Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähkömoottori retkipyörässä - onko merkillä väliä



Afe
31.12.2019, 11.51
Nyt talvella kun ei voi retkeillä, voi parantaa varusteita ja suunnitella tulevaa kesää. Löysin tarjouksia retkipyöristä, joissa kaikissa on 500 Wh:n akku, mutta eri moottorit. Yhdessä on Shimano Steps 8000, toisessa Bosch Performance ja kolmannessa Bosch Performance CX. Tarkoituksena on ajaa noin 100 km päivämatkoja, joten sähkön riittävyys on tärkeää. Ajan nykyiselläkin retkipyöräksi viritetyllä maastopyörällä samoja matkoja, mutta haluaisin päästä vähän helpommalla. Onko sähköpyörän käyttäjillä antaa vinkkejä mikä moottori sopisi parhaiten retkipyörään.

Travelkicking
31.12.2019, 15.23
Tarjoat keskimoottorivaihtoehtoja, vaikka (taka)napamoottorikin voi tulla kyseeseen. Kesällä (2019) vuokraamassani retkipyörässä oli Bosch Performance ilman CX:ää - vahva esitys. Ekana pnä matka joutui laaksoissa ja ilmeisesti myötätuulessa, koska 75 km kohdalla molempien akuissa (500 wh) oli vielä 50 % jäljellä. Emäntä ajoi turbolla ja minä ecolla - tämäkin mielenkiintoista, ettei kulutuksessa ollut eroja. Huollettavuuden kannalta yrittäisin kuitenkin etsiä napamoottorista vaihtoehtoa. Väitteet siitä, että napamoottori reagoi viiveellä, voi sivuuttaa, koska sillä sekunnin murto-osalla ei ole edes merkitystä. Taloudessa on tällä hetkellä stromer st1.

nure
31.12.2019, 23.51
Eiks edes retkeillä voi enää vain polkien? Kyllä porukasta tulee laiskoja ja veteliä.

Mr_W
01.01.2020, 00.24
Kai tuntumien erot tulisivat paremmin tutuksi, jos pääsisi koeajelulle. Varmaan kaikki toimivat yleisellä tasolla ihan ok:sti, mutta pienempiä eroja on.

Travelkicking
01.01.2020, 14.13
Ilman sähköfillaritäkyä en olisi saanut vaimoa mukaan suhaamaan Innsbruckin ympäristöä. Tuo innostui niin, että osti syksyllä itselleen stromerin.

arctic biker
03.01.2020, 15.31
Eiks edes retkeillä voi enää vain polkien? Kyllä porukasta tulee laiskoja ja veteliä.

Voisin kommentoida hieman jyrkemminkin sanoen mutta kyllä Nurella on vahva pointti. Otterbox ja pikalaturi.

Travelkicking
05.01.2020, 14.02
TeeSeItse-sarjojakin on tarjolla. Kaupalliset toimijat tarjoavat valmiitakin pyöriä alle kolmen tonnin.

Taitaville hattuilutermeille voisi avata oman ketjun. Nure ja arctic biker voivat mitata siellä lihaksiaan. Tähänastisesta päätellen he tarvitsevat isot onnentoivotukset.

Canno
05.01.2020, 14.50
Merkillä ja mallilla on jonkin verran väliä virrankulutukseen, koska eri malleissa esim eco avustaa hieman eri teholla. Suurin piirtein noilla tehokkaammilla (esim shimano 8000, bosch cx) voi päästä keskimäärin 100 km ja ns katumalleilla jopa 150 km. Keskimoottorisissa ns katumalleilla pääsee pitemmälle kuin tehokkaammilla maastomalleilla (esim Bosch Performance Plus/ CX). Uudemmissa pyörämalleissa on myös vähän suurempia akkuja esim 625wh, mutta ovat tietenkin kalliimpia.
Yksi vaihtoehto on ottaa hyvin pitkille paivämatkoille mukaan vara-akut (voi todennäköisesti vaikka vuokrata jostakin) Boschin ajomäärälaskurilla voi hyvin arvioida miten eri tekijät (yli 10 parametria) vaikuttavat ajomäärään https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/


