PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuvitteellinen tai toteutuva pakosi oravanpyörästä

tommi2
12.01.2020, 17.47
Näin sunnuntaisin kun vituttaa työt, niin tulee mietittyä kaikkea lottovoitosta munkkiluostariin, millä duunin voisi välttää. Mitä suunitelmia, haaveita tai ajatusleikkejä porukalla on ?

paaton
12.01.2020, 18.04
Niks naks, vaihdat duunipaikkaa. Minä en oikeastaan voi käsittää, miksi töiden pitäisi ketuttaa. Voin melkein väittää, ettei itseäni ole koskaan ketuttanut työt. Tuon vuoksi duunarin huonompi liksakin on helppo hyväksyä. Viheltelyä ja fillarointia vaan.

Mutta siitä oravanpyörästähän pääsee irti fillaroinnilla. Pitkää lenkkiä kavereiden kanssa. Eilen ajettiin +8h. Kannattaa kokeilla punttien nostelun välillä.

tempokisu
12.01.2020, 18.20
No nyt tuli helppo kysymys, tätä aihetta tulee usein mietittyä nukkumaan mennessä tai pyörällä ajellessa...aijai olisi kyllä niin maailman hianointa mennä työpaikalle just kun Rouva on siellä ( sunnuntaina) ja hakee kamppeensa ja heittää avaimet että siinä on, sun - ja erityisesti mun suurin toive toteutui - ja se on soommoro forever! Tämä siis työpaikan eteen punaisella Ferrarilla ajeltuna.

Lahjoittaisin merkittävän summan KVVY:lle ja Nakkilan Nahkiaispaistamolle, ja menisin näihin paikkoihin vapaaehtoistöihin. Tekisin tutkimuksen suomalaisista nahkiaisista, onko ne erilaisia Nakkilassa vs. Simossa...? Haluisin ehdottomasti nähdä Pacific lampreyitä joten USA:n itärannikolle Willamette Fallsin alueelle matkustelisin ( vaikka sitten paastoisin sen ajan...) ~ ~

Parasta olisi olla vapaa, vapaa työpaikkakiusaamisesta! No ehkä vähän isompi kämppä ja siinä sitä sisustamista sitten riittäisi..

ja tämä siis todellakin isossa mittakaavassa :D ( viite, allaoleva tompan kommentti ) jäsen paattomalle, ei sinne töihin niinvaan mennä ja vaihdeta....ja tompalle vielä että (kansan)eläke kun tässä on edessä jos sinne asti elää, niin ei se kuitenkaan mikään ideaalinen tilanne ole, kituuttaa pienellä rahalla ja hermoilla että miten tulee toimeen kuten siis nytkin.

tommi2
12.01.2020, 18.22
^^Toi ei ollut se pointti, että mikä auttaa työvitutukseen, vaan mitä oravanpyörä-pako-ideoita on isossa mittakaavassa, tyyliin ei koskaan enää duuniin. Itsellä käynyt mielessä mm.
Lottovoitto, miljonäärin ystävyys, munkiksi Tiibetiin, kulkuriksi lämpimään maahan, eläke, syrjäytyminen kortistoon...

Luin joskus tämän Päivi jotain kirjan "Elämäni nomadina", jossa hän päivittelee että raha ei merkkaa mitään. Pikkasen kuitenkin olisin eri mieltä, kun heilläkin ilmeisesti on vielä talo kauniaisissa + muutakin omaisuutta takaporttina huonoille kuukausille.

Jami2003
12.01.2020, 19.15
Oma business joka on tarpeeksi vapaa ja tuo riittävän toimeentulon. Silleen että ikinä ei tunnu siltä että töitä pitää tehdä.

Realistisempaa ja nopeampaa kuin yrittää ensin kerätä omaisuus että sitten voi olla tekemättä mitään.

Lisäksi kannattaisi olla perustamatta perhettä. Itsensä elättää hyvinkin pienellä vaivalla ja rahalla mutta perhe alkaa jo maksamaan ja lapset tuo velvollisuuden yrittää pitää tiettyä elintasoa.

Joo eikä vituta työt yhtään. Huomenna pääsee taas työreissuun hyvien kavereiden kanssa ja koska on mannerten välinen lento niin vois vaikka pienet kännit ottaa finnairin piikkiin. Olen mielestäni tehnyt unelmatyötä viimeiset 15 vuotta joka pitää sisällään ensimmäisen kappaleen vaatimukset. Toki joskus joku työhön liittyvä vituuttaa mutta epärealista odottaa etteikö sellaisiakin päiviä ole. Kunhan on tarpeeksi harvoin. Jos en olisi halunnut noita kolmannen kappaleen asioita niin vois jo oikeesti olla suunnilleen tekemättä mitään. Mutta silti ennemmin kolmas kappale kuin vapaaherran elämä.

tommi2
12.01.2020, 20.08
Nyt täällä jengi tarjoaa työtä tai sen vaihtoa mulle, vaikka idis olis just ettei töitä tee ja oman suunitelmanne kerrotte. Oma työ on varmaan niin jees kun voi olla, mä uskon että ainakin henk.koht. mikä vaan mitä on pakko tehdä, käy vituttamaan. Vaikka pitäs päivittäin nostaa puntteja ja ajaa fillarilla, niin kyllä vituttas, kun olis pakko. Mä olisin yhdestä harrastuksesta saanut varmaan ammatin, mutta jätin sen ihan sen takia, kun halusin pitää sen kivana.

