Näytä tavallinen näkymä : Suojat maastopyöräilyyn/läskillä ajoon: suosituksia
Ajelen kohtuu rauhallisesti maastopyörällä ja läskillä. Nyt muutamia tyylikkäitä kaatumisia ollut. Kunnon isku häntäluun seutuun. Kyynärpäähän. Polveen.
Suojia nettikaupat pullollaan. Samoin suojaavia reppuja.
Mikä tuoteperhe/suojat olisivat kohtuu kevyet, varsin huomaamattomat, kuitenkin suojaavat:
Polvelle, kyynärpäälle, lantio/häntäluu yms.
Vanhat POC-suojahuosut on. Ne on aika kömpelöt (onneksi oli kuitenkin päällä kun yhden lipat vedin, suoraan lonkalle).
Juha Jokila
21.01.2020, 21.21
Kuulostaa kivuliaalle ajotavalle - kop, kop. Suojista en tiedä mitään. Voisiko ongelmaa lähestyä niin, että kaatumisiin johtaneet syyt vähenisivät? Riskin otton hallinta, kaluston ja etenkin renkaiden sopivuus ajoalustalle yms. seikat.
^Samoilla linjoilla, Kohtuu rauhallisessa ajossa en tosiaan mitään millinkaan käyttänyt... Vakavimmat vauriot (lonkan murtuminen) syntynyt työmatka ajossa jolloin ei edes kuvittelisi käyttävänsä suojia. Pyörän hallinta tietenkin yksi perustava seikka jolla moiset ehkäisee mutta tavallaan kuuluuhan ne myös harrastuksen kuvaan.
Voi olla että kyllä mielenkiinto harrastukseen häviäisi jos joka lenkille pitäisi itseään alkaa suojaamaan, maastoon ja maantiellekin mutta aivan jokaisen omasta ruumiista kyse...
hphuhtin
22.01.2020, 08.34
Häntäluuta en ole ajatellut suojaavani. Sallittakoon kullekin suojaus oman tarpeensa mukaisesti, itsellä on arviolta pari sairaalareissua säästynyt suojien ansiosta. Oma järjestys menee pää, kädet, polvet, kyynärpäät, selkä, olkapäät, rinta, kyljet, sääret, ranteet. Ei ole itsellä tosin suojia listan loppuun asti, kylkiin on aika mitätön suoja vaikka kerran meinasi oksantynkä tulla läpi.
Ainakin polvi- ja kyynärsuojat kannattaa sovittaa itselle, yhdelle hyvät ei sovikaan toiselle joten suosituksia kuunnellessa se mielessä.
Aloitin itse kevyillä Bluegrassin ja Foxin suojilla ja ehkä ne kesällä tulee taas käyttöön. Ostaisin nykyisin suojat kivijalasta sovitustarpeen takia. Tai sitten tilaisin useita eri kokoja ja malleja postimyynnistä ja palauttaisin. Itse siirryin astetta järeämpiin ja D3O suojiin kun tuli mustelmia kokoajan :) Kevyet millä aloittelin oli näiden tapaisia:
https://www.bike24.com/p2264875.html
https://www.bike24.de/p1264879.html
https://www.bike24.de/p1319170.html
https://www.bike24.de/p1319097.html
Joo, no kyllä mä pannutan n. yhdellä lenkillä kymmenestä. Siis metsälenkeillä. Maantiellä / kelvillä / ulkoilureitillä ajaessa en muista kaatuneeni "koskaan". Olen vähän sitä mieltä, että jos ei kaadu, niin ei kyllä ajakaan tosissaan. Jos nyt katsoo vaikka juutuupista osaajien videoita, niin tämän tästä siellä ollaan könöllään.
---
Ja aiheeseen: mulla on RaceFacen Flankit, jotka menee mukavasti lahkeiden päälle, kun takaa avoimet. Suojaavat myös sääriä. Käsille saman sarjan kyynärsuojat. Kesällä ja lämpöisillä shortsikeleillä on POC Air-suojukset. POCit on huomaamattomat, kevyet eikä ne juurikan hiosta.
Noilla olen pärjännyt, mutta en mitään bike parkia ajakaan. Jos ajaisin, niin sitten selkäsuoja olisi pakollinen. Jaa-nii, onhan mulla reppu, missä selkäsuoja, mutta sitä tulee käytettyä tosi harvoin.
hämeenhitain
22.01.2020, 10.46
Evo Knee II (https://sixsixone.com/products/evo-knee-ii-black) ei ole erityisen kevyt mutta on ajaessa yllättävän harmiton, ei häiritse. Kesäkuumalla kyllä hiostaa. Joku Racefacen malli olisi myös kiinnostanut, mutta omat mitat jäi tyhmästi kokojen väliin.
