PDA

Näytä tavallinen näkymä : Xcm kisat jäykkäperällä



Rantsi
31.01.2020, 14.00
Palkitsen itseni talven treenien jälken uudella pyörällä.Ht;ta tekis mieli mut lyhytjoustoinen on myös vaihtoehtona.
Ajatuksena ajella muutama xcm kisa, mutta...onko näissä maasto yleisesti niin helppoa että ht;llä pärjää?
Yleisesti ajelen muuten suht hyväpintaista polkua, pururata, tms.

Paksupolkija
31.01.2020, 23.01
Pitkällä matkalla jaksat ajaa täpärillä paremmin. Kuitenkin pääosan ajosta poljet satulasta niin 40+ km alkaa jäpärillä tuntua kun joutuu keventelemään vaikka maasto ei olisikaan kovin röykkyistä. Alkaa se pieni ja loiva vesikuoppakin ja kihara tuntua ja 5cm korkuiset juuret hakkaa hanuriin

nure
01.02.2020, 08.52
^Kyllä sitä ollaan herkkiä, ei siinä satulassa tarvi istua kuin tatti. Jäykkäperällä pärjäät aivan hyvin ja tekniikkakin kehittyy kun ei jousitus korjaa joka pikku nyppyä... IMO...

Jami2003
01.02.2020, 09.53
Tuohan on ihan täysin kiinni budjetista. Jos 1500 euroa tai alle osta jäykkäperä. Jos kolme tonnia osta kevyt xc täpäri. Molemmilla ajaa XCM mutta jos katsoo mitä tahansa kisoja, kärkeä tai porukkaa yleensä niin kyllä nykyaikaiset XC täpärit on niin polkemis tehokkaita että niitä enemmistö käyttää.

Ja nuo höpötykset "oppii ajamaan" voi jättää omaan arvoon. Joka pyörässä on omat ominaisuutensa joihin oppii. Se että pitäis ensin opetella jäykkäperällä jos haluaa täpäriä on ihan tuubaa...

Paksupolkija
01.02.2020, 11.11
Joo en omasta mielestä kirjottanut ettei pärjää vaan täpärillä jaksaa paremmin jos yhtään epäilyttää oma kunto. Ainahan se on kuskista kiinni.

nure
01.02.2020, 11.42
Jami, miksi suurin osa sitten ajaa täpäreillä, siis helpompaa ja kevyempää=Ei vaadi kuskilta niin paljoa? En väittänyt että asia on niin vaan on mielipiteeni asiasta, siis kai sekin suodaan... ;-)

Brutalix
01.02.2020, 11.47
Jami, miksi suurin osa sitten ajaa täpäreillä, siis helpompaa ja kevyempää=Ei vaadi kuskilta niin paljoa? En väittänyt että asia on niin vaan on mielipiteeni asiasta, siis kai sekin suodaan... ;-)

Vaihteitakin näkyy suurimmalla osalla olevan, ja joustokeulia. Tätä se on, kun aina pitää vaan päästä helpolla kaikessa.

Jami2003
01.02.2020, 12.03
Niin nure, kun puhutaan kisoista niin oletan että sinne pyritään ottamaan mahdollisimman hyvä kalusto jolla pärjää kevyemmin eli tulos on mahdollisimman hyvä.

Tosiaan kisaan voi mennä vaikka yksipyöräisellä maastopyörällä jos halua kisasta mahdollisimman haastavan. Ketjun aloittajan kysymyksen asettelusta minusta käy kuitenkin ilmi että hän pohdiskelee mahdollisimman sopivaa kalustoa. Ei kalustoa joka ulosmittaa maksimaalisesti kunnon antamatta kuitenkaan maksimaalisesta etua kisaan.

Jami2003
01.02.2020, 12.07
Vaihteitakin näkyy suurimmalla osalla olevan, ja joustokeulia. Tätä se on, kun aina pitää vaan päästä helpolla kaikessa.Joo mulla on vaihteellinen täysjäykkä maastopyörä, jäykkäperä ja täpäri. Myönnän olevani sen verran kermaperse että ajelen täpärillä kisat jos yhtään on teknisempää. En näe mitään lisäarvoa että ajelisin sen tuolla täysjäykällä. Se on muihin ajeluihin.

