Näytä tavallinen näkymä : Paino 130kg ja täysjousto suojaa pyörää? Totta vai tarua?
Kuulin että Canyonin asiakaspalvelussa oli todettu tosissaan että painavalle polkijalle olisi syytä ottaa asfaltille ja hiekkateille täysjousitettu maasturi, jossa joustot asetetaan maksimille. Tämä kuulemma suojaa pyörän rakenteita ja voidaan ylittää 120kg painoraja. Näin ollen painonpudottajalle 130kg lähtöpaino ei olisi este ja siitähän sitä olisi tarkoitus lähteä hien kautta pudottamaan. Mutta onko tuo väite täysjouston suhteen faktaa vai fiktiota?
Kulostaa järkevältä ainakin perus insinöörin korvaan, kun jousitus vähentää rungon iskumaisia rasituksia töyssyistä ajettaessa. Jousitus siis pidentää sitä kuormituksen muutokseen kuluvaa aikaa ja vähentää haurasmurtuman riskiä.
Toistuvat iskumaiset rasitukset on pahoja etenkin kun liikutaan tuolla painojen ylärajoilla.
j
Jami2003
06.02.2020, 14.50
Ei pitäisi olla nykyisille enduropyörille mikään haaste tuollainen paino normaali ajossa.
Toki töyssyt kuormittaa, mutta tarkoituksena olisi ajaa alkuun vain asfaltilla ja ulkoiluteillä, siellä ei juuri töyssyjä ole. Siinä mielessä jousitus vaikuttaa toimivalle ajatukselle.
Jpkainulainen
06.02.2020, 15.59
Toki töyssyt kuormittaa, mutta tarkoituksena olisi ajaa alkuun vain asfaltilla ja ulkoiluteillä, siellä ei juuri töyssyjä ole. Siinä mielessä jousitus vaikuttaa toimivalle ajatukselle.
Itse lähtisin ennemmin etsimään tuohon käyttötarkoitukseen (xc) tehtyä pyörää joka kestää vähän raskaamman kuskin alla. Jousitus keventää ehkä rungon rasitusta mutta syö turhaan polkuenergiaa ja on yksi huoltokohde lisää. Raskaammalla kuskilla kun se iskarikin ja linkuston laakerit joutuu kovemmalle rasitukselle. Ja sen rahan, mikä kuluisi takajousitukseen, voit laittaa kestäviin komponentteihin.
Teräsrunko vois olla kova sana. Vahvat vanteet, kammet jne. Kunnolliset jarrut.
Voipi olla että jousitus suojaa, mutta mikä suojaa jousitusta. Suurin osa jousituksista tuntuu olevan kevyille kuskeille. Tosin jos ei maastoa aja niin eiköhä mikä vaa jousitus riitä. Mutta en kyllä näe tarpeelliseksi hiekkateille ja asfaltille täysjoustoa. Mikä tahansa maastopyörä oli jousitusta tai ei luulis selviävän 130 kilon painosta tasasaisella.
Varmasti joku totuus tuossakin, mutta fiksumpi ja edullisempi ratkaisu käyttötarkoitukseen olisi jäykkäperä. Ja ei mikä tahansa vaan teräsrunkoinen trail / endurojäykkäperä kuten kona honzo st, Kona big honzo st, pole taival, pässilä hamari jne jne. Ei tuota paino varsinkaan kuvaillussa ajossa mitään ongelmaa.
Täysjoustolla joutuu noilla painoilla vetämään iskariin ihan maksimipaineet ja ei sekään välttämättä riitä, ei ainakaan kovin optimaalisesti toimi.
justus6969
06.02.2020, 18.10
Ja ei mikä tahansa vaan teräsrunkoinen trail / endurojäykkäperä kuten kona honzo st, Kona big honzo st, pole taival, pässilä hamari jne jne. Ei tuota paino varsinkaan kuvaillussa ajossa mitään ongelmaa.
ei sen terästä tarvitse olla, jos hankkii vaikka Chameleonin niin eiköhän se ole ekana tolppa joka katkee
Täysjäykkä teräskeulalla, jos tasaisella ajetetaan niin mksi joustoa kiusaksi? Jos pehmeyttä kaivataan niin sellainen kapistus mihin mahtuu hieman muhkummat renkaat.
Jos kysyjä hakee moista niin määritä budjetti niin osaa pikkuisen rajata tarjontaa...
