Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän kustannukset



#78
31.01.2020, 18.10
Tämmönen aihe tuli mieleen, kun omistin sähkömaasturin pari vuotta ja möin pois.
Pohdintana että milloin sähkömaasturin hinta putoaa nollaan, kun arvon alenema on luokkaa 1000€/v muutaman sadan kilometrin ajelulla.
Sinäänsä kuluvien osien kulutus ei rahallisesti ole paljoa, mutta arvon alenema ja huollot varauksella reilusti kalliimmat.
5k sähkiksen osa sarjat on luokkaa xt ja luomuna saman sarjan fillari maksaa pari tonnia. Kunnossa olevasta 2 tonnin luomufillarista saa 10v vanhanakin useita satasia.
Mutta mites 5v vanha sähkis jossa akku loppu ja moottorin kuntokin arveluttaa? Ei siitä kenenkään kannata luomua alkaa värkkäämään kun kampilaakerin kohdalla ruisleivän mentävä reikä. Moottori ja akkukin varaosina helposti 2 tonnia. Alkaako kaatopaikat täyttyä trendikkäistä sähköpyöristä vai tuleekohan motonetin valikoimaan sähkisten varaosia. Sama koskee myös sähköautoja.

ebike-harrastelija
31.01.2020, 18.19
Tätä olen itsekin miettinyt, kun eri merkkisten ja mallisten sähköpyörien omistajien käyttökokemuksia olen lukenut, ulkomailla ja Suomessa. Tuntuu että 2-3 vuotta on se raja, jonka jälkeen jotakin niin kallista sähköpuolella hajoaa ettei kannata enää korjata. Tämä tietty pätee nykyään lähes kaikkeen kaupan hyllyltä ostettavissa olevaan SER-jätteeseen. Pelkkä akku on jo monelle niin suuri summa, että uuden viehätys vie helposti voiton. Eritoten ns. premium-pyöreissä. Että saapa nähdä kuinka pitkälle itse pääsen polkemaan ekalla yli 1000 euroa maksaneella sähköpyörällä... Toivottavasti todella pitkälle usean vuoden ajan. ;)

Travelkicking
31.01.2020, 18.27
Naapurustossa asuva kaveri harrastaa käytännön syistä pyöräilyä - kortti ryypätty. Tuo kävi talkoissa ja sai palkkioksi 2 sähköpyöränraatoa - niistä ei ole syntynyt yhtäkään polkemista avustavaa pyörää, akkuongelma päällimmäisenä. Itse lasken niin, että yksi auto lähtee, kun sähköpyörä tulee. Sen on sitten oltava kunnollinen (tässä lukee takanapamoottori), liikennevakuuttaminen ei ole ongelma.

Mr_W
31.01.2020, 18.41
Riippuu tosiaan siitä miten osat kestävät ja myös valmistajien varaosien saatavuudesta (ehkä saa varaosia muutaman vuoden päästä, ehkä ei).

Jos moottorit kestävät keskimäärin kohtuullisen kauan (toivottavasti ainakin 5-10 vuotta) ja akutkin useita vuosia, niin luulisi käytettynäkin arvoa olevan jonkin verran. Akkumallit toivottavasti säilyvät markkinoilla pitkään.

5000 euroa tuskin on sähköavusteisen keskihinta, varmaankin kalliimmanpuoleinen harrastusväline. Voihan noita hintakehityksiä seurata jo vaikka Tori.fi:stä tai Fillaritorilta, löytyy käytettyjä sähköpyöriä laidasta laitaan ja ilmeisesti menevät kaupaksikin.

Mr_W
31.01.2020, 18.58
E-fillari.fi:n juttu asiaan liittyen: Mitä sitten, kun akku sippaa tai moottori hajoaa? (https://www.e-fillari.fi/mita-sitten-kun-akku-sippaa-tai-moottori-hajoaa/)

oppes
31.01.2020, 19.07
Hyvä huomio. Tuosta(kin) syystä kannatan jälkiasennusmoottoria. Noita (eteen, keskelle, taakse) uusii kohtuullisella kustannuksella. Eivät ole yhtä kauniita kuin runkoon integroidut alkuperäiset, mutta varaosien hinta on hyvinkin kohtuullinen.

ebike-harrastelija
31.01.2020, 19.27
Onko jollain kokemuksia sähköpyörän akun uudelleen kennottamisesta jonkun firman tekemänä? Netti, varsinkin Youtube tietty täynnä DIY-pätkiä kuinka akkuja kennotetaan - niistähän tietty voisi saada itselleen lisätienestejä, sähköpyörät tuskin on vähenemässä ihan heti. :)

#78
31.01.2020, 19.38
Taitaa nuo 18650 kennot (mitä yleisesti teslakin mukaan luettuna käyttää) olla aika arvokkaita, ettei aivan mahdottomia säästöjä kennottamisella pysty tekemää. Etenkin jos käyttää laadukkaita kennoja.

