PDA

Näytä tavallinen näkymä : E/FAT 1000w



Canno
03.01.2020, 21.17
Millaisia kokemuksia E/FAT pyörästä ja sen kestävyydesta ?

https://efat.fi/

nure
04.01.2020, 07.29
Nelikanttikeskiö ja haarukka suoraan kiinantuotantoa, itse kyllä miettisin kahdesti...

paaton
04.01.2020, 08.54
Nelikanttikeskiö ja haarukka suoraan kiinantuotantoa, itse kyllä miettisin kahdesti...

Haluatko lukita vastauksen nelikanttikeskiön huonosta kestävyydestä? Jos johonkin tuollainen on fiksua asentaa, niin varmastikkin just tuollaiseen sähköfättäriin.

MRe
04.01.2020, 09.41
Noitahan on aika paljon myyty, joten luulisi kokemuksiakin kertyneen. Jossain fillari-lehden numerossa oli testiäkin. On ollut usein mielessä, että kävisi koeajamassa, kun "tehdas" on tuossa kilsan päässä.

Mutta siis tekijät, eli kasaajat on kyllä pitkän linjan fillarimiehiä, joten ei muuta kuin rohkeasti kysymään.

MRe
04.01.2020, 11.28
^Jos siinä on normikierteet (BSA), niin eipä tuon keskiön vaihtaminen mikään amerikan homma ole. Ja eiköhän sen saa suoraan eri keskiöllä, jos liikaa ahdistaa. Enemmän itse kiinnittäisin huomiota vaikka jarruihin. Tuon monsterin kokonaispaino sadan kilon kuskilla alkaa olemaan aika huomattava. Itsellä on nelimäntäisen Maguran MT7:t sähkötäpärisssä 203-millin levyillä edessä ja takana, enkä yhtään koe, että olisi liikaa jarrua. Toki saahan ne jarrutkin vaihdettua...

Mutta onhan noissa menty mukavuus edellä, sen huomaa satula- ja satulatolppavalinnoista. Ei tuosta oikein metsäraaseria saa, työmatkakulkineen kyllä. Silloin kyllä ottaisin jäykällä keulalla ja ehkä joustotolpalla.

Keula on tosiaan kiinankeula, mutta upside-down, eli voi olla varsin jäykkä konstruktio.

Canno
04.01.2020, 13.37
Tulipa käytyä koeajamassa ja täytyy sanoa, että oli kyllä monessakin mielessä kiinnostava ja hauska ajettava. Lyhyen koeajon perusteella vaikutti aika kevyeltä polkea myös ilman avustusta. Monipuolisuutta lisäsi erittäin paljon kaasukahva, jolla pystyy myös säätelemään joustavasti tehoa vakiotehon (1-5) ja jalkojen lisäksi. Takamoottorisissa ei ole tietenkään momentintunnistusta, mutta moottori ei toisaalta rasita voimansiirtoa niin paljon kuin keskiömoottori. Tämä polkupyörä kuuluukin omaan ajoneuvoluokkaan (L1e-A), jossa tehdasvalmiita kilpailijoita ei Suomessa taida olla. Fillari lehdessä löytyy hyvä koeajo pyörästä 3/2018 s 48-51. Koeajossa todetaan mm että "Keula toimii hienosti, sillä sekä alkuherkkyys että progressio ovat parasta A ryhmää" ! Pyörän suunnitteluun on mielestäni panostettu.

pentium
04.01.2020, 16.27
Ajokokemusta tällä hetkellä 300km. Olen tykännyt kovasti! Jarrut on mielestäni erittäin hyvät, voimaa riittävästi ja toimintasäde kohdallaan. Odottelen innolla lumien tuloa.

hphuhtin
04.01.2020, 17.29
Eihän tuo mikään E-villen roska sentään ole vaikka en voi välttyä saamasta vaikutelmaa ei-kenenkään-suunnittelemasta kiinalaisesta tusinapyörästä. Yhden kerran tuollaisen perässä polulla ajelin, hyvin se meni mistä vain. Kestävyydestä ei paljoa sanottavaa, varmaan noin järkyttävän painava kestää :). Sen perässä ajelemani yksilön kohdalla jotain kummaa oli jarruissa, alkoivat toistuvasti kiljumaan vimmatusti vaikka kuski ei jarruttanut. Ei selvinnyt syy, löysää akselia tai roskia jarruissa arveltiin mutta mitään ei löydetty ja ongelma toistui monta kertaa. En olisi jarruista huolissani, niitä saa uusia :)

Kevyen liikenteen väylillä ei tuollaisella saa ajaa ellei ole sallittu mopoille, jos siitä välittää.

nure
04.01.2020, 17.47
^Sittenkin lie rekisteröitävä jos yleisillä ajaa...?

MRe
04.01.2020, 18.36
^Miten niin. Tuohan menee luokkaan L1e-a ja on siis polkupyörä, vaikka peukkukaasu onkin. Liikennevakuutus tuohon pitää ottaa.

pentium
04.01.2020, 18.40
Ei tätä rekisteröidä. Mopotien käyttöä en ole edes ajatellut. Poliisi ei tästä myöskään kiinnostu, koska mitään rekisteriä ei ole olemassa.

Ajoneuvoluokan takia liikennevakuutus on pakollinen.

Canno
04.01.2020, 19.10
Tuolla saa ja pitääkin ajaa vain samoissa kevyenliikenteenväylillä kuin muutkin tavalliset polkupyörät. Sama 25 km/h avustusraja tässä on kuin muissakin sähköpyörissä. Ei siis muuta eroa kuin liikennevakuuttamispakko. (Tätä L1e-A luokkaa ei saa sekoittaa sähköpolkupyörä luokkaan L1e-B, jolloin moottori saa avustaa polkemista 45 km/h nopeuteen asti, jolla saa ajaa vain mopoteillä)


L1e-A luokan sähköpyörällä pyörällä saa ajaa myös maastossakin jokamiehenoikeudella kuten tavallisella maastopyörällä
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamiehenoikeu(17111)
"L1e-A alaluokkaan kuuluvaan enintään 1000 watin tehoisella sähkömoottorilla varustettuun polkupyörään sekä enintään 1000 watin tehoiseen kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittomien ajoneuvojen vaatimuksia ja niillä saa liikkua maastossa jokamiehenoikeudella. Vastaavasti kuten muissakin jokamiehenoikeudella sallituissa liikkumismuodoissa, toiminnasta ei kuitenkaan saa aiheutua maanomistajalle vähäistä suurempaa haittaa."


Siinä on jarruina Tektro Dorado HD-E715 + 203 levyt, jotka on hyväksytty kuulemma mopoluokkaan.

hphuhtin
04.01.2020, 19.29
Aivan, tietenkin näin kun kulkee vain 25. Ei eroa sähköpotkulaudasta siinä mielessä.

ceebbari
23.03.2020, 13.47
Yhden kerran tuollaisen perässä polulla ajelin, hyvin se meni mistä vain. Kestävyydestä ei paljoa sanottavaa, varmaan noin järkyttävän painava kestää :). Sen perässä ajelemani yksilön kohdalla jotain kummaa oli jarruissa, alkoivat toistuvasti kiljumaan vimmatusti vaikka kuski ei jarruttanut. Ei selvinnyt syy, löysää akselia tai roskia jarruissa arveltiin mutta mitään ei löydetty ja ongelma toistui monta kertaa.

Veikkaus tähän kiljumiseen on lämpö. Sähkömoottori lämpenee käytössä ja siirtää sitä levyyn. Levy elää lämmöstä ja aiheuttaa ajoittain kitinää. Ajattelin koittaa Reversen air con levyä taakse jospa auttaisi tuohon levyn lämpenemiseen

rontikainen
14.05.2020, 18.27
Tein valintaa Emaxin ja tämän välillä ja valinta ei ole kaduttanut hetkeäkään. Maastossa naamalla typerä virne, kun päästelee menemään. Maankaatopaikan rinteet voi ajaa suorilla ylös ja suorilla alas. 20 km päivässä läpi talven ja päälle maastolenkit eli vajaa 3000 km tullut ajettua viime kesästä eikä mitään muuta moitetta, kuin akun satunnainen pätkiminen. Menee maastossa mistä tahansa ja tuntuu, että ainoa asia mikä pyörän pysäyttää on kuski. Akkua riittää ja voimaa myös. Moottori ei juuri lämpene, vaikka kuinka kiusaa. Kompromissi osien puolesta jo hintansakin puolesta, mutta täyttä vastinetta rahalle. Vakuutus kaskolla maksaa 160 € vuodessa. Ja kasko on pakko olla, koska kotivakuutus ei liikennevakuutettua konkelia korvaa.

pentium
15.05.2020, 16.06
Samat fiilikset, mutta 6kk ja 1200km. Hauska laite!

rontikainen
17.05.2020, 10.35
Se unohtui mainita, ettei nopeus-/matkamittari toimi vaan jäätyy, kuten varmaan kaikilla muillakin. Enkä ole kuullut, että olisivat vielä löytäneet ominaisuuteen fixiä.

rontikainen
19.05.2020, 14.54
Se unohtui mainita, ettei nopeus-/matkamittari toimi vaan jäätyy, kuten varmaan kaikilla muillakin. Enkä ole kuullut, että olisivat vielä löytäneet ominaisuuteen fixiä.
Nyt olis kuulema löytynyt korjauspachi, joten hyvä niin!

Rami Harmaala
27.07.2020, 22.22
Hep hep,

tänään ilmoittauduin jonoon. Jännityksellä odotan, saanko pyörän tämän vuoden puolella. Perjantaina täytyy käydä vielä koeajamassa, että tulee oikea runkokoko. Kyselin samalla varaosien hintoja, mm moottorin hintaa ja ei ollut kallis.

simba
30.08.2020, 22.29
Oliskos lisää kokemuksia edm. pyörästä. Alustava varaus sisässä, mut vielä vähän mietityttää🤔 Työmatkaan läpi vuoden ja epäsäännöllisesti poluille/metsään tarkoitus päästä pyörällä.

Petrisai
31.08.2020, 09.42
Kannattaa ehdottomasti kokeilla, ennen ostoa. Itse en tykännyt tunnottomasta avustuksesta.
Oma emax on aivan eri planeetalta, minun mielestäni.

simba
31.08.2020, 17.08
Kiitos vastauksesta. Tarkoitus olis käydä testaa pyörää ennen päätöstä. Hyvä huomio tuosta avustuksesta. Emaxilla oon ajanu ja se kyllä tuntui hyvältä ja ollu yhtenä vaihtoehtona👍

rontikainen
31.08.2020, 17.58
Kannattaa kokeilla tosiaan ja oottaa se mikä miellyttää. Mun valinta oli koeajojen pohjalta E/Fat ja ei kaduta yhtään. Työmatkaa läpi vuoden ja satunnaista endurorämistelyä ilman ongelmia. Ekan vuoden kilsat päälle kaksi tonnia. Kannattaa käydä lukemassa Emaxista miten kestää...

simba
31.08.2020, 21.07
Kiitos viestistä👍Samantyyliseen ajoon olisi pyörä itselle tulossa. Pitääkö E-fat huollattaa siellä Vartiokylässä että takuu säilyy vai voiko huollot teettää muualla?

