Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän kuljetus kovalla pakkasella
Pyörä mallia josta ei akkua helposti saa irti runkoputken sisältä. Kestääkö huoletta kuljettaa auton katolla kovallakin pakkasella -20-30°c kun akku on täynnä vai onko noissa jotain rajaa jota ei saa alittaa? Viiman vaikutushan tekee pakkasesta monin verroin kovempaa ja matka voi kestää päivän.
Pyörä mallia josta ei akkua helposti saa irti runkoputken sisältä. Kestääkö huoletta kuljettaa auton katolla kovallakin pakkasella -20-30°c kun akku on täynnä vai onko noissa jotain rajaa jota ei saa alittaa? Viiman vaikutushan tekee pakkasesta monin verroin kovempaa ja matka voi kestää päivän.Eipä tuo viimasta piittaa, se jäähtyy ulkolämpötilaan vaan vähän nopeammin ei sen alle.
Lataukseen en laittaisi noin kylmänä, eikä ehkä kovaan käyttöönkään.
Jos kuskaat paukkupakkasessa pyörää auton katolla koko päivän, eikö silloin olisi järkevää nähdä vaivaa sen verran että irroittaa akun pyörästä?
Jos pyörä ja akku saa lämmetä ennen latausta ja käyttöä, antaisin olla paikallaan. Jos ottaa irti, on akun kotelo ja liittimet syytä suojata aika hyvin, ettei sinne päädy suolapaskaa.
cokekola
01.01.2020, 11.29
Jos kuskaat paukkupakkasessa pyörää auton katolla koko päivän, eikö silloin olisi järkevää nähdä vaivaa sen verran että irroittaa akun pyörästä?
Jos ei ole vastausta kysymykseen, kannattaisiko olla vastaamatta?
Olen ymmärtänyt, että litiumpohjaiset akut tykkäävät kylmässä säiltyksestä. Ainakin rc- harrastajat joskus säilyttävät LiPo alkkuja pakastimessa, jolloin kemiallinen reaktio (vanheneminen) hidastuu. Akun lataaminen sekä käyttö kylläkin mieluummin lämpimänä.
Pyörä mallia josta ei akkua helposti saa irti runkoputken sisältä. Kestääkö huoletta kuljettaa auton katolla kovallakin pakkasella -20-30°c kun akku on täynnä vai onko noissa jotain rajaa jota ei saa alittaa? Viiman vaikutushan tekee pakkasesta monin verroin kovempaa ja matka voi kestää päivän.
Kovin on epäselviä valmistajien lukemat samantyyppisillekin akuille.
Kaikkea 0...-40 väliltä löytyy.
18650 kennojahan moni käyttää akuissa:
https://batterybro.com/blogs/18650-wholesale-battery-reviews/77975750-how-to-store-18650-batteries-safely
Tuon mukaan Samsung antaa alarajaksi -30, Panasonic ja LG -20. En tiedä millä perusteilla. Bosch on käyttänyt ainakin Samsungin kennoja. En tiedä onko muiden kennoja ollut myös käytössä.
Itse ottaisin akun lämpimään, jos lämpötila laskee alle -30 asteen. Muuten pitäisin pyörässä kiinni. Jos haluaa pelata ihan varman päälle, niin lämpötiloissa alle -20 ottaa akun pois.
Toisaalta akku pitäisi saada lämpöiseksi ennen ajoon lähtöä. Akun lämpeneminen kestää tunteja, joten jos perillä haluaa lähteä nopsaan liikenteeseen, niin ottaisin akun lämpimään jo matkan ajaksi. Mutta sitten pitää huolehtia lumen / kuraveden suojauksista pyörän osalta. Toki suojaaminen on fiksua vaikka akku olisikin kiinni.
Kylmänä kuormittaminen on varastointia pahempaa ja kylmänä tehty pikalataus kaikkein pahinta akun kannalta. En tiedä antaako laturi ladata kylmässä, jos sen laittaa kiinni. En ole uskaltanut kokeilla, kun kertalataus kylmänä voi jo vaurioittaa akkua pysyvästi (kapasiteetti laskee).
Alle -30 varastontikaan ei tuhoa akkua laakista, joten turha tuosta -30 on mitään isoa stressiä ottaa, jos sen alle käy varastoinnissa.
