Näytä tavallinen näkymä : Ohjainkannatin maantiepyörään
Vanhassa Lapierre maaniepyörässäni on ohjainkannattimena kaikkien viritysten äiti (joka mahdollisti mahdollisimman pystyn ajoasennon, ohjainkannatin meni kaulaputken sisään).
Tahtoisin nyt laittaa asiallisemman kannattimen suoraan kaulaputken päälle, tangon alemmas, ja saada ohjaamoon näin ollen samat säädöt kuin toisessa maantiepyörässäni.
-Kaulaputken halkaisija ulko 29mm sisä 24mm
-Tangon halkaisija n.26mm
Onko tuohon kaulaputken päälle suoraan meneviä kannattimia, tarvitseeko jotain lisäkilkkeitä väliin ja pitäisi
sopia myös tuohon tankoon suoraan.
Ja se kiilasysteemi pitäisi myös tilata/ostaa, että se stemmi pysyy kiinni
kaulaputkessa. siihenkin mielellään linkkejä ja apuja.
Lisäkysymyksiäkin voi tehdä, mutta mieluummin vastauksia :cool:, ja vaikkapa linkkejä sopivaan ohjainkannattimeen ja siihen kiilasysteemiin.
Stemmissä voisi nousua olla 3-4 cm ja eteenpäin pituutta 7-8cm
Harvassa voi olla vastaukset, kun mitään en kysymyksestä ymmärtänyt. Kuva olis kiva.
Condor Heritage
01.01.2020, 16.11
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=9335;menu=1000,4,25;pgc%5B 13477%5D=0;pgc%5B13476%5D%5B13483%5D=1;pgc%5B135%5 D=0;page=2
https://hollandbikeshop.com/fi-fi/polkupyoran-osat-mtb/mtb-ohjaustanko-ja-ohjainkannatin/mtb-ohjainkannattimen-nostaja/xlc-ahead-ohjausputken-jatke-1-1-8-tuumaa-hopea/
https://m.bikester.fi/pyoranosat/ohjainkannatin/mtb-ohjainkannatin/332172.html
Kun mainostetaan "Kaikkien viritysten äiti", niin itse odotan että on vähintään runko custom-geolla: http://www.habcycles.com/hmcustom2.JPG , siinä expanderijatko ja tanko vielä käännetty: https://lh3.googleusercontent.com/-KRxx32Xiu2Q/SWLKuAHEoJI/AAAAAAAABK0/10_KvtNXmvs/w372-h279-k/Picture%2B018.jpg
TAI sitte pursuit, johon on laitettu normaali stemmi ja BMX-tanko. https://s7169.pcdn.co/wp-content/uploads/2014/08/rossin-pursuit-1.jpg
http://www.fitlandia.fi/nain-laitat-pyoran-perussaadot-kohdilleen/
Kiitoksia jo nyt kovasti hyvistä vastauksista.
Kuvia en saanut/osannut suoraan koneeltani laittaa tähän lankaan, olisi ollut valmiina kyllä tätä kysymystäni varten.
https://www.suomenurheilupyora.fi/bbb-highsix-bhs-28-saadettava-kannatin-
Minun ymmärtääkseni esim. linkin stemmin pitäisi sopia suoraan kaulaputken päälle mitoituksiltaan?
Ja jos käy, niin millainen päätykappale "käpy"?- systeemi siis voisi tulla siihen, jos nyt yhtään olen oikeilla jäljillä?
ei taidakaan tulla sellaista kiilasysteemiä?
Sopisiko tuollainen 1 1/8" päätykappale
https://www.bikester.fi/398089.html?c=816&_cid=22_-6283_90220_311232_90494_518145_0_shopello.fi&utm_content=548439de2eae9500c89677756440b92a%3B304 %3B0
(https://www.bikester.fi/398089.html?c=816&_cid=22_-6283_90220_311232_90494_518145_0_shopello.fi&utm_content=548439de2eae9500c89677756440b92a%3B304 %3B0)
Itse olen käyttänyt kuvapankkina https://imgur.com/ :ia.
