PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kannattaako korjata? (latolöytö)

ekiz
17.01.2020, 00.36
Moi.

Aika amatööri näiden pyörien kanssa mutta maastopyöräily ollut haaveena pitkään ja tuli sattumusten kautta mahdollisuus ostaa aika pieneen rahaan pyörä minkä ajattelin korjata (korjauttaa)

Kannaatko tämmöstä Aika kovaa runtua saaneen specialized enduro pyörää lähtee korjaamaan?

Osia/huoltoa ainakin kaipaa:

Keula huolto
Ketjut
Jarrut ilmata ja tiivisteet ehkä vaihtaa
Uudet renkaat
Vaijeri ainakin vaihtajalle vaihtaa.

Itse osaan renkaat vaihtaa ja vaijerin, siihen loppuu osaaminen 😅 toki opettelemalla ja YouTubessa paljon opetusvideoita.

Onko järkeä? Pyörän tarkasta mallista ei hajua eikä todellista pyörän arvoa mulla ole tiedossa (amatööri)

Kuvia pyörästä tuolla jos joku tietäisi tarkemman mallin pyörälle

https://photos.app.goo.gl/xddS2uxN5f9HXezh6

hphuhtin
17.01.2020, 08.04
Kannattaako? Onko järkeä? Vääriä kysymyksiä, sanoisin. Oikea kysymys on, että mitä haluaa. Jos haluaa harrastaa pyörän korjaamista, kyllä. Jos haluaa säästää aikaa ja vaivaa, ei. Parhaiten itselleen sopivan pyörän polulle? Tuskin. Ajokuntoisen pyörän? Todennäköisesti. Hauskaa? Subjektiivista, mutta totta kai :) Rahansäästöä? Juu varmaan, ja lehmät lentää :)

Tuolta voisit koittaa katsoa pääsisikö pyörän jäljille: https://m.pinkbike.com/news/the-evolution-of-the-specialized-enduro-2016.html. Vuodet 2010-2012 voisi osua.

Itse saattaisin lähteä tekemään ja RCZ:sta ja alennuksista komponentteja metsästämään. Ja sitten käytännössä antaisin pyörän pois, koska ei mahdu enää yhtään lisää. Tai kyllä pyörästä satasia saattaisi saada myydessä.

Grandi66
17.01.2020, 08.55
Jarrut riippuen siitä mitkä on, välttämättä ei tiivisteitä löydy ja kahvaa et pura. Mutta voit päästä ihan ilmaamisella.

Kannattaako mikään tänä päivänä? Pääseekö halvemmalla? Tuskin mutta pitkässä juoksussa on halvempi ku auto.

Tekisin kyllä itselleni pyörän

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla

JackOja
17.01.2020, 08.57
- Onko tuo satula kuvissa kysyjälle sopivassa kohdassa? Jos on niin fillari ehkä turhan pieni
- Mitähän tuossa ohjauslaakerin yläpäässä on joku ei-osaaja räveltänyt?
- ei tuota muutenkaan ole ns. hyvänä pidetty

Mutta joo, saisihan tuosta vielä toimivan... kaikesta päätellen vaatisi seuraavat toimenpiteet
1) keulan ja iskarin huolto (~200€ teetettynä)
2) linkuston laakerien huolto (~150€ teetettynä)
3) kiekkojen rihtaus, napahuolto (~100€ teetettynä)
4) ohjauslaakerin huolto tai vaihto (uusi muutaman kympin)
5) itse laittaisin koko voimansiirron uusiksi (parillasataa osat)
6) uudet renkaat (60-100€)
7) jarrujen tsekkaus, ilmausta ja jarrupalat

ekiz
17.01.2020, 09.10
Kannattaako? Onko järkeä? Vääriä kysymyksiä, sanoisin. Oikea kysymys on, että mitä haluaa. Jos haluaa harrastaa pyörän korjaamista, kyllä. Jos haluaa säästää aikaa ja vaivaa, ei. Parhaiten itselleen sopivan pyörän polulle? Tuskin. Ajokuntoisen pyörän? Todennäköisesti. Hauskaa? Subjektiivista, mutta totta kai :) Rahansäästöä? Juu varmaan, ja lehmät lentää :)

Tuolta voisit koittaa katsoa pääsisikö pyörän jäljille: https://m.pinkbike.com/news/the-evolution-of-the-specialized-enduro-2016.html. Vuodet 2010-2012 voisi osua.

