PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vaihteistovikaa - Pätkii paineen alla



HessuJopo
07.01.2020, 14.41
Voi olla että asiasta on ennenkin keskusteltu mutten ainakaan sanoilla joilla itse ongelmaa kuvailisin tuntunut löytävän mitään. Lähimpänä tuntui olevan tämä (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41914-Vaihteet-hyppii-ja-polkimet-ly%F6-tyhj%E4%E4) mutta ei kuitenkaan mielestäni täysin samaa ongelmaa ollut.
Elikkä sitten ongelmaan:
5-vaihteella polkeminen pätkii kun oikein polkaisee (lähtee valoista tai vastaavaa). Ei tee millään muulla vaihteella samaa, vaan vaihteet toimivat moitteettomasti. Oikuttelevakin vaihde toimii ja pysyy päällä kun vain on päässyt vauhtiin ja rauhallisesti rullailee menemään.
Vaihteet menee tässä seitsemän vaihteisessa pyörässä siis muuten kohtuu hyvin silmään pienen kiristyksen jälkeen (pyörä siis ollut tovin käytössä). Mutta kun ongelma ei poistunutkaan niin rupesin epäilemään että vika johtuu jostain muusta, ja kun se johtuukin jostain muusta niin en osaa sanoa mistä.
Vinkkejä otetaan vastaan ja arvauksia pystyykö vian hoitamaan kotikonstein.

maalinni
07.01.2020, 14.49
Kulunut ratas ja ketju. Hyppääkö rattaan yli vai toiselle rattaalle?

HessuJopo
07.01.2020, 15.07
Siis ei hyppää eri vaihteille vaan pysyy siinä viidennellä vaihteella ja polkaisee lyhyesti tyhjää. Jos pitkään junttaa kovempaa painetta niin jytkii useamman kerran putkeen.

maalinni
07.01.2020, 15.27
Sitten veikkaisin, että se ratas on kulunut. Ajatko sillä eniten?

Tässä tapauksessa vaihtoon menee takarattaat ja ketju. Helppo vaihtaa itse, tosin tarvitsee erikoistyökaluja.

maalinni
07.01.2020, 15.28
Tarvitsen nämä työkalut:

https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyoran-huolto/pyoratyokalut/hammasratasavain-2000038272

JA

https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyoran-huolto/pyoratyokalut/kasettipakan-asennustyokalu-2000023874

TAI

https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyoran-huolto/pyoratyokalut/kierrepakan-irrotustyokalu-2000023873

JA

https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyoran-huolto/pyoratyokalut/ketjun-katkaisija-2000038268

Noita pakan irroitushylsyjä on monenlaisia, vaikea sanoa näkemättä mikä on oikea.

maalinni
07.01.2020, 15.49
Varmaan myös paikallinen pyöräliike voi avata sen jopa ilmaiseksi, kiinnittämiseen sitä ei tarvitse. Itselle kävi näin xxl:n ihmeen kanssa vaikka oli Shimanon kasettipakka, mistään ei löytynyt sopivaa hylsyä. Paikallinen liike avasi, mutta hekin päivitteli että olipas harvinainen.

Kanuuna
07.01.2020, 23.09
Joko ketju ja pakka kulahtanut tai vaparin kynnet ei palaudu.

maalinni
08.01.2020, 08.13
Vaparin kynnet oireilisi kaikilla rattailla.

TERU
08.01.2020, 08.37
Todennäköisin syin epäily pakan ja ketjun kuluneisuus, harvaportaisen pakan yksille rattaille kohdistuu paljon ajoa.
Pakka, ketju ja ehkä kammerattaiden vaihto, samalla voi tarkkailla välitysten sopivuutta ajoon.

-jamo-
08.01.2020, 08.44
Heitä se fillari selälleen ja pyörittele polkimia. Hissuksiin siirtelet vaihdevipua ja tarkkailet huolellisesti miten vaihtaja liikkuu ja miten ketju kulkee rattailla. Onko ketju keskellä ratasta vai kulkeeko vähän sivussa? Onko ketju kovasti kuluneen oloinen eikä kulje ihan rattaan hampaiden suvimmässä kohdassa? Takerteleeko vaihtajan liike kun hitaasti siirrät vaihteelta toiselle? Kantsii ihan rauhassa tutkia vaihtajan toimintaa niin voi saada jonkinlaisen käsityksen vian syystä. Ehkä vaijeri on snadisti rispaantunut siten, että juuri 5-vaihteella se vähän takertelee.

Kun tyhjänpolkaisutuntemus tulee niin onko se ralahtava, ikäänkuin ketju ei pyörittäisi ratasta vaan liukuisi rattaan päällä vai ihan vain tyhjän polkaisu? Jälkimmäisessä tapauksessa luultavasti vapaarattaan kynnet jumittaa ja vapaaratas vaatisi puhdistamista. Jos ralahdus tuntuu niin sitten vikaa voi etsiä 5-rattaasta tai vaihteista (vaihtaja, vaijeri+kuori, vipu).

Ota kuvia ja postaa palstalle.

Kanuuna
08.01.2020, 10.29
Vaparin kynnet oireilisi kaikilla rattailla.

Totta!

harald
08.01.2020, 13.35
Napavaihde?

Fuuga
09.01.2020, 01.47
Todennäköisin syin epäily pakan ja ketjun kuluneisuus, harvaportaisen pakan yksille rattaille kohdistuu paljon ajoa.
Pakka, ketju ja ehkä kammerattaiden vaihto, samalla voi tarkkailla välitysten sopivuutta ajoon.

Ja useimmiten niitä keskimmäisiä käytetään eniten (7-lovisen vaihteiston 5. vaihde) ja kuluvatkin nopeiten.