Krapula
18.04.2021, 15.59
Heipä hei. Tännekin tuli viimein pitkän odotuksen jälkeen E/FAT 2.7 erästä. Tuli viime kesänä pohjoisen reissulla tällaista testattua Lapissa ja meni käytännössä samantien tilaukseen vaikka pyörän selässä ei ole tullut viihdyttyä viime vuosina. Tilausjonossa odotettiin 6kk.
Pirun hauska peli myös kaupunkiin. Fillarilla on ajettu vasta 50km eli kokemuksia ei vielä kauhean paljon ole, mutta tätä ketjua varmaan tulee seurailtua ja kokemuksia kirjoiteltua kunhan kertyy.

jpuu
19.04.2021, 12.37
Haluatko lukita vastauksen nelikanttikeskiön huonosta kestävyydestä? Jos johonkin tuollainen on fiksua asentaa, niin varmastikkin just tuollaiseen sähköfättäriin.

Ei kai nelikantissa niinkään kestävyysongelmaa ole. Oman kokemuksen mukaan kampisetin irrottaminen muutaman vuoden käytön jälkeen on suurikin ongelma. Nimittäin alumiininen kampi jumiutuu täydellisesti kartiomaiseen teräksiseen keskiöakseliin. Kammen ulosvetäjä korkkaa kierteet ja rälläkän apua tarvitaan.

Jusevaan
19.04.2021, 13.25
Parilla kaverilla on tuo E/FAT ja välillä tulee niilläkin ajettua vaihtelun vuoksi. Kauheen kömpelö ruhmu. Avustus on täysin tunnoton on/off- toiminen kun ei ole mitään momentti tunnistinta. Persdynolla tehoa ja vääntöä suurin piirtein samat kuin omassa pyörässäni missä on Brosen tekniikka. Vakuutusmaksuja joutuu turhaan makselemaan. En voi suositella.

Menee kyllä hyvin ekana sähköpyöränä jos ei paremmasta ole tietoa.

MRe
19.04.2021, 18.58
^Taitaa käyttäjäryhmä olla lähinnä peukkukaasuporukkaa, jossa jalkoja heilutellaan lähinnä muodon vuoksi. Joten ei sillä avustuksen tunnokkuudella ole niin väliä.

Kellonseisauttaja
19.04.2021, 19.46
Itellä oli tämä pyörä vajaan vuoden. Käytettynä hankin ja se oli 2019 vuosmallia. Itte vaihoin nelikanttikeskiön 4000km jälkee ilman kirosanoja bilteman työkaluilma. Tyytyväinen olin ja monen monta polkulenkkiä tuli heitettyä aika teknisilläkin poluilla. Käsikaasu auttoi siellä missä reisi ei riittänyt esim. jyrkät kallionousut. Tätä ennen tuli taiteiltua luomutäpärillä samoilla poluilla - jotkut spotit mentiin tällä e/fatilla heittmällä mitä ei aiemmin päässyt.

Eka sähköpyörä ja meni tosi hienosti budjettiin. Voin suositella muillekkin jotka etsii vähän edullisempaa vaihtoehtoa. Akku on massiivinen - kesti hyvinkin yli 100km lenkkejä. Varmaan vähä riippuu kuskista miten kukin ajaa sähköllä, että heilutteleeko jalkoja vain muodon vuoksi :)

Ylläksellä tuli käytyä viime syksynä ja sieltä vuokrasin trek rail 7. Pääsin ekan kerran ajamaan keskiömoottorilla. Olipahan elämys ajaa ylläs - levi. Varsinkin tuon lenkin jälkeen alkoi itseä ärsyttämään e/fatilla ajaessa juurikin tuo tunnoton on/off avustus. Nyt onkin tallissa uusi canyon spectralon ja e/fatin sai laitettua etteenpäin :)

jpuu
19.04.2021, 20.08
Takavetoinen on mukava peli vähän rauhallisempaan ajeluun esim. työmatkapyöräksi eikä niinkään maastoon. Nyt vasta itsekkin alkaa oppia tuollaisen metkut 70km ajaneena:). Avustus on sellainen on/off kun niissä ei ole momentin tunnistusta. Kaasuvipu on puolestaan oiva keksintö. Vääntöäkään ei ole huisisti, mutta toisaalta säästää voimansiirtoa eikä vaihtamiseen tarvii kevennellä ja se sujuu pehmeästi. Vakavampaan harrastamiseen sitten keskimoottori ehdottomasti.

Magemus
21.07.2021, 01.35
Mitenkähän tuo rajoittimen poisto onnistuu eFatissa? Takuu tietenkin raukeaa, mutta joskus olisi kiva saada avustusta se 10 km/h lisää.

Nixuu
21.07.2021, 17.07
Mitenkähän tuo rajoittimen poisto onnistuu eFatissa? Takuu tietenkin raukeaa, mutta joskus olisi kiva saada avustusta se 10 km/h lisää.
Minkä version pyörä sinulla on ? Ja onko tuo sillä 48v vai 52v akulla ? Uudemmissa moottori on käämitty niin, että vaikka rajoituksen vapauttaa ei moottori pyöri kuin noin vähän reilua kolmeakymppiä. Vanhemmilla versioilla pääsee / pääsi noin 40-50km/h

Jyräys
12.08.2021, 15.30
Minkä version pyörä sinulla on ? Ja onko tuo sillä 48v vai 52v akulla ? Uudemmissa moottori on käämitty niin, että vaikka rajoituksen vapauttaa ei moottori pyöri kuin noin vähän reilua kolmeakymppiä. Vanhemmilla versioilla pääsee / pääsi noin 40-50km/h
Miten tuon rajoituksen saa purettua?
Setuppiin pääsee helposti mutta ei anna muuttaa kuin 25kmh tai pienemmäksi.
52V pyörä minulla.

Jyräys
13.08.2021, 14.09
Lyhyen käyttökokemuksen perusteella voin todeta että olen tyytyväinen hankintaani. Minulla pyörän pääkäyttö työmatkapyöräily. Lisäksi lenkkejä lähiympäristöön pyöräteitä ja kuntopolkuja käyttäen. Satunnaisesti myös polkuja ja maastopyröräreittejä pitkin, ehkä tämä tulee lisäntymän EFATin hankittuani. Pyörä vaikuttaa todella tukevalta rungoltaan, silti ketterä ja ennenkaikkea hauska ajella. Akun kestoon olen myös tyytyväinen. Ensimmäisellä latauksella ajelin 80km ja akussa varausta vielä 3/4. Pääsääntöisesti ajan avustustasolla 1 (max 5). Takamoottori ei rasita ketjua, momentintunnistusta ei ole mutta se ei minua haittaa. Kaasukahva on kätevä mm liikkeellelähdöissä, ja muutenkin silloin kun yhtäkkiä kaipaan lisää tehoa avustukseen. Omistan myös normaalin maastopyörän (White), mutta uskon että sen käyttö jää todella vähälle, todennäköisesti myyn sen. EFATin uskalsin hankkia kun olin kaksi kertaa sitä testannut vuokraamalla. Haastattelin vuokraamon huoltokaveria ja hänen kertoman mukaan ovat luotettavia, vähävikasia pyöriä.

eJussi
13.08.2021, 21.04
Rajoituksen saa purettua kun hommaa jostain uuden näytön. Rajoitus on koodattu siihen näyttöön.

McPolo
20.08.2021, 21.30
49 euroa liikkeessä viritys.

Kävin koeajolla eilen. Kaatosade, liukasta. Kyllä se kaasukahva on bueno, ja korvaa sitä mikä keskimoottorin tuntumassa hävitään.

McPolo
13.01.2022, 17.32
Erästä 3.3 tulossa pyörä. Pitääkin kysyä, että miten paljon näitä oikein on liikenteessä.

Talvirenkaat on vähän huonossa saatavuudessa. Odotan kyllä talviajoa, kun olen vain kesällä ajanut maastoissa, missä olisi päässyt millä vehkeellä vaan eteenpäin.

Mahtaako olla muita, jotka saaneet hiljattain tai saamassa tämmöisen alle?

MRe
13.01.2022, 17.57
^Mä olen varmaan vähän väärä henkilö kommentoimaan, kun Rouvinen asuu tuossa 300 metrin päässä, mutta lähes joka päivä E/Fat tuosta ajaa, jollei sitten se R-kioskin kokoinen E/Fat-teippauksilla varustettu avolava.

Mutta noin vakavammin, niin kyllä niitä täällä Itä-Helsingissä näkee yllättävänkin paljon.

McPolo
13.01.2022, 18.44
Luultavasti tämän pyörän ostajat joko on tyytyväisiä ja ajelee missä ajelee, tai sitten vaihtaa kalliimpaan ja tulee tänne foorumeille. Ei se väärin ole, kumpikaan.

Suhteellisen halpa hinta oli kyllä merkittävä tekijä valinnassa. Toinen se, että toivon mukaan firma pysyy pystyssä jatkossakin ja osia saa jos jotain hajoaa. Ikäänkuin saman katon alta.

Turos
18.01.2022, 17.11
Täällä yksi Efatin omistaja, pari lenkkiä vasta heitetty kun valot vielä uupuu ja pimeässä metsässä ei meinaa nähdä mitään, mutta huikea laite ja mikään ei sitä estä. Hankala löytää kohtuuhintaista tehokasta sähköpyörää ja monta kymmentä kävin ajamassa ja tähän sitten päädyin ihan sen takia että se on ihan perus yksinkertainen, halvat varaosat ja hinta/laatu kohtasi omasta mielestäni hyvin.

Mikään polkujen vauhtisankari en ole, mutta tällä pääsee pidemmälle ja ennen kaikkea vaivattomasti, ei mene kaikki energia siirtymiin.

Nyt liukkailla keleillä huomasin että avustus kannattaa olla maksimissaan kakkosella (5 on max) ja jos tarvii lisää tehoa niin kaasukahvasta saa, tällöin avustuksen on/off toiminta on pehmeää eikä sitä juuri huomaa eikä tule tahatonta sutimista ym. kun täydellä avustuksella pyörä oikein hyppää eteenpäin, ajo rauhottuu kummasti kun nykiminen poistuu.

Aina on varmasti parempaa saatavilla mutta 3k€ en itse löytänyt.

SaPeKa
18.01.2022, 20.56
Paljonko tuohon maksaa liikennevakuutus?

Turos
18.01.2022, 21.01
Liikennevakuutus + osakasko 180€, toki hintaan vaikuttaa moni asia, mutta tämä on if:n hinta

McPolo
18.01.2022, 21.54
Ensimmäinen lenkki siinä kuosissa kun se liikkeestä luovutettiin. Yllättävän hyvin piti renkaat, vaikka varmaan on varaa paineita laskea metsäajoa varten. Muutaman kerran kyllä juurakoissa haki niin että äitiä tuli ikävä, enkä kaatunut kuin kerran lumipeitteisellä jäisellä pellolla. Talvikumit on vielä Postin kuljetuksessa, luulisi 240 nastaa per rengas vähän auttavan.

Oli kyllä hauskaa. Tämmöisellä rapakuntoisella tuli hiki, vaikka jalkoja vähän muodon vuoksi pyörittää mukana.

Valot pitää päivittää. Tommonen armytek Wizard n. 1000 lumenia on vähän naftisti. Kypärässä jos olisi toinen, niin ehkä vähän parempi jo.

Turos
19.01.2022, 06.23
Kypärässä 1000lumenia ja tänään haen tankoon 1800 lumenia lisää.

Turos
19.01.2022, 18.16
Vähän tökerösti jää valo tuohon ylös, mutta ei sitä muualle saa kun näyttö tuossa keskellä...