Työn määritelmä tässä palkkatyö, kaipa joku pummaus, roskisdyykkauskin työstä menee, mutta sallittakoon ne hoboille "ei työnä" tässä ketjussa.

Mutta ei siis töitä, minkälainen irtiotto SINULLA mielessä ITSELLESI? Kenties sähköpyörä (heitetään nyt vettä myllyyn, kun on vähän laiskaa :D )?

paaton
12.01.2020, 20.14
Ei vaan kykene tajuamaan. Työ on kivaa. En siis osaa kuvitella itseäni ilman sitä ja siitä saa vielä rahaakin. Vaikka voittaisin lotossa, niin en tosiankaan lopettaisi duunia. Eli sori vaan, joudut kyselemään vapaaherroilta :)

Jami2003
12.01.2020, 20.19
^^ juurihan mä kerroin mun oman suunnitelman. Sä kysyit miten pääsee irti oravanpyörästä ja mä kerroin oman mielipiteen/strategian.

En mä ainakaan halua edes tehdä mitään muuta. En jaksais ajaa edes sähköpyörällä päivät pitkät. Mun kodin ulkopuoliset sosiaaliset suhteet tulee paljolti tuosta elämäntavasta mistä saan tuloja (jätin nyt sanan työ pois ettei tarvitse siihen takertua).

tommi2
12.01.2020, 20.34
^No okei, mä ehkä voin Jamin lähestymistavan pitkin hampain hyväksyä. Jos olisi oma bisnes, missä voisi tehdä lähes mitä vaan tai ei mitään ja rahnaa tulisi niin että ei ehtisi tuhlaamaan, jolloin olisi kenties pakko olla tekemättä töitä jaksoja, ihan vaan että pankkitilillä olisi taas tilaa, niin joo. Paaton:in juttuihin en edes lähde, mies on jonkun lääkityksen tarpeessa selkeästi :D

Ehkä paras irtiotto olisi todellakin ajaminen sähköpyörällä horisonttiin. Sähköpyörä muuttaisi velat saataviksi ja toisi toimeentulon ihan siinä ohessa.

Jami2003
12.01.2020, 20.58
Aloitusviestissä sä tuumailit vaikka munkiluostaria jolla pääsis työperäisestä vitutuksesta eroon. Nyt yht'äkkiä sä alat haluun rahaakin niin paljon että voi tehdä ihan mitä vaan.

Koita nyt hyvä mies päättää mitä haluut. Työperäisestä vitutuksesta eroon pääsy ja rahaa mielettömästi on vähän kuin hyvä ja halpa pyörä. Voi olla vaikeaa toteuttaa molemmat samalla kertaa [emoji12]

Mulla on ollut pitkään ohjenuorana minimaalisella vaivalla maksimaalisen hyöty. Sillä ei tule täysin vaivatonta elämää tai maksimi taloudellista hyötyä mutta hyvä kompromissi tulojen ja vapaaherran elämän välillä.

Jopotuinen
12.01.2020, 21.05
Niinpä. Koko viikonlopun olin hommissa, kuten edellisenkin. Kuin myös Joulunvälipäivät.
Hommat piti tulla taputelluiksi ja kuten tulikin, mutta pukkasi perään toisen hep hep hankkeen.
Onneksi on nuo paskat kelit, niin sama se kait on sitten missä sitä luuhaa.
Ja huomenna on taas kustannuspaikalle laahustaminen.
Sitä eläkeputkeakin Mariini siirsi taas. Ja elinajanindeksiä puolestaan leikkelivät putken toisesta päästä. Taitaa koko eläkkeelle käydä kuten Antin vappusataselle :(
Kurre voi vahvasti ja hyrrä pyörii.

