Näytä tavallinen näkymä : Rengas ei lähde vanteelta!
puumangeri
05.01.2020, 18.32
Aloin vaihtamaan vaimon 2019 Felt Dispatch 7/80 fillariin ISP:t tilalle kun alkaa olla jo niin liukasta, mutta eipäs onnistunutkaan. Pyörä on linkin kaltainen ja alkuperäisillä osilla.
Tyres - Schwalbe Smart Sam K-guard, 27.5 x 2.25" Front
Schwalbe Smart Sam K-guard, 27.5 x 2.25" Rear
Rims - Double wall, tubeless ready, 24mm inner width
https://www.cyclesolutions.co.uk/1239/products/felt-dispatch-780-275-inch-2019-hardtail-mountain-bike--matt-retina.aspx
Rengas ei liiku pätkääkään vanteelta mihinkään suuntaan vaikka rengas on tyhjä. Ihan kuin olisi liimattu kiinni vanteelle, ei liiku milliäkään vaikka puoli tuntia ähelsin kaikin voimin eturengasta irti. Tubelesseistä minulla ei ole mitään kokemusta, mutta tubeless ready vanteita on ollut monessa pyörässä. Liimautuuko ne tubelessit jotenkin kiinni vanteisiin reunoilta? Ei kait tämän tasoisessa pyörässä ole tubelessia tehtaalta tullessaan? Ei ainakaan speksien mukaan mielestäni siihen viittaa.
Kiitos jo etukäteen avusta.
Hiustenkuivaajalla tai kuumailmapuhaltimella lämmität niin pitäisi irrota.
puumangeri
05.01.2020, 18.58
Hiustenkuivaajalla tai kuumailmapuhaltimella lämmität niin pitäisi irrota.
Ei mitään vaikutusta asiaan... Kuumailmapuhaltimella kuumensin vanteen reunaa niin paljon, että jos enemmän olisin kuumentanut menee renkaat jo pilalle. Rengas ei edelleenkään irtoa vanteen reunalta lainkaan, ei mistään kohtaa rengasta.
Aseta kiekko makaamaan lattialle ja astu varovasti renkaan reunaa vasten mahdollisimman lähelle vannetta. Pitäisi irrota.
puumangeri
05.01.2020, 19.36
Aseta kiekko makaamaan lattialle ja astu varovasti renkaan reunaa vasten mahdollisimman lähelle vannetta. Pitäisi irrota.
Kokeilin. Varovaisesti astuminen ei auttanut. Ei myöskään koko 70 kg painolla seisominen. Kiinni on ja pysyy.
Seuraava asia mitä kokeilen on kiekon vieminen liikkeeseen ja saavat vaihtaa renkaat siellä. Olen yllättynyt jos kyseessä ei ole käytännönpila ja rengasta ei ole liimattu epoksilla vanteelle kiinni! Vaikuttaa siltä, että vanne joko menee rikki tai kumi repeytyy prosessissa rikki ennen kuin irtoaa vanteelta. Sen verran on nyt tullut tuota revittyä, väännettyä, kuumennettua ja poljettua.
Tubeless ready vanteisiin tarraa noi renkaat. Polkee vaan hylystä irti
Jos astut kengän korolla aivan vanteen viereistä niin kyllä sen pitäisi irrota. Kokeile vielä lankunpalallla jonka asetat renkaan päälle aivan vanteen vieressä ja astut siihen.
Ja kokeile vielä eri puolilta vannetta/rengasta.
Mulla oli joku setti todella tiukka ottaa pois, mutta lopulta lähti. Rengas tyhjänä, vanne melkein pystyyn lattialle Maton päälle. Kengän reuna kumin päälle aivan vanteen viereen, kengän pitää olla suht kova ja suorakulmainen. Sitten vaan lähtee kallistamaan vannetta itsestä poispäin ja jossain kohdin kumi irtosi hyllystä. Kai tälläkin menetelmällä saa kiekon rikki, mutta ei ainakaan vielä mennyt.
puumangeri
05.01.2020, 19.55
Kokeilin vielä vartin ajan saada eturengasta irti eri puolilta rengasta. Maihareiden kantapäällä painoin kumea niin läheltä vannetta kuin pääsin. Ei lähde. Vanerilevy kumen päälle vanteen lähelle ja seisoin vanerin päällä. Ei irtoa. Ja lopuksi toi Fat Boyn kikka. Kiinni pysyy!
Luojan kiitos kumi ei ole mennyt puhki kun kesällä tehtiin fillarireissuja! Laiha lohtu olisi ollut niistä paikkavehkeistä mitä tuli kannettua mukana.
