Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Tavarapyörä, mutta minkälainen ja mistä?



Ramzez
03.02.2020, 08.54
Terve kaikille!

Uskoisin, että täältä voisin saada vastauksia seuraavaan kysymykseen:

Olemme nelihenkisen perheen kanssa etsimässä "kakkosautoksi" tavarapyörää, joka tulisi ympärivuotiseen käyttöön, olisi luotettava ja pystyisi kuljettamaan riittävästi tavaraa/ihmisiä. Nykyisessä kodissamme ei ole mahdollisuutta säilöä sisätiloissa isoa kolmi- tai useampipyöräistä lastipyörää, joten etsintä kohdistuisi ensisijaisesti kaksipyöräisiin tavarafillareihin. Lisäksi olemme ennestään hankkineet Hamax Outback 2 pyöräkärryn, jota vedämme pyörän perässä. Lapset matkustavat pääasiassa em. kärryllä. Pyörä tulisi jossain määrin lyhyehköön työmatkakäyttöön ja lasten viemiseen harrastuksiin yms.

Olemme alustavasti pohtineet kahta vaihtoehtoa:

Riese & Muller Multicharger GT Vario (Enviolo vaihteistolla, todennäköisesti ei hommata toista akkua)

Tern GSD S00 (tässäkin mennään yhdellä akulla)


Alun perin vaihtoehtona oli myös Husqvarna Gran Tourer GT 6, mutta kuten useimmissa tavanomaisemmissa polkupyörissä, niissä itsessään ei ole kovin hyvin kuljetuskapasiteettia. Budjetti pyörähankinnalle on n. 5t€.

Lisäksi olisin vielä tiedustellut foorumin jäsenien tietoutta siitä, mistä em. pyöriä voisi saada hankittua? Ainakin tuo Riese & Muller tuntuu olevan jokseenkin kiven alla, ja käsittääkseni vain pari liikettä Suomessa sitä myy ja oletettavaa on, että hinnat ovat lähellä valmistajan OVH-hintoja. Esim. Saksasta olen löytänyt useamman pyöräliikkeen, jossa hinta voi olla useamman sata euroa OVH:ta edullisempi, mutta valitettavasti nämä eivät usein toimita pyöriä Suomeen. Onko siis kauppapaikkojen suhteen kuinka hyvin olemassa hyviä vaihtoehtoja?

Toki muitakin pyörämerkkejä ja malleja saa ehdottaa em. käyttötarpeeseen ja olisin utelias kuulemaan niistä!

ebike-harrastelija
03.02.2020, 09.29
Tämä firma ainakin toimittaa Suomeen kotiovelle asti: https://radpowerbikes.eu/products/radwagon-electric-cargo-bike

Tuossa itseäni viehättää juuri muksujen kuljetusmahdollisuus, kaksi turvaistuinta sopii taakse ja 750W moottori jaksaa varmaan vetää sitä peräkärryäkin. Budjettiin sopisi vielä toinenkin akku.

tane
03.02.2020, 10.11
Löytyyköhän näitä tavarapyöriä Suomesta mistään? En ole kyllä törmännyt.

Kantsii varmaan tsegata Christiania Bikes, eli Kööpenhaminan krisussa toimiva pyörävalmistajan tarjonta. Ne ovat tehneet pitkään tavarapyöriä.
https://www.christianiabikes.com/uk/

Ramzez
03.02.2020, 10.30
Kiitoksia ehdotuksista! Tuollainen kolmipyöräinen laatikkopyörä ei harmillisesti meille sovi, koska pyörän säilytys olisi siinä tapauksessa ulkona ja siinäkin tapauksessa säilytyspaikkoja olisi vähän. Asumme kaksikerroksisessa luhtitalossa, jossa pyöriä säilytetään erillisessä pyörävarastossa, mutta jonka oviaukko on suht kapea ja omaa vielä korkean kynnyksen, jolloin tuollainen laatikkopyörä ei sinne sovi. Ajatus ulkona säilyttämisestä ei muutenkaan tunnu kovin hyvältä ottaen huomioon, että edullisemmatkin sähköavusteiset pyörät maksavat useamman tuhat euroa.