Eniten tässä nyt jännittää, onko se kierteellinen vai kierteetön laakeri? Kiilastemmi kierteettömään kaulaputkeen niin että laakerin saa vielä kiristettyä menee kyllä siihen "viritys"-kategoriaan. Sitten henkilökohtaisena mielipiteenä nuo säätökannattimet saisi takoa auroiksi, kyseessä on jopa press-fit keskiötä varmempi tapa saada ärsyttävä narina pyörään. Huomattavasti helpompi tapa on vaan ostaa oikea stemmi.
https://www.culturevelo.com/S-Tech-400
Tuollainen pyörä suurinpiirtein, ainoastaan on pari vuotta vanhempi, EC70 Easton on haarukka. hirveesti en googlaamalla löytänyt tietoa haarukasta.
Joo kiinteän stemmin meinasin ostaa, ainoastaan mittojen puolesta laitoin linkin (että sopisko mittojen puolesta) :)
Harmi, että ei saa kuvia koneelta laittaa suoraan tällä saitilla.
Älä hyvä ihminen laita satori säädettävää stemmiä ikinä koskaan mihinkään polkupyörään.
Niin, kaikki expanderi-ostolinkin postaavat olettavat, että siinä on kierteellinen laakeri.
Tässä video, minkälainen a-head stemmi on: https://www.youtube.com/watch?v=TPYGv6fMnBw
Eikös kaikki säätökannattimet ole perkeleen keksintöjä...
Joo varmaankaan en osta säätökannatinta.
Hiukan alkaa jo valkenemaan, eli stemmissä pitää olla kaulaputken kiinnitys 1 1/8" ja tangon kiinnike 1" sitten ilmeisesti ollaan jo aika lähellä totuutta?
Se päätykappale pitänee olla myös 1 1/8", niin saapi stemmin kiinnikin :)
Ohjainlaakeri lienee kierteetön malli, kun kesällä sen avasin, niin laakerit sai käteen, kun haarukan otti pois rungosta.
Kierteettömään ohjainlaakeriin sopii/toimii käpy-päätykappale paremmin?
Arvoitus vaan syvenee. Jos purkaessa ei ole tullut käpy vastaan eikä top cap ole tuttu osa, millä tuo laite on pysynyt säädöissä? Käpy on siellä kaulaputken sisällä, sinne se ainakin tehtaalla on aikanaan laitettu. Edelleen se kuva olis kiva, voidaan siitä sitten tunnistaa mitä tässä ollaan tekemässä ja mitä osia on käytössä. Tanko on melko varmasti 26.0mm.
Itse kun tykkään alkuperäisistä hampaistani, aina pelottaa kun porukka purkaa ohjaamoa pyöristään googlaamatta mitä osia sinne pitäisi laittaa ja millaisilla momenteilla. Jotenkin vainoharhaisesti tsekkaan omistani pultit vähintään kolmesti ekan ajotunnin aikana kun stemmiä on säädetty.
Arvoitus vaan syvenee. Jos purkaessa ei ole tullut käpy vastaan eikä top cap ole tuttu osa, millä tuo laite on pysynyt säädöissä? Käpy on siellä kaulaputken sisällä, sinne se ainakin tehtaalla on aikanaan laitettu. Edelleen se kuva olis kiva, voidaan siitä sitten tunnistaa mitä tässä ollaan tekemässä ja mitä osia on käytössä. Tanko on melko varmasti 26.0mm.
Itse kun tykkään alkuperäisistä hampaistani, aina pelottaa kun porukka purkaa ohjaamoa pyöristään googlaamatta mitä osia sinne pitäisi laittaa ja millaisilla momenteilla. Jotenkin vainoharhaisesti tsekkaan omistani pultit vähintään kolmesti ekan ajotunnin aikana kun stemmiä on säädetty.
Vanha ohjaamo on todellakin hiukan viritys, joka on tehty kauan sitten pyynnöstäni pyörää ostaessani (pyöräliikkeessä), että
saisi pystymmän ajoasennon(n. vuonna 2006-2007). Mutta nyt vanhempana ja "nöyrempänä" tahtoisinkin muutttaa tuon pyörääni
enemmän siihen muotoon kuin se alkuaan olikin tarkoitettu.
ts. tahtoisin sen muuttaa samalle mitoitukselle, kuin tuo minun uudempi maantiepyöräni on, että, kun hyppään sen selkään niin eri-
tyisen suurta eroa ei olisi ajoergonomian suhteen.
