PDA

Näytä tavallinen näkymä : Anonyymit osakesäästäjät

Sivut : [1] 2 3

29er
10.01.2020, 16.10
Onko täällä muita jotka ostavat osakkeita? Tai sijoittavat muuten vain.
Sijoittamiseen liittyvistä asioista ei jostain syystä tule juurikaan puhuttua ystävien/työkavereiden kanssa. Fakebookissa seuraan paria sijoitusryhmää, mutta en viitsi omalla nimelläni siellä kirjoitella.

Olen kasannut osinkosalkkua sen tueksi että jään pois töistä (tai saan potkut) ennen eläkeikää. Jos sais pari satasta / kk osinkoja vapaaehtoisen eläkevakuutuksen lisukkeeksi. Aika iso salkku pitäisi hankkia tai sitten pitää syödä pääomaa ne muutamat vuodet (3-5?) ennen varsinaista eläkettä. Uskon kyllä että eläkkeeni riittää elämiseen.
Pitäis varata aikaa excelin ääressä ja rakentaa laskuri, josta voi ennustaa ajankohdan "FIRE:tykselle". On vaan niin monta muuttujaa ettei oikein tiedä minkälainen himmeli siitä tulee.

Mutta tässä vaiheessa mietityttää nämä asiat:
- Kannattaako tässä markkinatilanteessa ostaa enää mitään? Kurssit on sojotellut koilliseen jo niin pitkään että hirvittää.
- Miten yhtiöiden osinkopolitiikka kehittyy tulevina vuosina?
- Henkilökohtainen ongelma: Miten pitää pää kylmänä kun joku osake on kovasti voitolla? Just taas en malttanut olla myymättä erään pankin osakkeita muutaman satasen voitolla. Nyt en sitten tiedä mitä tilalle?
- Välillä olen laittanut rahoja "turvaan" erään osakevälittäjän rahastoon (OMXH25, ei myynti-/ostokuluja) kun en ole keksiny mitään järkevää ostettavaa. Mutta pidän sitä väliaikaisena koska se ei tuota suoria osinkotuloja minulle.
- Nyt puhutaan kovasti osakesäästötilistä. En ole oikein vielä päättänyt onko se minun tarpeisiin sopiva.

En usko että sjoitan koskaan asuntoihin, kultaan tai virtuaalivaluuttaan.

Löytyisikö keskustelua?

Fuuga
10.01.2020, 16.18
Osakesäästötilihän on sama kuin itse ostaisit. Veroseuraamukset vain tulevat jälkikäteen ja maksimimäärä on sidottu plus pari muuta raja-arvoa kuten että vanhoja sijoituksia et voi tuoda sinne.

Esa S
10.01.2020, 16.34
Se erään osakevälittäjä täysin kuluton OMXH25 rahasto on kutakuinkin vastaava kuin tämä uusi osakesäästötili, jonne ostat samat 25 osaketta, ja pidät niiden osuuksia samoina kuin tuossa rahastossa. Osingot menee rahastossa automaattisesti rahastoon sisään. Osakesäästötilillä ne menee tilille, josta ne pitää itse sijoittaa taas näihin osakkeisiin. Tässä vaiheessa ei vielä verottajalle ole mennyt mitään, vasta kun myy rahastoa tai ottaa rahoja ulos tililtä.
Käytännössä osakesäästötilissä menisi näin toimien aika paljon kuluja osakkeiden ostoon pienissä erissä. Kukaan ei näin käytännössä tule toimimaan, vaan pyrkii tietysti käyttämään asiantuntemustaan ja näkemystään mitä osakkeita milloinkin hankkii. Näin voi päästä em. rahastoa parempaan tuottoon, tai sitten ei.

Fuuga
10.01.2020, 17.31
Se erään osakevälittäjä täysin kuluton OMXH25 rahasto on kutakuinkin vastaava kuin tämä uusi osakesäästötili, jonne ostat samat 25 osaketta, ja pidät niiden osuuksia samoina kuin tuossa rahastossa. Osingot menee rahastossa automaattisesti rahastoon sisään. Osakesäästötilillä ne menee tilille, josta ne pitää itse sijoittaa taas näihin osakkeisiin. Tässä vaiheessa ei vielä verottajalle ole mennyt mitään, vasta kun myy rahastoa tai ottaa rahoja ulos tililtä.
Käytännössä osakesäästötilissä menisi näin toimien aika paljon kuluja osakkeiden ostoon pienissä erissä. Kukaan ei näin käytännössä tule toimimaan, vaan pyrkii tietysti käyttämään asiantuntemustaan ja näkemystään mitä osakkeita milloinkin hankkii. Näin voi päästä em. rahastoa parempaan tuottoon, tai sitten ei.

Veroseuraamus tulee siis vasta kun otat tililtä ulos, ei myynnistä jos jätät varat tilille. Siis kuka tahansa voi joko sijoittaa indeksirahastoon tai pitää itse huolta indeksin seuraamisesta.

Laroute
10.01.2020, 18.08
Juu, kyllä on osakesäästötili jo täysimääräisesti käytössä.

IHD
10.01.2020, 18.23
Onko täällä muita jotka ostavat osakkeita?
- Kannattaako tässä markkinatilanteessa ostaa enää mitään? Kurssit on sojotellut koilliseen jo niin pitkään että hirvittää.
- Henkilökohtainen ongelma: Miten pitää pää kylmänä kun joku osake on kovasti voitolla? Just taas en malttanut olla myymättä erään pankin osakkeita muutaman satasen voitolla. Nyt en sitten tiedä mitä tilalle?
- Välillä olen laittanut rahoja "turvaan" erään osakevälittäjän rahastoon (OMXH25, ei myynti-/ostokuluja) kun en ole keksiny mitään järkevää ostettavaa. Mutta pidän sitä väliaikaisena koska se ei tuota suoria osinkotuloja minulle.
- Nyt puhutaan kovasti osakesäästötilistä. En ole oikein vielä päättänyt onko se minun tarpeisiin sopiva.

Löytyisikö keskustelua?

Joo, jossain määrin. Olen ns. piensijoittaja pienellä salkulla :cool:.

Kannattaako ostaa ? Pitkällä tähtäimellä historian valossa kyllä. Tuskin kapitalismi ja yksityinen omistus mihinkään häviää ja tuotanto lakkaa (ellei tule ydinsotaa tai nopeaa ekokatastrofia).

Miten osinkopolitiikka kehittyy? Mistä hitosta sitä tietää, riippuu kaiketi maailmantalouden tilasta tulevaisuudessa. Kristallipalloa tarvittaisiin.Analyytikoiden horinoihin en juurikaan usko ja historia ei välttämättä toista itseään. Innovaatiot ja jatkuva distruptio muokkaavat maailmaa siihen malliin, ihmisten arvostukset ja kulutustottumukset muuttuvat jatkuvasti. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa- kaikki tarvitsevat kuitenkin pitkälläkin aikavälillä, ruokaa, suojaa, energiaa ja lääkkeitä.

Miten pitää pää kylmänä? Riippuu kuinka aktiivista sijoittamista ja millä aikajänteellä homma tapahtuu. Itse olen passiivinen (en todellakaan käy mitään päivittäiskauppaa tms.) ja pitkän aikavälin osakesäästäjä. Välillä tulee hutiostoja, välillä käy tuuri. Hajauttaminen kannattaa niin todennäköisyys huteihin pienenee:rolleyes:. Itse en seuraa kursseja kovin aktiivisesti.

Osakesäästötili? En ole riittävästi perehtynyt. Eikös tämä veroetu koskenut vain kotimaisiin yhtiöihin sijoittamista?

Virtuaalivaluutat lienee nykyajan pokeri, melkoisia Wincapita tyyppisiä vedätyksiäkin on jo ollut (One coin). Ei itsellä jatkoon. Yksi kaveri teki melkoisen tienestin kyllä niillä (ei Bitcoinilla) - hänellä kävi ihan puhdas tuuri (sattumalta oikeaan aikaan liikkellä).

MRe
10.01.2020, 18.40
Osakesäästötilihän on sama kuin itse ostaisit. Veroseuraamukset vain tulevat jälkikäteen ja maksimimäärä on sidottu plus pari muuta raja-arvoa kuten että vanhoja sijoituksia et voi tuoda sinne.
Samoin osakesäätötilillä et voi hyödyntää tappioita, kun ei voittojakaan veroteta (ennen kuin nostetaan, mutta tappioita ei voi edelleenkään hyödyntää). Ulkomaisissa osakkeissa tulee osingoissa kaksinkertainen verotus ja oliko osinkojen verotus muutenkin korkeampi... Ulkomaisiin osakkeisiin liittyy pommi mm. Telian ja SSAB:n osalta, kun ne noteerataan ensisijaisesti Tukholman pörssissä. Eli vaikka ne noteerataan myös Helsingissä, verotus menee tuon edelläkuvatun mukaan.

Itsellä eläkeikään sen verran vähän aikaa (<10v), että en taida tuohon OST:iin lähteä. Mulla on nyt salkussa kotimaisia osakkeita, olisko kymmenkunta hyvää osingonmaksajaa. Sen lisäksi Nordnetin Smart-salkuissa pienet summat ihan vaan mielenkiinnosta ja Nordnetin OMXH25-rahastossa jotain. Sitten lisäksi ETF:iä vajaa kymmenen.

Jos pari-kolmesataa aikoo saada tuottoa kuukaudessa, niin jo sadan tonnin salkku tuottaa tuon verran, olettaen että siellä on riittävästi osinkolappuja. Mutta riittävästi hajautusta pitää olla, ettei käy Nokiat/Nordeat.

MRe
10.01.2020, 18.42
Virtuaalivaluutat lienee nykyajan pokeri, melkoisia Wincapita tyyppisiä vedätyksiäkin on jo ollut (One coin). Ei itsellä jatkoon. Yksi kaveri teki melkoisen tienestin kyllä niillä (ei Bitcoinilla) - hänellä kävi ihan puhdas tuuri (sattumalta oikeaan aikaan liikkellä).
En tiedä puhutaanko samasta kaverista, mutta mulla duunikaveri jäi "toistaiseksi" pois töistä, kun myi virtuaalivaluuttansa pois. Mutta tuo on ihan lottoa. Ei ole mun juttu.

kyytimies
10.01.2020, 18.45
Osakesäästäminen säännöllisesti kohtuusummilla on sikäli viisasta että ne rahat menisi kuitenkin ilman säästämistä esim. nopeisiin naisiin ja hitaisiin hevosiin tai muuhun joutavaan.

mteebee
10.01.2020, 18.54
Parikertaa vuodessa tulee ostettua osakkeita, yleensä jos jotain tapahtuu. Brexit, Usan pressan vaalit jos Lähi idassä syttyy sota sekä osinko dippejä seuraan. Tiuhalla kaupankäynnillä alkuaikoina hävisin rahaa, mutta nyt ostan joko myytäväksi, eli myyn kun tavoite tulee täyteen esim. Nokia ja Finnair osakkeet. Tai pidettäväksi Sampoa ja Upm. Mutta enimmäkseen en tee mitään.

F. Kotlerburg
10.01.2020, 19.05
OST on ihan jees kasvuosakkeilla pelaamista varten, kun voitoista ei tarvitse maksaa veroja vaan ne voi laittaa täysimääräisenä seuraavaan osakkeeseenl, jonka odottaa nousevan. Korkoa korolle. Sama koskee kotimaisten osakkeiden osinkoja, mutta tässä pitää muistaa hyödyntää korkoa korolle ilmiötä riittävän kauan, kun osakesäästötililtä nostettaessa ei katsota sitä 15 pinnaa. Itse veivasin mm. Sampo-omistukseni OST:lle ja onnistuin jopa jäämään voitolle tässä veivauksessa, mutta olisi toki voinut käydä toisinkin päin.

Fuuga
10.01.2020, 19.33
OSTn arvopaperivalikoimaan kuuluvat karkeasti sanottuna julkisesti kaupankäynnin kohteena olevat osakkeet tai sellaiset, jotka on tarkoitus vuoden sisällä (hankinnasta?) tuoda julkisen kaupankäynnin kohteeksi.

Tappioita hyödynnetään silloin kun tili lopetetaan.

Pitää muistaa myös, että osinkona saadut osakkeet kuuluvat OST:n tulojen piiriin. Osinkona saaduista osakkeista pidätetään varainsiirtovero. Varainsiirtoveron maksaja riippuu siitä miten päätös VSV:n maksamisesta on tehty. Sen pidättämisestä ei verottajan luonnoksessa ole mitään. Myöskään osinkoista ei peritä ennakonpidätystä paitsi ulkomaisista saattaa mennä lähdevero. Sen ja Suomen LV:n eron voi hakea palautuksena.

Tuolla verottajan ohjeessa on aika paljon huomioitavaa, mutta kyllähän tuollaisen pitäminen on helpompaa kuin keräillä joka vuosi verottajalle kaupat jos on kovin aktiivinen sijoittaja.

29er
10.01.2020, 23.13
Kannattaako ostaa ? Pitkällä tähtäimellä historian valossa kyllä. Tuskin kapitalismi ja yksityinen omistus mihinkään häviää ja tuotanto lakkaa (ellei tule ydinsotaa tai nopeaa ekokatastrofia).

Miten pitää pää kylmänä? Riippuu kuinka aktiivista sijoittamista ja millä aikajänteellä homma tapahtuu. Itse olen passiivinen (en todellakaan käy mitään päivittäiskauppaa tms.) ja pitkän aikavälin osakesäästäjä. Välillä tulee hutiostoja, välillä käy tuuri. Hajauttaminen kannattaa niin todennäköisyys huteihin pienenee:rolleyes:. Itse en seuraa kursseja kovin aktiivisesti.

Tarkoitin lähinnä ostojen kannattavuudella sitä että ostaako esim. edelleen koko kevään ajan näihin nouseviin hintoihin vai sitten syksymmällä samalla rahalla tuplamäärän. <= tämä on vahvaa spekulaatiota!

Minäkin olen passiivinen mutta aina ei malta. Pari kertaa olen myös myynyt jotain voitolla ja jotain tappiolla että pääsen tappioista "siistimmin" eroon. En varmaankaan ole ihan loppuun asti tuotakaan kuviota ajatellut.

29er
10.01.2020, 23.27
Jos pari-kolmesataa aikoo saada tuottoa kuukaudessa, niin jo sadan tonnin salkku tuottaa tuon verran, olettaen että siellä on riittävästi osinkolappuja. Mutta riittävästi hajautusta pitää olla, ettei käy Nokiat/Nordeat.

Jep, tasarahaan voisi tähdätä ja se tuntuu jopa mahdolliselta. Kahden tulonsaajan taloudessa pystyy säästämään kun on omistusasunto ja lainat on maksettu jo kauan sitten.

Concorde
11.01.2020, 11.57
Aamulehti listasi viime vuoden tuottokärjen:

Tecnotree 269 prosenttia
Admicom 212 %
Qt Group 165 %
Talenom 139 %
Incap 132 %
Honkarakenne 111 %
Revenio 111 %
Hoivatilat 104 %
Eezy 104 %
Kojamo 103 %
Harvia 101 %
Innofactor 98 %
Vaisala 95 %
HKScan 94 %
Outotec 87 %
Tokmanni 82 %
Marimekko 81 %
Pihlajalinna 78 %
Robit 76 %
Tulikivi 73 %
eQ 70 %
Remedy 70 %

Noita kun olis ollut salkku pullollaan, niin vois hymyilyttää. Itselläni ei ollut...

MRe
11.01.2020, 14.50
No, mulla on parhaat tuotot tulleet Tokmannista ja DNA:sta. Takkiin on sitten tullut Noksusta ja Nordeasta, jonka (Nordean) tosin nollasin DNA:n voitoilla, ne kun oli pakko myydä. Nyt on Nordeakin plussalla. Mutta en yritä mitään ihmevoittoja, sijoitan yrityksiin joista edes jotain tiedän/ymmärrän.

Kuntoilija
11.01.2020, 15.45
Minulla on salkussa syömähampaana ns. osinko-osakkeita, joista on osinkotuloa tullut bruttona reilut n. 11 % per vuosi viime vuodet. Osa osakkeistani on lappuja joihin moni ei koskisi eli ns. lottolappuja ja parhaat salkkuni osingonmaksajat ovat Yhdysvalloista ja Norjasta. Norja ikäväkseni teki taannoin liikkeen jossa nosti verosopimuksen vastaisesti ennakonpidätyksen 25 %:n. Tuota yli määräistä 10% voi hakea tosin takaisin . Osingoista olen indeksirahastoihin laittanut n. 60 % ja kulutukseen 40 %. Vielä 10 vuotta ja sitten aletaan syömään salkkua.

MRe
11.01.2020, 21.05
Ihan noin mielenkiinnosta, mitä välittäjää käytätte? Itsellä Nordnet, mutta nyt on alkanut kiinnostaa tuo Degiro. Pitäisi huvikseen excelissä pyöräyttää, koska tuonne vaihto alkaisi tuottaa plussaa vs. Nordnet.

Ja ohessa vertailua välittäjien välillä:
https://www.sijoittaja.fi/106876/valittajavertailu-osakevalittajat-vertailussa-katso-halvin-valittaja/

BTW. mistä saa osinkoa 11%? Mielenkiinnosta tätäkin kysyn. Onko esimerkkiä? Itse olen karsastanut suoria osakesijoituksia EURoalueen ulkopuolelle valuuttariskin vuoksi.

Kuntoilija
11.01.2020, 21.51
Mre, 11 % on minun suorien osakesijoitusten osinkojen tuottoprosentti suhteessa sijoitettuun pääomaa. Minulla osinkotuotto per osake vaihtelee 4,7-28 % välillä..
En avaa sen enempää, kun kovimmat tuotot tulevat ns. riskisistä sijoituksista. No yksi esimerkki norjalainen Ocean yield yli 11 % osinkotuotto nykykurssilla. Tämä tosin laskeen osingon 0,191 dollarista 0,15 dollariin per kvarttaali tilikaudella 2020 plus se norskien ikävä 25% ennakonpidätys 15% sijaan.

Itse käytän Nordeaa, josta tykkään kun heillä 1% kulukatto pikku panostuksissa myös ulkomaisissa toimeksiannoissa. Osa osakesalkun suorista ja indeksit on Nordnetissä, sekä Superluotto käytössä tottakai.

Luumunen
11.01.2020, 21.55
^^käytän Nordeaa, lähinnä mukavuudenhalun ja helppouden vuoksi. Samassa paikassa hoituvat pankkiasiat ja arvopaperikaupat. Kuluja en ole vertaillut eri välittäjien kesken.
En ole ajatellut valuuttariskiä ollenkaan, kun olen ostanut muutamien jenkkiyritysten osakkeita ja nyt tuli mieleen että pitäisköhän sitäkin miettiä. Osakkeet ostin, koska ne liittyy työhistoriaani ja mielestäni niissä on business hyvällä pohjalla.

Muuten, onko mielipiteitä Terveystalon osakkeista? Firma vaikuttaa mielenkiintoiselta, vaikka osinkoa se ei ole vielä kai jakanutkaan.

Kuntoilija
11.01.2020, 22.00
Mielummin jenkkivastineita kuin Terveystaloa on minun mielipide. Osinkoa tulee 4-8 % ja tällä hetkellä ne ovat monet alamaissa vaikka jenkkipörssi noin muuten ei ole.
Noissa kyllä riskiä sitten on, myös sitä poliittista.

Laroute
11.01.2020, 22.07
BTW. mistä saa osinkoa 11%? Mielenkiinnosta tätäkin kysyn. Onko esimerkkiä? Itse olen karsastanut suoria osakesijoituksia EURoalueen ulkopuolelle valuuttariskin vuoksi.

Esim. REIT osakkeista saa osinkoja monta kertaa vuodessa. Lukuisia yli 10% vuosiosinko REITtejä tarjolla. Kannattaa kuitenkin hieman niihin perehtyä. Oma helmeni tuottaa 12-13% osinkoa. Ne on mielenkiintoisia, koska yhdysvaltain verottaja vaatii niitä maksamaan 90% voitoista osinkoina, jotta ne saa veroetua. Eli, osingonmaksun perusta on kiinteä.

Tuosta vaikkapa 20.18% osinkotuotto. https://www.dividend.com/dividend-stocks/financial/reit-retail/smhd-etracs-monthly-pay-2xleveraged-us-small-cap-high-dividend-etn/

Tämä ei missään nimessä ollut suositus ostaa tuota. Vain esimerkki kovasta osingosta. Näissä on erilaisia koukkuja vaanimassa ja ei kannata pelkästään osinko prosenttia tuijottaa.

Tuossa pieni lista REITeistä prosentteineen ja lyhyt info niistä. https://www.dividend.com/dividend-stocks/reits-dividend-stocks/#tm=3-reits-dividend-stocks&r=Webpage%231320&f_6=REIT

MRe
12.01.2020, 11.00
^Kiitos. Noihin on aina kiva heittää joku pikkusumma niin tulee seurattua ja samalla opittua että miten markkina ko. yrityksen tai instrumentin kohdalla toimii. Itse olen huvikseen heittänyt satasen muutamaan suomalaiseen "senttiosakkeeseen" ihan vaan pelimielessä. Turskaahan ne puskee, mutta kun kaljanjuontikin on jäänyt, niin jostain se päänsärky pitää saada.

The flying Chocobo
13.01.2020, 17.12
Pienissä määrin ostellut osakkeita jonkin aikaa. Edesmennyt akateemikko Eino Jutikkalalla oli sijoitusfilosofiana ikinä en ole myynyt mitään. Ja kun hänellä sijoitusperspektiivi ehti olla jotain 70vee niin jäipä aikamoinen omaisuus. Ei kyllä ollut halpa kaveri loppuvaiheessa kun luennoi. Vaan jossakin on joskus tutkittu, että aktiivinen osakesalkun hoito häviää noin keskimäärin passiiviselle. Sitä olen itse koettanut muistella kun myyntihammas kolottaa. Ja kyllä, turskaa on välillä tullut, mutta joskus on onnistuttukin. Oleellista pidemmällä aikavälillä (jos ei ole hyvin perillä hamuamiensa yritysten tilasta) lienee olisi jossain määrin jatkuva sijoittaminen, aika tasaa kuoppia ja mäkiä. Toki olisi hyvä tajuta myös lopettaa ostaminen ajoissa. Kannattaa myös tutkia verotuksen mahdollisuudet sen suhteen milloin saat voitot verotta (pienet myynnit vuositasolla) ja milloin kannattaa hyödyntää alijäämähyvitystä.
Mulla tavoitteena olisi saada hiukan kasaan, jotta eläkkeellä olisi rahaa hiukan muuhunkin kuin safkaan. Vaan nähtäväksi jää miten tuon eläkkeen kanssa sitten käy.

Jopotuinen
13.01.2020, 19.36
Edesmennyt akateemikko Eino Jutikkalalla oli sijoitusfilosofiana ikinä en ole myynyt mitään.

Sama täällä ja Rouvalla. Paitsi eläkkeellä sitten kuitataan osinko eläkkeen tueksi ja realisoidaan tarpeen mukaan johonkin luksukseen, aikomus ei ole hillota hautaan ja seniilissä vaiheessa muut kuppaavat varantosi.

OJ
13.01.2020, 21.55
Lasketaanko tililtä automaagisesti sijoitusrahastoihin menevä raha mukaan tähän ketjuun vai pitääko itse hämmentää sitä osakesoppaa?

Fuuga
13.01.2020, 22.04
Miten jos sijoittaa vain osakerahastoihin?-)

kauris
13.01.2020, 22.12
Niin, kertokaa onko esim yhdistelmärahasto (vaikka 75 osakkeita, 25 korkoja) sijoittaminen edes jollain tavoin yhtään järkevää esim 20 vuoden aikajaksolla, jos osaamista, kiinnostusta ja halua ei ole käydä kauppaa ja pysyä kärryillä yhtään mistään markkinakuvioista. Ajatellen, että tällainen 40 vuotias voisi joskus 60+ vuotiaana alkaa harkitsemaan töiden vähentämistä. En haluaisi työskennellä mihinkään 70 vuoden ikään nimittäin.

Fuuga
13.01.2020, 22.23
Mun mielestä ongelma ei ole toi suhde vaan se, että ihan niin kuin henkilökohtainenkin salkunhoito, voi myös ns. ammattimainen salkunhoito mennä vikaan. Olen ollut sekä käynnistämässä että lopettamassa rahastoja. Aina ei vain mene niin kuin piti tai koko salkunhoitotiimi lähtee kälppimään tms. Indeksirahasto on yksi ihan varteenotettava sijoittamisen muoto jos haluaa tällaisen subscribe and forget -mallilla sijoittaa.

OJ
14.01.2020, 00.33
Miten jos sijoittaa vain osakerahastoihin?-)
Otan vain takkini ja menen järveen.

Fuuga
14.01.2020, 01.12
Otan vain takkini ja menen järveen.

Älä nyt vielä, kyllä sitä kerkeää myöhemminkin... Et maininnut mitään rahastojen laadusta. Vai onko korot niin alhaalla, ettei ne tuota mitään ja siksi pitää tehdä niin kuin aikoinaan 1929?

The flying Chocobo
14.01.2020, 09.44
Mä olen suosinut suoria osakesijoituksia, koska jos käy kivasti tilille kilahtelee välillä osinkoja eikä tarvitse miettiä myymistä jos haluaa rahaa kuten rahastoissa. Sitten kun niitä osinkoja tulee niin voi vieä miettiä että sijottaako ne uudelleen osakkeisiin vai vaikkapa fillariin. Myös mahdolliset yritysten osakeannit, jakautumiset ja yhdistymiset yms suhmurointi on aika jänniä osakkeenomistajan näkövinkkelistä. Riskiin suhtaudun siten, että sijoitan sen verran kuin on varaa. Jos rahat menee, niin omiahan ovat - tähän mennessä ei ole menneet vaikka kaikki ei olekaan mennyt niinkuin Strömsössä. Tottakai se harmittaa jos käy huonosti, mutta ei sen takia yöunet mene. Minusta ihan pätevä on se suositus että hajautuksen pitäisi olla myös ajallista - ei kerralla kaikkea samaan koriin tai samalla hetkellä.

MRe
14.01.2020, 10.33
Indeksirahasto on yksi ihan varteenotettava sijoittamisen muoto jos haluaa tällaisen subscribe and forget -mallilla sijoittaa.
Mun mielestä tuollaiseen on hyviä nämä Nordnetin (toistaiseksi) kuluttomat superrahastot. En tosin muista voiko noihin tehdä automaattista kuukausisäästö-ohjelmaa.

Itsellä menee kuukausisäätöpohjalla vakiosumma indeksi-ETF:iin muun sijoittamisen lisäksi. Kun tekee tuon kuukausisäätöohjelman puitteissa, niin ostosta ei mene kuluja. Summan voi myös vaihtaa vaikka joka kuukausi, jos ei vakiosummalla halua hankkia. Samoin ETF:iä voi vaihtaa vaikka joka kerta. ETF-valikoima on rajattu. Osto tapahtuu joka kuukauden 5. päivä, joten mitään kurssidippejä ei voi hyödyntää, mutta sehän ei olekaan tällaisen osta-ja-unohda sijoittamisen idea.

