PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyöräilyn tulevaisuus on polkumopoilua

Sivut : [1] 2

Хуй
29.12.2019, 15.57
En vastusta e-urheilua, vaikka se ei minusta olekaan urheilua. Jos joku saa elämäänsä sisältöä ja iloa ja parhaimmillaan rahaa räiskintäpeleillä, niin siitä vain. Ei tässä elämässä sen kummempaa tarkoitusta ole kuin yrittää lusia kakku loppuun mahdollisimman mukavasti.

En myöskään vastusta sähköpyöriä, vaikka minusta moottoroitu, edes apumoottoroitu, pyöräily ei olekaan pyöräilyä.

Kun pyöräilyksi ruvetaan nimittämään toimintaa, jossa energiaa otetaan muualta kuin kropasta, ei kysymys ole enää pyöräilystä. Parempi nimitys olisi esimerkiksi polkumopoilu tai polkemismopoilu.

Sähköpyörien moottoreiden tehot tulevat kasvamaan. Akkujen koot tulevat kasvamaan. Samalla myös painot tulevat kasvamaan.

Jo tällä hetkellä foorumeilla esitellään pyöriä, joiden huippunopeus on yli satasen ja joissa polkimet ovat olemassa vain mallin vuoksi. Ulkonäöllisesti ne edelleen muistuttavat ainakin jonkin verran pyörää, vaikka eivät pyöriä olekaan.

Painavampien pyörien myötä nykyisille maastopyörille sopivat harrastusmaastot hylätään. Syntyy tarve uudenlaisille maastoille, joille painavampi ja nopeampi pyörä sopii paremmin.

Maantieliikenteessä laittomuus rupeaa kukoistamaan, se on yleistä jo nyt. Nopeilla pyörillä pistellään menemään ilman vakuutuksia. Kiinni jäämisen riski on pieni.

Lähes varmasti tähänkin postaukseen tulee kommentteja, joiden mukaan 250 wattia on juuri oikea teho sähköpyörään, eikä muuta tarvitaan. 5-10 vuoden päästä sopiva teho on 500 wattia. 10-15 vuoden päästä 750 wattia.

Silti polkumopoilu ei terminä yleisty, koska pyöräily sanana on kunniakkaampi kuin teiniyteen liitettävä mopoilu.

Toistan vielä uudestaan, että minulla ei ole mitään sähköpyöriä tai edes sähköskoottereita vastaan. Päinvastoin ne ovat minusta suuri mahdollisuus arjessa liikkumiseen. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi mopoilun suuntaan kehittyvää toimintaa täytyy nimittää pyöräilyksi.

opadude
29.12.2019, 16.02
Eikös se mopo-sana tule moottoripolkupyörä-sanasta. Ei siinä polttomoottoria lue missään. Ottamatta sinällään mitään kantaa muuhun sisältöön, mopohan se sähköpyörä siis on.

Fat Boy
29.12.2019, 16.25
Mulle on se ja sama, kutsutaanko ajeluani mopoiluksi vai pyräilyksi. Mutta aloittajahan touhotti tätä samaa aiemmin toisessa keskustelussa ja jätti silloin vastaamatta ( en ainakaan huomannut) jotta uskooko hän maastoliikennelain muuttuvan sallivampaan suuntaan? Itse en usko.

Maastoajoon soveltuvia pyöriä, jotka kulkee mainitsemiasi taitaa olla vain kuvitelmissa, ellei kotarin sähköcrossia lueta sellaiseksi.

Kadulla nopeista pyöristä, jotka siis ovat lain edessäkin oikeasti mopoja, tulee varmaankin porinaa. Mutta mitä sitten? Mopoja on viritetty iät ajat ja ne pikku pv:t meni parhaimmillaan reilun satkun. Ongelma lienee enemmän poliisin, polkupyörien tai sähköavusteisten polkupyörien kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Sitä en ymmärrä, miten sähköpyörä tarvitsisi erilaisen ajomaaston. Samoilla poluilla, joissa itse oon ajanut 20v luomulla ja viimeisen puoli vuotta osin sähköavusteisesti, on aina liikkunut myös isomoottorisia enska- ja crossipyöriä. Jos ne sinne taittuu, niin tuskin tulee sähkärillä rajat vastaan aivan heti.

Mr_W
29.12.2019, 17.23
Kaipa nuo terminologiset kysymykset voivat mennä miten vain. Sähköavusteinen polkupyörä on kyllä terminä vähän kankea, sähköpyörä lyhyempi. Tuo sen esille, että esineenä näyttää kuitenkin melkoisen paljon perinteiseltä polkupyörältä ulkoisesti. Moottori ja akku tuovat pientä eroa ja lisää ulkonäköön.

Ja kyllähän sähköavusteisiakin yleensä pitää myös polkea, tai ainakin monia/useimpia malleja ilman peukkukaasua. Tässä mielessä kyseessä on laite, jota siis pitää polkea, eli polkupyörä. Moposta taas tulee mieleen perinteinen mopedi polttomoottorilla tai miksei sähkölläkin, jossa ei yleensä enää polkimia ja raskaampi runko.

Omasta mielestäni hyvä juttu sähköavusteisuudessa on, että sitä saa viritettyä niin avusteiseksi kuin haluaa. Esim. omassa moottorissani on neljä avustustasoa tai sen voi pitää kokonaan poissa päältä, jolloin rasitustasoa ja liikunnan määrää saa säädeltyä. Tämä on monipuolisempaa kuin puhdas moottoriliikkuminen - ja liikuntaa kuitenkin voi saada ihan kohtuullisesti, jos käyttää matalinta avustustasoa. Tai enemmänkin rasitusta verrattuna lenkkiin peruspyörällä, jos ei käytä avustusta lainkaan, koska painoa on enemmän.

Mitä tulevaisuuteen tulee, niin lainsäädäntö asettaa omat rajoituksensa. Nuo 25 km/t- ja 250W -rajoitukset tietysti voisivat olla jotain muutakin ja jossakin linkissä ainakin tavarapyörien valmistajat pitivät tätä rajoittavana. Onhan niitä muitakin luokkia, mutta selvästi hankalampia koska vaativat vakuutuksia. Erilaisia liikkumisvälineitä varmaankin voi tulla (ja on tullutkin), mutta yhdistettynä liikkumis- ja liikuntamuotona (sähköavusteinen) pyöräily on monelle hyvä varmaankin vielä tulevaisuudessakin. En usko että ihmiset lopettaisivat liikunnan täysin ihan heti (eli kaikki liikunta loppuu heti kuin vain mahdollista laiskuuden takia). Joskin voi hyvinkin olla että liikkumisvälineiden kirjo monipuolistuu yhä.

Kukapa tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu liikkumis- ja liikuntarintamalla?

MRe
29.12.2019, 17.27
Joo, jos nyt jollekin tulee hyvä mieli siitä, että saavat kutsua näitä tieliikennelain polkupyöriksi luokittelemia laitteita mopoiksi, niin varmaan se sitten heille pitää suoda.

Jos jäteään nämä "100 km/h kulkevat" vehkeet omaan rauhaansa, niin aika lailla on suuntaus ollut kevyempiin ja ketterämpiin pyöriin. Toki myös tullaan näkemään enemmän bike parkeihin ja yleiseen alamäkiajoon suunniteltuja sähkiksiä, joissa paino ei ole ollut suunnittelun lähtökohta.

Akkujen koon kovin suurta kasvamista en usko myöskään tapahtuvan, koska jo nykyiset akut mahdollistavat 4-5 tunnin ajosessiot ja aika harvassa taitaa olla ne kerrat että näillä maastovehkeillä ajetaan pidempään.

Maantiepyörissä tullaan sähkövehkeitä näkemaan enenevissä määrin ja niissä suunnittelun lähtökohtana on keveys ja mahdollisimman pieni vastus kun ajetaan avustamattomana.