Tämä menee nyt jo valituksen puolelle, mutta tällaisten asioiden vuoksi vihaan fillarointia harrastuksena ja hyvin pitkälti tällaisten asioiden vuoksi vaihdoin itse fillaroinnin vuosia sitten juoksuun. Alan harrastamaan fillarointia taas sitten kun kaupasta saa fillareita missä ei ole mitään liikkuvia osia ja laitteet tarvitsevat yhtä paljon huoltoa kuin lenkkitossut tai kahvakuula! :D
Lehtinen Juha
05.01.2020, 20.06
Samaisen Smart Samin kanssa tappelin pitkään ja kaikki yllämainitut keinot oli turhia. Lopulta lähti kun nitkutteli rengasraudalla vanteen reunan ja kumin välistä. Tossa renkaassa on tosi kova reuna, olisko jotain vaijeripunosta...
juhapoika
05.01.2020, 20.11
Sukkasillaan tallomalla kahdella jalalla koko painolla aivan kehän vierestä lähtee tiukkakin kumi. Sellaisetkin, mitkä eivät ole millään muulla tavalla irronneet.
jos ei kengät jalassa ja laudan avulla lähtenyt niin en ihan heti näkisi, että sukkasiltaankaan puheena oleva kumi irtoaisi.
Rengasraudat käytössä aloittajalla? Aloituspostauksessa ei mainittu.
Luulisi niillä lähtevän, kun laittaa renkaan ja vanteen väliin ja vääntää.
Itselläni myös uudemmassa pyörässä tubeles valmiit vanteet ja hämmästelin,
kuinka tiukat oli renkaat ottaa vanteelta ja uudet päällyskumit laittaa päälle.
puumangeri
05.01.2020, 20.41
Rengasraudat käytössä aloittajalla? Aloituspostauksessa ei mainittu.
Luulisi niillä lähtevän, kun laittaa renkaan ja vanteen väliin ja vääntää.
On tottakai rengasraudat. Useammat erilaiset. Ongelma on vain se, että rengas on niin tiukassa ettei ole mitään jakoa, että saisi sitä rengarautaa laitettua sinne renkaan ja vanteen väliin. Siis edes sitä kärkeä ei saa painettua sinne.
Tässä yhteydessä OT:
Miksi et veisi ammattilaiselle mieluummin kuin mahdollinen vaurio.
Voihan sinne varata ajan tekaistulla nimellä;)
puumangeri
05.01.2020, 20.44
Tässä yhteydessä OT:
Miksi et veisi ammattilaiselle mieluummin kuin mahdollinen vaurio.
Voihan sinne varata ajan tekaistulla nimellä;)
Kyllä, heti tiistaina vien...
On tottakai rengasraudat. Useammat erilaiset. Ongelma on vain se, että rengas on niin tiukassa ettei ole mitään jakoa, että saisi sitä rengarautaa laitettua sinne renkaan ja vanteen väliin. Siis edes sitä kärkeä ei saa painettua sinne.
Saisiko väliin mitään liukastetta, fairia tai jotain, joka auttaisi vähentämään kumin kitkaa.
Että saisi paremmin ujutettua rengasraudan vanteen ja kumin väliin.
Firlefanz
05.01.2020, 21.01
https://youtu.be/3Cs4y8K5hiU?t=80
Tässä videossa kaveri oli myöskin kokenut rengasraudan saamisen renkaan ja vanteen väliin mahdottomaksi. Suunnilleen 80 s kohdilta näkyy miten hän onnistuu ainakin tuon renkaan kanssa.
Periaate näyttäisi olevan jo mainittu seisominen renkaan päällä, tässä kuitenkin myös toisella puolella ja vääntäminen mahdollisimman leveällä otteella eli mahdollisimman monesta pinnasta kiinnipitäen.
Hyvällä tuurilla niksi voisi toimiakin?
tempokisu
05.01.2020, 21.25
:D näitä lukiessani muistuu mieleen kun joku ihmetteli miten muka olen hajottanu vanteen rengasraudoilla, meinasi siinä mennä peukalotkin hajalle ja kipeet ne on vieläkin....lohduttavaa että muillakin on sattunu kohdalle tiukasti vanteellaan pysyvät ulkokumit. Kaverini suihkautti sinne jotain silikonisprayta, ja kas - nyt saan renkaat pois vanteelta ihan omatoimisesti.
Minä sahasin poikani pyörän loppuun ajetusta renkaasta reunalangat poikki, niin että sain sen irti. Uuttakin rengasta sain taistella paikalleen, vaikka käytin Schwalben asennusnestettä. Vannekin on tosin melko loppuun jarruteltu, ja pitäisin mahdollisena, että vanteen mahdollinen kierous voi lisätä renkaan tiukkuutta. Uusi vanne on tarkoitus hankkia ja puolata piakkoin, sillä tiedän, miten vaarallista on, jos vanteen reuna halkeaa (ja rengas räjähtää) kovassa vauhdissa.
Perus swalpe kumien ongelmia. Suosittelen kokeilemaan muita merkkejä välillä jos haluaa helpommalla päästä.
On todella tiukassa, kun ei näillä ehdotetuilla ohjeilla irtoa, tuo videokin oli hyvä kuten kaikki muutkin ehdotetut. Ei koskaa ole näin tiukille joutunut, yksi keino tuli mieleen, siirtopihdeillä rengasta yhtäaikaa molemmilta puolilta puristaen, jotta se edes pieneltä osalta irtoaisi kehältä? Vannetta eikä rengastakaan pidä rikkoa, joten vaikka rättiä väliin suojana.
Max English
06.01.2020, 08.47
Luultavasti lähtee helpolla, kunhan vaan saat alulle. Saisko siihen vanteen ja kumin väliin jotain rengasrautaa kapeampaa varovasti ujutettua? Talttapäistä meisseliä tms.