Lisäksi etsin pyörää, joka olisi koottu suht hyvistä komponenteista. Jotenkin hieman vierastan ajatusta, että tavarapyörässä (tai ylipäätään sähköpyörässä) esim. vaihteet ovat laadultaan Shimano Altus tai vastaava, kun vääntömomenttia ja muutenkin rasitusta on aivan erilailla kuin perinteisessä polkupyörässä. Ja muutenkin olen oppinut, että nämä halvemmat komponentit voivat olla yllättävän kalliita ylläpitää ja huoltaa, koska ne vikaantuvat herkemmin ja osia ei välttämättä vaihdeta yhtä helposti kuin parempiin malleihin. Nykyinen aivan tavallinen Nishikin polkupyörä on tästä oiva esimerkki: Takanavan vapaaratas alkoi tökkiä ja oikeastaan ainoa tapa korjata se on vaihtaa koko napa tai jopa koko vanne (vapaaratas oli siis jotain merkitöntä tavaraa, jota on vaikea saada ja ei ole tarkoitettu purettavaksi).

tane
03.02.2020, 10.58
Aaa, tässä olikin hakusessa "tavarapyörä", käsitin vähän väärin. Tuli tuo ekan postauksen eka pyörä tsegattua nyt, tuo hihnaveto vaikuttaa mielenkiintoiselta!

Leewi
03.02.2020, 13.07
Kona Electric Ute, esim https://www.bikester.fi/kona-electric-ute-cargo-bike-1115753.html

FreeZ
03.02.2020, 13.25
Kona Electric Ute, esim https://www.bikester.fi/kona-electric-ute-cargo-bike-1115753.htmlSuosittelen, erittäin käyttökelpoinen kampe.

Vivve
03.02.2020, 13.30
Tätä olen itse useamman kerran pohtinut https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12988/kvqfg/GZR-Cargo-On-e-sahkoavusteinen-tavarapyora

Pete_75
03.02.2020, 22.32
Ramzez, käyppää tsekkaamas tuo. Hinta voi yllättä ;)

https://foxcomp.fi/riese-muller-packster-40-touring-red

hphuhtin
03.02.2020, 22.47
Tavarapyöriä kannattaa kysellä tuolta https://m.tavarapyora-asiantuntija.fi/tavarapyora-asiantuntija-koti.php ja UrbanArrowin kaksipyöräiset on mainioita. Omaani ostaessa hintaneuvottelu oli hyvin tolkullista.

Ympärivuotiseen käyttöön Enviolo (ent Nuvinci) en osaa sanoa sopiiko, mutta kesäkeleillä pelaa hyvin. Kannattaa selvittää kokemuksia. Ehkä talveen sähköisellä vaihtamisella parempi kuin vaijereilla.

Ainiin, ja Terniä voinee kysellä vaikka Fillarifiilarista.

Puskis
04.02.2020, 00.17
Jos pyörää oli tarkoitus säilyttää sisällä, niin aika mahdottomia monet noista ehdotetuista kaksipyöräisistä laatikkopyöristäkin on. Tern taas on tavallisen fillarin kokoinen ja suunniteltu niin, että sitä voi säilyttää pystyssä ilman telinettä ja stongankin saa taitettua sivuun.
https://havefunbiking.com/wp-content/uploads/2017/09/gsd-upright.jpg

Ramzez
04.02.2020, 08.10
Ramzez, käyppää tsekkaamas tuo. Hinta voi yllättä ;)

https://foxcomp.fi/riese-muller-packster-40-touring-red

Kiitos vinkistä! Hinnan puolesta pitäisi lähteä jo kohti Turkua, mutta harmillisesti tuo malli ei oikein ole sellainen, joka on nyt hakusessa. Jos tuo olisi ollut isompi malli lasten penkeillä, niin olisi ollut jo pakko vakavasti miettiä tuota vaihtoehtona.

Täyteen rahaan en oikein jaksa uskoa, että ostaisin tuollaista kaksipyöräistä pitkää laatikkopyörää, koska niitä aina silloin tällöin näkee talvella liikenteessä ja tuntuu, että ne eivät ehkä ole talviolosuhteissa kaikkein parhaimpia kulkuneuvoja liikkua. Lisäksi kun tuohon yhdistäisi vielä pyöräkärryn, niin olisi aika iso yhdistelmä kyseessä. Toki jos jollakin on kokemuksia vastaavasta laitteesta, niin mielelläni kuulisin niistä!