Efat:ssa olis tuossa edessä kiinnitysreijät että voishan siihen jonkun kiinnikkeen tehdä?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220119/f3761ee74c3b9d1f946d1e2c43090ba6.jpg


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220119/6893a54d560e57c1b633b8da8af6db17.jpg

McPolo
19.01.2022, 19.08
Mitä se siinä haittaa? Nyt se sentään sojottaa sinne mihin sarvet. Vaikka ei taida niin tiukkoja kurveja olla että sillä olisi väliä.

Mulle tuli kaikki tarvikkeet talvikumeihin, ja juuri sain ähellettyä eturenkaasta kendan irti. Onneksi en säästellyt korjaustelineen osalta, olisi muuten ollut hankalaa virittää pyörä pysymään pystyssä.

McPolo
19.01.2022, 19.12
Vähän tökerösti jää valo tuohon ylös, mutta ei sitä muualle saa kun näyttö tuossa keskellä...

Efat:ssa olis tuossa edessä kiinnitysreijät että voishan siihen jonkun kiinnikkeen tehdä?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220119/6893a54d560e57c1b633b8da8af6db17.jpg

Metalliputkeen (mustaksi maalaa) ruuvinreiät ja ruuvaa sen noihin vaakaan. Ja siihen se lamppu. Prikkaa tms että tulee tarpeeksi kauas rungosta mitä tarvii. Voisi itsekin tehdä semmoisen, loppuu tangosta muuten tila jos meinaa Garmin GPS ym laittaa.

Turos
19.01.2022, 19.51
Metalliputkeen (mustaksi maalaa) ruuvinreiät ja ruuvaa sen noihin vaakaan. Ja siihen se lamppu. Prikkaa tms että tulee tarpeeksi kauas rungosta mitä tarvii. Voisi itsekin tehdä semmoisen, loppuu tangosta muuten tila jos meinaa Garmin GPS ym laittaa.Tätä itsekkin mietin...

tchegge_
20.01.2022, 13.21
Muistaa vaan mutkiin(ainakin jos vain yhdellä lampulla) mennessä että valo on sitten kiinteästi asennettu eikä käänny ohjauksen mukana. [emoji846]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Turos
20.01.2022, 18.20
Saa mun puolesta valo pysyä tuossa tangossa, toimii siinä hyvin ja helposti käden ulottuvilla, valoa riittää kiitettävästi ja kypärässä vielä toinen valo niin näkee ympäristöä paremmin.

McPolo
21.01.2022, 08.05
Miten matalalle uskaltaa paineet laskea, kun käytössä sisuskumi? Eilen oli jotain 0,7 paikkeilla, ja ei se rengas paljoa vielä noilla paineilla "leviä". (Juu, tuolla on noita rengasketjuja/alueita mutta ne pyörätkin on erilaisia).

Eilen myyjän mainitsema Ifin myyjä teki hyvän tarjouksen vakuutuksista ja siirsin kaikki sinne. Lopputulemana halvemmat vakuutukset pyörän kanssa (liikennevakuutus ja osakasko) kuin oli aikaisemmin ilman pyörää.

Miten teillä lämpenee moottori? Nouseeko herkästi 120 asteeseen? Eilinen keli lumisohjossa ei tietysti ollut ihan optimaalisinta, vasta jyrkässä alamäessä vauhti kiihtyi polkematta. Eikä reisissäkään kylllä rapakuntoisena ole jerkkua paljon, mutta ehkä se siitä kehittyy. Tänään käynti n. 10 kilometrin päässä, taidan pumpata renkaisiin kovemmat paineet ja verrata eiliseen.

Turos
21.01.2022, 14.15
Miten matalalle uskaltaa paineet laskea, kun käytössä sisuskumi? Eilen oli jotain 0,7 paikkeilla, ja ei se rengas paljoa vielä noilla paineilla "leviä". (Juu, tuolla on noita rengasketjuja/alueita mutta ne pyörätkin on erilaisia).

Eilen myyjän mainitsema Ifin myyjä teki hyvän tarjouksen vakuutuksista ja siirsin kaikki sinne. Lopputulemana halvemmat vakuutukset pyörän kanssa (liikennevakuutus ja osakasko) kuin oli aikaisemmin ilman pyörää.

Miten teillä lämpenee moottori? Nouseeko herkästi 120 asteeseen? Eilinen keli lumisohjossa ei tietysti ollut ihan optimaalisinta, vasta jyrkässä alamäessä vauhti kiihtyi polkematta. Eikä reisissäkään kylllä rapakuntoisena ole jerkkua paljon, mutta ehkä se siitä kehittyy. Tänään käynti n. 10 kilometrin päässä, taidan pumpata renkaisiin kovemmat paineet ja verrata eiliseen.1bar on renkaissa painetta, nuohan on aika jäykät renkaat. Keulan paineita laskin kun oli turhan jäykkä mun painolle ja liikaa siellä olikin jos nettisivujen taulukkoa katsoi, nyt on mukavan herkkä tuo keula.

Moottorin lämmöt nousee aika nopeasti sinne 70-100c väliin, mutta sen korkeampia en ole nähnyt...

McPolo
21.01.2022, 14.25
Iso ero ajaa kovapintaista kelviä kuin eilinen räntämömmö. Eilen oli koko ajan 120 asteen huiterissa, mutta tänään ei noussut kuin tosiaan sinne sadan pintaan jos oli pidempi mäki ja kahva auki pidempään.

Mulla ei vielä ole keulapumppua, en ainakaan ole saanut pohjaamaan tuota keulaa.

En tiedä mitä pitäisi pukea päälle, ettei varpaat ja perse jäätyisi.

McPolo
22.01.2022, 16.01
Oletteko ajaneet akkua tyhjäksi? Mulla loppui (tai alkoi pätkiä) jo 46V kohdalla. En osannut odottaa, mutta onneksi avustusta sai sen verran että pääsin vielä pois metsästä. Löysillä renkailla on melkoisen raskas poljettava. Pakkasta joku -7, sillä tietysti oma vaikutus.

Nixuu
22.01.2022, 18.07
Oletteko ajaneet akkua tyhjäksi? Mulla loppui (tai alkoi pätkiä) jo 46V kohdalla. En osannut odottaa, mutta onneksi avustusta sai sen verran että pääsin vielä pois metsästä. Löysillä renkailla on melkoisen raskas poljettava. Pakkasta joku -7, sillä tietysti oma vaikutus.

Miten "loppui / pätki" sammuiko koko pyörästä siis virrat niin, että myös näyttö sammui ? Tämä merkitsee, että akun bms katkaisee pelin. Akkusi on 14S eli täytenä 58.8v ja tyhjänä (bms ohjelmoinnista riippuen) n 40v - 42v Tuolla 46v kohdalla ei bms pitäisi siis katkaista menoa paitsi jos tulee tuollainen 4v jänniteen droppaaminen. Jännite droppaa aina vähän riippuen kuormituksesta, ja jos kennot ovat kylmät niin tuota tapahtuu vielä helpommin. Tällöin käy niin, että pienemmällä avustuksella voi vielä ajella hyvin pitkän matkaa, mutta täysi 1000w teho aiheuttaakin sen, että akkun jännite kyykkää / droppaa ja alittaa tuon rajan jolloin bms akkua suojellakseen katkaisee pelin.

Ohjaimessa on myös omat lvc (low voltage cut-out) rajansa. Eli kun jännite alittaa / kyykkää tämän rajan alle se katkaisee menon. Tästä erona se, että näyttö on pysyy päällä, avustus vain katkeaa hetkeksi aikaa (jolloin jännite nousee taas kennoissa ylemmäs kun rasitus lakkaa) Talvella tämä tosiaan korostuu kun akku alkaa olla tyhjempi.

Toki on aina myös mahdollista, että akussa on yksi tai useampi kennoryhmä epäbalanssissa, koko akku toimii heikoimman kennoryhmän mukaan ja jos muut ovat esim siinä 3.3v ja yksi ryhmä on 3.1v (46v kokonaisjännite) tällöin tuo heikoin ryhmä putoaa ekana rajan alle ja bms katkaisee menon. Tuossa Efatin akussa et ulkoisesti näe onko kennoryhmät balanssisa. Mutta yksi mikä kertoo sen on, että kun lataat akun täyteen niin jännitteen pitäisi olla 58.8v. Tällöin kaikki ovat samassa 4.2v jänniteessä, Jos jännite jääkin esim 58.5v, on joku ryhmä 0.3v alempana kuin muut, toki tämä voi olla myös jakautunut useampiin ryhmiin.

Bms tasapainottaa kennojen erot latauksen aikana (latauksen lopussa itseasiassa) eli kun laturi näyttää vihreää kannattaa se jättää vielä kiinni joksikin aikaa. Tässä tilassa bms tasapainottaa kennostojen erot tasaiseksi, jos ovat päässeet jostain syystä menemään epäbalanssiin.

McPolo
23.01.2022, 05.42
Kiitos selvityksestä. Eli näytön virrat pysyi päällä, avustus vain lakkasi hetkeksi jos erehtyi kääntämään kaasusta. Ja tosiaan jos yritti liikaa virtaa ottaa niin hetkeksi taas lopetti.

Kuulostaa loogiselta, että se sillä tavalla suojelee itseään ja akusta ei lähempänä tyhjää saa enää kaikkea irti, varsinkaan kylmänä.

SaPeKa
23.01.2022, 09.54
Miten matalalle uskaltaa paineet laskea, kun käytössä sisuskumi? Eilen oli jotain 0,7 paikkeilla, ja ei se rengas paljoa vielä noilla paineilla "leviä". (Juu, tuolla on noita rengasketjuja/alueita mutta ne pyörätkin on erilaisia).
Ihan samat lainalaisuudet pätee tuohon kuin muihin fatteihin. 0,7 on varmasti kova paine, sopiva sileille, pitäville kelveille, niin rullaa kevyesti. Tuosta kun puolittaa, niin on jo renkaassa pehmeyttä. Toki tarkempi paine sitten kuskin painon, renkaan leveyden, mieltymysten, alustan jne mukaan.

McPolo
26.01.2022, 09.20
Nyt on pk-seudulla rapeat kelit polkea jäisillä poluilla. Viikossa ehtinyt reilu 120 km vääntää, hauskaa on ollut edelleen, varsinkin kun eilen sain takarenkaankin nastoitettua.

Ajattelin, jos joku olisi kantapään kautta oppinut että mitenkä alas ne paineet uskaltaa sisäkumilla laskea ilman että puhkeaa. Toki siihen vaikuttaa moni asia, kuskin painosta, vauhdista , maastosta ja vuodenajasta.

Tuossa ohjaimessa kun pitää pohjassa ylintä nappia, syttyy näytössä lampun kuvake. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Ohjaako se sitä usb-lähtöä, vai mitä sen pitäisi tehdä? Ohjekirjasta saa käsityksen, että se sytyttää/sammuttaa näytön taustavalon, mutta sitä se ei kyllä mulla tee.

Jyräys
28.01.2022, 09.41
Liikennevakuutus + osakasko 180€, toki hintaan vaikuttaa moni asia, mutta tämä on if:n hinta
Lähitapiolassa Liikennevakuutus+kasko 165e/v

Turos
28.01.2022, 09.56
Lähitapiolassa Liikennevakuutus+kasko 165e/vSiirsin pohjantähteen, siellä liikennevakuutus 100€ ja pyörä kuuluu kotivakuutuksen piiriin

McPolo
03.02.2022, 20.54
Vaihdoin kaikki vakuutukset ifiin kun teki paremman tarjouksen kuin edellinen firma. Eivät kuulemma myy kaskoa ilman laajaa asiakkuutta.