Villetre
06.01.2020, 08.50
On todella tiukassa, kun ei näillä ehdotetuilla ohjeilla irtoa, tuo videokin oli hyvä kuten kaikki muutkin ehdotetut. Ei koskaa ole näin tiukille joutunut, yksi keino tuli mieleen, siirtopihdeillä rengasta yhtäaikaa molemmilta puolilta puristaen, jotta se edes pieneltä osalta irtoaisi kehältä? Vannetta eikä rengastakaan pidä rikkoa, joten vaikka rättiä väliin suojana.
Toimii hyvin esim sellaiset pellinkanttaus pihdit löytyy Bilteema/Motonet ,saa suorana että 90ast versiona
puumangeri
06.01.2020, 10.55
Videon tekniikkakaan ei auttanut. Selän terveyden vuoksi heilun 20kg kahvakuulalla joka päivä ja parin viikon välein 80kg painoilla n. 5x10 sarjoja maastavetoa. Lisäksi harrastan lajia missä joutuu välillä koko kropalla vetää täysillä. Nämä eväät ei näköjään riitä...
tempokisu
06.01.2020, 11.19
^ pari kertaa tullu mieleen että pskat mä leikkaan tän ja eiköhän sitten lähde. Oon joskus yrittäny myös talttapäistä meisseliä sinne "väliin" :D Saan yleensä "alulle" mutta ei liiku ei. Harvemmin lenkilläkään...tai en mä enää lenkeillä hengästy ellei tule joku pakkotempo-pätkä...hengästy mutta joskus toi renkaan vanteelta pois saanti hengästyttää. Voimaharjoittelua.
Tähän mennessä kaverin apu on aina auttanu, mutta ei ole kiva vaivata ja lähteä autoilemaan yhden renkaanvaihdon takia.
puumangeri
06.01.2020, 11.48
Kun noi jollain maailmantuhoterminaattorilaitteella lopulta lähtee vanteelta irti, niin tuleeko ne muka jatkossakin menemään noin tiukkaan kiinni?
Firlefanz
06.01.2020, 11.50
Jotkut ovat kehuneet "tire jack" -nimellä kulkevia rengastyökaluja. Kool Stop - ja M-Wave -merkkisiä löytyy. Mutta voi hyvinkin olla ettei kehujilla ole kokemusta yhtä hankalasta tai mahdottomasta rengas/vannekombinaatiosta.
PS Kun hakusanoissa on mukana "Smart Sam", tuloksista selviää että vaikeaa on ollut sen kanssa melko yleisesti. On käytetty ilmauksia kuten "kuin vanteeseen kiinni hitsattu". Kyseistä rengasta tuntematta voin vain ihmetellä mikä sen reunanauhan muotoilussa tms tekee siitä niin poikkeavan. Vai onko sittenkin niin että se vain sattuu olemaan yleinen ensiasennusrengas pyörissä joissa on tubelessvanteet (eli jollain toisellakin renkaalla tai toisellakin Schwalben renkaalla olisi ollut sama ongelma)?
Ruuvipenkkiin puristukseenihan vanteen reunojen vierestä niin luulisi irtoavan jommalta kummalta puolelta kun alkaa kiinni veivaamaan.
Firlefanz
06.01.2020, 12.05
:D näitä lukiessani muistuu mieleen kun joku ihmetteli miten muka olen hajottanu vanteen rengasraudoilla, meinasi siinä mennä peukalotkin hajalle ja kipeet ne on vieläkin....lohduttavaa että muillakin on sattunu kohdalle tiukasti vanteellaan pysyvät ulkokumit. Kaverini suihkautti sinne jotain silikonisprayta, ja kas - nyt saan renkaat pois vanteelta ihan omatoimisesti.
Se joku ihmettelee edelleenkin miten normaalikuntoisen alumiinivanteen hajottaa muovisella rengasraudalla. Kyllähän vanteen saa vääntymään kun käyttää jotain muuta työkalua (kuten linkkaamassani videossa tehtiin) ja huomattavasti suurempaa voimaa kuin normaalisti. Ymmärtääkseni se on yleensä muovinen työkalu, joka murtuu tai napsahtaa poikki - jos sen ylipäätään on saanut renkaan ja vanteen väliin.
Tiedän ja jopa tunnenkin fillaristeja joiden kohdalle, kuten sanoin, on sattunut tiukasti vanteelllaan pysyvät ulkokumit - mutta en edelleenkään tiedä ketään joka olisi rikkonut vanteensa muovisella työkalulla sitä normaalisti käyttäen.
Silikonispray auttaa varmasti asennuksessa ja kerran laitettuna se auttanee myös rengasta pois otettaessa - mutta tarkoititko että se voisi todella auttaa myös tämän ketjun avaajaa? Eli että suihke tunkeutuisi ulkopuolelta laitettuna renkaan ja vanteen väliin?
Jeesmies
06.01.2020, 13.29
https://i.imgur.com/rDLmuCz.png
Eräällä toisella foorumilla oli joku leikellyt renkaan rikki, mutta rengas on kiinni ja pysyy. Mahtaa olla vaikeampi tuon jälkeen irrottaa rengas.