Kugelschreiber
14.01.2020, 10.57
Onko täällä muita jotka ostavat osakkeita? Tai sijoittavat muuten vain.
Sijoittamiseen liittyvistä asioista ei jostain syystä tule juurikaan puhuttua ystävien/työkavereiden kanssa. Fakebookissa seuraan paria sijoitusryhmää, mutta en viitsi omalla nimelläni siellä kirjoitella.

-Riippuu siitä miten kauan on eläkeikään. Jos olisin 65-vuotias tmv niin toteisin että tää oli ny tässä ja kaikki sileeks :D
-Näyttäis siltä että kasvaviin osinkoihin ei voi enää luottaa, eikä sitä ehkä tulevaisuudessa nähdä samanlaisena ostotäkynä kuin ennen
-Jaa...a. EOS. Jostain syystä voitolla olevia osakkeita on vaikeampi myydä kuin tappiollisia. Varsinkin loppuvuodesta ;) Menikö lihoiks muuten Nordea, Ålandsbanken, Oma Säästöpankki, joku muu, mikä (ei tarvi vastata tietenkään)
-Ite oon senverran paska sijoittaja että aika paljon osa on hajautettu rahastoihin, suorien osakkeiden kanssa tulee helposti huteja. Ja nekin on hajautettu niin, ettei yksikään yksittäinen osake muodosta yli 15% salkusta. 15%:kin on liikaa, mut en oo halunnut myydä kaikkia ns. kympin uupeeämmiä
-Musta tuntuu että moni piensijoittaja tulee muutaman vuoden aikavälillä itkemään katkerasti sitä ettei sieltä saa myyntitappioita hyvitettyä verotuksessa

[x] Asunto - joskaan ei oo jaxuu/pätää alkaa ostella asuntoja. pitäis olla niin monta että vois ulkoistaa niiden hoidon muille [x] kulta - tosin en pidä sitä sijoittamisena vaan sukanvartena [ ] virtuaalivaluutat

Disclaimer: nää on vain mun näkemyksiä

Ari H
14.01.2020, 10.59
Olen säästänyt vain rahastoihin; viime aikoin olen suosinut indeksirahastoja. Osiin menee automaattisesti pieni summa kuukausittain, ja osiin laitan aina kun on ollut ylimääräistä.

Syynä rahastoihin on niiden helppous ja etten ole tarvinnut osinkoja; parempi, että kasvattavat pääomaa lisäeläkkeeksi/työttämyysturvaksi.

IHD
14.01.2020, 12.02
Mekin rouvan kanssa osakesäästellään juuri noita eläkepäiviä varten. Olishan sen mukava lisä eläkkeeseen jos veroton osinkotuotto olis joku 4- 5 % vuositasolla aika passiivisella ja pienempiriskisellä sijoittamisella. Ammattisijoittajille tämä on tietenkin naurettavan vähän:rolleyes:. Sijoitusstrategiani on suunnilleen sama kuin Warren Buffetilla eli en ostele mitään sellaista mitä/mistä en ymmärrä. Warren-setään nähden minulla ei tosin ole mitään sananvaltaa miten sijoittamiani yrityksiä hoidetaan :). Eli nyt mennään indeksirahastoilla ja omalla salkunhoidolla (50/50), muista sijoitusinstrumentteja kun en hallitse tai ole niihin riittävästi perehtynyt. Ideksirahastoihin kuukausittain ja pari kolme kertaa vuodessa isomalla köntällä (osinkotuotto + lisäfyrkkaa) sitten oman harkinnan mukaan jotain osakkeita- etenkin osinkoja jakavia firmoja. Omalla sijoittamisella toistaiseksi tuotto on ollut parempi kuin ideksirahastoilla- lienee tuuria. Jos olis reilusti pätäkkää, lähtisin start-up rahoituksella hakemaan enemmän tuottoa isommalla riskillä. Jos olis aikaa enemmän seurata ja perehtyä niin laajentaisin (hajauttaisin riskiä) myös yritysvelkakirjapuolelle ja muihin sijoitustuotteisiin. Pari n. viiskymppistä tuttuani tekevät nykyisin kaiken tilinsä sijoittamalla ( + asuvat leveesti ja ajavat hienoilla autoilla:) ), mutta he ovatkin ex-pankkihemmoja, jotka ovat työkseen tehneet samaa aiemmin muiden rahoilla. Se on vaan niin että työn ja pääoman suhde on muuttunut siihen malliin, että jokaisen mielestäni kannattaisi perehtyä ainakin jossain määrin sijoitustoimintaan jos ei ihan "kädestä-suuhun" elä. Suomessa näissä asioissa ollaan vielä aika paljon Ruotsia jäljessä, kts. https://www.eva.fi/blog/2020/01/13/suomi-ei-tarvitse-vappusatasia-vaan-enemman-kansankapitalismia/

Coasting
14.01.2020, 18.42
Täällä myös säästäjä. Jotain osakkeita mutta lähinnä rahastoja. Erittäin paljon hajautusta riskien pienentämiseksi.
Suurin osa on vakuutuskorissa. Rahoista on tarkoitus maksaa itselle eläkettä. Vaikeus laskea vaadittava pääoma jolloin voi lopettaa työt, on arvioida kauanko elää. Ihan niin paljon että pelkillä tuotoilla voisi elää ei tahdo saada säästöön. Kuormasta on syötävä ainakin osittain.

OJ
14.01.2020, 20.11
Älä nyt vielä, kyllä sitä kerkeää myöhemminkin... Et maininnut mitään rahastojen laadusta. Vai onko korot niin alhaalla, ettei ne tuota mitään ja siksi pitää tehdä niin kuin aikoinaan 1929?
Eikun en edes miettinyt eri sortin rahastoja. Termeillä on merkitystä.

Mä olen säästänyt viimeaikoina alla olevan linkin yhdistelmärahastoon. Tai itse asiassa eniten on tullut säästettyä tohon rahastoon.

linkki (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwiX1oL1w4PnAhWMZVAKHTVICN0QFjAAegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.sisip.com%2Fgetmedia%2F07515 911-1232-4a16-b2c3-53b8685419ba%2FS607.aspx&usg=AOvVaw0RjV2IIml1obwNbQ5f-AON)

Eläkesäästämisessä mielenkiintoista laskeskella eläkkeellejäämisaikoja ja tarvittavia säästojä. Viisi vuotta tekee huoman eron tarvittavissa säästoissä. Jos eläkeikään asti selvitään vaimon kanssa, niin hän voi jäädä eläkkeelle minun ollessa 58 vuotias, eli olisi varmaan kiva tähdätä eläkkeelle samaan aikaan. Tosin, jos geenit määrittelevät minun eliniän, niin eläkettä tulisi nostettua ehkä joku 20-25 vuotta. Vaimo varmaan pistelee sinne satasen korville, eli mun on parempi polttaa kaikki kun vaimo kuitenkin ottaisi jonkun vanhan elostelijan ettei tule aika pitkäksi ja minun säästoillä ei moista perkules rahoiteta.

Laroute
14.01.2020, 21.17
On hyvä ymmärtää, että mikä on osakesäästäjän ja osakesijoittajan ero. Osakesäästäjä todellakin säästää sijoittamalla, eikä spekuloi kurssivaihteluilla. Ostaa ja vaan taas ostaa. Sillä useimmiten voitetaan indeksit, jos on löytänyt hyvät säästämiskohteet. Osakesijoittaja tekee aktiivista kauppaa ja yrittää osua osto ja myyntihetkillään parhaaseen mahdolliseen hetkeen. Suurin osa osakesijoittajista häviää pitkällä tähtäimellä indeksille.

Ylempänä on puhuttu osinkotuotoista. Rahastoon, joka perii pienintäkään "varastointi" kulua, pienentää reaalituottoa mielettömästi. 1 prosentin vuotuinen kulu, useimmiten se on enemmän, kuullostaa pieneltä. Korkoa korolle periaatteelle se on järkyttävä tappio. Lisäksi on laskettava inflaatio mukaan, joten todellinen reaalikorko jää mitättömäksi.

Maksuttomat Superrahastot ovat mielestäni hyviä osakesäästäjälle. Ei mitään merkitystä kurssivaihteluilla, jos säästää kuukausittain, koska silloin keskihinta osuu aina vaan paremmaksi indeksiin verrattuna, mitä pidempi sijoitusaika on. Lisäksi silloin voi salkustaan lainata esim. 0.98% korolla rahaa uuteen fillariin, menettämättä sijoitusten arvoa. Ne siis ovat olemassa ja maksat takaisin salkkuun, koska haluat, tai et koskaan. Siitä huolimatta osakkeesi kasvattavat arvoa. Ei pienintäkään lainan haun kustannusta. Painat vain nappulaa ja rahat ovat tililläsi käytettäväksi, ihan mihin haluat.

Cyclooppi
15.01.2020, 11.55
Olen kasannut osinkosalkkua sen tueksi että jään pois töistä (tai saan potkut) ennen eläkeikää. Jos sais pari satasta / kk osinkoja vapaaehtoisen eläkevakuutuksen lisukkeeksi. Aika iso salkku pitäisi hankkia tai sitten pitää syödä pääomaa ne muutamat vuodet (3-5?) ennen varsinaista eläkettä. Uskon kyllä että eläkkeeni riittää elämiseen.

Yksi työkalu noihin muutamiin vuosiin voisi olla Osittainen vanhuuseläke, jolla voi ottaa 25 tai 50 % eläkkeestä varhennettuna. Toki pienentää tulevaa eläkettä, mutta aika kauan ehtii olla eläkkeellä ennen kuin kääntyy tappiolle.
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/osittainen-vanhuuselake-tuo-joustoa/

Itsellä on vain suoria kotimaisia osakesijoituksia, ei rahastoja. En halua maksaa rahastojen kuluja ja kun itse vastaa, niin lisää mielenkiintoa seurata taloutta yms. Olen ajatellut, että vaikka sattuisi huonomminkin käymään sijoitusten kanssa, niin aina ne kuitenkin voittaa autoon tms. varmaan arvonalenemaan tehdyt 'sijoitukset', joten yöunet ei niiden takia häiriinny. Sen verran on tavoitteena säästää, että työelämän ansiotasoa vastaava määrä olisi käytettävissä eläkkeelläkin (eläke + osingot + maltillinen pääoman syöminen).

MRe
15.01.2020, 12.56
OLisäksi silloin voi salkustaan lainata esim. 0.98% korolla rahaa uuteen fillariin, menettämättä sijoitusten arvoa. Ne siis ovat olemassa ja maksat takaisin salkkuun, koska haluat, tai et koskaan. Siitä huolimatta osakkeesi kasvattavat arvoa. Ei pienintäkään lainan haun kustannusta. Painat vain nappulaa ja rahat ovat tililläsi käytettäväksi, ihan mihin haluat.
Ei kai se superluotto noin toimi? Sehän on käytettävissä vain sijoituksiin, eli ostat instrumenttia X euroilla Y, jossa Y on suurempi kuin sun tilillä oleva likvidi raha. Luotto kattaa erotuksen (tai siis koko summan, jos likvidiä ei ole). Heti jos siirrät rahaa tilille, sillä lyhennetään luottoa. Kuten myös osigoilla ym. Myös myynnistä tulevat varat lyhentävät luottoa kunnes se on nollassa. Selvää rahaa et tuon luoton avulla saa nostettua.

Vai olenko nyt jotenkin ihan pielessä?

Laroute
15.01.2020, 13.00
Ei kai se superluotto noin toimi? Sehän on käytettävissä vain sijoituksiin, eli ostat instrumenttia X euroilla Y, jossa Y on suurempi kuin sun tilillä oleva likvidi raha. Luotto kattaa erotuksen (tai siis koko summan, jos likvidiä ei ole). Heti jos siirrät rahaa tilille, sillä lyhennetään luottoa. Kuten myös osigoilla ym. Myös myynnistä tulevat varat lyhentävät luottoa kunnes se on nollassa. Selvää rahaa et tuon luoton avulla saa nostettua.

Vai olenko nyt jotenkin ihan pielessä?

Nordnetin luotto toimii just noin kuten esitin. Voit ostaa mitä tahansa, ilman mitään selvitystä mihin laitat sen rahan. Jos olet ostanut vaikkapa kalliin maantiepyörän luottokortilla, niin voit samantien maksaa kalliin luottokortti luoton pois ja maksaa siitä naurettavan pientä korkoa. Lyhentää voit luottoasi ihan miten haluat tai olla lyhentämättä sitä. Pieni korko vain juoksee.

Osakkeiden luototus arvo on 80% maksimissaan. Eli, jos ostat tonnilla 80% luototusarvon osaketta, niin saat sitä vastaan 800 euroa luottoa, jolla voit ostaa esim. lisää osakkeita tai kaljaa. Teoriassa tonnilla voi saada ostettua kymmenien tuhansien sijoitussalkun. Siis, teoriassa! Toki on tyhmää ottaa se 80% luottona, koska jos kurssi laskee, niin osake pakkomyydään tai sinun on laitettava välittömästi lisää rahaa salkkuusi. Jos pitää sääntönä, että maksimissaan ottaa salkustaan luottoa 50 prosenttia maksimista, niin saa aikamoisia kurssiheilahteluja tulla, eikä tule lisärahan laiton tarvetta. Riittävän isolla salkulla voi ostaa vaikka talon 0.98% korolla. Yhdellä napinpainalluksella ja ilman mitään lainanperustamiskuluja. Voi maksella kun huvittaa.

Itse ostin esim. auton.

MRe
15.01.2020, 13.35
^Kappas vaan. Enpä ole ajatellutkaan että sitä voi käyttää myös noin. No, hyvä tietää.

Laroute
15.01.2020, 13.51
Osakesalkun luototusta voi käyttää hienosti esim. eläkevuosina. Jos sinulla on esim. 100 000 euron salkku, niin voit mainiosti ottaa sieltä eläkevuosina esim. 500 euroa kuukaudessa hurvittelurahaa ja siitä huolimatta salkku jauhaa sillä sadalla tonnilla. Mahdollisesti jopa enemmän tuottoa, kuin se vuosittain ottamasi 6000 euroa. Omasta lainastasi et maksa mitään veroa.

MRe
15.01.2020, 14.33
^On muuten tosiaan totta. Taidankin heti kupata tuolta hiukan tilintäytettä, kun mulla on Nordealta bullet-laina ja sen hoitotilille maksetaan samaa korkoa, kun mitä lainasta menee. Eli se prossan korko mitä menee Nordnetille, tulee kertoimella takaisin Nordeasta... Täytyy vaan nostaa limiittiä, kun tällä hetkellä se on vain 10 000 kun en ole ajatellut että sitä voi käyttää noin.

Ja vielä niin, että se raha mitä mulla jo on tuolla lainanhoitotilillä, niin sen voin siirtää Nordnetiin ja sijoittaa edelleen.

Tästähän saa sellaisen himmelin, että kohta kukaan ole selvillä missä rahat on :D

JohannesP
15.01.2020, 14.48
Eipä ole tullut tajuttua, että tuota luottoa voi käyttää muuhunkin elämiseen.

Jos esim. ostaisi auton tuolla nordnetin limittityyppisellä luotolla ja ei viitsisi pitää sitä tappiin saakka niin saako sitä maksettua oman mielen mukaan pikkuhiljaa takaisin vai vaatiiko jotakin muuta? Niinkuin normaalina pankkilainana ilman takaisinmaksuaikataulua.

Kuntoilija
15.01.2020, 14.58
Nordnetin superluottoa ei tarvitse lyhentää minkään ohjelman mukaan vaan ihan miten itse haluaa.. Riittää että tilillä on rahaa/luottoa koron automaattiseen veloitukseen. Siihen pitää kyllä olla varautunut, että lainan ehdot voivat muuttua. Lainan ehdoissa tapahtui juuri hiljan heikennys. Superluoton voi todella käyttää mihin haluaa, mutta silloin pitää muistaa rehellisesti ilmoittaa verottajalle lainan käyttötarkoitus, näin koska tällöin lainan korko ei ole vähennyskelpoinen sijoitustoiminnassa.

OJ
15.01.2020, 19.36
Jos en mitään muuta tästä ketjusta saa, niin ainakin on laittanut tutustumaan nykyisen pankin tarjontaan.

Onko kukaan tutustunut Mr. Money Mustache (https://www.mrmoneymustache.com/) blogiin? Kulutuksen rajoittamista, sijoittamista, yms. sekoittaen jäi "eläkkeelle" 30-vuotiaana.

MRe
15.01.2020, 20.34
^En ole tutustunut, mutta yleisen elämänkatsomuksen perusteella melkein uskaltaisin väittää, että pelkällä sijoittamisella ja ansiotyöllä ei 30-vuotiaana pääse eläkkeelle. Ei ainakaan Suomessa. Mutta on tuossa totuuden siemen.

OJ
15.01.2020, 20.54
Laitoin ton eläkkeelle ihan tarkoituksella lainausmerkkeihin.

Mr. Money Mustachen Historia (https://www.mrmoneymustache.com/2011/09/15/a-brief-history-of-the-stash-how-we-saved-from-zero-to-retirement-in-ten-years/)

Kun allekirjoittanut alkaa pikkuhiljaa käymään viidettäkymmentä, duuniviikot ovat useammin selkeästi yli kuin alle 50 tuntia ja jonkinlainen ikäkriisi ehkä kolkuttelee takaraivossa, niin toisinaan tulee mietittyä pitäisiko harkita pientä elämäntaparemonttia.

MRe
15.01.2020, 21.27
^Joo, heti ekassa kappaleessa selviää, että:
"Student Loans: Zero – due to low spending, about $10k of help from parents and scholarships, and good high school and summer jobs."

Kolmantena vuonna palkkaa jo $77 000, eli n. kuusi ja puoli tonnia kuussa. Harvalla meistä tuollaisia palkkoja kolmen vuoden jälkeen jos ei lääkäriksi lue.
Viidentenä vuonna sata kiloa. Monikohan täällä tienaa vielä kolmenkymmenenkään vuoden työuran jälkeen sataa kiloa?

Mutta siis on tuossa pointtia sen osalta, että säästäminenhän on yhtä yksinkertaista kuin laihduttaminen, resepti vain käänteinen. Laihduttaessa pitää mennä sisään vähemmän kuin tulee ulos. Säästäessä toisin päin. Lisäksi Jenkeillä tuo (eläke)säästäminen on verissä, kun se on ainoa tapa yleensä saada eläkettä.

OJ
15.01.2020, 23.34
No tommonen yhdeksän vuoden pakollinen duunin teko, jonka jälkeen "eläkkeelle" ryhtyminen, ei ole ihan jokaisen saatavilla. Mutta, skaalattuna tällaiselle tavikselle, ehkä saisi säästettyä sen verran, ettei tarttisi painaa ikenet verillä ihan päätyyn asti.

Kugelschreiber
16.01.2020, 10.20
BlackRock, Inc. teki mielenkiintoisen linjauksen kertoessaan sitoutuvansa tulevissa sijoituspäätöksissään ilmastonmuutoksen ehkäisyyn. Täytyypä tarkkailla mustan kiven liputuksia tulevaisuudessa entistä tarkemmin, eritoten Nesteen osalta. :rolleyes:

Tämä linjaus myös pistää mielestäni jauhot suuhun aika tehokkaasti niiltä, joiden mukaan ilmastonmuutos on "vouhotusta". Seittemää tuhatta miljardia ei nimittäin laiteta likoon pelkän uskon vuoksi, vaan takana on oltava kovaa faktaa.

Fuuga
16.01.2020, 12.14
Milloinkohan ihmiset ymmärtäisivät sen, että investointipäätökset perustuvat aina jonkin sortin ennusteeseen. Vain historiaa voidaan pitää faktana. En väitä että tämä olisi huono päätös, mutta päätöksen perusteina pidettyjen laskelmien paikkansa pitävyyttä voidaan arvioida vasta myöhemmin.

Ari H
16.01.2020, 14.16
^ Kyllä, mutta minulle on opetettu, että ennuste / laskelma on aina parempi kuin ei ennustetta / laskelmaa.

Laroute
16.01.2020, 14.50
Joko tuo ilmastonmuutos paska tunkee tähänkin ketjuun! Ainoa fakta on se, että "Raha ei haise"!

Ari H
16.01.2020, 16.17
^ Ajat ja asenteet muuttuvat. Se, miten raha on tehty, saattaa haista jonkun nenässä.

Fuuga
16.01.2020, 17.40
^ Kyllä, mutta minulle on opetettu, että ennuste / laskelma on aina parempi kuin ei ennustetta / laskelmaa.

Olet aivan oikeassa. En kuitenkaan nimittäisi ennustetta / laskelmaa kovaki faktaksi.

Kuntoilija
16.01.2020, 18.12
Asiaa kuitenkin liittyvää. Norskien öljyrahasto on oikea valkopesun lähde. Öljyllä hankittua rahaa ei saa sijoittaa eettisiin arvoihin perustuen saman alan teollisuuteen. Ylen toimittaja kun kysyi rahastonhoitajalta joku vuosi sitten, että eikö tämä ole hiukan kaksinaamaista, niin taisi todeta, että on kielletty vastaamasta moiseen kysymykseen.

Allekirjoittaneelle alkoi uudenvuoden osinkosade maanantaina.

OJ
16.01.2020, 19.08
Joko tuo ilmastonmuutos paska tunkee tähänkin ketjuun! Ainoa fakta on se, että "Raha ei haise"!
Niinhän se tunkee kaikenlaisiin ketjuihin.

Tosin, jos on kyse kannattavasta sijoitustoiminnasta, niin ei edes mene pahasti offarin puolelle.

MV
16.01.2020, 22.34
Asiaa kuitenkin liittyvää. Norskien öljyrahasto on oikea valkopesun lähde. Öljyllä hankittua rahaa ei saa sijoittaa eettisiin arvoihin perustuen saman alan teollisuuteen. Ylen toimittaja kun kysyi rahastonhoitajalta joku vuosi sitten, että eikö tämä ole hiukan kaksinaamaista, niin taisi todeta, että on kielletty vastaamasta moiseen kysymykseen.

Vähän ihmettelen noita "eettisiä arvoja", mutta muuten tuntuu ihan hyvältä strategialta. Älä koskaan sijoita oman alan firmoihin on ihan peruskurssikamaa.

MRe
18.01.2020, 10.12
Jos eettisestä sijoittamisesta puhutaan, niin sähköautoteollisuuteen sijoittaminen pitäisi pudottaa siltä listalta pois lähes ensimmäisenä. Hesarissa tänään artikkeli Kongon kobolttikaivoksista.

Älypuhelimemme ja sähköautomme toimivat kongolaisella koboltilla, jota kaivetaan lapsityövoimalla – mutta onko meillä vaihtoehtoja?Akkumetallien kysyntä räjähtää lähivuosina, eivätkä sitä ratkaise Pohjois-Suomeen suunnitellut kaivokset tai akkujen kierrätys.https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006376632.html

29er
18.01.2020, 15.45
Telia on yksi mun salkussa aika pitkään olleista yhtiöistä. Sen suhteen mulla on "nerokas" strategia: ostan aina lisää kun kurssi käy 3,8:n tuntumassa. Taas viikolla tarttui lisää. Koskaan se ei kuitenkaan ole noussut niin korkealle että olisi tullut kiusaus myydä (mitä aloitusviestissäni valitin). Osinkoa tullut kuitenkin mukavasti joka vuosi.
DNA:n kelkkaan en lähtenyt, ja nythän se on myöhäistä.
Elisa on massimiesten mielestä kallis, joten sitä en ole harkinnut pitkään aikaan.
Näin "syvällistä" analyysiä suomalaisista teleyhtiöistä tänään. Paitsi että eihän noista ole suomalaisia kuin yksi...

JohannesP
18.01.2020, 20.54
Jos eettisestä sijoittamisesta puhutaan, niin sähköautoteollisuuteen sijoittaminen pitäisi pudottaa siltä listalta pois lähes ensimmäisenä. Hesarissa tänään artikkeli Kongon kobolttikaivoksista.

Älypuhelimemme ja sähköautomme toimivat kongolaisella koboltilla, jota kaivetaan lapsityövoimalla – mutta onko meillä vaihtoehtoja?

Akkumetallien kysyntä räjähtää lähivuosina, eivätkä sitä ratkaise Pohjois-Suomeen suunnitellut kaivokset tai akkujen kierrätys.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006376632.html
On niitä muitaki mineraaleja mistä tuotetaan litiumhydroksidia, esim. Keliberi on kohta avamaassa Euroopan suurimman litiumkaivoksen mikä hyödyntää spodumeemia. Pohjois-Suomeen mahtuisi lisääkin tuotantoa ja luultavasti maailmanmarkkinakin suosisi enemmän eurooppalaista litiumtuotantoa.

Kuitenkin tehokas vastarinta saatu kotimaiselle kaivosteollisuudelle missä kuitenkin asiat toteutetaan parhaalla mahdollisella tekniikalla ja vastuullisesti. Eihän sillä kiinalaisella elektroniikalla ja kongolaisen litiumilla niin väliä olekkaan, kun silmänsä sulkee.

Fuuga
18.01.2020, 20.57
^yhtä vastuullisesti kuin talvivaarassa?

JohannesP
18.01.2020, 21.09
^yhtä vastuullisesti kuin talvivaarassa?
Arvasin, että tähän tartutaan. Ei ne Talvivaarankaan päästöt ollu niin pahat ja ongelma rajoittui pienelle alueelle. Lehdistö ja Greenpeacet ynm. osaltaan teki onnistuneesti työnsä. Suurempiakina ympäristöongelmia on tälläkin hetkellä, jotka ei kiinnosta ketään. Niistä ei nyt enempää, kun ei liity osakesäästämiseen.

edit:

^^^"kotimaiselle", mitä vähäsen asioista perillä niin ulkomaalaisethan täältä sen ison rahan ottaa. Suomalaisille jää noh. okei työllistäähän nuo mutta ne ympäristöhaittojen korjaukset kaatuu usein veronmaksajien niskoille.
Tässä pitikin lisätä, että kyllä täällä hyvinvointiyhteiskuntaa halutaan ylläpitää, mutta mitään rikkauksia ei haluttaisi hyödyntää.

Ja mitä tuosta ulkomaalaisten firmojen ison rahan ottamisesta niin pitää paikkansa, mutta moni ei ajattele jatkoa mitä sillä rahalla tehdään. Hvin harva noista kaivosyhtiöistä kuitenkaan nykyisin uiskentelee rahassa. Käynnissä olevan kaivoksen voittoja käytetään suurimmalta osin tulevien kaivoshankkeiden rahoittamiseen. Kaivosvarauksista vain tyyliin prosentti lopulta päätyy kaivokseen saakka.

Harvalla Suomessa riittävästi rahaa tehdä tutkimusta 20-50 vuotta ja riskinä ettei mitään edes synny. Lopullisen kaivoksen rakentaminenkin ottaa lopulta kivan siivun. Parashan se olisi jos kaivos olisi valtion omistuksessa tai edes osakkeenomistajat enimmäkseen suomalaisia (Keliberillä taisi olla 80 %)

callahan
18.01.2020, 21.10
^^^"kotimaiselle", mitä vähäsen asioista perillä niin ulkomaalaisethan täältä sen ison rahan ottaa. Suomalaisille jää noh. okei työllistäähän nuo mutta ne ympäristöhaittojen korjaukset kaatuu usein veronmaksajien niskoille.