Kilometrejä tullut reilu 200. Lumien sulamista odotellessa, mutta kyl poluilla on mukavaa jos ei ihan kahden kengän levyistä polkua tarvitse kikkailla.

Eturapakaari ei oikein kestänyt. En tiedä, missä vaiheessa se on hajonnut; onko joku vääntänyt rikki kaupan edessä vai joku oksa tms repinyt rikki. Kallis osa se nyt ei ole, mutta tuntui hassulta kun se tuntui semmoiselta muovilta joka kestäisi mitä vaan vääntelyä.

McPolo
21.02.2022, 21.03
Miten on polut maistuneet porukoille? Motti kyllä lämpenee nopeasti, jos kaasukahvaa hiukan enemmän innostuu vääntämään. Vauhtia poluille sillä kyllä saa ja suupieliä ylöspäin.

Vanhasta pyörästä purin soittokellon ja garmin-telineen. Jos alkaa latua tulla paremmin. Ja kesällä materiaalia jälki.fi:stä GPS:ään.

Wobbler
17.04.2022, 14.15
Mites porukoilla on kestänyt pyörä? Omassa paukahti pienimmästä hammasrattaasta hammas poikki ja koko takapakka heiluu löysällä. Pyörällä ajettu vajaat 300km pyörätiellä. Ei kovin hyvin alkanut. Onkohan jääneet osat kiristämättä? Odottelen myyjän vastausta asiaan. Laitan sitten tänne tietoa miten asia hoituu.

McPolo
17.04.2022, 16.21
Mites porukoilla on kestänyt pyörä? Omassa paukahti pienimmästä hammasrattaasta hammas poikki ja koko takapakka heiluu löysällä. Pyörällä ajettu vajaat 300km pyörätiellä. Ei kovin hyvin alkanut. Onkohan jääneet osat kiristämättä? Odottelen myyjän vastausta asiaan. Laitan sitten tänne tietoa miten asia hoituu.
Miten kallis vehje tahansa, niin voi olla seassa maanantai kappaletta. Nuo kilometrit on siinä että ensihuolto tehty tai kohta tehdä. Siinä luulisi löysät löytyvän.

Tammikuussa sain omani ja vajaa 800km takana. Melkoista rytyytystä välillä, eikä vielä ole mitään hajonnut. Polkimet on rujot, mutta ne nyt on kulutustavaraa, ja onneksi metallia enimmäkseen.

Etuiskarin säätönuppi ei ole kunnossa. Siinä ei uutenakaan ollut selkeää pykälää, kun sen vie lukkoon. Sitten vahingossa itsestään hiljattain se meni kuntoon, ja jonkin ajan päästä taas ihan löysäksi. En edes arvannut, että se toimii niin kuin se lyhyen aikaa toimi.

Toivottavasti myyjä fiksaa kuntoon kiltisti.

Turos
19.04.2022, 07.54
Vajaa 500km takana, ilman yhtään ongelmaa. Nyt täytyy hetki odotella että metsät vähän kuivahtaa kun menee ihan rämpimiseksi koko ajaminen siellä. Vakio polkimet on huonot, kengät lipsuu koko ajan...

Ensihuoltoa täytyy alkaa soittelemaan...

McPolo
22.04.2022, 18.51
Käytin ~400km sitten ensihuollossa. Kannattaa näköjään tarkistella ruuveja, oli etuakselin mm. päätymutteri löysällä ja taka-akselin mutteri myös.

Vaihdoin veetire snowshue xl itsenastoitetut kumit vakio kendoihin. Aivan järkyttävä ero rullaamisessa parempaan suuntaan. En ehtinyt näillä vakiorenkailla ajaa käytännössä yhtään, kun tammikuussa pyörä tuli ja vaihdoin talvinakit alle heti. Nää kendat ei taida edes olla parhaimmat rullaavuudeltaan, mutta noihin talvirenkaisiin nähden ero on aivan älytön.

Ehti tottua talven pehmeillä ja tasasilla poluilla ajamaan, nyt onkin vähän uuden opettelua, juurakossa/kivikossa kun vauhti pysähtyy niin tulee heti ongelmia. Pitäisi vaan päästellä menemään, mutta uskallusta ei näköjään kunnolla löydy.

Onko teidän etuiskarin säätöruuvi semmonen, että se lukittuu lukitusasentoon ja sitten siinä on pieni pykälä kun sen vapauttaa? Mulla se pyörii ihan löysänä, eikä pysy paikallaan. Pitää varmaan soittaa firmaan ja kysästä, että voiko sille tehdä itse jotain. Ollut uudesta asti tommonen.

Wobbler
27.04.2022, 21.33
Mites porukoilla on kestänyt pyörä? Omassa paukahti pienimmästä hammasrattaasta hammas poikki ja koko takapakka heiluu löysällä. Pyörällä ajettu vajaat 300km pyörätiellä. Ei kovin hyvin alkanut. Onkohan jääneet osat kiristämättä? Odottelen myyjän vastausta asiaan. Laitan sitten tänne tietoa miten asia hoituu.

Asia eteni seuraavasti. Vein pyörän paikalliseen pyöräliikkeeseen josta olivat yhteydessä maahantuojaan ja vaihtoivat takapakan takuuna uuteen. Nyt ruvennut häiritsemään (ilmeisesti) takajarrulevyn räminä/helinä..

McPolo
27.04.2022, 21.54
Mulla hajosi motti. Vääntö hävisi ja ruma raapiva ääni kuului kun väänsi kaasua. Vein tänään (takuu)huoltoon, ja jotain sanoivat että jotkut magneetit irronneet liimauksista ja moottori ei toimi oikein. Pyörällä ajettu 3kk/800km. Maahantuojan reaktiot vaikutti siltä, että ei ollut ensimmäinen kerta kun tämmöstä käy. Hajoileehan noita uusia autojakin teiden varsille...

Toivotaan, että entistä ehompi vehjes tulee kun sen sieltä saa. Käytin emäntää pyöräkypärän ostossa, ja impulssiostona hankin itsellekin. Vähän suojaavampi kuin tuo joku "bilteman" wanha potta 15 vuoden takaa, mikä ollut käytössä. Todennäköisemmin kolhu tulee kivien ja kantojen kanssa, kuin auton alle jäädä.

Mulla muuten myös se takajarru välillä pitää jotai räminähelinää. Olin ajatellut, että se vain kuuluu asiaan. Lähtee pois kun kevyesti painaa jarrua, mutta tulee sitten kohta takasin.

Turos
28.04.2022, 11.30
Onko kukaan pyytänyt huollossa firmiksen päivitystä että saa 25km/h rajoituksen pois? Ei tästä mitään mopoa olla tekemässä, mutta jos avustuksen saisi sinne 30km/h tietämille niin siirtymät menisi vauhdikkaammin...

Nythän näyttö on lukittu niin ettei sitä nopeutta pysty muuta kuin laskemaan 25km/h ollessa maksimi, uudella näytöllä tuosta selviäisi, mutta eihän vanhassakaan mitään vikaa ole jos sen rajoituksen saisi pois...

Nickname
28.04.2022, 12.27
Miten pitkiä siirtymiä te ajatte näillä sähkiksillä kun 5km/h lisäys toisi niin paljon etua? Tuollaisella vauhdin lisäyksellä ei ole mitään tekemistä ainakaan ison ajan säästön kanssa vai onko tämä joku muoti juttu että pitää vähän saada virittää vai onko elämä tosiaan minuutista kiinni? Toivottavasti yksikään pyörähuolto ei tuota tee.

JRR-1
28.04.2022, 17.50
Jos ei ole mitään ketjun sisältöön liittyvää sanottavaa, niin jättäkää se oma sukupolvien yli ulottuvan sisäsiittoisuuden tuoman ahdasmielisyyden esiintuominen väliin. Jos taas ketjun sisällössä on jotain sääntöjä rikkovaa raportoitavaa, niin postatun viestin vasemmasta alareunasta löytyy nappi sille.

Jani Mahonen
29.04.2022, 08.22
Pidetään keskustelu asiallisena, riipaisin koko ketjun hännän pois ja tätä edellinen postaus oli niin hyvä että siitä on hienoa jatkaa.

Krapula
01.05.2022, 14.23
Juu tuo takalevyn räminä tuntuu olevan ominaisuus näissä ja suhteellisen ärsyttävä sellainen. Tai oletan, että tulee takalevystä. Muijan pyörässä rämisee myöskin 3.1 erää ja itsellä 2.7 erää eli ei mikään yksittäistapaus. Mikäköhän tohon tepsisi?

pahvi
02.05.2022, 07.33
Juu tuo takalevyn räminä tuntuu olevan ominaisuus näissä ja suhteellisen ärsyttävä sellainen. Tai oletan, että tulee takalevystä. Muijan pyörässä rämisee myöskin 3.1 erää ja itsellä 2.7 erää eli ei mikään yksittäistapaus. Mikäköhän tohon tepsisi?

Tässähän on napamoottori? Mulla on itse sähköistetyssä Mxus moottori ja siinä oli uutena sen verran sivuttaisuuntaista välystä, moottori siis liikkui akselillaan pikkuisen, että moottorin veto päällä liikkui niin, että jarrulevy otti vasten toista jarrupalaa aiheuttaen kauhean äänen. Kun polki ilman avustusta, liikkui toiseen suuntaan eikä ääntä kuulunut.
Jarrua tarkasti asemoimalla sai vaivan pysymään poissa.
Klapin tuntee, käsin, kun pyörä ilmassa nytkyttelee napaa sivusuunnassa.
Myöhemmin klappi hävisi itsestään, lieneekö kertynyt tarpeeksi moskaa jonnekin...

Krapula
15.05.2022, 12.55
Tässähän on napamoottori? Mulla on itse sähköistetyssä Mxus moottori ja siinä oli uutena sen verran sivuttaisuuntaista välystä, moottori siis liikkui akselillaan pikkuisen, että moottorin veto päällä liikkui niin, että jarrulevy otti vasten toista jarrupalaa aiheuttaen kauhean äänen. Kun polki ilman avustusta, liikkui toiseen suuntaan eikä ääntä kuulunut.
Jarrua tarkasti asemoimalla sai vaivan pysymään poissa.
Klapin tuntee, käsin, kun pyörä ilmassa nytkyttelee napaa sivusuunnassa.
Myöhemmin klappi hävisi itsestään, lieneekö kertynyt tarpeeksi moskaa jonnekin...

Kokeilin ottaa takajarrupalat pois ja tosiaan räminä paikallistui levyyn kun ilman paloja ei rämissyt. Sääsin takajarrusatulan asentoa hieman keskiasennosta niin, että ulomman palan ja levyn väliin jäi isompi väli. Ainakin nyt 15km lenkillä en enää räminää saanut kuulumaan. Herkistelin hieman myös mäntiä kun vaikutti, että toinen liikkui vähemmän. Ehkä tässä korjattiin oiretta eikä juurisyytä, mutta moottorissa ei ainakaan tuntunut olevan klappia.

Krapula
30.05.2022, 07.36
Alkaa ajo maistumaan tälläkin. Eilen 48km lenkki tuli ajettua päällystetyillä teillä. Rullaa kyllä ihmeellisen hyvin vakionakeillakin tuollaiseksi möhkäleeksi kun 1,5 bar painetta renkaissa. Avustustaso 1 pääosin käytössä. Pidemmissä mäissä sitten 2:sta. Akusta ei hävinnyt yhtään palkkia. Jännite putosi Täyden 58:sta 54.8:iin.