Fat Boy
31.01.2020, 19.38
Moottorin ohjauselektroniikka saattaa olla haastava hajotessaan. Moottori, alennusvaihteisto ja laakerointi aika perushommaa. Rattaitakin saa nykyisin aika hyvin teetettyä. Akkujen kennotusta tekee jo nyt firmoja ja taatusti moni harrastaja.

Oma ajatus on, jos hajoaa, niin ostan uuden mosan/akun tms. Ja yritän korjata vanhan. Jos Ajastaan hajoaa totaalisesti, niin sitten menee enemmän askarteluksi, jos pitää brosen tilalle bafangia sovitella.. [emoji23]

ebike-harrastelija
31.01.2020, 19.53
Taitaa nuo 18650 kennot (mitä yleisesti teslakin mukaan luettuna käyttää) olla aika arvokkaita, ettei aivan mahdottomia säästöjä kennottamisella pysty tekemää. Etenkin jos käyttää laadukkaita kennoja.Tää tuliskin lähinnä siinä vaiheessa harkintaan, jos muu osa sähköistä olisi vielä käyttökelpoisessa kunnossa mutta akku lopussa. Toki kuten Bosch on aktiivisesti estänyt DIY-säätöjen tekemisen moottoreilleen, varmaan kohta (ellei jo joku olekin) tekee saman akuille...

oppes
31.01.2020, 20.05
Tää tuliskin lähinnä siinä vaiheessa harkintaan, jos muu osa sähköistä olisi vielä käyttökelpoisessa kunnossa mutta akku lopussa. Toki kuten Bosch on aktiivisesti estänyt DIY-säätöjen tekemisen moottoreilleen, varmaan kohta (ellei jo joku olekin) tekee saman akuille...

Tuollaiset "merkki"valmistajien estoyritykset on tuomittu epäonnistumaan (vrt. printterien kasetit). Kun lähtee alun perin jälkiasennus- / tarviketoimittajien ratkaisuihin niin ei tarvitse huolehtia toimittajaloukkuun jäämisestä.

Pexi
31.01.2020, 20.25
Sama homma se on sähköpyörissä kuin perinteisissäkin. Tai autoissa. Jos haluaa optimoida kustannuksia eikä estetiikan suhteen ole intohimoja, niin ajaa halvalla käytetyllä romulla. Muutaman vuoden käytön jälkeenhän kaikista pyöristä tulee sellaisia, halpoja romuja. Estetiikka katoaa huomattavasti hitaammin, onneksi.

Jälkiasennusvehkeiden suurin puute estetiikan jälkeen on momentintunnistimen puute, joka tekee ajamisesta melko "erilaista". Nykyään on tosin ainakin periaatteessa jo saatavilla myös momentintunnistimella varustettuja nelikanttikeskiöitä, mutta mahtaako löytyä yhtään jälkiasennuskontrolleria, joka tuollaista osaisi hyödyntää?

harald
31.01.2020, 20.29
^asiantunteva kommentti. TSDZ2 keskimoottorissa on momentintunnistin. Aivan ehdoton mielestäni, ilman sitä sähköpyörästä tulee ... nojoo.. polkumopo. Tähän trolloloo smiley.

oppes
31.01.2020, 20.47
^^ Juu. Tuo momentintunnistimen puute / emulointi varmasti on se suurin jälkiasennusvehkeiden handicap. Paljonko tuosta sitten on valmis maksamaan hankintahinnassa ja myöhemmissä huolto-, uusinta- ja varaosien kustannuksissa jää jokaisen itsensä päätettäväksi. Jos lompakko olisi kunnossa, niin hakisin minäkin omani paikallisesta kivijalasta tai valmiibna verkosta enkä miettisi hankintahintaa. Köyhä joutuu optimoimaan.

Fat Boy
31.01.2020, 21.54
Minä taas en edes ostaisi sähköpyörää, jossa ei ole momentintunnistusta ja sen suhteen säädettävää avustusta.

#78
31.01.2020, 22.15
Mä kokeilin tollasta bafangin moottorista rakennettua pyörää... ei se niin huonolta tuntunut, etenkin jos ajelee itsekseen omaan tahtiin vaikkapa työmatkaa. Toisaalta aika hankala kaupungissa jossa joutuu seuraaman muita.

Fat Boy
31.01.2020, 22.28
Mä kokeilin tollasta bafangin moottorista rakennettua pyörää... ei se niin huonolta tuntunut, etenkin jos ajelee itsekseen omaan tahtiin vaikkapa työmatkaa. Toisaalta aika hankala kaupungissa jossa joutuu seuraaman muita.Tiellä varmaan ihan hyvä, mutta minä ajan sähkärillä 99.8% maastossa.