MRe
18.01.2020, 21.41
Arvasin, että tähän tartutaan. Ei ne Talvivaarankaan päästöt ollu niin pahat ja ongelma rajoittui pienelle alueelle.
Ongelmien "pahuus" riippuu vahvasti myös siitä, keneltä kysytään. Ei minuakaan ne Talvivaaran päästöt täällä Helsingissä harmittaisi, jos en olisi lapsuuteni kesiä viettänyt Nuasjärven rannoilla. Sanotaan, että se mitä Talvivaaran osalta tapahtui, niin sitä en tänne Suomeen halua lisää.

---
Mun pointti tuossa edellisessä postauksessa oli se, että öljynporaus ei ole eettisesti kestävää, mutta koboltin kaivattaminen lapsilla sen sijaan jostain syystä on. Eli fakta on se, että etiikka on vahvasti alisteista politiikalle. Jos se nyt tuli kenellekään yllätyksenä. Mutta ei sillä kannata omaa kilpeään kenekään kiillottaa. Rehellisesti vain toteaisi, että sijoittaa sinne, mistä tulee paras tuotto. Yks paskan hailee paljonko matkalla kuolee luontoa tai lapsia.

Ari H
20.01.2020, 12.57
Osakkeiden hinnan nousu on jatkunut pitkään, ehkä liian pitkää, ja rahastojeni arvo niiden myötä. Eläkeikä on sen verran lähellä, ettei haluasi olla mukana seuraavassa pörssiromahduksessa. Nyt alkaa jo hiukan pohdituttaa pitäisikö osa kotuttaa ja siirtää "turvasatamaan". Mutta mikä olisi hyvä turvasatama?

Hyötypolkija
21.01.2020, 23.46
^ Jaa-a, sanopa se. Jotkut nostanu käteisenä pois, sekin tuntuu jo paremmalta, kuin moni muu, mutta on siinäkin riskinsä. Itselläkin se ongelma, että finanssikriisin jälkeisten megavoittojen jälkeen sijoittaminen monestakin syystä vähän jäänyt. Täysin ei ole uskaltanut olla ulkona, vaikka hinnat pääosin korkealla, koska pitkä aika ja pienikin tuoton mahdollisuus on paljon parempi kuin nollatuotto. Mutta nyt on jo tilanne, että aika pienellä siivulla enää rahat osakkeissa, niistäkin tarkoitus irtautua, kun olisi nyt hyvä hetki monesta syystä. Niitäkään ei olisi ollut aikoihin, jos ei olisi näyttänyt, että tämä velalla eläminen jatkuu jatkuu vaan.

Kuitenkin alkanut taas sijoittaminen kiinnostaa, kun aikaa vähän vapautunut. Nyt vaan on ehkä hölmöin aika ikinä lisätä osakepainoa. Tylsää. Ehkä 10 vuoden päästä sitten, tai ehkä pikemmin kuin kukaan odottaa... Kun tietäis.

Laroute
22.01.2020, 00.55
Ennustaminen on perin vaikeaa, eritoten tulevaisuuden. Nyt on liikkeellä, kuten aina, pörssiromahduksen ennustajia. Tosin nyt on jo yleinenkin ilmapiiri sellainen, että notkahdus on lähempänä, kuin eilen. Iso kuva saattaa tulla alas rajusti, mutta on myös yrityksiä, jotka eivät ole ison kuvan armoilla. Usein innovatiivisia, vielä nousemattomia helmiä, jotka nousevat, olkoonkin tilanne mikä hyvänsä, koska niillä saattaa olla ideoita, joita maailma oikeasti vielä tarvitsee. Kunpa ne osaisi seuloa. Itse olen uskossa vedyn tulevaisuuteen ja sinne osan sijoituksistani siirtänyt jo vuosia sitten (ei sijoitus suositus). Lääketeollisuudessa on paljon tutkimusvaiheessa olevia yrityksiä, joilla ei vielä ole varsinaista tuotetta tai niiden tuotteistaminen/markkinointi on vasta alussa ja niiden arvostus on minimaalinen. Jonkun muunkin hölmön kuin minun riskisalkkuun voisi sopia, jos perse kestää merivettä (ei sijoitus suositus).

Parasta on kuitenkin se, että osaisi spekuloida oikealla hetkellä ja panna kaikki lihoiksi ja odottaa taas sitä hetkeä kun "veri virtaa taas kaduilla". (Ei viittaa oikeaan veren vuodatukseen, vaan on kuvainnollinen sijoittajien ilmaisu milloin pitäisi taas ostaa).

Kaikki tyynni, kukaan ei osaa ennustaa ja mahdollisesti parasta on pitää osakkeita, joiden uskoo kestävän notkahduksen ja ostaa lisää pohjalta. Osakesäästäminen perustuu ostamiseen, ei myymiseen. Osakesijoittaminen ostamiseen ja myymiseen, siten että pyritään molemmat toimet tekemään parhaaseen aikaan. Siinä käy suurimmalla osalla köpelösti. Panikointi, niin osto, kuin myyntitilanteessa on pahinta. Useimmiten osakesäästäjät pärjää parhaiten keskiarvoisesti, koska notkoja ja huippuja ei noteerata. Se mikä menee alas, tulee myös ylös, pääsääntöisesti. Kuolleen kissan pomput poislukien!

Jos epäilet sijoituksesi selviytymistä notkahduksesta, niin silloin olisi mahdollisesti syytä miettiä, että olisiko sen oikea paikka riskisalkussasi, vai peräti luopua siitä.

Yuggas
22.01.2020, 07.17
Arvasin, että tähän tartutaan. Ei ne Talvivaarankaan päästöt ollu niin pahat ja ongelma rajoittui pienelle alueelle. Lehdistö ja Greenpeacet ynm. osaltaan teki onnistuneesti työnsä. Suurempiakina ympäristöongelmia on tälläkin hetkellä, jotka ei kiinnosta ketään. Niistä ei nyt enempää, kun ei liity osakesäästämiseen.

edit:

Tässä pitikin lisätä, että kyllä täällä hyvinvointiyhteiskuntaa halutaan ylläpitää, mutta mitään rikkauksia ei haluttaisi hyödyntää.

Ja mitä tuosta ulkomaalaisten firmojen ison rahan ottamisesta niin pitää paikkansa, mutta moni ei ajattele jatkoa mitä sillä rahalla tehdään. Hvin harva noista kaivosyhtiöistä kuitenkaan nykyisin uiskentelee rahassa. Käynnissä olevan kaivoksen voittoja käytetään suurimmalta osin tulevien kaivoshankkeiden rahoittamiseen. Kaivosvarauksista vain tyyliin prosentti lopulta päätyy kaivokseen saakka.

Harvalla Suomessa riittävästi rahaa tehdä tutkimusta 20-50 vuotta ja riskinä ettei mitään edes synny. Lopullisen kaivoksen rakentaminenkin ottaa lopulta kivan siivun. Parashan se olisi jos kaivos olisi valtion omistuksessa tai edes osakkeenomistajat enimmäkseen suomalaisia (Keliberillä taisi olla 80 %)

Hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitäminen olis helpompaa kun luonnonvaroja ei lahjoitettaisi pois. Täällä kun tykätään verottaa aivan kaikkea ja kunnolla niin on jotenkin tragikoomista, ettei sitä veroteta "lainkaan" mitä ensimmäisenä pitäisi verottaa. Tästä kulmasta katsottuna Suomessa on pitkään ollu maailman typerimmät päättäjät. Tosin samalta voi näyttää jostain muustakin kulmasta katsottuna... Pitää toivoa, ettei tänne avattaisi yhtään kaivosta ennen kuin saadaan edes jotenkin tolkullinen laki kaivostoiminnan säätelemiseksi ja verottamiseksi. Tuosta Finnwatchin raportista: https://finnwatch.org/images/kaivosverotuksen_kehitysmaa.pdf paljastuu koko kauheus niille, jotka sitä eivät jo tienneet. Lukee edes kohdan 6. Yhteenveto.

Tuohan kaivos työpaikkoja jonkin verran, mutta ei ne pelkästään siihen lähialueella kohdistu, että silleen noilla voi huonosti harjoittaa aluepolitiikkaakaan esim. Lapissa. Eikä julkinen sektori käytännössä muuta hyödykään kuin välillisesti työpaikkojen kautta. Kääntöpuolella on luonnolle ja siten matkailulle aiheutuvat haitat, mikä Lapissa tulee olemaan koko ajan merkittävämpi tekijä. Saa nähdä sitten kun joku isoista kaivoksista tulee käyttöikänsä päähän ja pitäisi hallitusti lopettaa. Katoaako firman kassööri rahalipas kainalossa mopolla yön selkään ja lasku jää veronmaksajien hoidettavaksi... luultavasti.

Ettei ihan OT:ksi mene niin osakkeista:

Omassa salkussa yhtä osaketta Helsingin pörssistä ja muutamaa maailmalta. Vaihtuvuus on ollut suurta ja yleensä on vaihdettu ontuvasta hepasta kuolevaan. Joskus tosin menty sitten vähän aikaa lahkeet lepattaen kunnes päästetty irti (liian aikaisin) ja katsottu uusia ideoita. Ikiholdariksi en koskaan aikonut ja olishan se vähän tyhmää maata sitten ruumishuoneella osakesalkun kanssa, josta ei koskaan myynyt mitään. Perikunta saa aikanaan itse tehdä omat rahansa tai olla tekemättä, totta sitä jotaki omaisuutta sen verran jää, jotta saavat krematorion kulut katettua. Ja muutenki, maailma, markkinat, talous, yhtiöt, kaikki muuttuvat. Ei voi olla optimaalista painella vain ostonappia loppuun asti.

Markkinan ajoittaminen on vaikeaa, mutta itse en ole luopunut uskosta, jotta riittävällä seurannalla ei pystyis tekemään parempaa tulosta kuin holdaamalla päätyyn saakka. Eikä syklisten alojen/yhtiöiden ajoittaminen nyt sentään mitään rakettitiedettä ole. Seuraavaan rytinään en ole menossa 100% osakepainolla. Toisaalta se, ettei tavan tallaaja saa nollakoron maailmassa oikein muualta tuottoa kuin osakkeista tukee juhlien jatkumista osakemarkkinoilla vielä jonkin aikaa ja samoin myös markkinoilla pysymistä. Mutta onneksi 0 ja 100 %:n osakepainon välilä on ihan välimuotojakin. Tosi vähän on osakkeita mihin juuri nyt kannattaa mennä sisään, mutta osakepoiminnalla löytyy aina jotain jostain. Ikinä ei ole ollut yhtään rahastoja. Enkä nyt ole todellakaan ainakaan mihinkään Helsingin indeksirahastoon sijoittamassa, mutta seuraavan kunnon rytinän jälkeen otan erittäin todennäköisesti. Kunhan löytää kuluttoman tai hyvin, hyvin matalakuluisen.

Sitten ennekö piättä aivan hulluna (aiheellisesti), niin sijoitusstrategiahan on suhteessa salkuun kokoon vs muu varallisuus/tulot, tavoitteeseen, aikajänteeseen ja riskinsietokykyyn, ja luonteeseen. Minusta tuo kulminoituu salkun kokoon ja ikään. Jossain kulkee se raja montako prosenttia salkun arvosta voi tietyssä ajan hetkessä menettää ilman, että peli on lopullisesti menetetty ja riskiä otetaan sitten noissa rajoissa. Näin itse ajattelen riskistä ja strategiasta.

Nytkö oppirahoja on jo maksettu jonkin verran, niin mitä haluaisin sanoa Yuggakselle, joka on juuri ostamassa ensimmäistä osakettaan.

1.) Oletko varmasti tutustunut huolellisesti yhtiöön/alaan mihin aiot sijoittaa. Siis huolellisesti.

2.) Ajallinen hajauttaminen, etenki ostossa. Vaikka tuntuu, jotta nyt on se täysin ainutlaatuinen hetki ottaa koko positio kerralla, niin tee ostosuunnitelma seuraavalle 6-12 kuukaudelle. Pidä pää kylmänä ja myös pysy laaditussa suunnitelmassa.

Mielenkiintoista ja välillä ihan jännääki on ollut. Välillä saa jopa nukuttua, että riskiä lienee ollut sillain sopivasti. Matka omaan tavoitteeseen on vielä pitkä enkä tiedä saavuttako sitä, mutta ainakin loppuun asti yritetään. Eikä silläkään ole väliä vaikkei saavuttaisi. Tässä reissussa on kuitenkin lopulta kysymys jostain muusta kuin rahasta vaikka se valitettavan moneen asiaan niin paljon vaikuttaa.

Cyclooppi
22.01.2020, 15.28
1.) Oletko varmasti tutustunut huolellisesti yhtiöön/alaan mihin aiot sijoittaa. Siis huolellisesti.
Tätä sivuten: hyvin usein sijoitusvinkeissä suositellaan analysoimaan itse yhtiöitä ja tekemään päätökset sen perusteella, mutta miten realistista tämä oikeasti on? Voiko ’tavis-sijoittaja’ oikeasti löytää taseista ja tunnusluvuista jotain sellaista, jota yhtiöitä työkseen analysoivat analyytikot, salkunhoitajat yms. eivät ole keksineet, en oikein jaksa uskoa. Eikä kyllä riitä taitoa ja motivaatiotakaan. Siksipä oma strategia onkin seurata kattavasti taloutta ja mediaa, muutamaa tunnuslukua, sijoitussuosituksia (etenkin tiettyjen omaa rahaa sijoittavien konkareiden) jne. ja sitten kai kuitenkin jonkinlaisella peffatuntumalla tehdä ostoksia. Ja mahdollisesti uida ehkä vielä vähän vastavirtaankin, kun pitkäaikaissijoituksista on kuitenkin kyse eikä pikavoitoista.

MRe
22.01.2020, 16.11
^Mä vedän aika puhtaasti fiiliksellä. Välillä toimii, yleensä ei...

Myönnän, että en pysty/osaa/halua/kykene analysoimaan yritystä ja yrityksen liiketoimintaympäristöä niin syvällisesti, että voisin perustaa sijoitukseni tietoon.

Katson osakekurssin kehittymistä, osingonjakoa ja saatan lukea fiksumpien analyysit.

Yuggas
22.01.2020, 16.58
Tätä sivuten: hyvin usein sijoitusvinkeissä suositellaan analysoimaan itse yhtiöitä ja tekemään päätökset sen perusteella, mutta miten realistista tämä oikeasti on? Voiko ’tavis-sijoittaja’ oikeasti löytää taseista ja tunnusluvuista jotain sellaista, jota yhtiöitä työkseen analysoivat analyytikot, salkunhoitajat yms. eivät ole keksineet, en oikein jaksa uskoa. Eikä kyllä riitä taitoa ja motivaatiotakaan. Siksipä oma strategia onkin seurata kattavasti taloutta ja mediaa, muutamaa tunnuslukua, sijoitussuosituksia (etenkin tiettyjen omaa rahaa sijoittavien konkareiden) jne. ja sitten kai kuitenkin jonkinlaisella peffatuntumalla tehdä ostoksia. Ja mahdollisesti uida ehkä vielä vähän vastavirtaankin, kun pitkäaikaissijoituksista on kuitenkin kyse eikä pikavoitoista.

No isot yhtiöt tyyliin Nokia, Nordea, etc. on niin tarkkaan kaluttu jo geelitukkien toimesta, ettei niissä voi saavuttaa omalla tutkimuksella juur mitään. Small Capeissa taas on yhtiöitä, joita ei analyytikot juuri edes seuraa. Niillä yhtiöillä on muutenki tehty osakepoiminnalla paremmat tuotot, noin yleisesti. Ja luultavasti tehdään jatkossakin. En kehtaa edes sanoa millä perusteilla alkuun tuli hypättyä eri yhtiöiden kyytiin. Nyt ymmärttä sen verran, että numeroja tutkimalla pystyy välttämään selvät pommit. Ja on yritystä ja alaa pakko ymmärtää sekä katsottava numerot, jotta voi visioida mistä se tuleva arvonnousu on tulossa. Jossain Inderesin videossa sanottiin hyvin, jotta "toivo ei ole sijoitusstrategia". Kyllä minun pitää mielessäni nähdä joku realistinen arvonnousun ajuri, jos meinaan osaketta hankkia. Se, tuleeko arvonnousu osakekurssin nousuna, osinkoina vai näiden kombinaationa, on aivan sama.

^Mä vedän aika puhtaasti fiiliksellä. Välillä toimii, yleensä ei...

Myönnän, että en pysty/osaa/halua/kykene analysoimaan yritystä ja yrityksen liiketoimintaympäristöä niin syvällisesti, että voisin perustaa sijoitukseni tietoon.

Katson osakekurssin kehittymistä, osingonjakoa ja saatan lukea fiksumpien analyysit.

Ihan mielenkiinnosta, miten tulkitset tuota, jos käytät vain osekurssia ja osingonjakoa, etkä juuri tästä osakkeesta viitsinyt lukea analyysia?

MRe
22.01.2020, 19.01
^Jos jakaa hyvän osingon ja osakekurssi on käyttäytynyt markkinaan nähden neutraalisti tai positiivisesti ja koen ymmärtäväni jotain ko. yrityksen liiketoiminnasta, niin siinä on mulle mahdollinen oston kohde. En sijoita pieniin enkä keskisuuriin yrityksiin, niissä yleensä vaihto on niin pientä, että hädän tullen osakkeesta voi olla vaikea päästä eroon.

Ja tällä on pärjätty. Välillä paremmin ja välillä huonommin. My money, my way.

Yuggas
22.01.2020, 19.23
^Jos jakaa hyvän osingon ja osakekurssi on käyttäytynyt markkinaan nähden neutraalisti tai positiivisesti ja koen ymmärtäväni jotain ko. yrityksen liiketoiminnasta, niin siinä on mulle mahdollinen oston kohde. En sijoita pieniin enkä keskisuuriin yrityksiin, niissä yleensä vaihto on niin pientä, että hädän tullen osakkeesta voi olla vaikea päästä eroon.

Ja tällä on pärjätty. Välillä paremmin ja välillä huonommin. My money, my way.

Juu, juu. En todellakaan ole arvostelemassa kenenkään tekemisiä, ei ole semmoiseen varaa. Ihan aidosti vaan kysyin kun joskus pitkälti kurssihistoriaan nojaten on tullut otettua "melko" hasardeja vetoja. Tuolla sun tyylillä niitä ei tule.

MRe
04.02.2020, 19.50
Katsoin Mustin ja Mirrin listautumisesitettä ja hämmästelin mielestäni aika väljää haarukkaa arvonmuodostukselle. Listautumishinnan haarukka on 5,65 - 9,35 EUR osakkeelta. Mikähän tuossa mahtaa olla takana?

TERU
05.02.2020, 22.07
Mimmit sijoittaa https://www.mimmitsijoittaa.fi/

Jannut pikavippaa, tietty.

29er
12.02.2020, 14.38
Tänään lykkäsin viimeisetkin pankin osakkeet myyntiin kun ne oli "liikaa" voitolla. Hermo siis taas petti ja piti kotiuttaa voitot. Kävikin niin että vain n. 1/6 meni pyyntihinnalla kaupaksi. Kauppa sattui huipun kohdalle ja sitten lähtikin kurssi laskuun. Koskaan ennen ei ole käynyt noin että vain osa toimeksiannosta toteutuu. Kännykkäsovelluksella ei ainakaan voi antaa ehtoja että kaikki tai ei mitään. Jäljelle jääneet löytyi edelleen myyntitoimeksiannosta. Muokkasin niille vähän halvemman hinnan (jota kyttäsin netistä reaaliaikaisesti) ja pääsihän niistäkin sitten eroon. Tulihan taas opittua vähän. Saas nähdä menikö kaksi toimeksiantomaksua. Vaikka menisikin niin pienemmän satsin myyntihinta oli sen verran isompi että melkein kuittautui sillä.

Sitten pitääkin miettiä tarkasti että mitä tilalle... Todennäköisesti jään odottelemaan rauhassa.

lai
28.02.2020, 17.45
Nyt ostohousut jalkaan ja pikkueriä ostelemaan. Varautukaa laskemaan keskihintaa ainakin 2*.

Coasting
28.02.2020, 17.48
Kyllä ne on vedetty jo kunnolla ylös.

MRe
28.02.2020, 20.34
^Ei uskalla liikkua kaupungilla, koska Corona ja sen lisäksi meklarit hyppii katoilta.

Mulla on tässä(kin) ruutanastrategia. Toimihan se Sarasvuollakin.... :D

Laroute
28.02.2020, 22.11
Tämä hysteria on sijoitusmielessä oikein virkistävä ja mieluisa tapahtuma. Tänään tehty yksi osto -29% alennuksella.

PK1
28.02.2020, 22.15
^Kuukauden kuluttua saattoi vaikuttaa ylihintaiselta :D

LJL
28.02.2020, 22.18
Muutin ison osan sijoituksia rahaksi alkuviikosta, sain ihan ok tuotolla myytyä vaikka parhaista lukemista tultiin alas. Ostelen takaisin kun kulmakertoimet on toisen näköisiä. Hetken saa köllötellä ihan rahana ja voipi olla että menee osa auton ostoon ja/tai remontointiin.

Laroute
28.02.2020, 22.28
^Kuukauden kuluttua saattoi vaikuttaa ylihintaiselta :D

Voi olla, mutta pitkällä aikavälillä tuskinpa. En omista selaista palloa, josta näkisin alimman kurssin ja ostohetken. Minulle riitti tuo -29% ostosignaaliksi alalta, jota olen omistanut ja seurannut jo vuosia. Korona hysteria kestää vain hetken ja tämä sijoitus pysyy minulla 20 vuotta.

Kuntoilija
28.02.2020, 22.35
Omassa salkussa kyyti on ollut kylmää, viikossa -30 % salkun arvosta veks. Osingot pannaan indekseihin päämärkänä sitä mukaan kun niitä tulee. Ei tämä ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun käy turbulenssi salkussa.

Jami2003
29.02.2020, 00.37
Osakkeissa on se hyvä puoli että voitot ja tappiot realisoituu vasta myynti tapahtumassa. Muu on spekulaatiota.

Laroute
29.02.2020, 12.12
Osakkeissa on se hyvä puoli että voitot ja tappiot realisoituu vasta myynti tapahtumassa. Muu on spekulaatiota.

Juuri näin. Ja, kun oikein positiivisesti ajatellaan, niin tappiotkin kääntyy verosuunnittelun avulla "voitoksi". Itselläni on pari täysin kuralla ja epätoivoiselta vaikuttavaa osaketta roikkumassa ja odottamassa esim. Revenion ostotarjousta hyvällä preemiolla. Kuraosakkeiden arvo on vain muutamia kymppejä, joten myymisellä ei ole järkeä nyt. Revenion ensi ostoni on nyt notkossakin +332%. Siinä vaiheessa kun tuo ensiosto lähtee myyntiin, niin nuo kuraosakkeet muuttuvat tuhansien eurojen verohyödyksi.

Oma salkkuni on kyykännyt viikossa vaivaiset -14%, eli mitättömästi. Siihen on ostettu em. -29% alennuksella oleva merkittävä lisäys. Toivottavasti laskee vielä roimasti, jotta tulee tehtyä toinen lisäys. Sitten vaan pää takaisin tyynyyn ja odottelemaan.

Sijoittajan kannattaa muistaa, että useat pörssiosakkeet omaavat bear ja bull sertifikaatteja ohessaan ja ne jos mitkä aiheuttavat korostettua volatiliteettiä hysterian aikana. Kun bull sertifikaatin omistaja huomaakin kurssien laskevan, esim. bullx6, niin siinä tulee kauhea hätä myydä. Hysteriassa on niin kiire, että jo myyntitarjoustaan kirjoittaessa, kurssi on kerennyt laskea alle oman tarjouksen. Seuraava myyntitarjous tehdäänkin huomattavasti alemmalla hinnalla, jotta se menisi varmasti läpi. Muuten omaisuus katoaa 6x nopeammalla tahdilla, kuin pörssikurssi laskee. Siitä kyydistä on osattava nauttia ja antaa pelureiden viedä hyvien yhtiöiden kurssit pohjamutiin. Sieltä käy sitten noukkimassa mieleisensä namupalat. Nyt on sellainen tilanne, että kohta tekisi mieli pienellä bull-panoksella lähteä kokeilemaan onneaan. Ei kuitenkaan vielä, koska en usko pohjia saavutetun. Koitan arvioida milloin korjausliike toiseen suuntaan alkaa ja sitten katsoa, jonkin hyvän yhtiön 4-6Xbullin. Pieni panos ja suuri riski/voitto.

PS. Tämähän olikin osakesäästäjä- eikä osakesijoittajaketju. Pahoitteluni! Osakesäästäjällehän tämä Korona hysteria on täysin mitätön asia.

Coasting
29.02.2020, 14.16
En sanoisi mitätön. Päinvastoin. Hyvä aika ostella pitkällä tähtäimellä. Ellei usko pohjan näkyvän vielä, niin vaikka kerran - pari viikossa pieni potti kunnes kurssit lähtevät nousuun.

Jim717
29.02.2020, 14.40
Kiinan ostopäälliköt pitävät tilannetta pahempana, kuin vuotta 2008. Kiinnostavaa katsoa, miten tämä vaikuttaa kansainvälisesti yrityksten toimintaan. https://www.investing.com/economic-calendar/chinese-manufacturing-pmi-594

Edit: spekulointia, https://think.ing.com/snaps/china-manufacturing-pmi-will-shock-the-market-on-monday (https://think.ing.com/snaps/china-manufacturing-pmi-will-shock-the-market-on-monday/?fbclid=IwAR3lzODt3fspOpbPT6mV6jQ47q3NKqADHjCvmrC9 ONZRYepMCK8Xluak8Ns)

lai
29.02.2020, 14.52
Hyvä aika ostella pitkällä tähtäimellä. Ellei usko pohjan näkyvän vielä, niin vaikka kerran - pari viikossa pieni potti kunnes kurssit lähtevät nousuun.

Tässä ainoa ja oikea taktiikka ostaa laskussa. Pohjilta ostaminen ei ainakaan meikäläisellä ole onnistunut kovinkaan usein.

MRe
29.02.2020, 15.00
^Joo, nyt vaan istuskellaan tappioiden päällä ja samalla ostetaan uutta. Nyt on kurat housuissa, niin ei auta kuin istua tämä myrsky ohi.