Cyclolla olen ajanut kerran xcm kisat ja se sinkulana ilman jarruja on tietenkin kovien jätkien pyörä. Tai toi yksipyörä. Muut fuskaa.

Rantsi
01.02.2020, 13.11
Niin nure, kun puhutaan kisoista niin oletan että sinne pyritään ottamaan mahdollisimman hyvä kalusto jolla pärjää kevyemmin eli tulos on mahdollisimman hyvä.

Tosiaan kisaan voi mennä vaikka yksipyöräisellä maastopyörällä jos halua kisasta mahdollisimman haastavan. Ketjun aloittajan kysymyksen asettelusta minusta käy kuitenkin ilmi että hän pohdiskelee mahdollisimman sopivaa kalustoa. Ei kalustoa joka ulosmittaa maksimaalisesti kunnon antamatta kuitenkaan maksimaalisesta etua kisaan.

Rantsi
01.02.2020, 13.43
Ikää +50 ja kisoihin mennään lähinnä hauskan harrastuksen puitteissa.
Aiemmin en ole xcm kisoissa ollut ja lähinnä arvon maaston pintaa, löytyykö juurakko/kivikko osuuksia vai neulasränniä ja pururataa.
Rahaa on tarkoitus käyttää ~3000€

Jami2003
01.02.2020, 13.59
Vaihtelee noi XCM kisat todella paljon. Teknisesti kaikki on varmaan helpohkoja ja haaste tulee nimenomaan juurakosta jna. Sitten on sellaisiakin kisoja mitkä ovat valta osittain pelkkää soratietä ja neulaspolkua.

Tolla budjetilla saa todella hyvän XC täpärin ja high end jäykkäperän. Se on melkein se ostettava kumpaa enemmän tekee mieli. Tietysti ei voi korostaa että se sopiva geometria ja koko on vielä tärkeämpää kuin jouston määrä.

Brutalix
01.02.2020, 16.04
Cyclolla olen ajanut kerran xcm kisat ja se sinkulana ilman jarruja on tietenkin kovien jätkien pyörä. Tai toi yksipyörä. Muut fuskaa.

Joo, ja sitten kannattaa ottaa reppuun viikon eväät. Ja tankoon telamiina tai pari roikkumaan. Pehmeä nykyihminen laittaa ne tellut tarakalle kun ei kestä niiden heilumista. Sitten kun vielä säätää jarrut laahaamaan, niin aijai.

Mutta siis, kyllä mä ihmettelen tätä keskustelua siitä, millä pärjää missäkin. Kyllähän sitä pärjää vaikka millä vaikka missä, mutta jos on tarkoitus että ei oo koko ajan ihan perseestä, niin luulisin että enemmänkin kiinnostaisi että millä olisi hauska ajaa missäkin. Ja myönnän että se vaihtelee, joku tykkää ajaa ne tellut tarakalla kumit tyhjänä ja toivotan kaikkea hyvää hänellekin vaikken itse vastaavaa valintaa tekisi.

Eniten oikeastaan ihmettelen tarvetta kauhistella ja vähätellä muiden valintoja.

Brutalix
01.02.2020, 16.09
Jaa niin ja jos nyt vähän aiheestakin. Olen itse kolistellut vähät marakisani jäykkäperällä, ja tuntuu että selkä on kovilla kun matka pitenee, ellei nyt ihan hiekkatietä ajeta. Tavoitteena olisi nyt ajella pidempiä keikkoja ja ehkä ensi vuonna Kaldoaivi. Mitään kilpailullisia tavoitteita en elättele, mutta olisi kiva ettei nyt ihan koko ajan sattuisi. Jumppaan selkää kyllä joogalla ja kahvakuulilla, mutta jos heittäisi rahaa täpärikauppiaalle, niin auttaisiko se merkittävästi? Vai pitäisikö miettiä jotain 5” läskiä?