Kyllä alumiinikin kestää, hiiltä en välttämättä hankkisi ja kuten Justus sanoi, joku muu osa saattaa nöyrtyä ennemmin kuin runko. Usein voidaan ilmoittaa pyöränkin maksimikuorma, laadukkailla kiekoilla ainakin moinen käytäntö joten kannattaa olla tarkkana myös muissakin seikoissa kuin tuon jousituksen kanssa...
Jos trailipyörän hommaa ja ajaa sillä tietä pitkin, on aivan sama, onko jousitusta vai ei tai mikä on rungon materiaali. Kestää. Nuo fillarit kestää yli satakiloisen alla melko kovaa ryskettä maastossakin.
Ilmatilalla voi suojata vannetta, eli ei aivan Mitättömiä renkaita.
Joku jo mainitsikin. Moni täysjoustorunko on vipusuhteeltaan mitoitettu kevyelle kuskille ja se on ongelma, kun jousituksen kantavuus ja vaimennus ei meinaa riittää. Löytyy "raskaampiakin", muttei yleensä aivan halvalla.
Täysjäykkä 27+ siinä vastaus ongelmiin, mielellään teräs.
Painoa on helppo pudottaa kilo per viikko joten kesällä kuski on siinä satasen kieppeillä.
Eimuuta kuin tervetuloa pyöräilijäiden iloiseen veljeskuntaan.
Täysjäykkä 27+ siinä vastaus ongelmiin, mielellään teräs.
Entä 29+? Surlyn Krampus omilla haluamillaan palikoilla. Kelpaisi. Foxcomp nähtävästi tarjoaa valmista pakettia sekä yksinäistä runkoa.
Surlyn Karate Monkey tuli itselle ensin mieleen tähän käyttöön.
Jos budjetti on sitä luokkaa, että täpärikin siihen menisi, niin sillä saa rakennettua jo aika pomminvarman täysjäykän. Kiekkoihin kannattaa panostaa. Varsinkin takanapa on hyvä olla joku kestävä, kuten DT 350 tai sen hybrid-malli.
Kiinnostaa että onkos kysyjä millainen muuten mitoiltaan? Myös pituus ja massa keskenään tekee määrätynlaisia vääntömomentteja... Kuten Justus jo sanoi, tolppa voi olla kovilla, varsinkin nykyiset rungot jotka suht pitkiä ja voimakkaasti sloupattuja vaativat melko pitkän tolpan kun runko oikein mitoitettu ja silloin sille syntyy melkoinen kuormitus.
Lisäksi tosiaan kannattaa panostaa kiekkoihin, halpiksetkin voi kestää mutta kannattaa pelata varman päälle ja hankkia kunnolliset.
Kylläkin näillä referensseillä saattaa pyörän hinta kasvaa ohi peruspyörien mutta laadusta ja kestävyydestä joutuu aina maksamaan...
Kiinnostaa että onkos kysyjä millainen muuten mitoiltaan? Myös pituus ja massa keskenään tekee määrätynlaisia vääntömomentteja... .
128 kg ja 186 cm. Budjetti 1500-2500 euroa. Sitähän sä kysyit :-)
128 kg ja 186 cm. Budjetti 1500-2500 euroa. Sitähän sä kysyit :-)
Järki ajossa mukana ja käyttää tarvittaessa jalkoja jousina, niin mikä tahansa laadukas maastopyörä kestää. Ja sellaisen saa tuohon budjettiin. Alle tonnin pyörissä voi kiekot olla kovilla, mutta ei nekään niinporsi, että tielle jättäisi ja niitä saa kaupasta uusia laadukkaampia jos porsii.
Jos on tiukkaa maastoajoa, niin vapaaratas voi myös porsia. Sanoisin, että jos painoraja on esim 125 kg ja sulla menee varusteineen paino jonnekin 135...140 kg huitteille, niin tuollainen 15 kg ylitys missään tunnu, kunhan ajaa nätimmin, kuin pyörän kategoriasuositus sanoo.
Esim Cuben ollessa kyseessä kaikki kategoria 4 pyörät kestää aika suurella varmuudella, jos ei hyppimään ala, eikä seisaaltaan runno voimansiirtoa paskaksi.
https://www.cube.eu/en/service/bike-classification/
Ainakin osalla muista valmistajista on saman atyyppisiä luokituksia, joissa kerrotaan minkälaista käyttöä pyörän on suunniteltu kestävän.