Jim717
29.02.2020, 15.52
Jos tästä tulee pidempi laskusuhdanne, niin myös asiantuntijat yllätettiin housut kintuissa. Nordean Antti Saari on viestynyt ihan ok pörssivuodesta 2020 pitkään https://twitter.com/SaariAJ

Mielestäni laadukas maksullinen sijoitussivusto https://www.sijoittaja.fi ei tämän viikon Markkinaympäristökatsauksessa katsonut toistaiseksi riskiä olevan

Itseäni tammikuussa arvellutti paitsi S&P500:n iso poikkeama SMA200:sta sekä S&P500:n eteenpäin katsovan P/E:n korkea 19-20 arvo. Tämä olisi edellyttänyt kovaa tuloskasvua, linkin kuvassa tammikuun odotukset https://advisornews.com/innarticle/earnings-are-all-about-2020-analysis

MRe
29.02.2020, 18.07
Mulla on sellainen henk.koht. käsitys, että pidemmän aikaa osakemarkkinoilla on ollut hermostuneita "liian kauan" jatkuneen nousukauden vuoksi. Sen tähden pienikin signaali aiheuttaa ison korjausliikkeen. Ja kuten Laroute tuossa ylempää kuvasi, markkinoilla on mekanismeja, jotka sitten voimistavat muutosta. Lisäksi siellä lienee ollut paljon ehdollisia myyntejä sekä robotteja hääräämässä.

S&P ETF:iä ajattelin hiukka tankata sen lisäksi mitä mulla menee niihin kuukausisäästönä.

Jim717
29.02.2020, 19.08
Osakekurssit seuraavat ajan kanssa osakekohtaista tulosta ja laskussa on kyse paljon siitä, että arvostustasot saadaan samalle linjalle realistisesti odotettujen tulosten kanssa. Toki on selvää, että koska koneet hoitavat paljon sijoitusta, aiheuttaa se volatiliteettia

Pelkkä korona-aallon väistyminen ei palauta kursseja. Kiinnostava asia on se, kuinka paljon koronan leviämisen estäminen on lamauttanut yritysten toimintaa varsinkin kiinassa, jossa suuri osa länsimaisten yritysten komponenteista valmistetaan. Tuotantoketjussa on useita yrityksiä.
Siksi yllä linkkaamani Kiinan Manufacturing PMI:n lasku alemmaksi kuin 2008 laman aikana, on kiinnostava tieto.
Lisäksi non-manufacturing PMI on laskenut vielä rajummin suhteessa historiaan https://www.investing.com/economic-calendar/chinese-non-manufacturing-pmi-831
(https://www.investing.com/economic-calendar/chinese-non-manufacturing-pmi-831)
Kiinnostava päivä maanantaina. Tosin myös maanantaina ja tiistaina julkaistavat euroopan ja USA:n PMI-luvut kertovat suunnasta

Jopotuinen
29.02.2020, 19.43
Juu, Korona oikeastaan puhkaisi sen kuplan, joka tässä on jo pitkään paisut ja sen puhkeamista on pidempään odoteltu. Itsellä on päässyt jo pitkään patoutumaan uudet hankinnat juurikin tuon kuplan tähden.
Mutta kohta alkaa olla aika lähteä ostoksille
Itse en nuita huolehdi, sielläpähän sahaavat, enkä viitsi pahoittaa mieltä tai kokea kliimaksia salkun arvoa seuraamalla. Osingothan ne sieltä ennen pitkää kilahtaa, eikä salkun arvolla silleen ole merkitystä.
Toki yksittäisenä tuhti nippu Nestettä vitosen kipale lämmittää mukavasti kyllä joka tapauksessa :)

Jim717
29.02.2020, 19.59
Itse sijoitan jatkossa enenevässä määrin ETF:n ja sellaisille alueille, joiden uskon joka tapuksessa pitkällä tähtäimellä nousevan. Samalla saa yritystason hajautuksen. Siksi uskon, että nykyiset ETF:ni palaavat aikanaan nopeasti takaisin ostohintaan. Onneksi sijoituksissa on vain pari prosenttia pääomasta
Lyhyen aikajänteen virhe oli ostaa Raisiota, mutta uskon heidän panostuksen kauratuotteisiin (Elovena-brändi) nostavan kurssin pitkällä jänteellä, koska vielä karsivat "turhaa" liiketoimintaa. Toki olen myös itse ostanut paljon Elovena tuotteita ja näin autan sijoitukseni taas nousuun. Ostakaa muutkin, Muru-jauhelihan korvike on oikein hyvää :)

Jopotuinen
29.02.2020, 20.12
On siis osakesäästämistä ja osakekeinottelua. Ensin mainitut nukkuvat yönsä rauhaisasti, jälkimmäiset potevat nyt sitä turbulenssia :D
Mites muuten toi Musti ja Mirri? Piti sitä hankkiman, mutta asia unohtui.
Lemmikkieläimet ovat varma bisnes. Tämä havaittiin jo 1989 lamassa. Ihmiset tinkivät silloin kaikesta mahdollisesta, paitsi lemmikkiensä hemmottelusta.

Jim717
29.02.2020, 20.56
Ei ole tullut Mustia ja Mirriä seurattua listautumisen jälkeen. Listautuneet ovat tuottaneet yleensä hyvin, jos pää kestää alun voltiliteettia. Liikevaihto on kasvanut hyvin. En ole alaan paneutunut, joten ei ole ajatuksia tulevaisuudesta. Keskeistähän on sijoittaa sellaiseen (ETF, osake, rahasto), jonka tuntee ja johon itse uskoo ja jonka arvon uskoo nousevan välillä tapahtuvista laskuista huolimatta

MRe
29.02.2020, 21.10
Eikös M&M noussut yli listautumishinnan? En tiedä mikä nyt on tilanne. Itse en siihen viitsinyt lähteä, kun se oli niin kummallisesti hinnoiteltu.

ETF:iä mullakin alkaa olemaan aika paljon. Normi-indeksejä ja sitten digital securityä ja digital transformaatiota. Molempien kehittymiseen uskon. Tosin en kai muuten sinne rahaakaan lykkäisi...

Mut samat ajatuksen kuin jopolla: osingot juoksee ja koirat haukkuu.

Smo
29.02.2020, 21.41
Pelimiehet sijoittais pelifirmoihin

Jopotuinen
29.02.2020, 21.44
Elukkabisnes hyvä bisnes. Olen joskus lukenut johonkin sydänleikkaukseen tms. kiikutetusta kympin hampsterista, vai oliskos ollu joku tosi TV :D
Jos nyt vaan olis vaan käyny hakemassa uuden elukkakaupasta, ei ne ipanat olis mitään huomannut. Mahdolliset ihmettelyt erilaisuudesta helposti selitettävissä leikkauksen seurauksina :D

Elukkaklinikat siis, jos sellaisia tulee, niin hankintaan. Parempia ne ovat kuin ihmisklinikat.

Jopotuinen
29.02.2020, 21.47
^^ Ja LJL mukaillen Playboy miehet piffeli firmoihin :D

LJL
29.02.2020, 22.44
piffeli

Pipfeli

ElBike
01.03.2020, 02.22
Anteeksi, en halua tätä ketjua sotkea enkä dissaa millään tapaa sijoittajia. Itsellä vaan ei ole oikein päätä osakehommiin. Olen todennut että kaikenlaiset rahapelihommat kannattaa jättää suosiolla, koska olen niin rämäpää ja uhkarohkea että pelaan muuten torpan alta. Sama tulisi varmaan osakkeilla "säästäessä". Siksi olen todennut että paras sijoituskohde on oma hyvinvointi ja ostamalla itselle ja perheelle harrastusvälineitä ja uusia kokemuksia, sijoittaa tulevaisuuteen paljon paremmin kuin istumalla sohvalla ja odottamalla tulevaa eläkeikää. Eläkeikä tulee sitten kun tulee ja jos silloin ei ole rahaa, on ainakin elämä jota muistella. Toinen ääripää on tiukka stressintäyttämä työelämä ja sydänkohtaus 62 vuotiaana miljonäärinä :D
Ei tarvitse alkaa puolustella sijoittamista tai sen helppoutta. Tai ehkä joku voisi kertoa, miten rahan saisi tuottamaan ilman että tappiot harmittaa ja jatkuvaa spekulointia siitä mihin kannattaisi sijoittaa ja mikä tuottaisi parhaiten? Sitä odotellessa, taidan lähteä lenkille :D

JohannesP
01.03.2020, 03.19
Nordnetin kuukausisijoittaminen ETF:iin ollut oma valinta. Homma toimii automaattisesti ja sillä säästösummalla minkä itse asetta. Ei riitä mielenkiinto todelliseen osakesijoittamiseen ja opiskeluun vaikka muuten sijoittaminen ja talouden seuraaminen onkin kiinnostavaa. Näidenkin tuotto kelvannut erittäin hyvin itselleni vaikka aina kuulee kehuskelua huomattavasti massiivisemmista tuotoista.

Tappiollehan nämä laskut vetää lyhyessä ajassa, mutta kokonaiskuva kuitenkin plussalla. Ei paljoa stressaa, kun tavoitteena pitkäaikainen säästäminen eikä tämä ole ensimmäinen suurempi lasku. Eiköhän ne vieläkin nouse takaisin missä olivat. Ensi viikolla tulee todennäköisesti vähän enemmän laitettua sisään, kun kuplan takia tullut ujosteltua pidemmän aikaa ostamista.

tempokisu
01.03.2020, 04.36
Siksi olen todennut että paras sijoituskohde on oma hyvinvointi ja ostamalla itselle ja perheelle harrastusvälineitä ja uusia kokemuksia, sijoittaa tulevaisuuteen paljon paremmin kuin istumalla sohvalla ja odottamalla tulevaa eläkeikää. Eläkeikä tulee sitten kun tulee ja jos silloin ei ole rahaa, on ainakin elämä jota muistella. Toinen ääripää on tiukka stressintäyttämä työelämä ja sydänkohtaus 62 vuotiaana miljonäärinä :D
Ei tarvitse alkaa puolustella sijoittamista tai sen helppoutta. Tai ehkä joku voisi kertoa, miten rahan saisi tuottamaan ilman että tappiot harmittaa ja jatkuvaa spekulointia siitä mihin kannattaisi sijoittaa ja mikä tuottaisi parhaiten? Sitä odotellessa, taidan lähteä lenkille :D

Samoilla linjoilla, tosin en ole uhkarohkea mutta ei ole kovasti mitä sijoittaa hyvä kun rahat yhdelle tilille riittää....kyllähän äitee aina että jos et olisi ostanu nukkeja ja varsinkaan nukkeitten Ferraria....mä olen sitten miettiny että tosi kiva varmaan päivät pitkät kotona ankeessa kämpässä istuskella ja ihailla tiliotteen numeroita. Mieluummin tekee sitä mistä tykkää NYT eikä "sitten kun...." koska sitä aikaa ei todennäköisesti ikinä tule.

Oli mulla vuonna 2005 sellainen tilanne että olin kahdessa paikkaa töissä, ja silloin vielä oli asiakkaitakin tosi paljon. Kaamee homma laskea niitä kuukausituloja kun toisesta paikasta kuitit tuli joka potilaasta erikseen. Heinäkuun palkka oli viisinumeroinen luku - no en osannut niin isojen rahojen kanssa ja "mätkyjä" tuli aika järkyttävä summa. Mitään ei ehtiny tehdä kun miettiä minne tarvii tänään lähteä töihin. No ei sekään kivaa ole, varsinkaan kun en tätä työtä mitenkään erityisesti rakasta.
Kututalkoissa ja Nakkilassa on paljon mukavampaa, ja tykkään mä kuvaamisestakin ( vaikka se ajoittain stressaakin). Ihmisen pitää saada tehdä myös sitä mistä tykkää, sehän on sijoitusta itseen ja toki niitä unelmiakin saa olla.
Mä taidan tässä ottaa pienet nokoset ennen aamukaffeita...

MRe
01.03.2020, 10.15
Anteeksi, en halua tätä ketjua sotkea enkä dissaa millään tapaa sijoittajia. Itsellä vaan ei ole oikein päätä osakehommiin. Olen todennut että kaikenlaiset rahapelihommat kannattaa jättää suosiolla, koska olen niin rämäpää ja uhkarohkea että pelaan muuten torpan alta.
Tässä on sitten apuna se, että tekee kuukausisäätösopimuksen ja unohtaa koko asian. Laittaa omaan pankkiin kuukausittain toimivan tilisiirron x EUR osakevälittäjälle ja siellä sitten se x EUR johonkin kuukausisäästökohteisiin. Esim. Nordnetilla vaikka ETF:iin, joissa pienet (alle 0.5%) kulut.

Siksi olen todennut että paras sijoituskohde on oma hyvinvointi ja ostamalla itselle ja perheelle harrastusvälineitä ja uusia kokemuksia, sijoittaa tulevaisuuteen paljon paremmin kuin istumalla sohvalla ja odottamalla tulevaa eläkeikää. Eläkeikä tulee sitten kun tulee ja jos silloin ei ole rahaa, on ainakin elämä jota muistella. Toinen ääripää on tiukka stressintäyttämä työelämä ja sydänkohtaus 62 vuotiaana miljonäärinä :D
Nämä ei ole toisensa poissulkevia asioita. Voi käyttää rahaa sekä omaan ja perheen harrastuksiin sekä sitten vielä sinne säästämiseen. Ei tässä kai kenelläkään ole tarkoitus kituuttaa (nimimerkillä "seitsemän pyörän omistaja"). Lisäksi se 62 voi tulla nopeammin kuin arvaatkaan ja riskinä on, ettei kuolekaan silloin, vaan pitää elää vielä vaikka 92-vuotiaaksi ja on sille rahalle tarvetta silloinkin.

Itse olen myös päättänyt, että tämä osakesäästäminen ei voi olla pois mun harrastuksista. Koska sitten 92-vuotiaana en voi enää ajaa pyörällä, vaikka haluaisinkin. Tästä syystä myös mulla on valokuvaus hyllyllä, koska kaikkeen ei rahat riitä ja 92-vuotiaana voi kyllä valokuvata.

Osta ja unohda. Sama kuin mikä toimii siinä, että se pyörän ostaminen ei harmita, vaikka sen arvo putoaa 30% samalla kun sen rullaa kaupasta ulos.

---
Itse säästin vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen luokkaa 200 EUR/kk 20 vuoden ajan. Nyt nostan kaksi vuotta "eläkettä" nettona 2000 EUR, sen jälkeen 2 vuoden tauko ja sitten taas 2 vuotta about samaa luokkaa oleva summa. Tuolla ylimääräisellä rahalla jo kivasti harrastaa ja sijoittaakin. Tarkoitus olisi tuon seuraavan kahden vuoden jakson (62-64 vuotiaana) jäädä lyhennetylle työviikolle, jos vielä työelämässä olen. Sitten kun tekee töitä 3 päivää viikossa, ehtii ajamaankin paljon enemmän.

Jim717
01.03.2020, 15.17
Kyllä se järkevin tapa sijoittaa valtaosalle olisi kuukausisäästäminen hyvin hajautetusti. Hyvän hajautuksen tarjoaa sopiva ETF. Sijoitusguru Seppo Saariokin on siirtynyt osakkeista ETF:n.
Sijoittamalla vaikka 150 €/kk , jos keskituotto olisi 8 %, olisi 10 vuodessa 27 000 €, 15 vuodessa 52 000 €, 20 vuodessa 88 000 € ja 30 vuodessa 223 000 €
Tutkimustenkin mukaan yleensä käy niin, että ihmiset sijoittavat kertasijoituksen juuri silloin, kun kaikki puhuvat sijoittamisesta (perinteinen mittari on, kun Taxi-kuskitkin puhuvat).
Muistaakseni näin jostain, että juuri nyt tammikuussa suomalaiset tekivät ison määrän sijoituksia. Juuri ennen tätä korjausliikettä. Perustettiinhan tämä ketjukin tammikuussa :)

Sijoittaminen kannattaisi tehdä ajallisesti hajautetusti (esim. kk-säästäminen) sekä sijoitus hajauttaa laajasti. Esim jokin koko maailmaan sijoittava ETF tarjoaisi tämän.
Ne jotka ovat viimeiset 10 vuotta säästäneet kuukausittain vaikka 200 €, ovat varmasti paljon voitolla tästä laskusta huolimatta eikä tarvitse tressata.

https://raha.fi/laskurit/korkoa-korolle-laskuri/#Korkoa_korolle_-laskuri

Jim717
02.03.2020, 01.20
Maanantaina taidetaan rytistä alaspäin. Syitä lienee kaksi. 1) Korona leviäminen on tänään jatkanut kasvuaan. 2)Viikonloppuna julkaistut huonoimmat Kiinan ostopäälllikköindeksitiedot 20 vuoteen. Kertoo siitä, että länsimaisille yrityksillekin tehtävien komponenttien toimituksissa tulee viiveitä. Kun yritysten tulosennusteet laskevat, laskee se automaattisesti kursseja.
Klo 11 aikoihin alkaa tulla euroopan ja klo 17 USA:n ostopäällikköindeksien tietoja ja ne vaikuttavat kursseihin.
Apujoukot saapuvat, kun parin viikon pästä Fed laskee todennäköisesti korkoja. Todennäköisesti ilmoittavat muistakin talouden tukitoimista. EKP ei juuri enää korkoja voi laskea.

Pitkäjänteisen sijoittajan ei tarvitse näistä välittää, mutta itse seuraan huvin vuoksi.

29er
02.03.2020, 10.04
Uskoisin että alamäki jatkuu. Viime viikolla salkku vajeni satasia päivässä, vaikka myinkin jo ison osan osakkeista helmikuun alkupuolella. Olisi saattanut käydä hermon päälle, jos olisi ollut kaikki rahat (ja jopa lainatutkin) kiinni osakkeissa. Toki nythän on vasta sulanut muutamien kuukausien kasvut. Ja toisaalta mun "tähtäin" on vuosien päässä (lainausmerkeissä siksi että näköjään en malta holdata vaan välillä pitää kotiuttaa voittoja).

Palaan varmaankin ostoksille jossain vaiheessa. Ostan samoja osinkoyhtiöitä kuin aiemminkin (mm. pari pankkia) ja ehkä lisää NN:n Superia ja Teliaa. Toisaalta kiinnostaisi jatkossa laajentaa osakevalikoimaa. Pitänee tutustua muutamiin yhtiöihin. Olisko kuluttajamyyntiin keskittyvät yhtiöt mitään: Marimekko, Fiskars, Altia, Kesko?
Alustavasti olen harkinnut saksalaista autofirmaa (BMW, Daimler) jos niiden kuukausien mittainen luisu jossain vaiheessa taittuu. Teslaan suhtaudun suurella varauksella.

Jim717
02.03.2020, 11.36
Aamulla osakkeet ja futuurit nousussa. Tämä siksi, että sijoittajat odottavat keskuspankkien avustustoimia. Odotetaan mm., että Fed laskee parin viikon päästä ennakoitua enemmän ohjauskorkoa. Rahaa painetaan ja kohti nollakorkoja mennään globaalisti.
Tämä on sitä uutta rahapolitiiikkaa. Osa kritisoi, että ptkällä tähtäimellä tämä ei ole hyvä. Ei kannata hätiköidä päätöksissä, toki aika näyttää kumpi puree enemmän, laskeva talous vai keskuspankkielvytys

Jim717
03.03.2020, 15.25
Kiinnostava tilanne. Eilen USA:ssa kurssit nousuun, koska keskuspankit lupasivat elvyttää isolla kädellä (tai näin sijoittajat haluavat uskoa).
Jos ajatellaan faktoja
- Helmikuun huipuissa S&P500 arvostustasot olivat erittäin korkeat. 12 kk ennustettu P/E n.20 ja tämä olisi vaatinut isot tuloskasvut vuodelle 2020
- Tämän jälkeen on tulosennusteita laskettu sekä Kiinan Ostopäälliköt raportoineet pienimmistä aktiviteeteista ainakin 20 vuoteen eli Kiinan teollisuuteen on ollut vaikutuksia
- mm. Apple varoitti Koronan vaikuttaneen heidän 2020 tulokseensa

Voisi kuvitella, että samalle tasolle ei voida nousta, jolta helmikuussa lähdettiin pelkästään keskuspankkielvytyksen voimalla. Jos näin tehtäisiin, hyväksyttäisiin korkeaksi nousevat arvostustasot väliaikaisesti ja oletetaan niiden laskevan vuoden sisällä keskuspankkielvytyksen voimalla

Varmaan kurssit heittelee suuntaan jos toiseen

stenu
04.03.2020, 16.04
"USA:n keskuspankin hätäratkaisu tussahti..." (https://www.hs.fi/talous/art-2000006427679.html)

Jim717
05.03.2020, 12.18
Ei auttanut Fed:n hätäkokous ja poikkeuksellisen suuri koronlasku. Tuollaisia laskuja on tehty vain isoissa kriiseissä, kun Fed on nähnyt talouden jo taantuvat kuten 2008 finanssikriisissä. Moni epäileekin, että tietääkö Fed jo sen, että taantumalle on suuri uhka.

Helmikuun kurssiarvoihin nopeasti palaamiseen en usko. Kurssien pitäisi seurata yritysten tuloksia ja kun niiden ennustetaan vain heikkenevän, on vaikea kuvitella, että noustaan.
Toki lyhyellä ja keskipitkällä välillä pörssikurssit heiluvat omaan tahtiin, mutta pidemmällä välillä seuraavat yritysten fundamenttitietoja

Todennäköisesti kurssit nousevat ja laskevat voimakkaasti viikkojen ajan, kunnes selviää Koronan vaikutus yritysten tuloksiin ja tulosennusteisiin. Tällöin lähdetään johonkin suuntaan.

Itse ostin eilen Terveystaloa, koska jos Korona leviää luulisi, että tuo ei laske. (toki Koronan hoitovastuu taitaa olla kunnilla). Lisäksi Terveystalo on panostanut uusiin digitaalisiin palveluihin sekä teki hyvän tuloksen Q419.

Jim717
06.03.2020, 13.48
Koomista uutisointia mediassa. Esim Yle uutisoi, että pörssikurssit eilen rajussa laskussa USA:ssa. Taas 3.3 Yle kertoi "Pörssit roimasti ylöspäin." Käytännössä kurssit ovat seilanneet sivuttain isolla volalla yli viikon eli tavallaan paikallaan.

Aikookohan Yle joka päivä uutisoida vuoroin "pörssit kovassa laskussa" ja vuoroin "pörssit kovassa nousussa"
Vai riittäisikö tiedotus. "Johtuen sijoittajien epävarmuudesta, ennen kuin selviää Koronan vaikutus yritysten tulosennusteisiin, kurssit liikkuvat voimakkaasti ylös ja alas"

MRe
06.03.2020, 14.22
^Sama jäppinen varmaan luettelee myrskyn aikana veden korkeuksia kymmenen sekunnin välein...

Jim717
06.03.2020, 17.32
Sinänsä ihan kiinnostavaa pyrkiä arvailemaan tämän korjauksen tai taantuman kestoa. Historian perusteella suuntaa antaa vaikka tuon linkin takana oleva kuva korjausliikeiden ja taantumien vaikutuksesta pörssikursseihin https://www.marketwatch.com/story/theres-good-news-and-bad-news-for-investors-after-the-stock-market-correction-2018-02-12

Tuon mukaan pikku hiljaa ostaminen ajallisesti hajauttaen kannattaa aloittaa n. 6 viikon päästä korjausliikkeen alkupisteestä eli siis huhtikuun alkupuolella.
Q1:n tulosvaroituksia alkaa varmaan tulemaan samoihin aikoihin jolloin tarkentuu, kuinka paljon eri toimialat ovat Koronasta kärsineet.

ElBike
06.03.2020, 18.21
Tässä on sitten apuna se, että tekee kuukausisäätösopimuksen ja unohtaa koko asian. Laittaa omaan pankkiin kuukausittain toimivan tilisiirron x EUR osakevälittäjälle ja siellä sitten se x EUR johonkin kuukausisäästökohteisiin. Esim. Nordnetilla vaikka ETF:iin, joissa pienet (alle 0.5%) kulut.

Nämä ei ole toisensa poissulkevia asioita. Voi käyttää rahaa sekä omaan ja perheen harrastuksiin sekä sitten vielä sinne säästämiseen. Ei tässä kai kenelläkään ole tarkoitus kituuttaa (nimimerkillä "seitsemän pyörän omistaja"). Lisäksi se 62 voi tulla nopeammin kuin arvaatkaan ja riskinä on, ettei kuolekaan silloin, vaan pitää elää vielä vaikka 92-vuotiaaksi ja on sille rahalle tarvetta silloinkin.

Itse olen myös päättänyt, että tämä osakesäästäminen ei voi olla pois mun harrastuksista. Koska sitten 92-vuotiaana en voi enää ajaa pyörällä, vaikka haluaisinkin. Tästä syystä myös mulla on valokuvaus hyllyllä, koska kaikkeen ei rahat riitä ja 92-vuotiaana voi kyllä valokuvata.

Osta ja unohda. Sama kuin mikä toimii siinä, että se pyörän ostaminen ei harmita, vaikka sen arvo putoaa 30% samalla kun sen rullaa kaupasta ulos.

---
Itse säästin vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen luokkaa 200 EUR/kk 20 vuoden ajan. Nyt nostan kaksi vuotta "eläkettä" nettona 2000 EUR, sen jälkeen 2 vuoden tauko ja sitten taas 2 vuotta about samaa luokkaa oleva summa. Tuolla ylimääräisellä rahalla jo kivasti harrastaa ja sijoittaakin. Tarkoitus olisi tuon seuraavan kahden vuoden jakson (62-64 vuotiaana) jäädä lyhennetylle työviikolle, jos vielä työelämässä olen. Sitten kun tekee töitä 3 päivää viikossa, ehtii ajamaankin paljon enemmän.

Kiitos vinkeistä, niinkai se pitäisikin sijoittaa että käyttää sitten "joskus". Itsellä mietityttää myös se, mikä on niin paha kriisi että pitää säästöihin puuttua. Milloin sitä sitten raaskii myydä ja realisoida sijoitukset? Kun tulee uusi fillarimalli? Ei! Käytännössä pitäisi siis jemmata rahaa jonnekin, joka tuottaa jotain, joskus. Eläkeläisenä on sitten kiva kun heti eläkkeelle jäädessä on massia millä rellestää ja sitten muutaman vuoden päästä huomaa että rahat on lomailtu ja ostettu fillareita ja nyt ei enää ole kuin kansaneläke ja sillä pitäisi loppuelämä kituuttaa. ;D Sitäpaitsi kun eläkeikä koittaa, on käteisen pojanpoika vallassa ja päättänyt säätää pääomaveroksi 76% joten nekin sijoitukset haihtuu kuin tuhka tuuleen.

Laroute
07.03.2020, 03.14
Itse en ota taksikuskin virkaan neuvoissa. Totean omalta osaltani, että ennakointini osui hieman ennen korona hysteriaa ja hyvällä tuuriila kevensin salkkuani 10% käteispainotteiseksi. Se johtui pienestä kupla uhkasta. Korona hysteria sai minut tekemään kaksi takaisin ostoa. Edellä jo mainitsinkin tuon - 29% oston, laskevaan kurssiin, seuraavan teinkin huomattavasti alempaan kurssiin. Nyt painan pään tyynyyn ja herään joskus myymään niitä, ehkä 10 vuoden päästä.