Tieliikennelaissa on jo erotettu mopot ja polkupyörät. En tiedä tarvitaanko sitten jossain random-foorumissa koittaa keksiä vielä uusia luokitteluja...

Mr_W
29.12.2019, 17.53
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi mopoilun suuntaan kehittyvää toimintaa täytyy nimittää pyöräilyksi.

Itse ainakin tunnen pyöräileväni ja poljen polkimia kun liikun sähköavusteisella polkupyörälläni. Moottori vain avustaa. Kokemuksena ei eroa kovin paljon peruspyöräilystä, moottori vain lisää vääntöä ja voimia avustustason mukaisesti. Voihan sitä kutsua joksikin muuksikin, vaikka "moottoriavusteiseksi polkemiseksi" tai "e-polkupyöräilyksi" tai jotain, jos kokee avustuksen ongelmalliseksi pyöräily-sanan yhteydessä jostain syystä.

MRe
29.12.2019, 18.06
^Tuntuu nämä määrittely- ja muut ongelmat olevan lähinnä henkilöillä, jotka eivät sähköpyörää omista ja koittavat kovasti perustella muille (ja itselleen) miksei sellaista myöskään pitäisi hankkia. Taitaa kuitenkin vähän takaraivossa jäytää, että jospa sittenkin jään jostain paitsi...

Itsellä menee välillä pitkiä aikoja, etten sähkikseen koske. Sitten taas tulee kausia, kun sillä ajaa lähes pelkästään. Ihan samalla tavalla kuin välillä on kiva lähteä gravelilla ja välillä sitten ottaa alleen läskin. Erilaista ajoa, mutta silti aina niin hauskaa. Ja aina on voittajafiilis lenkin jälkeen. Rasitustasot mulla on aika lailla samassa pyörästä riippumatta.

Juujika
29.12.2019, 18.27
Kävin tänään ja eilen ajamassa 30km lenkin sähkikselläni. Akkua kului joku 15%, avustus oli päällä vain välillä, kun tilanne sitä vaati. Luomupyörällä en olisi tuonne lumisille reiteille lähtenyt.
Miksi pyöräilyni ei ollutkaan pyöräilyä? Luuletko että noilla ajetaan kuin mopoilla, kenties käyttäen pelkästään peukalokaasua? Hyvin väärässä on AP tässä asiassa.

ebike-harrastelija
29.12.2019, 19.01
Maailmassa on paljon ihmeellisiä asioita, joita ei koskaan tule täysin ymmärtämään. Tämä lie yksi sellainen. Mutta kyllä mielestäni termit on jo nykyään aika kuvaavia: polkupyörät, sähköavusteiset polkupyörät, sähkömopot/-moottoripyörät jne. Ja ainahan kulkupelejä on viritelty kulkemaan nopeammin kuin laki sallii - ja tiedetty, että sanktiota paukkuu jos kiinni jää. Ei mitään uutta senkään osalta.

Hyvin kuitenkin kiteytetty loppuun se fakta, mikä omastakin mielestäni näissä sähköpyörissä piilee: valtava potentiaali saada ihmiset liikkumaan enemmän. Ympäristöystävällisemmin kuin autolla, ja ylipäätään liikkumaan.

F. Kotlerburg
29.12.2019, 19.22
Hyvin kuitenkin kiteytetty loppuun se fakta, mikä omastakin mielestäni näissä sähköpyörissä piilee: valtava potentiaali saada ihmiset liikkumaan enemmän. Ympäristöystävällisemmin kuin autolla, ja ylipäätään liikkumaan.Kyllä. Siksi diabetes-mopo kuvaakin näitä vehkeitä oikein hyvin.

Mr_W
29.12.2019, 19.43
^ Kai se riippuu vähän mihin vertaa. Autoilun kustannuksiin verrattuna sähköavusteinen pyöräilykin on halpaa. Peruspyöräilyyn verrattuna vielä melko kallista. Julkisiin verrattuna, no, en osaa sanoa, mutta maksaa sekin. Jos alkuinvestoinnin laskee monelle vuodelle (esim. 5-10, tosin tosiharrastajat varmaankin vaihtelevat useammin), eikä pyörä hajoa, niin vuosikustannukset toivottavasti muodostuvat kohtuu pieniksi.

jalkkis
29.12.2019, 19.59
Minä POLJEN sähköavusteisella pyörällä. Mulla ei o peukkukaasua ja momentintunnistus pakottaa mut polkemaan koko ajan luomupyöräilyä vastaavalla kadenssilla.

Jami2003
29.12.2019, 20.14
^^ ja ^^^. Tai riippuu mihin pyörään. Ostin YT:n täysverisen sähköenduron paremmilla palikoilla mitä mun yhdessäkään luomu fillarissa on. Se maksoi tonnin enemmän mitä saman talon vastaava pyörä ilman sähköjä ja kaksi tonnia enemmän mitä mun tarjouksesta ostamani valovuoden päässä (vaikkakin ihan laadukas) täpäri oli.

Olen siinä iässä ja elämänkokemuksessa että jos joku kiinnostaa hankin sen mikäli siihen on taloudellisesti varaa. Ei mua kiinnosta miksi muut mun harrastukset luokittelee. Sen verran kuntokin on ettei tarvitse sitä joka lenkillä olla kaluston puolesta todistamassa [emoji12]

Mä hiihdän ja laskettelenkin. Ei ne ole toisiaan vastaan kuin korkeintaan ajankäytöllisesti. Ainut mikä on varmaa että jos olisi pakko valita vain toinen niin sama kumman valitsisi niin köyhempää olisi. Sama on luomu- ja sähköpyöräilyn kanssa.

Mi2
29.12.2019, 20.16
Päteeköhän tähän sähköpyöräilyyn Greg LeMondin sanonta "No, it´s not get easier, you just go faster". Tosin, kun ympäristöni sähköpyöräilijöitä seuraan, heidän osaltaan sähköpyöräilyn puolesta esitetetyt perusargumentit eivät ole toteutuneet: - lenkkien pituudet eivät ole kasvaneet, lenkkipoluille ei lähdetä yhtään sen kauemmaksi kuin luomullakaan, vauhdit eivät ole kasvaneet kun taukoilu on lisääntynyt, huonolla kelillä ei sähköpyöräillä ajeta edelleenkään, polkuja ei etsitä ja ylläpidetä yhtään sen enempääkään. Myöskään setämiesten kropat eivät ole muuttuneet yhtään sen urheilullisemmiksi - vaikka se matalampi avustusteho laitteesta löytyy, sitä käytetään vain silloin kun pyöräily olisi muutenkin kevyttä.

Toivoisin todella, että seudullani sähköpyöräily yleistyisi, koska se hyödyttäisi minuakin polkujen suurkuluttajana. Mutta jotenkin on nyt hiipinyt mieleen, että sähköpyörä tekee pyöräilylle saman kun digitaalisuus on tehnnyt äänentoistolle. Nyanssit, tunnelmat ja aitous on katoamassa. Itse jaksoin sähköpyöräillä yhden kesän puolikkaan. Sen jälkeen sähkis meni myyntiin ja nyt nautin ravasta kasvoillani, hiestä otsallani, poltteesta lihaksissani ja paineesta keuhkoissani taas ihan kuin harrastuksen alkumetreillä. Harrastan myös melomista, ja eipä tulisi mieleenkään, että asentaisin sähkömoottorin avustamaan kulkemistani. Miksi haluaisin pilata hyvän lenkin avustuksella?

Pexi
29.12.2019, 20.23
Kun pyöräilyksi ruvetaan nimittämään toimintaa, jossa energiaa otetaan muualta kuin kropasta, ei kysymys ole enää pyöräilystä. Parempi nimitys olisi esimerkiksi polkumopoilu tai polkemismopoilu.