HessuJopo
09.01.2020, 10.57
Heitä se fillari selälleen ja pyörittele polkimia. Hissuksiin siirtelet vaihdevipua ja tarkkailet huolellisesti miten vaihtaja liikkuu ja miten ketju kulkee rattailla. Onko ketju keskellä ratasta vai kulkeeko vähän sivussa? Onko ketju kovasti kuluneen oloinen eikä kulje ihan rattaan hampaiden suvimmässä kohdassa? Takerteleeko vaihtajan liike kun hitaasti siirrät vaihteelta toiselle? Kantsii ihan rauhassa tutkia vaihtajan toimintaa niin voi saada jonkinlaisen käsityksen vian syystä. Ehkä vaijeri on snadisti rispaantunut siten, että juuri 5-vaihteella se vähän takertelee.

Tätä teinkin tuossa ennen tänne postausta ja oli olevinaan ettei mitään vikaa ollut, vaihteet meni napakasti silmään eikä mitään ihmeempiä ilmennyt ennen kuin ajossa.


Kun tyhjänpolkaisutuntemus tulee niin onko se ralahtava, ikäänkuin ketju ei pyörittäisi ratasta vaan liukuisi rattaan päällä vai ihan vain tyhjän polkaisu? Jälkimmäisessä tapauksessa luultavasti vapaarattaan kynnet jumittaa ja vapaaratas vaatisi puhdistamista.

Enemmän kuin tyhjän polkaisu, mutta maalinni tuolla totesi että pitäisi silloin oireilla joka vaihteella?

Ketjut on vaihdettu juuri ja jahka keksin miten kuvia lisätään (edit. pienennetään) niin mielestäni ei turhan kuluneen oloisia ole.
https://imagizer.imageshack.com/img924/7745/nEGc3x.jpg

TERU
09.01.2020, 11.21
Juuri tuo viitosen ratas sen verran kuluneelta näytää, että ei uutta ketjua siedä, vanhalla toimisi edelleen. Paljon ajoa kohdistunut yhdelle rattaalle.

-jamo-
09.01.2020, 13.05
Vaihda uusi pakka, se ei paljoa maksa ja samalla vaivalla kantsii funtsia josko harjoittelisi myös vapaarattaan aukaisun ja puhdistamisen.

HessuJopo
09.01.2020, 14.31
Asia tällä pihvi! En olisi näin kokemattomana arvioinut sitä vielä kauhean kuluneeksi, joten suuret kiitokset avuista. Tähän pyörään onkin mukava harjoitella kun ei ole omassa vaan paremman puoliskon käytössä!

Jani Mahonen
16.01.2020, 09.28
Asia tällä pihvi! En olisi näin kokemattomana arvioinut sitä vielä kauhean kuluneeksi, joten suuret kiitokset avuista. Tähän pyörään onkin mukava harjoitella kun ei ole omassa vaan paremman puoliskon käytössä!

Kun katsoo tuota viidettä ratasta, niin hammastuksen aallonpohja on aika pitkä ja tasainen, kun sen pitäisi olla ihan pyöreä. Mutta ei ihme jos se näyttää hyvältä sillä jos ei ole vertailukohtaa vieressä niin harjaantumaton silmä ei erota kulunutta ja uutta ratasta toisistaan. Jos laittaa vanhan ja uuden rattaan vierekkäin niin sitten näkee kyllä eron.

Mulla on kotikoneella jossain kuva vanhasta ja uudesta, pitäisikin joskus kirjoittaa pieni juttu aiheesta niin saisi sen kuvan näkyviin.

pätkä
17.01.2020, 13.13
Pakan kuluneisuutta voi tastata myös niin, että painaa jarrua ja kampea samaan aikaan ja katsoo yrittääkö ketju nousta pois rattaalta.

Moska
17.01.2020, 13.18
Lisäksi tuosta vitosesta huomaa että hampaiden pinta on levinnyt kohdasta mihin ketju painaa vedossa. Kynnellä tai sormella sen huomaa helposti.

maalinni
17.01.2020, 14.21
Tainnu Hessujopo vetää superpähkinöitä, kun rattaat vääntyy alta.

oppes
21.01.2020, 19.26
Ei varmaan liity tähän tapaukseen, mutta omassa sähköprojektissa (White 6 FatPro takatuupparilla) on edessä SRAMin NX-sarjan (1*12) ratas. Takana taas on on herra ties minkä valmistajan 9v kierrepakka. Piti tietty projektissa hankkia 9v-takavaihtaja ja indeksoija. Olen käyttänyt 9v-Shimpan ketjua ja AINA vaihtaessani uuteen ketjuun menee ensimmäiset pari sataa kilometriä "pompotellessa". Tuolla eturattaalla ei ole ajettu kuin vajaat 2000km (ja sähköprojektin alussa <1000km). Takapakka vaihdettiin takuuseen kun kuvittelin hyppimisen johtuvan siitä. Eli ketju tuossa vempeleessä vaatii parin sadan kilometrin sisäänajon (=sopeutumisen tuohon rataskombinaatioon). Pyörällä (eturattaalla) siis on ajeltu alle 2000km mutta hankin tuohon tietty 1000km kohdalla 9v ketjut (2*) takarattaan vaihtumisen vuoksi. Eli ilmeisesti jotkut 9v-takapakat vaan eivät ole yhteensopivia kaikkien 9v-ketjujen kanssa - ainakaan ilman pientä sopeutumista/sisäänajoa. Tää varmaan kaikille muille oli itsestään selvää mutta minä tuon nyt kantapään (paras opettaja) kautta opettelin. Mutta nuo pari sarjaa Shimpan ketjuja toimivat parin satasen sisäänajon jälkeen moitteetta.