Fat Boy
12.01.2020, 21.06
Viihdyn työssäni varsin hyvin, mutta kieltämättä, viihtyisin vielä paremmin jos sitä olisi vähemmän. Haaveena olisi saada sen verta rahaa kasaan, että voisi koeponnistaa pitkään haudotun bisnesidean. Mutta se jää haaveeksi koska keksin rahalle paljon muutakin käyttöä [emoji23]

Seuraava, toteuttamiskelpoisempi haave on tehdä vähemmän työtä, vaikka neljä päivää viikossa, kunhan talo on maksettu. Tämä luultavasti vaatii työpaikanvaihdon, kun isossa firmassa kaikki on niin jäykkää.

zort
12.01.2020, 21.14
Munkkiluostari ei taida olla vaihtoehto jos haluaa välttää työnteon. Tuskin siellä turhapurona voi maleksia.
Oma suunnitelma on siedätyshoito. Oon päässy toteuttamisessa niin pitkälle etten viitsi enää haaveilla kokopäiväisestä harrastamisesta vaan ajattelen että mehän käydään työpaikalla päivähoidossa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

K.Kuronen
12.01.2020, 21.21
Auringonlaskuun ratsastaminen olisi yksi vaihtoehto: sätkä suupielessä savuten, satulalukussa kuivalihaa ja pullo viskiä. Illalla leiriytyisi ja tulen ääressä viskiä siemallen nauttisi oikeaa miehen elämää. Kasvot olisivat tuulen ja auringon ahavoittamat ja jo pelkkä katse saisi naiset huokailemaan.

Mutta elämä on kulkenut sitä tavallista rataa: avioliitto, työ, lapsia ja vanheneminen. Nyt katse on munkkiluostarin tai nomadielämän sijaan kääntynyt kohti eläkeikää ja yhteistä vanhenemista aviopuolison kanssa.

Periksi antaminen, virran mukana ajautuminen, on pitkälti poistanut työstä johtuvan ahdistuksen. Työ tuo toimentulon ja työn hedelmillä voin hankkia haluamiani asioita: valineitä harrastukseen, olutta kuivan kurkun kostukkeeksi ja rommia humaltumiseen, etc.

Jim717
12.01.2020, 21.39
Kyllä kai moni haaveilee vapaudesta päättää siitä, mitä tekee. Nykyään puhutaan FIRE-ilmiöstä (financial independence / retire early), jota osa nuoremmista tavoittelee.
Itsellä on mielenkiintoinen työ softa-alalla, mutta kyllä sitä 35 työvuoden jälkeen mielummin tekisi tätä samaa työtä, mutta itse päättäisi aikatauluista. Heräisi aamulla silloin kun lystää ja tekisi silloin hommia, kun siltä tuntuu. Treenaisi silloin kun siltä tuntuu jne.
Hyvin vakavissa itse pohdin jäämistä pois "oravanpyörästä" ja alan koodaamaan yhtä pitkäaikaista ideaani, jolla ehkä jotenkin elannon saisi. Todennäköisyys tälle on yli 50 %

F. Kotlerburg
12.01.2020, 21.42
Välillä on miettinyt, että muuttais jonnekin pohjoiseen shamaaniksi ja sitten hiljaisempina aikoina tekis nykyisiä hommia etänä freelancer-pohjalta.

bici74
12.01.2020, 21.47
Emännän kanssa ollaan pohdittu puolivakavissaan että jos vaikka duuni joku päivä loppuu niin mitä sitten tehdään? Ylivoimaisesti eniten kiehtonut ajatus on ollut jättää kaupunki ja siirtyä mökille asumaan. Siellä on tilaa ja puitteet ympärivuotiseen asumiseen eikä isolle kirkolle ole kuin 6 kilsaa kun kaupssa varmaan täytyy kuitenkin käydä. Mökki velaton, kaupunkikämppä käytännössä myös...jälkimmäisen voisi antaa vuokralle rahaa tekemään. Säästöjäkin on kertynyt jonkun verran. Appivanhemmilla on Välimeren rannalla luukku joka on yli 10 kk vuodesta tyhjillään...sen ja mökin välillä sitten vaihdeltaisiin. Kaikki jees, vain pari propleemia: lapset ja tuleva eläke jos duuninteon lopettaa. Eläkerahoja saisi kämpän myynnillä mutta noi kakarat...

+€+
12.01.2020, 21.48
Olen jo parivuotta simuloinut vapaaherran elämää niin, että olen suurinpiirtein kirjannut kuluja ylös mitä maksaa kaikki pakollinen jos jättäisi duunin pois ja eläisi osingoilla. Yllättävän vähällä menee kun ei ole lapsia. Sain hämmentävän tuloksen, eli 900 euroa kaikkineen sisältäen myös asuntolainan rippeet ja muut kulut. Tietty pyöräilyn kustannukset jätin pois :)

Eihän tuo arvo-osuustili nyt hääviltä näytä mutta jos ei mitään ihmeempiä tapahdu niin kymmenessä vuodessa jos jatkan samaa rataa niin voin jättää työnteon kokonaan. Saisi tehdä ihan mitä huvittaa eikä mitään olisi pakko tehdä. Se olisi kyllä unelma johon kannattaa panostaa. En nyt sano että vihaisin nykyistä duuniani mutta jos saisi valita aamulla lähteekö bike parkiin vai toimistokompleksiin niin valinta ei olisi kovinvaikea.