Sähköavusteisella pyörällä, lyhyemmin sähköpyörällä, saa ajaa pyörätiellä ja kevyenliikenteen väylällä. Mopolla ei saa. Sähköpyörällä ajaminen on siis pyöräilyä tässä yhteiskunnassa, tämän yhteiskunnan lainsäädännöllä.

Syntyy tarve uudenlaisille maastoille, joille painavampi ja nopeampi pyörä sopii paremmin.

Itse asiassa tilanne on oikeasti juuri päinvastoin mitä esität. Sähköpyörällä on mukava ajaa melkein millaisessa maastossa tahansa, luomufillarilla taas vastatuulet, lumet ja jyrkät nousut laittaa heikommat polvilleen. Sähköpyörä ei siis synnytä uusien maastojen tarvetta, mutta sillähän ei sinänsä ole mitään väliä, koska maaston valmistaminen on loppunut jo melko kauan sitten, eikä ihmisen tarpeilla ole siinä ollut mitään tekemistä.[/QUOTE]

Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi mopoilun suuntaan kehittyvää toimintaa täytyy nimittää pyöräilyksi. Sähköpyöräilyä nimitetään pyöräilyksi, koska se on pyöräilyä (tämän yhteiskunnan pelisäännöillä). Helppo tajuta.

Et varmasti ole yksin tulevaisuuden pelkojesi kanssa, mutta ehkä olisi parempi elää tässä päivässä ja nähdä mieluummin positiivisia tulevaisuuden mahdollisuuksia kuin miettiä olemattomia synkkiä asioita. Se jäi kirjoituksestasi epäselväksi, että uskotko tosiaan, että nimittämällä sähköpyörää jotenkin toisin, ne esittämiesi kurjien asiaintilojen uhkat eivät toteudu.

Jami2003
29.12.2019, 20.25
^^ Ehkä olet yhden lajin mies. Minä nautin melonnasta, purjelautailusta ja retkiveneilystä. Ja koen että nuo lajit eivät ole toisiltaan pois vaan mahdollistavat hienon elementin (suomen vesistön) monipuolista käyttöä.

Ja kehtaan väittää että olen sitä enemmän kokenut ja nähnyt kuin pelkällä melomisella on mahdollista.

Jami2003
29.12.2019, 20.29
Sellainen sähköpyörä joka polkematta liikkuu on sähkömopo. Näistä laillisesti avustetuista max 25 kmh vehkeistä yksikään ei taida olla sellainen. Niin yksinkertaista se on. Vaikka miten väärin haluaisi ymmärtää.

MRe
29.12.2019, 20.48
^Jos avustus katkeaa 25 km/h nopeudessa ja tehoja on max. 1kW, niin TLL:n mukaan polkupyörä, vaikka onkin vakuutettava.

MRe
29.12.2019, 20.54
Mutta jotenkin on nyt hiipinyt mieleen, että sähköpyörä tekee pyöräilylle saman kun digitaalisuus on tehnnyt äänentoistolle. Nyanssit, tunnelmat ja aitous on katoamassa.
Sokkotesteissä ei ole saatu eroa analogisen ja digitaalisen äänentoiston välille. Ja miten olisikaan, digitaalisen äänitteen dynamiikka ylittää helposti useimmat analogiset äänitteet.

Itse jaksoin sähköpyöräillä yhden kesän puolikkaan. Sen jälkeen sähkis meni myyntiin ja nyt nautin ravasta kasvoillani, hiestä otsallani, poltteesta lihaksissani ja paineesta keuhkoissani taas ihan kuin harrastuksen alkumetreillä. Harrastan myös melomista, ja eipä tulisi mieleenkään, että asentaisin sähkömoottorin avustamaan kulkemistani. Miksi haluaisin pilata hyvän lenkin avustuksella?
Ei kai siinä mitään, jos ei sähköpyörää halua käyttää, mutta sen ravan saa kasvoilleen myös sähköllä. Jollei saa, niin ei ole oikein yrittänytkään.

Viriviri
29.12.2019, 22.17
Sellainen sähköpyörä joka polkematta liikkuu on sähkömopo. Näistä laillisesti avustetuista max 25 kmh vehkeistä yksikään ei taida olla sellainen. Niin yksinkertaista se on. Vaikka miten väärin haluaisi ymmärtää.
NusNus, laki kertoo toisin ks. L1e-A eli moottorilla varustettu polkupyörä. Eli kun alijäähtynyttä räntää sataa työmatkalla naamaan klo 05:30, naama on virneellä koska peukkukaasu.
En sekoita tai ala väittämään omaa 1kw vehjettä normaaliksi polkupyöräksi, se on hyvin kaukana muista pyöristäni.

Eiköhän tätä sähköistystä vatvota hautaan asti, mutta aloituspostaukseen palatakseni, tuo 1kw pyöräni liikkuu kaikkein pienimmillä avustustasoilla maastossa, muuten karkaa mäntyyn. Liikaa painoa muutenkin siihen hommaan, paljon parempi olisi tarkasti mietitty 250W täpäri. Ei niistä tehoista ole mitään hyötyä niillä poluilla joilla ajan, eri asia jos jollain pururadalla päästelee. Eli ei ole menossa mopoiluksi vaikka ap niin haluaa uskoakin. Flame on.

Smo
29.12.2019, 22.46
^^ Ehkä olet yhden lajin mies. Minä nautin melonnasta, purjelautailusta ja retkiveneilystä. Ja koen että nuo lajit eivät ole toisiltaan pois vaan mahdollistavat hienon elementin (suomen vesistön) monipuolista käyttöä.

Ja kehtaan väittää että olen sitä enemmän kokenut ja nähnyt kuin pelkällä melomisella on mahdollista.

Mä meen luomufillarilla melomaan, purjehtimaan, hiihtämään ja retkiluistelemaan . Taideprojektiin hommaamallani Kiinansähköllä kauemmaksi luistelemaan ja hiihtämään. :D

Mutta eipä olisi Ruotsiin asti tullut melottua kun en niin hc ole mutta purkkarilla se onnistuu kovemmassakin kelissä.

^ Kai se riippuu vähän mihin vertaa. Autoilun kustannuksiin verrattuna sähköavusteinen pyöräilykin on halpaa. Peruspyöräilyyn verrattuna vielä melko kallista. Julkisiin verrattuna, no, en osaa sanoa, mutta maksaa sekin. Jos alkuinvestoinnin laskee monelle vuodelle (esim. 5-10, tosin tosiharrastajat varmaankin vaihtelevat useammin), eikä pyörä hajoa, niin vuosikustannukset toivottavasti muodostuvat kohtuu pieniksi.

Matti Meikäläinen katsoo että parin tonnin fillarin hinnalla saa jo vaikka millasen auton. Muutamassa vuodessa sähköllä jo kuittaa julkiset, dyykatulla luomufillarilla taas on pelkkää profiittia.

ebike-harrastelija
30.12.2019, 06.34
^ Matti Meikäläisen kannattaa kyllä hankintahinnan lisäksi ynnätä huolto- ja polttoainekulutkin kokonaissummaam mukaan. :) Uudemmissa autoissa lisäksi arvonalenema, 10-vuotiaallakin se on edelleen pahimmillaan satasia vuodessa. Ja mitähän muuta vielä, vakuutukset, verot, käyttövoimamaksut...

Sähköpyörällä suurimmat kulut lienee jonkun vuoden jälkeen akun uusinta (joko uusi hyllystä tai uudelleen kennotus) sekä muun elektroniikan hajoaminen. Mutta taas, jos vertaa autoon niin halpaa se on edelleen sähköfillarilla kulkeminen.