Ja toden totta, käpy on hakattu alemmas, jotta uusi kaulaputken jatke on saatu kiinni, jossa vielä lisäksi on adapteri, koska jatke on vain 22,2mm paksu, ja siinä vanhan aikainen kiilasysteemi, ja jossa vielä on säätömutka että saa tangon ylemmäksi.
Kävyn ruuvi on ohuempi kuin siinä kiilamallissa, joka on siinä vanhassa "virityksessä". onko noita ruuveja olemassa erikseen, jos mittaan ruuvin pituuden ja laitankin sen uuden stemmin uudella ruuvilla ja uudella päätykappaleella kiinni, niin ei tarvitsisi uutta käpyä sinne kaulaputkeen hakata?
8.8 lujuus riittänee? niin saisi kilotavarana. Vahvasti eppäilen, että noin 110mm pitkää pulttia ei tule päätykappaleissa mukana.
PS: siksipä tässä kyselen, että saisi turvallisen ja tarkoituksen mukaisen mt-pyörän myös tuosta vanhasta tehtyä ;)
Täällä kun on sitä tietoa olemassa (jota minulla ei ole)
Vakaasti uskon, että ensi kesään mennessä voisi olla myös tämä vanha pyörä olla toimintakunnossa, uudella ajoergonomialla.
Talvella ajelen tällä uudemmalla levyjarrulisella maantiepyörälläni, johon sopii nastarenkaat.
Käpy maksaa euron (tuossa yllä linkatussa se on jopa mukana) ja se vanha voi olla runnottu rikkikin. Itse löisin sen läpi, nakkaisin metallinkeräykseen ja vaihtaisin uuteen. Top cap+ sen ruuvi vain säätää laakerin välyksen, laadulla ei sinänsä väliä. Stemmin pultit (sekä kaulaputkeen että tankoon) ovat sitten kriittiset. Tuossa Park Toolin videolla se kyllä opastetaan ja minä en neuvo yhtään enempää, ettei vaan pidetä vastuullisena lopputuloksesta. Spaceritkin tästä kombinaatiosta saattavat nyt puuttua?
Käpy maksaa euron (tuossa yllä linkatussa se on jopa mukana) ja se vanha voi olla runnottu rikkikin. Itse löisin sen läpi, nakkaisin metallinkeräykseen ja vaihtaisin uuteen. Top cap+ sen ruuvi vain säätää laakerin välyksen, laadulla ei sinänsä väliä. Stemmin pultit (sekä kaulaputkeen että tankoon) ovat sitten kriittiset. Tuossa Park Toolin videolla se kyllä opastetaan ja minä en neuvo yhtään enempää, ettei vaan pidetä vastuullisena lopputuloksesta. Spaceritkin tästä kombinaatiosta saattavat nyt puuttua?
Kiitoksia vastauksesta.
lisääkin voit neuvoa.
Kirjoitan tähän itse sinulle vastuuvapautuslausekkeen, (olet vastuusta vapaa kaikkiin minun kysymyksiini liittyviin vastauksiin, itseäni koskien) Vastuu on kuulijalla niinkuin sanotaan:)
Haarukka pitänee irroitaa vanhan kävyn pois lyömiseksi?
Voi olla myös, että jätän vanhan kävyn sinne kaulaputkeen vaikka se painaisikin about 20g tai jopa enemmän.
Pidempi pultti painaa, kuitenkin vielä enemmän, oletan.
PS: Spacerit minulla on kyllä olemassa.
...
Hiukan alkaa jo valkenemaan, eli stemmissä pitää olla kaulaputken kiinnitys 1 1/8" ja tangon kiinnike 1" sitten ilmeisesti ollaan jo aika lähellä totuutta?
...
Ottamatta mihinkään muuhun kantaa, tuo tangon kiinnike "aika lähellä" oikeaa ei riitä. Ensimmäisessä viestissäsi puhut 26 mm tangosta ja tuossa tuumasta eli 25,4 mm. Nuo eivät ole yhteensopivia.