McPolo
30.05.2022, 07.49
Ajatteko kuinka paljon poluilla ja kallioilla? Melkosta rytyytystä välillä ollut, eikä uskallus riitä joka paikkaan. Eihän tämä mikään dh-pyörä ole, ja takamoottori tekee perästä hiukan painavan, kun on vielä usein tarakalla laukku.

Kendat ei tunnu kovin hyvin pitävän kallioilla, mutta en tiedä pitääkö mikään muukaan sen paremmin.

Turos
31.05.2022, 10.56
Ajatteko kuinka paljon poluilla ja kallioilla? Melkosta rytyytystä välillä ollut, eikä uskallus riitä joka paikkaan. Eihän tämä mikään dh-pyörä ole, ja takamoottori tekee perästä hiukan painavan, kun on vielä usein tarakalla laukku.

Kendat ei tunnu kovin hyvin pitävän kallioilla, mutta en tiedä pitääkö mikään muukaan sen paremmin.

Ajan pelkästään polkua ja kalliota, kun paineet laskee sinne 0,4bar niin pitoa alkaa löytymään ja juurakot menee kuin sukkasillaan kun rengas joustaa ja myötää. Ihan isoimmat hypyt ja metrin dropit jätän välistä, mutta tuollainen puolen metrin droppi menee vielä leikiten.

Perä on painava ja koko pyörä on painava, bunny hop on haastava tuolla ja usein mielummin kierrän tai talutan sen kaatuneen puun yli kun lähden hyppimään, perää ei meinaa millään saada ahtailla poluilla tarpeeksi ylös ja helposti sitten lipsuu varsinkin märällä.

Parasta tuolla silti se ettei mikään muta tai vesilammikko ole este, juuri pari päivää sitten seurasin yhtä sähkötäpärillä ajavaa joka yritti ylittää mutaista lammikkoa ja se upposi välittömästi akseleita myöden ja jäi jumiin sinne kaatuen. kovasti yritti varoitella että älä tule, mutta hiljaa sinne ajoin eikä mitään ongelmaa ollut mennä kokonaan yli vaikka melkein akseleita myöden möyrin.

Polkimet vaihdoin ja nyt kengissä on pitoa kunnolla, ne vakio polkimet on kyllä todella surkeat, toinen mikä pitäisi hommata on hissitolppa, pahasti satula välillä edessä ja jyrkissä laskuissa saa koko ajan pelätä että koska tulee osuma satulasta.

Wobbler
31.05.2022, 12.13
Ajan pelkästään polkua ja kalliota, kun paineet laskee sinne 0,4bar niin pitoa alkaa löytymään ja juurakot menee kuin sukkasillaan kun rengas joustaa ja myötää. Ihan isoimmat hypyt ja metrin dropit jätän välistä, mutta tuollainen puolen metrin droppi menee vielä leikiten.

Perä on painava ja koko pyörä on painava, bunny hop on haastava tuolla ja usein mielummin kierrän tai talutan sen kaatuneen puun yli kun lähden hyppimään, perää ei meinaa millään saada ahtailla poluilla tarpeeksi ylös ja helposti sitten lipsuu varsinkin märällä.

Parasta tuolla silti se ettei mikään muta tai vesilammikko ole este, juuri pari päivää sitten seurasin yhtä sähkötäpärillä ajavaa joka yritti ylittää mutaista lammikkoa ja se upposi välittömästi akseleita myöden ja jäi jumiin sinne kaatuen. kovasti yritti varoitella että älä tule, mutta hiljaa sinne ajoin eikä mitään ongelmaa ollut mennä kokonaan yli vaikka melkein akseleita myöden möyrin.

Polkimet vaihdoin ja nyt kengissä on pitoa kunnolla, ne vakio polkimet on kyllä todella surkeat, toinen mikä pitäisi hommata on hissitolppa, pahasti satula välillä edessä ja jyrkissä laskuissa saa koko ajan pelätä että koska tulee osuma satulasta.

Mitkä polkimet laitoit?

Turos
01.06.2022, 06.19
Mitkä polkimet laitoit?Nämä niiden omilla sivuilla olevat

https://efat.fi/efatbike/polkimet-bbb-mountainhigh/

Krapula
01.06.2022, 11.28
Onkos jollakin kokemusta polkypyöräkärryn kiinnittmisestä E/FAT:iin. Monet mallit tuntuvat olevan taka-akseliin kiinnitettäviä. Ainakaan heidän sivuillaan ei oikein vihreää valoa näytetty tämän tyyppisille.

Turos
20.06.2022, 17.46
Asia jonka jokainen E-fatin omistaja kannattaa vaihtaa polkimien lisäksi, nimittäin gripit, ne vakiot on kyllä niin liukkaat ettei niillä tee mitään ja ne alkoi pyörimään.

Ostin Biltemasta 4,90€ lukittavat gripit, kaasukahvan puoleisen sahasin poikki ja lukitsin yhdellä lukolla ja TOIMII! Ei pyöri kädet eikä gripit.

Huomaa että malli pitää olla juuri tuo 27-2019, tuossa mallissa koko sisäosa on jäykkä jolloin grippi pysyy paikoillaan vaikka on lukittu vain yhdellä lukolla.

Siinä toisessa mallissa (kalliimassa) ei gripin sisäosa ole kokonaan jäykkä jolloin varmasti alkaa pyörimään kun joutuu lukitsemaan vain yhdellä lukolla ulkopäädystä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220620/96d4f0130a3a505327454157b1634f4d.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220620/d1998ce322c8c27a2cd67d3d20c9924c.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220620/ad716e3c42b34d3084d22ebb418e4084.jpg

McPolo
20.06.2022, 18.39
Kiitos grip-vinkistä.

Mulla tuli joku oikosulku näytön ohjaimeen. Näyttö menee päälle kun akun laittaa kiinni itsestään ja avustus on 5:lla. Jos painelee nappeja, näyttö sammuu ja pitää Virrat käyttää pois.

Purin sen irti ja otin sisälle kuivumaan, suihkutin myös CRC:tä mutta sen näppäimistön rakenne näyttää siltä että onkohan umpinainen ja CRC ei mene näppäinten välistä sisälle.

Ei nyt ole kallis osa vaihtaa, mutta sangen ärsyttävä osa hajota kesken lomareissua.

Td5
30.06.2022, 08.11
Tulipa kaks jakoinen olo kun luin tämän ketjun läpi. En voi kuin kummastella joidenkin foorumilaisten äärimmäisyyttä ja dissaamista. Jos ajelen sähköpyörällä täydellä avustuksella, tekeekö se minusta hylkiö pyöräilijän? Onko määritelty missä on se ”raja” pyöräilijän ja varpaiden heiluttelijan välillä? Samoin esitetään aika murskaavia kommentteja pyörästä ja sen tekniikasta kertomatta tarkemmin mihin vertaillaan.

Sähköpyörän valinta ei ole helppoa, on monenlaista tekniikkaa, laaja hintahaitari sekä monen tasoista myyjää. Myös ristiriitaiset näkemykset sumentavat asiaa. Lähes jokaisen käyttötarkoitus on myös erilainen.

Turos
30.06.2022, 19.50
Tulipa kaks jakoinen olo kun luin tämän ketjun läpi. En voi kuin kummastella joidenkin foorumilaisten äärimmäisyyttä ja dissaamista. Jos ajelen sähköpyörällä täydellä avustuksella, tekeekö se minusta hylkiö pyöräilijän? Onko määritelty missä on se ”raja” pyöräilijän ja varpaiden heiluttelijan välillä? Samoin esitetään aika murskaavia kommentteja pyörästä ja sen tekniikasta kertomatta tarkemmin mihin vertaillaan.

Sähköpyörän valinta ei ole helppoa, on monenlaista tekniikkaa, laaja hintahaitari sekä monen tasoista myyjää. Myös ristiriitaiset näkemykset sumentavat asiaa. Lähes jokaisen käyttötarkoitus on myös erilainen.Jotkut ihmiset tarvitsee ns. munanjatketta, oli sitten kyseessä auto, polkupyörä, vene, asunto tai kämppä.

Ei niistä kannata välittää, idiootteja mahtuu tähän maailmaan.

MRe
01.07.2022, 09.07
Munanjatkeita löytyy kyllä ihan meiltä kaikilta. Ehkä edesmennyttä Pentti Linkolaa lukuunottamatta, jolle munanjatke ja vallankäytön väline oli oma ideologia.

E/Fat on varmaan omassa genressään ihan oiva ja soiva peli, mutta ei se siitä mitään ultimate jokapaikanpyörää tee.

Turos
01.07.2022, 09.32
Munanjatkeita löytyy kyllä ihan meiltä kaikilta. Ehkä edesmennyttä Pentti Linkolaa lukuunottamatta, jolle munanjatke ja vallankäytön väline oli oma ideologia.

E/Fat on varmaan omassa genressään ihan oiva ja soiva peli, mutta ei se siitä mitään ultimate jokapaikanpyörää tee.Ei mikään pyörä ole ultimaattinen joka paikan pyörä. Aina enemmän tai vähemmän kompromissia jos läskipyörällä ajaa asfaltilla tai normi pyörällä yrittää ajaa talvella maastossa.

MRe
01.07.2022, 10.01
^juu, ei ole ei. Mutta on jonkinlaista yksinkertaistamista kuvata munanjatkeiksi pyöriä, jotka ovat päivittäisessä käytössä. Eikä E/Fat:kään varsinaisesti ole mikään halpa laite.

Turos
01.07.2022, 10.17
^juu, ei ole ei. Mutta on jonkinlaista yksinkertaistamista kuvata munanjatkeiksi pyöriä, jotka ovat päivittäisessä käytössä. Eikä E/Fat:kään varsinaisesti ole mikään halpa laite.Johtuu siitä että täällä tietty ryhmä kuvittelee olevansa parempia kuin muut, pelkän sen pyörän takia missä on parempi osasarja, maksaa tuplat enemmän ja on muidenkin hyväksymä ja tähän kuplaan ei muita suvaita?

Ollaan kumminkin yhteisen asian foorumilla jossa tarpeita ja vaatimuksia on tasan yhtä monta kuin on käyttäjääkin joten ihmettelen itsekkin nuivaa asennetta muita kohtaan.

Mulle henkilökohtaisesti on ihan sama millä pyörällä kukin ajaa, kunhan se pyörä olisi hänelle se parhain ja toimisi hänen käytössä parhaiten.

jpuu
01.07.2022, 10.51
Mulle henkilökohtaisesti on ihan sama millä pyörällä kukin ajaa, kunhan se pyörä olisi hänelle se parhain ja toimisi hänen käytössä parhaiten.

Tämä on hyvin sanottu. Toisaalta asiallista keskustelua voidaan käydä myös siksi, että saataisiin hänelle se parhaiten sopiva pyörä.

MRe
01.07.2022, 14.28
Johtuu siitä että täällä tietty ryhmä kuvittelee olevansa parempia kuin muut, pelkän sen pyörän takia missä on parempi osasarja, maksaa tuplat enemmän ja on muidenkin hyväksymä ja tähän kuplaan ei muita suvaita?

En nyt ehkä tuosta pysty tunnistamaan ketään täältä, jollei sitten osu kohdalle. Sähköpyöriin ylipäätään kohdistuu ennakkoluuloja ja -asenteita, mutta niiden muuttamiseen ei osasarja auta.

Mulla on osasarjoja SLX -> XTR (ja XX1) eri fillareissa, mutta en niiden välille toiminnallisia eroja saa. Keuloissa sitten löytyy enemmän eroja, jopa tällaisen puujalan, -käden ja -silmän havaittavaksi. Mutta esimerkiksi kuitukammet kiidättävät pyörää yhtä hyvin tai huonosti kuin umpialumiinisetkin.