MRe
07.03.2020, 11.32
Kiitos vinkeistä, niinkai se pitäisikin sijoittaa että käyttää sitten "joskus". Itsellä mietityttää myös se, mikä on niin paha kriisi että pitää säästöihin puuttua. Milloin sitä sitten raaskii myydä ja realisoida sijoitukset? Kun tulee uusi fillarimalli? Ei! Käytännössä pitäisi siis jemmata rahaa jonnekin, joka tuottaa jotain, joskus. Eläkeläisenä on sitten kiva kun heti eläkkeelle jäädessä on massia millä rellestää ja sitten muutaman vuoden päästä huomaa että rahat on lomailtu ja ostettu fillareita ja nyt ei enää ole kuin kansaneläke ja sillä pitäisi loppuelämä kituuttaa. ;D Sitäpaitsi kun eläkeikä koittaa, on käteisen pojanpoika vallassa ja päättänyt säätää pääomaveroksi 76% joten nekin sijoitukset haihtuu kuin tuhka tuuleen.
No, jokainen tekee niin kuin tahtoo. Eikä jonkun malli toimi toiselle. Jos toimii edes sille ensimmäiselle. Kerroin vain, että ei se (osake)säätäminen tarkoita sitä, että eletään kaurapuurolla ja asutaan teltassa.

Yksi säästämisen muoto on myös omistusasunto. Oma asunto on jo aikaa sitten maksettuna ja nyt sitä pääomaa käytetty kun lapset ovat hankkineet omia asuntojaan, niin on saatu hiukka enemmän lainaa, kuin mitä jälkikasvun tulot olisivat antaneet periksi.

Ja ne ketkä tuntee mut IRL, niin ei kyllä ensimmäinen kommentti ole että tuossa se vaan elää kituuttaa. Yleensä kaikki mun vehkeet, autosta pyöriin ja valokuvausvehkeisiin on olleet sieltä kalleimmasta päästä.

Säästää pystyy yllättävän paljonkin ilman että tarvitsee tinkiä mistään, jos vain haluaa. Toki on ääritapauksia, joissa rahat on todella tiukalla, mutta ne ei yleensä roiku sitten näissä piireissä, missä alle viiden tonnin pyörä ei aiheuta mitään kommenttia. Toki jos ei halua säästää, niin ei säästä. Ei se nyt ainakaan multa ole pois.

MRe
07.03.2020, 11.36
Itse en ota taksikuskin virkaan neuvoissa.
Joo, no itse olen hiukka sitä mieltä, että panikointi piti tosiaan tehdä jo silloin helmikuussa. Nyt vain vedetään kaikki luukut kiinni ja odotellaan, että myrsky puhaltaa ohi. Tietysti jos on myyntivoittoja onnistunut saamaan jo tälle vuodelle, niin nyt on se verosuunnittelun paikka. Tämä vain kun sattui näin alkuvuoteen, niin ei niitäkään mulle ehtinyt kertymään. Tietysti tappioitahan voi kerryttää ja käyttää sitten niitä ajan kanssa.

Luumunen
07.03.2020, 12.59
Itsellä mietityttää myös se, mikä on niin paha kriisi että pitää säästöihin puuttua. Milloin sitä sitten raaskii myydä ja realisoida sijoitukset? Kun tulee uusi fillarimalli?.

Jos terveys alkaa pettää ja joutuu esim. pitempiaikaisen sairaalakierteeseen niin rahaa alkaa palaa vaikka Suomessa terveydenhuolto suht edullista onkin. Silloin on hyvä jos on jotain mitä realisoida.
Itseltä poistettiin yksi hammas suusta. Implantti sen tilalle maksaa n. 2500 eur, hiilikuitufillarin verran. Nyt täytyy miettiä ostaako hampaan vai hiilarin, vaiko molemmat ja myy vähän osakkeita pois.

Hyötypolkija
07.03.2020, 14.46
Nyt painan pään tyynyyn ja herään joskus myymään niitä, ehkä 10 vuoden päästä.

Noin voi toki toimia ja joskus joutuukin toimimaan, jos ostaa huippuhintaan. Muuten ei olisi ongelma, mutta kyllä siitä on taloudellinen vapaus aika kaukana ja toisaalta vuotuinen tuotto jää äkkiä inflaatiolle, eli reaalituotto jopa negatiivinen. Tuossa syitä, miksi itse en tykkää ostaa kalliilla mitään ja ns. kuukausisäästäminen osakkeisiin ei sovi.

Tässä koronan aiheuttaman kurssilaskun rohkaisemana tuli vähän tutkittua, löytyisikö ostettavaa ja täytyy kyllä sanoa, että aika hiljaista on. Kannattaa aina muistaa, että kurssilasku ei tarkoita, että hinta olisi halpa - todellakaan. Tälle ajalle on tyypillistä, että osakkeet on hinnoiteltu niin, että EPS/P on vain 5%, kun se "normaalina" aikana on 10%. Osinkotuotot sitten vastaavasti 2,5 ja normi 5%. Ja nämä siis harrison-stetson keskilukuja. Vaihtelua on osakkeiden kesken etenkin niin, että konsensuksen ollessa vahvan uskon puolella johonkin lappuun, se Vahva Usko näkyy ennakoiden hinnassa ja tämän hetken tuotto on ehkä vielä puolet tuosta. Kun samaan aikaan yleisesti taloutta puhalletaan velkaelvytyksellä todella voimakkaasti, ei todellakaan voi puhua hyvästä diilistä osakekaupoilla. Riski suhteessa todennäköisiin tuottoihin on tolkuttoman suuri.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö kurssi voisi nousta järjettömyyttäkin korkeammalle ja etteikö nykymarkkinassa voisi tulla tuottoja (ainakin jonkun aikaa). Tuurilla ne laivatkin seilaa. Mutta kivasta hypestä huolimatta liha edelleen tottelee kuria ja jossain vaiheessa jokaisen osakkeen kurssi oikenee firman tuloskunnon mukaiseksi. Ja se tuloskuntokin voi heiketä suhteellisen yllättävästi.

Eli tarkoitus oli vain herätellä jokaista harkitsemaan, ettei tule turskaa käteen, kun näyttää mukahalvalta. Muistakaa aina, että jonkun mielestä Nokiakin oli halpaa, kun se laski 50 eurosta 40:iin, niin pysyy "markkinoiden" hinnoitteluperusteet mielessä.

Joo, se siitä. Korona on näistä tämän vuosituhannen epidemioista selvästi pahin ja tällä varmasti on taloudellisia vaikutuksia paljon enemmän kuin vaikka SARS:lla. Itse uskon kuitenkin, että tämäkin epidemia laantuu kesää kohti, kuten muutkin vastaavat ja tuossa ajassa tuskin yksinään aiheuttaa vahinkoa kuin herkimmille, jo valmiiksi huonokuntoisille firmoille. Matkailuun liittyvät ja Kiinan perusteollisuutta hyödyntävät voivat kaatuilla, mutta jos nyt kupla vaan muuten kestää, eiköhän se notkahdus jää toistaiseksi väliaikaiseksi. Tuossa lapsen uskossa löysin itsekin pari lappua, joita edelleen melkoisella riskillä voisi ehkä ostaa. Suomesta 1-2, yksi jenkeistä. Ja nuokin sellaisia, että mistään osta ja unohda laatufirmoista ei todellakaan ole kyse, että toivon mukaan pääsisi aika äkkiä eroon niistä voitolla.

Mutta todella kallista on siis edelleen kautta linjan. Jos eläkesäästöiksi ostelee säännöllisesti ETF:iä tms. voi olla nyt panostuksen paikka, mutta jos on jo säästöjä viikkorahaa enemmän (eikä siksi halua lotota niitä), niin ei voi kyllä ostajan markkinoista puhua läheskään. Veikkauksen pelit pikkurahoilla on se oikeampi valinta.

Jim717
07.03.2020, 15.49
Nythän jo huhutaan, että Fed laskee korkoa uudet 0.5 %. Sijoittajat voivat tähän tilapäisesti hullaantua, mutta kuten Hyötypolkijakin kertoo, osakekurssit seuraavat osakekohtaista tulosta ainakin jollain aikavälillä. Käytännössä ohjauskoron lasku ei nopeasti nosta yritysten tuloksia, koska tulokset riippuvat normaalista liiketoiminnasta. Paljonko vaikka yritys saa tuotteitansa tai palvelujansa kaupaksi. Jos kauppa käy hitaasti, yrityksen tulokset ja pörssikurssit laskevat, ellei hyväksytä korkeampia arvostuksia siksi, että keskuspankkielvytys ajan saatossa auttaisi

Itselleni maalaisjärki sanoo, että niin kauan kuin Korona leviää, ei kukaan voi tietää sen vaikutuksia yritysten tuloksiin. Kun leviäminen pysähtyy alkaa pikku hiljaa selviämään Koronan vaikutukset yritysten tuloksiin ja pörssikurssit löytävät suunnan
YLEn aamutv:ssä haastateltiin FinnPowerin johtajaa (tekee metallityöstökoneita). Vaikka he tilaavat raaka-aineita ja komponentteja euroopasta, eivät hekään tahdo niitä vieläkään saada, koska euroopan alihankkijat käyttävät kiinalaisia alihankkijoita.

Itse seuraan Kiinan tilannetta esim. tuolta https://www.capitaleconomics.com/the-economic-effects-of-the-coronavirus/

Tällä hetkellä S&P500 Trailing 12 kk P/E on lähes 24. Forward 12 kk P/E on 17.4, mutta ne ovat nykyisillä ennusteilla ja ennusteet tulevat laskemaan sitä enemmän, mitä laajemmalle Korona leviää https://www.wsj.com/market-data/stocks/peyields

Omasta mielestäni on siis lähes mahdotonta, että kurssit hyvin nopeasti palaisivat helmikuun tasolle. Siksi en itse juuri mitään osta. Pari terveysalan ostoa on tullut tehtyä, mutta erittäin pienellä osuudella sijoituspääomasta

Jim717
08.03.2020, 19.22
P/E=Osakkeen hinta/Osakekohtainen tulos. Eli Osakkeen hinta = P/E * osakekohtainen tulos.

Normaalisti laskusuhdanteessa P/E-luku tahtoo laskea. Vuonna 2008 S&P500 forward P/E oli n. 13 (kävi alempanakin). 2018 jouluna n. 15. Tällä hetkellä forward P/E on vielä 17.5.
Mikäli p/e tippuisi arvoon 15, tulisi kurssien tippua vielä yli 10 %. Mikäli P/E tippuisi arvoon 13, pitäisi kurssien tippua vielä n. 25 %.
Mikäli lisäksi tulosennusteet tippuisivat vaikka 10 %, tippuisi osakekurssi edellä mainittujen lisäksi n. 10 %.

Toki P/En ei tarvitse tippua ja ehkä keskuspankkielvytys voi tähän auttaa, vaikka se ei välittömästi tuloksiin vaikutakaan

ElBike
09.03.2020, 10.56
Jos terveys alkaa pettää ja joutuu esim. pitempiaikaisen sairaalakierteeseen niin rahaa alkaa palaa vaikka Suomessa terveydenhuolto suht edullista onkin. Silloin on hyvä jos on jotain mitä realisoida.
Itseltä poistettiin yksi hammas suusta. Implantti sen tilalle maksaa n. 2500 eur, hiilikuitufillarin verran. Nyt täytyy miettiä ostaako hampaan vai hiilarin, vaiko molemmat ja myy vähän osakkeita pois.

Tuollaisessa tapauksessa harkitsisin vahvasti pärjäisikö vanhalla kalustolla ja pistäisin hampaan kuntoon. Eihän tuollainen summa voi olla peruste realisoida osakkeita, josta päästäänkin juuri tähän ongelmaan; milloin?

Täällä on hyvin ja asiallisesti valistettu miksi kannattaisi säästää ja itse yrittänyt tyrmätä väitteet parhaani mukaan. Ehkä tosiaan on että sijoitus ei sovi kaikille tai pitäisi löytää sijoitusmuoto, joka sopii. Itsehän totesin jo aikapäiviä sitten että olisin todella mainio peliriippuvainen. En ole onneksi koskaan päästänyt ongelmaa sille tasolle että siitä olisi muodostunut taakka, mutta huomasin että en osaa lopettaa ajoissa ja otan liian isoja riskejä. Käytännössä joskus huomasin että kolikkoautomaatin päävoitto ei riitä vaan vähintään puolet pitää siitä pelata odottaen vielä isompaa voittoa - ja morkkishan siitä sitten tuli. Nettikasinoita haksahdin kokeilemaan joskus hyvin lyhyesti, mutta onneksi olin tehnyt pelien välttämispäätöksen jo aikapäiviä ennen nettikasinoiden yleistymistä, joten olen pystynyt välttämään sellaiset kurimukset.
Osakesäästämisestä pitäisi löytää muoto, jossa ei itse voi juuri vaikuttaa kuin ylimalkaisesti, mihin osakkeisiin varat sijoitetaan. Mutta nämä sijoitusmuodot ovat tuntuneet tähän asti hyvin vahvasti rahastukselta jossa sijoituspalvelun tarjoaja velottaa aian turhan isoja palkkioita varojeni hallinnoinnista. Siksi itse pohtinut lankojen pitämistä mahdollisimman hyvin omissa käsissä, mutta sitten aina törmännyt siihen että alkaisin optimoida liikaa sijoituksiani, josta seuraisi vain turhaa stressiä.
Tai sitten todettava että niinkuin nettipokeri sopii joillekin niin vaikka iltapäivälehdet kovasti toitottavat "sijoittaminen sopii kaikille", niin ei se vaan sovi :D

MRe
09.03.2020, 11.11
^Jos sijoittaminen ei tunnu siltä omimmalta, niin sitten ei sitä kai kannata tehdä. Mutta selvästi joku siinä kiinnostaa... :)

Edelleen ehdotan jatkuvaa kuukausisäästämistä joko indeksirahastoihin tai -ETF:iin. Osta ja unohda periaatteella. Vaikka 50 EUR kuukaudessa tilisiirtona ja jatkuva kuukausiostosopimus. Sitten käy katsomassa kerran vuodessa, että miten menee.

Itse en jaksa/osaa/viitsi/halua perehtyä yritysten tilinpäätöksiin ja vuosikertomuksiin, joten suurin osa mun rahoista on indekseissä ja sitten joissain valituissa "megatrendi"-ETF:issä. Muutamia suoria osakeomistuksia, jotka on ostettu ihan fiiliksen pohjalta. Osa on toiminut paremmin (Tokmanni, DNA-vainaa) ja osa huonommin (Fiskars, Outotec, ...) joista olen oppinut, että minkätyyppisiin yrityksiin ei mun kannata rahojani laittaa.

Voi olla, että tässä myrskyssä salkku menee miinukselle hyvän kuitutäpärin verran tai enemmänkin. Toisaalta (itseni tuntien) jos rahat ei olisi tuolla salkussa, ne olisi jo juotu juurikin niinä hiilikuitutäpäreinä, uusina tietokoneina, stereoina, kameroina, ... Valokuvauksessa saa 15 - 20k€ menemään tuosta vain, ilman että edes kukaan valokuvauksen harrastaja kohottaa kulmakarvojaan. Yksi kunnollinen teleobjektiivi on sen 10 kiloa, runko 6 kiloa ja sitten muut härpäkkeet päälle. Karhunkuvausreissu selkosille, niin siinä tonni palaa.

ElBike
09.03.2020, 11.42
^Jos sijoittaminen ei tunnu siltä omimmalta, niin sitten ei sitä kai kannata tehdä. Mutta selvästi joku siinä kiinnostaa... :)

Edelleen ehdotan jatkuvaa kuukausisäästämistä joko indeksirahastoihin tai -ETF:iin. Osta ja unohda periaatteella. Vaikka 50 EUR kuukaudessa tilisiirtona ja jatkuva kuukausiostosopimus. Sitten käy katsomassa kerran vuodessa, että miten menee.

Itse en jaksa/osaa/viitsi/halua perehtyä yritysten tilinpäätöksiin ja vuosikertomuksiin, joten suurin osa mun rahoista on indekseissä ja sitten joissain valituissa "megatrendi"-ETF:issä. Muutamia suoria osakeomistuksia, jotka on ostettu ihan fiiliksen pohjalta. Osa on toiminut paremmin (Tokmanni, DNA-vainaa) ja osa huonommin (Fiskars, Outotec, ...) joista olen oppinut, että minkätyyppisiin yrityksiin ei mun kannata rahojani laittaa.

Voi olla, että tässä myrskyssä salkku menee miinukselle hyvän kuitutäpärin verran tai enemmänkin. Toisaalta (itseni tuntien) jos rahat ei olisi tuolla salkussa, ne olisi jo juotu juurikin niinä hiilikuitutäpäreinä, uusina tietokoneina, stereoina, kameroina, ... Valokuvauksessa saa 15 - 20k€ menemään tuosta vain, ilman että edes kukaan valokuvauksen harrastaja kohottaa kulmakarvojaan. Yksi kunnollinen teleobjektiivi on sen 10 kiloa, runko 6 kiloa ja sitten muut härpäkkeet päälle. Karhunkuvausreissu selkosille, niin siinä tonni palaa.

Kiitos vinkeistä. Kiinnostaa tottakai ansaita lisää rahaa, mutta ei tehdä siitä stressaavaa. Itseni ehkä unohtaen, mutta voisin sijoittaa lapsien puolesta jotta heillä olisi aikuisiän kynnyksellä jotain pesämunaa. OP ei vielä tarjoa osakesäästötiliä, mutta onko järkeä avata se nyt johonkin muuhun pankkiin ja saako sieltä siirrettyä omistuksen toisen pankin osakesäästötilille myöhemmin - jos haluaa?

MRe
09.03.2020, 12.05
OST:n voi siirtää pankista toiseen. Kerrallaan voi kuitenkin olla vain yksi OST, sanktio on melko tuntuva, jos "vahingossa" on kaksi tai useampia.

https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/saastot-ja-sijoitukset/osakesijoitukset/osakesaastotili

MRe
09.03.2020, 12.07
Jonkinlaista veristä pierua kaduilla nyt. Taksikuski ohitti Itäväylällä. Varmaan kiire myymään.
Kontti täynnä osakekirjoja...

Jim717
09.03.2020, 12.38
On muistettava, että laskusuhdanne ei tee hyviä ostopaikkoja ennen kuin arvostus P/E laskee. Eli tähän saakka ei keskimäärin ole ollut suuria alennuksia. Alennukset tulevat vasta, kun pessimismi laskee osakkeiden arvostuksia.
Jos näin käy, kurssit laskevat vielä 10-20 %.

On odoteltu sitä, koska Korona iskee USA:n, sillä se on toiminut pörssikurssien veturina. Ei ole iskenyt, mutta öljynhinnan lasku voi iskeä. USA:n öljyntuotanto pohjautu liuskekiviöljyyn, jonka tuottaminen on kallista ja kannattava toiminta vaatii korkean öljyn hinnan. Voi hyvin käydä niin, että pian USA:n öljylaitoksia osin suljetaan ja tämä laukaisee ongelmia USA:ssa, joka voi johtaa kuluttajakysynnän laskuun ja sitä kautta tulosten ja kurssien voimakkaaseen laskuun. Elämme kiinnostavia aikoja

Kyllä MRe:n mainitsema kuukausisäästäminen on erittäin järkevä. Pienellä summalla kuukaudessa saa korkoa korolle efektillä ison kasvun. Mutta ennen kaikkea ajallinen hajautus tarkoittaa sitä, että tuotto tulee olemaan pitkällä tähtäimellä se n. 9-10 % vuodessa (jos myös kohde on hajautettu vaikka Etf:llä). Ne perusvirheet jäävät pois, kuten sijoitetaan ja pidetään sijoitukset laskevassa kurssissa (esim. Nordea ja Nokia) ja vain muutamassa firmassa

LJL
09.03.2020, 12.51
En tiedä minkälaista sijoittamista se on, mutta myin (tämän hetken katsannossa ei parhaaseen mahdolliseen, mutta ihan hyvään aikaan eli voitolla) sijoitukset, ja ostin auton. Loput käteisenä tilillä. Halusin toimia näin mielummin kuin ottaa lainaa autoa varten, ja samalla katsoa kuinka pörssikurssit osoittavat etelään. Pidemmällä aikavälillä varmaan se ehkä olisi voinut kannattaa, tai sitten ei. Veikkaan että ei. Ryhdyn laittamaan rahaa kiinni korkeamman riskin spekulatiivisiin sijoitusinstrumentteihin vasta, kun arvopaperimarkkinat ovat rauhoittuneet. Ei pää kestä tempoilua, vaikka piensijoittajan summista puhutaankin.

Juha Jokila
09.03.2020, 16.26
On tämä mielenkiintoista, kun juuri ennen kaikkien aikojen pörssisyöksyä aletaan houkuttelemaan pyöräharrastajien taskurahoja. Onkohan samaa tapahtunut muillakin harrastusfoorumeilla?

LJL
09.03.2020, 16.59
On tämä mielenkiintoista, kun juuri ennen kaikkien aikojen pörssisyöksyä aletaan houkuttelemaan pyöräharrastajien taskurahoja.

Siis oikeastihan olisi pitänyt myydä huipulla, mikä onnistuikin ihan ok, pitää käteisenä ja ostaa takaisin kun kurssit ovat tulleet alas 50%. Mutta kuten todettua, itse tarvitsin käteistä (auto + renppa). Jos ei ole mitään tarvetta kuluttaa varojaan mihinkään niin silloin toki voi kärkkyä haukkana markkinoita... Ei vaan jaksa. Sen pitää melkein olla harrastus jos meinaa oikeasti vaurastua sitä kautta.

Jim717
10.03.2020, 14.15
Tänään IS:ssä uutisoi "Helsingin pörssin romahdus päättyi". Nämäkin vaikuttavat siihen, että eilen laskun aikana ihmiset pohtivat myyvänsä sijoitukset vaikka tappiolla ja tänään kun nousee, osa pohtii sijoitusten tekemistä. Varmaan jos huomenna laskee, niin kaduttaa tänään tehdyt ostot

Jos Korona ei yksin riitä lamaan niin näitä itse pohdin
- niin kauan, kuin on epäselvää Kooronan vaikutus (Pitkät tuotantoketjut ja kulutuskysynnän lasku) yhtiöiden tuloksiin, kurssit eivät lähde nousutrendiin.
- säälittää Italia, koska sen talous ei ole lähtenyt 2009 jälkeen nousuun ja nyt korona iskee sinne ensimmäisenä ja kovaa. Italia lienee riski koko euroopalle
- jos USA:n talous sakkaa, sakkaa maailman talous. Halpa öljyn hinta saattaa pysäyttyy USA:n (liuskekivi) öljynjalostamoita
- halpa öljy sakkaa Venäjän taloutta
- USA:ssa BBB-luokan yrityslainoja on ennätysmäärä. Mikäli nämä tippuvat yhden luokan alaspäin, tippuvat ne roskaluokkaan, jossa korot nousevat. Yrityksiä menee konkurssiin ?
- yleinen ilmapiiri ja sijoitusten lasku vaikuttaa USA:n kuluttajailmapiiriin ja laskee kysyntää

Ehkä nämä tiedot voivat aiheuttaa liikettä pörssissä
13.3 Perjantain Michigan kuluttajaluottamus
15.3 Kiinan Teollisuustuotanto
17.3 Euroopan ekonomien sentimentti ja USAn työpaikkadata
18.3 Fed korkopäätös tai kommentit
19.3 Philadelphia tuotantoluvut

Cabron
11.03.2020, 10.37
nöösipoika kaipailisi neuvoa; avasin Nordnetiin tilin ja tarkoitus olisi ostaa OMX25:sta, niin mikä olisi kustannustehokkain tapa saada tuota altistumaa, onko ETF paras tapa, mutta puusilmänä :seko: en löytänyt montaakaan vaihtoehtoa Nordnetistä :/

Ja sama kysymys koskien S&P500, mikä kannattaisi valita tuolta?

Kiitos ja kumarrus! :)

Juha Jokila
11.03.2020, 17.29
Mä veikkaan, että Corona-propaganda ei hellitä ennen kuin pörssit on tullu 30-40 % alas.

29er
11.03.2020, 17.40
nöösipoika kaipailisi neuvoa; avasin Nordnetiin tilin ja tarkoitus olisi ostaa OMX25:sta, niin mikä olisi kustannustehokkain tapa saada tuota altistumaa, onko ETF paras tapa, mutta puusilmänä :seko: en löytänyt montaakaan vaihtoehtoa Nordnetistä :/

Minä olen osan rahoistani laittanut tähän: NORDNET INDEKSIRAHASTO SUOMI
"Rahasto on Suomen markkinoille sijoittava osakeindeksirahasto, ja rahaston tavoitteena on jäljitellä OMX Helsinki 25 Index -osakeindeksin koostumusta ja siten myös indeksin muodostamaa tuottoa."

Jim717
11.03.2020, 19.02
Mä veikkaan, että Corona-propaganda ei hellitä ennen kuin pörssit on tullu 30-40 % alas.
2019 S&P500 tulokset eivät kasvaneet, mutta pörssikurssit nousivat eli osakkeiden arvostustaso nousi.

Nyt ollaan vasta korjattu tuo epäkohta ja kurssit ovat normaalilla tasolla. Osakkeet eivät ole siten halpoja.
Teknisen analyysin kannalta, on vasta tehty normaali korjausliike kuten tämän linkin Jukka Lepikön graaffista näkee. https://twitter.com/JukkaLepikko/status/1237613409157312513

Tästä alaspäin mennään niin paljon, kuin Korona tulee vaikuttamaan yritysten tuloksiin ja tulosennustuksiin. Voidaan hyvinkin mennä vielä yli 20 % alas.
Muistaakseni luin jostain, että n. 2 kk menee, ennen kuin Kiinan tuotannon lasku näkyy kunnolla euroopan talousluvuissa.

Italia on täysin seis https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/milan-traffic
Pekingissä vähemmän liikennettä, kuin 2019 https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/beijing-traffic

Jim717
11.03.2020, 19.09
Nyt kun tässä mennään pulkkamäkeä alaspäin, niin ei matkalukemista mutta mielenkiintoista matkakatsomista on nuo Youtuben Traders' clubin jaksot https://twitter.com/jukkalepikko?lang=fi

MRe
12.03.2020, 10.38
Harvinaista kuvaa Helsingin Pörssistä tänään klo 10:00. Asian vakavuuden vuoksi julkistamme tämän jo etukäteen....

https://www.youtube.com/watch?v=obAoPP1bdIM

---
Onneksi en ole vivuttanut velalla yhtään ja mulla oli kerätty jo muutenkin sotakassa hiukkasen. Kohta voisi ostaa sitä Finnairia, jta olen pantannut jo pidemmän aikaa...

Noksu kyntää kyllä syvällä ja onhan omakin salkku tukevasti miinuksella, mutta semmoista se nyt sitten näköjään on.