Kuva olis tosiaan mieluisa yllätys, vois tutustua popcorneja mutustellessä...
maalinni
02.01.2020, 09.08
Nyt alkoi minuakin kiinnostaa tämä mysteeristemmi
Silmäilin tätä ketjua ja mielestäni kyseessä on ihan normaali kierteetön haarukkaputki ja Ahead laakeri. Uutena vaan viritelty korkeutta lisää, tuon lisäyksen purkamalla saanee normiasennon, toivottavasti haarukaruoto ei ole lyhennetty liian lyhyeksi.
Uusi stemmi ja mahdollisesti tankokin, niin saa normimittaiset putkiosat keulaan, 31,6 mm tangon kiinnityskohta, stemmitkin alkavat olla tätä OS kokoa. Tällaisia stemmejä on paljon paremmin saatavissa.
Hyvä pyörä ja paranee pienellä päivityksellä.
Ps. Olisko tästä apua
https://fi.m.wikibooks.org/wiki/Polkupy%C3%B6r%C3%A4n_huolto_ja_korjaus/Ohjauslaakeri
Antti Salonen
02.01.2020, 13.41
Hämmentävä ketju, jossa yksi hyvä kuva olisi vastannut jo aika montaatuhatta sanaa. :D
Jos pitää veikata, alkuperäisen kysyjän pyörässä on (lähinnä ostovuoden perusteella) ihan tavallinen 1 1/8 tuuman kierteetön kaulaputki. Tanko on ns. "normaalikokoinen" 25.8 tai 26.0 mm, kuten tapana oli.
Kysyjä on kaupassa todennut, että tanko on matalalla. Prikoilla voi tehdä vain sen muutaman sentin, joten kaulaputkeen on asennettu jatkopala. Esim. tässä BBB:ssä (https://www.thedogswheels.co.uk/products/bbb-steerer-extender-handlebar-raiser-riser-mountain-bike-bicycle-25-4mm-28-6m) on kiilakiristys, ja siksi kaikki hämmentävät viittaukset, jotka saavat miettimään vanhoja kierteellisiä laakereita.
Alkuperäiselle kysyjälle:
Ota se jatkopala pois ja iske kaulaputkeen uusi käpy eli tähtimutteri. Kaulaputki on varmastikin metallia eikä hiilikuitua kun siihen on uskallettu asentaa jatkopala.
Osta lisäksi ihan tavallinen sopivan mittainen stemmi eli ohjainkannatin. Maantiepyörien tangot ovat nykyään 1 1/4 tuuman eli 31,8 millin paksuisia, eli useimpien kannattimien kanssa tarviit prikat vanhan 26,0 mm tankosi kanssa. Vanhankokoisiakin kannattimia saa kyllä, varsinkin käytettynä.
Kiitoksia vastauksista kaikille, ketju on ollut antoisa ja olen teidän hyvistä vastauksista saanut tarvitsemani tiedon.
Joo kuvat olisi ollut hyvät, mutta kun omalta koneelta niitä ei saa tänne, niin ei voi mitään.
Jos kysymys olikin arvoituksellinen, niin hyvin ratkaisitte sen :)
Kiitoksia.
Tuolla on helppo niitä kuvia laittaa ;https://pic.useful.fi/
Tolla saa luotua URL;n omalla koneella oleville kuville.
maalinni
03.01.2020, 11.19
Ja, jos on android puhelin, niin sieltähän saa jaettua linkin suoraan galleriasta.
No niin.
Ostin tähtimutterin, ja naputtelin kaulaputkeen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.
Koska vanhassa virityksessä oli säätöstemmi 1 1/8" laitoin sen toistaiseksi siihen kiinni.
-stemmistä ruuvit löysällä kiristin ohjainlaakerin sopivaan tiukkuuteen ja sitten Canyonin
momenttiavaimella stemmin ruuvit sopivaan tiukkuuteen.
Tanko laskeutui n. 7cm alaspäin. ja jäi n. 2 cm ylemmäs, kuin uudemmassa mt-pyörässä.
Tangon etäisyys n. silmämääräisesti vaakatasossa mitattuna satulatolpasta, on sama kuin
uudemmassa mt-pyörässä. (vaakataso ainoastaan on silmämääräisesti havainnoitu), etäisyys rulla-
mitalla.
Näillä asetelmilla lähden eteenpäin, kohti sitä että ostan sen kiinteän stemmin, mutta ensin pitää päästä
ajamaankin, että tietää mitä tahtoo ja millainen se kiinteä stemmi pitäisi olla.