Itellä oli sama ongelma, mutta föönin puutteessa lorotin kuumaa vettä renkaan seinämään. Muutaman yrityksen jälkeen videon tekniikalla rengas antoi periksi. Otin kuitenkin vanteen kehästä kiinni ja riuhdoin kaikin voimin, sillä en uskonut pinnojen kestävän. Nyt kun talvirengasta on saanut vähän väliä vaihdella on ne seuraavatkin irrotukset lähes yhtä tiukkoja, mutta joka kerta vähemmän tiukka.
Joskus tappelin Nobby Nic + Mavic XA35 yhdistelmän kanssa monta tuntia. Päälleastumisesta ei mitään apua. Sain irti kun laitoin vanteen pystyyn lattialle ja painoin molemmilla kämmenpohjilla kumia reunan yli kohti pyörän napaa. Tuollatavalla siihen väliin saa hetkellisesti vajaa millin raon kun koko painolla roikkuu päällä. Sitten kaveri ruikkii siihen avautuneeseen väliin liukastetta ja tätä kun toistaa vanteen eri kohtiin niin parintunnin vitutustauon jälkeen uudelleenkokeiltaessa lähti aika kivuttomasti. Ehkäpä tuo liukaste jotenkin absorboitui tarpeeksi kun parituntia odotteli? Kuiva kumi -> kapillaari-ilmiö?
Ainut paskempi homma oli ottaa tubelessteippi irti ja putsata vanne liukasteesta jota oli aikalailla vannenauhan ja vanteen välissä.
Jeesmies
06.01.2020, 16.09
^Eikös tosta pysty leikkaamaan suoraan alaspäin vanteeseen asti "poikki"? Varsinkin jos on taittuvakylkiset, ettei tossa mene rautalankaa.
Näytti yrittävän sitäkin, mutta ei juuri hyödytä. En tiedä onko renkaan tekstuuri sellainen, että rengasta täytettäessä mikroskooppisten imukuppien tavoin rengas tarraa kiinni vanteen seinämään. Melko taianomaiselta tuo tuntuu kun puukolla vääntäessä näin jo vähän vannenauhaa, mutta kiinnitys ei lähtenyt purkautumaan.
Sama juttu tuli koettua kanssa Ispejä tilalle vaihtaessa. Mulla onneksi kaikenlaista työkalua varastossa, ja pikapuristimet auttoi. Niissä puristuspinnoissa muovisuojat ja niillä sai renkaan reunan irti vanteesta. Perinteinen vinka toiminee vastaavasti.
Ihmettelin myös jossakin ketjussa, että onko SmartSamit liimattu vanteelle.
Se pikapuristin ei sama kuin tuo biltsun, vaan samanoloinenhttps://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/puristimet/pikapuristin-2000018448#
https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/20-836_xl_1.jpg
puumangeri
07.01.2020, 17.33
Vein kiekot liikkeeseen ja renkaat vaihdettu. Myyjä näytti miten otti renkaat pois: käytännössä rullasi renkaan vain käsissä pakeriksi ja painoi rengasta ulos vanteelta. Hyvin simppeli tekniikka, mutta sitä piti vissiin toistaa monta kertaa. Kertoi myös, että noi tosiaan on välillä erittäin tiukassa ja oli itsekin kokeillut välillä kaikkia mahdollisia tekniikoita irroittamiseen. Hyvä tietää ettei kyse ollut vain mun kädettömyydestä!
arctic biker
07.01.2020, 18.09
Hassu homma, kesemmällä kaverin pojan maasturiin (29) vaihdoin Smart Samien tilalle asfalttikelpoisammat päälikumit, joku halvemman hintaluokan Focus joten vanteet eivät mitkään tubelesskelpoisat varmasti ole.
Sen muistan että aika napakasti Samit istui muttei mitään sen ihmeempää taistelua ollut.
Firlefanz
07.01.2020, 20.39
Vein kiekot liikkeeseen ja renkaat vaihdettu. Myyjä näytti miten otti renkaat pois: käytännössä rullasi renkaan vain käsissä pakeriksi ja painoi rengasta ulos vanteelta. Hyvin simppeli tekniikka, mutta sitä piti vissiin toistaa monta kertaa. Kertoi myös, että noi tosiaan on välillä erittäin tiukassa ja oli itsekin kokeillut välillä kaikkia mahdollisia tekniikoita irroittamiseen. Hyvä tietää ettei kyse ollut vain mun kädettömyydestä!
Jos kukaan muu ei kehtaa - tai kaikki muut ovat välkympiä, mikä sekin on mahdollista - niin minä voin vapaaehtoisesti myöntää ettei ylläoleva kuvaus myyjän käyttämästä "simppelistä tekniikasta" avautunut minulle lainkaan.
Miten ja mihin suuntaan hän rullasi renkaan "paketiksi"? Miten ja mihin suuntaan hän painoi rengasta "ulos vanteelta"?
Miten hänen tekniikkansa erosi siitä mitä luullakseni tavallisesti käytetään, kun molemmilla käsillä puristetaan ja painellaan rengas vanteen keskelle, ensin toiselta ja sitten toiselta puolelta (ja sitten vedetään tai ehkä pikemminkin työnnetään rengas vanteelta pelkin käsin tai vaihtoehtoisesti otetaan rengasraudat normaalliin tapaan avuksi)?
