Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Rock shock iskarin voiteluöljy.



Benny
29.01.2020, 09.39
Moro!

Tätä kysymystä on varmasti aiemminkin käsitelty, mutta kysynpä silti 🙂

Rock shock suosittaa takaiskarin ilmakannun voitelyöljyksi Maxima® Maxum4 Extra 15w 50 öljyä. Kyseinen öljy on kohtalaisen vaikeasti hankittavaa, niin onko joku käyttänyt korvaavana tuotteena jotain muuta öljyä?

Fox float fluid osui silmään ja motonetistä löytyisi ihan hyllykamana tälläistä.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/593011/MP-Motul-5100-15W-50-4T-synteettinen-1L

Repeääkö tiivisteet ja räjähtääkö ilmakannu jos käytän tuota motul öljyä?

Iskarina siis Rs monarc RT3

MTB Engineer
29.01.2020, 09.43
15W-50 moottoriöljy toimii hyvin. Liian ohutta ei kannata alkaa laittaa, koska muuten iskari alkaa helposti suhista / aivastella. En ole kokeillut, mutta todennäköisesti floar fluid toimii myös.

e150330
29.01.2020, 15.46
Itse käytän tätä molemmilla puolilla, hyvin toimii ympäri vuoden:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/593056/MP-Motul-Fork-Oil-Expert-5W-1L

Benny
29.01.2020, 16.33
Kiitos vastauksista!

Tuo pelkkä 5w, 3w...viskositeetin ilmoitus systeemi oli niin sekava, että en siihen edes jaksanut hirveästi perehtyä.

Jonkun taulukon löysin missä eri valmistajien "w" öljyt oli aivan eri viskositeeteillä niin jäi se perehtyminen siihen 😁

Varmaan mennään moottoriöljyllä ilmapuolella ja noi vaimennin puolen öljynvaihdot saa hoitaa joku muu 🙂

MTB Engineer
30.01.2020, 09.37
Jep, vanha imperiaalinen tapa ilmoittaa öljyn paino, eikä viskositeettia pitäisi siirtää historiaan. Esim. Motulin 5W on selvästi paksumpaa kuin Foxin oma 5W, joka taas johtaa siihen, että esimerkiksi Motulin öljyllä monia vaimentimia ei saa toimimaan riittävän nopeasti. Rokkarin Motion Control on hyvä esimerkki, joka toimii suunnilleen alkuperäistä vastaavasti Motulin 2.5W ja 5W 50/50 -sekoituksella.

En itse käyttäisi 5W iskariöljyä takaiskarissa ilmakannun puolella, koska se on kovin ohutta ja "kiinnittyy" iskarin seinämään verrattain huonosti. Moottori- tai jopa peräöljy toimii paremmin. Foxin float fluid esimerkiksi vastaa viskositeetiltaan suunnilleen 75W vaihteistoöljyä.

itm74
30.01.2020, 10.40
Moi

Moottoriöljyjen viskositeetti mitataan 100C lämpötilassa ja niissä on sallitut rajat, missä viskositeetti voi vaihdella. Sen vuoksi eri valmistajilla voi olla samalla SAE luokalla olevissa öljyissä juoksevuuseroja. Ja nuo vaihteistoöljyt on mitattu eri tavalla ja niiden juoksevuus voi olla sama kuin moottoriöljyllä vaikka SAE luku on täysin eri.
Iskariöljyt taitaa seurata moottoriöljyjen taulukkoa vaikka kyseessä periaatteessa on hydrauliikkaöljy...

Tässä linkki selventävään taulukkoon, selatkaa siihen Table 5 saakka niin saa hyvän yleiskuvan eri SAE luokkien yhtenevyydestä

https://www.kewengineering.co.uk/Auto_oils/oil_viscosity_explained.htm

MTB Engineer
30.01.2020, 14.48
Tässä juttua iskariöljyistä: https://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=Suspension_Fluid

Ei ole verrattavissa moottori- tai vaihteistoöljyjen SAE-luokkiin, vaan käytäntö on villi ja vapaa = perseestä. Viskositeetin ilmoittaminen toimii aina, SAE-luokka ei koskaan.

itm74
30.01.2020, 15.01
Totta tuo...
Ei varmaan hirveän paljoa voi öljyvalinta mennä metsään jos käyttää motocross puolen synteettisiä racing öljyjä sopivassa SAE luokassa

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla

Juhis.T
31.01.2020, 00.30
Tuota Foxin öljyä tulee ainakin Foxin iskareiden huoltosarjan mukana ja sitä Fox omiin iskareihinsa suosittelee. Joten miksi ei kävis myös rokkareihin?

Fat Boy
31.01.2020, 09.22
Luin otsikon uudelleen ja poistin höpinäni.