Jos talvi jatkuu yhtä "talvisena", niin ehkä piankin pääsen tällä vanhallakin Lapierre mt-pyörällä koelenkin tekemään.
Jopa tänäänkin olisi voinut, kun kävin 30km lenkin heittämässä uudemmalla pyörällä, niin jäätä ei ollut kuin jollain kaupungin sisällä olevilla hiekkaisilla ulkoilureiteillä metsän sisässä, jonne läksin huvikseen seikkailemaan.
Tulipa vielä vaihdettua jarrupalatkin vanhempaan mt-pyörään ja hiukan huoltoa muutenkin.
takavanne oli hiukan väärä ja hinkkasi hiukan jarrupalaan vannetta pyöritettäessä,
Ja se kaipasi hiukan rihtaamista, tietenkään en löytänyt rihtausavainta,
joten pikkunipeksit sai kelvata. ja sain kuin sainkin vanteen vääryyden kohtuulliselle tasolle.
Edelliset jarrupalat ei kestänyt, kuin ainoastaan about 500km, jos sitäkään, olivat kyllä Shimanot.
Alkuperäiset kesti vaikka kuinka kauan. (eli siis viime kesään asti), kilometrejä en osaa arvailla, ehkä 3000-5000km
Takavanteen jarrupinta oli ehkä jonkin verran koveraksi kulunut.
Mikähän muuten on normaalikesto
vannejarrullisissa jarrupaloissa n.kilometriä?
Joten jos ei uudetkaan jarrupalat kestä riittävän kauan, voi takavanteen osto olla
edessä ja uuden mysteerilangan teko :)
Toki jos käypäseen kohtuuhintaiseen 9 vaihteiseen takavanteeseen (vannejarrulliseen) voisitte linkkejä laittaa,
niin voisin ehkä jo heti tai keväällä uuden ostaa. Pyörä on S.tech 400 Lapierre tiagra n. vuodelta 2006-2007.
Ja alkuperäistä painavampi ei saisi olla https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png
Takavanteen keskiössä lukee WH-R500. onko oleellinen tieto?
Tuo linkki ehkä kaikkein lähimpänä omaa pyörääni https://www.culturevelo.com/S-Tech-400 (tai siis täysin sama kuin minun, ainoastaan uudempi ja eri värinen)
Mitä pitäisi ottaa huomioon takavannetta tilatessa kyseiseen pyörään, että tulisi oikea?
Kesällä ketju oli venynyt liikaa (paikallisessa pyöräliikkeessä mittasivat tulkin kanssa, olivat liian venyneet), ja piti ostaa rataspakka myös, tilasin Rosebikesta ketjut ja rattaat tiuhemmilla välityksillä ja varmaan hullun tuurilla tuli oikeat, että sopivat vapaarattaaseen.
Oli pyörän ensimmäinen ketju ja alkoi vaihtaessa hyppelemään, kesken ajonkin. Vaikka kuinka oli olevinaan säädöt kohdallaan.
Takaratas oli muistaaksen joku HG.
Nyt on tulkki myös itselläni, ja uskon/luotan että sama virhe ei enään toistu, vaan että saan takapalla/takapakoilla ajaa useamman ketjun.
Rosen mainitsit, niin vaikkapa tämä
https://www.rosebikes.fi/rose-28700-c-xtreme-r-490105-7000-road-rear-wheel-716430?product_shape=standard&article_size=28%22%2F700C
Mutta suosittelen hankkimaan täyden uuden kiekkoparin, vaikkapa alle viissataa budjetilla, niin pyörä paranee paljon, vaikkapa Roselta, muitakin hyviä saksankauppoja on. Shimanon vapaaratas ja vannejarrulliseen maantiepyörään kun ovat niin enimmäkseen sopivat.
:) Lisää vaan mysteerilankoja. Ainahan sitä jotain keksii.
He-heh. AVG-lanka oli jo ilmestynyt. Menin sitä ensin ihmettelemään ja nyt eksyin tähän keskusteluun. Kiva, että stemmi-asia tuli kuntoon.