Pyörää ei onneksi tarvitse sisällä säilöä, mutta kriteerinä on kuitenkin se, että pyörä mahtuu normaalista oviaukosta sisään, jolloin sen saa mahtumaan pyörävarastoon. Isoimmat kolmipyöräiset laatikkopyörät tahtovat olla niin isoja, etteivät ne sovi varastoomme.

ebike-harrastelija
04.02.2020, 12.14
Tämä voisi olla yksi tapa ratkaista ovista sisään mahtuminen: https://youtu.be/P_gSMOTDWXI

R&M
05.02.2020, 11.49
Tervehdys,

Kysymyksesi innoittamana päätin äskettäin rekisteröityä foorumiin. Olin nimittäin vastaavassa tilanteessa pyörän hankinnan suhteen vielä viime kesänä kun tein valintaa mainitsemiesi pyörien välillä. Oli tarvetta laatikkopyörää pienemmälle vaihtoehdolle, jolla voisin ajaa myös päivittäistä työmatkaa (20 km/pv) ympärivuotisesti. Lisävaatimuksena oli ”mahdollisimman huoltovapaa” voimansiirto hihnalla.

Perheellämme on ollut aiemmin käytössä Urban Arrow Family -laatikkopyörä (Enviolo) nelisen vuotta, mutta toisen lapsen syntymän jälkeen tuli tarve hankkia lisää ”hyötyajoneuvoja”. Koeajolle valikoitui juuri mainitsemasi Tern GSD, Riese & Müllerin Multicharger Vario sekä Kona Ute eBike. Näiden pyörien osalta voin kertoa omakohtaiset kokemukseni omien vaatimuksieni näkökulmasta.

Ensiksi koeajoon lähti Tern, joka osoittautui todella näppäräksi ja helposti hallittavaksi pyöräksi matalan painopisteen ansiosta. Ohjaustangon ja satulan pikasäädöt, kokoontaittuva ohjaustanko ja pystysäilytys olivat plussaa. Terniin saa myös todella paljon käytännöllisiä lasten ja tavaroiden kuljettamiseen optimoituja lisävarusteita. Vaimo olisi valinnut tämän pyörän, mutta itse koin 186 senttisenä ajajana Ternin vähän liian kompaktiksi työmatkailuun. Ternissä ei ollut myöskään jousitusta. Pienet renkaat tekivät ajosta näppärää, mutta kovemmassa vauhdissa kaipasin lisää vakautta ja parempaa etenemiskykyä talviajoon (jos tulisi lunta). Plussaa oli myös matala tarakka, johon jälkikasvu pystyi kiipeämään omin avuin.

Kona Ute oli tuntumaltaan heti numeroa isompi ja vakaampi kuin Tern ja olisin voinut hyvin elää myös tämän kanssa. Utessa jäin kaipaamaan jo aiemmin mainittua jousitusta ja hihnavetoa. Uteen olisi vastaavasti saanut nappikaasun lisävarusteena (itse en kokenut tarvetta tälle) ja todella piiiiiitkän perän.

Viimeisenä testasin Multichargeria ja olin myyty. Tässä oli hihnaveto, jousitus, riittävän isot renkaat, kuljetusominaisuudet kunnossa (vastaavat lisävarusteet kuin Ternissä) ja ripaus sporttia. Spottisuusuus tarkoittaa tässä etukenompaa ajoasentoa, vakautta ja painoa ohjaukselle. Olen tottunut tähän ajotapaan 20 vuotisen ”kyykkypärrätaustani” vuoksi. Valitsin Multichargerista Mixte-version matalammalla rungon yläputkella, ettei tarvitse potkaista kyytiläistä päähän liikkeelle lähtiessä ja pyörä sopii myös vaimon käyttöön. Ajoa alkusyksyltä 2 200 km takana ja tyytyväinen olen ollut. Päiväkotireissut ja pienemmät kauppareissut onnistuvat kätevästi työmatkailun ohella vaikka eihän tämä Urbanille pärjää kun oikeasti kuljetetaan tavaraa/lapsia, mutta onneksi on molemmat käytössä (tai tarvittaessa auto).

Olet jo varmasti selannut kotimaan valikoimaa, mutta huomasin pari kiinnostavaa vaihtoehtoa: Liikkuvalaatikko tarjoaa syystarjouksena Multicharger MIxteä -15 %. Foxcompilla vastaavasti Packster 40 (tästä olikin jo keskustelua), tai Supercharger tupla-akulla (peräkärryn vetoon). Näissä ei tosin ole tuota haluamaasi hihnavetoa.

Kannattaa vierailla myös ”perhepyöräiljät”-fb-ryhmässä. Siellä on paljon kokemusten vaihtoa perhepyöräilyyn sopivista ajopeleistä. Loppupeleissä oma koeajo on kuitenkin aina tärkeintä. Pyörän ominaisuuksien painotukset ja budjetti sanelevat sitten loput hankinnan kriteereistä. Molemmat kalkkiviivoilla olevat vaihtoehdot ovat mielestäni erinomaisia vaihtoehtoja kun haetaan työkalua perhearjen helpottamiseksi. Tern sopii ehkä vähän paremmin lyhemmille matkoille urbaaniin ympäristöön kun vastaavasti Multicharger taipuu retkipyöräksi ja tarvittaessa jopa kevyeen maastoajoon.