Raivokkaasti kuitenkin osakkeilla pelailen ja riskiä kasvatettu määrätietoisesti ja jossainvaiheessahan se palkitsee. En vain PYSTY millään näkemään itseäni jonain 60-vuotiaana saman toimiston käytävillä. Senverran näköjään aivosoluja tippuu matkanvarralla kun noita vanhempia kollegoja katselee että ei kiitos. Jos päivän puheenaihe on paljonko juhla mokka maksaa niin kyllähän se ihminen on jo mun mielestä terminaalivaiheessa ja toinenjalka haudassa. Tällaiset huomiot antavat lisäpotkua omiin tavoitteisiini.

Jami2003
12.01.2020, 22.00
Mun luokkakaveri on elänyt vapaaherran elämää koko ikänsä. Ikinä ei ole töitä tehnyt jo kehuskelee että tulee työttömyyspäivärahalla toimeen.

Itse lähden siitä että ennemmin teen vapaamuotoista mielekästä työtä sen verran kuin huvittaa joka takaa mulle sellaisen toimeentulon että voin lähteä reissuun tai ostaa uuden pyörän tilin saldoja katselematta millon huvittaa. Kuin että olisin täysin vapaa ja toisaalta mulla olisi joku budjetti minkä mukaan pitää elää. Sellainen kultainen keskitie.

K.Kuronen
12.01.2020, 22.07
Työtön ei kuitenkaan ole vapaa, vaan työvoimaviranomaisten talutusnuorassa. Työssä käyvänä olen enemmän itseni herra.

Jopotuinen
12.01.2020, 22.08
Jaa joo, tuli vähän huonosti luettua toi kysymys.

Siis, suunnitelma on: Putkeen ja Espanjaan.

Tosin Rouva on nyt saanut hirmuällin alkaa tota vanhaa mökinrähjää ehostamaan noiden telkkariohjelmien tapaan. Mun remonttivinkki on, että tulta alle ja Espanjaan.
Ihan turha haalia montaa rastia ylläpidettäväksi ja eläkevarat tuhlattavaksi.

+€+
12.01.2020, 22.12
Mun luokkakaveri on elänyt vapaaherran elämää koko ikänsä. Ikinä ei ole töitä tehnyt jo kehuskelee että tulee työttömyyspäivärahalla toimeen.

Itse lähden siitä että ennemmin teen vapaamuotoista mielekästä työtä sen verran kuin huvittaa joka takaa mulle sellaisen toimeentulon että voin lähteä reissuun tai ostaa uuden pyörän tilin saldoja katselematta millon huvittaa. Kuin että olisin täysin vapaa ja toisaalta mulla olisi joku budjetti minkä mukaan pitää elää. Sellainen kultainen keskitie.

Niin, se kuuluisa sanonta että jos on rahaa niin ei ole vapaa-aikaa ja toisinpäin. Ei se minullekaan poissuljettu asia ole ettenkö jotain puuhastelua tekisi vaikka konsulttina mutta tavoite on aika kirkas kun katselee kokonaisuutta. En missään nimessä ole mikään sniidu enkä sellaiseksi aio ruveta.

Jäi muuten mainitsematta edellisessä viestissä että työpaikkaruokailut ei mukana tuossa 900 eurossa. Menee niihinkin reilu 200 euroa ja enemmänkin jos on reissussa huonolla päivärahalla. Eli maksaa se työssäkäyntikin. Sen opin huomaamaan kun laskeskelin noita juttuja. Vielä isompi ero tulee jos auton voi jättää kokonaan pois jäädessän vapaaherraksi.

pulmark
12.01.2020, 22.16
Suosittelen että tekee ensin pieniä simulointeja ja kokeiluja, kuten muutaman kuukauden lomia, välivuosia yms. jos vain mahdollista. Pääsee siten kokeilemaan mihin sen ylimääräisen ajan käyttää. Työssä käymisessä on kuitenkin elannon yms. lisäksi se etu että se rytmittää elämää.

tommi2
12.01.2020, 22.39
Aloitusviestissä sä tuumailit vaikka munkiluostaria jolla pääsis työperäisestä vitutuksesta eroon. Nyt yht'äkkiä sä alat haluun rahaakin niin paljon että voi tehdä ihan mitä vaan.

Koita nyt hyvä mies päättää mitä haluut. Työperäisestä vitutuksesta eroon pääsy ja rahaa mielettömästi on vähän kuin hyvä ja halpa pyörä. Voi olla vaikeaa toteuttaa molemmat samalla kertaa [emoji12]

Kuha sun ajatusta myötäilin, et jos olis duunissa nii ehkä vähän töitä ja paljon rahaa setti vielä menis.