Itse saattaisin lähteä tekemään ja RCZ:sta ja alennuksista komponentteja metsästämään. Ja sitten käytännössä antaisin pyörän pois, koska ei mahdu enää yhtään lisää. Tai kyllä pyörästä satasia saattaisi saada myydessä.

No niinpä, Onko järkeä? siinä vasta kysmys. Yli 10V harrastanut polkujuoksua ja monesti miettinyt miten hienoa olis päästellä samoja polkuja välillä pyörällä ja jotain tämmöstä mielessä ollut.

Kiitos linkistä! taitaa olla 2010 Eduro comp SL tai ainakin lähellle osuu. Pitää käydä alkaa metsästää uusia osia ja pikku hiljaa alkaa pyörää laittamaan, jos vaikka kesäksi ajokuntoon tuon saisi.

ekiz
17.01.2020, 09.17
- Onko tuo satula kuvissa kysyjälle sopivassa kohdassa? Jos on niin fillari ehkä turhan pieni
- ei tuota muutenkaan ole ns. hyvänä pidetty

Mutta joo, saisihan tuosta vielä toimivan... kaikesta päätellen vaatisi seuraavat toimenpiteet
1) keulan ja iskarin huolto (~200€ teetettynä)
2) linkuston laakerien huolto (~150€ teetettynä)
3) kiekkojen rihtaus, napahuolto (~100€ teetettynä)
4) ohjauslaakerin huolto tai vaihto (uusi muutaman kympin)
5) itse laittaisin koko voimansiirron uusiksi (parillasataa osat)
6) uudet renkaat (60-100€)
7) jarrujen tsekkaus, ilmausta ja jarrupalat

No hyvänä ei ole pidetty ja pyörä seissyt pitkään jossain kylmässä varastossa käyttämättömänä. Kuvassa satula on siinä asennossa missä se varmaan on ollut monta vuotta. Sain pyörän vasta hiljattain käsiini ja vasta ruvennut tutkimaan mitä sille pitäisi tehdä ja toi sun lista osuu kyllä just eikä melkein kohdilleen.

Onko vinkata hyvää pyörähuoltoa PK-seudulta? keulan, rihtauksen ja jarrut huollatan ammattilaisella loput olis tarkoitus tehdä itse.

oem
17.01.2020, 09.20
Onko tuossa paljon vikaakaan, turvalliseen ajokuntoon saamiseksi. Jos ensin korjais siihen asti niin vikalista lyhenis ja "varmuuden vuoksi" huollot ei rasittais budjettia. Päätös sen jälkeen.

JackOja
17.01.2020, 09.21
Onko vinkata hyvää pyörähuoltoa PK-seudulta?...

Niistähän on moniakin topicceja Kaupat-osastolla, mutta ainakin Ibike, Hi5Bikes, Fillariosa... ja montaa muutakin on hyvänä pidetty. Valmiita linkkulaakerisettejä saa Spessukauppialta, mutta saahan niitä ostettua laakerikaupoistakin.

ekiz
17.01.2020, 09.28
Onko tuossa paljon vikaakaan, turvalliseen ajokuntoon saamiseksi. Jos ensin korjais siihen asti niin vikalista lyhenis ja "varmuuden vuoksi" huollot ei rasittais budjettia. Päätös sen jälkeen.

Loppupeleissä ei ihan hirveesti. Ajokuntoon saamiseksi tarvis laittaa ketjut ja sillä vois jo ajaa. Toi keula on juntturassa, täytyy laittaa koko paino pälle ennenkuin jousitus alkaa toimimaan joten se täytyy huollattaa myös ennen ajoja, taka iskari vaikuttaa olevan elossa.

JackOja
17.01.2020, 09.32
... taka iskari vaikuttaa olevan elossa.

Kannattaa sekin huoltaa. Luultavasti sille ei ole ikinä tehty mitään.

MRe
17.01.2020, 09.33
Takapumppuja saa RCZ:sta puoleentoistasataan. Huolto maksaa vähintään saman. Keuloissa vähän sama juttu.

nure
17.01.2020, 21.02
Tärkein pointti: Onko runko oikean kokoinen? Jos ei niin kierrätykseen, kyllä joku jotain maksaa...
Jos rakentaa niin kannattaa suosia vielä brittipuoteja jos ei osta kaikkea palikkaa samalla kertaa, melkein kaikissa n. 50€ tilaukset ilman kuluja.