#78
31.01.2020, 22.37
Joo maastossa varmaan kans hankala kun lähtee heti hyökkäämään täysillä

PK1
31.01.2020, 22.59
Jälkiasennuskeskimoottorilla maavara myös heikkenee huomattavasti. Mä sähköistin jokunen vuosi sitten täysjoustoläskin Bafangin 1000W keskimoottorilla, mutta ei sillä enää maastossa voinut sen jälkeen ajaa kun moottori oli jokaisessa kannossa ja kivessä kiinni. Kadulla ihan hauska laite mutta kun sitä ei tule ajettua niin hukkainvestointi oli sekin.

ebike-harrastelija
31.01.2020, 23.57
Mun mielestä uudemmat Bafangin keskimoottorit on paremmin jo muotoiltua, ekat versiot oli kyllä kieltämättä aika vinkeän näköisiä. ;)

Iero
01.02.2020, 01.24
Sähkömoottorit kestänevät aika hyvin. Mekaaniset osat ainakin Bafangin tapauksessa näyttävät olevan aika edullisia, mitä olen nettikauppoja katsellut. Kallein lienee kontrolleri (satasen kieppeissä mallista riippuen) ja ajotietokone tyypistä riippuen kympeistä sataseen. Kontrolleri on moottorikotelon sisälle muotoiltu (päitäisiköhän ostaa varaosavarastoo), mutta noita ulkopuolisia osia varmaan voi korvata muunkin merkkisillä tuotteilla.

Akku ei liene ongelma, koska akun mukana tulee myös sopiva kiinnityslevy, jos akkutyyppi vaihtuu. Akku on tällä hetkellä kallein yksittäinen osa, mutta pikku hiljaa sekin halpenee tai samaan koteloon mahtuu enemmän kapasitettia, kun kennot kehittyvät.

Ahkerassa työmatka-ajossa kertynee vuodessa n. 5-15 tkm vuodessa. Itse kun en ole enää työelämässä, niin sähköpyörään on kertynyt reilu 3 tkm 4 kk:ssa. Ehkä sitten lämpimimmillä ilmoilla voi tulla vähän enemmän ajeltua, mutta vuosiajo jäänee kuitenkin alle 10 tkm. Olettaisin, että ilman suurempia remontteja ajelen 3 vuotta huoleti. Ehkä lisäakku menee hankintaan ja tietenkin noita kumeksia, ketjuja ja hammasrattaita kuluu jonkun verran.

Laskeskelin, että vakuutuksineen ja em. kuluineen + (uusi akku + 400 eur yllättäviin korjauksiin) keskimääräinen kuukausikulu olisi n. 125 eur olettaen, että 3 vuoden päästä pyörän arvo on 0 eur. Marlboro-miehen puolen kuun tubekit tuolla hinnalla just ja just saisi. Samalla hinnalla saa pyöräillessä savujen sijaan raitista ilmaa koko kuukauden, kun pysyy kaukana vilkkaasti liikennetyiltä teiltä.

Eihän se sähkötönkään pyörä ole aivan ilmainen. Vaimo myi moitteettomassa kunnossa ja vähän ajetun 5 vuotta vanhan luomun 50 eur ystävälleen. Hankintahinta oli reilu tonni + 200 eur satula meni mukana.:):mad:

Minun pyörät ovat päätyneet romuttamoon uusinnan yhteydessä, ja osa seisoo maalla puimalassa muistona.;)

oppes
01.02.2020, 17.59
Takaisin noihin kuluihin: Maksoin sähkösarjasta läskiin (järeimmällä akulla) ~1800€. Josko tuon nyt kolmeen vuoteen "poistaa" niin kuukausikuluksi tulee 50€/kk. Tuo siis rankimman mukaan laskettuna. Tosiasiassa kolmen vuoden kohdalla uusiksi mennee vain akku ja muut osat vielä jatkavat, eli kk-kulu pienenee. Mielestäni sähköfillaroinnin "kustannus/kulu" kyllä hukkuu mennen tullen tälläkin foorumilla pyörivien "tosi-pyöräilijöiden" parin vuoden välein vaihtuvien maantiepyörien kiekkojen ja muiden kevennys-/viritysosien kustannuksiin.