Jami2003
01.02.2020, 16.24
No kyllähän joku 120 mm joustava täpäri vaimentaa paljon verrattuna jäykkäperään. Riittääkö se selälle riippuu selästä. Mun mielestä läski on hyvä pehmeässä maastossa ja talvella. Ei kivikossa, juurakossa tai jossain suomi xcm:ssä. Mutta siitäkin on toisia näkemyksiä.

Pete Riemu
01.02.2020, 17.38
Mitä tuo lyhenne Ht tarkoittikaan? En ilennyt kysyä sitä ja toivoin, että se selviäisi keskustelun edetessä.... Ei välähdä jostakin syystä, vaikka kuinka käytän mielikuvitusta molemmilla kielillä...

Brutalix
01.02.2020, 17.41
Mitä tuo lyhenne Ht tarkoittikaan? En ilennyt kysyä sitä ja toivoin, että se selviäisi keskustelun edetessä.... Ei välähdä jostakin syystä, vaikka kuinka käytän mielikuvitusta molemmilla kielillä...

HardTail eli jäykkäperä. Hiukan epäloogisesti se kai yleensä vihjaa myös, että keulassa olisi joustoa.

Samuli1 on lanseerannut hooteelle termiä ”jäpäri”, joka kyllä saisi vakiintua. Läskipyörä olisi sitten varmaan ”läpäri”, mutta mikä olisi täysjäykkä? Täjäri?

Pete Riemu
01.02.2020, 17.45
Kiitti, en ollutkaan kuullut jäpärin enkkuversiota.

Rantsi
01.02.2020, 17.46
Hard tail= jäykkäperä
FS= full suspension

Rantsi
01.02.2020, 17.46
Eli täysjousto.

Pete Riemu
01.02.2020, 20.10
FS olikin jo tuttu.... Täpärin ostaisin ilman muuta, jos käytössä on tuo muutama tonni. Sillä saa jo edullisen hiilikuitutäpärin, joka etenkin suomen kisoissa on hyvä puolimaramatkoillakin.

nure
01.02.2020, 22.25
Kannattaa miettiä myös että keskihintaisen täpärin hinnalla saat laadukkaan ht:n...

Brutalix
01.02.2020, 23.20
Kannattaa miettiä myös että keskihintaisen täpärin hinnalla saat laadukkaan ht:n...

Mitä sen kanssa voi tehdä paremmin?

Jami2003
02.02.2020, 11.11
Ainkaan sitä ylimääräistä rahaa ei kannata työntää high end osasarjoihin tai iskareihin tässä kategoriassa. Se toisiksi paras riittää. Tai jopa halvempi. Mulla on yhdessä pyörässä Sramin NX 1x11 ja toisessa Deore XT 1x10 ja ei niissä kyllä huomaa ajossa juuri mitään eroa vaikka NX on aika moitittu osasarja. Jopa tuo yhden vaihteen määräero polulla on huomaamaton vaikka täällä lukiessa tuntuu että ovat täysin eri asioita. Ja jos nyt sitten painossa on 200g eroa niin empä tiedä mitä vaikutusta sillä on.

henkka010
03.02.2020, 00.07
Oikeastaan kaikissa viesteissä edellä on ihan hyviä pointteja. Joissain XCM-kisoissa on tosiaan paljon sileää baanaa, missä jäykkäperä on omimmillaan. Kaikista löytyy kuitenkin myös riittävästi "oikeaa maastoa", jotta pari tuntia ajaneena osaa arvostaa peräjoustoa. Näin täpärikuskina on toisinaan hianoa hypätä kevyen jäykkäperän selkään ja nauttia välittömästä tehokkuuden tunteesta, mutta kun ensimmäiseen juurakkoon paukuttaa vähän kovempaa niin muistaa, miksi itse kisaa täpärillä. Molemmilla siis selviää XCM:t ja joistain voi kovempi jätkä jopa nauttia jäykkäperällä, mutta nykyaikainen n. 100-millinen täpäri vain on tehty noihin.