Napamoottorissa voi olla vähän niin kuin polkevinaan ja pyörä avustaa. Keskiömoottorissa on yleensä momentintunnistus ja niissä täytyy oikeasti polkea jonkin verran.Tuossa hyvin tietoa eri moottorityyppien ominaisuuksista

https://www.greencycle.fi/page/17/usein-kysyttya

juessi
17.01.2020, 20.16
On merkillä/moottorilla sikäli väliä, että jos kyseessä ovat viime vuoden mallit, niin Boschin Performance CX -moottoria ei voi oikein suositella. Sen moottorin aiheuttama lisävastus yli 25 km/h nopeuksilla on niin merkittävä, etten ainakaan itse haluasi sellaista retkipyörääni. Vuoden 2020 malleissa Bosch on korjannut tuon "ominaisuuden" moottoreissaan (ns. neljäs moottorisukupolvi).

Mnederst
18.01.2020, 10.56
Kappas. Mulla on Bosch Performance CX vuodelta 2016, mutta en ole kokenut edes sähköläskiä yhtään raskaaksi yli 25 km/h nopeuksissa. En tiedä, voiko softalla vaikuttaa tuohon - se on kyllä uusin versio.

Verrokkina normipyörä, joten en osaa sanoa, miten suhtautuu muihin moottoreihin.

Tarapaappa
18.01.2020, 12.20
Itselläni oli jäykkäperäisessä maasturissa Bosch Activeline Plus ja uskoisin sen olevan nappivalinta retkipyörään, jos vaan löytyy. Ajo tuntui oikein luonnolliselta ja 500 wh:n akussa riitti virtaa hyvinkin 100-150 kilometrin ajoihin. Virrankulutus oli suorastaan hämmästyttävän paljon vähäisempää kuin nykyisessä pyörässäni, jossa on Shimano Steps e8000. Shimanoista e7000 lienee retkipyörään parempi valinta alhaisemman virrankulutuksen vuoksi.

oppes
18.01.2020, 14.10
Omalla kokemuksella sähkäreistä, niin 500Wh akku vs. 100km:n päivätavoite on retkikäytössä mahdollisesti haastava yhdistelmä. Paljon kamaa, painoa, mahdollisesti mäkistä maastoa? Kun itse ajelen omalla sähköläskillä työmatkoja max. 180W tehoilla, niin tuolla mennään käytännössä (840Wh akku) hiukan päälle 4h ja tilanteesta riippuen 80 - 100km. Tuosta sitten talvi / pakkanen vielä niistää osansa. Ei tietty kesän retkillä vaikuta, mutta vastaavasti vaikka alppien pitkäaikainen kiipeäminen taatusti hoitaa saman.

juessi
22.01.2020, 13.01
Kappas. Mulla on Bosch Performance CX vuodelta 2016, mutta en ole kokenut edes sähköläskiä yhtään raskaaksi yli 25 km/h nopeuksissa. En tiedä, voiko softalla vaikuttaa tuohon - se on kyllä uusin versio.
Tuolla Bosch Performance CX:n "ominaisuudella" ei taida olla mitään tekemistä softan kanssa, vaan se johtuu ihan mekaniikasta.

Fillari-lehdessä oli viime vuonna vertailu eri moottorien hukkaamasta tehosta yli 25 km/h nopeuksilla. Erot olivat isoja, ja CX oli selkeästi surkein.

FreeZ
22.01.2020, 13.06
Tuolla Bosch Performance CX:n "ominaisuudella" ei taida olla mitään tekemistä softan kanssa, vaan se johtuu ihan mekaniikasta.

Fillari-lehdessä oli viime vuonna vertailu eri moottorien hukkaamasta tehosta yli 25 km/h nopeuksilla. Erot olivat isoja, ja CX oli selkeästi surkein.