Joku ääriyksinkertaistaminenkin saattaisi toimia, tällänen nykysätkiminen "tänään pitäis vielä"-listan kanssa töissä ja vapaa-ajalla on omiaan tuomaan tyytymättömyyttä. Ei silti, vaikea sitä on olla ihan paikallaankin. Neanderthal teki muistaakseni jonkun 4h päivässä duunia, tollanen voisi olla kompromissi.

K.Kuronen
12.01.2020, 22.45
...
Ehkä paras irtiotto olisi todellakin ajaminen sähköpyörällä horisonttiin. Sähköpyörä muuttaisi velat saataviksi ja toisi toimeentulon ihan siinä ohessa.

Uskoakseni tiedät, että jopa sähköpyörällä ajettaessa horisontti etääntyy katsojasta täsmälleen katsojan nopeudella (Helzenbergin horisonttiparadoksi). Vanha kansa oli empiirisesti havainnut tämän ilmiön ja puhui taivaanrannanmaalaamisesta.

Grandi66
12.01.2020, 23.15
Miulla suunnitelma etenee hyvin, parin vuoden sisään irti oravanpyörästä ja sit maailmalle. Kesät Suomessa ja tarvittaessa lasten juhlallisuuksiin.

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla

Jami2003
13.01.2020, 00.11
Joo eihän se ole kuin hyppää pois vaan. Jos ei ole lapsia niin heti ja jos on niin sitten kun ovat muuttaneet pois kotoa. Todennäköisesti suomalaisella löytyy omistuskämppä niin myy sen ja elelee vaikka asuntoautossa.

Jos suunnitelmat ihan vituralleen menee niin suomalainen sosiaaliturva kyllä ottaa kopin. Oravanpyörästä pois hyppääminen vaatii vain sen päätöksen. Ei mitään muuta.

paaton
13.01.2020, 00.18
Joo eihän se ole kuin hyppää pois vaan. Jos ei ole lapsia niin heti ja jos on niin sitten kun ovat muuttaneet pois kotoa. Todennäköisesti suomalaisella löytyy omistuskämppä niin myy sen ja elelee vaikka asuntoautossa.

Jos suunnitelmat ihan vituralleen menee niin suomalainen sosiaaliturva kyllä ottaa kopin. Oravanpyörästä pois hyppääminen vaatii vain sen päätöksen. Ei mitään muuta.

Jep. Ja sama juttu se on työnkin kanssa. Pitää vaan tajuta vaihtaa, eikä hakata päätään seinään ja valittaa päivästä toiseen.

hphuhtin
13.01.2020, 00.41
Suunnitelma on pettämätön, aika tosin saattaa loppua kesken. Kerran sain 6 oikein, mutta samalla kierroksella sai olikohan se 29 muutakin, eikä se olisi riittänyt vaikka olisin ollut ainoa. Pieni heikkous plänissä ehkä on..

tempokisu
13.01.2020, 05.32

Ei ota. Seuraava lause, niinpä.

( joku ehkä saattaisi ottaa tän kämpän ( josta melkein puolet velkaa...) ilmaseen remonttiprojektikseen, ihan hirvittävä homma ja pari tuhatkiloista kirjahyllyä riippana )

Jami2003
13.01.2020, 07.44
^sähän olet jo hypännyt pois oravanpyörästä kun et tee juurikaan töitä.

tempokisu
13.01.2020, 09.14
^sähän olet jo hypännyt pois oravanpyörästä kun et tee juurikaan töitä.

Pointti oli että sosiaaliturvaakin saa, ja mikä nyt sitten on kenellekin se "oravanpyörä". Olen ollu työttömänä ( ja suurimmaksi osaksi nytkin...) ja toimeentulotuen asiakas; ei susta kukaan huolta pidä jos et ite pidä.
Just ja just tulen toimeen, mutta stressi selviytymisestä on koko ajan joten on siinä sitä "oravanpyörää" kerrakseen. Ajattelen tämän "paon oravanpyörästä" että olisi riippumaton eikä olisi toimeentulohuolia.

Ari H
13.01.2020, 11.40
Pohdiskelen päivitäin samaa kuin T2 - jos olen ymmärtänyt oikein niin T2:lla on työn vaihtamisessa sama ongelma kuin minulla: ikä & palkka. Joten se siitä.

Ja siten suunnitelmaan: YT:ä odotellessa rahastoihin mahdollisimman paljon (tavoite 150 keur) & osaeläke (joko 25% tai 50%) & ansiosidonnainen & eläkeputki.

Sitä en tiedä mitäteen, jollei YT:ä tulekkaan; riittääkö rohkeus lähteä eläkeputkeen, jos sellain silloin vielä on.

Smo
13.01.2020, 12.14
Mä jäin yks syksy kesän jälkeen mökille ja tulin takaisin kaupunkiin seuraavana kesänä kun piti lähteä Saaristomerelle melomaan. Sitten tossa muutama vuosi vuosituhannen jälkeen alko jonkunlainen sapattiaika kun oli sitä ennen muutamia vuosia tullut revitettyä duunia aikalailla. Nykyisin taas projekteja silloin tällöin. Kun on pienet menot ei tarvi töitä tehdä kovin usein.