Last but not least, minkä ihmeen ansiosta tekniikka tepsi? Miten renkaaseen vaikuttava voima oli suurempi tai oikeansuuntaisempi (ja siksi tehokkaampi) kuin tässäkin ketjussa esitetyillä keinoilla pystytään tuottamaan?
Mutta pääasia tietenkin että päästiin laittamaan uudet renkaat alle ja päästään taas ajamaan!
puumangeri
07.01.2020, 20.56
Miten ja mihin suuntaan hän rullasi renkaan "paketiksi"? Miten ja mihin suuntaan hän painoi rengasta "ulos vanteelta"?
Miten hänen tekniikkansa erosi siitä mitä luullakseni tavallisesti käytetään, kun molemmilla käsillä puristetaan ja painellaan rengas vanteen keskelle, ensin toiselta ja sitten toiselta puolelta (ja sitten vedetään tai ehkä pikemminkin työnnetään rengas vanteelta pelkin käsin tai vaihtoehtoisesti otetaan rengasraudat normaalliin tapaan avuksi)?
Last but not least, minkä ihmeen ansiosta tekniikka tepsi? Miten renkaaseen vaikuttava voima oli suurempi tai oikeansuuntaisempi (ja siksi tehokkaampi) kuin tässäkin ketjussa esitetyillä keinoilla pystytään tuottamaan?
Mutta pääasia tietenkin että päästiin laittamaan uudet renkaat alle ja päästään taas ajamaan!
Foorumilainen +€+ pari viestiä taaksepäin kuvaili paremmin tekniikan mikä mulle kerrottiin. Ilmeisesti vaati vain todella paljon voimaa. Toihan oli ensimmäinen tekniikka mitä itsekin kokeilin, mutta en ilmeisesti puskenut rengasta kaikin mahdollisin voimin. Myyjä kertoi aikoinaan kokeilleen myös kaikkia kumen päällä seisomisia jne. mitä tässäkin ketjussa käyty läpi, mutta ylläolevan totesi olevan toimivin.
Vein kiekot liikkeeseen ja renkaat vaihdettu. Myyjä näytti miten otti renkaat pois: käytännössä rullasi renkaan vain käsissä pakeriksi ja painoi rengasta ulos vanteelta. Hyvin simppeli tekniikka, mutta sitä piti vissiin toistaa monta kertaa. Kertoi myös, että noi tosiaan on välillä erittäin tiukassa ja oli itsekin kokeillut välillä kaikkia mahdollisia tekniikoita irroittamiseen. Hyvä tietää ettei kyse ollut vain mun kädettömyydestä!
Paljonko velotti ?
Firlefanz
07.01.2020, 21.36
Eli oleellisin vaihe oli ilmeisestikin tämä "laitoin vanteen pystyyn lattialle ja painoin molemmilla kämmenpohjilla kumia reunan yli kohti pyörän napaa."
Tuolla laillahan me maantiemiehet olemme tottuneet nostamaan renkaan vanteelta ilman rengasmuoveja. Kiekko voi tällöin olla myös vaakatasossa eli sitä painetaan vatsaa vasten. (Tosin on myönnettävä ettei menetelmä ole riittävän tehokas läheskään kaikissa tapauksissa...)
Tässä siis myyjä teki noin useammasta kohdasta ja sai sillä keinoin sen "hitsatun" tai "liimatun" vannenauhan solahtamaan ulos ensin yhdestä kohtaa ja sitten pitemmältä matkalta - minkä jälkeen renkaan nostaminen vanteelta saattoikin olla hämmästyttävän helppoa (tai ainakin helponnäköistä).
Muistiin ja testaamisen ja harjoittelun aiheeksi itsellekin!
Tuli tässä vaan mieleen, että eihän jäsen puumangeri vaan koittanut ottaa rengasta suoraan vanteelta pois ennen kuin tiputti renkaan reunavajjerin vanteen keskiuraan? Se on meinaten mahroton tehtävä se.
Joo ja peesailen Firlefanzia tässä, että ihan kuulostaa peruskonsteilta tommosella tekniikalla renkaan irrotukset. Ja on niitä semmosiakin renkaita, joita ei vaan käsivoimin saa tippumaan ”hyllyltä”.
Random kuva googlesta. Suurinpiirtein näin mutta kämmenet toisellapuolella ja kämmenselät itseenpäin. Tarttuu kiinni ja roikkuu koko painolla tuossa.
Tässä kuvassa tosin toinen reuna jo irti mutta periaate näkyy jotenkuten.
https://cdn-cyclingtips.pressidium.com/wp-content/uploads/2017/11/installing-removing-impossible-cycling-tyre-technique-cyclingtips-4.jpg
puumangeri
08.01.2020, 08.21
Paljonko velotti ?
Olisi vissiin ollut 15e, mutta sain ilmaiseksi kun fillari ja renkaat vastikään ostettu liikkeestä. Pysyn asiakkaana jatkossakin!
Firlefanz
08.01.2020, 10.16
Random kuva googlesta.
Koko kuvasarja (ja sanallinen juttukin): https://cyclingtips.com/2017/12/tips-for-installing-removing-impossibly-tight-tyres/
Suurinpiirtein näin mutta kämmenet toisellapuolella ja kämmenselät itseenpäin. Tarttuu kiinni ja roikkuu koko painolla tuossa.