Nyt on omaa kokemusta myös tästä vanhemmasta Boschista työmatka-ajossa sekä lenkillä. Kyllä tuolla pystyy hyvin pitämään yli 25kmh keskinopeuksia ja muihin moottoreihin verraten sanoisin, että täysin samalla setupilla eron voi huomata, mutta nuo pienet wattierot häviää kyllä ajoasennon/rengastuksen yms. myötä ja lopputulos voi olla mitä vaan.

veke
22.01.2020, 13.23
Omalla kokemuksella sähkäreistä, niin 500Wh akku vs. 100km:n päivätavoite on retkikäytössä mahdollisesti haastava yhdistelmä. Paljon kamaa, painoa, mahdollisesti mäkistä maastoa? Kun itse ajelen omalla sähköläskillä työmatkoja max. 180W tehoilla, niin tuolla mennään käytännössä (840Wh akku) hiukan päälle 4h ja tilanteesta riippuen 80 - 100km. Tuosta sitten talvi / pakkanen vielä niistää osansa. Ei tietty kesän retkillä vaikuta, mutta vastaavasti vaikka alppien pitkäaikainen kiipeäminen taatusti hoitaa saman.

Bosch CX 2019, 500Wh-akku ja maasturi Smart Sam 29" renkain keväällä. Pääosin asfalttia tanko sekä tarakkalaukut, yht. ehkä parikymmentä kiloa.
110km mäkistä tietä. Ecolla eli Boschin pienimmällä avustuksella. Menomatkalla jäi vielä reilusti varausta, tulomatkalla jäätävä vastatuuli ja järjestelmä näytti kotopihassa että 10km pääsis vielä.

juessi
22.01.2020, 13.28
Nyt on omaa kokemusta myös tästä vanhemmasta Boschista työmatka-ajossa sekä lenkillä. Kyllä tuolla pystyy hyvin pitämään yli 25kmh keskinopeuksia ja muihin moottoreihin verraten sanoisin, että täysin samalla setupilla eron voi huomata, mutta nuo pienet wattierot häviää kyllä ajoasennon/rengastuksen yms. myötä ja lopputulos voi olla mitä vaan.
Se on tietysti hienoa, että pystyt kokemuspohjaisesti asiaa arvioimaan, mutta tässä on numerodataa Fillari-lehden vertailusta. Tasamaa, nopeus 28.5 km/h, tarvittavien wattien keskiarvot:



Pässilä Kytö
Brose
125


123
Shimano
130



Yamaha
137



Bosch CX
194



Ei nyt ihan häviävän pieniä ole wattierot.

oppes
22.01.2020, 15.04
Se on tietysti hienoa, että pystyt kokemuspohjaisesti asiaa arvioimaan, mutta tässä on numerodataa Fillari-lehden vertailusta. Tasamaa, nopeus 28.5 km/h, tarvittavien wattien keskiarvot:



Pässilä Kytö
Brose
125


123
Shimano
130



Yamaha
137



Bosch CX
194



Ei nyt ihan häviävän pieniä ole wattierot.

Nopeus tuossa on tietty kohtuullisen kova jatkuvana mutta tasamaata, ja ehkä kohtuullisella (minimi?) kuormalla. Eli jos sen 500Wh akun todellinen, käyttökelpoinen kapasiteetti on tuo, niin maksimissaanhan tuolla teholla sitten mentäisin +73km

Travelkicking
23.01.2020, 16.20
"numerodataa Fillari-lehden vertailusta. Tasamaa, nopeus 28.5 km/h, tarvittavien wattien keskiarvot:..."

Opastakaas hieman. Kun avustus lakkaa 25 kmh:n ylittyessä, niin mihin sähköä edelleen kuluu tuollaisia määriä ? Liekö tuo 28,5 keskinopeus ?

harald
23.01.2020, 16.24
Nuo watit vaaditaan reisiltä jotta ylläpidetään em. nopeus.

