PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kahdet kiekot takavaihtajan säätö

kurvaaja
24.01.2020, 11.53
Hommasin talvipyörään toiset kiekot ja askartelin eilen uudet kiekot kasaan ja kiinni pyörään. Ongelmaksi osoittautui, että rataspakka näytti asettuvan hitusen sisemmälle uudella kiekolla vs. vanha. Eli takavaihtaja ei toimi uudella kiekolla ilman säätämistä.

Onko olemassa jotain shimmilevyjä, millä nuo rataspakat pystyisi säätämään täsmälleen samalle kohdalle eri kiekoilla? Tai muuta kikkaa? Vai onko normaalia, että aina kiekkojen vaihdon yhteydessä saa olla säätämässä vaihtajan rajoitinruuveja + kireyttä -> ei mukavaa

Vanhalla kiekolla oli 11-34 pakka ja uuteen laitoin 11-30 pakan, mutta tällä ei kai pitäisi olla vaikutusta vaihtajan toimivuuteen? 105 11sp. osista kyse...

kiitos

Moska
24.01.2020, 12.04
Jos napa on eri, niin ei se välttämättä osu justiinsa. Rakenteesta riippuen niitä voi shimmata vaikka akselista likemmäksi samaa. Pitäisi vaan tietää että minkälaiset palikat nyt on kyseessä.

TERU
24.01.2020, 12.55
Tämän tyyppisiä rinkuloita on kertynyt vaihto-osalaatikkoon, jos vaan pakan pohjalle sopii, niin näillä voi säätää molemmat pakat samalle kohtaa, näitä löytyy pyörähuolloistakin.
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-low-spacer-1mm-for-10-speed-road-cassette-26559

nikobiker
24.01.2020, 13.07
Mulla takakiekkoa vaihtaessa vaihteiden lisäksi joutuu jarrukaliperin asemoimaan uudestaan. Siihen voisi auttaa nämä jarrulevy-spacerit:
https://www.bike24.com/p2225514.html

kurvaaja
24.01.2020, 14.30
Jos napa on eri, niin ei se välttämättä osu justiinsa. Rakenteesta riippuen niitä voi shimmata vaikka akselista likemmäksi samaa. Pitäisi vaan tietää että minkälaiset palikat nyt on kyseessä. Navat on tosiaan eri. Vanhassa WTB kiekossa nähtävästi Formula RX-142 ja uudessa DT Swiss. Shimano road 11sp vapaaratas"runko". 12x142 läpiakseli. 105 r7000 pakka. <- Jos tässä pakan alle laittaa 1-2mm shimmejä (0,5mm shimmeillä voisi saada aika hyvin kohdilleen), niin haittaako pakan oikeaan kireyteen saamisessa?

Jarrulevyt (centerlock) osui tuurilla 100% samalle kohdalle kummillakin kiekoilla sekä edessä että takana, eli jarruja ei onneksi tarvitse keskittää.

ps. Onkohan Ultegra r8000 ja 105 r7000 pakoilla eroja vaihteiston toimivuudessa, vai onko ero vain painossa?

harald
24.01.2020, 14.41
Minulla oli samanlaisia haasteita läskipyörässä. Sain yhdellä shimmillä asetettua niin että kolme kliksua pikasäätimestä riittää saamaan vaihteet toimimaan hyvin. Minulla on tosin samanmerkkinen ja -mallinen pakka molemmissa kiekoissa.

TERU
24.01.2020, 14.43
Parantaa vaan kireyden saantia, monesti senkin vuoksi vähän rinkulaa pakan alle, ei pidä kuitenkaan liikaa yrittää laittaa ettei pilaa lukkorenkaan kierteitä.

nure
25.01.2020, 07.41
Itsellä ainakin Mavicin ja Fulcrumin kiekot menneet aivan yksi yhteen, vaihteiden ja jarrujenkin kanssa, moukan tuuria vai...?

Olli L
25.01.2020, 07.58
... Jos tässä pakan alle laittaa 1-2mm shimmejä (0,5mm shimmeillä voisi saada aika hyvin kohdilleen), niin haittaako pakan oikeaan kireyteen saamisessa?...

Mittailin parista lukkorenkaasta tuota "syvyyttä", oli n. 4 mm, jopa vajaa. Ilman käytännön kokemusta sanottuna ainakin kahden millin vähennys kuulostaa vähän huteralta. Onko kukaan kokeillut?

paaton
25.01.2020, 08.37
Onko tuo formulan napa varmasti 11sp roadille tarkoitettu? 10 ja 11sp vapareissahan on ero 1.85mm ja puhut 1-2mm erosta.
Pitäisikö dt swissin vaparin alle laittaa tuo 1-2mm rikkoja?

K.Kuronen
25.01.2020, 10.27
...
Vanhalla kiekolla oli 11-34 pakka ja uuteen laitoin 11-30 pakan, mutta tällä ei kai pitäisi olla vaikutusta vaihtajan toimivuuteen? 105 11sp. osista kyse...

kiitos

Mikä pakka tämä 11-34 on, Shimanon HG700/800?

Juha Lehtinen
25.01.2020, 10.37
Vaikka ei olisikaan mukavaa niin itse kyllä tyytyisin säätämään takavaihtajan suosiolla ja jättäisin rinkulan pois koska ne on pääasiassa tarkoitettu asettamaan 10-speed kasetti kohdalleen 11-speed yhteensopivan vapaarattaan kanssa. Jos kyseessä on 11-speed systeemi niin saattaapi lukkkorenkaan kanssa tulla ongelmia mutta kokeilemallahan se selviää.