Termi mt-pyörä ei ensimmäisestä ilmentymästään auennut mutta jälkimmäisestä viestistä jossa se mainittiin tajusin lopulta senkin. :)
Kiekkojen osalta en ihan 500 euron kiekkosettiä lähtisi ostamaan ainakaan siihen kakkospyörään. Ihan maksimissaan 350-390 eurolla saa saksanmaalta sopivat
Joku vuosi sitten muuten Campagnolon Zondaa (tässä tapauksessa shimanon vapaarattaalla tietty) pidettiin hinta-laatu-keveys-aero-ominaisuuksiltaan parhaina. Niitä voi löytyä käytettynäkin jos myyntipalstoja kuten fillaritoria pitäisi silmällä. Niin moni on kuitenkin vaihtanut levyjarruleiriin. Tai laittaisit vaikka osto-ilmoituksen ja tarjoat 150 euroa tyyliin. Ja katsot ennen ostoa, että ovat suorat ja että se jarrupinta ei ole silmämääräisesti paljoa kulunut. Kesäajossa ne kestää kylllä kuitenkin lähes ikuisesti jos jarrupalat pitää puhtaana eikä aja kurakeleillä säännöllisesti.
Joo, mulla vähän termit, nimet ym. hakusessa, johtuen kokemattomuudesta. Ei ole liiemmin tarvinnut pyörää
korjata ennen viime kesää. Mitä nyt muutaman kerran on takavaihteiden vaijeri mennyt poikki ja tietenkin sisä sekä
päällyrenkaita vaihdella uusiin välillä, niin ja keskiölaakerin vaihdoin viime kesänä myös kyseiseen Lapierreen, kun naksui. Siinäpä ne kokemukset maantiepyörän korjaamisesta minulla.
Yksi hyvä linkki tulikin uuteen takavanteeseen, tuntuu että saa uuden takavanteen kohtuullisella budjetilla.
Sopisiko myös nämä (https://www.bikester.fi/pyoranosat/kiekot-ja-navat/maantiekiekot/maantie-etukiekko/335226.html?gclid=EAIaIQobChMIx5zAt4Pq5gIVEU0YCh3J qAF-EAYYASABEgLoz_D_BwE&_cid=21_1_-1_9_34_335226_%7Bcreative%7D_%7Bifpla:pla%7D&ef_id=EAIaIQobChMIx5zAt4Pq5gIVEU0YCh3JqAF-EAYYASABEgLoz_D_BwE&ev_chn=shop)WH-R501 700C Kiekkopari, pyörääni.
Kun minulla on WH-R500
Ehkä käyn myös paikallisesta pyöräliikkeestä vannetta ja hintaa kysymässä.
Voikohan tuo jarrupinnan koveraksi kuluminen tehdä vanteesta vaarallisen?
Jos miettisi vielä ensikesän sillä ajaa, kun tuntuisi että ei vielä ehkä niin mahdottomasti olisi kulunut, mutta enemmän kuitenkin kuin etuvanteen jarrupinta.
Tai mistä tietää, että vanne on liikaa kulunut.
maalinni
04.01.2020, 18.08
Kannattaisi varmaan tehdä jarru ja kiekko -tiedusteluille oma ketju.
Sopii kiekkopari normaaliin maantiepyörään, mutta kovin vaatimaton on hinnan perusteella. Roselta saman saa vielä halvemmalla, suosittelen katselemaan hieman hintavampaa sarjaa.
Vanteen kyljen kuluneisuutta voi koeponnistaa painamalla puusepän piikkiä kuluneimman alueen kohdalta sivusta, jos menee kevyesti läpi on syytä vaihtaa nopeasti. Kerran olen ajanut tietoisesti vanteen kyljen rikki ja sisuri räjähti kun vannekin räjähti, ajo stoppasi siihen, ei takavanteen rikkoutuminen iso riski ole.
https://www.rosebikes.fi/shimano-100098-100098
Rose ei vaikuta ollenkaan huonolta kaupalta kiekkojen hankkimiseksi. Panin ylärajaksi jo mainitsemani 500 ja selailin millaisia vannejarruille löytyisi.
https://www.rosebikes.fi/py%C3%B6r%C3%A4nosat/kiekot/maantie-ja-cyclocross/vannejarruille?min-price=61&max-price=500
Kiitoksia linkeistä ja selventävistä vastauksista.
