Näytä tavallinen näkymä : Pyörien (2x27, 5+) kuljetus autolla
Olisi tarkotus hankkia uusi auto, isompi tai pienempi farkku. Kaipaisin kokemuksia (maasto)pyörien kuljetuksesta autolla. Matkat tuskin pitkiä (20-50km) mutta aina maantieajoa. Tärkeimmät kriteerit käytön helppous ja pyörän vahingoittumattomuus. Alla vaihtoehdot, plussia ja miinuksia tulemaan.
1. Isompi farkku, penkkien kaato ja pyörä(t) takakoppaan
2. Kattoteline
3. Laadukaampi takateline (esim. Thule euroride/ rideon)
Juha Jokila
28.01.2020, 01.14
Vanhaan farmari Passattiin menee purkamatta vaivoin yksi pyörä lappeelleen takaosaan. Kiekot poistamalla saa rungon mahtumaan pystyyn ja kaksi pyörää mahtuu hyvin. Mutta kotiin palatessa pyörä on usein paksussa kurassa tai jäässä ja paskan valuminen autoon ei ole kivaa.
Kattoteline on hyvä pyörälle, mutta lisää polttoaineen kulutusta. Eikä kattotelinettä viitsi kovin helpolla ottaa pois väliajoiksi. Itellä pelkkä kattoteline lisää kulutusta 0,5 l/100 km ja pari pyörää katolla tekee +1 l/100 km. Auton katto ei saisi olla hirveän korkealla, jos meinaa ilman rappusia saada pyörän sinne. Riippuu toki kuskin pituudestakin.
Takakoukkutelineellä pyörä likaantuu helpoiten auton nostattamasta pölystä ja pitää varoa asemoidessa, ettei pakoputki polta fillarin kumia hajalle. Takalaatikkoon pääsy vaikeutuu. Vaatii vetokoukun, mutta nopea asentaa ja ottaa pois. Ja käytännössä vetokoukkuteline otetaan aina pois tarpeettomana.
JohnnyBuzz
28.01.2020, 08.22
Mulla on ollu aktiivisessa käytössä Thulen Wingbarit ja saman valmistajan Proride 598 -kattotelineet. Hyvin ovat toimineet ja helpot käyttää. Oikeastaan ainoa haittapuoli on, että pitää ottaa pois, kun auton vie pesuun. Pääosa käytöstä on kesällä ja silloin auto pysyy siistinä eikä ole juuri tarvetta sitä pestä. Toki käsipesuun jos vie, niin ei ole sitäkään ongelmaa.
Octaviaan saan kyllä pyörän mahtumaan sisällekin, mutta on se aina melkoista asettelua ja lenkin jälkeen sotkee paikat eli ei kovin hyvä vaihtis mielestäni.
Mercedes Vito viidelle...
MSuvanto
28.01.2020, 18.52
- VW Caddy/Caddy Maxi tai vastaava ja pyörät mahtuvat pystyssä ja purkamatta kyytiin. Maksaakin vain puolet Viton hinnasta.
- Pyörät katolla täytyy (muistaa) vältellä parkkihalleja yms matalia paikkoja.
- Jos auton joutuu jättämää parkkiin, ainakin peräkoukusta pyörät lähtevät suht vaivatta voron matkaan.
Barracuda
29.01.2020, 00.11
Viiden pyörän yhtäaikaiseen kuljettamiseen on ollut käytössä sekä Thulen kattoteline että takateline, joku Euroride tms. Enemmän pidän takatelineestä, siihen menee nopsaan läski ja plussapyörä tai kolme kaposempaa. Kaiketi sattunut sellaiset kelit että pyörät eivät ole juuri likaantuneet.
Kattoteline on kyllä kätevä käytössä. Merkittävin puute minulle on se että jos reissussa tarvitsee jättää auto+pyörät päiväksi jonnekin niin siellä katolla ne ei ole kovinkaan hyvässä turvassa. Ei edes lisälukolla.
Tavalliseen farmari-Golfiin menee 2 aikuisen fillaria etukiekko irroitettuna. Sisältäen fillarien kuljettajat ja matkatavaroita viikoksi. 1-2 varakiekkosettiäkin pinon päällimmäisenä on joskus matkannut.
Fillarit säilyy puhtaana ja turvassa(?). Kurasuojaksi Biltemasta muutamalla eurolla kevytpressu.
Juha Jokila
29.01.2020, 14.41
Turvassa ja turvassa. Selvittelin asiaa pari vuotta sitten vakuutusyhtiöltä. Jos pyörä on auton sisällä ja varastetaan, korvaus tulee autovakuutuksesta, vaikka pyörälle olisi erillinen vakuutus. Autovakuutuksen korvauskatto on hyvin alhainen verrattuna useimpien harrastefillarien arvoon. Jos sama fillari on auton ulkopuolella ja varastetaan, menee korvaus fillarin omasta vakuutuksesta.
Turvassa ja turvassa...
Juuri noinhan se on, siksi laitoinkin kysymysmerkin tuohon kyseenalaistamaan.
Jos auto on parkissa jossain hiljaisen metsätien päässä ja paikalle sattuu liettualaiset mökkimurtautujat niin kyllähän se auto aukaistaan ja fillarit otetaan pakun perään. Mutta kusitauolla Pihtiputaan aapeeseellä satunnainen narkki saattaa jättää rauhaan kun taas vetokoukkutelineessä tai katolla lymyilevä arvotavara saattaisi hänenkaltaisiaan houkutella.
Sitten toki kun kaikille on pakotettu sähköautot ja useammat pakolliset kusitauot kestääkin ainakin puoli tuntia niin Pihtiputaan narkille tulee pidempi aikaikkuna puuhastella.
JohnnyBuzz
29.01.2020, 18.08
Kattoteline on kyllä kätevä käytössä. Merkittävin puute minulle on se että jos reissussa tarvitsee jättää auto+pyörät päiväksi jonnekin niin siellä katolla ne ei ole kovinkaan hyvässä turvassa. Ei edes lisälukolla.
Jos nyt ei ihan kaikista hiljaisemmalle kujalle jätä autoa, niin luulisi lisälukon hidastavan hommaa ja sen avausyritykset herättävän huomiota ohikulkijoissa.
Aina se kyllä silti vähän kuumottaa jättää pyörä katolle esim. kauppapysähdyksen ajaksi, mutta vielä on säilynyt katolla pelkkien telineiden lukkojen avulla. Onks keltään viety pyörää kattotelineestä?
Kiitos vastauksista. Jos vielä jollain olis vielä kokemusta noista Thulen takatelineistä? Meneekö pyörät ihan paskaseks jos on hiukankin märkä tie?
Jos nyt ei ihan kaikista hiljaisemmalle kujalle jätä autoa, niin luulisi lisälukon hidastavan hommaa ja sen avausyritykset herättävän huomiota ohikulkijoissa.
Aina se kyllä silti vähän kuumottaa jättää pyörä katolle esim. kauppapysähdyksen ajaksi, mutta vielä on säilynyt katolla pelkkien telineiden lukkojen avulla. Onks keltään viety pyörää kattotelineestä?
Telineen omalla lukolla on noin 20sek hidastava vaikutus pyörän vientiin, lisälukolla ajattelen lunastavani 2-3min lisäaikaa. Ei ne minun jopot nyt niin ihmeellisiä ole mutta loman pilalle meno ja rahan hukkaaminen huolettaa jonkin verran.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.