Vaikka yritin etsiä kilpailijoita lisää niin palasin aina näihin kahteen. Toki ulkomailta löytyy lisää vaihtoehtoja, mutta koeajo jää helposti tekemättä. Itse arvostan myös maahantuojien tarjoamaa huoltoa, takuuta ja palvelua. Kannattaa tosin vielä harkita Urbania. Jos 70 cm laatikko mahtuu pyöräkellarin ovesta ja kynnykselle rakentaa pienen rampin niin laatikkopyöräkin voisi olla vielä listalla – enemmän kuljetuskapasiteettia ja säänsuojaa lapsille. Itse pysyisin kyllä kaksirenkaisissa, koska kolmirenkaisten ajo-ominaisuudet muistuttavat enemmän kottikärryjä. Ja kyllä laatikkopyörälläkin selviää talvesta, jos ei nyt ihan umpihangessa ajele.

Kugelschreiber
25.04.2020, 12.43
Tern GSD S10:lla (jonka parempi puolisko risti välittömästi Tipuksi) oon nyt ajellut viikon päivät:

https://img.aijaa.com/b/00539/14827186.jpg

Kiitämme:
-kompaktia kokoa ja siitä seuraavaa näppäryyttä esim. kaupungissa
-naurettavan hyvää kuljetuskapasiteettia
-käyttösädettä. 2x400wH akulla sekalaisessa ajossa ja lastissa trippimittariin kertyi tasan 140 km ennenkuin jäljellä olevat kilometrit alkoi näyttää nollaa. Akussa olis ollut latausta senkin jälkeen, mut en viittinyt ajaa niitä ihan tyhjiksi. Eniveis onneks tuli speksattua kaks akkua, niin ei tarvii olla koko ajan huolehtimassa lataamisesta.
-1.6.2020 alkaen tällä voi kyytsää toista aikuista laillisesti :cool:

Moitimme:
-one size fits all. Ite siis 191 cm ja parempi puolisko 171 cm ja sanoisin että jokunen sentti lisää vaakaan ei haittais.
-tuplajalka on vähän hankalakäyttöinen. Mut sen tilalle tullee jossain vaiheessa nelijalka.
-moottorin vääntöä. Boschin perusmoottori vääntää vähän nihkeesti joten vaihteita saa naksutella enemmän kuin tämäntyyppisessä pyörässä olis suotavaa. Toki jos on tottunut pyörittämään niitä kampia niin sit ei haittaa hirveesti.

JOS ollut heittää vielä enemmän pätää niin olisin varmaan ottanut S00:n Enviololla jolloin olis päässyt vaihteiden räpläämisestä ja S00:n moottorissa olis ollut paremmin vääntöö. Mut aivan tyytyväinen oon tähän karvalakkimalliinkin :)

Ja jos jotain vielä olemassa olematonta tuotetta sais toivoo niin vaikka noi 20" x 2.4" Schwalbe Super Moto X:t on aivan hyvät renkaat niin kerran vetäsin soralla jo kyljelleen (pyörä kesti hyvin, kuski ei...ihan) ja toisen kerran jumituin hiekkaan aika pahasti. 20" x 2.35" Smart Samit olis muuten hyvä ratkaisu (oon testannut GSD:tä sellaisilla maastossa), mutta nepä ei enää kestäkkän 200 kilon taakkaa :(

Ramzez
25.04.2020, 19.36
Päivitelläänpäs tätä, kun asia on nytkähtänyt eteenpäin:

Tilasimme tosiaan jo ensimmäisessäkin viestissä mainitun Riese & Muller Multicharger GT Varion. Jonkin verran piti ensiksi seurata, miten koronatilanne ja sen taloudelliset vaikutukset vaikuttavat perheemme toimeentuloon, että kehtaako pyörään satsata tässä tilanteessa useampaa tonnia, mutta kovimman pölyn hälvettyä ja perheemme käyttötarpeen seurauksena päätimme kuitenkin pistää tilauksen vetämään. Pohdin ensiksi Saksasta tilaamista, mutta tarjouskierroksen jälkeen suomalaisista pyöräliikkeistä, päädyimme tilaamaan pyörän ihan Suomesta. Tarjousten kysely ehdottomasti kannatti ja voin sen verran sanoa, ettei R&M:n kotisivujen konfiguraattorin hintaa tarvinnut maksaa. Lisäksi toimitusajaksi useampi liike uskalsi varovasti luvata jopa kolmea viikkoa, kun normaalitilanteessa toimitusaika lienee jotain 6-10 viikon välillä.