Todellakin olisi ehkä pitänyt tehdä oma lanka kiekoille, mutta jatkan nyt tähän.
Pyöräänhän näköjään löytyykin vielä aika hyvin kiekkoja, itse en löytänyt kylläkään omin avuin :),
nyt jo hiukan pääsen jyvälle.
Jos nyt päättäisin tilata oikein "Ultegat (https://www.rosebikes.fi/rose-road-wheel-set-28700-c-mavic-cxp-proultegra-6800-716418?product_shape=standard&article_size=28%22%2F700C)", niin saavuttaisinko sillä "jotakin", noihin halvempiin verrattuna?
Ilmeisesti myös 23mm päällysrenkaat käyvät automaattisesti linkin vanteisiin, vanteen sisämittaa ei ole
erikseen mainittu, tai ainakaan minä en löytänyt mainintaa?
CXP 33 on klassinen vanne maantielle ja Ultegran navat ovat hyvät. Jokseenkin samanlaiset kiekot hankin jokseenkin samanlaiseen pyörään muutama kesä sitten. Pyörällä ajetaan pari tonnia kesäisin kauneimpina päivinä. Kannattaa nuo hankkia kun pyörä ilmeisimmin on hyvin sopiva kooltaan ja tyypiltäänkin.
https://www.bikeshop.fi/Vanne-Mavic-CXP33-musta-32r/ekauppa/p727229/
Ps. Siis on yksi hyvä ehdokas kiekkopariksi, kannattaa kypsytellä vielä...
Otin vanhasta Lapierre maantiepyörästä pyörät irti, kun rupesin miettimään, että ehkä 13-14 vuotta navoillekin ilman huoltoa jo jotain vaikuttaa.
Kun pitää akselin päistä kiinni ja pyörittää. Niin pykii kyllä jonkin verran, eipä taida hirveästi enään vaseliinia olla laakereissa, takapyörä nykii/pykii pyörittäessä erityisen paljon.
Siinäkin mielessä on uusien kiekkojen osto ajankohtainen ja pakollinen, lisäksi takavanteen jarrupinnan kulumisen (etuvanteessa jarrupinta täysin kulumaton).
Huvittaisi kyllä avata/katsoa/huoltaa nämä navat.
Ainakaan ilman napojen huoltoa näillä ei tee mieli ajaa.
Joskus kauan sitten olen moista huoltoa Helkama retkipyörään tehnyt.
Systeemi on vielä varmaan aikalailla sama?
Onko porukka minkälaista huoltoa ja minkälaisin väliajoin oman pyöränsä pyörän-napoihin tehnyt?
Avasin napalaakerit.
Takaa löytyi 18 laakerikuulaa yhteensä.
Edestä löytyi 20 laakerikuulaa yhteensä.
Laakerien liukupinnat ihanteelliset, kuten myös laakerikuulien pinnat.
Mitä vaselliinia niille olisi hyvä laittaa, kun laittaa kokooon.
Vai onko vaseliinin laadulla mitään väliä?
Tällaista on omissani, tätä saa jopa markettien pyörätarvikkeista, on liukas vassu eikä tarvitse vuosiin uusia, kun huolehtii ettei vettä joudu laakeriin. Huolellinen lukinta laakereille ilman välystä eikä yhtään liian kireälle, pyörä tarvitsee hyvät jarrut tälaisen huollon jälkeen!🤗
https://www.chainreactioncycles.com/weldtite-tf2-cycle-grease-with-teflon/rp-prod5954
Tällaista on omissani, tätä saa jopa markettien pyörätarvikkeista, on liukas vassu eikä tarvitse vuosiin uusia, kun huolehtii ettei vettä joudu laakeriin. Huolellinen lukinta laakereille ilman välystä eikä yhtään liian kireälle, pyörä tarvitsee hyvät jarrut tälaisen huollon jälkeen![emoji847]
https://www.chainreactioncycles.com/weldtite-tf2-cycle-grease-with-teflon/rp-prod5954Montaa kokeilin, ja tuo on mullakin käytössä. Tuota myydään myös annostelijan kanssa settinä. On kätevä.
https://www.wiggle.com/weldtite-tf2-grease-gun-with-teflon-bike-grease/
Montaa kokeilin, ja tuo on mullakin käytössä. Tuota myydään myös annostelijan kanssa settinä. On kätevä.
https://www.wiggle.com/weldtite-tf2-grease-gun-with-teflon-bike-grease/
Oliko tämä sellaista täysin valkoista ja aika löysää koostumukseltaan? Vai normaalimpaa kirkasta/kellertävää?