Tässä kuvassa tosin toinen reuna jo irti mutta periaate näkyy jotenkuten.
Kuvassa renkaan molemmat reunanauhat on jo edellisessä suoritusvaiheessa tiputettu vanteen keskiosaan. Tuossa jo työnnetään rengas pois vanteelta. Eli normimaantierengasmenininkiä jossa ei rengasmuoveja tarvita eikä mukana kanneta.
Mutta onhan se paitsi pikkuisen yllättävä myös erinomaisen hieno juttu että nyt osoittautui että sama menetelmä tepsii myös maastorenkaisiin joiden reunanauha on niin "hitsautunut" tai "liimautunut" tubelessvanteelle ettei edes perinteinen kengällä renkaan päältä painaminen lautaa apuna käyttäenkään tuota tulosta!
Muuten: mallasin huvikseni kuvaamaasi otetta eli päinvastaista kuin kuvassa) ja (a) totesin että itselleni se oli jotenkin luonnoton ja (b) en oivaltanut miten se voisi olla tehokkaampi (mutta ethän sinä niin väittänytkään, kerroit vain miten olit tehnyt).
Nyt puuttuu enää kaksi asiaa:
(1) Joku fysiikkaa ynnä muuta asiaankuuluvaa ymmärtävä selittäisi minulle mahdollisimman kansantajuisesti miksi tämä tekniikka toimi eli miksi kenkä- ja lautakonsteilla ei reunalankaa saatu siirtymään - vaikka voimaa oli silloin takana ymmärtääkseni oli enemmänkin kuin riittävästi ja enemmän kuin myyjänkään näpeissä.
(2) Saataisiin tommi2 hakemaan ne jumirenkaansa sieltä minne ne on vienyt, kokeilemaan nyt kuvattua menetelmää - ja päästäisiiin ilahtumaan yhdessä siitä miten ne renkaat lähtivätkin vanteelta.
Firlefanz
08.01.2020, 10.53
Täsmennetään sen verran että roikkumismetodi oli (jos en ole jossain vaiheessa pudonnut kärryiltä) +€+:n käyttämä metodi. Cyclingtipsin ja ilmeisesti myyjänkin käyttämä menetelmä on lähinnä samanaikaista vetämistä ja työntämistä tai jompaa kumpaa:rolleyes:
Mulla ei ole uusia eikä omia ideoita, mutta joskushan käy niin että vanha, jo koitettu konsti yllättäen tehoaakin kun sitä kokeilee vielä kerran uudelleen. Eli vaikka sillä videon metodilla seuraavaksi?
Oman i45mm vanteen ja teräsvaijerirenkaiden kanssa oli ongelmia saada tippumaan pois hyllyltä keskiuraan ja ne ratkesivat näin:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35074-Pahoja-Tubeless-ongelmia!&p=2650533#post2650533
Tuossakin piti siis kovasti painaa lankkua kohti napaa jotta ote pysyi kumin reunassa. Moto-vehkeitä vartenhan on tätä varten työkalu:
https://tshop.r10s.com/bd3/e57/7fcf/4757/f0da/08d3/6842/1167e89e1854ab3a295add.jpg
Firlefanz
08.01.2020, 12.26
Ei Cyclingtipsillä videota tainnut ollakaan, ei ainakaan linkkaamassani jutussa - eikä sellaista tarvitakaan kun tekniikka on niin simppeli.
Viittasin videon metodilla siihden YouTube-videoon jonka olin liittänyt aiempaan postaukseeni (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60867-Rengas-ei-l%E4hde-vanteelta!&p=2939227#post2939227).
Hecen kikka voisi kyllä näin äkkiä ajateltuna toimia paremmin.
PS Pienenä kevennyksenä: tämäkin ketju on saanut minut tuntemaan pientä onnellisuuden tunnetta siitä että ajan vain maantietä ja gravelia enkä joudu tekemisiin maasto- tai plussarenkaiden ja -vanteiden kanssa:cool: En yhtään kaipaa uusia ongelmia, en pieniäkään. Nykyisissäkin välineissä riittää yhä opeteltavia asioita, sen joutuu huomaamaan miltei aina pian sen jälkeen kun erehtyy kuvittelemaan kaiken tarvittavan jo oppineensa...
Muuten: mallasin huvikseni kuvaamaasi otetta eli päinvastaista kuin kuvassa) ja (a) totesin että itselleni se oli jotenkin luonnoton ja (b) en oivaltanut miten se voisi olla tehokkaampi (mutta ethän sinä niin väittänytkään, kerroit vain miten olit tehnyt).
Maastorenkaassa on senverran enemmän tavaraa että se löysä jää roikkumaan niinpaljon alas ettäs siitä saa paremmin otteen. Siis myös puristusotteen lisäksi.
Ei se helppoa ole noinkaan ja kädet onkin urakan jälkeen täysin finito siltäpäivältä. Uskoisin tuolla liukasteen väliin-ujuttamisella olevan suurempi merkitys. Sehän se oli itsellänikin idea tuossa roikkumisessa saada sinne väliin edes puolenmillin rako josta saa liukastetta väliin.