JohannesP
25.01.2020, 11.00
Tipuin jo kärryiltä mihin ja mitä piti laittaa spacereita, mutta DT takanapaan voi oman kokemuksen mukaan laittaa 1 mm extra spacerin. En laittaisi kuitenkaan enempää ettei vaikuta lukkorenkaaseen.

Jos vaatii enemmän niin niin sit etsisin muita ratkaisuja. Aloittaisin mittaamalla takapakkoja et onko ne kuinkaan täysin identtiset.

Eri tapaus ja eri systeemit, mutta esimerkkinä 10sp Sram Forcen ja Redin takapakkojen välillä taisi olla pientä eroa, koska 11sp DT:n vaparille Redi vaati extrana 1 mm spacerin kiristyäkseen.

Qilty
19.02.2020, 14.23
Mä huomasin vastaavan homman kun huolsin sellasen kierrettävän vaparin yhdestä pikalinkku kiekosta että kun kaikki oli takas paikallaan niin napa oli sen verran eri kohdassa että jouduin jarrusatulan keskittää uudestaan. Ja myöhemmin kun kävin ajamassa niin vaihteet ei myöskään ihan niin hyvin pelanneet. Ja tässä projektissa ei siis tehty muuta kun rasvailtu vapari ja pyöränlaakerit, ja napakin konelaakereilla niin ei laakereiden säädöstäkään johtunut, vaan pelkästään siitä että akselin lukitus mutterit hieman eri kireydellä/kohdassa kun ennen remonttia.

En lukenut tai huomannut oliko kyseessä pikalinkku vai läpiakseli napa, mutta jos oli pikalinkuista kyse niin niillä akselin lukitus muttereilla voit saada passattua kiekot samaan kohtaan, ehkä.

mattix
12.09.2020, 12.15
No niin. Mulla on täpäri, jossa on 27+ renkaat ja luonnollisesti boost-navat. Pakkana ja takavaihtajana NX PG1230 ja jarrulevyinä Centerline 200mm 6 pulttinen. Ketjut ja pakka ei ole ehtinyt vielä kulua nimeksikään.

Päätin, että haluan sileälle/työmatkaa varten 29 kiekot, joihin rullaavat 2-2.2 kumit. Hommasinkin käytetyt boostkiekot ko. kumeilla (eri napa kuin 27+ kiekoissa) ja niille vielä saman pakan kuin 27+:ssa. Epähuomiossa ostin kuitenkin Shimanon RT66 203mm jarrulevyt. Samoin nöösinä ei huomannut, että edessä minulla on originaalina torque capit.

Laittelin kuitenkin palikat kasaan ja testasin alle huoltotelineessä. Etupyörä asettui hienosti ja jarrulevykin on just eikä melkein. Nyt minulla on kuitenkin kaksi ongelmaa ja pari kysymystä:

1. Takavaihtaja ei toimi alkuunkaan 29 kiekoilla. Ei mene isoimmalle rattaalle, hyppii ja haluaa tunkea ketjun pakan ja takahaarukan väliin. Miten tätä asiaa pitäisi lähestyä? En haluaisi tehdä isoja säätöjä, kun kiekkoja vaihtelen.
2. Takapyörän levy ottaa osalta matkaa kiinni jarrupalaan. Ei kuitenkaan koko matkalta niin onko levy sitten kiero vai eikö levy ole asettunut kunnolla navalle?
3. Tuleeko tuo 200mm / 203mm ero huomioida jotenkin? Varmaan lähinnä niin, että levy ei osu jarruun ja pala ei kulu epätasaisesti tai osu huonosti kitkaosaan?
4. Pitääkö minun huomioida torque capit jotenkin?

Kiitos avusta :)

jouniu
16.09.2020, 06.51
Mikä pakka tämä 11-34 on, Shimanon HG700/800?

Eiköh ole niin että HG700 sopii maastopyöriinki ja tartte spacerin alle jos laittaa maantievapaarattaaseen ja HG800 on sitten maantiepakka eikä sovi maasturiin?
Näitten kanssa saa olla kyllä tarkkana.

nure
16.09.2020, 08.18
^Juuri noin, maastopyörään maastopakkoja ja maantiepyörään maantie, paljon vähemmällä pohtimisella toimii ja osat toimii. Itsellä maantiepyörässä kahdet kiekot, Tune & Acros, pakat yhdentoista Red & Rotor ja ei mitään säätämistä vaihdon välillä.

petewow
16.09.2020, 08.45
Eikös nuo molemmat käy MTB/Maantie? Toinen on vaan 105 ja toinen Ultegra-mallistoa...

jouniu
16.09.2020, 12.03
Eikös nuo molemmat käy MTB/Maantie? Toinen on vaan 105 ja toinen Ultegra-mallistoa...
Niinpä tosiaan olikin ja molemmat tosiaan vaatii sen spacerin alle maantievanteeseen.

harald
16.09.2020, 12.49
Tästä maantie/mtb-erosta huolimatta voi pakka asettua vähän eri kohtaan. Jouduin laittamaan muistaakseni 0,5 mm spacerin yhden pakan alle. Nyt minulla on kolme kiekkosettiä, 29+, ja kaksi 26" läski ja kaikissa on eri napa ja vapari ja silti voin vaihtaa kiekkoja sen suuremmin säätämättä. Pari klikkiä vaihtajan kuoren säätöä maksimissaan.

Markus Raatiniemi
24.09.2020, 14.08
Ostin xxl toiset vanteet. Koko setti etu ja taka. Levyineen ja taka pakkaa myöten. Ihan uudet JJ 26x4.8 Noh 11s/12s on pakka mulla vaan 11s tunturi emaxis. Meinasin laittaa nää talvikiekoiks.