Jos ei ole vastausta kysymykseen, kannattaisiko olla vastaamatta?
Toitko sinä jotain uutta keskusteluun vastauksellasi?
Veivaaja
02.01.2020, 16.44
En tunne asiaa kovin hyvin, mutta kysymyksestä tuli mieleen:
Mahtaakos tuo Wind Chill, eli ilmavirran jäähdyttävä voima vaikuttaa tässäkin tapauksessa? Katolla olevan pyörän akkuihin kohdistuisi siis aikamoinen jäähdytysteho?
Wind chill vaikuttaa vaan siihen tässä tapauksessa miten nopeasti akku jäähtyy aluksi. Luonnollisesti lämpöenergia voi termodynamiikasta tutulla tavalla siirtyä ainoastaan korkeammasta matalampaan lämpötilaan, joten kylmin lämpötila mihin akku voi kuljetuksessa jäähtyä on ulkoilman lämpötila. Ihmisen kannalta wind chill on merkityksellisempi koska ihminen tuottaa koko ajan lämpöä ja virtaavaan ilmaan sitä siirtyy tehokkaammin kuin paikallaan olevaan.
t. Janne
Periaatteessa ilmavirta voi jäähdyttää pyörän rungon ilmaa kylmemmäksi esimerkiksi tilanteessa, jossa pyörän päälle päätyy nestettä, kuten vettä suolaloskasta tai alkoholia tuulilasinpesunesteestä tms. Tällöin viima voi haihduttaa nesteen ja jäähdyttää pyörän ympäröivää ilmaa kylmemmäksi.
Jos pyörän päälle ei tule mistään haihtuvaa nestettä, niin ei se minustakaan jäähdy kylmemmäksi kuin ympäröivä ilma wind chill factorin vaikutuksesta.
Periaatteessa ilmavirta voi jäähdyttää pyörän rungon ilmaa kylmemmäksi esimerkiksi tilanteessa, jossa pyörän päälle päätyy nestettä, kuten vettä suolaloskasta tai alkoholia tuulilasinpesunesteestä tms. Tällöin viima voi haihduttaa nesteen ja jäähdyttää pyörän ympäröivää ilmaa kylmemmäksi.
Jos pyörän päälle ei tule mistään haihtuvaa nestettä, niin ei se minustakaan jäähdy kylmemmäksi kuin ympäröivä ilma wind chill factorin vaikutuksesta.Ja kun pakkasta on - 20, on melkoisen varmaa, ettei pyörän päälle päädy vettä. Nollan tuntumassa haihtumisesta johtuva jäähtyminen ei kummemmin vaikuta.
Ei litiumakku pakkasesta rikkoudu, mutta kylmänä sisäinen resistanssi on suuri ja täten sähköä kuluu jo siihen, että akusta otetaan virtaa. Tuo sähkö muuttuu akussa lämmöksi, joka sitten vähentää tuota resistanssia. Ennemmin ottaa lämpimän akun auton kabiinista ja lähtee ajamaan sillä.
Wiki (https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_fog) väittää, että vesipisarat voivat sopivissa olosuhteissa pysyä nestemäisinä ilmassa -40 °C saakka. Se on sitten eri asia voiko tällaisissa olosuhteissa syntyä tämä puheena ollut evaporative cooling -efekti. Ainakin tuulilasinpesunesteellä se onnistuu eli joku vain roiskimaan pirtua pyörän pintaan vauhdissa. Ja tänne sitten mittaustulokset miten kylmäksi meni akku. :D
Wiki (https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_fog) väittää, että vesipisarat voivat sopivissa olosuhteissa pysyä nestemäisinä ilmassa -40 °C saakka. Se on sitten eri asia voiko tällaisissa olosuhteissa syntyä tämä puheena ollut evaporative cooling -efekti. Ainakin tuulilasinpesunesteellä se onnistuu eli joku vain roiskimaan pirtua pyörän pintaan vauhdissa. Ja tänne sitten mittaustulokset miten kylmäksi meni akku. :DTotta joo.. Testaamalla selviää. Itse testasin tuulilasin pesunesteen käyttäytymistä autoiluni alkuaikoina parinkympin pakkasessa. Idea ja lopputulos ei ollut kehuttava ja päättyi tienposkessa jääskraballa suoritettuun jäänpoistoon.. [emoji23]
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.