Hinta korreloi laatuun samalla tavalla pyörissä kuin kaikessa muussakin. Tosin kalliimpi ei välttämättä ole sen kestävämpi, kevyempi saattaa kyllä olla. 12k€ pyörä ei ole kaksi kertaa niin hyvä kuin 6k€. 3k€ vs. 6k€ alkaa jo eroja syntymään, varsinkin sähkäreissä. Tosin sekin riippuu pyörän mallista.

Mitä tulee sitten teknisiin ratkaisuihin, niin sähkäreissä on iso ero siinä, onko pyörässä keskiö- vai napamoottori. Mutta senkin lopullinen vaikutus riippuu siitä, mihin käyttöön pyörän hankkii.

Sitten on vielä valmistajat. Totta on, että ”bäfängit” ei täällä kovin suurta arvostusta nauti, mutta siihenkin on useita syitä. Tekniikka sinänsä on ihan yhtä hyvää, kuin ”merkkivalmistajilla”. Kyse on mielikuvista ja ehkä markkinoinnistakin. Samaan tyyliin, kuin kaikkia Suntourin keuloja pidetään kurana, vaikka heillä on ihan laatukamaakin. Sitä vain ei juuri saa mistään. Etenkään valmiissa pyörissä.

Krapula
04.07.2022, 17.07
Mielestäni E/FAT nimenomaan on halpa, tai ainakin oli kun itse hankin (2700€). Vastaavanlainen laite esim. Helkamalta tai Tunturilta olisi ollut heti tonnin jos toisenkin enemmän. Eikä se sitten kuitenkaan olisi ollut yhtä hauska peli. Itse ainakin hinta oli kriteereistä suurin ja tiesin mitä ostan, koska oli tullut Saariselällä testattua. Nettihöpinöiden perusteella olisi varmaan jäänyt ostamatta. Varmasti myös jos hinta olisi ollut Helkaman tasolla.
Yllättävän vähän harmittaa ajaessa, että pyörästä ei löydy SRAMin langatonta vaihteistoa tai FOX:n keulaa. En osaa kaivata kun en tiedä paremmasta.
Ainoa oikea harmitus on liikennevakuutuspakko, jota en millään pysty järkeilemään polkupyörille varsinkaan kun naapurin jonne vetää samantehoisella potkulaudalla ohi ilman vakuutuksia.

Wobbler
06.07.2022, 07.08
Sähköt sekoilee. Kesken ajon näytöstä hävisi moottorin lämpötila, nopeus, avustusteho sekä matkamittari ei toimi. Avustustasolla 0-5 ei mitään vaikutusta. Tuntuu että antaa täydet tehon kokoajan. Näytön / Akun virtojen boottauksella ei mitään vaikutusta... Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

Nixuu
06.07.2022, 21.30
Sähköt sekoilee. Kesken ajon näytöstä hävisi moottorin lämpötila, nopeus, avustusteho sekä matkamittari ei toimi. Avustustasolla 0-5 ei mitään vaikutusta. Tuntuu että antaa täydet tehon kokoajan. Näytön / Akun virtojen boottauksella ei mitään vaikutusta... Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

Jos näytössä pysyy vielä itsessään virrat eli näyttää jännitteen jne niin tuo vika viittaa yhteysongelmaan näytön ja ohjaimen välillä. Eli siellä kulkee kahdessa johtimessa (rx ja tx) dataa näytön ja ohjaimen välisä (sarjamuotoisena) Tämä yhteys kun katoaa niin näyttö ei näytä nopeutta, eikä lämpötilaa.

Avustustasot ei myöskään mene ohjaimelle, joka tässä tilanteessa menee johonkin esivalittuun tilaan, usein täysille tai pienimmälle teholle.

Vikaa kannattaa siis lähteä etsimään näytöltä ohjaimelle menevästä kaapelista. Tarkistaa ensimmäiseksi, että liittimet kunnolla kiinni jne. Mutta jos ei selkeää vikaa löydy niin tuo kaapeli voi olla viallinen. Tällöin yhteys myyjään, ja pyörä huoltoon.

Tai he voivat myös lähettää tuon kaapelin postissa, jolloin sinun pitää avata ohjaimen suojakoteloa sen verran, että saat vanhan johdon irti (lähtee ihan ruuvaamalla kiristysmutterit johdosta ja vetämällä erikseen) ja uusi tilalle. Ohjaustangon päässä johtoon sitten kytketään kaasu, jarruanturit ja näyttö. Suht nopea ja helppo homma tehdä itsekkin, eli tuota varten ei tarvitse välttämättä pyörää viedä huoltoon.

Wobbler
11.07.2022, 19.44
Jos näytössä pysyy vielä itsessään virrat eli näyttää jännitteen jne niin tuo vika viittaa yhteysongelmaan näytön ja ohjaimen välillä. Eli siellä kulkee kahdessa johtimessa (rx ja tx) dataa näytön ja ohjaimen välisä (sarjamuotoisena) Tämä yhteys kun katoaa niin näyttö ei näytä nopeutta, eikä lämpötilaa.

Avustustasot ei myöskään mene ohjaimelle, joka tässä tilanteessa menee johonkin esivalittuun tilaan, usein täysille tai pienimmälle teholle.

Vikaa kannattaa siis lähteä etsimään näytöltä ohjaimelle menevästä kaapelista. Tarkistaa ensimmäiseksi, että liittimet kunnolla kiinni jne. Mutta jos ei selkeää vikaa löydy niin tuo kaapeli voi olla viallinen. Tällöin yhteys myyjään, ja pyörä huoltoon.

Tai he voivat myös lähettää tuon kaapelin postissa, jolloin sinun pitää avata ohjaimen suojakoteloa sen verran, että saat vanhan johdon irti (lähtee ihan ruuvaamalla kiristysmutterit johdosta ja vetämällä erikseen) ja uusi tilalle. Ohjaustangon päässä johtoon sitten kytketään kaasu, jarruanturit ja näyttö. Suht nopea ja helppo homma tehdä itsekkin, eli tuota varten ei tarvitse välttämättä pyörää viedä huoltoon.
Sähköhäiriöt korjaantu kaapelin vaihdolla kuten epäilit.

Turos
21.07.2022, 19.18
Mulla hajosi motti. Vääntö hävisi ja ruma raapiva ääni kuului kun väänsi kaasua. Vein tänään (takuu)huoltoon, ja jotain sanoivat että jotkut magneetit irronneet liimauksista ja moottori ei toimi oikein. Pyörällä ajettu 3kk/800km. Maahantuojan reaktiot vaikutti siltä, että ei ollut ensimmäinen kerta kun tämmöstä käy. Hajoileehan noita uusia autojakin teiden varsille...

Toivotaan, että entistä ehompi vehjes tulee kun sen sieltä saa. Käytin emäntää pyöräkypärän ostossa, ja impulssiostona hankin itsellekin. Vähän suojaavampi kuin tuo joku "bilteman" wanha potta 15 vuoden takaa, mikä ollut käytössä. Todennäköisemmin kolhu tulee kivien ja kantojen kanssa, kuin auton alle jäädä.

Mulla muuten myös se takajarru välillä pitää jotai räminähelinää. Olin ajatellut, että se vain kuuluu asiaan. Lähtee pois kun kevyesti painaa jarrua, mutta tulee sitten kohta takasin.Täällä myös irtosi moottorista magneetti, 1-2 avustuksella toimi normaalisti, heti kun antoi yli 200w tehoa alkoi rahina ja moottori pyöri tyhjää.

Toki eipä tuosta haittaa nyt ollut ja palvelu oli jälleen erinomaista, alle 24h hajoamisesta pyörä taas ajossa!

Tämän takia ostin tämän pyörän, osia on ja suomalainen kivijalka firma jolloin takuuasia menee päivässä, ei viikoissa!

McPolo
19.09.2022, 13.17
Mulla muuttui työpiste kauemmas aikaisemmasta ja työmatkakilometrejä tulee neljän sijasta 20 per päivä. Kesällä takuuhuollettiin moottori ja rohinat ja rahinat loppui eteenpäin mentäessä. On kyllä pyörän kuluminen toisenlaista kun ajaa kelviä vs. metsärunttaamista. Talvea taas odotellessa... :) ainakin noi sähköpotkulaudat vähenee talvella ja rauhallisempaa muutenkin.

Onko joku perehtynyt kesärenkaisiin, mitä kannattaa laittaa? Samanlaiset kendat alle vaan? Näissä ainakin tuntuu kestävän renkaiden kyljet vs. Vee tire snow show xl:t, joissa puolikkaan talven jäljiltä oli jo kyljissä jälkiä siitä, että ne tukinauhat (tai mitä ovatkaan) ovat katkenneet paikka paikoihin. Mä en oo kiloa enempää pannu paineita renkaisiin, kivikkojuurakossa on melkosta pompottamista ja pito heikkoa. Katuajoon valmistaja suositttaa jopa 1,8 kiloa, huhhuh siinä on jo rengas kovana. Pitää varmaan kokeilla, voi olla vielä kevyempää rullailla eteenpäin kelviä.

Bilteman kahvat odottaa vielä asentamista. Polkimet voisi myös päivittää, vielä noiden kanssa on pärjännyt mutta pito voisi varmasti olla parempikin.

Topeakin iso laukku on kätevä, ja hommasin vedenpitävät pussit joihin saa tavaraa, esim. läppäriä kuljettanut. Valoksi hommasin Nitecore BR35:n. Umpimetsässä en ole vielä sen kanssa ajanut, että miten pärjää.

Onko jollain käytössä joustotolppaa (https://efat.fi/efatbike/satulatolppa-joustoputki-xlc-sp-s08/)? Mietin sen kestävyyttä ja että onko siitä enemmän hyötyä kuin haittaa kenties.

Samoin rattaiden ja ketjujen kestoa mietin. Alkaa 2000km lähestyä, ja samoilla mennään.

Mitäs muilla efattilaisilla?

Turos
19.09.2022, 16.52
Mulla muuttui työpiste kauemmas aikaisemmasta ja työmatkakilometrejä tulee neljän sijasta 20 per päivä. Kesällä takuuhuollettiin moottori ja rohinat ja rahinat loppui eteenpäin mentäessä. On kyllä pyörän kuluminen toisenlaista kun ajaa kelviä vs. metsärunttaamista. Talvea taas odotellessa... :) ainakin noi sähköpotkulaudat vähenee talvella ja rauhallisempaa muutenkin.

Onko joku perehtynyt kesärenkaisiin, mitä kannattaa laittaa? Samanlaiset kendat alle vaan? Näissä ainakin tuntuu kestävän renkaiden kyljet vs. Vee tire snow show xl:t, joissa puolikkaan talven jäljiltä oli jo kyljissä jälkiä siitä, että ne tukinauhat (tai mitä ovatkaan) ovat katkenneet paikka paikoihin. Mä en oo kiloa enempää pannu paineita renkaisiin, kivikkojuurakossa on melkosta pompottamista ja pito heikkoa. Katuajoon valmistaja suositttaa jopa 1,8 kiloa, huhhuh siinä on jo rengas kovana. Pitää varmaan kokeilla, voi olla vielä kevyempää rullailla eteenpäin kelviä.

Bilteman kahvat odottaa vielä asentamista. Polkimet voisi myös päivittää, vielä noiden kanssa on pärjännyt mutta pito voisi varmasti olla parempikin.