Tänään väkersin vastaavan tapauksen kanssa. Hyvin irtosi Uniorin vehkeellä. Kumia vääntäessä pitää muistaa laittaa vanteen ja työkalun väliin joku suoja, ettei vanteeseen tule jälkiä
https://uniortools.com/eng/product/1601-2DP-tire-setter#66428
Firlefanz
09.01.2020, 19.35
Nyt on melkein pakko kysyä miten tulit hankkineeksi kyseisen työkalun? Tai siis miten tai missä yhteydessä tulit semmoisen olemassaolosta tietoiserksi?
Unior näyttäisi olevan slovenialainen yritys jonka yhtenä haarana ovat erilaiset työkalut ja myös "bike tools", mutta enpä ole merkkiin aiemmin törmännyt.
"Tire setter" lienee Uniorin oma nimitys, haulla ei muita löydykään.
Bike24:lla se on ainakin ollut myynnissä ja Pinkbikeforumilla joku tanskalainen sen mainitsee, mutta siinäpä mitei kaikki.
PS Pelkkänä huvittavana ajatuksena: jos se myyjä käyttikin juuri tätä työkalua ja sitten vain vähän elvisteli puumangerille ja näytti miten muka irrotti renkaan pelkin näpein:cool::D
Park toolilla on sama vehje esim bikesterillä ja ollut myös bikeashopissa
HXX1100H
09.01.2020, 20.17
Moi, kokeile hakua: Park tool tire levers PTS-1 .
Unioria tuo maahan Cycle Service Nordic. Ja työkalua voi kysellä melkein mistä vaan alan kivijalkamyymälästä.
Nyt on melkein pakko kysyä miten tulit hankkineeksi kyseisen työkalun? Tai siis miten tai missä yhteydessä tulit semmoisen olemassaolosta tietoiserksi?
Ihan työn kautta :cool:
kenaattori
12.02.2020, 06.45
No just, näistä tuskaisista tarinoista muistui mieleen eräs työmatka kauniina syyspäivänä, kun etukumi puhkesi. Otin tilanteen levollisen rauhallisesti, ajattelin että ei tässä mene kuin muutama minutti ja matka jatkuu, kyseessä vielä etukumi ei mene sormet edes rasvaiseksi, varakumit ja rengasmuovit oli matkassa mukana. Siitä 30min eteenpäin lukitsin pyörän ja hyppäsin hikisenä bussiin. Renkaana Schwalbe G-One. Kotona sitten toiset 30min kiroilun kanssa ennenkuin rengas lähti vanteelta. Epäusko oli valtava, että eihän tämä nyt näin hankalaa voi olla....
Tunnustan, jotta yhden renkaan raivopäissäni vetelin puukolla poikki ja reunavaijerit sivareilla poikki. Kyllä ketutti jälkeenpäin, mutta ei vaan jaksanut enää vääntää muutaman tunnin ähellyksen jälkeen. Ensimmäinen (ja toivottavasti viimeinen) kerta kun moiseen epätoivoiseen ratkaisuun tuli turvauduttua, vaikka on noita kohtuullinen tiu tullut vaihdeltua 4 pyörään paikkausten, vuodenaikojen ja muuten vaan uusien renkaiden vaihdon yhteydessä. Onnistumisen elämystä tuosta ei jäänyt :(
puumangeri
14.05.2020, 09.13
Ei päivänkakkara, nyt paloi käpy kyllä totaalisesti. Aloin taas vaihtamaan renkaita, ISP:t pois ja kesäkumet tilalle. Lopputulos on se, että kädet on verillä ja ISP:t edelleen vanteella. Noille vanteille pitää ilmeisesti vaihdattaa kumet aina vain liikkeessä. Kaikin voimin ja koko painollani yritin saada kumea irti vanteelta sillä tekniikalla millä vaihtoivat nuo liikkeessä ja ei toivoakaan, että hommasta olisi tullut yhtään mitään.
Ja omaan fillariin jarrupalojen vaihtokaan ei onnistunut kun jarrulänget jumitti toiselta puolen ilman mitään järkevää syytä. Ja ilmakaan ei pysy kumeissa kahta vuorokautta pidempään vaikka sisällä on uudet Continental sisurit.
On tää fillarointi kyllä suoraan sanottuna täysin p@ska laji. AINA on jotain säädettävää. Onneksi työpaikalle on matkaa tasan 1 km, juoksukenkiä monta paria ja parkkipaikalla hyvä Toyota. Näillä menen jatkossa. Pysyypähän ryhtikin parempana kun ei tule kyyristeltyä tangon päällä. Sitten kun joku keksii fillarin missä ei ole yhtään liikkuvaa / irroitettavaa / säätöä vaativaa osaa niin palaan asiaan!
maalinni
14.05.2020, 10.27
Voihan niissä lenkkareissakin mennä nauhat umpisolmuun !?!
puumangeri
14.05.2020, 10.37
Voihan niissä lenkkareissakin mennä nauhat umpisolmuun !?!
Ei mene, eikä myöskään aukea itsekseen, koska käytän juoksijan solmua!
@puumangeri ISP:ssä kylki on niin ohut että sitä on vaikea siksi saada hyllyltä keskelle. Varsinkin kiinteäkylkisissä se vaijeri + pehmeä ja ohut kylki on melkoinen yhdistelmä.