Kampinalle
13.01.2020, 12.25
Olin ollut kuusi vuotta samassa työpaikassa, tehnyt tuona aikana 15 määräaikaista työsopimusta. Yhtenä aamuna kävellessäni töihin tajusin, että nyt piisaa. Kävelin suoraan ison pomon huoneeseen ja ilmoitin irtisanoutuvani. Ei mitään tietoa uudesta työpaikasta, ainoa varma tieto oli, että lähtö tulee myös työnantajan omistamasta asunnosta.

Työurani paras päätös. Toki olis voinut käydä todella huonostikin, mutta opin, että jos ei kertakaikkiaan huvita, niin pitää uskaltaa toimia.

Ari H
13.01.2020, 12.34
^ Älä yllytä.

Jim717
13.01.2020, 12.59
Tänään oli Hesarissa spekulointia siitä, että eläkeputki lakkautetaan. Käytännössähän eläkeputki alkaa käytännössä 2 vuotta aikaisemmin, kuin sen virallinen raja 62 V, eli jos jää työttömäksi 60 V ja on ansiosidonnaisella 2 V, niin eläkeputki jatkuu siitä eläkkeeseen asti, jos olen ymmärtänyt.

Minä taidan poistua oravanpyörästä ehkä ennen eläkeputkea ja koitan keksiä jotain yrittämisen tai freenlancer homman kaltaista. Tällöin toki ei pääse eläkeputkeen, joka ei taida olla yrittäjille

tommi2
13.01.2020, 13.20
Joo eihän se ole kuin hyppää pois vaan.

Oravanpyörästä pois hyppääminen vaatii vain sen päätöksen. Ei mitään muuta.

Näinhän se on kaikki asiat. Haluut kullatun Rolls Roycen, senkun ostat vaan, vaatii vaan sen päätöksen. Tod.näk. voit myydä omistusasuntos ja lainaa loput. Mä vähän kuitenkin haaveilin että kotona asuisin ja ei ole edes asuntolaina maksettu, niin ei viitti parin vuoden elinkustannuksiin käyttää taloa. Mutta noin se nomadi-Päivikin selitti, että meet vaan maailmalle. Tosin sillä oli kämppä Kauniaisissa myytäväksi, jos tarvii pikkurahaa...

Itselle jonkun näköinen jatkuvuus ja elintaso olisi kuitenkin vaatimus. Ajattelin joskus tätä pultsariksi LA:n (löysin hyvät kärrytkin siellä käydessäni ja funtsin että kohtaloko se nyt sanoo jotain), mutta on toi oikeesti kovaa elämää. Mä tunnen yhden jätkän joka on ollut Briteissä kodittomana... ei ole helppoa.

29er
13.01.2020, 13.31
Mielenkiintoisia näkemyksiä.

Olen pohdiskellut tämmöisiä vaihtoehtoja:

1. Jos nyt saisin "jostain" n. 350kE, niin jäisin pois töistä. Ja jos 600kE, niin usuttaisin vaimonkin mukaan. Sillä rahalla voisi ylläpitää suunnilleen nykyisen elintason tarvittavan ajan.

2. Hiukan pitemmän aikataulun suunnitelmaa vähän sivusin tuossa toisessa ketjussa (Anonyymit osakesäästäjät). Eli tavoitteena on kasata osinkosalkku, jonka tuotto + vapaaehtoisen eläkevakuutuksen tuotto elättää muutaman (3-5) vuoden ennen varsinaista eläkeikää.

3. Irtisanominen => ansiosidonnainen => eläkeputki (mikäli siihen ei taas kosketa), tosin "sopiva" ajankohta ei ole vielä. Jää muutama vuosi "tyhjän päälle".

Kakkosen ja kolmosen kobinaatio voisi olla todennäköinen.

Uskon että saan aikani kulumaan vapaallakin. Työssä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta jos ei vaan huvita. Tätä uraa on takana 30 v. Vaihtaminen tässä iässä vastaavasti palkattuun työhön ei liene todennäköistä.

Muistaakseni eläkettä on jo kertynyt sen verran hyvin että pärjään ilman viimeisten työvuosien lisäystä. Missään nimessä en jatka virallisen alimman eläkeiän yli. Esim. yksi ylimääräinen vuosi nostaa eläkettä niin vähän että ei todellakaan nappaa. Ja ainahan voi vaihtaa halvempaan asuntoon ja/tai kuluttaa säästöjä

Oatmeal Stout
13.01.2020, 13.41
Näin sunnuntaisin kun vituttaa työt,
Irtisanoudu, niin ei työt tai töihinmeno vituta.