Pyörästä ei ole vielä kuulunut, mutta uskoisin sen valmistuvan lähiaikoina. Spekseistä sen verran, että otimme pyörän Enviolo-vaihteistolla ja hammashihnalla sekä lisävarusteista safety bar, sideloader, cargo bags ja wheel guard. Passenger kit osoittautui turhaksi ja toinen akku niin arvokkaaksi, etten nähnyt järkeä maksaa 900 euroa siitä. Harvemmin tulee ajettua kertalaakina niin paljon, kuin mihin yksi akku kykenee suurimmallakaan tehostuksella. Mikäli koemme tarpeelliseksi pidemmän toimintasäteen, toisen Boschin powertuben hankkiminen maksaa paikasta riippuen n. 580-650 euroa, joten säästö on melkoinen alkuperäiseen toiseen akkuun verrattuna. R&M ei halua myydä retrofit kit:iä tuosta powerpack:sta.

GX-optiota pohdittiin myös, mutta koska 90% ajoista on asfaltilla, ei Smart Sam renkaita kannattanut pelkästään siksi ottaa. Ilmeisesti polkimet olisivat tässä yhteydessä myös vaihtuneet, mutta GX:n mukana tulevat polkimet eivät olennaisesti eroa "vakiosta". Totesimme, että Smart Sam renkaat maksaa alle 40€, joten ne saa kyllä erikseenkin, jos tarvetta on. Nastarenkaat tulee jossain vaiheessa hankintalistalle joka tapauksessa, koska pyörä tulee ympärivuotiseen käyttöön.

Rohloff:ia ei kehdannut tilata, koska olisi nostanut hintaa tonnilla ja joillakin ulkomaisilla foorumeilla on ollut huonoa sanottavaa vaihteiston luotettavuudesta (tai ainakin tällainen mielikuva tuli).

Jonkin verran on tullut pohdittua, jos vaihtaisi Purionin Kiox:iin.

Myös muita tarvikkeita on jo tilattu tai harkinnassa: laukku etutarakalle, lukkoja, sivupeili tangon päähän yms.

hphuhtin
25.04.2020, 19.57
Tuliko Enviolo automaattivaihteisena vai manuaalina?

Itse olen harkinnut että laittaisin tavarapyörään tämän: https://www.bosch-ebike.com/en/products/smartphonehub/, Kioxin miellän vähän sporttisempiin pyöriin ajatelluksi, mutta meneehän sekin.

Ei muuta kuin kuumeista (vain odotuksesta ;)) pyöränodottelua :)

Ramzez
25.04.2020, 20.12
Tuliko Enviolo automaattivaihteisena vai manuaalina?

Itse olen harkinnut että laittaisin tavarapyörään tämän: https://www.bosch-ebike.com/en/products/smartphonehub/, Kioxin miellän vähän sporttisempiin pyöriin ajatelluksi, mutta meneehän sekin.

Ei muuta kuin kuumeista (vain odotuksesta ;)) pyöränodottelua :)

Taitaa olla manuaali, kun kyllä tuossa joutuu ihan kahvaa kääntämään. Ei taida olla Multichargeria automaattina enviololla.

Smart Phone hub:n olisi saanut optiona, mutta omassa käytössä tuo ei oikein olisi toiminut. Intuvia on iso purion ja Nyon on vanhentuvaa tekniikkaa, siksi pohdin Kiox:ia :)

hphuhtin
25.04.2020, 20.37
Manuaali on itselläkin, hyvin on toiminut. Talvella ilmeisesti voi olla herkkä vikaantumaan jos vaijerit jäätyy ja vääntää väkisin, mutta eipä tule talvella tolla Urban Arrowilla ajeltua.

Ramzez
12.05.2020, 19.32
Odottavan aika on tunnetusti pitkä... Viime kuun puolivälissä lähti tilaus ja optimistisimman arvion mukaan jo kolmessa viikossa olisi ollut pyörä ajossa. Tehtaalla on kuitenkin tullut viiveitä ja alkuperäistä aikatauluakin on nyt pidennetty parilla viikolla, eikä vieläkään ole tullut ilmoitusta valmistumisesta, joten kokonaistoimitusaika alkaa lähestyä jo normaaliolosuhteiden toimitusaikoja. Hyvällä tuurilla pyörä on ajossa reilussa viidessä viikossa, mutta huonommalla skenaariolla voinee venyä vielä parilla viikolla tuosta. Onneksi pyörää harkittaessa oli jo varauduttu niihin normaaliolosuhteiden 6-10 viikon toimitusaikoihin, kun koronakaan ei vaivannut.