Luomufillari tietty kustannuksiltaan ylivoimainen. :)

marmar
30.12.2019, 08.04
Sähköavusteisella pyörällä, lyhyemmin sähköpyörällä, saa ajaa pyörätiellä ja kevyenliikenteen väylällä. Mopolla ei saa. Sähköpyörällä ajaminen on siis pyöräilyä tässä yhteiskunnassa, tämän yhteiskunnan lainsäädännöllä.

Juurikin näin. Ajoneuvolaki vetää rajan polkupyörän ja muiden ajoneuvojen väliin. Ajoneuvolaki määrittää ajoneuvoluokat ja niiden mukaan menee muukin termistö.

Viritetyt sähköpyörät ym on sitten mopoja tai moottoripyöriä. Viritetyt mopot on moottoripyöriä jne. Ja niillä ajo on mopoilua tai moottoripyöräilyä. Ei kai tästä nimistöstä sen vaikeampaa tarvitse tehdä.

Polkumopoilua on harrastettu niin kauan kun mopoja on ollut ja se varmasti yleistyy sähkömopojen (ml. viritetyt sähköpolkupyörät) yleistyessä. Tämä on lieveilmiö, joka ei varmasti tule koskaan poistumaan. Vähentyä se voi, jos pyörävalmistajat alkaa aidosti noudattamaan direktiiviä ja estämään virityksen.

Fuuga
30.12.2019, 08.15
Sokkotesteissä ei ole saatu eroa analogisen ja digitaalisen äänentoiston välille. Ja miten olisikaan, digitaalisen äänitteen dynamiikka ylittää helposti useimmat analogiset äänitteet.

Dynamiikalla on hyvin vähän tekemistä olemassa olevan audion tallennus- tai käsittelytekniikan kanssa. Jos itse käsittely toteutetaan dynamiikkaa hävittävästi esim. vahvasti kompressoimalla, saadaan dynamiikkaa häviämään niin analogisesta kuin digitaalisestakin äänitteestä. Digitaalisuus kyllä hävittää soundin spektriä, mutta missä määrin ihminen sen kuulee on eri asia. Digitaalisuus ei kyllä lisää dynamiikkaa per se.

MRe
30.12.2019, 09.59
^Sä olet vaan kateellinen, kun et päässyt lukiossa matikkalinjalle... :D

Mua lähinnä risoo nämä väitteet jonkun karmeasti rahisevan vinyylilätyn äänen autenttisuudesta.

Mutta totta on, että sähköpyörällä menetetään hiukka siitä vasteesta mitä ajaminen luomulla antaa. Onko se sitten hyvä vai huono, en tiedä. Erilainen fiilis joka tapauksessa. Olisi kiva ajaa joskus jotain sähköavustettua gravelia tai maantiepyörää, että miltä se tuntuu. Toisaalta jos mennään ääripäähän, niin on mulla kaveri, jonka mielestä mikään muu kuin maantie- (tai rata-) pyörällä ajaminen ei ole pyöräilyä. Ja sisäpyöräilykin vain vapailla rullilla (poislukien tietyti sisävelot ym). Pyörittäminen kärsii muuten.

Eli pitäisiköhän perustaa aiheesta oma topikki ja alkaa sitten pommittamaan jokaiseen muuhun ketjuun tätä ilosanomaa.

Fuuga
30.12.2019, 10.13
^^No lähti vähän offtopiciksi kyllä, mutta ei tuo mitään insinööripullistelua ole vaan ennemminkin toisin päin. Mutta joo, itse aiheeseen, on jo aiemmin tullut toisessa topicissa ilmi, että aikoinaan oli mopo - pappa-tunturi, jossa lainsäädännön takia piti olla polkimet. Nyt ollaan näköjään menty samaan, mutta tulosuunta on ollut toinen. Minusta sähköpyöräily, joksi tätä nyt nimitettäköön lakiteknillisistä syistä, korostaa ihmisen laiskuutta aina päästä jostain asiasta helpommalla. Evoluutioteoreetikot väittävät, että tavalla tai toisella säästetty kapasiteetti tulee käyttöön muualla. Mielestäni se on pitkälti potaskaa. Aivojen puolella voidaan lähteä teoreemasta, jossa ihmisen aivokapasiteetista on käytetty vasta osa, voidaan kysyä mihin tietokoneiden ja muiden tietoapuvälineiden käyttöllä säästetty kapasiteetti tulee käyttöön? Ihmisestä on vain tullut entistä tyhmempi ja surkeampi sosiaalisissa taidoissa. Tietoakaan ei tarvitse enää tietää kun riittää, että on joku hakuväline. Mutta kun hakuvälinettä ei ole ei ole tietoa saati taitoa soveltaa ja jalostaa sitä.

Mitä tulee liikkumiseen, ja tämä on nyt täysin mutua hihavakiolla korostettuna stetsonista otettu, uskon että sähköilyllä säästetty aika kulutetaan entistä passiivisemmin ja tulos lim 0. Vanha sanonta vale, emävale ja tilasto lienee tässäkin ihan relevantti. Tilastoilla ja varmaan pelkkää liikkumista tarkasteltuna voidaan osoittaa, että juu liikkuminen on parempi kuin liikkumattomuus, mutta jos liikkuminen tuottaa janan toisessa päässä entistä enemmään liikkumattomuutta 'koska on jo liikuttu', kokonaistulos ei ole haaveilijoiden vähentynyt terveydenhoidon tarve.

Lisäksi on mainittava teknologiaan liittyvä luonnonvarojen haaskaus. Siitä en lähde kinastelemaan tulevaisuuden keksimättömiin tai jalostamattomiin teknologioihin uskovien kanssa. Niihin voidaan uskoa sitten kun niitä on.

^Jossain vaiheessa teit kovasti ystävänkauppoja :). Jos en ole tuo ystäväsi niin ystävälläsi on samaa ajatteleva kaveri (kuinka ollakaan?!).

hcf
30.12.2019, 10.18
Nykyään kaikki kysyy että eikö tässä oo sähköjä ku läskipyörääni ihmettelevät. Sanon vaa että ehkä sitte eläkkeellä ku olen liikuntarajoitteinen

marmar
30.12.2019, 10.34
Mutta totta on, että sähköpyörällä menetetään hiukka siitä vasteesta mitä ajaminen luomulla antaa. Onko se sitten hyvä vai huono, en tiedä.

Viehän se, koska ohjelmoija on niin päättänyt, että se on hyvä. Käyttäjänä olen ohjelmoijan kanssa samaa mieltä. Pieni viive vedon katkeamiseen on perusteltua monestakin syystä ja sen takia se viive on sinne laitettu. Ja mielestäni tuossa mulla olevassa se viivve on juuri oikein mitoitettu mun makuuni. Jousituksella menetetään myös osa siitä vasteesta mitä täysjäykällä ajamisessa on, joka sekin on useimmissa tilanteissa hyvä.

Jos haluan paremman vasteen, niin otan alle täysjäykän läskin ja säädän rengaspainella vasteen kohdalleen. Kapeakumisella fixillä saisi vielä paremman vasteen, mutta olen niin laiska, että haluan vapaarattaan ja vaihteet, sekä vähän joustoa. :rolleyes:

Leewi
30.12.2019, 10.50
Termeistä kiistely on parasta, koska suurin osa argumenteista on ihan perusteltuja. Lainsäädäntö on tässä kuitenkin se pohja, josta on hyvä sooloilla 🙄

MRe
30.12.2019, 11.02
Pieni viive vedon katkeamiseen on perusteltua monestakin syystä ja sen takia se viive on sinne laitettu. Ja mielestäni tuossa mulla olevassa se viivve on juuri oikein mitoitettu mun makuuni.
Shimanolla ei mun käsittääkseni ole viivettä Eco ja Trail-asetuksissa, ainoastaan Boostissa, jossa sen kyllä huomaa.