Itse käytän talvirenkaissa ihan omia vanteita jolloin rengasruletista säästyy. Reilulla satasella saa halvan vannesetin joten ei maksa vaivaa alkaa kiskomaan renkaita kausittain samalle vanteelle.
puumangeri
14.05.2020, 11.34
Reilulla satasella saa halvan vannesetin joten ei maksa vaivaa alkaa kiskomaan renkaita kausittain samalle vanteelle.
Sehän se on ratkaisu aina näissä fillarihommissa. Satasia tiskiin aina kun jokin ongelma tulee eteen. Kiitos ei enää.
maalinni
14.05.2020, 11.50
Voisko sinne vanteen reunoille laittaa jotain voitelua, että irtoaisi sitten helpommin? Eipä ole onneksi moisia ongelmia itselle koskaan sattunut (sormet ristiin ja koputtaa puuta)
K.Kuronen
14.05.2020, 12.01
Sitkeänä sisurimiehenä olen sipaissut kevyen pyyhkäisyn Nokian kumisaappaan hoitoainetta. Silikonia lienee.
maalinni
14.05.2020, 16.14
Itsekin laittanut silikonirasvaa tai suihketta, niin nousee paremmin vanteelle. Ja kait vähän huoltaa sitä kumiakin.
Matti Heikkinen
14.05.2020, 17.51
Skottin ja Gaveniuksen vanhassa Pyöräilijan kirjassa sanotaan että parhaat edellytykset renkaan vanteelle saamiseksi ovat vahvat sormet,erikoisesti peukalot ja että olet luonteeltasi itsepäinen (neuvoivat että mitään työkaluja ei asnnuksessa saa käyttää ettei riko sisärengasta)
maalinni
14.05.2020, 18.41
Pyöräilijän kuntosaliohjelmaan lisätään siis peukkutreeni 250g kahvakuulilla.
K.Kuronen
14.05.2020, 19.02
^IronMind tarjoaa välineet.
Meinas itelläki pitkästä aikaa hiki tulla kun maxxiksen dd kylkisellä kumilla siirryin tubelekseen, pirun jäykkää kyllä oli ja rengasmuovit oli kovilla. Exo kylkinen edessä meni ihan heittämällä.
hiilikuitumies
15.05.2020, 12.00
On tää fillarointi kyllä suoraan sanottuna täysin p@ska laji. AINA on jotain säädettävää.
Täysin totta, mutta kiristä se rengas vannetta vasten nippusiteillä useasta kohtaa toiselta puolelta ja sivuilta valittuun kohtaan nähden. Sitten ujutat rengasmuovin sisään valitusta kohdasta ja väännät renkaan vanteelta. Ideana on painaa renkaan reunanauha vanteen uraan mahdollisimman syvälle, koska silloinhan renkaan täytyy ulottua mahdollisimman pienen ympyrän ympärille. Mikään rengas ei ole suuri ongelma tuolla tavoin tehtynä. Tai jos saat apukädet painamaan rengasta uraan, niin sekin käy.
Firlefanz
15.05.2020, 12.57
Oletko (1) lukenut koko ketjun (vain ainoastaan viimeisimmät viestit) ja (2) itse kokeillut miten nippusideniksisi toimii silloin kun ongelma on jo siinä ettei renkaan reunanauha tunnu lähtevän hyllyltä (eli painuvan vanteen uraan) millään konstilla eikä miltään kohdalta?
Mä voin tunnustaa käyttäneeni nippusiteitä mainitunlaisella tavalla *laittaessani* uusia hankalia (lue: Schwalben Plus SmartGuard) renkaita ensi kertaa vanteelle, mutta en vanteelta poisottaessani,
koska renkaat ovat lähteneet aivan tavanomaisin menetelmin (rengas sormilla ja kämmenpohjilla painaen molemmilta puolilta keskelle uraa, ensin yksi rengasmuovi ja sitten toinen sopivan matkan päästä).
Oman kokemuksen puutteessa en osaa hahmottaa miten nippusiteillä kyettäisiin painamaan reunanauhat vanteen uraan. Mikä ei tietenkään tarkoita etteikö kikkasi voisi toimia...
Aikanaan on tullut muutama vastaavalla tavalla tiukka tapaus vastaan. Yksi vaati lankkua ja painovoimaa avuksi jotta sai irti: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35074-Pahoja-Tubeless-ongelmia!&p=2650533#post2650533
Tuo lankkukikkakin kerrottiin ja puumangeri sitä kokeili tuloksetta jo tän keskustelun ekalla sivulla kun hän viimeksi rengasta yritti irroittaa vanteelta.
Hyvin erikoinen vanne kyllä kyseessä jos nyt toinenkin rengassetti jämähti noin kovin kiinni.
Vanteet, renkaat - eroaa toisistaan. Toiset renkaat menevät melkein itsestään ilman apuvälineitä jollekin vanteille. Toiset generoi itku-potku-raivareita. Omakohtaisesti olen törmännyt molempiin. Ja ***kele se joka sanoo, että "meneehän se kun teet niin tai näin" - tervetuloa seuraavan kerran näyttämään :D
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.