R&M
13.05.2020, 14.59
Onneksi saat pyörän jo muutaman viikon sisään. Itselläni meni melkein koko viime kesä sivu suun kun odottelin 13 viikkoa tilauksen saapumista. Jos koronasta nyt mitään iloa on niin edes lyhyemmät tilausajat.

Pääsitkö koeajamaan eri vaihtoehtoja vai teitkö tilauksen tunteella? Hyvä valinta joka tapauksessa. Olen ihmetellyt ettei tämän kaltaisia pyöriä ole ollut laajemmin saatavilla. Toki tavarapyöriä ja pitkäperiä on ollut markkinoilla jo vuosia, mutta tässä yhdistyy samaan pakettiin ripaus maastokelpoisuutta ja urheilullisuutta (jos vertaa kilpailijoihin). Mielestäni mukava pyörä ajaa vaikka onkin painava kuormajuhta/perheajoneuvo.

Nuo valitsemasi matkustajan lisävarusteet tulivat tälle kaudelle uutuutena. Katselin itsekin tuota safety baria, mutta hankin jo viime vuonna passenger kitin. Sen lisukkeena on odottamassa tarakalle asentamista Yeppin lastenistuin. Safety bar lienee turvallisempi kun suojakehikko on lasten ympärillä, mutta nostokorkeus/kyytiin kiipeäminen on erilaista. Molemmissa lisävarusteissa on omat hyvät puolensa, kehikko toimii varmaan paremmin pienten lasten kanssa. Side loaderin sijaan aion asentaa pyörän perään tarakan levyisen tuplakoukun lastenpyörien satunnaista kuljettamista varten. Purionissa on vastaavasti itselleni riittävästi toimintoja tämän tyyppiseen pyörään, mutta yllättäen kello puuttuu. Pitäisi laittaa vanha sykemittari nippusiteillä ohjaustankoon kelloksi. Yhdellä akulla täälläkin mennään. Harvemmin on tarvetta tai vapaa-aikaa yli 70 km siirtymille.

Viime talvi meni lähes lumettomana ja jäi epäselväksi talvirenkaiden todellinen etenemiskyky. Kun vihdoin saatiin pikkupakkaset niin takarengas alkoi sutimaan mäissä ja lipsumaan mutkissa. Valitsin alle Marathon Winterit rullaavuuden takia. Pääkaupunkiseudulla pidetään ajoväylät aika hyvin aurattuina, joten en kokenut tarvetta Ice Spikereille, vaikka niissä olisi ollut parempi sivuttaispito. Multichargerin kanssa en törmännyt pakkasongelmiin kun on mahdollisuus säilyttää pyörää lämpimässä sekä kotona että töissä. Eipä niitä pakkasia muutenkaan ollut ja vain pari kertaa piti laittaa laskettelulasit kokeeksi päähän kun pakkanen läheni -10 astetta.

Enviolon pakkaskestävyydestä on kertynyt jotain kokemuksia Urban Arrowin talvikäytöstä. Vaihteisto ja takajarru jäätyivät pari vuotta sitten kovilla pakkasilla. Piti tyytyä yhteen vaihteeseen ja etujarruihin kunnes sain pyörän yöksi eteiseen lämpiämään. Näin pääsi käymään kun pyörä jäi poikkeuksellisesti räntäsateeseen ja kosteus pääsi vaijereihin. Kannattaa siis laittaa vaikka halkaistu kestokassi tarakan/lokarin päälle vaihteistolle ja vaijereille suojaksi, jos joutuu jättämään pyörän suojakelillä pihalle. Kahvat voi suojata esim. muovipusseilla tai Wobbseilla (lämpötumput). Talvisin ajon jälkeen otin tavaksi kääntää aina sopivan keskiväännön vaihteistolle kun pari kertaa jouduin ajelemaan ”porakonekadenssilla” (ykkösvaihteella). Vaijerit kannattaa myös öljytä kunnolla.

Jos tuosta enviolosta ei ole aiempaa käyttökokemusta niin vinkkinä voisin sanoa, että kannattaa vähän himmata polkemista kun kääntelee kahvaa (säästää vaihteistoa). Automaattivaihteistoa ei Multiin vielä saa, mutta voi olla että ensi vuonna. Boschin uusi Integrated automatic shifting (eSHIFT) löytyy ainakin jo Ternin uudesta pienemmästä HSD-mallista. Ranteensäästöllä on hintansa ja rahuskia pitänee laittaa lisää arviolta 1 k€.