Topeakin iso laukku on kätevä, ja hommasin vedenpitävät pussit joihin saa tavaraa, esim. läppäriä kuljettanut. Valoksi hommasin Nitecore BR35:n. Umpimetsässä en ole vielä sen kanssa ajanut, että miten pärjää.

Onko jollain käytössä joustotolppaa (https://efat.fi/efatbike/satulatolppa-joustoputki-xlc-sp-s08/)? Mietin sen kestävyyttä ja että onko siitä enemmän hyötyä kuin haittaa kenties.

Samoin rattaiden ja ketjujen kestoa mietin. Alkaa 2000km lähestyä, ja samoilla mennään.

Mitäs muilla efattilaisilla?Sulla on paineita renkaissa liikaa, mulla metsässä 0,4-0,5bar ja tuolla ei lyö vielä vanteelle mun 75kg massalla, mutta juurakossa ja kivikossa menee pehmeästi.

Fatbiken idea on juurikin rengaspinta-alan kasvattaminen löysällä ja pehmeällä renkaalla...

McPolo
19.09.2022, 19.55
Sulla on paineita renkaissa liikaa, mulla metsässä 0,4-0,5bar ja tuolla ei lyö vielä vanteelle mun 75kg massalla, mutta juurakossa ja kivikossa menee pehmeästi.

Fatbiken idea on juurikin rengaspinta-alan kasvattaminen löysällä ja pehmeällä renkaalla...
Ilmaisin huonosti itseäni. Itsekin olen laskenut paineet maastossa puolen kilon vaiheille, on jo parempi.

Tämä ihmettely oli lähinnä myyjän ohjeistuksen päivittelyä, kun maastoon suositellaan eteen min 0,6 ja taakse min 0,8.

Pexi88
29.09.2022, 18.06
Jaksaako tämä oikeesti kiivetä todella jyrkän mäen ylös jos rengas pitää ?.

McPolo
29.09.2022, 18.23
Jaksaako tämä oikeesti kiivetä todella jyrkän mäen ylös jos rengas pitää ?.

Mikä on jyrkkä mäki? Ei kyl ilman omaa polkemista nouse. Paloheinän huipulle pääsee rappujen vierestä. Voimaa tässä kyllä on reilusti. Mutta tarpeeksi jyrkässä/pitkässä mäessä hyytyy varmaan kaikki, oletan. Välitys ei ole niin laaja kuin on toisissa pyörissä.

Moottori lämpenee aika nopeasti, jos käyttää paljon isoa tehoa. Se on ollut itsellä välillä menoa rajoittava tekijä. Joku laskettelurinnenousu voisi hyytyä tästä syystä. Olen kyllä aika painava ja huonokuntoinen, joten käytös voi olla hyvinkin eri jos joku hyvässä kunnossa oleva riisikeppi polkee.

Pexi88
29.09.2022, 18.34
On ostoharkinnassa tämä. Toinen vaihtoehto täyssjousto yamahan moottorilla + repullinen rahaa lisää

McPolo
29.09.2022, 19.25
On ostoharkinnassa tämä. Toinen vaihtoehto täyssjousto yamahan moottorilla + repullinen rahaa lisää
Kohta on 2000km takana, helmikuussa sain pyörän.

Parempaa on varmasti tarjolla, mutta se hinta...

Käsikaasu auttaa tämmöselle aloittelijalle, voi vetää pahoissa paikoissa pelkällä kaasulla tangolta.

Välillä tunnoton avustus melkein häiritsee, mutta ei sitä kannata jäädä liikaa miettimään.

Tarakka ja rapakaaret on Hyvä Juttu, saa kamaa kulkemaan eikä kura lennä niin pahasti niskaan.

Ainoa harmitus on, ettei ne myy hyvää etu/takavalosarjaa, joka ottaisi virran akusta.

Olisiko mahdollisuutta päästä testaamaan joko Helsinkiin tai muutamassa paikassa vuokrataan näitä?

Turos
03.10.2022, 15.44
Kohta on 2000km takana, helmikuussa sain pyörän.

Parempaa on varmasti tarjolla, mutta se hinta...

Käsikaasu auttaa tämmöselle aloittelijalle, voi vetää pahoissa paikoissa pelkällä kaasulla tangolta.

Välillä tunnoton avustus melkein häiritsee, mutta ei sitä kannata jäädä liikaa miettimään.

Tarakka ja rapakaaret on Hyvä Juttu, saa kamaa kulkemaan eikä kura lennä niin pahasti niskaan.

Ainoa harmitus on, ettei ne myy hyvää etu/takavalosarjaa, joka ottaisi virran akusta.


Kyllä, rahalla saa, mutta 3k€ en itse parempaa löytänyt.

Kriteerinä oli itselle mahdollisimman paljon tehoa ja silti laillinen normaali polkupyörä, mahdollisimman iso akku, pyörä millä voi ajaa missä vain ja vaikka talvella umpihangessa.

Bikepark ei ole mun paikka vaan rauhalliset metsäpolut ja jokapaikan höylä mihin tämä sopii täydellisesti!

Käsikaasu on hyvä, itse pidän avustusta aina maastossa ykkösellä ja tarvittaessa avustan kaasulla, jos avustusta pitää liian isolla tulee siitä helposti ryntäilevä juurakossa/kivikossa.

Turos
03.10.2022, 15.48
On ostoharkinnassa tämä. Toinen vaihtoehto täyssjousto yamahan moottorilla + repullinen rahaa lisääOta selvää mitä pyörältä haluat, jos haluat ajaa alamäkeä kovaa ja hyppiä niin osta täysjousto joka on siihen tarkoitettu.

Jos ajat pelkkää asfalttia, osta joku kevyemmin rullaava.

Tämä menee pahoissakin paikoissa mutta on rauhallinen ajettava ja enemmän sellainen retkipyörä, parasta silti kunnon renkaat, paljon tehoa ja iso akku. 40km juurakko/kivikko polkua sipoonkorvessa ja akusta vielä 30-40% jäljellä...

https://vimeo.com/756381752

McPolo
14.08.2023, 10.02
Tässä on aika leveä vanne. 3000km takana ja renkaat alkaa olla vaihtokunnossa, ainakin takana. Onko joku kokeillut muita renkaita, vai ostaako suosiolla ns. tehdassarjan uudet vaan. Toimiihan ne, kun ei paremmastakaan tietoa ole.

Krapula
19.08.2024, 19.01
No niin nyt valmistajan sivullakin mainittu, että E/FAT ei tarvitse enää liikennevakuutusta uuden tieliikennelain voimaantulon jälkeen.

https://efat.fi/usein-kysyttya/

McPolo
19.08.2024, 20.57
No niin nyt valmistajan sivullakin mainittu, että E/FAT ei tarvitse enää liikennevakuutusta uuden tieliikennelain voimaantulon jälkeen.

https://efat.fi/usein-kysyttya/

Jos ne sen siellä lupaa, niin näin se sitten on uskottava. Olin harmitellut tätä että joutuu jatkossakin maksamaan, mutta tosi hyvä muutos tämä. Alkuperäinen oli aivan typerä säädös. Tosi paljo kiitoksia, kun jaoit tietoa.

pahvi
20.08.2024, 07.51
Eikös se kaasukahva vaikutakaan enää asiaan? Eli saa kulkea polkemattakin, eikä tarvitse vakuutusta?

Krapula
20.08.2024, 12.07
Eikös se kaasukahva vaikutakaan enää asiaan? Eli saa kulkea polkemattakin, eikä tarvitse vakuutusta?

Ei vakuutustarve edellisessäkään laissa johtunut kaasukahvasta vaan siitä, että pyörä oli L1e-a -luokan ajoneuvo, joka piti automaattisesti liikennevakuuttaa. Pyörä on edelleen L1e-a, mutta vakuutustarve ei enää määräydy näiden kohdalla ajoneuvoluokasta vaan max. nopeudesta avustettuna ja max. painosta eli 25/25 säännöllä.

Copilot
20.08.2024, 12.35
No niin nyt valmistajan sivullakin mainittu, että E/FAT ei tarvitse enää liikennevakuutusta uuden tieliikennelain voimaantulon jälkeen.

https://efat.fi/usein-kysyttya/
Tieliikennelaki ei ole muuttunut eikä se määrittele vakuutustarvetta. Sen sijaan liikennevakuutuslaki sen tekee ja se muuttui hiljattain.

Krapula
20.08.2024, 13.27
Tieliikennelaki ei ole muuttunut eikä se määrittele vakuutustarvetta. Sen sijaan liikennevakuutuslaki sen tekee ja se muuttui hiljattain.

Juu kiitos korjauksesta. Meni lait sekaisin.

znood
20.08.2024, 18.13
Eikös tuo e-fat paina lähemmäs 28kg ? Miten voi olla ettei se tarvi liikennevakuutusta valmistajan mukaan ? Ifin vakuutuksen sai ainakin runkonumeron syöttämällä suoraan ja tunnistui kuulemma pyörän tyyppikin.

Krapula
20.08.2024, 19.24
Eikös tuo e-fat paina lähemmäs 28kg ? Miten voi olla ettei se tarvi liikennevakuutusta valmistajan mukaan ? Ifin vakuutuksen sai ainakin runkonumeron syöttämällä suoraan ja tunnistui kuulemma pyörän tyyppikin.

Johtuupi siitä, että se valmistajan ilmoittama paino on se ainoa virallinen totuus asiasta. Millään muulla ei ole merkitystä.

Eemeli82
20.08.2024, 19.31
Toukokuussa valmistajan sivuilla ilmoitettiin painoksi 28kg. Nyt sitten juurikin sopivasti <25kg.
Kesän aikana tehty kovaa tuotekehitystä, kun on yli 3kg viilattu painoa pois.

Krapula
20.08.2024, 19.35
Siihen tuli ainakin kapeampi rengassetti myyntiin.

znood
20.08.2024, 20.51
Toukokuussa valmistajan sivuilla ilmoitettiin painoksi 28kg. Nyt sitten juurikin sopivasti <25kg.
Kesän aikana tehty kovaa tuotekehitystä, kun on yli 3kg viilattu painoa pois.
Eii v.... mitähän tässä tapahtuu jos tai kun joku menee asiassa poikittain onnettomuuden sattuessa. Meidän Efatissa on ollut nyt vakuutus ja tulee olemaankin ennenkö se laihtuu alle 25 kilon.

Nixuu
21.08.2024, 13.42
Eii v.... mitähän tässä tapahtuu jos tai kun joku menee asiassa poikittain onnettomuuden sattuessa. Meidän Efatissa on ollut nyt vakuutus ja tulee olemaankin ennenkö se laihtuu alle 25 kilon.

Kyse onkin valmistajan viranomaisille ilmoittamasta nettopainosta. Ei laitteen käyttäjän tuotteen painosta. Käyttäjä voi lisäillä esim tarakkaa, painavampaa rengasta, lokareita jne eikä ne vaikuta tuohon 25kg rajaan. Vaikka lopullinen paino olisikin esim päälle 30kg puntarissa, niin se valmistajan ilmoittama paino on se määräävä tekijä. Lisäksi sinun tulisi irtisanoa tuo vakuutuksesi. Maksat sitä nyt turhaan. Edellytyksiä liikennevakuutukselle ei enää ole, ja efatille ei sitä enää pitäisi saada.

Toki joku myyjä voi sellaisen myydä epätietoisuuttaan, mutta ei se silti ole voimassa / hyödytä mitään kun korvausasioita aletaan katselamaan. Nyt pitäisikin selvittää, että siirtyivätkö näiden alle 25kg painoisten L1e-A pyörien varkaustapauksien korvaukset kotivakuutukseen. Jos ei niin on luotu tilanne, ettei näiden varkauksia korvata mistään. Pelkkää osakaskoa kun ei saa ilman liikennevakuutusta, jota tuolle ei enää saa.