Työtön ei kuitenkaan ole vapaa, vaan työvoimaviranomaisten talutusnuorassa.
Jättäytymällä työvoiman ulkopuolelle ei ole työtön eikä työvoimaviranomaisten talutettavissa ja oravanpyörästä ei ole enää tietoakaan.

tommi2
13.01.2020, 13.55
^Kauniita ajatuksia, kuten kommunismikin, mutta millä elää?

+€+
13.01.2020, 14.11
Helppo se teidän vanhusten on puhua eläkeputkista ja yleensäkin eläkkeellejäännistä. Minun arvio tällähetkellä eläke-iästä on 68,5 vuotta. Se mitä tuon ikäiset keskimäärin ovat niin hirvittää jo etukäteen. Tilastokeskuskaan ei halua julkaista mitään faktaa esim. kuinkamoni 65-vuotiaista on esim. kuollut/dementoitunut/liikuntakyvytön tai muuten vaan niin huonossa kunnossa että ei voi puhua kovin nautinnollisesta elämästä.

Tuo on muutenkin melkoista kaksinaismoralismia kun sanotaan että elinikä on pidentynyt ja siksi eläke-ikää nostetaan. Totta, mutta siihen lasketaan ne kaikki vaipoissa makaavat puolikuolleet joita tekohengitetään väkisin lääkkeillä.

Summauksena, jos elän tuonne 70-vuotiaaksi ja silloin vielä nykyinen eläkejärjestelmä on pystyssä niin aivan sama. Tuskin nauttisin niistä rahoista enää noin vanhana. Siksi on pakko toteuttaa nyt se plan B vaikka mikä olisi.

bici74
13.01.2020, 15.53
Pohdiskelen päivitäin samaa kuin T2 - jos olen ymmärtänyt oikein niin T2:lla on työn vaihtamisessa sama ongelma kuin minulla: ikä & palkka. Joten se siitä.

Mut voi laskea myös samaan joukkoon. Lähempänä 50 vuotta kuin 40 (naftisti mutta silti). Palkka jota nykyisin maksetaan ei ole todennäköinen toisessa duunipaikassa.

tempokisu
13.01.2020, 18.07
Näinhän se on kaikki asiat. Haluut kullatun Rolls Roycen, senkun ostat vaan, vaatii vaan sen päätöksen. Tod.näk. voit myydä omistusasuntos ja lainaa loput. Mä vähän kuitenkin haaveilin että kotona asuisin ja ei ole edes asuntolaina maksettu, niin ei viitti parin vuoden elinkustannuksiin käyttää taloa. Mutta noin se nomadi-Päivikin selitti, että meet vaan maailmalle. Tosin sillä oli kämppä Kauniaisissa myytäväksi, jos tarvii pikkurahaa...

Itselle jonkun näköinen jatkuvuus ja elintaso olisi kuitenkin vaatimus.

Tätä minäkin olen tässä yrittäny sanoa, en minäkään mitään erityistä tarvisi olisi vaan turvallinen vakaa tilanne ettei tarvisi jännittää onko tilillä rahaa ja millä esimerkiksi sen uuden telkkarin maksaa. Voisi hoitaa hankalaa terveysongelmaansa asiallisella tavalla ja tällaista.

MäkiHiiri
14.01.2020, 13.02
No, mähän haaveilen laulajaksi heitäsemisestä. Monitasoiset oravanpyörästöt ja lisää työtunteja... että vähän vastakohtaa, mutta kuitenkin..

Ari H
14.01.2020, 13.07
Yksi "pakokeino" on unohtunut kokonaan: aikuiskoulutustuki/vapaa; max 2v. => eräopaskoulutus tai YAMK tai joku muu, joku ammatti, jota voisi tehdä keikkaluonteisesti.

Jim717
14.01.2020, 13.20
Netistä voi myös katsoa halvimmat maat elää.
Halvin ei ole GOA mutta todella halpa suomeen verrattuna. Tuolta näkee vaikka oluen hinnan https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Goa?displayCurrency=EUR
Ei talvella lunta, upeat maisemat, jääkylmä 0.5 l olut 1 €

Oatmeal Stout
14.01.2020, 13.36
^Kauniita ajatuksia, kuten kommunismikin, mutta millä elää?
Sitä ei sovi muille kertoa, se pitää itse keksiä, mutta, kun Neuvostoliittoromahti, niin kuubalaisten elintasosairaudet katosivat suurelta osin - siinä vihje.

tempokisu
14.01.2020, 14.05
Sara Sieppi ( tää neitokainen joka on koko ajan lomalla) toteaa:
– Jotkut säästää omaa asuntoa varten, mä katson mieluummin, mitä maailmalla on tarjota. Onneksi meistä jokainen saa käsikirjoittaa oman elämänsä sellaiseksi, mikä itselle parhaalta tuntuu, hän jatkoi.

