Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörään kapeammat renkaat (oletetun paremman rullaavuuden saavuttamiseksi)



tobby
25.01.2020, 13.11
Moi

Vanhassa maantiepyörässäni on tuollaiset 622-23 Continental (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/continental-ultrasport-ii-28-23-622-musta-taitettava-ulkorengas) renkaat

Uudessa pyörässä ensiasennusrenkaina tuollaiset 622-28 Mavic (https://www.bikeinn.com/Py%C3%B6r%C3%A4ily/mavic-yksion-elite-guard-28/135876549/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=2139844&country=fi&gclid=EAIaIQobChMIyu-Qmbye5wIV06iaCh3KwALXEAQYAiABEgJP1_D_BwE&gclsrc=aw.ds) Yksion Elite Guard ensiasennusrenkaat

Vaihtaisin mielellään 23mm renkaat kesäksi tuohon uuteenkin pyörään, mutta vanteen sisäleveys on
19mm, joten ei taida voida laittaa 23mm rengasta?

Sen verran kerkisin ajella noilla 28mm ensiasennusrenkailla syksyllä, että pehmeämmät oli kyllä ajella, kuin vanhalla maantiepyörällä 23mm renkailla. Toki pyörälläkin varmaan vaikutusta.

Tuollaiset ajattelin laittaa 622-25 Continental (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/continental-ultrasport-ii-28-25-622-musta-taitettava-ulkorengas)
Saavuttaisinko mitään linkin 25mm päällyrenkaiden vaihtamisella tuohon uudempaan pyörään?
Vai ajellako vain noilla ensiasennusrenkailla.

kervelo
25.01.2020, 14.22
Kapeammilla renkailla ei yleensä päästä parempaan rullaavuuteen. Esimerkkinä vanhan continentalin renkaan eri leveyksien vertailu: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28

jone1
25.01.2020, 15.37
https://www.bike-discount.de/en/buy/continental-grand-prix-5000-folding-tyre-806808
Noi alle latekseilla ja parempaa rullaavuutta saat hakea.
25 leveydellä varustetut oli tubeleksena mulla viime kesänä alla ja eka ulko kausi kun en ollut kertaakaan rengastöissä tien varressa.

Firlefanz
25.01.2020, 16.13
ERTRO-taulukon mukaan 19c-vanteelle ei ainakaan sen joka haluaa turvallisuus- tms syistä toimia tiukimpien suositusten rajoissa pitäisi laittaa 28-millistä kapeampaa rengasta. Mutta kuten hyvin tiedämme, kehitys kehittyy ja suositukset voivat vanheta. ERTRO:n uutta taulukkoa on kai odotettu jo pitempään.

Valmistajalla lienee omat suosituksensa sille miten kapeita tai leveitä renkaita voi vanteelle laittaa ja millaisia paineita voi sisurin kanssa tai mahdollisesti sisurittomana enimmillään käyttää. Olen melko varma siitä että on lukuisia vanteita joilla on tarkoituskin käyttää niin halutessaan 23-millisiä renkaita. Mutta kuten kervelo jo totesi rullaavuus voi olla parempi leveämmällä. Puhumattakaan ajomukavuudesta (joka kuitenkin on paljon subjektiivisempi juttu kuin rullaavuus).

Jos ottaa huomioon myös tuulen ja ilmanvastuksen vaikutuksen ja jos vanteetkin on suunniteltu niiden aerodynaamisia ominaisuuksia silmälläpitäen, voi kuitenkin olla järkevää ottaa aeroasiat huomioon myös rengasvalinnassa - ja silloin tulee ehkä muistaa että parhaat aerokiekot toimivat parhaiten silloin kun renkaat ovat leveimmillään hiukan kapeammat kuin vanteen ulkomitta.