MRe
30.12.2019, 11.05
Minusta sähköpyöräily, joksi tätä nyt nimitettäköön lakiteknillisistä syistä, korostaa ihmisen laiskuutta aina päästä jostain asiasta helpommalla.
Mutta samaa tekee myös pyörällä liikkuminen ja joukkoliikenne. Silti niitä pidetään kummasti hyvänä asiana. Pyöräillessä pääsee merkittävästi helpommalla kuin kävelemällä, juoksusta nyt puhumattakaan. Soutaminen, purjehtiminen, luistelu, ...

Fat Boy
30.12.2019, 11.14
Mulla ainakin näkyy maastoajossa selvä loikka keskinopeudessa, joka tulee ihan vain sähköstä. Lenkkien pituuksia on vaikeampi verrata aiempaan, kun työpaikan vaihdos ja elämäntilanne jättää aiempaa vähemmän vapaa-aikaa.

Fuuga
30.12.2019, 11.47
Mutta samaa tekee myös pyörällä liikkuminen ja joukkoliikenne. Silti niitä pidetään kummasti hyvänä asiana. Pyöräillessä pääsee merkittävästi helpommalla kuin kävelemällä, juoksusta nyt puhumattakaan. Soutaminen, purjehtiminen, luistelu, ...

Toki, kuitenkin siinä on sähkö- ja muihin avusteisiin nähden erona se, että siinä ruumis tekee kaiken voiman itse. Oma momenttinsa on myös tehokkuudella. Sähköpyöräily ei tuo nykyisellä lainsäädännöllä suuremmalti tehokkuutta (nopeus, kuljettu matka per käytetty aika, maksimi matka) puhtaaseen pyöräilyyn verrattuna. Polkupyörä on tehokkain ihmisen omalla ruumiinvoimalla liikkuva väline. Joukkoliikenne ei näillä asiakasmäärillä ole tehokasta.

ebike-harrastelija
30.12.2019, 12.08
Työmatkaa polkupyörällä taittaessa suurin plussa itselleni on se, ettei ole hiestä märkänä perille saavuttuaan. Aikaa ja vaivaa säästyy, kun ei tarvitse suihkutella ja vaihdella kuivia vaatteita päälle, ja ripustella märkiä kuivumaan. Taloudellinen puoli tulee sen jälkeen.

Fuuga
30.12.2019, 12.21
Työmatkaa polkupyörällä taittaessa suurin plussa itselleni on se, ettei ole hiestä märkänä perille saavuttuaan. Aikaa ja vaivaa säästyy, kun ei tarvitse suihkutella ja vaihdella kuivia vaatteita päälle, ja ripustella märkiä kuivumaan. Taloudellinen puoli tulee sen jälkeen.

Tuo on peruste, joka menee mullekin läpi. En tosin tarvitsisi omaan työmatkaani, mutta työtehtäviä hoitaessani pitäisin jos firmalla olisi muutama sähkäri, joilla voisi puku päällä sujahtaa keskustaan asiakkaalle pelkäämättä hikoilua. Kannustimena ei olekaan enää liikunta tai kuntoilu urheilusta puhumattakaan.

Työmatkan suhteen olen koukussa ulkoilmaan, aamuiseen liikkumiseen sekä siihen tunteeseen kun laitan märät kamat kuivauskaappiin, käyn suihkussa ja ilmestyn työpisteelleni freesinä.

MRe
30.12.2019, 12.24
Toki, kuitenkin siinä on sähkö- ja muihin avusteisiin nähden erona se, että pyöräilyssä ruumis tekee kaiken voiman itse.
Toisaalta jos tarkoituksena on liikunta / urheilu ja kokonaisrasitus on sähköavusteisella sama tai lähes sama kuin luomulla, niin mikä siitä sähköavusteisesta tekee huonompaa? Paitsi että jonkun Stravat-segmentit menee nyt piloille.

izmo
30.12.2019, 13.08
Meidän duunissa ei paljoo haittaa hiki eikä lika kun meinaa duuni olla likasenpaa kuin kura ojassa polkeminen niin tulee mentyä duuniin ilman avustusta

Fuuga
30.12.2019, 13.39
Toisaalta jos tarkoituksena on liikunta / urheilu ja kokonaisrasitus on sähköavusteisella sama tai lähes sama kuin luomulla, niin mikä siitä sähköavusteisesta tekee huonompaa? Paitsi että jonkun Stravat-segmentit menee nyt piloille.

Riippuu siitä kenen tyylillä kokonaisrasitus lasketaan. Edellä jo joku mainitsi siitä miten sähkäreillä harvemmin kuitenkaan ajetaan minimiavustuksilla kun isompaakin on saatavilla. Osittain analoginen sille, että harva ajaa bilteman verkkopainolla tai mummopyörällä kun on parempaakin saatavilla. Tosin tässä vaihtoehdossa yhä voiman tekee ihminen itse kokonaan.

Kyllä mielestäni avustetuilla pyörillä on ihan paikkansa kun otetaan hyöty- ja tehokkuusnäkökulma huomioon. Esim. laatikkopyörät puoltavat loistavasti paikkansa autojen korvaajina tai kuten mitä sanoin sähköpyöristä työtehtävien hoidossa. En kuitenkaan pysty ymmärtämään parhaimmassa iässä (10 - 70 v) olevien täysin liikuntakykyisten ihmisten osalta sähköavusteisuutta normaalissa liikunnassa. On tietty erikoisalueita kuten jonkun mainitsema alamäkipyöräily, joka hyvinkin vertautuu lasketteluun jossa siinäkin mennään ylös hissillä ja jossa avusteisuus on ihan perusteltua ylämäkiä noustessa.

Nämä nyt ovat näitä mun vahvoja jyrkkiä mielipiteitäni, jotka eivät ole niin vääriä kuin oikeitakaan. Kunhan ovat mielipiteitä.

Tulevaisuuden kannalta toivoisin, että erityisesti tavarankuljetukseen tarkoitettujen pyörien hinnat tulisivat alemmas niin, että ne vielä paremmin tappelisivat halvan kauppakassiauton kanssa. Nyt en näe järkeä kustantaa 3-5 k€ laatikkopyörästä jos samalla hinnalla saa jo varsin hyvän auton. Vaikka auton käyttökulut ovatkin isommat, siitä saatava kokonaishyöty on niin paljon isompi kuin laatikkopyörän, että vaaka kallistuu helposti autoon.

mehukatti
30.12.2019, 13.58
Nyt en näe järkeä kustantaa 3-5 k€ laatikkopyörästä jos samalla hinnalla saa jo varsin hyvän auton. Vaikka auton käyttökulut ovatkin isommat, siitä saatava kokonaishyöty on niin paljon isompi kuin laatikkopyörän, että vaaka kallistuu helposti autoon.

Mutta eikö auton käyttö ole ihmisen laiskuutta aina päästä jostain asiasta helpommalla, kuten tuolla aikaisemmin mainitsit?

Хуй
30.12.2019, 14.12
Toisaalta jos tarkoituksena on liikunta / urheilu ja kokonaisrasitus on sähköavusteisella sama tai lähes sama kuin luomulla, niin mikä siitä sähköavusteisesta tekee huonompaa?

Tavoitteellisessa liikunnassa tuskin mikään. Silloin ihminen on itse motivoitunut liikkumaan ja pitämään huolen riittävästä rasituksesta.

Sen sijaan kansanterveydellisesti tilanne taas heikkenee. Lasten liikunnan määrä on romahtanut. Suurin osa lapsista liikkuu aivan liian vähän.

Asiantuntijat ovat painottaneet pitkäkestoisen ja toistuvan arkiliikunnan merkitystä lapsille. Tavoitteelliset ohjatut treenit illalla eivät korvaa sitä, että ajellaan pyörillä paikasta toiseen, käydään yhdessä uimassa, potkitaan huvikseen palloa jne. Tärkeää olisi luoda lapsille liikunnallinen elämäntapa.