Laroute
12.03.2020, 11.26
Palaan otsikkoon, eli osakesäästämiseen. Nykyinenkään tilanne ei vaikuta osakesäästämiseen mitenkään. Samalla tavalla kuukausiostoja, kuten ennenkin. Nyt sattumalta saa halvemmalla ja joku toinen kerta kalliimmalla. Näin toimien keskiostohinta on aina "oikea", kun sijoitushorisontti on riittävän pitkä. Ei pienintäkään ajattelun vaivaa, analysointia tai kurssien seuraamista. Ainoastaan haluttu summa kuukausittain automaattimaksuna valittuun kohteeseen. Nordnetin entiset Superrahastot (nimi piti vaihtaa EU-painostuksen takia, koska sana Super oli liian hapokas), nykyiset indeksirahastot, ovat kuluttomia

Kelpo setti on esim. em. Suomi, Ruotsi ja Tanska- indeksirahastoista koostuva osakesäästö salkku. Joku saattaa ajatella, että tuossa ei ole hajautusta riittävästi, koska vain alkunäkemällä pohjoismaat edustettuna. Sehän ei pidä alkuunkaan paikkaansa, vaan, eritoten Ruotsalaisten ja Tanskalaisten kansainvälisten suuryritysten takia riskin hajautus tapahtuu tehokkaasti ympäri maailmaa.

Tämä ei ollut sijoitussuositus, vaan esimerkki. Sen voin kyllä suosituksena sanoa, että tämä on pitkästä aikaa taas erinomainen hetki aloittaa osakesäästäminen kuukausittaisina sijoituksina. Vaikka 50 euroa kuukaudessa, jos se on just nyt sopiva summa kuukaudessa sijoittaa tulevaisuuteen. Sijoitussumma tulisi olla riittävän pieni, ettei sijoittamisesta tule rasitetta, vaan se uppoaa mukavasti ja kivuttomasti kuukausibudjettiisi. Pankkitilille säästettynä inflaatio syö pääomaa rotan lailla.

Jim717
12.03.2020, 13.27
Kuukausisäästämisen aloitus lienee tosiaan aika järkevää näinä hetkinä. Ehkä itse odottaisin kuukauden pari, koska lienee ilmeistä, että tänä aikana ei nousta

Nykyään kun treidaamisen suosio kasvaa, noudattavat kurssit entistä enemmän treidauksen sääntöjä. Säännöillä ei sinänsä ole mitään järkevää perustetta, mutta mitä useampi niitä noudattaa, sitä todennäköisemmin ne pitävät paikkansa

Pörssikurssithan liikkuvat tukitasojen välillä. Tukitasot ovat tasoja, joissa kurssit vaihtavat suuntaansa.
Itse olin piirtänyt alimmaksi S&P500 tukitasoksi 2600 pistettä ja sille tasolle nyt tiputtiin. Tässä varmaan pyöritää ja katsotaan mihin mennään.
Seuraava selvempi taso on itselläni yli 10 % päässä 2300 pisteessä. Sinne on jo iso loikka.

Tuota tasoa ennustan pohjakosketukseksi, ellei jokin riski laukea, joista yksi on USA:n yritysten konkurssiaalto, BBB-lainojen tippuessa roskaluokkaan sekä liuskekiviöljytuottajien tuotannon lakkautukset. Tämä vaikuttaa USA:n kuluttajiin ja tässä tilanteessa kurssit voisivat mennä hyvinkin alas

LJL
12.03.2020, 14.12
Kuukausisäästämisen aloitus lienee tosiaan aika järkevää näinä hetkinä. Ehkä itse odottaisin kuukauden pari, koska lienee ilmeistä, että tänä aikana ei nousta

Sama. Ajattelin iskeä johonkin 4-5 eri matalien kulujen osakerahastoon alkupääoman ja jatkaa jollain pienemmällä summalla ainakin näin alkuun... Synkkyyksien kevään jälkeen voi tuntua taas paremmalta ja voi nostaa määriä. Ei tuo korona ikuisesti jatku.

Juha Jokila
12.03.2020, 16.23
No, oliko XXL:n varastontyhjennys huonon talven syytä vai oliko suursijoittajapiireissä etukäteen tietoa, että koronan avulla maailman talous laitetaan mahalleen?

Laroute
12.03.2020, 16.50
No, oliko XXL:n varastontyhjennys huonon talven syytä vai oliko suursijoittajapiireissä etukäteen tietoa, että koronan avulla maailman talous laitetaan mahalleen?

Avaa hieman, että miten kirjoituksesi liittyy osakesäästämiseen!

Laroute
12.03.2020, 16.53
Poisto! Tuli jostain syystä viesti tuplana.

Juha Jokila
12.03.2020, 20.05
Avaa hieman, että miten kirjoituksesi liittyy osakesäästämiseen!
No, osakekurssit tässä on eniten ollut kärsimässä. Coronaharjoitus (http://www.centerforhealthsecurity.org/event201/about) pidettiin Yhdysvalloissa varsin vaikutusvaltaisissa piireissä ennen joulua. Samaan aikaan Suomessakin oli iso harjoitus biouhkien torjunnasta ainakin Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Suorastaan hämmästyttävällä tarkkuudella harjoituksen skenaariota ollaan nyt toteuttamassa todellisessa maailmassa. Mikä on todennäköisyys tälle?

Samoihin aikoihin vanhan taksikuskiviisauden kaltaisesti tavallisten palkansaajien sijoitusharrastuksia aletaan lietsoa netissä ja myös korkekoulujen opiskelijapiireissä, vaikka ei kai sellä pitäisi juurikaan sijoitusvaraa olla. Kaippa amattianalyytikot haistivat tai tiesivät, että käänne on lähellä ja keinoja kaihtamatta aloittivat omien tappioiden minimoinnin. XXL kaltaiselle firmalle on varmasti hyvä saada varastot tyhjiksi ennen massatyöttömyyttä ja konkurssiaaltoa. Ne, joilla oli löysää rahaa, saatiin sidottua romahtaviin osakkeisiin, joten kenelle jäi enää rahaa ostella harrastusrättejä? Kaikki kisatkin perutaan, joissa uusia kedljuja olisi voinut kavereille esitellä. Minusta on siis perusteltua kysyä, oliko tyhjennysmyynti huonon talven takia pakonsanelemaa, normaali mainoskikka, laskelmoituun markkina-analyysiin perustuvaa reagointia vai tiesikö sisäpiiri, että corona-operaatio laitetaan liikkeelle nyt nähtävillä seurauksilla.

Laroute
12.03.2020, 21.13
^ Veikkaisin, että katsomalla ikkunasta lumitilannetta, saa aika hyvän vastauksen XXL-caseen.

Juha Jokila
12.03.2020, 23.35
Useampikin on täällä raportoinut, että XXL:n hyllyt oli tyhjiä kuin maailmanlopun edellä. Lisäksi pakkomyyntiä on laajennettu kevättavaroihin.

fiber
12.03.2020, 23.47
Sovittelin ostohousuja parinkymmenen vuoden tauon jälkeen. Taidan laittaa ne jalkaan ja lähteä kylille ensi kuussa, jos indeksit ovat silloin ainakin 10% nykyisten alapuolella.

Jim717
12.03.2020, 23.58
Pörssiyhtiöt varmaan ilmoittavat heti päivitetyt tulosennusteensa sekä todennäköiset tulosvaroitukset, kun saavat riittävästi tietoa. Tilanne taitaa monelle firmalle vielä elää, jos alihankkijoita on vaikka euroopassa. Toisaalta kuluttajakysyntä on vasta hiipumassa. Viimeistää kuitenkin ilmoittavat huhtikuun aikana. Silloin varmaankin kurssit liikkuvat ja joillakin firmoilla ehkä ylöspäin, jos Korona ei ole iskenyt siten, kuin sijoittajat paniikissa ovat ennakoineet.

OJ
13.03.2020, 00.21
XXL:n hyllyt olivat tyhjillään jo Heinäkuussa.

Ostohousut on prässätty ja huomenna vedän ne kainaloihin asti. Mieluummin odottelisin hetken aikaa, mutta täällä kun pystyy verokeinottelemaan sijoitussäästämisellä, niin huomenna on laitettava ostaen.

Juha Jokila
13.03.2020, 00.41
XXL:n hyllyt olivat tyhjillään jo Heinäkuussa.
Jos näin, niin sitten ainakin "pakkomyynti" oli huijausta.

Laroute
13.03.2020, 11.40
Jos näin, niin sitten ainakin "pakkomyynti" oli huijausta.

Minun on kovin vaikea ymmärtää, että jos tavaraa myydään alennuksella, että se olisi huijaamista. XXL on ollut henkitoreissaan kamppailemassa olemassaolostaan jo vuosia, joten varastoarvojen voimakas alentaminen oli ja on heille pakkopulla.

Nassetati
13.03.2020, 11.58
Olisko menossa konkkaan.

Jim717
13.03.2020, 12.05
Eiköhän XXL:n ongelma ollut lumeton talvi etelässä, kuten on jo mainittu. Hyödynsivät hyvin mainoksissa julkisuudessa palstatilaa saaneen huonon talvimyyntinsä, kun mainostivat tyyliin "Valitettavasti joudumme pakosta myymään halvalla".
Ehkä mukana myytiin tavaraa lähes normaaliin hintaan

hcf
13.03.2020, 18.42
Rahastot näyttää vetävän melekosia miinuksia coronan takia. Siirsin säästämisen toistaseksi säästötilille.

Ari H
13.03.2020, 18.50
^ reilut 20k olisi kadonnut tammikuusta, jos nyt myisin kaikki.

IHD
13.03.2020, 19.45
Alkaa olemaan ostajan markkinat, rikkaat (esim. Herlinit) jo heräsivätkin. Ehkä pitää vielä malttaa katsoa mitä eläkeyhtiöt tekevät ja keventävätkö osakesalkkuaan
"pakkomyynnissä"...

Jim717
13.03.2020, 20.15
Kyllähän sitä voisi pian alkaa ostamaan. Toki ajallisesti hajauttaen. Itse taidan kuitenkin odotella huhtikuun alkuun tai siihen asti, kunnes yritykset tiedottavat tarkemmin koronan vaikutuksista.
Mitään kovaa kurssinousua en ennustaisi. Taaksepäin katsovan P/E arvostukset eivät ole USA::ssa vielä tyypillisellä taantuman tasolla. Päivitetyt eteenpäin katsovat P/E:t saadaan yritysten selvitettyä Koronan vaikutukset, ehkä tämän kuun lopussa

Laroute
13.03.2020, 20.20
Nyt on jo myöhäistä sijoittaa vessapaperia tuottaviin yrityksiin.

PK1
13.03.2020, 20.37
Jenkeissä paperin ja kaiken muun hamstraus on vasta edessä, joten ehkä sinne?

Laroute
13.03.2020, 20.41
Englannissa ei ole yhtään vessapaperia tuottavaa yritystä. Siellä on paniikki.

MRe
13.03.2020, 20.54
Odotellaan vielä hetki ja sitten alan tankkaamaan indeksi-ETF:iä.

Jim717
13.03.2020, 21.22
Itse ajattelin halpoja indeksi-ETF:ä, tietyn sektorin ETF:ä (n. 0.40 % vuosikulut) sekä pienellä riskillä ja pienellä sijoituksella jos löytyisi mielestäni liian halpoja firmoja (USA-Suomi)

On aina hyvä lukea eri näkökulmia sijoittamisesta, jos pohtii sijoittamisen ajoittamista. Tässä on 2 eri näkökulmaa twitterissä
Ekonomisti Tuomas Malinen on ennustanut lamaa ainakin vuoden, mutta hyvin perustellusti https://twitter.com/mtmalinen?lang=fi
Nordean Päästrategi Antti Saari kehotti jo viikko sitten nostamaan USA:n painoa sijoituksissa https://twitter.com/SaariAJ

(https://twitter.com/SaariAJ)

MRe
13.03.2020, 21.42
^Ongelmahan tässä on, että jos ei myynyt viikko-kaksi sitten, niin ei sitä ostovaraakaan kauheasti ole. No, jos nyt laittaisi all-in ja vivuttaisi vielä miedosti velalla (n. neljäsosalla salkun nykyarvosta), niin voisi ehkä 50%:lla nostaa salkun arvoa. Ehkä noin dramaattista liikettä panttaan vielä hetken, mutta käteiskassasta voisi jo irrottaa jonkun toimintatonnin.

Laroute
13.03.2020, 22.05
Paljon tullut myönteisiä uutisia. Kiinassa altistumiset tyrehtyneet. Etelä-koreassa enemmän parantuneita, kuin sairastuneita. "Taksikuskin" vaistoni kuitenkin sanoo, että vielä mennään rytinällä alas. Tämä on vain hengähdystauko.

Kaikki on paljon kiinni Kiinasta ja Jenkeistä. Jos Kiinan altistumis tyrehtyminen on pysyvää, niin se avaa euroopan tuotantoja monilta osin. Jos Trumpin lentokielto "toimii" ja altistumiset jää vähiin, niin se on riemuvoitto Trumpille. Kansa kiittää ja talous nousee kohisten. Jos se ei toimi, niin vähittäiskaupan menestys on valtava Jenkeissä ja sekin kaatuu Trumpin syliin, kuten maatalouden menestys. Koska Trump esti vieläkin suuremman katastrofin. Itse olen jo katsonut 4xBullin, johon meinaan sijoittaa pienen panoksen, kun aika mielestäni on oikea. Liittyy vahvasti Jenkkien maatalouteen.

Jim717
13.03.2020, 22.34
Sitten kun Korona ei enää leviäisi, on se jo aiheuttanut laskua tämän vuoden yritysten tuloksiin. Sekä komponenttiketjujen kautta valmistukseen että tuotteiden kysyntään, kun kaikki on kotona WC-paperien keskellä.
Kysymys lienee se, onko nyt tapahtunut kurssilasku hinnoitellut oikein oletetut tuloksien laskut vai laskevatko tulokset vielä enemmän ja sitä kautta pörssikurssit. Tämän vuoksi itse odottelisin yritysten tiedotuksia tai tuloksia. Kuitenkaan kurssit eivät voi nousta raketin lailla tässä epävarmuudessa

Laroute
13.03.2020, 22.39
^ Kurssien ei tarvitsekaan nousta raketin tavoin. Rauhallisempi nousu luo varmuutta markkinoihin.

MRe
14.03.2020, 09.34
Veikkaan, että Kiinan tartuntojen vähentyminen on ainakin (suureksi?) osaksi seurausta karanteeneista. Sitten kun ne puretaan, nähdään vielä toinen aalto. Eli ei tämä vielä ohi ole. Itse nyt katselen, milloin kurssit alkavat toipumaan. Tuskin ne kuitenkaan yli yön sieltä nousee ja jos nouseekin, niin sehän on vain hyvä juttu.

Fat Boy
14.03.2020, 09.42
Ei ole pitkään aikaan tullut sijoiteltua, kun on ollut rahoille muuta käyttöä (tai sijoituksiaan nekin on). Mutta kieltämättä nyt, kun seuraa sukelluksen edistymistä ja vähän olis joutavaa rahaakin, alkaa homma taas houkuttamaan.. Pitänee perehtyä uusiin kuvioihin vähän tarkemmin. Talvivaara on vielä muistissa.. [emoji23]

Jim717
14.03.2020, 11.14
Veikkaan, että Kiinan tartuntojen vähentyminen on ainakin (suureksi?) osaksi seurausta karanteeneista. Sitten kun ne puretaan, nähdään vielä toinen aalto. Eli ei tämä vielä ohi ole. Itse nyt katselen, milloin kurssit alkavat toipumaan. Tuskin ne kuitenkaan yli yön sieltä nousee ja jos nouseekin, niin sehän on vain hyvä juttu.
Kiina ei edelleenkään toimi normaalisti. Reaaliaikainen liikenne https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/beijing-traffic
Kiinan tilanne vs vuosi 2019 https://www.capitaleconomics.com/the-economic-effects-of-the-coronavirus/

Normaalisti kurssit eivät voisi nousta vain siksi, että Koronan pelko on väistynyt vaan vasta sitten, kun tiedetään sen vaikutus yrityksiin.
Nykyyhteiskunnassa kuluttajan rooli on entistä suurempi ja jos tällä hetkellä vasta ihmiset ovat euroopassa ja USA:ssa linnoittautumassa WC-paperiensa kanssa koteihinsa ja siis eivät kuluta, on vaikea kuvitella, että kurssit lähtisivät nousemaan pidempiaikaisesti.

Toki kursseihin on jo hinnoiteltu yritysten heikkoja tuloksia, mutta niiden oikeellisuudesta ei kukaan tiedä.
Teknistä analyysiä käyttävät treidaajat uskovat kurssien nousevan ensi viikolla, koska viikkograaffilla tämän viikon kynttilällä on pitkä häntä (kurssi kävi kesken viikkoa alhaalla ja nousi loppuviikkoon) joka ennustaa nousua. Saa nähdä

Jim717
16.03.2020, 13.04
Olihan ihmeellinen teko Fed:ltä, kun laskivat viikonloppuna paniikkikokouksessa korot nollaan, varsinkin kun koronlaskulla ei ole suoria välittömiä vaikutuksia. Normaali Fed:n kokous olisi ollut parin päivän päästä.
Kun Fed toimi näin se viesti, että tilanne on erittäin vakava, koska Fed:llä on tietoa tilanteesta enemmän kuin muilla. Ovathan eri tavoin tukeneet talouden prosesseja painetulla rahalla viime vuosina.

Jos koronlasku olisi jätetty muutaman päivän päähän normaalin kokoukseen, olisi se viestinyt harkitusta toiminnasta. On huhuttu, että jokin punapää olisi painostanut Fed:ä, että saisi pörssikurssit nousuun. Toki ensireaktiona kurssit laskevat, jos Fed kertoo epäsuorasti "Apua, paniikki on päällä ja lama tulee"

Nordea toimii epäjohdonmukaisesti. Päästrategi Antti Saari on kuukauden painottanut, että tämä on vain lyhyt lasku ja jopa ohjeistivat USA:aa ylipainoon osakkeissa viikko sitten.
Tänään Nordean Pääekonomisti Tuuli Koivu aamu-TV:ssä loi erittäin sykkää kuvaa tulevasta lamasta kun taas OP:n pääekonomisti tuntui olevan rauhallisen analyyttinen

LJL
16.03.2020, 13.37
Pistin sijoitukset myyntiin 26.2. ja kirosin voittojen sulamista. Jotain voittoa kuitenkin tuli, kiitos hajautuksen. Nyt voi kuitenkin todeta että ihan hyvään aikaan myin, kun rahalla oli käyttöä.

JohannesP
16.03.2020, 14.19
Ei tullut myytyä ollenkaan eikä stressaa vaan sit odotellaan uutta nousua. Tässä tilanteessa vain mahdolliset voitot menetetty, mutta kuukausittaisella säästämisellä hyvällä hajautuksella tilanne ei ole edes kovin paha. Varsinkin, kun sijoituksena käytetään vain varoja, jotka ovat valmiina menetteämään ja säästötilikin tukevalla pohjalla. Tälläiset tuottaa myös ostotilaisuuksia.

Toisaalta olisihan sitä ollut kiva olla kelkassa mukana niinkuin tuttu joka myi koko salkun pois tammi-helmikuussa ja osti tilalle poikkeuksellisesti SP500 minifutuuri shorttia. Näilläkin voitoilla kuvittelisin saavan auton ostettua ja rempat teetettyä. ;)

LJL
16.03.2020, 14.34
Toisaalta olisihan sitä ollut kiva olla kelkassa mukana niinkuin tuttu joka myi koko salkun pois tammi-helmikuussa ja osti tilalle poikkeuksellisesti SP500 minifutuuri shorttia. Näilläkin voitoilla kuvittelisin saavan auton ostettua ja rempat teetettyä. ;)

Joo ne on ihan eri kaverit jotka ostaa autot ja remontit kokonaan tuotolla :) Mulla ei verojen jälkeinen nettotuotto riittänyt kuin pieneen osaan hankinnoissa, eli pääomaa käytetään ja auton osalta se menee luonnollisesti huonompaan muotoon, sen sijaan asunnon perusparannus on ihan järkevää pääoman kohdentamista ainakin täällä Espoossa. Tietenkin elämänlaatua myös kohottaa molemmat, sen sijaan saahavat pörssikurssit pääasiallisesti alentavat elämänlaatua (käynti verkkopankissa = voeeee bergele) :D

Jim717
16.03.2020, 16.01
Itse ajattelisin tilannetta näin.
Tammikuussa useat makroluvut olivat hyviä ja varsinkin eurooppassa oli ostopäälikköindeksit nousussa eli jos Korona ja mahdollinen lama ei kestä pitkään, voisi kurssit lähteä jo syksyllä nousuun.

2008 pankkikriisi oli selkä syy lamaan. 2009 jälkeen on jäänyt elvytysvaihde päälle ja halpojen korkojen myötä yritykset ovat velkaantuneet. Lisäksi kun on halpaa rahaa ollut tarjolla, yritykset jotka aikaisemmin olisivat menneet konkurssiin, porskuttelevat nyt mukana.
Mikäli Korona ja lama jatkuvat pitkään, voi olla riskinä konkurssien kasvava määrä, josta seuraa työttömyyttä sekä kulutuskysynnyän vähentymistä eli kunnollinen lama.

Syynä tähän myöhemmin pääteltäisiin "keinotekoisesti yrityksiä ja pörssikursseja pönkittänyt löysän rahan lama".

Voisi ajatella, että normaalisti suhdannesyklit menevät siten, että noususuhdanteessa yrityksillä menee hyvin, uusia yrityksiä syntyy ja edellisen laman jäljiltä raha on halpaa.
Kun nousu ja arvostukset ovat liian korkealla, keskuspankit alkavat nostamaan korkoja, epäterveitä yrityksiä menee konkurssiin, tulee lama josta selvitään hallitusti koron laskuilla. Seurauksena on karsittu epäterveet yritykset ja uusi nousu käynnistyy terveeltä pohjalta toimivien yritysten voimin.

Tällä kertaa ei suhdannetta päästetty ajoissa lamaan vaan nousukautta ja myös epäterveitä yrityksiä pidettiin yllä keinotekoisesti

Laroute
16.03.2020, 20.06
Pankit tarjoavat nyt kättään sijoittajille, myöntämällä Koronaviruksen takia lyhennysvapaita kuukausia esim. asuntolainoista. OP tarjoaa jopa 12 kuukauden lyhennysvapaita. Homma hoituu verkkopankissa, eikä uudesta järjestelystä peritä kuluja. Tämä on oiva mahdollisuus kerätä käteiskassaa, kun odottelee käännettä ja hyviä ostohetkiä osakerintamalla.

Jim717
17.03.2020, 13.08
Saksan ekonomien seuraavan 6 kuukauden näkymä ei nyt ihan surkea ole. Ehkä tähän asti ei koeta koronan aiheuttaneen yrityksille niin isoja ongelmia https://www.investing.com/economic-calendar/german-zew-economic-sentiment-144
Toisaalta Korona voi vielä levitä ja tilanne muuttua

ytte07
17.03.2020, 15.11
Englannissa ei ole yhtään vessapaperia tuottavaa yritystä. Siellä on paniikki.

Tän on pakko olla joku hjyvä vitseroinen.

Laroute
17.03.2020, 16.25
Tän on pakko olla joku hjyvä vitseroinen.

Tämän lehtitiedon varassa olen joutunut elämään.

ytte07
17.03.2020, 16.38
Tämän lehtitiedon varassa olen joutunut elämään.

Essity nimisellä puljulla kyllä löytyy briteistä sekä paperikoneita että jalostustoimintaa. Essity syntyi kun SCA taannoin jaettiin.

MRe
18.03.2020, 09.58
Velkavivun käyttö osake*sijoittamisessa voi nyt kostautua: Osakkeiden pakkomyynnit Suomessa yleistyivätSuomen suurin osakevälittäjä Nordnet joutuu pakkomyymään velkavivulla pelanneiden sijoittajien osakkeita nyt päivittäin. Perinteiset pankit ovat lähtökohtaisesti pyytäneet sijoittajilta lisää vakuuksia, jolloin pakkomyynneiltä vältytään.
https://www.hs.fi/talous/art-2000006443528.html

Laroute
18.03.2020, 12.23
^ Velkavipu on hyvä renki, mutta huono isäntä!

MRe
18.03.2020, 12.28
^Joo. Itse olen miettinyt, että olisiko nyt hyvä aika vivuttaa jollain maltillisella painolla. Vaikka 25% salkun nykyarvosta, joka on siis jo jotain aivan muuta kuin mitä se oli kaksi viikkoa sitten.

Laroute
18.03.2020, 12.50
^ Taaskaan en ota taksikuskin roolia asiassa, vaan pohdin ääneen. Itse ajattelin vivuttaa pienissä erissä, kun katson tilanteen sopivaksi. Yhdellä kertaa vivutettuna, vivuttaja spekuloi 100% ja tietää kurssien varmuudella nousevan. Itse en omaa kyseistä taitoa, joten pienemmissä erissä. Toki ensin käteisvarannot peliin. Näin pienennän omaa riskiäni jos kurssit vieläkin laskevat. Hyvällä tuurilla osa vivutuksista osuu lähelle pohjaa. Tässä Nordnetin uutisessa on varmaankin pohjalla niitä sijoittajia, jotka ovat hullaantuneet edulliseen rahaan ja usko on ollut kova tulevaisuuden kehitykseen. Itselläni vivutus oli nollissa, kun lähdettiin syöksyyn ja käteisvarantojakin oli mukavasti kotiutettuna. Nyt vaan odotellaan mieleisiä ostohetkiä.

Itse pidän omana vivutus arvona max. 25% vivutuksen kokonaismahdollisuudesta. Näin salkkuni kestä melkoisen isoja kolhuja, ilman lisärahoitustarvetta tai myyntejä.

Jim717
18.03.2020, 13.04
Itse en ottaisi velkavipua ellei ole hyvä sijoitusstrategia. Joskus 2004 olin täysin varma, että Tabletit tulevat tai silloin kirjojen lukulaitteet. Olisin ostanut erään valmistajan osakkeita ja hain pankista 20k€ lainaa, joka olisi ollut erittäin iso summa itselleni silloin. En lainaa saanut ja hyvä niin. Kyseinen firma lakkasi olemasta muutaman vuoden päästä

Se miten jotkut treidaajat tekevät oikeasti rahaa kuten vaikka Mavrick pohjautuu siihen, että heillä on sijoitussuunnitelma, jonka testaavat historiadatalla.
Valtaosa käyttää algoritmi treidaus tuotteita, joilla voi joko asetuksilla tai softalla tehdä haluttuja treidaussääntöjä kuten: Kun kynttiläalgoritmi x aktivoituu ja RSI on x tasolla ja ollaan x % 200 päivän SMA:n alapuolella, kosketetaan tukitasoa jne. tehdään osto tai suositellaan sijoittajalle ostoa. Myynti tehdään StopLoss tasolla x.

Haluttu strategia testataan vaikka viimeisen 20 vuoden datalla eli kone tekee suunnitelman mukaiset ostot ja myynnit. Jos tuo tuottaa selvästi voittoa on hyvin todennäköistä, että se tuottaa voittoa jatkossakin.

90 % sijoittajista sijoittaa fiiliksen pohjalta ja tämä useimmiten epäonnistuu. Näille sijoittajille paras strategia olisi osta ja pidä tai kuukausisäästäminen. Tutkimuksissa valtaosa aktiivisesti hoidettuista rahastoista häviää indeksille eli eivät rahaston hoitajatkaan sen paremmin osaa ajoittaa markkinoita.