Jos pyörä kestää hyppiä 0,5m korkealta varusteineen 125 kiloisen, niin ei 135 kg ilman hyppyjä voi olla ongelma, kun muistaa, että ei aja jäykkäperällä töyssyihin penkissä istuen. Leveät renkaat on hyvä olla, mutta maastureihin niitä saa riittävällä leveydellä, vaikka ei olisi plussakokoakaan. Eikä sitten pumpata kivikoviksi renkaita.;)
Teme X-2
07.02.2020, 11.53
Ihan hyvin tuollainen perus 29" takajäykkä kesti 110kg kuskin metsä rymistelyt, niin luulisi, ettei pari kymmentä kiloa enemmän estä tiellä ajamista. Sanoisin, ettei painon takia kannata ostaa täysjoustoa.
Ostaa sellaisen, kun haluaa ja ajelee menemään.
Jos pelkästään kovalla niin teräs cyclo/gravel, kestää takuulla jos 100kg polkija ja taakka päällä... Foxissa varmaan saat tuohon hintaan melko mieleisen paketin...
Villetre
07.02.2020, 17.51
En ostaisi täpäriä koska jousitusta ei saa kuin isolla rahalla toimimaan isomman painon alla. Jos miettii että ehkä kaipaat kuitenkin hieman pehmeämpää menoa niin osta läski silti. Kumit joustaa hieman taakan alla, pääset ajamaan kelissä kuin kelissä jne. Aina pääsee eroon jos siltä tuntuu. Tuolla koolla voisi olla Polen Taiga L-koossa aika hyvä valinta.
paino viimeisen 10 vuoden aikana vaihdellut 110 - 138 kg. Painon takia en ole saanut läski fillaria enkä maantie fillaria hajalle. Toki maantie fillarin takavanne antatauti 7 vuoden jälkeen toden näköisesti siihen asfaltti tiellä ajettuun reikään, meni noin 5 milliä kieroksi, tarkemmin katsoessa 4 pinnan kohtaa vanne murtunut. Läski fillarin vapaa rattaan kynnet olen saanut paskaksi yhden kerran , olivat kulunneet loppuun. Eivät ottaneet kiinni. Niskhiki criterium hinta uutena oli noin 500€ white lite 2 hinta noin 1200€
Fätti hiekkatielle ja asfaltille kuulostaa aika yhtä turhalta kuin täysjoustokin. Menisin sellaisella pyörällä mikä itseä mielyttään ja sopii omiin ajoihin, jos jotain pettää kuten vaikka kiekot niin päivittää kestävempään. Vähän myös ajotapa vaikuttaa, oma isä öpaut saman painonen kuin minä, tuntu että sillä ei työmatkalla kestäneet mitkään vanteet hybridissään. Ite luulen että johtu enemmän siitä, että painellaa kuoppiin, katukiviin ym, ilman että yhtään ymmärtää keventään painoa pyörällä, esim vähän nostaa eturengasta siinä katukiven reunalla ja keventää perää.
tchegge_
07.02.2020, 20.25
120-130kg painoisena ajellut Salsa Vayalla nyt kuudetta vuotta niin maantiet kuin hiekkatietkin, vähän polkujakin. Räyskälän Poronpolulla tosin loppui ominaisuudet kesken pyörästä ja sit miehestä :) . 29+ Trek Stache nyt maastoajeluihin. Kiekoissa kannattaa mennä 32 pinnaisena. Ja kannattaa lukea Yleisten Jorinoiden isojen poikien keskustelu. :)
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Villetre
08.02.2020, 10.42
Fätti hiekkatielle ja asfaltille kuulostaa aika yhtä turhalta kuin täysjoustokin. Menisin sellaisella pyörällä mikä itseä mielyttään ja sopii omiin ajoihin, jos jotain pettää kuten vaikka kiekot niin päivittää kestävempään. Vähän myös ajotapa vaikuttaa, oma isä öpaut saman painonen kuin minä, tuntu että sillä ei työmatkalla kestäneet mitkään vanteet hybridissään. Ite luulen että johtu enemmän siitä, että painellaa kuoppiin, katukiviin ym, ilman että yhtään ymmärtää keventään painoa pyörällä, esim vähän nostaa eturengasta siinä katukiven reunalla ja keventää perää.