Iero
01.02.2020, 19.06
Takaisin noihin kuluihin: Maksoin sähkösarjasta läskiin (järeimmällä akulla) ~1800€. Josko tuon nyt kolmeen vuoteen "poistaa" niin kuukausikuluksi tulee 50€/kk. Tuo siis rankimman mukaan laskettuna. Tosiasiassa kolmen vuoden kohdalla uusiksi mennee vain akku ja muut osat vielä jatkavat, eli kk-kulu pienenee. Mielestäni sähköfillaroinnin "kustannus/kulu" kyllä hukkuu mennen tullen tälläkin foorumilla pyörivien "tosi-pyöräilijöiden" parin vuoden välein vaihtuvien maantiepyörien kiekkojen ja muiden kevennys-/viritysosien kustannuksiin.

Varmaankin olemassa olevaan runkoon itse tehtynä rahaa säästyy. Halvimmillaan taitaa saada etuvetopaketin akkuineen alle tonnin. Ja varmasti silläkin ajelee käytöstä riippuen helposti kymmenen vuotta tavallista asiointi- ja vapaa-ajan pyöräilyä. Akku taitaa mennä vaihtoon ainakin kerran. Joten koko sijoitus 10 vuoden ajalle olisi n. 1200 eur = 1120 eur/vuosi, reilu kymppi kuussa.

Tuo minun laskelma perustui uuteen fättäriin valmiiksi asennettuun 1000 W pakettiin. Todellisuudessa minä ajelen tuolla paketilla loppuelämäni, ellei nyt tule jotakin aivan mullistavaa kehitystä tällä alalla.

On monenlaisia tarpeita ja intohimoja/rahakukkaroita, joten jokainen keissi pitää laskea erikseen. Varmaa on ainakin se, että ostaessa uusi pyörä maksaa aina enemmän kuin käytettynä myytäessä.:)

ebike-harrastelija
01.02.2020, 19.33
Sähköpyörän kustannukset tuntuu paljon pienemmiltä, kun niitä peilaa auton kustannuksiin - tulee useimmiten tässä suhteessa jopa pelkkää säästöä. :)

MRe
01.02.2020, 20.02
Kustannukset tuntuu suhteellisilta aina riippuen mitä ollaan hankimassa. Fillarissa 500 EUR jo tuntuu, autoa hankkiessa sen verran laittaa johonkin tarpeettomaan lisävarusteeseen, omassa autossa kestovahaus maskoi muistaakseni tonnin. Asuntoa ostaessa kauppa harvoin kaatuu 5000 EURoonkaan.

Eikä viiden tonnin luomufillaristakaan viiden vuoden päästä saa kuin ehkä tonnin. Tai tyhmä on se joka maksaa enemmän.

#78
01.02.2020, 20.14
Pyöräily on siitä hauska harrastus että sitä voi harrastaa just sellaisella budjetilla kuin itselle sopii. Joskus opiskeluaikaan ostin puolustusvoimien varikolta 5 markalla kaks fillaria joista sai kasattua yhden ehjä. Tosin siihen joutui ostamaan uuden isomman takarattaan matkan helpottamiseksi.
Mutta jos sähköpyörällä korvaa taloudessa yhden auton niin säästöä syntyy laski sen miten tahaansa.

izmo
01.02.2020, 20.18
Voi veljet... onko mun sähkäri ihan arvoton vaikka maksoi tonneja mutta on se hauska laite porukka lenkillä kun muut hikoo ja työntää pyöriä lumi kinoksessa ja mä ajan vaan :eek:

oppes
02.02.2020, 13.56
Sähköpyörän kustannukset tuntuu paljon pienemmiltä, kun niitä peilaa auton kustannuksiin - tulee useimmiten tässä suhteessa jopa pelkkää säästöä. :)

Rehellisyyden nimessä pitänee todeta, että eiväthän nuo ihan vertailukelpoisia ole. Tai sitten jos joku on auton hankkinut, mutta pystyy helposti tuon korvaamaan polkupyörällä (sähköavusteisellakin), on investointi omaan autoon jo alun perin ollut kohtuullisen typerä. Joo - ja varmasti jotain hyviä yksittäistapausesimerkkejä löytyy, mutta isommassa kuvassa....

oem
02.02.2020, 15.08
Huonon sijoituksen, (auto), käyttökuluja voi pienentää ottamalla auto pois liikennekäytöstä siksi aikaa kun ei sitä käytä, ruksilla "toistaiseksi". Säästää vakuutuksessa ja käyttöverossa. Jos olen ymmärtänyt oikein, on mahdollista pitää vakuutus voimassa pienehköllä summalla, (10-20€), jolloin ilmoitus trafille riittää kun ottaa sen uudelleen käyttöön eikä uutta vakuutusta tarvitse ottaa. Vakuutusyhtiölle pitää kyllä ilmottaa liikenteestä poisto ja käyttöön otto.
Tekisin noin jos olisi tiedossa vaikka kuukauden jakso. Jotain minimiveloituksia saattaa olla.