Itse olen harrastuksena koodannut algotreidausta ja olen pystynyt toteamaan käytännössä, miten eri Teknisen analyysin mittarit toimivat oikeasti, vaikka 200 päivän SMA (liukuva keskiarvo). Youtubessa moni suosittelee ostamaan, kun 200 SMA nousee yli kurssin ja myymään kun tapahtuu tosin päin. 20 vuoden historiallisella datalla tämä häviää BuyAndHold:lle

https://blogi.nordnet.fi/haastattelussa-sharevillen-paras-sijoittaja-mavrick-tuotto-6500-kolmessa-vuodessa/

Hyötypolkija
19.03.2020, 13.16
Velkavivun käyttö osake*sijoittamisessa voi nyt kostautua: Osakkeiden pakkomyynnit Suomessa yleistyivät

Suomen suurin osakevälittäjä Nordnet joutuu pakkomyymään velkavivulla pelanneiden sijoittajien osakkeita nyt päivittäin. Perinteiset pankit ovat lähtökohtaisesti pyytäneet sijoittajilta lisää vakuuksia, jolloin pakkomyynneiltä vältytään.
https://www.hs.fi/talous/art-2000006443528.html

Nykyjupit vivuttanu huippukursseilla, no mikään ei yllätä. Pitäis varmaan vetää käteiset pois Nordnetista, kun vielä saa...

Mutta itse asiaan, jos on siinä onnellisessa asemassa, että kaikki olisi vielä käteisenä, laittaisin jo nyt ehkä kolmanneksen kiinni valikoituihin osakkeisiin. Vasta nyt on jokunen sellainen lappu, jonka luulisi olevan kohtuu defensiivinen koronaan ja sen vaikutuksiin, sekä muutenkin jatkossa menestyminen uskottavaa plus ok osingonmaksu. Jos nuo kriteerit omasta mielestä täyttyy ja hinta sellainen, että uskottava osinkotuotto nykykurssilla yli 7%, niin ei ole enää hirveä riski. Voi niidenkin kanssa joutua vuosia istumaan salkun päällä, eli se ei saa olla ongelma. Kuvaavaa on, että omilla kriteereillä (en tutki omasta mielestä BS-aloja tai niitä, joita ymmärrän huonosti) koko Suomen pörssistä ja hyvin rajoitetusti valikoiden Saksasta&USA:sta löytyy tällä hetkellä 3-4 lappua, joihin uskaltaisin sijoittaa. Kaukana ollaan 2009 alun verisestä kentästä siis. Disclaimerina silti sanottava, että vielä tällä hetkellä en ole ostanut itse yhtään mitään.

Jos omista rahoista kaikki olisi ollut käteisenä, olisin varmasti jo ostanut, mutta pari lappua jäi käteen ja semmoisia kokeiluna tehtyjä mitälie paskajohdannaisia on lopulta kertynyt turhan vino pino myös, niin potkii vähän vastaan. Lasten osakekaupoissa on taas käynyt käsittämätön munkki ja viimeinen lappu tuli myytyä juuri ennen tätä rytinää, niin nyt voisi niiden osalta alkaa toteuttaa tätä suunnitelmaa. Itsehän olen ne niille tienannut, niin voin haaskatakin :)

Oikeasti huiput ja pohjat löytyy pitkälti tuurilla. Mutta väitän silti, että parhaaseen tuottoon pääsee, kun niitä yrittää analyyttisesti ja kärsivällisesti metsästää. Eikä haittaa, vaikka lähes varmasti täysin kohdalleen ei ajoitus osu. Etenkin ostohinnan suhteen täytyy olla todella kriittinen. Tuollainen osakekauppahan on valtaosin tylsää odottelua ja kyttäystä, mutta kuitenkin pitäisi olla aina valmiina ja tietoinen talousasioista. Mitä vähemmän on aikaa panostaa, sitä harvemmin tulee ostopaikkoja.

Esimerkkinä 12 vuoden aikaikkuna rahoituskriisistä lähtien omista kokemuksista ero siinä, miksi lasteni sijoitukset onnistui paljon paremmin kuin omat, vaikka periaatteessa kriteerit oli samat osto- ja myyntihinnoille, oli ero kärsivällisyydessä ja riskinotossa (ja tuuri, mutta siihen ei voi itse vaikuttaa). Lasteni rahoja en halunnut riskeerata ja pohjahinnalla todella tuntui, että ei hemmetti nyt on jo ihan pakko ostaa. Myydessä huipulla taas, että tässä ei ole enää mitään järkeä, myydään. Omia sijoituksia hajautin enemmän ajallisesti ja lopputuloksena pohjilla ja huipuissa oli vain murto-osa varoista enää käytettävissä. Lisäksi on joutunut omilla rahoilla tekemään ties mitä sähläysliikkeitä tässä välillä ja tuotto jäänyt silti selvästi pienemmäksi (tässä vertailua tosin vääristää käytettävissä ollut aika, jota ei moneen vuoteen ollut), kun lasten salkut vaan jauhoi keskimäärin 10 vuotta hyviä osinkoja ja arvo keskimäärin kymmenkertaistui, joista sitten paremman hankintameno-olettaman jälkeen jäi jotain käteenkin. Omilla rahoilla kun olisin toiminut samoin, voitais lähteä loppuiäksi mökille koronakaranteeniin... Aika hyvä palkkio siitä, että reilut kymmenen vuotta vaan naureskellen nostelee osinkoja.

Oleellisin pointti siis, että kärsivällisyyttä, älkää ostako kalliilla mitään rupisia lappuja. Botit sählää ihmisiä paremmin, niin parhaiten niille pärjää, kun kaupat tekee harvoin niillä ylireagointihinnoilla. Vielä ei olla ylireagointitasolla läheskään, mutta jotkut ovat sellaisissa hinnoissa pitkästä aikaa, että kohtuullisen tuoton pitäisi olla melko varmaa.

Jim717
19.03.2020, 16.07
Hieman huolestuttava tieto oli se, että USA:n mahdollinen kasvava työttömyys näyttää jo näin pian ensimmäisiä merkkejä https://www.investing.com/economic-calendar/initial-jobless-claims-294
Luku ei ole paha vaan se, että luku nousi näin pian.

Osakekursseihin hinnoitellaan jatkuvasti tulevia odotuksia mutta niin kauan, kun makroluvut ennakoivat vain huonompia tuloksenteko mahdollisuuksia yrityksille, ei kukaan kykene hinnoitelemaan tulevaa lamaa. Tällöin myös itse vielä odottelen sijoitusten aloitusta.

Vaikka korona vaikuttaa eri liiketoiminta-alueille eri tavalla sen jälkeen, jos työttömyys nousee ja kulutus laskee, iskee koronan vaikutus hyvin laajalle alueelle
Taaksepäin katsovasta P/E:stä voi karkeasti arvioida osakkeiden halpuutta toimialasta riippuen.

Itselläni on jonkinlainen sijoitusstrategia ja ostot tulen hajauttamaan pitkälle aikavälille ja tilanteen mukaan kiristän tai hidastan vauhtia. Ostoslistaa olen jo tehnyt ja taitaa olla joku 40-50 yritystä listattu ja priorisoitu

Laroute
19.03.2020, 19.21
Näin omistajan silmissä ilahduttava tiedote Reveniolta.

"Reveniolta saamiemme tietojen mukaan Kiinassa on vahvistettu ilmapuhkumittauksen levittäneen koronavirusta ja terveysviranomaiset ovat julkaisseet suosituksen välttää ilmapuhkun käyttöä tai desinfioida laite jokaisen potilaan jälkeen. Muun muassa Lenscrafters-optikkoketju on toistaiseksi lopettanut ilmapuhkujen käytön Kiinassa. Ilmapuhku on Icaren patentoidun kimmoketonometrian (RBT) kanssa kilpaileva avoin teknologia silmänpaineen mittaukseen ja se on markkinaosuudeltaan Icaren RBT-teknologiaa yleisempi. Icare on jo vuosien ajan voittanut markkinaosuuksia vanhoilta silmänpaineen mittauksen teknologioilta, mutta uutinen voi tarkoittaa haasteita merkittävälle kilpailevalle teknologialle. Emme odota tästä välitöntä positiivista vaikutusta Revenion Icaren myyntiin, mutta kriisin hellittäessä se tarkoittaa Icaren olevan jälleen suhteellisesti merkittävästi vahvempi kilpailijoihinsa nähden."

Jim717
19.03.2020, 21.11
Pakkohan se oli tehdä yksi osto kun tuntuu, että on hyvä lista ostettavia osakkeita kasassa. Lähinnä USA:sta.
Olen käyttänyt Nordnettia Suomalaisiin osakkeisiin ja Degiroa ETF:n.
Ostoslistassani 90 % osakkeista on USA:sta. Kokeilin ensin ostaa USA:n osaketta Nordnetilla ja ihan hillitömät kustannukset. Päätin sittenkin ostaa Degirolla. Jää Nodnet harvojen suomiosakkeiden käyttöön

Tuosta voi vertailla ja siinä on esimerkkinä Applen osakkeen osto 2000 €. (en toki itse Applea ostanut)
Degiro 0.53 € ja Nordnet 15 €. Lisäksi Degirolla valuutanvaihto 0.1% ja Nordnetilla 0.25. Nordnetilla menisi tuosta ostosta 1 % kuluihin. Degirolla n. 0.1 % https://www.degiro.fi/hinnat/compare-brokers/

Juha Jokila
19.03.2020, 21.19
^USA:n koronapiikki on just lähdössä laukalle ja ostetaan osakkeita. Huh...

Laroute
19.03.2020, 21.20
Neljä takaisin ostoa tehnyt kolmen päivän aikana ja kaikki kerrassaan mainiota nousua. Eilen ostettu usa osake tänään 23% nousua. Uskon kuitenkin että vahva rekyyli tuo osakkeita alas päin. Toivottavasti tuo!

Laroute
19.03.2020, 21.21

Sehän on hyvä juttu. Itse toivon vielä kunnon takapotkua ja hyviä ostotilaisuuksia. Nytkin niitä jo on.

fiber
19.03.2020, 21.31
Taidan päätyä johonkin vaihtoehtoon, missä ei tarvitse itse harrastaa sijoittamista. Jos vaikka rahastot. Ehkä 1/3 laaja USA-indeksi, 1/3 kestävä energia, 1/3 teknologia (FAANG/FAAMG) tai terveys. REITeistä en ymmärrä tarpeeksi. 15 vuoden perspektiivi. Pari tonnin peruspanosta kvartaalivälein ja kuukausittain muutamien satasten panos esim vuosi indekseistä riippuen.

Jim717
19.03.2020, 21.47
Hyvin pienen summan kokeiluja. Lähes koko sijoituspääoma käteisenä. Lisäksi nyt laitan noihin StopLossit joten en niitä pidä väkisin.

Tässä voi tulla lyhytaikainen rekyyli ylöspäin, S&P500 päiväkynttilät sen ennustavat :) ja nousun jälkeen lasku jatkuu

MRe
20.03.2020, 09.51
Mä en jaksa seurata noita kursseja, vaan enemmän seuraan että mitä koronan osalta tapahtuu. Vasta sitten kun korona-epidemia alkaa osoittaa talttumisen merkkejä, alan katselemaan ostopaikkoja. Varmaan sillä menettää ne syvimmät pohjat, mutta ehkä nousu olisi sitten jo vakaampaa. Nyt se on ihan herran haltuun missä kohtaa sykliä saa kaupan läpi.

Jim717
20.03.2020, 10.58
Nyt ei kannata vielä lähteä tekemään pitkän jänteen sijoituksia. Omassa suunnitelmassa sitten, kun sijoituksia lähden tekemään, kestää se ajallisesti n. 6 kk. Toki vauhtia voi hieman kiristää tai löyhdyttää tilanteen mukaan.

Nyt on USA:ssa osakkeita, jotka voivat nousta päivässä 10-30 %. Ne eivät välttämättä ole järkeviä monen vuoden sijoituksia, mutta niillä voi huvin vuoksi pelata. Itse asetan StopLoss:n edellisen tukitason alle. Toki on syytä katsoa, että osakkeen transaktiokulut eivät nouse liian korkeiksi

Noissa firmoissa yleisesti fundamenttitiedot ovat huonot. Eli eivät ole juuri voittoa tuottaneet, joten noilla on suuri riski kärsiä rahoitusongelmista ja voivat mennä konkurssiin. Siksi eivät ole turvallisia BuyAndHold yrityksiä

Ari H
20.03.2020, 11.07
Kuten Laroute totoesi / ehdotti, niin rahastosästäjänä jatkan suunnitelman mukaan kunnes tulee YT-nakki. Jos nakki iskee, niin Velaton Mies kyllä selviää ainakin sen aikaa kun on ansiosidonnaisella ilman realisointeja. Eli 6 kk + n.22 kk. Tosin nuo ajat voivat vielä muuttua...

Cyclooppi
20.03.2020, 14.34
Nyt ei kannata vielä lähteä tekemään pitkän jänteen sijoituksia. Omassa suunnitelmassa sitten, kun sijoituksia lähden tekemään, kestää se ajallisesti n. 6 kk. Toki vauhtia voi hieman kiristää tai löyhdyttää tilanteen mukaan.

Itse taas ajattelen, että nyt(kin) on oikea aika tehdä nimenomaan pitkän jänteen sijoituksia, kun se pohjilla ostaminen ei kuitenkaan onnistu paitsi sattumalta. Puolen vuoden ajallista hajautusta ostoissa pidän aika lyhyenä.

Jim717
20.03.2020, 14.59
Itse taas ajattelen, että nyt(kin) on oikea aika tehdä nimenomaan pitkän jänteen sijoituksia, kun se pohjilla ostaminen ei kuitenkaan onnistu paitsi sattumalta. Puolen vuoden ajallista hajautusta ostoissa pidän aika lyhyenä.
Niin, sen näkee sitten myöhemmin, koska olisi ollut hyvä aloittaa. Jokainen toimii oman mielipiteensä mukaisesti.
Itse ajattelisin, että koska tällä hetkellä Korona leviää erittäin nopeasti USA:ssa, on vielä vaikea tietää Kooronan vaikutuksia. Tulosennusteita ei ole vielä monin osin kyetty tekemään ja on mahdollista, että konkurssien määrä kasvaa. Siksi en ainakaan suuresti lähde vielä laajasti ostelemaan. Mutta yksittäisiä yrityksiä varmasti osaava voi löytää

MRe
20.03.2020, 15.27
HUS:n johtava ylilääkäri (tjsp) totesi tänään hesarissa, että Suomessa koronan huippu on jossain toukokuun puolessa välissä. Voi olla että on, voi olla että ei ole. Mutta pointti on se, että tämä ei ole ohi ensi keskiviikkona ja kurssit palanneet entiselleen. Kurssien pitää kaksinkertaistua, että ollaan lähellä entistä. Siihen menee aikaa ja junaan ehtii hiukka myöhemminkin. False start:eja nähdään aika paljon.

Jossain todettiin, että tällaisen pandemian vallitessa pörssit pitäisi laittaa kiinni. Voisi olla hyväkin juttu.

Jim717
20.03.2020, 16.07
tämä ei ole ohi ensi keskiviikkona ja kurssit palanneet entiselleen. Kurssien pitää kaksinkertaistua, että ollaan lähellä entistä.

Jep, suurin piirtein samaa mieltä. Lisäksi valitettavasti tammikuun kursseihin indeksitasolla on mahdoton päästä tämän vuoden aikana, koska silloin olivat arvotukset korkeat ja niihin oltaisiin päästy ainoastaan isoilla vuoden 2020 tulosparannuksilla. Yksittäisillä harvoilla firmoilla voi olla mahdollisuus palata lähelle tammikuun arvoja tänä vuonna.

Oma periaate on, että niin kauan kuin Korona leviää maailmalla en suuresti lähde sijoittelemaan. Tulen kyllä pieniä lyhyemmän aikavälin ostoja tekemään hyvin pienillä summilla

TERU
20.03.2020, 18.11
Aamulla kuuntelin rahabodi keskusteluohjelman juutuupista no 196 ei ollenkaan huono.

https://blogi.nordnet.fi/rahapodi/

Jim717
21.03.2020, 13.07
Rasittaa tämä Nordean Päästrategi Antti Saari https://twitter.com/SaariAJ
Kuitenkin Päästrategia, jonka tulisi katsoa asioita riittävän laajalla perspektiivillä. Kuitenkin twiittaa jatkuvasti pienistäkin pörssin kurssin liikkestä. Tuo jos joku saa ihmiset luulemaan, että nousu tulee jokaisen pienenkin kurssinousun yhteydessä ja taas seuraavassa laskussa petytään.

Kun katsoo S&P500 kuukauden kurssikäyrää, niin ymmärtää paremmin suhteet
https://www.barchart.com/stocks/quotes/$SPX/technical-chart?plot=LINE&volume=0&data=I:120&density=H120&pricesOn=1&asPctChange=0&logscale=0&im=120&sym=$SPX&grid=1&height=500&studyheight=100&isSpread=1

Lisäksi tulisi ymmärtää, että niin kauan kuin Korona leviää, ei ole mitään mahdollisuutta nousuun, koska yritysten tuloksentekokyvyn edellytykset päivä päivältä heikkenevät.

USA:n BKT menee nykyennusteilla pakkaselle 2020 ja nämä voivat vielä muuttua pahemmiksi https://twitter.com/Amdalleq/status/1241224941816524801

Tämä on nykyhetken ennustettu työttömyyden kasvu USA:ssa https://twitter.com/AndreasSteno/status/1240990600440283138

Tuosta näkee reaaliaikaisesti Ravintoloiden käyttöasteet https://www.opentable.com/state-of-industry

Tämä tilanne eroaa täysin IT-kuplasta ja 2008 finanssikriisistä, joissa lasku kesti kauan. 2008 laskuun tuli piikki Lehman Brothers konkan jälkeen ja tuon laskun jälkeen pikku hiljaa selvisi sen vaikutuksia talouteen ja siksi lasku kesti.
Koronan kanssa tilanne on se, että niin kauan kuin Korona leviää, sen vaikutus talouteen kasvaa ja siksi alas mennään jyrkästi. Siinä vaiheessa, kun leviäminen pysähtyy, ollaan samassa tilanteessa kuin 2008 lokakuussa eli alkaa pikku hiljaa selvittämään, mitkä todelliset taloudelliset vaikutukset ovat. Tämä vaihe voi kestää ja siinä voidaan mennä vielä hitaasti ja pitkän aikaa alas

MRe
21.03.2020, 13.30
No just pamahti Lassila & Tikanojalta rahaa tilille. Että mikäs tässä, odotellaan.

Saaren jorinoista sen verran, että varmasti totta että tulemme näkemään rajuja nousuja, jotka sitten taittuvat heti laskuun. Kaikki odottaa niitä ostonpaikkoja, mutta sitten kun se nousu alkaa, niin mun veikkaus on, että ylöspäin tullaan aika rauhallisesti.

Laroute
21.03.2020, 13.36
Yhdysvaltalaisten osakkeiden pelkoindikaattori VIX on kääntynyt laskuun loppuviikosta. Se oli äärimmäisen pelon tasolla. Viittaa mahdollisesti hetkelliseen pomppuun ja sen jälkeen uuteen rotkoon. Kriiseissä on historiallisesti tarkasteltuna ollut 2-3 nousuyritystä, ennen varsinaisen nousun alkua. Tässä alkujumpassa tarkka kaveri voi tehdä hyvää tiliä.

Jim717
21.03.2020, 13.39
Saaren jorinoista sen verran, että varmasti totta että tulemme näkemään rajuja nousuja, jotka sitten taittuvat heti laskuun. Kaikki odottaa niitä ostonpaikkoja, mutta sitten kun se nousu alkaa, niin mun veikkaus on, että ylöspäin tullaan aika rauhallisesti.

Tämä todennäköisesti voidaan jakaa 3 vaiheeseen. Niin kauan pääosin lasketaan, kun Korona leviää ja yritysten toimintaedellytykset heikkenevät. Tässä voi tulla välillä pieniä nousuja, kuten viimeisen kuukauden aikana
Kun leviäminen lakkaa, alkaa pikku hiljaa selvitä sen vaikutus yritysten tuloksiin ja tämä vaihe voi kestää pitkään ja välillä voi tulla isojakin nousuja ja laskuja.
Lopulta hidas nousu alkaa

MRe
21.03.2020, 13.57
^Ja käytännössä kaikissa muissa vaiheissa paitsi viimeisessä, on mahdollisuus ottaa kunnolla turpaan. Toki on se voitonkin mahdollisuus.

Osakesäästäjällä menee sitten tasaisemmin. Itse aion jatkaa normaalia osakesäästö-ohjelmaa valitsemiini ETF:iin samalla n. 500 EUR kuukausivauhdilla kuin tähänkin asti. Sitten se 500 - 1500 lisäpotti, mitä olen muuten laittanut, niin se on nyt hetken aikaa pääoman kasvatusvaiheessa. Eli noilla en tee tai osta vielä mitään.

Hyötypolkija
22.03.2020, 19.12
Rasittaa tämä Nordean Päästrategi Antti Saari https://twitter.com/SaariAJ
Kuitenkin Päästrategia, jonka tulisi katsoa asioita riittävän laajalla perspektiivillä. Kuitenkin twiittaa jatkuvasti pienistäkin pörssin kurssin liikkestä. Tuo jos joku saa ihmiset luulemaan, että nousu tulee jokaisen pienenkin kurssinousun yhteydessä ja taas seuraavassa laskussa petytään.

-------snip-----------

Tämä tilanne eroaa täysin IT-kuplasta ja 2008 finanssikriisistä, joissa lasku kesti kauan. 2008 laskuun tuli piikki Lehman Brothers konkan jälkeen ja tuon laskun jälkeen pikku hiljaa selvisi sen vaikutuksia talouteen ja siksi lasku kesti.
Koronan kanssa tilanne on se, että niin kauan kuin Korona leviää, sen vaikutus talouteen kasvaa ja siksi alas mennään jyrkästi. Siinä vaiheessa, kun leviäminen pysähtyy, ollaan samassa tilanteessa kuin 2008 lokakuussa eli alkaa pikku hiljaa selvittämään, mitkä todelliset taloudelliset vaikutukset ovat. Tämä vaihe voi kestää ja siinä voidaan mennä vielä hitaasti ja pitkän aikaa alas

Vaikka Nordea on "kansan" pankkiosake, en sitä aiemmin ole oikein vilkuillutkaan, mutta tässä dipissä tullut jo vähän katseltua. Tuollaiset päästrategien kommentit vaan pistää aina miettimään, että näennäisen mukahalvalle hinnalle taitaa ollakin ihan syynsä...
Tämä ei siis ollut mitenkään suositus edes harkita vielä Nordeaa. Pankit on yksi ala, joihin koronan vaikutus on vielä täysin pimennossa. Niiden ostoa kannattaa vielä viivyttää piitkään. Jos sittenkään.

Tuo on ihan totta, että vertailu aiempiin romahduksiin (Suomessa ylivelkapankkikriisi 30 v sitten, IT-kupla 20 ja finanssikriisi 10 vuotta sitten) ei täysin toimi. Alkushokki on totaalisempi ja nopeampi. Mutta osin tämän kriisin luonteesta johtuen ylöskin voidaan tulla monella alalla yllättävän nopeasti, eli vanhat säännöt ei välttämättä päde. Tähän vaikuttaa tietysti se, kauanko epidemia kestää, eli kauanko talous on seisahtaneena. Mitä pidempi kesto, sitä laajemmat vaikutukset ja päinvastoin. Markkinapsykologia (ja botit) myös kehittyy, eli jotain kun tiedetään aiemmista kriiseistä, ei kaikki mene uudessa kriisissä välttämättä ennustetusti. Jokaisella kriisillä on siksi tapana olla osin omanlaisensa ja uusi tilanne.

Mutta joo, en itsekään vielä pitäisi hyvänä hetkenä indeksisijoittamista tai yhtään laajemmin toimialoihin hajauttamalla aloittaa vielä ostoja ajallinen hajautus mielessä. Yksittäisiä poimintoja kyllä näyttäisi olevan, jos on valmis niihin sijoittamaan luokkaa 10 vuoden tähtäimellä. Huonoimmassa skenaariossa osingot voi notkahtaa niissäkin hetkeksi jopa olemattomiin, mikä ei tietenkään olisi toivottavaa. Mutta kun ei voi etukäteen tietää, ne voi olla myös järkevä pitkän tähtäimen sijoitus, mikä etenkin pitkän kuivan kauden jälkeen houkuttelee. Lisäksi näyttää vähän siltä, että rahojen makuuttaminen tulee lähivuosina todella kalliiksi. Sitä tahtia rahanpaskaa joudutaan nyt kylvämään jo valmiiksi 0-korkoisessa ympäristössä. Jos nyt saa defensiivisiä osakkeita 10%:n ja kriisiytyessä ehkä 5%:n osinkotuotolla, olisi se jo parempaa omaisuuden arvon säilymistä kuin odottelu. Mutta mistä näitä tietää. Siksi ajallinen hajautus, ei selvästi liian aikaisin aloitettuna, lienee se järkevin kompromissi.

Vaikka ostohousut onkin jo jalassa, pakko edelleen todeta, että vieläkään en ole silti ostanut yhtään mitään.
Oma mutu, että enemmistö osakkeista tulee vielä käymään selkeästi alempana. Ja vähemmän mutu, että esim. pankit, kaikki matkailuun ja ravintola-alaan liittyvä kuten lentoyhtiöt sekä öljyfirmat, niiden kanssa kannattaa rauhassa odotella. Vaikka toisaalta toivoiskin, että olisin väärässä.

JohannesP
22.03.2020, 19.50
Tässä vielä kuva aikasemmista laskuista. Ei ihme, että tuntunut nopealta laskulta.

https://i.imgur.com/0nUWQGN.jpg

Tulee tässä harrastajan tietämystasolla odotettua vielä hyvä hetki tilanteen rauhoittumista. Ei sillä etteikö tässä saisi jo tehtyä hyviä yksittäisiä ostoja.

Jim717
22.03.2020, 21.37
Itse olen sitä mieltä, että tämä lama jakautuu 3 vaiheeseen

1) Tässä vaiheessa lasketaan, koska Korona leviää ja yritysten toimintaedellytykset heikkenevät. Koska tilanne heikkenee päivittäin, on mahdotonta vielä tietää taloudellisia seurauksia
Tässä voi tulla välillä hyvin pieniä nousuja, kuten viimeisen kuukauden aikana

2) Kun Koronan leviäminen lakkaa keskeisissä talousmaissa, alkaa pikku hiljaa selvitä vaikutukset yritysten tuloksiin.
Loivaa laskua, tämä vaihe voi kestää pitkään ja välillä voi tulla isojakin nousuja.
Tässä vaiheessa pohditaan globaaleja toimintamalleja, joilla vastaava estetään jatkossa

3) Lopulta hidas nousu alkaa, kun uusia toimintamalleja otetaan käyttöön.

Nyt siis ollaan vaiheessa 1 niin kauan, kun tilanne pahenee
Omassa suunnitelmassani aloitan ajallisesti hajautetun sijoittaminen vaiheessa 2. Toki on seurattava ylireagointia jo vaiheessa 1.

Vaihe 1 voi laukaista isojakin riskejä ja siksi ei voida vielä ennustaa vaihetta 2.