Juha Jokila
17.01.2020, 21.36
Höh, toi on hyvä pyörä. Keula ja takaiskari näyttää siisteille, eikä liukupinnat vaikuttaisi olevan puhki. Rokkarin keulan öljyäminen on yksinkertaista, jos edes vähän keskitty ja etsii ohjeet. Samaten takaiskarin ilmakannun öljyt vaihtaa helpolla, jos vaimennin vielä toimii. Linkuston laakerien holto? Ei kai noille mitään muuta tehdä kuin vaihdetaan sitten kun tulee klappia. Ja edelleen ite pystyy opettelemaan tekemään noikin. Taloudellinen kannattavuus varmasti menee jos pitää kaikki kaupallisesti huollattaa/uusia.

K.Kuronen
17.01.2020, 21.47
...

Emäputken yläpää näyttää todella melko murjotulta ja vähän epäilyttäisi tuo maalin lohkeaminen -onkohan laakeripesä enää ollenkaan mitoissaan?

ekiz
17.01.2020, 22.40
Emäputken yläpää näyttää todella melko murjotulta ja vähän epäilyttäisi tuo maalin lohkeaminen -onkohan laakeripesä enää ollenkaan mitoissaan?

Ei ainakaan klappaa tai pidä ääntä yhtään mutta täytyy purkaa, siitän sen näkee sitten.

Eniten harmittaa rungon maalin lohkeaminen jostain kohti. Ei taida meikkaaminen mitään auttaa, pitäis maalata runko kokonaan uusiksi.

ekiz
17.01.2020, 22.46
Kyllä mä tästä vielä konkelin itelleni tekasen,ei kai 100€ sijoitus voi pahasti mennä kankkulan kaivoon jos muutamia satasia sijoitan osiin ja huoltoon? Pyörän koko tuntuu aika passelilta ja muutenkin pyörä laadukkaan oloinen, ei mikään biltema pyörä kuitenkaan ole.

Juha Jokila
17.01.2020, 23.44
Uusi pyörä on parissa vuodessa saman näkönen. Maalilla ei ole mitään merkitystä ajettavuudelle.

ekiz
24.01.2020, 19.03
Miten metsään menis jos tilaan briteistä laakeri setin. Ainakin takapumpun laakeri pitää vaihtaa ja linkustossa tuntuu väljää ja ei liiku tasaisesti vaan nykien.

https://www.thecyclestore.fi/specialized_0709_enduro_bearing_kit-ID_22298

Mitenköhän paljon on eroa jos pyörä onkin esim 2010 malli ��

hphuhtin
24.01.2020, 20.41
Mitenköhän paljon on eroa jos pyörä onkin esim 2010 malli ��

Pahasti metsän puolella. Pyörä ei selvästi ole 2007-2009 malli. Eri runko. Ihan tuuria että olisi samat laakerit. Jos olisi, miksei settiä myytäisi niille sopivana, olisi laajempi asiakaskunta.

Spire
24.01.2020, 21.45
On muuten kohtuullinen puuhapaketti jos lähtee kaikki nuo laakerit vaihtamaan. Stumpjumperiin olen tuon itse tehnyt. Melkein kaikki laakerit sai työnnettyä toiselta puolelta ulos, mutta pari oli sijoitettu niin, että piti viedä liikkeeseen jossa oli Spessun oma ulosvetäjä tuota varten käytössä.

ekiz
25.01.2020, 11.37
On muuten kohtuullinen puuhapaketti jos lähtee kaikki nuo laakerit vaihtamaan. Stumpjumperiin olen tuon itse tehnyt. Melkein kaikki laakerit sai työnnettyä toiselta puolelta ulos, mutta pari oli sijoitettu niin, että piti viedä liikkeeseen jossa oli Spessun oma ulosvetäjä tuota varten käytössä.

Mietin ihan samaa että mahtaa olla aika nyplääminen noiden kanssa. Lähinnä takapumpun laakeri ja yksi nivel rungosta tarvii vaihdon, tuntuu selkeästi klappia. mietin vaan missä kunnossa muut on,olis varastossa valmiina kun/jos ne alkaa väsymään.