Fat Boy
02.02.2020, 18.45
Huonon sijoituksen, (auto), käyttökuluja voi pienentää ottamalla auto pois liikennekäytöstä siksi aikaa kun ei sitä käytä, ruksilla "toistaiseksi". Säästää vakuutuksessa ja käyttöverossa. Jos olen ymmärtänyt oikein, on mahdollista pitää vakuutus voimassa pienehköllä summalla, (10-20€), jolloin ilmoitus trafille riittää kun ottaa sen uudelleen käyttöön eikä uutta vakuutusta tarvitse ottaa. Vakuutusyhtiölle pitää kyllä ilmottaa liikenteestä poisto ja käyttöön otto.
Tekisin noin jos olisi tiedossa vaikka kuukauden jakso. Jotain minimiveloituksia saattaa olla.Ei tartte edes ilmoittaa vakuutusyhtiölle. Trafin sivuilta vaan liikennekäytöstä poisto, joka taisi maksaa 5€ ja sisältää tulevan liikennekäyttöön ottamisen. Vakuutussopparista riippuu, mitä sinne jää. Yleensä edullinen karsittu osakasko. Ja kun ottaa ajoon, taitaa mennä minimissään 10€ auton käyttömaksua ja dieselveroa, vakuutuksissa ei minimiveloitusta, ainakaan mulla.

Esim. Matkailuauton verot ja veroluontoiset tekee noin 1000€/v. Joka meinaa sitä, että otan sen pois liikennekäytöstä jos viikkoon ei ole reissua tiedossa. Ja yleensä ajan sen metsäpalstalle, jossa sitä voi käyttää mökkinä kunnes tekee mieli reissata.

Kannattaa vain muistaa ottaa liikenteeseen, muuten tonni on äkkiä pikkuraha.

Хуй
02.02.2020, 20.37
Sähköpyörän kustannukset tuntuu paljon pienemmiltä, kun niitä peilaa auton kustannuksiin - tulee useimmiten tässä suhteessa jopa pelkkää säästöä. :)

Eiköhän halpa auto tule kilometriä kohti selvästi halvemmaksi, jos työpaikka ei ole aivan nurkan takana. Jollain japanilaisella viiden tonnin kiesillä pystyy usein ajamaan ties kuinka kauan ilman suuria korjauskuluja.

Mikään pyöräily ei kilometriä kohti ole superhalpaa, jos välineisiin ruvetaan satsaamaan. Halpaa se on vain kestävällä peruspyörällä.

ebike-harrastelija
02.02.2020, 21.45
Mielenkiintoisia näkökulmia auto vs. sähköpyörä, siinä määrin että täytyykin ottaa kynä ja ruutupaperia ja hiukan laskeskella. Hiukan jotain arvioita päässä pyöritellytkin summista. Koska pihassa kakkosautona varmaankin nykyään alle 2000 euron pikkukosla, johon palaa x määrä euroja vuodessa ajoi tai paistoi. Toki hyvä hätävara, jos isompi ns. ykkösauto joutuu huoltoon, mutta sitten taas meillä on taksi ja vuokrattavat autot vaihtoehtoina. Auton hajoamisia ei tietty tapahdu usein, jos valitsee oikean merkin oikeilla kilometreillä ja huoltohistorialla...

Ai mistä tällainen peruslaiska suomalainen keskituloinen keskiverrosti ylipainoinen duunari innostui aiheesta? No, mm. koska tämä blogi: https://autotonperhe.vaikuttajamedia.fi/ ja youtubessa tällaiset pätkät: https://youtu.be/C4nSo3uTOEE tai https://youtu.be/KTT7i3SKpMQ tai https://youtu.be/3YPSQHz48xo
Ja tietty tältä foorumilta jo aiemmin löytynyt https://youtu.be/PxX-8NcCNlY

Ja koska jos uskaltaa laittaa vähän isomman nipun euroja tiskiin, niin sitä saa vähän paremman ja hauskemman sähköpyörän allensa. :)

Mr_W
02.02.2020, 22.03
Tuolta Autoton perhe -blogista (kiitos vinkistä! ^) löytyi myös kirjoitus Näin paljon säästimme autosta luovuttuamme (https://autotonperhe.vaikuttajamedia.fi/2019/10/04/nain-paljon-saastimme-autosta-luovuttuamme/):


Meidän ”edullisen” auton kulut tekivät siis yhteensä 4156,60€ vuodessa ja kahden sähköpyörän kulut 2044,20€ vuodessa. Autosta luopumalla meidän perhe säästää vuodessa 2112,40€.