Mutta aivan niin kuin aikuiset myös lapset ovat laiskoja. Kun muksulle ostetaan ensimmäinen sähköpyörä, sen jälkeen hän ei laiskuuttaan enää tavalliseen vapaaehtoisesti palaa.

Eikä sähköpyörän töissäkäyntiin ostanut Jyrkikään rupea luomupyöräilemään vaan todennäköisemmin hänen seuraavassa sähköpyörässään on suurempi akku ja enemmän tehoa, jotta avustusta olisi käytössä entistä enemmän.

Perinteiset mummonmökit eivät käy enää kaupaksi. Ei viitsitä kantaa kaivolta vesiä tai käydä pihanperällä, vaikka nykyään on erinomaisesti toimivia hajuttomia ja melkein itsestään kompostoivia ratkaisuja.

Kun on rahaa ja tekniikkaa, ihminen hyödyntää ne laiskuudeksi. Osa teknisestä kehityksestä on lisännyt merkittävästi elämän mielekkyyttä, mutta toisaalta moni kokee, että usein syvempi tyydytys liittyy ponnisteluun ja vaivannäköön. Minun itsenikin on vaikea ymmärtää maantien polkemista kuntoilumielessä sähköpyörällä. Minulle hyvä olo syntyy siitä, että jaksan ihan itse ajaa tietynpituisen lenkin tiettyä nopeutta. Jos en jaksa ajaa kovaa, sitten ajan hiljempaa, mutta pääasia on, että ajan itse. Minun on vaikea ymmärtää sähkön hyödyntämistä kuntolenkeillä.

Arkiajot ovat sitten ihan toinen juttu. Niissä sähköstä on monenlaista apua ja hyötyä.

Mr_W
30.12.2019, 14.18
En kuitenkaan pysty ymmärtämään parhaimmassa iässä (10 - 70 v) olevien täysin liikuntakykyisten ihmisten osalta sähköavusteisuutta normaalissa liikunnassa.

Onhan tuolle ainakin muutamia perusteita: (1) mahdollisuus säädellä rasitusta, jos on paljon liikuntaa muuten, pitkät matkat tai vain aluksi heikko lähtötaso. Mäkiä ei välttämättä pääse helposti ylös melko hyväkuntoinenkaan, joutuu taluttamaan tai tulee hyvin iso rasituspiikki. (2) liikunnan ja liikkumisen yhdistäminen: maisemat vaihtuvat, jaksaa esim. pidemmälle. Tai pyörä on liikenneväline ensisijaisesti liikkumiseen paikasta toiseen, mutta joskus myös liikuntaan toissijaisesti. Jos pyörä on vain treeniväline kunnon kohotukseen, niin sittenhän riittäisi mahdollisimman raskas vastus pyöräksi ilman mukavuuksia tai vaihteita tai sisätreenaus harjoitusvastuksella.

Mr_W
30.12.2019, 14.34
Eikä sähköpyörän töissäkäyntiin ostanut Jyrkikään rupea luomupyöräilemään vaan todennäköisemmin hänen seuraavassa sähköpyörässään on suurempi akku ja enemmän tehoa, jotta avustusta olisi käytössä entistä enemmän.

En välttämättä allekirjoita tätä väittämää suorilta. Esim. oma taktiikkani on ollut että pyrin menemään asiointi- ym. perusmatkat minimiavustuksella tasaisella: silläkin pysyy kuitenkin melko hikivapaana. Liikuntaa tulee kuitenkin jonkin verran tällöinkin, enkä koe tarvitsevani tuosta kaikkein pienimmästä 40 % avustustasosta (Eco) suurempia moodeja kuin harvemmin todella jyrkkiin mäkiin. Suurempiin, jyrkkiin mäkiinkin tuntuu riittävän periaatteessa tason 2 avustus (taso 2/4), vaikka pitkässä mäessä jo pulssi nousee rutkasti. Kahta kaikkein korkeinta avustustasoa olen käyttänyt harvemmin.

Tämä siis yleisessä kelvipyöräilyssä, maastopyöräilyssä avustuksen hyödyt toiminevat eri lailla. Ja varmaan on pyöräilytapoja ja -tyylejä, jolloin mennään täysavustuksella koko ajan. Voihan olla että olen poikkeus tai harvinainen tapaus.

Mutta vaikka kunto olisi alussa heikompi niin voi olla että avustetusti pyöräillessä moottorin avustustarve pikkuhiljaa väheneekin, kun kunto kasvaa.

En itse koe tarvitsevani juurikaan enempää tehoja, hyödyllistä tosin voisi olla jos avustustasoa voisi muokata itse tai säätää portaattomasti. Lähinnä mietityttää riittäisikö jo alhaisimman Eco-tason alapuolelle jonkin verran jäävä avustus hiettömään liikkumiseen. Mutta kun ei voi säätää niin ei voi testata. Eli en välttämättä kaipaa enemmän avustusta vaan vähemmän.

marmar
30.12.2019, 14.37
Shimanolla ei mun käsittääkseni ole viivettä Eco ja Trail-asetuksissa, ainoastaan Boostissa, jossa sen kyllä huomaa.

Mulla on Eco, Tour, eMTB, ja Turbo. eMTB:ssä on viive, muista en sano mitään, kun ei ne muutekaan ole yhtä hyviä maastoajoon. Viive auttaa kummasti pahassa paikassa, kun sen avulla veto ei katkea vaikka voima heikkenisi polkimen ollessa ylhäällä ja/tai nopeassa polkemisen keskeytyksessä esim. sen takia, ettei poljin osu kiveen.

Fuuga
30.12.2019, 15.09
Mutta eikö auton käyttö ole ihmisen laiskuutta aina päästä jostain asiasta helpommalla, kuten tuolla aikaisemmin mainitsit?

Jännä miten pystyt erottamaan lainauksen ja kysymyksessäsi viittatun asiayhteyden noin hyvin toisistaan.

Tietysti on, mutta kun laitetaan vertailukohdaksi hyöty- ja tehokkuus versus vaikkapa kävely, voittaa tietenkin auto.
Laatikkopyöräkin on helpommalla selviämistä, mutta sen tehokkuus häviää esim. kauppareissun suhteen erittäin vähän autoon verrattuna - ainakin allekirjoittaneen kohdalla. Ero on niin pieni, että pienemmät käyttökustannukset kattaisivat sen erittäin hyvin. Nyt kuitenkin pyörän hinta on sama tai isompi kuin auton ja autosta saa toki sen verran muitakin hyötyjä, että se voittaa laatikkopyörän.

Fuuga
30.12.2019, 15.13
Onhan tuolle ainakin muutamia perusteita: (1) mahdollisuus säädellä rasitusta, jos on paljon liikuntaa muuten, pitkät matkat tai vain aluksi heikko lähtötaso. Mäkiä ei välttämättä pääse helposti ylös melko hyväkuntoinenkaan, joutuu taluttamaan tai tulee hyvin iso rasituspiikki. (2) liikunnan ja liikkumisen yhdistäminen: maisemat vaihtuvat, jaksaa esim. pidemmälle. Tai pyörä on liikenneväline ensisijaisesti liikkumiseen paikasta toiseen, mutta joskus myös liikuntaan toissijaisesti. Jos pyörä on vain treeniväline kunnon kohotukseen, niin sittenhän riittäisi mahdollisimman raskas vastus pyöräksi ilman mukavuuksia tai vaihteita tai sisätreenaus harjoitusvastuksella.

No, mun mielipide on, että kaikkeen löytyy sopiva tekosyy jos haluaa. Mitä Hui (valitettavasti mulla ei ole kyrillisiä kirjaimia vaikka ehkä pitäis) sanoo edellä ei voi kun yhtyä mun näkökannalta.
On toki poikkeuksia, jotka haluavat mennä kevyemmästä raskaampaan omaehtoisesti, mutta mitä itsellä on kokemusta ystäväpiiristä se on harvinaista jos esiintyy lainkaan.