Krapula
21.08.2024, 16.07
Ja mehän emme täällä foorumilla tiedä millä rungolla ja varusteilla E/FAT on tuon L1e-a-tyyppihyväkynnän aikanaan suorittanut. 70-80 -luvulla vanhemmat jermut muistanevat, että mopojen kohdallahan tyyppihyväksyntä haettiin mallilla johon tankkiin mahtui desi bensaa ja vehje erosi aika tavalla siitä lopullisesta myyntiversiosta varusteiden ja painonsa puolesta.

Nixuu
21.08.2024, 16.20
Ja mehän emme täällä foorumilla tiedä millä rungolla ja varusteilla E/FAT on tuon L1e-a-tyyppihyväkynnän aikanaan suorittanut. 70-80 -luvulla vanhemmat jermut muistanevat, että mopojen kohdallahan tyyppihyväksyntä haettiin mallilla johon tankkiin mahtui desi bensaa ja vehje erosi aika tavalla siitä lopullisesta myyntiversiosta varusteiden ja painonsa puolesta.

jep. Esim tubeleksena niin siitä lähtee jo 1.2kg pois. Sit vaan myyntiversiossa on sisurit. Nehän on lisävarusteet siinä kohtaa ja niitä ei lasketa painoon mukaan. Samoin kevyemmät renkaat jne. Tai esim kevyet muovipolkimet, asiakkaalle sit toimitettu ns paremmat, jotka sattuivat olemaan hieman painavammat, nekin lisävarusteena siinä kohtaa jne.

Sillä painolla mitä esim onnettomustilanteessa pyörä painaa ei ole tämän lain mukaan merkitystä. Eli vain se valmistajan ilmoittama paino merkkaa.

Turos
22.08.2024, 11.50
Täällä myös sanottu Efatin vakuutukset irti. Parhaasta tuli taas hieman parempi!

Lähetetty minun Pixel 7a laitteesta Tapatalkilla

Turos
22.08.2024, 11.56
Kyse onkin valmistajan viranomaisille ilmoittamasta nettopainosta. Ei laitteen käyttäjän tuotteen painosta. Käyttäjä voi lisäillä esim tarakkaa, painavampaa rengasta, lokareita jne eikä ne vaikuta tuohon 25kg rajaan. Vaikka lopullinen paino olisikin esim päälle 30kg puntarissa, niin se valmistajan ilmoittama paino on se määräävä tekijä. Lisäksi sinun tulisi irtisanoa tuo vakuutuksesi. Maksat sitä nyt turhaan. Edellytyksiä liikennevakuutukselle ei enää ole, ja efatille ei sitä enää pitäisi saada.

Toki joku myyjä voi sellaisen myydä epätietoisuuttaan, mutta ei se silti ole voimassa / hyödytä mitään kun korvausasioita aletaan katselamaan. Nyt pitäisikin selvittää, että siirtyivätkö näiden alle 25kg painoisten L1e-A pyörien varkaustapauksien korvaukset kotivakuutukseen. Jos ei niin on luotu tilanne, ettei näiden varkauksia korvata mistään. Pelkkää osakaskoa kun ei saa ilman liikennevakuutusta, jota tuolle ei enää saa.Ainakin ifin kanta asiaan on että pyörä joka vaatii liikennevakuutuksen on ajoneuvoa ja ajoneuvo ei kuulu kotivakuutuksen piiriin. Efat ei tarvitse liikennevakuutusta, joten se ei ole ajoneuvo ja täten kuuluu normaalin kotivakuutuksen piiriin.

znood
06.09.2024, 19.53
Kysyin vakuutuksen tarvetta IF:tä.
Ei ole viikkoon tullut mitään viestiä vaikka asioin asiakaspalvelun kanssa ja sanoin, että pyörä painaa yli 27+kg sellaisena kun se meille myytiin uutena ilman mitään lisävarusteita.
Lupasivat palata asiaan - Joulukuussa ehkäpä ?

Krapula
01.10.2024, 16.45
E/FAT on päivittänyt vastaustaan vakuuttamiseen liittyen.
https://efat.fi/usein-kysyttya/

”Tarvitseeko E/FAT sähköajoneuvo liikennevakuutusta? 31.8.2024 Päivitetty info liittyen Liikennevakuutuskeskukselta saatuun tietoon
Tämä kyseinen sähköajoneuvo tarvitsee liikennevakuutuksen tietyissä tapauksissa (25/25-sääntö).
Uusi liikennevakuutuslain muutos tuli voimaan 1.6.2024. Muutoksen myötä jokainen rekisteröimätön kevyt sähköajoneuvo / sähköinen liikkumaväline, jonka nettopaino on yli 25 kiloa tai/ja moottorin nopeus ylittää 25 km/h tulee vakuuttaa omalla liikennevakuutuksella. Täten painoltaan yli 25 kiloa painavat tai/ja yli 25 km/h moottorin avustamat sähköajoneuvot eivät uudistuksen myötä sisälly edelleenkään kotivakuutukseen vaan niille tulee ottaa erillinen liikennevakuutus.
1. E FAT sähköajoneuvo ei tarvitse liikennevakuutusta, mikäli sen käyttövalmis nettopaino on pienempi kuin < 25 kg. Mikäli ajoneuvon nettopaino on yli >25 kg, tulee siihen ottaa lakisääteinen liikennevakuutus.
2. E FAT sähköajoneuvon suurin valmistajan moottorin avustama rakenteellinen nopeus on rajoitettu 25km/h ja sen alkuperäinen maahantuotava nettopaino on alle 25kg.
* Huom! Valmistajan ilmoittaman alkuperäisen maahantuotavan sähköisen liikkumavälineen nettopaino on vähemmän kuin <25 kg, niin tämä paino ei ole yksistään ratkaiseva tekijä.
Vaikkakin nettopaino voidaan päätellä pääsääntöisesti valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella voi sähköajoneuvon alkuperäinen nettopaino muuttua ? 25 kg ? riippuen siitä mitä (vara)osia ajoneuvoon asennetaan, esim. myyntitilanteessa, huollossa tai loppukäyttäjän omasta toimesta.
Täten loppukäyttäjän omalla vastuulla tulee olla varmistaa ja olla tietoinen siitä, minkä painoinen hänen käyttövalmis sähköinen liikkumavälinensä on ja tarkistaa vakuutusyhtiöstään tuleeko siihen ottaa liikennevakuutus.
Miten laitteen paino määritellään?

Ajoneuvon nettopainolla tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan ilmoittamaa painoa ajoneuvon ollessa käyttövalmiina. Sen sijaan kuljettajan painoa, pakkausmateriaalia, erillisiä lisävarusteita tai kuormaa ei lasketa mukaan ajoneuvon nettopainoon.


Esim. myyntitilanteen tai huollon yhteydessä vaihdettava tai jälkiasennettu (vara)osa ei ole lisävaruste. Pyörälaukku on tyypillinen esimerkki lisävarusteesta, jota ei lueta mukaan nettopainoon. Liikennevakuutuslaissa tarkoitettu käyttövalmius tarkoittaa sitä tilannetta, jolloin ajoneuvo on lähdössä liikenteeseen.



”Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ja nettopaino ovat direktiivin käsitteitä, mutta niitä ei kuitenkaan määritellä direktiivissä. Ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ja nettopaino voidaan päätellä pääsääntöisesti valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella.”
Miten laitteen rakenteellinen nopeus määritellään?
Ajoneuvon rakenteellisella nopeudella tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan, maahantuojan tai myyjän ilmoittamaa ja asettamaa tai muutoin teknisiin ominaisuuksiin perustuvaa suurinta rakenteellista nopeutta.
Huom! Näitä ajoneuvon asetuksia tai rajoituksia ei saa pystyä muuttamaan. Rakenteellinen nopeus ei siis muutu, vaikka sähköpyörä, jonka ilmoitettu rakenteellinen nopeus on 45 km/h, rajoitettaisiin kuljettajan toimesta kulkemaan enintään 25 km/h. Nopeuden rajoittaminen ei myöskään tee pyörästä laillista tieliikenteessä.

Virittäminen ja liikennevakuuttamisvelvollisuus



Mikäli polkupyörä kulkee moottorin avustuksella yli 25 km/h tai/ja sen moottorin nimellisteho (ei maksimitehoa, joka voi hetkellisesti olla moninkertainen nimellistehoon verrattuna) on enemmän kuin 1000 W, sitä ei luokitella enää polkupyöräksi. Tällaiselle ajoneuvolle on hankittava liikennevakuutus ja lisäksi se on rekisteröitävä esim. mopoksi tai moottoripyöräksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksyttävissä.
Jos tällaista ajoneuvoa ei voi tyyppihyväksyä tai rekisteröidä, ei sillä saa ajaa tieliikenteessä ollenkaan. Liikennevakuutus on silti otettava myös tieliikenteen ulkopuolista käyttöä varten, sillä vahinko voi tapahtua esimerkiksi metsässä tai pellolla. Vahingon sattuessa liikennevakuutus korvaa kuljettajan henkilövahingot sekä mahdolliset sivullisille aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot.
Vakuutus on tärkeä ottaa vahinkojen varalle, vaikka laitetta ei käytettäisi tieliikenteessä. Maastossakin voi tulla vastaan yllättäviä tilanteita, joissa voi käydä huonosti. Liikennevakuutuksen kuljettajapaikkasuoja varmistaa, että vahingosta saa asianmukaiset korvaukset. Sairaanhoidosta, kuntoutuksesta, ansionmenetyksestä ja työkyvyttömyydestä aiheutuvat kulut voivat nousta korkeiksi, ja silloin on hyvä, että vakuutus on turvana.”

McPolo
26.10.2024, 11.02
Tämä päivitetty ohje teki hommasta hankalan. Mitä lasketaan lopulta nettopainoon? Jos akku lasketaan, niin taitaa mennä yli 25kg vaikka miten päin tekisi.

Menipä tämä tympeäksi.

Eemeli82
26.10.2024, 13.44
^No kyllähän se akku lasketaan selkeästi mukaan. Eihän se nyt millään logiikalla ole lisävaruste sähkärissä.

M A
28.10.2024, 10.09
Onpas sekava ohje, ei ne tiedä itsekään pitääkö se vakuuttaa vai ei :rolleyes:

Krapula
29.10.2024, 10.34
Ihmettelen miten valmistajan on täysin mahdotonta kertoa mitä se fillari oikeasti painaa kun lähtee liikkeestä.Jollain maahantuodulla painolla ei tämän uuden ohjeistuksen valossa ole mitään merkitystä.

McPolo
03.12.2024, 14.34
Runko katkesi , vaakaputki kammen takana vaihtajan puolella. 400e vaihto. Kolhuja tullut meidän varrella, millä myyjä pääsee vetoamaan sitten että itse aiheutettu.

paaton
03.12.2024, 14.48
Varmaan tarkoitat chainstayn katkeamista.

Viet tig hitsarille niin korjaa tuon. Samalla ylimääräinen vahvike siihen kulmaan.

TuomariKuolo
07.02.2025, 20.07
Millaisia kokemuksia E-FATista on työsuhdepyöräversiona?

Turos
09.04.2025, 09.50
Millaisia kokemuksia E-FATista on työsuhdepyöräversiona?

Sama pyörä, rajoitettu vain näytön asetuksista