Näytä tavallinen näkymä : Hydraulijarrujen kätisyyden vaihto?
Motoristina olen tottunut siihen, että oikea käsi käyttää etupyörään vaikuttavaa jarrua.
Niinpä olen polkupyörissä jatkanut samalla linjalla, ja vaihtanut jarruvaijerit ristiin.
Mutta miten tämä onnistuisi nestetoimisilla levyjarruilla?
Jos pelkästään vaihtaisi kahvat puolelta toiselle jarrupääsylinterit säiliöineen olisivat ylösalaisin, mikä ei kuulosta kovin toimivalta ratkaisulta?
Eli onko jarruletkut irrotettavissa pääsylintereistä, vai ovatko pää- ja työsylinterit (jarrusatulat) letkuineen yhtä kiinteää komponenttia joka tarvittaessa uusitaan kokonaisuutena?
Letkut voi vaihtaa kahvasta toiseen.
Jarrut on syytä ilmata toimenpiteen jälkeen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
maalinni
05.01.2020, 10.43
Uudet oliivit ja nipat ja sitten vaan letkut päittäin.
Eli onko jarruletkut irrotettavissa pääsylintereistä, vai ovatko pää- ja työsylinterit (jarrusatulat) letkuineen yhtä kiinteää komponenttia joka tarvittaessa uusitaan kokonaisuutena?
On irroitettavissa. Helmiliitoksilla kiinni kahvassa. Jotku puhuu oliiveista.
Englannissa käytetään polkupyörissä oikean käden etujarrua ja joskus niitä muuttavat eurooppalaisiksi justiinsa letkujen paikkoja vaihtamalla.
Mahdollisesti joutuu ilmaamaan, mutta voi mennä jopa ilman ilmausta, jos kaikki menee hienosti.
F. Kotlerburg
05.01.2020, 11.01
Joissakin jarruissa on flip-flop kahvat eli toimii kummallakin puolella.
Ok, kiitoksia kovasti vastauksista.
Eipä sitten ole syytä ainakaan tämän takia pitäytyä mekaanisissa jarruissa.
Ilmaus on aivan varmasti tarpeen jos letkut irroitetaan.
Ilmaus on aivan varmasti tarpeen jos letkut irroitetaan.
Jos puhutaan autoista tai moottoripyöristä tai mopoista. Pyörässä saattaa onnistua jopa ilman ilmausta, mutta on hyvä olla valmiudet siihenkin.
Maguran kahvat ovat käännettävissä ilman letkujen irrottamista. Ilmausruuvi löytyy molemmilta puolilta.
Coasting
05.01.2020, 13.37
Suuri osa on suoraan käännettävissä. Kävin työkavereiden kanssa englannissa maastoilemassa ja ekan mutkan jälkeen oli otettava kuusiokolo käteen ja siirrettävä kahvat.
Muutaman minuutin operaatio ja sitten pysyi pystyssä.
metusala
05.01.2020, 13.55
Jos etujarrun letku tulee vasemmalta puolelta vasempaan kahvaan niin se ei välttämättä ulotu oikeanpuoleiseen jolloin letku täytyy vaihtaa pidempään. Vastaavasti olen lyhentänyt myös runkon vasemmalta puoleta tulevaa takajarrun letkua jos letkun lenkki jäisi oikeelta vasemalle siirtyessä liian isoksi. Kumpikaan ei ole monimutkainen työ mutta ilmausvälineet voisi olla käytettävissä.
hphuhtin
05.01.2020, 14.16
SRAMinkin maastojarruja on helposti käännettäviä.
Maguran kahvat ovat käännettävissä ilman letkujen irrottamista. Ilmausruuvi löytyy molemmilta puolilta.
Maguralla ei edes ole erikseen oikean ja vasemman kahvoja. Lieneekö muillakaan? Taitaa ainoa ero olla letkun pituudessa.
Jos pelkästään vaihtaisi kahvat puolelta toiselle jarrupääsylinterit säiliöineen olisivat ylösalaisin, mikä ei kuulosta kovin toimivalta ratkaisulta?
Nämä fillarivehkeet on suljettuja systeemejä, ei siellä ole sellaista säiliötä kuin prätkän jarruissa.
Maguralla ei edes ole erikseen oikean ja vasemman kahvoja. Lieneekö muillakaan? Taitaa ainoa ero olla letkun pituudessa.Shimanon ainakin näyttää paremmilta kun ne on tietyn päin mutta kai nekin toimii vaikka vaihtaisi suoraan ristiin.
Maguralla ei edes ole erikseen oikean ja vasemman kahvoja. Lieneekö muillakaan? Taitaa ainoa ero olla letkun pituudessa.
Esim Hope:lla on jarruja, jotka on tarkoitettu vain joko vasemmalle tai oikealle. Tai no toki voi asentaa toisinkin, mutta tällöin nestesäiliö on alaspäin ja ainakin jarrujen ilmaus on hieman hankalaa :D
https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/2014/12/Hope-break-bleed-430-810x540.jpg
^Tuossa hopen jarrussa on näköjään myös kiinnityskohta SRAM:in vaihdevivulle. SRAM myy tuollaista pantaa missä kiinnityskohta on, jollainen on nyt mun pyörässä. Se olisi tosiaan saanut olla kuten Hopen jarrussa että hiukan edempänä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.