Läski rullaa erittäin hyvin kun painetta renkaassa,tämähän on niin monasti todettu juttu. Silti tuolla painolla joku etujousitettu fillari ei tarkoita kovin mukavaa menoa missään nimessä. Läski tekee ajosta siedettävämpää,ja jos jollain mittapuulla on raskasta niin eipä se pahasta ole, kunto kasvaa. Veikkaan kuitenkin että noilla painoilla on myös tarkoitus parantaa kuntoa ja pudottaa painoa.
Suosittelen sinulle tuollaista. Teräsrunko, vähän paksummat renkaat ja lokarit saa kiinni hyvin.
https://www.evanscycles.com/en-fi/genesis-longitude-2019-mountain-bike-EV360715
^Hienoja pyöriä nuo Genesikset, juuri yhden Tarn:n jäykällä hiilarikeulalla rakensin.
EN-standardit takaavat kaikille standardien mukaisille (=Euroopassa myytäville, tehdastekoisille) pyörille 135 kg:n kokonaispainoon (kuski+ajokamat+mahdolliset kuljetettavat tavarat yms.) asti turvallisen rakenteen standardinsa mukaisessa käytössä.
^Mitähän tuokin oikeastaan koskee? Määrittele tehdastekoinen, tuskin mikään hiilikuituinen maantiepyörä mahtuu tuohon kategoriaan...IMO... Jos kiekkojen raja itselläkin 95-110kg...
No ihan kuin kirjoitin, koskee kaikkia Euroopassa myytäviä tehdastekoisia polkupyöriä. Eri käyttötarkoituksille on omat kategoriansa ja kaikissa kategorioissa on sama max 135 kg paino. 2011 tuli ensin EN standardit, jotka korvattiin 2015 ISO-standaredeilla. Esim. superkevyet "kaljatölkkialumiiniset" xc-kisarungot katosivat markkinoilta 2011 jälkeen, koska sellaisten valmistaminen standardien mukaisin kestävyys- ja jäykkyysvaatimuksin ei ollut mahdollista. Samojen standardien välillisiä seurauksia ovat myös esinerkiksi ylikokoemäputket jne.
https://www.iso.org/standard/68260.html
Kokonaan noita papereita ei taida päästä lukemaan mistään, kun ovat maksullisia dokumentteja, mutta esim tuolla on vähän avattu:
https://cowleycycles.co.uk/manufacturers-websites/iso-4210-2014-bikes/
Mutta siinä mielessä olet ihan oikeassa, että esim. Canyon käyttöohjekirjassa puhutaan sitten 120 kg painorajasta. Tosin termein "should not exceed", "ei pitäisi ylittää", mitä tuo -isi sitten juridisesti tarkoittaakaan.. :)
https://media.canyon.com/download/2016/Canyon_MTB_EN_Internet.pdf
paino viimeisen 10 vuoden aikana vaihdellut 110 - 138 kg. Painon takia en ole saanut läski fillaria enkä maantie fillaria hajalle. Toki maantie fillarin takavanne antatauti 7 vuoden jälkeen toden näköisesti siihen asfaltti tiellä ajettuun reikään, meni noin 5 milliä kieroksi, tarkemmin katsoessa 4 pinnan kohtaa vanne murtunut. Läski fillarin vapaa rattaan kynnet olen saanut paskaksi yhden kerran , olivat kulunneet loppuun. Eivät ottaneet kiinni. Niskhiki criterium hinta uutena oli noin 500€ white lite 2 hinta noin 1200€Itsekin pyöräillyt 110-120kg välissä millä sattuu fillareilla ihan kaikkea ajoa, laakereita ehkä mennyt hintsusti tiheämpään kun 30-40kg keposemmalla kuskilla, mutta muuten ei ole mitään poikkeuksellista hajonnut. 28-pinnaiset kiekotkin kestäneet rotvallin reunoja ja kivikkoröykytystä. Sanoisin, että siistiä ajoa kestopäällysteellä pitäisi kestää minkä vaan peruslaatuisen laitteen. Toki kannattanee katsella käytettyjä, jos kuskin omapaino polttaa uuden fillarin takuut. Asiallisen käytetyn myyt samaan hintaan myöhemmin, kun paino antaa myöden uuden hankinnan niin, että takuuehdot täyttyy.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.