Mr_W
30.12.2019, 15.38
No, mun mielipide on, että kaikkeen löytyy sopiva tekosyy jos haluaa.

Ovatko sitten vaikkapa siirtyminen moottoripyöräilyyn tai autoiluun tekosyitä täynnä kun moottori auttaa (voisi mennä pyörällä)? Vai onko kaikki muu kuin ei-avustettu perinteisellä pyörällä liikkuminen tekosyitä täynnä?

Vai liittyykö tämä siis vain liikuntaan? Eli hikiliikunnassa eli treenissä ei saa käyttää apuja, koska se on ilman niitä tehokkaampaa ja raskaampaa (avustus on huijaamista ja syyt tekosyitä?). Ja jos treeni ei ole maksimaalisen raskasta sille on vain tekosyitä? En oikein ymmärrä. Toki näin saa varmaan ajatella, jos meni yhtään sinnepäin, mutta ei oikein aukea itselle.

Itse näkisin että liikuntamuotoja ja liikennevälineitä on erilaisia ja niiden valintaan on erilaisia syitä. Riippuu tilanteesta mikä on hyvä ja sopiva. Tekosyitä pitäisi miettiä tarkemmin. Tulee tunne että kaikki ei-hampaat-irvessä suoritettu hikiliikunta ei ole ainakaan täysin oikeata liikuntaa, vaan huijaamista. Sähköavusteisen pyörän käyttö on tekosyitä täynnä, kun taas autosta tai moottoripyörästä tai julkisten valitsemisesta kukaan ei välitä. Ei sillä että olisin itsekään asenne- tai arvovapaa, mutta vähän hankalia ymmärtää nämä kysymykset. Mutta mielipide on mielipide.

Mr_W
30.12.2019, 16.14
Toki onhan siinä tiettyä idealismia ja selkeyttä, että haluaa pitää pyörän vain pyöränä, eikä sotkea siihen mitään moottoreita tai muuta. Ja pyöräilyn hikiliikuntana, ei mitään helpotuksia.

Ongelma on ehkä siinä että pyörä on sekä hikiliikuntaväline (treeniä, treeniä, jaksaa, jaksaa!) että liikenne/liikkumisväline, jolla vain mennään paikasta toiseen. Nämä kategoriat ja niihin liittyvät motiivit/asenteet sitten sekoittuvat eri ihmisillä eri tavalla.

Muistaakseni tämäkin nostettiin esille siinä Mihin sähköpyörää tarvitaan -ketjussa. Ei ole mitään uutta auringon alla.

Fuuga
30.12.2019, 16.26
^
Autolla ja moottoripyörällä liikkuminen ovat tietysti täynnä omia hyöty- ja tehokkuusnäkökohtia. Moottoripyöräily (tiellä) on järjellä ajateltuna ehkä turhin ajanviettotapa vaikka olen sitä itsekin harrastanut ja ehkä harrastan veilä jossain vaiheessa tulevaisuutta. Siinä on omat viehätyksensä, jotka vetoavat tunteisiimme ja siksi sitä harrastamme, mutta hyvin vähän siinä järkeä on. Autolla tietty kuljetellaan perhettä, ystäviä ja tavaraa pitkiä matkoja suhteellisen pienessä ajassa ja siitä on oma hyötynsä.

Uskon sen verran nähneeni erilaisia polkupyöräilijöitä tässä matkan varrella, että uskallan sanoa ettei normaali ihminen tarvitse avustusta pyörällä liikkumiseen oli se sitten hänen kannaltaan hikistä tai ei. Kevyttä se ei aina ole, muttei sen tarvitse olla niska limassakaan puurtamista. Mä en ajattele tätä mun kehitelmää sen kautta, että pitäisi olla raskaampaa vaan sitä kautta, että kun totuttaudutaan ennakko- tai muiden luulojen takia (sori vain tämä asenteellisuus) kevyempään ei siirtymistä (muka)raskaampaan tapahdu.

Me olemme niin tottuneet (tai kuka on ja kuka ei) auton tai muun apuvälineen käyttöön. Lisäksi olosuhteet asettavat osittain sen, että liikuntapaikat on spesifejä paikkoja, joissa liikuntaa suoritetaan. Siksi meillä on tullut tapa tehdä siirtymät sokeasti autolla. Kaikkiin ulkona suoritettaviin liikuntamuotoihinkaan ei toki pysty lähtemään suoraan kotiovelta. Pyöräily on siitä hieno laji, että sitä pystyy harrastamaan heti kotiovesta ulostautumisen jälkeen. Minulle on vaikea käsittää, että joku siirtyy autolla alle 15 km pyörälenkin lähtöpaikalle. Joskus tietysti on aikataulupaineita, mutta itselleni on vaikea hyväksyä sitä edes silloin.

Mielestäni tämä heijastuu myös, kuten Hui sanoi, lapsiimme. Aikuisilla on kummia luuloja, ettei lapset jaksa. Kysymys on vain siitä miten saada asia kiinnostavammaksi kuin sisällä lojuminen koneella tai kännykällä. Lapset jaksavat uskomattoman paljon ja pyöräilyn ollessa kyseessä 100 km päivälenkki normaalille liikkuvalle lapselle ei ole loppujen lopuksi temppu eikä mikään. Aikaa siihen toki kuluu enemmän kuin ajamaan tottuneelta aikuiselta, mutta se on ihan eri asia kuin jaksaminen. Kysymys on silloin asioiden priorisoinnista.

Fuuga
30.12.2019, 16.33
Toki onhan siinä tiettyä idealismia ja selkeyttä, että haluaa pitää pyörän vain pyöränä, eikä sotkea siihen mitään moottoreita tai muuta. Ja pyöräilyn hikiliikuntana, ei mitään helpotuksia.

Ongelma on ehkä siinä että pyörä on sekä hikiliikuntaväline (treeniä, treeniä, jaksaa, jaksaa!) että liikenne/liikkumisväline, jolla vain mennään paikasta toiseen. Nämä kategoriat ja niihin liittyvät motiivit/asenteet sitten sekoittuvat eri ihmisillä eri tavalla.

Muistaakseni tämäkin nostettiin esille siinä Mihin sähköpyörää tarvitaan -ketjussa. Ei ole mitään uutta auringon alla.

Juu, keskustelu karkaa taas offtopiciksi. Mun mielestä avusteisella pyörällä on käyttötarkoituksensa; päivittäisliikenteessä, tavaraliikenteessä, vanhus-, vammais- tai liikuntakyvyttömyystilanteissa ja joissain urheilumuodoissa. Sen sijaan normaalien ihmisten normaalissa liikunnassa ja liikkumisessa hyvin vähän jos lainkaan. Toivoisin, että tavarapyörien hinnat tulisivat alas.

Siinä mun kovin jyrkät ja asenteelliset tiivistykset aiheesta :).

Hyvää uutta vuotta 2020 kaikille.

ps. Olen kokeillut kyllä sähkömaasturia ja oma viehätyksensä, jonka saatan ymmärtää, siinä on. Mutta kun en halua olla moottorin orja, en sellaista kaipaa.

Veivaaja
30.12.2019, 16.45
No

Minäkään en pysty ratkaisemaan tätä ongelmaa ; ). Mutta jäin miettimään, että kun olen viettänyt nyt useamman kuukauden ensin polvivaisena ja sitten akillesvaivaisena - mikä johti autolla ajoon kahden kilsan matkaa (maailman typerintä touhua). Olisinkohan kyennyt kuitenkin ajamaan sähköavustuksella nuo matkat, vaikka en oikein ees kävelykunnossa ollut?

Odotan myös, että kun ikämittari alkaa näyttämään lähemmäs täyttä vuosisataa, saattaa sähkö kelvata oikein hyvin.