VesaP jossain vaiheessa ehdotti mulle että kirjoita kirja. En kirjoita, kun mä epäonnistuin aika totaalisesti tässä oman elämänikin käsikirjoituksessa...asuntovelkaani pikkuhiljakseen maksellen.

MRe
14.01.2020, 14.53
Helppo se teidän vanhusten on puhua eläkeputkista ja yleensäkin eläkkeellejäännistä. Minun arvio tällähetkellä eläke-iästä on 68,5 vuotta. Se mitä tuon ikäiset keskimäärin ovat niin hirvittää jo etukäteen. Tilastokeskuskaan ei halua julkaista mitään faktaa esim. kuinkamoni 65-vuotiaista on esim. kuollut/dementoitunut/liikuntakyvytön tai muuten vaan niin huonossa kunnossa että ei voi puhua kovin nautinnollisesta elämästä.

Tuo on muutenkin melkoista kaksinaismoralismia kun sanotaan että elinikä on pidentynyt ja siksi eläke-ikää nostetaan. Totta, mutta siihen lasketaan ne kaikki vaipoissa makaavat puolikuolleet joita tekohengitetään väkisin lääkkeillä.

Summauksena, jos elän tuonne 70-vuotiaaksi ja silloin vielä nykyinen eläkejärjestelmä on pystyssä niin aivan sama. Tuskin nauttisin niistä rahoista enää noin vanhana. Siksi on pakko toteuttaa nyt se plan B vaikka mikä olisi.
Kukaanhan ei oikein tulevaisuudesta tiedä, mutta jos ajatellaan että mun 1927 syntynyt isä eli 90-vuotiaaksi (kaksi kuukautta vaille) ja oli vielä 87-vuotiaana ihan täysi peli, ajoi autoa Kotka-Helsinki, ym. Ja kun ajatellaan mitkä on olleet hänen lapsuudessaan ruokailu- ym. tottumukset ja mahdollisuudet, niin voisi kuvitella, että tämän päivän nelikymppinen elää varsin vireästi vähintään yhtä vanhaksi. Varsinkin jos pitää kunnostaan huolta. Dementoitumiset, alzheimerit ja syövät on sitten toinen juttu, jolle ei oikein voi mitään.

Seitsemänkymppisenä ajattelin vielä ajaa fillarilla. En ole ihan varma, että vedänkö täpärillä bike parkia, mutta sähkötäpärillä trailia kuitenkin. Ja gravelilla / hybridillä tasaista. Sitten kun alkaa kolottamaan liikaa, niin laitan fillarit paaliin ja palaan valokuvauksen pariin. Itse asiassa yksi syy siihen, että valokuvaus on nyt täysin telakalla, on se, että aion nyt panostaa fillarointiin vielä kun reisi liikkuu. Valokuvata voi sitten kun ei kaksipyöräisellä enää pysty kulkemaan.

Vuonna -97, kun mun faija täytti 70, niin hän oli tekemässä mun kanssa remonttia tässä nykyisessä asunnossa, kun oltiin juuri ostettu tämä. Tapetointiin ja maalattiin. Siis faija tapetoi ja mä maalasin, kun se osasi ja minä en. Viisi vuotta siitä eteenpäin ajoi hirvikolarin. Uutta autoa paaliin menneen tilalle ja nokka kohti uusia pettymyksiä.

tommi2
14.01.2020, 15.03
^Samaa mieltä, vanhanakin voi elää ja löytää rahalle käyttöä. Isoisä kuoli muutama vuosi sitten, 95 lasissa. Se lopetti matkailun jotain 87ish vuotiaana suunilleen, eivät myöntäneet enää vakuutusta ja sanoi että rasittaa vähän liikaa. Punttisalilla kävi yli 90v (tosin joku mulkku laittoi sen bodariohjelmalle ja mies tuli heikompana pois...). Toiset jaksaa, toiset ei. Suvusta voi arvailla jaksaako, mutta eihän sitä koskaan varmaksi voi sanoa.

Hirveesti en myöskään kävisi säästelemään tai uhrautumaan nuorena "elämä alkaa eläkkeellä" tyyliin, kun voi olla että se loppuu ennen eläkettä.

ps. mä ostan tempokisun tai ihan kenen vaan teistä kirjan, jos kirjoitatte ja alle 50e saa :D

Jopotuinen
14.01.2020, 19.53
No, perhana!
Sivujen lukumääräänkään en huomannut mitään vaatimuksia.
Noniin, kohta alkaakin olla jo valmista :D

Jopotuinen
14.01.2020, 19.58
Joo, voihan sitä elellä vanhaksikin. Pappa-vainaa eleli 96v ja tuossa yksin elelevä naapurin täti täytti 98 v.
Kovin suurethan ne menot ei tuossa vaiheessa enää ole, että ihan liian pitkään varoja ei kannata hillota. Ja voihan sitä tuossa vaiheessa tehdä myös velkaakin :D