Itse olen pitänyt lähes koko ajan Multichergerin sähköavustuksen embt:llä, joka itse säätää sopivaa tehoaluetta poljinvääntöä seuraillen. Eipä sitä silloin perusajossa paljoa joudu enviolon rullaa pyörittelemään. Sähköavustus nostaa vauhdin lähes heti yli 25 km/h ja tulee poljettua todella paljon avustustason yläpuolella kuin kuntopyörää konsanaan. Noin 26-28 km/h kohdalla tuntuu kuin olisi moottorijarru päällä, mutta vähän sen yli alkaa taas hivenen parempi rullaavuus. Eipä tuolla tasaisella yli 30 km/h vauhtia paljoa tule poljettua, paitsi myötätuulella. Yli 30 kg paino + varusteet päälle (4 kg ketjulukko, sadevarusteet, vaihtovaatteet, tietokone, eväät ja muut rojut) kipuaa pyörän arkipaino lähemmäs 40 kg. Siksi kiinnostaisi kokeilla tämän pyörän rinnalla jotain kevyempää suoratankoista sähköpyörää esim. Canyonin Roadlite:on 9.0:ää (15 kg). Eihän tämmöinen vanha, raihnainen ja pyöräilijöiden alinta kastia edustava sähköavustukseen tottunut pullamössö oikeaa polkupyörää kykene polkemaan. Pitäisi siis käydä tutustumassa Fazua Evation 1.0:een, joka on ymmärrykseni mukaan kevytavusteinen moottori (ylämäkijeesari). Mutta sillä pyörällä ei sitten kuljekaan mitään muuta kuormaa mukana.

Itse odottelen myös – paluuta etätöistä normiarkeen, jotta saisi päivittäisen ajorutiinin taas käyntiin.

Ramzez
13.05.2020, 16.32
Onneksi saat pyörän jo muutaman viikon sisään. Itselläni meni melkein koko viime kesä sivu suun kun odottelin 13 viikkoa tilauksen saapumista. Jos koronasta nyt mitään iloa on niin edes lyhyemmät tilausajat.

Toivotaan näin ja saadaan pyörä vielä tässä keväällä ajoon. Tiedostimme jo alkuvuodesta, että mikäli haluamme pyörän kesäksi ajoon, olisi tilaus tehtävä ajoissa, huomioiden pitkän toimitusajan. Tämä harkinta tosin tehtiin tammi-helmikuussa, kun korona oli lähinnä kiinalaisten riesa. Poikkeusolosuhteiden myötä hieman lykkäsimme hankintapäätöstä, mutta toisaalta sen seurauksena toimitusaika-arvio putosi huomattavasti ja uskon tilanteella olleen vaikutusta myös tehtyihin tarjouksiin pyörästä.


Pääsitkö koeajamaan eri vaihtoehtoja vai teitkö tilauksen tunteella? Hyvä valinta joka tapauksessa. Olen ihmetellyt ettei tämän kaltaisia pyöriä ole ollut laajemmin saatavilla. Toki tavarapyöriä ja pitkäperiä on ollut markkinoilla jo vuosia, mutta tässä yhdistyy samaan pakettiin ripaus maastokelpoisuutta ja urheilullisuutta (jos vertaa kilpailijoihin). Mielestäni mukava pyörä ajaa vaikka onkin painava kuormajuhta/perheajoneuvo.

Ei koeajettu, koska ainoat koeajopelit olisivat olleet Helsingissä ja nekään eivät kaikki olisi olleet niillä spekseillä mitä etsittiin. Sitten tuli korona, joka entisestään olisi hankaloittanut koeajomahdollisuuksia. Ennen hankintapäätöstä tehtiin kuitenkin vaimon kanssa hyvin syväluotaavaa tutkimusta aiheesta ja päätöksen tueksi luettiin ja katsottiin lukuisia arvosteluja ja eri foorumeiden kommentteja pyörästä, kuten myös Multichargerin kilpailijoista. Lopputuloksena R&M osoittautui kuitenkin järkevimmäksi, vaikka tosin itse henkilökohtaisesti tykkäsin myös Multichargerin visuaalisesta ilmeestä ja rakenteesta sekä jonkinlaisesta mielikuvasta, että pyörä on laadukkaasti tehty.


talvi meni lähes lumettomana ja jäi epäselväksi talvirenkaiden todellinen etenemiskyky. Kun vihdoin saatiin pikkupakkaset niin takarengas alkoi sutimaan mäissä ja lipsumaan mutkissa. Valitsin alle Marathon Winterit rullaavuuden takia. Pääkaupunkiseudulla pidetään ajoväylät aika hyvin aurattuina, joten en kokenut tarvetta Ice Spikereille, vaikka niissä olisi ollut parempi sivuttaispito.