Riskejä
1) Mitä tekee Trump, joka on puun ja kuoren välissä. Säästääkseen ihmishenkiä/äänestäjiä, hänen tulisi julistaa erittäin jyrkät rajoitukset liikkumisille. Tämä taas pysäyttäisi talouden pyörät ja useat riskit laukeavat.

2) Ensi torstaina USA kertoo erittäin jyrkästi kasvaneista työttömyysluvuista https://edition.cnn.com/2020/03/19/economy/unemployment-benefits-goldman-sachs/index.html

3) Yritysvelkakirjojen korot ovat ampaisseet ylös. Tämä heikentää yritysten toimintaedellytyksiä samalla, kun korona on niitä muutenkin heikentänyt. Tästä saattaa seurata työttömyyttä ja itseänsä ruokkiva syöksykierre kohti lamaa.

Eli Koronan leviämisen voimakkuus ja Trumpin toimet ratkaisevat, mitkä riskit laukeavat
Maanantaina raportoidaan ennätykselliset tartuntamäärät USA:ssa. Tämä johtuu osin siitä, että testausta on lisätty

lai
23.03.2020, 17.13
Ei ole ollut tapana jaella sijoitussuosituksia, mutta pistäkää seurantaan Airbus. A320 sarjassa tilauskirjat täynnä vuoteen 2025 ja A350 tilauskirja hyvässä mallissa. 737 MAX tilauskirja ohenee, ja Airbus on voittaja. Osinko 1,80€/ osake. Aika näyttää kannataako lähteä kelkkaan vai lasketellaanko pyllymäkeä. Historiallisesti ollaan jo melko hyvissä hintatasoissa.

Concorde
23.03.2020, 19.32
Airbus on voittaja. Osinko 1,80€/ osake.

Paitsi että osinkojen maksu on peruttu: https://www.google.com/amp/s/www.deccanherald.com/amp/business/business-news/airbus-cancels-2019-dividend-2020-forecasts-due-to-coronavirus-816704.html

Jim717
25.03.2020, 18.41
Ongelman ydin on ollut se, että varsinkin USA ja Fed on elvyttänyt viime vuosina aikana, jolloin pörssikurssit ovat kohonneet korkealle.Nyt ei ole koroissa eikä taseessa varaa elvyttää. USA:n tukipaketti 2 000 Miljardia on 10 % BKT:stä. Tämä on valtava summa.

USA:lla on ennestään velkaa, joten tuon kokoinen tukipaketti on myös riski varsinkin, jos taantuma kestää koronan vuoksi pitkään. Tästä voi seurata myös hillitön rahan painaminen, joka johtaa korkeaan inflaatioon. Koroilla ei ole taantumassa varaa inflaatiota hillitä, joten kiinnostava soppa voi syntyä.

Itse olen sitä mieltä, että presidentin vaalit paitsi ovat ohjanneet USA:n talouspolitiikkaan 4 vuotta liian elvyttävään suuntaa, myös ohjaavat hyvin paljon tästä taantumasta selviytymistä. Eli vaikka Fed:n oli syytä elvyttää, saattoi tuo 2000 Miljardia ampua yli ja siitä voi olla myöhemmin haittaa.

On toki hieno asia monelle ja varsinkin Trumpille, jos hänet valitaan uudelleen. Mutta hnta voi olla koko maailman taloudelle ehkä liian kova. Mietin, että tästä tehdyn elokuvan loppukohtauksessa Trump seisoisi yksin maapallon keskellä tyytyväisenä, kun hänet valittiin presidentiksi, mutta koko muu maailma ympäriltä on tuhoutunut

Juha Jokila
25.03.2020, 18.47
Ymmärränkö oikein, että tuo kaksi biljoonaa on pois niiltä, joilla oli dollarimääräisiä pääomia, koska rahan ostovoima putoaa samassa suhteessa. Ja toisaalta joku rahan jaosta päättää ja valitsee ketkä kaverit sitä eniten saa.

Laroute
25.03.2020, 19.43
Ensimmäinen pomppu on otettu vastaan ja sen tuotot lähes täysin kotiutetuttu. Nyt aletaan odottelemaan tulevaa notkoa ja uusia ostohetkiä. On tämä ollut mahtavaa viimepäivät!

Jim717
25.03.2020, 20.55
Ja toisaalta joku rahan jaosta päättää ja valitsee ketkä kaverit sitä eniten saa.
Fed ostaa mm. yritysvelkakirjoja. Ilmeisesti rahan tarpeessa olevat yritykset laskevat liikkeelle velkakirjoja joita Fed ostaa. Toivottavasti prosessi on sellainen, että raha kohdennetaan oikeisiin kohteisiin eikä vain hyvin menestyvät firmat saa halpaa lainaa

Jim717
27.03.2020, 20.21
Tulee seurattua tätä Youtube-kanavaa. Tämä on hieman karhumainen ja vastapainoksi seuraan toki muunlaisiakin https://youtu.be/0hlg32o4IDg

Tuossa mainitaan, että USA:ssa säästämisaste on pieni ja usealla Yhdysvaltalaisella on 200-400 $ puskuri ennen seuraavaa palkkapäivää. He kuluttavat kaiken mitä tienaavat, keskiluokkaiset ja köyhät.
Lisäksi työttömyysturva on olematon ja se on heikentynyt viimeisten vuosien aikana.

Eli nyt jos työttömyys kasvaa vaikka 20 % ja suurella osalla on välittömästi rahat loppu eikä ole työttömyysturvaa, niin aika surkeaksi tilanne menee. Yhdysvaltojen talous on pohjautunut eurooppaa enemmän palvelusektorille ja kansalaisten kulutukseen. Jos seuraa työttömiä, joilla ei ole rahaa, vähenee palveluja tarjoavien yritysten asiakkaat vielä nykyistä enemmän ja laajemmalla sektorilla

Aikamoinen aikapommi.

Laroute
27.03.2020, 20.37
^ Harkinnanvaraisia tuotteita tarjoavat yritykset kärsivät jenkeissäkin rajusti. Siinä sivussa on myös lukuisia "arvoyhtiöitä" menettänyt arvoaan, koska sijoittajat ovat paniikissa myyneet kaikkea. Joitakin "arvoyhtiöitä" on kolhaistu samalla rajusti, vaikka koronalla ei olekaan merkitystä niiden toimintaan lyhyellä aikavälillä. Itse olen pannut yhden panoksen suureen yhdysvaltalaiseen sotilasteknologiaa tuottavaan yritykseen. Tilausten ja toimitusten aikaväli pitkä ja pitkiä huolto, sekä tarvike sopimuksia (parhaimmillaan kymmeniä vuosia). Harkinnanvaraisista arvoyhtiöistä esim. Nike, voi olla pidempään ostokohteena, koska kuluttaja laittaa rahansa muihin kuin verkkareihin tai lenkkareihin. Nyt on huikeita nousuja tullut arvoyhtöihin jotka em. syistä laskeneet jopa kymmeniä prosentteja. Esim. Visa ja Mastercard on laskenut kohtuuttomasti, vaikka ne eivät rahoita, vaan toimivat maksujärjestelminä. Itse myin esim. nämä ja ostin uudestaan, koska nämä ovat korvaamattomia yrityksiä lyhyellä tähtäimellä.

Jim717
27.03.2020, 21.07
^ Eri tutkimuksien mukaan arvoyhtiöt eivät ole pärjänneet 2008 kriisin jälkeen, kun teknologiayhtiöt ovat kasvaneet rajuimmin. Siksi itse valitsen kasvuyhtiöitä, pieni osa lievällä riskillä.
Arvoyhtiöistäkin tietenkin löytää etsimällä nuo parhaat ja itse ei ole vain tullut tuota harrastettua.
Laatuyhtiöt taidan hankkia ETF:n kautta. Tosin tämä osakepoiminta USA:sta teknologiayhtiöistä on mielenkiintoista, mutta pitää pitää riskienhallita mielessä

Laroute
27.03.2020, 21.39
^ Eri tutkimuksien mukaan arvoyhtiöt eivät ole pärjänneet 2008 kriisin jälkeen, kun teknologiayhtiöt ovat kasvaneet rajuimmin. Siksi itse valitsen kasvuyhtiöitä, pieni osa lievällä riskillä.
Arvoyhtiöistäkin tietenkin löytää etsimällä nuo parhaat ja itse ei ole vain tullut tuota harrastettua.
Laatuyhtiöt taidan hankkia ETF:n kautta. Tosin tämä osakepoiminta USA:sta teknologiayhtiöistä on mielenkiintoista, mutta pitää pitää riskienhallita mielessä

Toki kasvuyhtiöissä voidaan päästä parempaan tuottoon kriisien jälkeisissä nousuissa, mutta se vaatii parempaa ennustajan palloa. Otin tämän arvoyhtiöiden puheeksi, koska niiden nousu takaisin tai lähes sitä on lähes varmaa, jos ne ovat ns." riippumattomassa" asemassa yleiseen markkinatilanteeseen, kuten paniikki. Niitä vain myydään, koska kaikkia myydään ja käteistä arvostetaan. Arvoyhtiöiden "indeksi" tasoittaa arvoyhtiöt massaksi, jota seurataan. Sieltäkin pitää löytää ne tilanteeseen sopivat yhtiöt. Itse mainitsin tuossa aiemmin sotateknologian, joka ei ole missään nimessä hiipuva, vaan kasvava, koska ennaltaehkäisevässä toiminnassa on potentiaalia ja tarvetta loputtomiin. Laukaistu luoti tai ohjus on aina järjestelmälle tappio, mutta itse itseään ruokkiva mylly.

Olkoonkin kasvu- tai arvoyhtiö, niin nyt on myyty "satasen seteleleitä" "viidelläkympillä". Itse ostin useita viidellä kympillä ja useita möin 75 eurolla, odottaen, että kohta niitä saa taas viidelläkympillä. Sitten alankin taas odottamaan hetkeä jolloin ne ovat taas satasen arvoisia ja valmiita taas myytäväksi. Siinä joku ropo jää tilille voittoina. Nämä ovat nyt parhaita veivauksen aikoja. Tärkeintä on se, ettei "rakastu" osakkeeseen, vaan sen voi myydä helposti. Aktiivisen sijoittajan pitää muistaa, että ei ole hyviä osakkeita, vaan ainoastaan hyviä "työkaluja". Tänään tarvitsen jakoavainta, huomenna sahaa!

Jim717
27.03.2020, 22.10
Toki kasvuyhtiöissä voidaan päästä parempaan tuottoon kriisien jälkeisissä nousuissa, mutta se vaatii parempaa ennustajan palloa.

Sen näkee sitten, miten onnistuu. Lähinnä siksi teknologiayritykset kiinnostavat, että softa-alalla on tullut koko ikä oltua (arkkitehti, CTO...). Softaa tarvitaan aina vain enenevässä määrin. Perinteiset yrityksetkin muuttuvat enemmän sw-firmoiksi. Varsinkin nyt koronan aikana erilaiset pilvi-/etätyöpalvelut yleistyvät. Toki jo ennen koronaa Skype, Teams, Slack jne käyttö kasvoi.
USA:ssa yrittäjyys on kunniassa ja työttömyys voi ajaa verkkokauppojen perustamiseen. Noita pilvipalveluja on jonkin verran.
Toisaalta verkkokauppa vaatii verkkomaksamisen sekä tunnistautumisen (vahvatunnistus/2FA lisääntyy myös USA:ssa)

Lisäksi ennakoin AI/ML:n kasvua, koska sitä on tullut itsekin tehtyä ja ymmärrän hyödyt. Tietoa on paljon (BigData), mutta sitä ei vielä täysitehoisesti analysoida. Neuroverkot ovat kätevä työkalu ja yleistyvät muiden ML-algoritmien kustannuksella.

Lisäksi uusiutuvaan energiaan panostan ja osin terveydenhuoltoon. Näissäkin on nykyisin softan määrä kasvaa
Noin 40 etukäteen poimimaani yritystä nousivat viimeisen viikon aikana 20-30 %. Suuria voittoja en vielä itse ole tehnyt mutta en ole tappiollakaan. Oletin niin vahvasti, että tulee Bull trap, joten en isoja rahoja pohjalla sijoittanut. Lisäilen pikkuhijaa

Laroute
27.03.2020, 22.31
^ Sinulla on hienoa tuo ammatillinen ymmärrys ja se helpottaa "poimimista". Itselläni rajallinen ymmärrys (nolla, ilman ykköstä) softista. Ymmärrän kyllä niiden tärkeyden kaikessa ympärillämme, mutta minulla ei ole pienintäkään pätevyyttä arvioida alan yhtiöitä, koska lähes kaikki ovat alojensa kasvuyhtiöitä tai niihin ostettavia kilpailijoita, jotka usein haudataan ostajayhtiön sisälle, jopa ne lopettaen, koska kilpaileva teknologia.

Nykyisestä energiasta ja tulevaisuuden energiasta luulen ymmärtäväni enemmän. Vety kiinnostaa minua suuresti ja olen sillä sektorilla omasta mielestäni kohtuullisesti osunut kohdalleen jo vuosia. Toki lukuisia muitakin minulle kohtuullisesti ymmärrettäviä aloja seuraan ja pyrin osallstumaan niihin.

Jim717
27.03.2020, 22.52
^ Jep, on muutamia isojakin käytössä olevia tuotteita, joiden suunnittelusta olen vastannut, joten siksi kokemus auttaa ymmärtämään aika tarkkaan, mitä eri yritykset tekevät. Vielä manageriaikoina koodailen ja suoritin joitakin pilvisertifikaatteja.

Tuossa "Autoilun tulevaisuus" säikeessä keskustellaan autonomisista ajoneuvoista. Itsellä myös hieman kokemusta. Nämä innostavat sijoittamaan myös sähköisiin autonomisiin lentolaitteisiin. Näissä on tuotteita, joita ollaa otamassa tuotantokäyttöön siellä täällä. Toki nämä ovat riskisijoituksia ja hyvin pieni määrä sijoituspääomasta tällaiseen ja jos nousee, voi sijoitusta lisätä

Laroute
13.04.2020, 23.40
Noh? Lähentyikö muilla tavoite-eläkeikä näiden hienojen tapahtumien johdosta? Itselläni se ei lähentynyt, koska en määritellyt sitä muuten kuin iällisesti. Upeeta on kyllä ollut pörssissä! En tiedä mihin kiitoksen laittaa!

Ari H
14.04.2020, 11.35
^ Vaikea sanoa, miten käy eläkeputken tai muutetaan eläkeputkea. Se on yksi virstanpylväs.

29er
15.04.2020, 13.02
Noh? Lähentyikö muilla tavoite-eläkeikä näiden hienojen tapahtumien johdosta?

En tiedä. Eläkevakuutuksen tilannetta en ole tsekannut "näinä poikkeuksellisina aikoina" sillä siihen en itse oikein voi vaikuttaa. Sen "takaisinmaksu" alkaa vasta useiden vuosien päästä, joten tilanne ehtii muuttua vielä. Uskoisin kuitenkin että "potti" pieneni tuhansia Euroja.

Henkilökohtaisessa hallinnassa oleva salkku oli onneksi pitkälti "käteisenä" kun myin talven aikana suurimman osan pois. Pohjilta tein pari hankintaa. Nyt en tiedä miten jatkan; ehkä katselen vielä pari kuukautta että mihin tämä homma johtaa. Jatkan sitten säännöllisiä ostoja.

Ari H
15.04.2020, 15.34
^ En ole myynyt; olen jatkanut ostoja entiseen tapaan entisillä summilla ja jaksotuksella.

MRe
15.04.2020, 16.04
^Sama strategia. En ole myynyt mitään, jatkanut kohdennettuja ostoja.

Tulevaisuudessa tämä syvä kyykky tekee kyllä mielenkiintoista salkun arvolle, kun jonkun osakkeen keskihinta ensin myydessä nousee ja sitten yht'äkkiä romahtaa. Toisaalta jos näitä pitää vielä sen 10 vuotta, niin asiahan on ratkaistu.

The flying Chocobo
15.04.2020, 16.06
Minäkään en ole myyskennellyt. Koko ajan on kuitenkin ollut salkku plussalla, joskin aika niukalla ehti käväistä ja arvo tietysti ihan toista luokkaa kuin tammikuussa. Hiukan ostellut ehkä pikkasen normaalia aktiivisemmin, pienemmissä erissä. Taitaa olla kuoppaa tulossa vielä kunhan eri maat ilmoittavat taantumansa syvyydestä.

IHD
15.04.2020, 16.24
Osakesäästäjänä mitään en myynyt ja ostin lisää (normaalia enemmän ja hajauttamalla) kuitenkin pikkuisen liian aikaisin, jotta olisin ostanut kaikista otollisimmalla hetkellä näin lähihistorian valossa (
tulevaisuudestahan ei tietenkään mitään tiedä :rolleyes:). Laskun aikana salkun huipuista lähti paljon, eräissä pahveissa yli 30 % joten saanee odotella melko pitkäänkin ennenkuin ollaan entisissä
(yliarvostetuissa?) lukemissa. Alkoivat osakkeet tosin ollakin niin kalliita ettei oikein ostettavaa aiemmin löytynyt...

MRe
15.04.2020, 16.26
Kyllä mulla pokka kestää sanoa, että 30% kyykky tuli salkun arvoon. Mut sehän on vaan numero, niin kuin ikäkin :D

Jim717
15.04.2020, 16.27
Ihan hyvin on myös salkku plussalla. Strategiaa olen muuttanut ajan saatossa ja lopulta tarkoitus on saada tuottoa pidemmällä kuin 1 vuoden säteellä.

Edit: nyt alkaa tulla kiinnostavaa makrodataa sekä yritysten Q1 tuloksia varsinkin USA:sta. Saa nähdä miten vaikuttavat kursseihin. Nythän S&P500 arvostus on jo tammikuun tasolla (oletuksena 10 % tulospudotus) ja onkin pohdittu useassa artikkelissa, että osakemarkkinat eivät nyt katso puolen vuoden tai vuoden päähän vaan pitkälle vuoteen 2021.
Arvostukset saavat nousta, kun ajatellaan keskupankkien rahan painamisen auttavan yrityksiä selviämään tämän vuoden. Jos ihan surkeaa dataa tulee, niin ehkä hieman lasketaan. Itsellä on salkussa yrityksiä, jotka eivät pitäisi älyttömästi laskea

Cabron
16.04.2020, 09.41
Mielenkiintoista, että ollaan esim. Eurostoxxissa samoilla tasoilla kuin joulukuussa 2018 ja kun miettii mitä silloin tapahtui vrs. nyt, niiiiiiiiiiin ihan ei ymmärrä... ?!?

MRe
16.04.2020, 11.34
Edit: nyt alkaa tulla kiinnostavaa makrodataa sekä yritysten Q1 tuloksia varsinkin USA:sta. Saa nähdä miten vaikuttavat kursseihin. Nythän S&P500 arvostus on jo tammikuun tasolla (oletuksena 10 % tulospudotus) ja onkin pohdittu useassa artikkelissa, että osakemarkkinat eivät nyt katso puolen vuoden tai vuoden päähän vaan pitkälle vuoteen 2021.
Arvostukset saavat nousta, kun ajatellaan keskupankkien rahan painamisen auttavan yrityksiä selviämään tämän vuoden. Jos ihan surkeaa dataa tulee, niin ehkä hieman lasketaan. Itsellä on salkussa yrityksiä, jotka eivät pitäisi älyttömästi laskea
Voin olla väärässäkin, mutta luulen että nyt katsotaan yritysten Q1-tuloksia hiukka eri laseilla kuin normaalisti. Kaikki on aika lailla samassa veneessä eikä yksittäinen tuloksen heikkeneminen vaikuta niin paljon kuin aiemmin olisi vaikuttanut. Samalla katsotaan että millä firmoilla on fundamentit kunnossa ja rahaa kassassa. Jos liiketoiminta on vakaalla pohjalla ja kassassa rahaa joksikin aikaa, niin ei syytä hötkyilyyn. Kauankohan Teslalla kassa kestää?

Mut joo, kymmenen pinnaa on salkku miinuksella tällä hetkellä. Ei aihetta paniikkiin. Just UPM:kin muisti köyhää :D

pulmark
16.04.2020, 11.41
^ Teslan kurssi aikamoista vuoristorataa. Jossain vaiheessa vuoden alkupuolella kävi yli 900, sitten tippui 360 ja nyt taas yli 700. En koskisi pitkällä tikullakaan. Kiinan tehdas pyörimässä ja vissiin tilauksia on sinne tullut.

Helsingin pörssin suhteen odottelen toista notkahdusta. Eiköhän se jossain vaiheessa vielä tule.

PS. Pahiten Koronasta kärsineet maat Euroopassa, Italia ja Espanja, ovat kaiken lisäksi velkakriisissä eikä niillä olisi oikein varaa elvyttää. Italian valtionvelan ennustetaan nousevan 200% BKT:sta lähivuosien aikana. Sijoittajien ja instituutioiden luottamusta kyllä koetellaan tulevaisuudessa kovasti varsinkin suhteessa Italiaan.

Hyötypolkija
20.04.2020, 16.44
Unohtakaa kuulkaas kaiken maailman höpö-höpö osakkeet. Ei ne arvo-osuudet ole oikeasti mitään kuin bittien keikuttelua. Nyt kerätään kolehti ja lähdetään ostamaan wanha tankkeri jostain kaukoidän rannikolta. Sitten pelastetaan Texasin pojat pinteestä, kun ei ole paikkaa, mihin öljyn säilövät. Hillotaan täyttä tankkeria jossain (ei Somalian rannikolla) muutama vuosi ja palataan asiaan. Siinä olisi sijoittamisen mallia :D

Eli joo, öljy ois tänään ainakin halapaa. Kolmannes lähti yhdessä yössä tynnyrin hinnasta pois. Kyllä on öljyfirmoilla tekemistä, jos meinaavat voittoa tahkota ilmaisilla tuotteilla.
Mutta osakkeiden hinnoissahan pokka vielä pitää. Paino sanalla vielä.

Jim717
20.04.2020, 17.28
^ USA:n öljyn tuottajilla on ongelmia, koska liuskekiviöljyn breakeven taitaa olla +-60-50 dollarin paikkeilla. Lähi-idässä tuottetun öljyn breakeven taitaa olla +-20 dollaria tynnyri.
Toki kanadan öljyhiekan jalostus on vielä kalliimpaa

Mahdolliset konkurssit USA:n öljyntuottajissa näkyvät varmasti osakkeiden hintojen kehityksessä

Luumunen
20.04.2020, 17.58
Joo, saa nähdä kumpaan suuntaan kurssit lähtee liikkumaan kun öljyn hinta laskee. Nyt on kurssit viime päivinä nousseet kohisten vähän luonnonlakien vastaisesti vaikka edessä on taantumaa, irtisanomisia, konkurssia joka puolella. Pitäisikö pitää ne ostohousut jalassa vai laittaa kaappiin odottamaan toista romahdusta.

Jim717
20.04.2020, 18.20
Markkinoilla taitaa olla ajatus se, että keskuspankkien rahanpainamisen kautta yritykset saavat rahoituksen tämän joidenkin kuukausien taantuman yli ja nyt hinnoitellaan kurssit sen mukaan, mikä on tilanne runsaan vuoden päästä. Varsinainen arvostus on S&P500:ssa jo suurempi kuin tammikuussa

USA:ssa työttömyys kuten suomessa on toistaiseksi lomautuksia ja oletetaan, että nämä voivat jatkaa töissä kesän jälkeen.

Konkursseja ei ole suomessa eikä käsittääkseni vielä USA:ssa valtavasti syntynyt. Johtunee juuri siitä, että yrityslainoja on tarjolla.
EKP:n tuessa, joka virtaa suomen pankin kautta yrityksille on varattu paljon takauksiin eli heikotkin yritykset saavat lainaa.

Itselläni osakepaino on vielä alle 50 %. Mutta ei se osakesijoittaminen pitänyt helppoa ollakaan eli sellaista, että ostaa paljon osakkeita pohjalla ja tulee rikkaaksi. Pohjaa on vaikea tunnistaa :)

Concorde
20.04.2020, 23.19
Nyt kerätään kolehti ja lähdetään ostamaan wanha tankkeri jostain kaukoidän rannikolta. Sitten pelastetaan Texasin pojat pinteestä, kun ei ole paikkaa, mihin öljyn säilövät.

Joo, -37 taalaa barrelilta olis ihan kelpo hinta. Isoimmat tankkerit lienevät noin 2 miljoonaa barrelia, joten jos vaan viitsis hakea, niin täyden tankkerin kaverina sais 75 miljoonaa taalaa rahaa vaivanpalkaksi...

https://www.hs.fi/talous/art-2000006481358.html

pulmark
21.04.2020, 00.23
Inderesin vieraileva analyytikko päivittelee mm. öljyn hinnan romahtamista negatiiviseksi:

https://www.inderes.fi/fi/artikkeli/vieraileva-analyytikko-tumma-karnevaali

Osakemarkkinoita ei öljyn hinnan romahtaminen ainakaan vielä hetkauttanut eikä USA:n karmea työttömien ja lomautettujen määrän kasvu. Öljyn vastaanottamisesta siis maksetaan nyt rahaa. Tätä varten vissiin kannatti jonottaa niitä ämpäreitä :-) Ei muuten kannata enää naureskella niille ämpäreiden jonottajille !

Coasting
22.04.2020, 10.19
Nyt jos koskaan pitäisi laittaa tiet kuntoon. Asfaltti on halpaa tuolla öljyn hinnalla.

MRe
29.04.2020, 15.43
Nordnet näköjään muutti ETF-kuukausisäästämisen maksulliseksi. Tällä hetkellä maksu on 2.5 EUR/kk niiltä kuukausilta kun käydään kauppaa. Tokihan kuukausisäätämisen voi laittaa välillä jäähylle ja vaikka ostaa vain kvartaaleittain, tms. jolloin pääsee pienemmillä kuluilla, mutta lyöhän se vähän kuukausisäästämistä korville.

---
Nyt on hyvä hetki kertoa oma näkemyksensä Nokiasta ennen huomista osavuosikatsausta. Mun avaus on, että Nokia ilmoittaa sadan miljardin tilaussalkusta ja ylimääräisestä 5 EUR osingosta. Toinen mahdollisuus, että todetaan homman olevan liian hapokasta ja pannaan ovet säppiin. Tai jotain siltä väliltä...

Jim717
30.04.2020, 15.15
Itsellä salkku on ihan hyvin kasvanut. Olen varautunut suojaamaan salkkua bear-tuotteilla, koska yrityksiä salkussa on n. 40. (n. 30 % suomalaisia) enkä niitä ala myymään.
Toistaiseksi salkkuni yritykset ovat ilmoittaneet positiivisen Q1-tuloksen, mutta Q2 on se pahin.

Salkussa on lähinnä yrityksiä, joilla on vahva tase. On muutamia softa-alalta, jotka ovat kasvavia, mutta joiden uskon kokemukseeni perustuen kasvavan jatkossa.
Kansan suosikkiosakkeita on vähän. Osakkeet on poimittu muilla keinoilla

Mutta katsotaan nyt. Jänniä aikoja on ollut