#78
02.02.2020, 22.04
Mulla kustannussäästöt tapahtui kun ostin 3v sitten sähköpyörän ja möin toisen auton pois. Vuosi sitten vaihdoin taas sähköpyörän cycloon. Tosin talvella kun aurauskin on vähän myöhässä ja cyclo ei liiku kuin kantamalla(mihin se tietysti on suunniteltukin) niin silloin mennään joko täpärillä tai kävellen

Smo
02.02.2020, 22.12
Kustannukset tuntuu suhteellisilta aina riippuen mitä ollaan hankimassa. Fillarissa 500 EUR jo tuntuu, autoa hankkiessa sen verran laittaa johonkin tarpeettomaan lisävarusteeseen, omassa autossa kestovahaus maskoi muistaakseni tonnin. Asuntoa ostaessa kauppa harvoin kaatuu 5000 EURoonkaan.

Eikä viiden tonnin luomufillaristakaan viiden vuoden päästä saa kuin ehkä tonnin. Tai tyhmä on se joka maksaa enemmän.

Tää köyhä vihervassari on ajellu keskimäärin dyykkifillareilla, joten vaikka 1300€ fillarin sai puoleen hintaan ja meni "firman piikkiin" tuntui se kalliilta. Sähköosat yhteen jäykkäperään makso ehkä 500€ mutta se olikin taideprojekti. Sitten joskus aikoinaan saattoi silmää räpäyttämättä ostaa vajaan parin tonnin purjeen.

+€+
02.02.2020, 22.21
Tuolta Autoton perhe -blogista (kiitos vinkistä! ^) löytyi myös kirjoitus Näin paljon säästimme autosta luovuttuamme (https://autotonperhe.vaikuttajamedia.fi/2019/10/04/nain-paljon-saastimme-autosta-luovuttuamme/).

Häiritsee tuo kohta 588 euroa vuodessa kahden pyörän huoltoihin. Pyörän huolto on kuitenkin niin helppo tehdä itse että ihmettelen tuota. Varsinkin kun kirjoitusten perusteella näyttäisi olevan aika sniidu pariskunta .xls laskelmineen eivätkä vaikuta ihan kädettömiltäkään.

Itse aloitin pyöräilyn uudestaan juuri sähköpyörillä ja nyt on kulunut reilu kymppitonni kaikkeen mahdolliseen. Sisältää 2 sähköpyörää ja pian niiden oston jälkeen huomasikin että eihän niitä voi käyttää ja huoltaa ellei satsaa vaatteisiin ja työkaluihin isolla kädellä.

Kunnollinen huoltoteline, setti erikoistyökaluja, talvitakit, kesätakit, välikelintakit, kesäkengät, talvikengät, flättipolkimia, lukkopolkimia, klosseja, kaikille mahdollisille keleille erilaisia hanskoja, erilaisille keleille housuja, kasa ketjuja, pakkoja, stemmejä, tankoja, satuloita, pesuaineita, matalapainepesuri, erilaisia kypäriä, naamamaskeja, pipoja, erilaisia kommandopipoja eri keleille, ajopaitoja, juomarakkoja, juomapulloja jne.

Prkl kun alkaa listaamaan mitä harrastuksen ALOITTAMINEN maksaa niin kyllähän sitä rahaa palaa. Vielä lisäksi tuli luomupyörät tuohon päälle jota tuo kymppi ei sisällä...

Mutta mitään en muuttaisi eikä kaduta. Auto on jäänyt aikalailla käyttöä vaille.

ps. Arvonalenema ei kinosta kun en ole myymässä.

#78
02.02.2020, 22.21
Niin onhan ne kustannukset aika suhteellisia kun 100 pakka ja ketju tuntuu kalliilta, mutta autossa ei niin pientä vikaa voi olla että satasella selviäis

Хуй
02.02.2020, 22.24
Tuolta Autoton perhe -blogista (kiitos vinkistä! ^) löytyi myös kirjoitus Näin paljon säästimme autosta luovuttuamme (https://autotonperhe.vaikuttajamedia.fi/2019/10/04/nain-paljon-saastimme-autosta-luovuttuamme/).

Luin tuon, enkä huomannut, että siinä olisi laskettu kilometrikohtaista kulua.

Veljeni ajaa noin 50 (edestakaisin 100) kilometrin työmatkaa, jota varten hän hankkii pari sataa tuhatta ajetun japanilaisen, jonka ajaa loppuun saakka (ensimmäinen kallis remontti, jolloin jokin firma käy hinaamassa auton ilmaiseksi kierrätykseen). Silloin mittarissa voi olla jo liki puoli miljoonaa kilometriä. En usko, että sähköpyörällä pääsee yhtä alhaiseen kilometrikuluun.

Tilanne tietenkin muuttuu, jos kilometrejä tulee vähän, koska autosta on niin paljon juoksevia kuluja.