Läskin kanssa renkaan itseohjautuvuus, jäinen pohja, pakkaslumi ja lyhyt stemmi oli semmoinen yhdistelmä, että polvet oli mustelmilla koko ajan, vaikka kuinka ennakoi ja ajoi hitaasti. Vaihdoin stemmin ja ostin suojat, no, nykyisin ei ole sitä lunta ja jäätäkään. Toivottavasti vielä joskus etelässäkin pääsee kolhimaan polvia kunnon talvioloissa...
Kiitoksia vastauksista.
Tutustun näihin. Kivijalassa ei täällä ole.
2019 tuli 11.000km poltettua. Suurin osa maantiellä, jossa ensimmäisen kerran kunnon kaatuminen.
Maastossa sarvi osu pieneen puuhun ja siitä lentoon fysiikan lakien vastaisesti ihan eri suuntaan mitä olettaisi. Kerran märän juuren päälle ja eturengas alta... Eli näitä nyt sattuu.
Ajotapa, varmasti varovaiseksi tullut ikääntymisen myötä.
Onkohan ranteille mitään pyörän kanssa soveltuvia suojia olemassa?
JohnnyBuzz
13.02.2020, 19.38
Mites muuten toi selkäsuojan tarpeellisuus bikepark-ajossa? Siinähän todennäköisin kaatumissuunta on OTB, joten kypärän lisäksi polvi-, kyynär- ja torsosuojat luulis olevan tarpeellisimmat. Ja toki ranteet on myös silloin potentiiliset rikkoontumaan. Ite oon vasemmasta kyljestä tod. näk. murtanu kylkiluun kahdesti (toisen pyörällä ja toisen muuten), niin vaativimmissa olosuhteissa kaipaisi välillä lisäsuojaa rintakehään.
Ite oon käyttäny erilaisia rannetukia, en varsinaisia suojia, mutta kyllä ne myös suojaa paskana olevia ranteita niin että voi ajaa :D Helpostihan se otb menee selälleen myös. Ite tosin ajanu parkkia vaan polvarit, kyynärsuojat ja kypärä menetelmällä. Joku suojapaita vois kyllä olla jees. Nyt on muuuten ollu kohta 2vk kyynärpää kipeä kun otin osumaa fox launch enduro suojien kera, ei ihan hirveitä suojaa nuo, lähinnä naarmuilta. Mitkähän hommais tilalle?
Uuni Makkara
15.02.2020, 09.28
Ajelen kohtuu rauhallisesti maastopyörällä ja läskillä. Nyt muutamia tyylikkäitä kaatumisia ollut. Kunnon isku häntäluun seutuun. Kyynärpäähän. Polveen.
Suojia nettikaupat pullollaan. Samoin suojaavia reppuja.
Mikä tuoteperhe/suojat olisivat kohtuu kevyet, varsin huomaamattomat, kuitenkin suojaavat:
Polvelle, kyynärpäälle, lantio/häntäluu yms.
Vanhat POC-suojahuosut on. Ne on aika kömpelöt (onneksi oli kuitenkin päällä kun yhden lipat vedin, suoraan lonkalle).
Kevyitä ja hyvin istuvia ainakin pearl izumin uudet elevate ja summit suojat.
Mitäs kaikkia suojia porukka käyttää perus polkuajossa? Oukulla tulee rällättyy. Välillä on vauhdikkaampiaki laskuja.
Perusajelussa ainoastaan kypärä ja joissakin hanskoissa suojaa, ei sen kummempaa.
Mitäs kaikkia suojia porukka käyttää perus polkuajossa? Oukulla tulee rällättyy. Välillä on vauhdikkaampiaki laskuja.
Riippuu kuskista, taidoista ja ajotyylistä tms. Ohuehkot polvarit säästävät ikäviltä naarmuilta mutta eivät suojaa kunnon iskuilta. Ohuet polvisuojat, hanskat ja kypärä on kuitenkin se oma varustus noihin maastoihin.
Ne talonkorkuiset hyppyrit Rokella jää väliin vaikka olisi mitä varusteita tarjolla.
Kuminauha
15.05.2023, 12.38
Mulla on kevyet polvarit, suojapöksyt ja yleensä myös kyynärsuojat ihan kaikessa maastoajossa.
-Leatt Airflex Pro
-Endura MT500 protectior undershorts II
-Endura singletrack elbow pads II
Tärkeintä suojissa on mukavuus, eli suojat on turhia jossei niitä tule pidettyä päällä.
Normiajelussa kypärä, hanskat ja lasit. Tosin mulla on noi kauppareissullakin. Sitten jos on teknisempää ja/tai liukasta, polvarit ja joskus kyynärsuojat. Polvarit joko rallinaamaa tai pocin air:it.