Kysyjän pyörää ja kiekkoja tuntematta uskoisin ettei mikään oleellisesti huonone jos vaihtaa hyviksi ja mukaviksi tietämiinsä renkaisiin 25-millisinä.

paaton
25.01.2020, 17.10
Joo, ja muistaakseni aeroin vaihtoehto on juurikin 23mm rengas venytettynä leveälle kehälle. Eli toimii tuokin, mutta mitään syytä alle 25mm ei minusta ole. 25mm on mukavampi ja nopeampi, koska 23mm pitää täyttää liian kovaksi suomen huonokuntoisille teille. Oikeastihhan se 23mm olisi myös nopeampi, mutta käytännössä se ei päde tuon pohjausvaaran vuoksi.

Mutta nuo sinun molemmat vaihtoehdot ovat aika jarruja, Uudempaa ja laadukkaampaa rengasta alle, jos nopeutta haluat.

Moska
25.01.2020, 19.20
Tuollaiset ajattelin laittaa 622-25 Continental (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/continental-ultrasport-ii-28-25-622-musta-taitettava-ulkorengas)


Minusta nuo ultrasportit ei ole mitenkään häävit renkaat.

Miksei mieluummin vaikka https://www.xxl.fi/continental-grand-prix-5000-700-x-25c-maantierengas/p/1160944_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAiA66_xBRBhEiwAhrMuLclfkOTg_cfKlDImvyJ_ GmAirUwNeVAYDj6eIDkBRaLOAsQtbE8TYhoCD7MQAvD_BwE
Tai gp4000 jos löytyy vielä.

tobby
26.01.2020, 12.03
Paljon kiitoksia vastauksista.
Nyt olen jopa paljon viisaampi asian suhteen ja taidankin satsata noihin päällysrenkaisiin hiukan enemmän.

Tuo tubeles moodi kiinnostaisi myös, kun silläkin keskustelujen mukaan vaikuttaisi hyötyjä saavutettavan,
mutta nähtäväksi jää uskallanko ryhtyä moiseen, pyörän mukana tulleet vanteeet on kyllä tubeles valmiit.
No kevät on aikaa asiaa tutkia.

Moska
26.01.2020, 13.03
Paljon kiitoksia vastauksista.
Nyt olen jopa paljon viisaampi asian suhteen ja taidankin satsata noihin päällysrenkaisiin hiukan enemmän.

Tuo tubeles moodi kiinnostaisi myös, kun silläkin keskustelujen mukaan vaikuttaisi hyötyjä saavutettavan,
mutta nähtäväksi jää uskallanko ryhtyä moiseen, pyörän mukana tulleet vanteeet on kyllä tubeles valmiit.
No kevät on aikaa asiaa tutkia.Tubeleksista hyötyy eniten matalat paineet ja leveät renkaat yhdistelmä. Ainakin jos nopeutta ajatellaan.
Itsellä viime vuonna yksi rengasrikko jossa tubeles olisi pelastanut ja tuosta selvisi varasisurilla ja hiilidioksidi kapselilla. Toki päälyrenkaassa ollut kivensiru piti kanssa löytää ja poistaa. Tuolle pyörälle tuli kuitenkin noin 5tkm ajoa ja alla oli kuluneet renkaat (gp4t).

maalinni
26.01.2020, 13.04
. Oikeastihhan se 23mm olisi myös nopeampi,

Millä logiikalla? Kun tuoreimmat testit suosii leveämpää rengastusta?

Condor Heritage
26.01.2020, 13.10
https://granfondo-cycling.com/the-best-road-bike-tire/ - 'Tan wall tires make you go faster.' -CH-

nure
26.01.2020, 13.31
Tuolta Rollingresistancessa on hyvä vertailla eri levyisiä jolloin huomaa että kapean renkaan rullaavuus saattaa olla pelkkää harhaa, ainakin epämukavampia ne ehdottomasti ovat.
Itsellä FourSeason 28mm. ja GP5000 25mm. eikä noissa suunnatonta eroa huomaa...

maalinni
26.01.2020, 13.34
Mitäs kumeja ratapyöräilijät käyttää? Heillä ainakin ideaalisen tasainen "tie"

huotah
26.01.2020, 14.17
Millä logiikalla? Kun tuoreimmat testit suosii leveämpää rengastusta?

