Näytä tavallinen näkymä : Bianchi Oltre ja satulatolpan asennus
Shamrock
24.01.2020, 17.34
Uusi pyörä, uudet ongelmat.
Bianchi Oltren satulatolppa ei tahdo upota tarpeeksi syvälle runkoon. Putki liukuu noin viisi senttiä, minkä jälkeen se alkaa jumittamaan kiinni ja jää jumiin. Turha siis kuvitella saavansa putkea sopivalle korkeudelle. Ei meinaa saada edes sen verran syvälle, että "min insert" teksti menisi piiloon.
Onko tuossa joku niksi mitä en tajua, pitäisi kai tolpan upota ilman vasaralla takomista sopivalle korkeudelle. Väkisin jos alkaa pakottaa, niin jumiin menee vähintäänkin, ellei jotakin jopa rikkoonnu. Kuitutahna välissä ei auta asiaa.
Mikä tolppa, alkuperäinen vai uusi? Kuva voisi auttaa, ehkä...
Shamrock
25.01.2020, 16.23
Kyseessä on ihan uusi runko ja alkuperäinen tolppa.
Kertookohan kuva tässä sen enempää, mutta tuon syvemmälle se ei uppoa normaalilla voimankäytöllä. Kaiketi pitäisi painua sen verran syvälle, että edes tuo teksti jäisi piiloon ja minulle se varmaan riittäisikin. Tuosta alaspäin sitä ei saa kuin väkivalloin ja sitten uhkana lienee jo lopullinen jumittuminen tai vioittuminen. Ei vaikuta normaalilta minusta, lähtee kohta takaisin koko pyörä.
https://pic.useful.fi/h2cFxlDO-.jpg
maalinni
25.01.2020, 16.34
Mun piti sahata vaimon uudesta cyclosta tolppaa, kun se stoppasi juomapullotelineen pulttiin.
maalinni
25.01.2020, 16.35
Näkyykö lampulla tolpan reiässä mitään rosoa? Kai hiilariin saattaa sellainen vahingossa jäädä?
vihtis83
25.01.2020, 16.52
Onhan tolpan kiristyspultti (tuossa vaakaputken päällä?) varmasti löysällä? Tai jotain vikaa sitten tuossa kiristinsysteemissä?
Shamrock
25.01.2020, 17.10
Tuossa kuvassa on tosiaan seat clamppi paikallaan, mutta sillä ei ole vaikutusta vaikka ottaisi sen pois. Ei myöskään näy rungon sisällä mitään sellaista selvää muhkuraa tai kohtaa mihin se ottaisi kiinni. Meinasinkin aluksi että tuota pitää sahata lyhyemmäksi, mutta kun rupesin miettimään, että täytyisihän sen siltikin upota edes tuon minimi-merkinnän verran runkoon. Ei se nyt olisi monesta sentistä kiinni.
Firlefanz
25.01.2020, 17.10
Näyttää kuvasta vapaasti päätelleen samantapaiselta kuin mun gravel-Giantissani eli siinä on sellainen irtokappale joka kiristetään ruuvilla ja systeemi kokonaisuutena kiristää sitten satulatolpan. (Kuva päältäpäin varmistaisi tietenkin asian.)
Jos, niin voi olla että ruuvia saa löysätä tosissaan, jopa naurettavan paljon, ja niin että saa varoa ettei pala putoa satulaputkeen (jos ja kun sattuu nostamaan satulatolpan kokonaan ylös). Kun pala on niin löysällä että se selvästi nousee, satulatolppaa on helppo painaa alaspäin (ja kun palan painaa pohjaan, satulatolppa saattaa pysyä paikallaan ilman ruuvin kiristämistä pelkän pastan kitkalla).
Ja vaikka tuollaisen muotoilllun satulaputki- ja -tolppakombinaation yksi idea ja hyvä puoli onkin että satula asettuu aina suoraan, niin siinä voi olla pientä väljyyttä siten että ihan pikkaisen kääntämällä tolppaa nostaa tai laskee vaivatta (tai siitä tulee hankalampaa).
PS Oltren omistajia lienee foorumilla lukuisia, mutta Bianchi taitaa kuulua niihin valmistajiin jotka joskus tekevät uusiin vuosimalleihinsa pieniä muutoksia, joista tulee tietoiseksi vasta kun ne aiheuttavat pieniä yhteensopimattomuus- tai muita ongelmia. Mutta uudessa pyörässä täytyy toki olla juuri oikea satulatolppa, vaikka sitä ei olisi valmiiksi asennettukaan.
maalinni
25.01.2020, 20.04
Onko se tolppa 100% suora? Jotain mätäähän tossa hommassa on.
