2020, 14.46
Täällä juttua noista palikoista: https://enduro-mtb.com/en/brit-bits-middleburn-cable-oilers
Tarkoitus siis on asentaa tuo keskelle kuorta ja suihkuttaa öljyä kunnes sitä tulee molemmista päistä ulos.
Ps. Silikonispray toimii vaijereissa oman kokemuksen mukaan hyvin, sen kanssa ei ole jäätymisongelmia ollut.
Mut kuvan fillariin (netistä haettu kuva, ei oma), jossa vaijeri kulkee rungon sisällä, laitoin sen ylös. Barrel adjusterin ja tankonauhan väliin.
https://happyride.se/forum/attachments/img_4896-jpg.336487/
Noita vaijerin väliin tulevia säätömulikoita löytyi muutes myös voiteluyhteellä, kun vain muistas mistä. Huomasin vaan, kun etsin mistä tilata voiteluyhteet. Luultavasti toi Nuren linkki.
Edit: https://www.sjscycles.co.uk/cables/mpart-inline-gear-cable-adjusters-with-grease-ports-per-pair/
Noita vaijerin väliin tulevia säätömulikoita löytyi muutes myös voiteluyhteellä, kun vain muistas mistä. Huomasin vaan, kun etsin mistä tilata voiteluyhteet. Luultavasti toi Nuren linkki.
Edit: https://www.sjscycles.co.uk/cables/mpart-inline-gear-cable-adjusters-with-grease-ports-per-pair/
Kah, tuohan ois varmasti kätevämpi ku molemmat erikseen. Pitänee tilailla pari settiä talteen ja vaihdella sopivassa välissä. Kiitti vinkistä! :)
maalinni
11.02.2020, 09.03
Saiskohan tuollaisen askarreltua itse nykyisiin tynnyrisäätäjiin? Dremelillä reikä ja kumppari ympärille.
Saiskohan tuollaisen askarreltua itse nykyisiin tynnyrisäätäjiin? Dremelillä reikä ja kumppari ympärille.
Sillon kun noita netistä lueskelin, niin ghettomodina oli porata suoraan vaijeriin spreipotun pillin kokonen reikä ja teipillä kiinni. Varmasti onnistuu tynnyrinkin porailu tai dremelöinti, jos siinä vaan on tilaa. :)
TurboKoo
11.02.2020, 10.50
Shimanolta löytyy Nexukseen tarkoitettu t-kappale
https://m.biketown.se/sv/articles/2.202.17638/shimano-t-koppling-shimano-nexus-vaxelvajer
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.