High-endistä en paljoa tiedä, mutta kyllä sillä rahalla hyvää saa ja painokin tuppaa kumuloitumaan. Pari sataa grammaa useammassa palikassa onkin yhtäkkiä kilojen puolella. Totta on tietty myös se, että halvimmalla kilot monesti lähtisi kuskista. XCM-kisoissakin lähes kaikella pärjää, lisäsijoituksella vain nautinto (ja innostus?) kasvaa.

Ja miksi kärkikuskeille pitäisi antaa etumatkaa kalustossakin, kun jo fysiikassa sitä tulee annettua ihan tarpeeksi? =)

Teme X-2
03.02.2020, 10.28
Kyllä HT:llä pärjää. Itse Trekin Xcaliberilla muutamat Tahkot ja Syöte 120 ajaneena, sanoisin, että hyvin pärjäsi. Nyt on alla Trek Fuel Ex. Tuskin on merkittävästi nopeampi, mutta siellä missä HT:llä ajaminen oli eteenpäin selviytymistä, niin täpärillä alkaa vasta hauskuus.

Antti Kuitto
03.02.2020, 11.08
Jos et ole huippukuntoinen + keskivartalo terästä, niin oot 95% Suomen XCM-kisoista selvästi nopeampi täysjoustolla ja lisäbonuksena pyörällä on myös todella paljon hauskempi ajaa lenkkiä. Jos tulee paljon tiellä ja helpolla pohjalla ajoa, niin koita katella sellainen malli, missä saat iskarit lukkoon tangosta ihan pyörän vakiokokoonpanossa. (Toi tankolukitus on kallis modaus lisätä jälkikäteen ja pikkumerkeillä ei riitä ostovolyymit hankkimaan ainakaan Foxilta noita keuloja+iskareita.)

izmo
03.02.2020, 13.22
Oon monesti yrittänyt roikkua mukana jäykkäperällä vaikka tiedän että hyvä joustopyörä vie vähemmän energiaa :eek:

Mi2
15.02.2020, 10.48
Kyllä jokin kevyt xc-täysjousto pesee kevyen jäykkäperän melkeinpä millä kisaradalla tahansa. Tiellä esim. Spessun Epic ei poikkea jäykkäperästä oikeastaan mitenkään, mutta jopa suht sileillä poluilla ja maastoylämäessä saa takarenkaalle enemmän pitoa ja seläkälihaksille mukavuuden lisäksi helpotusta rynkytykseen. Ainakin itsellä on jäykkiksellä muutamassa kisassa alaselkä krampannut (juu, laiska punttisalin käyttäjä). Tuonkin säästyneen energian voi käyttää esim. eteenpäin polkemiseen ja vauhtipätkistä nauttimiseen. Ja vaikka ei tavoitteena olisikaan mikään muu kuin itsensä voittaminen, on mukavampi tulla maaliin reidet tyhjänä kuin selkä krampissa.

Rantsi
15.02.2020, 13.56
Alan pikkuhiljaa taipumaan lyhytjoustoiseen täysjoustopyörään, jossa lukitus kummassakin päässä.
Orbealla näyttää ainakin olevan hyvä vaihtoehto, ja sen saa myös kivijalkakaupasta joita suosin.
Kaikille kiitos tiedoista!

Fat Boy
15.02.2020, 14.26
Joskus pohdin hetkellisesti jäykkäperää, jopa kokeilinkin ja jopa pidin. Vaan kun lopulta alle etsiytyi scotin spark, jonka saa peukalon painalluksella täysjäykäksi tai siihen välille, en enää jäykkäperää kaipaa. Mutta kivaa se on, kun tehot siirtyy alustaan vaimentamattomana.

TurboKoo
15.02.2020, 20.00
Alan pikkuhiljaa taipumaan lyhytjoustoiseen täysjoustopyörään, jossa lukitus kummassakin päässä.
Orbealla näyttää ainakin olevan hyvä vaihtoehto, ja sen saa myös kivijalkakaupasta joita suosin.
Kaikille kiitos tiedoista!

Käy kokeilemassa myös Cannondale Scalpelia. Oman kokemukseni mukaan erittäin nopea peli.