F. Kotlerburg
15.05.2023, 12.53
Mitkä ne hyvät, istuvat ja ei-hiostavat kevyet polvisuojat ois?
Nojoo laittas nyt aluksi vaikka ne polvisuojat tilauksee.
Endura SingleTrack II lite
Kuminauha
15.05.2023, 14.23
Mitkä ne hyvät, istuvat ja ei-hiostavat kevyet polvisuojat ois?
Esim nuo Leatt:n airflex pro:t (https://www.hi5bikes.fi/en/tuotteet/leatt-airflex-pro-knee-guard-black-2/). Istuvuus ja mukavuus toki jokasen omista mitoista ja haluista kiinni.
Kuminauha
15.05.2023, 14.27
Normiajelussa kypärä, hanskat ja lasit. Tosin mulla on noi kauppareissullakin.
Joo toki on kaikessa ajossa jopoa lukuunottamatta myös hanskat ja lasit.
Esim nuo Leatt:n airflex pro:t (https://www.hi5bikes.fi/en/tuotteet/leatt-airflex-pro-knee-guard-black-2/). Istuvuus ja mukavuus toki jokasen omista mitoista ja haluista kiinni.
Hyvät nuo Airflex Prot mutta sovitusta vaati oikean koon löytyminen, esim minulle vaati yhden numeron taulukkoa suuremman koon.
Tämmöiset mallit joissa ei ole mitään säätöremmejä pitää olla just eikä melkein sopivat.
Kuminauha
15.05.2023, 14.42
Joo sama itellä, yhtä kokoa isommat piti hommaa
Noi Airflex pro:t on erittäin hyvät
Sotanorsu666
16.05.2023, 07.20
Ajelin itse myös ennen Leattin Airflexeillä, mutta omaan jalkaan istuu suht huonosti. Yhtään brassailematta, niin reidestä riittää xl koko, mutta pohkeen pitäisi olla xxl. Jätin ne talvikäyttöön, koska pysyvät housujen kanssa paremmin paikoillaan, varsinkin jos on vielä joku tekninen kerrastotuote polvareiden päällä. Polkulenkit tulee nyt ajeltua Troy Leen Knee Guardseilla. Näyttävät muhkuilta ja ovatkin ihan hyvän suojauksen tarjoavat, mutta näillä menee myös omilla jaloilla ihan helposti 4-5 tuntia polkuajoa. Ostin kahdet näitä, koska kerrankin löytyi hyvät suojat ja meinaan myös ajaa bikeparkkia näillä suojilla. Bikeparkkiin tulee polvareiden lisäksi moottoripyöräenduroa varten ostettu foxin suojapaita ja niskatuki. Kypärä on aina päässä, kun ajan pyörällä. Hanskoja käytän kesällä vain maastossa.
Polkuajossa pidän POC:in VPD polvareita. Kypärä ja ajolasit aina päässä ja maastossa myös pitkäsormiset hanskat.
JohnnyBuzz
17.05.2023, 00.43
Täältä kans ääni noille Leatteille. Kolmatta kautta menossa ja hyvin tyytyväinen oon ollut edelleen. :)
JaskaJopo
17.05.2023, 09.34
Itsellä nuo Leattit ja Fox D30 Enduro. Omaan jalkaan Foxit on niin paljon paremmat, että Leattit on jääneet käyttämättä.
Kaveri tais valittaa että tuli iskut turhan läpi noista leatteista.
JaskaJopo
17.05.2023, 14.40
On niissä ainakin tuo suojamateriaali huomattavasti ohueampaa kuin esim. noissa Foxeissa.
JohnnyBuzz
17.05.2023, 17.23
Kaveri tais valittaa että tuli iskut turhan läpi noista leatteista.
Joo, ei noista varmasti isommassa kolarissa hirveästi iloa oo. Mut polkuajoon just passelit, kun siinä kaatumiset on maltillisempia ja eivät hankaloita polkemista. Parkiin sitten järeämmät suojat.
No poluilla se kaveri osu puuhun. Mut mukaviksi kehunu. Ittellä on tainu loppupeleis kaikki pahimmat pannut tapahtua poluilla :D olosuhteet yleensä ei niin ns kontrolloituja.
Palovamma
30.05.2023, 18.41
Itsellä maastossa rällätessä myös kombo kypärä, lasit, hanskat ja polvisuojat.
Polvarit lähinnä estämässä pahimpia naarmuja. Useamman vuoden oli G-Formin ohuet polvarit, mutta nyt päivitin Leatt Airflex Pro ja on olleet omaan ajoon hyvät.
Itse kaipaan polvareilta suojaa myös polven sisäsyrjälle. Kaatuessa tai melkein kaatuessa tulee kolautettua välillä polvenseutu runkoon ja välillä kun on ollut kevyemmät sivusuojattomat syndit niin kipeää on käynyt.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.