Hyvä tietää, nastarenkaiden hankinta tulee meillekin ennen pitkää ajankohtaiseksi, koska pyörä on tarkoitus tulla ympärivuotiseen käyttöön.


Jos tuosta enviolosta ei ole aiempaa käyttökokemusta niin vinkkinä voisin sanoa, että kannattaa vähän himmata polkemista kun kääntelee kahvaa (säästää vaihteistoa). Automaattivaihteistoa ei Multiin vielä saa, mutta voi olla että ensi vuonna. Boschin uusi Integrated automatic shifting (eSHIFT) löytyy ainakin jo Ternin uudesta pienemmästä HSD-mallista. Ranteensäästöllä on hintansa ja rahuskia pitänee laittaa lisää arviolta 1 k€.

Jos tuo automaatti maksaa 1t€ lisää, niin ainakin itselleni olisi vaikea perustella sen lisäarvoa suhteessa käytettävään euromääräiseen panostukseen. Toisaalta sitä ei nyt tarvitse miettiä, kun tarkoitus ei ole pyörää heti uusia. Tuo polkemisen keventäminen kävikin ilmi myös muualla ja varmasti hyvä vinkki vaihteiston eliniän kasvattamiseksi.


Itse olen pitänyt lähes koko ajan Multichergerin sähköavustuksen embt:llä, joka itse säätää sopivaa tehoaluetta poljinvääntöä seuraillen. Eipä sitä silloin perusajossa paljoa joudu enviolon rullaa pyörittelemään. Sähköavustus nostaa vauhdin lähes heti yli 25 km/h ja tulee poljettua todella paljon avustustason yläpuolella kuin kuntopyörää konsanaan. Noin 26-28 km/h kohdalla tuntuu kuin olisi moottorijarru päällä, mutta vähän sen yli alkaa taas hivenen parempi rullaavuus. Eipä tuolla tasaisella yli 30 km/h vauhtia paljoa tule poljettua, paitsi myötätuulella. Yli 30 kg paino + varusteet päälle (4 kg ketjulukko, sadevarusteet, vaihtovaatteet, tietokone, eväät ja muut rojut) kipuaa pyörän arkipaino lähemmäs 40 kg. Siksi kiinnostaisi kokeilla tämän pyörän rinnalla jotain kevyempää suoratankoista sähköpyörää esim. Canyonin Roadlite:on 9.0:ää (15 kg).

Tämä on varmasti suurin kysymysmerkki kun pyörä saadaan, että miltä se omassa käytössä tuntuu ja miten sitten sitä käytetään ja millä asetuksilla. Ensisijaisesti pyörä tulee meidän perheen "kakkosautoksi" ja sillä voidaan esim. kuskata pyöräkärry perässä lapsia harrastuksiin. Työmatka-ajoon ei olla tätä edes ajateltu, vaan esim. itse kuljen jatkossakin luomupyörällä töihin niinä päivinä kun töiden suhteen auto ei ole välttämätön. Työmatka on suuntaansa 3km ja pääosin tasaista baanaa ilman yhtäkään liikennevaloristeystä, niin ei Multichargeria sille siirtymälle oikeastaan tarvitse.

Itsekin olen miettinyt pyörän kokonaispainoa, kun lisävarustelusta tulee vielä jonkin verran lisää kuormaa jo ennestään painavaan pyörään. Saa nähdä mikä merkitys sillä on. Esim. lukkoja olisi tulossa kolme erilaista, joista tosin mukana kulkenee kerrallaan vain kaksi kappaletta. Olemme jo tilanneet hälyttimellä varustetun taittolukon sekä runkolukkoon kiinni tulevan lyhyen ketjun. Näiden lisäksi tilaamme todennäköisesti järeän U-lukon ja 140-150cm ketjun.

Jos aikanaan muuton seurauksena työmatka pitenee, niin sitten pohdimme varmaan toisen sähköpyörän hankintaa, koska tavoite on, että perheessä olisi vain yksi auto ja muuten kulkeminen hoidettaisiin pääasiassa pyörillä. Hieman olen jo haaveillut R&M:n Supercharger 2:sta, mutta se ei todennäköisesti ole tämän vuoden asia. Odotellaan nyt ensiksi, että saadaan tuo Multicharger. :)