Ei ole varmaan oppes:kaan sisäistänyt että nuo ovat luomuwatteja?

oppes
23.01.2020, 17.59
Nuo watit vaaditaan reisiltä jotta ylläpidetään em. nopeus.

Ei ole varmaan oppes:kaan sisäistänyt että nuo ovat luomuwatteja?

No ei :( Mutta tuohan sitten kertoo kokonaistehon tarpeen (luomuna tai sähköllä). Eli mitä enemmän Wateista lähtee koivista, sen pidemmälle mennään :) Eli tuolla logiikalla siis peukalokaasulla, polkematta +73km. Eli kait nuo >100km matkat sitten ovat suotuisissa olosuhteissa 500Wh:n akulla tehtävissä maltillisella avustuksella. Oma kokemus kun on tuosta Läskistä työmatkoilla, niin pisti epäilemään.

Nestorimiikkulainen
23.01.2020, 19.36
Yli 100km 500Wh akulla menee helposti, kun käyttää järjellä avustuksia. Me porukalla ajellaan Saksassa ja Itävallassa 80-120km päiväetappejaa, eikä edes joka päivä ladata vuokrapyöriä. Pitkiä tasaisia pätkiä mennään ihan luomuna, avustusta peliin vastatuulen tai ylämäen niin vaatiessa. Päällä kuskin lisäksi 10 pv kamat sivulaukuissa.

juessi
25.01.2020, 13.10
Nuo watit vaaditaan reisiltä jotta ylläpidetään em. nopeus.

Joo, sori etten hokannut tuota tarkentaa alkuperäisessä viestissäni.

Metsämuija
29.01.2020, 21.59
Eiks edes retkeillä voi enää vain polkien? Kyllä porukasta tulee laiskoja ja veteliä.

Ei. Tarvitseeko sitä edes avata enemmän? Retkeillä toki voi polkien, mutta ei _vain polkien_

Metsämuija
29.01.2020, 22.05
Moottorin valinnassa ehkä merkittävin näkökulma on se, että haluaako ajaa ilman avustusta ja silloin merkittäväksi tulee nuo yllä listatut watit eli Performance CX on raskain polkea. Brose vastaa avustamatta lähimpänä luomua (mitä nyt se sähköpyörä on toki painava luomuna),

100km päivämatkat vaatii alhaisen avustuksen (ja vastatuulella ja mäkisyydellä on vaikutusta sähkökulutukseen). Joustavuutta lisää toinen akku ja sit ei tartte optimoida reittiä kilometrin tarkkuudella ja on ihan varaa tehdä pieni detour, jos vaikka suunniteltu tie on poikki tai ajettiin vahingossa harhaan. Itse nappaan pidemmille matkoille vara-akun, on se vaan niin paljon rennompaa silloin.

Nestorimiikkulainen
30.01.2020, 23.51
Jatkan sen verran, että pitemmillä, useamman päivän reissuilla on myös laturi mukana. Esim lounastauolla pystyy ainakin Saksassa lataamaan akkua ravintolan pistokkeista. Se 30-60 min latausta pidentää päivämatkoja merkittävästi. Jos useampi heppu lataamassa, kannattaa pakata mukaan myös yksi useampireikäinen jakaja, niin kaikki saa virtaa.

eakin
05.04.2020, 15.30
En keksinyt sopivaa aihetta. Harkinnassa tuolla Spectral:Onilla testata peräkärryn kanssa eräreissua. Viime vuonna kun menin luomuläskillä 70km reitin niin piti ylittää vajaa 10 puroa/jokea joissa vettä yli polven. Uskaltaako sähköpyörällä taluttaa tuollaisten yli eli miten vesitiiviitä nuo ovat? Vähän kyllä ajatus kauhistuttaa, mutta tiedän että pidempiä lapin kalareissuja on sähköpyörillä tehty.