Oliko tämä sellaista täysin valkoista ja aika löysää koostumukseltaan? Vai normaalimpaa kirkasta/kellertävää?Punaista, aika hyvin pitää veden. Ei hirmu paksua
Selailin noita Rosen kohtuuhintaisia kiekkoja, tässä vois olla hyvä pari, sais vähän pinnojen osaltakin ajan tasalla olevan setin. Omia katselinkin ja tällaiset ovatkin nämä Ultegra 6800 kiekot jotka hommasin muutama kesä sitten. Vaikka sisurittomanakin voisi rengastaa niin sisurit on käytössä, kun vanhanaikainen olen. Samoin vanhat kunnon kartoi-kuppi-kuula navat haluan ja kun kysyjäkin on tottunut noihin, niin voi noita edelleen suositella uusiin. Vähän pitäisi vielä budjettia venyttää. Pyörän tärkein osa on runko (oikea koko ja tyyppi), yhtä tärkeät ovat kiekot, pyörän mukana tulevat ovat usein melkein vain kuljetustuet ettei runko naarmuunnu.😊
No jäi linkki pois edellisestä, nämä olisi mielestäni todella hyvät:
https://www.rosebikes.fi/shimano-wh-rs500-tl-28700-c-road-wheels-2659019?product_shape=black&article_size=28%22%2F700C
Kiitti taas linkistä.
Hyvinkin kallistun noihin hiukan parempiin kiekkoihin, hyvä kun on linkit valmiiksi olemassa,
kun keväämmällä teen ostopäätöksen.
Voi hyvinkin olla, että kannattaa pieni lisäinvestointi, että saa hiukan paino/nopeus ym. etua.
1kw sähköläski täysjoustolla. Tuolla saa nopeus- ja painoetua.
Joo ja vielä kuon alamäki, myötätuuli ja aurinko paistaa aina...noin omilla retkilläni.
Lapierren runkosarja ottaa hyvin vastaan tuollaisen kohtuuhyvän kiekkosarjan iästään huolimatta.
Tonnien sarjat kisakuskeille.
Muistinkin tuossa juuri, miksi en ollut niin halukas koskemaan noihin napalaakereihin.
N. 20-30 vuotta sitten kun tein kyseiset laakerityöt (Helkama retkipyörääni) ja etsin kirjastosta siihen aikaan tietoa sen työn suhteen.
Renkaan piti venttiilin kohdan jälkeen pyöriä taaksepäin, kun laakerityö on ok. tehty. "täydellisyyden tavoittelijana tein myös niin.
Mutta se ei tule tavallisella tallaajaalla ensimmäisellä kerralla.
Ja kakkospyörälläni takapyörä ei ole oikein koskaan pyörinyt taaksepäin renkaan pyörimisen loppumisen jälkeen.'
Ja, kun muistissa oli, minkälainen työ se on niin aina ajattelin, että kun se on uudessa pyörässä näin,
niin kyllä siellä tehtaalla uudessa pyörässä on kaikki just jetsulleen.
Mutta nyt tähän kakkos pyörään tein napalaakerihuollon kuitenkin.
Uh uh raskas työ äkkinäiselle, mutta nyt se on tehty. Ja nyt muistan miksi en sitä niin kovasti halunuut uudestaan tehdä.
Ehkä harjoitus tekee mestarin.
Tehty mikä tehty!
Raskas homma navan huolto tosiaan, vaikka noita on tullut useampia harvakseltaan, kerran napaa kohti ja noita on useita. Kerta navan elinaikana riittää, kun ei vettä noihin päästä ja noin navat kestävät "isältä pojalle".
Minulle on riittänyt kireyden toteamiseen akselin päistä herkin sormin pyörittäminen, kuulat ei saa tuntua yhtään, mutta eipä saa lonksuakaan, tuon kun vielä huolellisesti lukitsee, niin ajo on huoletonta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.