Shamrock
25.01.2020, 22.27
Suoralta se vaikuttaisi. Jotakin muuta mätää siinä kyllä on. Myyjäliikkeestäkään ei tämän kummempia vinkkejä saanut, joten taitaa mennä palautukseen.
Firlefanz
26.01.2020, 10.37
Outo juttu tosiaan - ja vielä oudommaksi se muuttui kun kerroit ettei tolppa uppoa yhtään enempää vaikka sen "wedgen"
https://pic.useful.fi/aVVHMN73U.png
ottaisi pois. Ei tässä tosiaan muuta taida enää tehdä kuin toivoa että vika on satulatolpassa eikä -putkessa.
Vaikka olisinkin voinut luulla että jos ei tehtaalla eli kokoonpanohallissa niin viimeistään myyjäliikkeessä olisi asia testattu eli satulatolppaa olisi käytetty satulaputkessa eli testattu mahdollisten valmistusvirheiden tai satunnaisten vaurioiden varalta, niin mitä ilmeisimmin niin ei tehdä. Mutta ilmeisesti ei kannatakaan tehdä koska kyseisenlaiset ongelmat lienevät sittenkin niin harvinaisia ettei englanninkielisiltä foorumeiltakaan löydy juttua tämäntyyppisistä ongelmista.
maalinni
26.01.2020, 11.46
Mites Jamie Hynemanin neuvo " You can never use too much lube"
Itsekin aamulla katsoin löytyykö internetistä mitään vastaavaa, eikä löydy. Ensimmäinenhän on tosiaan koko kiilasysteemin kaikkien osien purkaminen pois ja tolpan testaus runkoon. Jos ei mene, liikkeessä on helpoin testata toisella tolpalla. Jos ei vieläkään onnistu, rungossa on jotain. Tehdastakuun alaisissa tuotteissa iso vasara ja ylenpalttinen voima yleensä heikentävät neuvotteluasemaa takuukysymyksissä, itse en kiilan purkamista enempää asiaa selvittelisi kotona...
maalinni
26.01.2020, 12.13
Tehdastakuun alaisissa tuotteissa iso vasara ja ylenpalttinen voima yleensä heikentävät neuvotteluasemaa takuukysymyksissä
:D Tuo pitää muistaa
Shamrock
26.01.2020, 12.53
Kyllä se siltä alkaa vaikuttaa internetin perusteella, että ei kotikonstit auta. Sattuipa maanantaikappele minulle tulemaan.
Miltä rungon putki sisältä näyttää, olisko maalia ja lakkaa valunut sisuksiin liikaa?
JohannesP
26.01.2020, 13.20
Jos rungossa ei näy mitään selkeää uloketta tai vastaavaa estettä niin tulee vain mieleen jos seattube kapenee kyseisestä kohdasta. Eli tolppa alkaa kiilaamaan runkoa. En ole tälläisestä ongelmasta kuullut, mutta kaippa valmistuksessa jotakin tämänlaistakin ongelmaa voi kuitenkin syntyä.
Kysyisin vielä Bianchin omasta aspasta mielipidettä ennen kuin lähettäisin takaisin myyjälle. Jokatapauksessa ei kannata lähteä itse mitään voimaa vaativaa harrastamaan.
Shamrock
26.01.2020, 20.09
Jos rungossa ei näy mitään selkeää uloketta tai vastaavaa estettä niin tulee vain mieleen jos seattube kapenee kyseisestä kohdasta. Eli tolppa alkaa kiilaamaan runkoa. En ole tälläisestä ongelmasta kuullut, mutta kaippa valmistuksessa jotakin tämänlaistakin ongelmaa voi kuitenkin syntyä.
Kysyisin vielä Bianchin omasta aspasta mielipidettä ennen kuin lähettäisin takaisin myyjälle. Jokatapauksessa ei kannata lähteä itse mitään voimaa vaativaa harrastamaan.
Tältä se tuntuu. Kymmenen senttiä syvälle uppoaa, sitten stoppaa. 3-4 senttiä syvemmälle pitäisi mennä, että saisi sopivalle korkeudelle.
Shamrock
25.02.2020, 20.27
Tämän tarinan ratkaisu oli se, että myyjä lähetti tilalle uuden satulatolpan. Uusi tolppa istuu runkoon nätisti ja saa asetettua sopivalle korkeudelle. Alkuperäinen oli ilmeisesti jonkilainen maanantaikappale. Sikäli hyvä kun asia hoitui kuntoon suhteellisen helpolla.
maalinni
25.02.2020, 20.53
Saisko vanhasta toimivan hiomapaperin avulla vai pitikö se palauttaa.
Hyvä että selvisi ennen ajokauden alkua.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.