Leveämpi rengas on kapeaa nopeampi ja epämukavampi samoilla rengaspaineilla. Leveämmän renkaan saa yhtä mukavaksi kuin kapeamman laskemalla ilmanpaineita, jolloin sen vierinvastus kasvaa. Leveä ja kapea rengas ovat käytännössä yhtä nopeita, kun mukavuus normalisoidaan samalle tasolle molemmissa. Ks. https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison

nure
26.01.2020, 19.38
Kaiketin kun esim. 23mm. ja 28mm. renkaaseen lyödään täydet paineet niin kummankin tienpintaan ottava ala liki(?) samanmoinen joten ainakin harrastajalla melko samantekevää rullauksen erot. Kuitenkin täytyy ottaa huomioon myös renkaan kestävyys, usein nopeimmat myös keveimpiä ja myös vähiten kulutusta kestäviä ja heikommalla pistosuojauksella varustettuja.

paaton
26.01.2020, 20.15
Leveämpi rengas on kapeaa nopeampi ja epämukavampi samoilla rengaspaineilla. Leveämmän renkaan saa yhtä mukavaksi kuin kapeamman laskemalla ilmanpaineita, jolloin sen vierinvastus kasvaa. Leveä ja kapea rengas ovat käytännössä yhtä nopeita, kun mukavuus normalisoidaan samalle tasolle molemmissa. Ks. https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison

Just noin ja kapeampi on aerompi, kun vanne on sille oikea. Kapeampi on myös kevyempi.

Periaatteessa rengas kannattaa valita halutun mukavuuden ja alustan perusteella. Kapeinta alle, missä riittää iskunpituus. Eli etukäteen stalkkaa googlemapsista tienpinnat ja valitsee aina lenkille sopivan rengastuksen. Tai sitten vaan laittaa riittävän leveät ja säätää painetta :)

Smo
26.01.2020, 22.03
Mulla olisi käyttämätön https://www.bike-discount.de/en/buy/continental-grand-prix-5000-folding-tyre-806808 kokoa 23, luulen etten ihan täysin maantiehommiin kuitenkaan cyclolla ala kun mökillekkin polkiessa jokunen hiekkatiepätkä tulee. Edukkaasti saa.

nure
27.01.2020, 13.44
^25millinen ainakin rullaa hyvin...

hiilikuitumies
27.01.2020, 16.02
Leveämpi rengas on kapeaa nopeampi ja epämukavampi samoilla rengaspaineilla. Leveämmän renkaan saa yhtä mukavaksi kuin kapeamman laskemalla ilmanpaineita, jolloin sen vierinvastus kasvaa. Leveä ja kapea rengas ovat käytännössä yhtä nopeita, kun mukavuus normalisoidaan samalle tasolle molemmissa. Ks. https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison
Leveä on tietenkin mukavampi samalla vierimisellä, koska se vierii paremmin samoilla paineilla eli toisin sanottuna se vierii yhtä hyvin alhaisemmilla paineilla, jotka ovat mukavampia kuin korkeammat paineet.

paaton
27.01.2020, 16.09
Leveä on tietenkin mukavampi samalla vierimisellä, koska se vierii paremmin samoilla paineilla eli toisin sanottuna se vierii yhtä hyvin alhaisemmilla paineilla, jotka ovat mukavampia kuin korkeammat paineet.

Testaa tuo teoria. Laita maasturiin 3bar ja 4bar 25mm renkaaseen. 25mm on takuulla mukavampi. Ei ne paineet mukavuutta tee, vaan se renkaan jousto. Cyclon 40mm rengas on kivireki 4bar paineilla.

tobby
18.03.2020, 11.44
Hyvät oli 5 tonniset Contit ajella (uudemmassa maantiepyörässä) , pehmeä kyyti verrattuna vanhempaan Lapierreen 23mm Continentalin renkailla, kun tein lenkin.

Rungoissakin lienee toki eroa ja noi 23mm on ne edullisemmat Continentalin renkaat (joista myös linkki aloituspostauksessa). 7 kiloa oli painetta molemmissa, vauhdissa en usko hirveästi eroa olevan.