#78
02.02.2020, 22.30
Juu, tää asia on unohdettu monella taholla että ihmiset maakunnissa ajaa 100km työmatkaa päivittäin. Itsekin joskus ajoin 60km suunta eikä se silloin tuntunut miltään, mutta en enää lähtis. Kymppi sivu on ihan jees.

Smo
02.02.2020, 23.22
* Kymppi sivu on ihan jees.

Menee dyykatulla luomufillarilla ilmaiseksi alle puoleen tuntiin :)

grebe
05.02.2020, 09.08
Pyöräilyyn menee rahaa just sen verran kun siihen laittaa. Ja sama autoilussa, kun sekin tähän vedettiin mukaan. +€+ ja Smo:n lähetymistavat asiaan ovat hyviä esimerkkejä. Tätä syvällisempää pohdintaa en pysty tästä asiasta tuottamaan, mutta kannoin näköjään kuitenkin korteni kekoon.

Fat Boy
05.02.2020, 09.22
Kun autot niin miksei muutkin. Harrastus/hauskanpitovälineenä sanoisin, että sähköpyörä on aika paljon edullisempi ja helpompi, kuin enska/crossipyörä tai moottorikelkka. Ja silti se tarjoilee jossain määrin samaa fiilistä myös tasamaan asukille.

Mutta autoon verraten.. Jos pyörä pystyy korvaamaan auton kokonaan, niin säästöä syntyy, mutta omalla kohdalla auto on välttämättömyys, joten sen kiinteät kulut menee joka tapauksessa. Jolloin varsinainen kilometrikohtainen lisä on niin pieni, ettei se oikein fillarointiin kannusta.

Ramzez
05.02.2020, 11.41
Mielenkiintoinen keskustelu. Olemme jo pidemmän aikaa perheessämme olleet sitä mieltä, että pyrimme asuinpaikasta lähtien varmistamaan, ettei toiselle autolle olisi tarvetta ja sen voisi siten korvata kunnollisella sähköpyörällä. Tämä perustuu siihen ajatukseen, että polkupyörä ei välttämättä vaadi erillistä vakuutusta ja siitä ei juokse vuotuisia veroja. Lisäksi jos osaaminen riittää pyörän huoltoon, ovat huollot todennäköisesti selvästi halvempia kuin henkilöautoon. Näihin asioihin vaikuttaa kuitenkin lukematon määrä eri seikkoja ja jokaisen elämäntilanne on varmasti omanlaisensa, jolloin auton korvaaminen sähköpyörällä riippuu eri asioista.

Esimerkinomaisesti perheelle tilanne on seuraava:

Nelihenkinen perhe, jossa kaksi alle kouluikäistä lasta. Lasten pitää päästä harrastuksiin, johon käyttöön olemme harkinneet sähköpyörää. Taloudessa on yksi auto, koska oman työni puolesta joudun melko paljon matkustamaan. Valtaosa automme vuotuisista kilometreistä kohdistuukin työajoihin. Tässä on se etu tapauksessamme, että matkapäiviltä saan kilometrikorvauksen ja päivärahat, jolloin nämä korvaukset osin kattavat myös auton omistamisesta syntyviä kuluja. Koska auto kulkee biokaasulla, ovat polttoainekustannukset selvästi edullisempia kuin vastaavassa bensa- tai dieselautossa. Lisäksi käytetyn kaasuauton hankintakustannus on keskimäärin selvästi edullisempi kuin esim. ladattavan hybridin (ja pidempiä matkoja ajavalla kilometrikustannus on edullisempi). Joka tapauksessa yksi auto löytyy ja sitä käytetään perheen kulkemisiin aina kun sitä tarvitaan. Parkkipaikalla seisottaminen ei sinänsä ole järkevää, koska kulut juoksevat joka tapauksessa. Lisäetuna on tietysti meidän kohdalla se, että allekirjoittanut pystyy tekemään valtaosan autoon kohdistuvista huolloista ja korjauksista itse, jolloin keskimääräinen huoltokustannus on selvästi alhaisempi kuin jos auto vietäisiin aina ulkopuoliselle huollettavaksi. Toki kaasujärjestelmän vuosihuollot, ilmastointihuollot ja nelipyöräsuuntaukset ym., joiden laitteet maksaisivat omaisuuksia, ei kannata tehdä itse.

Polkupyörä sen sijaan, sähköisenäkin, on kuitenkin melko yksinkertainen laite ja omasta mielestäni suht edullinen (vaikka hankintahinta olisi korkeampi). Eniten tulevassa sähköpyöräilyssä jännittää oikeastaan pyörän mahdollinen varkaus tai ilkivalta, vaikka näitä toki pyritään asianmukaisin keinoin taklaamaan.

grebe
05.02.2020, 15.20
Kun autot niin miksei muutkin. Harrastus/hauskanpitovälineenä sanoisin, että sähköpyörä on aika paljon edullisempi ja helpompi, kuin enska/crossipyörä tai moottorikelkka. Ja silti se tarjoilee jossain määrin samaa fiilistä myös tasamaan asukille.

Mutta autoon verraten.. Jos pyörä pystyy korvaamaan auton kokonaan, niin säästöä syntyy, mutta omalla kohdalla auto on välttämättömyys, joten sen kiinteät kulut menee joka tapauksessa. Jolloin varsinainen kilometrikohtainen lisä on niin pieni, ettei se oikein fillarointiin kannusta.

Harva ostaa pyörää säästääkseen. Toki niitä on. Tätä en siis nimen omaan ymmärtänyt, että miten voi yleistää, että pyöräily on enskailua halvempaa. Itse möin 3 vuotta vanhan 450 enskan pois ja laitoin tonnin lisää rahaa, että sain maastopyörän. Sähköpyörään meni vielä puolet enemmän rahaa. Kaikki nuo olisi saanut halvemmallakin. Eli sitä rahaa menee just niin paljon, kun haluaa näihin rahaa laittaa.

Alkuperäisen kysyjän pohdintaan, mikä on viisi vuotta vanhan paskaksi ajetun sähköpyörän arvo. No ei varmaan kummoinen, kun ei auton, enskan tai minkään muukaan, josta on moottori paskana. Tai jos ostan puhelimen ja se on viiden vuoden päästä rikki, niin arvo lienee aika lähelle nollaa. Mitä vähemmän laittaa rahaa vehkeisiin kiinni, sitä vähemmän voi hävitä.

oppes
05.02.2020, 20.33
Harva ostaa pyörää säästääkseen. Toki niitä on. Tätä en siis nimen omaan ymmärtänyt, että miten voi yleistää, että pyöräily on enskailua halvempaa. Itse möin 3 vuotta vanhan 450 enskan pois ja laitoin tonnin lisää rahaa, että sain maastopyörän. Sähköpyörään meni vielä puolet enemmän rahaa. Kaikki nuo olisi saanut halvemmallakin. Eli sitä rahaa menee just niin paljon, kun haluaa näihin rahaa laittaa.

Alkuperäisen kysyjän pohdintaan, mikä on viisi vuotta vanhan paskaksi ajetun sähköpyörän arvo. No ei varmaan kummoinen, kun ei auton, enskan tai minkään muukaan, josta on moottori paskana. Tai jos ostan puhelimen ja se on viiden vuoden päästä rikki, niin arvo lienee aika lähelle nollaa. Mitä vähemmän laittaa rahaa vehkeisiin kiinni, sitä vähemmän voi hävitä.

On varmaan ihmisiä, jotka ostavat harrastaakseen (kuten minä) - Harrastuksella ei ole hintaa :) Ja sitten on ihmisiä, jotka ostavat "oikeaan tarpeeseen tai muuten järkevään käyttöön". Molemmat ostavat varmaan ehkä hintaviakin vehkeitä, mutta ensinmainitut tekevät sen tunteen pohjalta, tarpeeseen ostavat järjen :)

fyndi
05.02.2020, 23.13
Kustannukset jaettuna pyörän eliniällä. Mutta miten pitkään voi olettaa että sähköpyörä on käyttökuntoinen? Mikä on sähkiksen elinajan odote? Meillä on landella vanhimmat ajokuntoiset luomut jo 60 vuotiaita. Onko nyt ostetulla sähköpyörällä vielä elämää 10-15 vuoden kuluttua?

ebike-harrastelija
06.02.2020, 00.21
Kustannukset jaettuna pyörän eliniällä. Mutta miten pitkään voi olettaa että sähköpyörä on käyttökuntoinen? Mikä on sähkiksen elinajan odote? Meillä on landella vanhimmat ajokuntoiset luomut jo 60 vuotiaita. Onko nyt ostetulla sähköpyörällä vielä elämää 10-15 vuoden kuluttua?Eka sähköpyöräni on pian jo 7 vuotias, akku vielä ok ja muutenkin niin sähkö- kuin muu mekaaninen puoli pelittää. Kilometrejä tuolla ajettu alle tuhat varmaankin, ja säilytetty kuin kukkaa kämmenellä (nytkin vierashuoneessa kuivassa jalämpöisessä... :)). Perus kiinalainen etunapamoottorinen tarakka-akulla.

Eli ts. paljolti nähdäkseni riippuu, miten tätäkin kampetta käyttää ja ylläpitää/huoltaa, ja kuinka monimutkaista sähkötekniikkaa pyörään on laitettu. Akkuhan näissä useimmiten ekana tulee tiensä päähän, joka ei ole halpa ja monella varmaan vaaka painuu tässä vaiheessa uuden pyörän ostamisen puolelle.