Ja vaimolleni olen jo ehdottanut sähkistä, jotta voisimme taittaa pyörällä reissut vanhempien luo (n. 20 km). Minulle se kyllä saattaisi tarkoittaa reippaita lenkkejä.

Yritän siis sanoa, että ainakin liikkumisessa luomun rinnalla sähkikselle löytyy monia hyviä kohteita. Jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa, mutta jos katergorisesti vaan päättää, että sähkis on hyvä/paha, voi menettää paljon pyöräilymahdollisuuksia.

Fuuga
30.12.2019, 17.07
No

Minäkään en pysty ratkaisemaan tätä ongelmaa ; ). Mutta jäin miettimään, että kun olen viettänyt nyt useamman kuukauden ensin polvivaisena ja sitten akillesvaivaisena - mikä johti autolla ajoon kahden kilsan matkaa (maailman typerintä touhua). Olisinkohan kyennyt kuitenkin ajamaan sähköavustuksella nuo matkat, vaikka en oikein ees kävelykunnossa ollut?

Odotan myös, että kun ikämittari alkaa näyttämään lähemmäs täyttä vuosisataa, saattaa sähkö kelvata oikein hyvin.

Ja vaimolleni olen jo ehdottanut sähkistä, jotta voisimme taittaa pyörällä reissut vanhempien luo (n. 20 km). Minulle se kyllä saattaisi tarkoittaa reippaita lenkkejä.

Yritän siis sanoa, että ainakin liikkumisessa luomun rinnalla sähkikselle löytyy monia hyviä kohteita. Jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa, mutta jos katergorisesti vaan päättää, että sähkis on hyvä/paha, voi menettää paljon pyöräilymahdollisuuksia.

En tunne sinua enkä kuntotasoasi puhumattakaan vaimostasi ja on vaarallista antaa mitään ohjeita varsinkaan vammoihin, mutta itselläni tulehtui akillekset 2017 todella pahasti ja niihin hyvä lääke oli pyöräily. Ehkä osui hutiin tämä. Mutta juu, vammais-, vaivais- yms. hommissa varmastikin voisi antaa liikkumisen riemua.

Mietin oman vaimoni (sori rouva) kuntotasoa, joka voisi olla parempikin. Hän on normaali useamman lapsen synnyttänyt kotirouvamummo, joka pitää kävelylenkeistä. Kuitenkin hänkin polki viime kesänä 150 km reissun 22 km/h keskarilla kun oli mukavaa seuraa ja keli oli mitä mainioin. Ja meidän 3 veljeksen rouvien kanssa parin sadan kilsan retken pariin päivään. Silloin kun olemme kahden liikenteessä, minun rooliini kuuluu vetää hitaammin ja nautiskella siitä, että saamme ajella kahdestaan. Vauhtilenkkejä saan kyllä tarpeen mukaan sitten muissa porukoissa.

Ei tämä ole tarkoitettu syytökseksi, sillä koen tätä itsekin ihan toisissa asioissa tosin, mutta me aika helposti olemme haastamatta itseämme jos ei ole pakko. Useimmiten kuitenkin kun niin rohkenemme tehdä, saamme yllättyä iloisesti.

MRe
30.12.2019, 17.49
Riippuu siitä kenen tyylillä kokonaisrasitus lasketaan.
Esimerkiksi ihan sykemittarin anaerobinen-PTE -lukemalla, joka mulla on samalla lenkillä luomun ja sähkön kanssa n. 0.2 sisällä toisistaan. Tämä on tullut todistettua monella eri kerralla. Välillä on menty sähköllä kovempaa ja välillä luomulla. Sykkeitä jos katsoo, niin ne huiput asettuvat eri paikkoihin.

En kuitenkaan pysty ymmärtämään parhaimmassa iässä (10 - 70 v) olevien täysin liikuntakykyisten ihmisten osalta sähköavusteisuutta normaalissa liikunnassa.
Ei siinä mitään. On paljon asioita, joita kukin meistä ei pysty ymmärtämään. Tai halua ymmärtää, mistä lienee oikeastaan kyse. En minäkään ymmärrä kreikkalais-roomalaista painia, mutta niin vain jotkut. Tai raveja. Siis niitä, missä hevonen on sen kärryn edessä.

MRe
30.12.2019, 17.52
No, mun mielipide on, että kaikkeen löytyy sopiva tekosyy jos haluaa. Mitä Hui (valitettavasti mulla ei ole kyrillisiä kirjaimia vaikka ehkä pitäis) sanoo edellä ei voi kun yhtyä mun näkökannalta.
Miksi ihmeessä sähköavusteisella pyörällä ajamiseen tarvitaan joku "tekosyy"? Eikö noin yleensäkin tällainen hupipyöräily ole tekosyytä. Kuntoa voi nostaa vaikka halkoja hakkaamalla. Tai hankkiutuu sellaiseen työhän, missä kunto nousee itsestään, niin ei tarvitse vapaa-aikana enää rymytä pitkin metsiä.

MRe
30.12.2019, 17.58
Ei tämä ole tarkoitettu syytökseksi, sillä koen tätä itsekin ihan toisissa asioissa tosin, mutta me aika helposti olemme haastamatta itseämme jos ei ole pakko. Useimmiten kuitenkin kun niin rohkenemme tehdä, saamme yllättyä iloisesti.
Nyt aletaan olemaan hyvin lähellä sitä tilannetta, kun Mysi Lahtisella oli joulun valmistelulistassa yläkerran siivouksessa 28 erillistä suoritettavaa kohdetta. Jotenkin tuntuu, että suomalaiselle on pakko hakea se olemassaolon täyttymys kärsimyksen ja vaivan kautta. Jos ei tunnu pahalta, ei saa myöskään tuntua hyvältä.

MRe
30.12.2019, 17.59
^Ruumillisessa työssä rasitus käy usein esim. selkään, minkä voi sitten hupiliikunnalla välttää.
Se on kuule semmonen juttu, että jos ei selkä kestä työn tekoa, niin sitten vaan ladon taakse /irony off (tämä viesti tulee sähköpyörän käytöstä, jos ei suoraan niin peitetysti)

K.Kuronen
30.12.2019, 18.26
Nyt aletaan olemaan hyvin lähellä sitä tilannetta, kun Mysi Lahtisella oli joulun valmistelulistassa yläkerran siivouksessa 28 erillistä suoritettavaa kohdetta. Jotenkin tuntuu, että suomalaiselle on pakko hakea se olemassaolon täyttymys kärsimyksen ja vaivan kautta. Jos ei tunnu pahalta, ei saa myöskään tuntua hyvältä.

Ei, vaan jos on tuntunut pahalta, niin hyvä tuntuu suorastaan ihanalta: kysymys on kontrasteista.

MRe
30.12.2019, 18.27
^^Joo, mutta sellaisen työn tekeminen on huijaamista minun mielestäni. Ainoa oikea työ on ruumiillista työtä ilman apuvälineitä. Ojankaivuussa sallitaan lapio ja talvisin lisäksi rautakanki. Toista oli aikaan taaton, kun kaikki teki oikeita töitä. Äidin isäkin oli kivimiehiä. Ei kysytty, että onko selkä paskana. Isän isä oli rautateillä ja unohti kerran väistää junaa. Jalka jäi sinne, mutta taisi kävellä kolmen metrin hangessa 20 kilometriä sairaalaan ja sieltä sitten takaisin kotia ja aamuksi töihin.

Fuuga
30.12.2019, 19.00

Väärinkäsityshän on hauskin käsitys - omasta mielestä.

Mr_W
30.12.2019, 19.19
Minusta aloittaja olisi mieluummin voinut valita otsikokseen jotain tyyliin "sähköpyöräilyn tulevaisuus on mopoilua" tai "kaksipyöräisiä ei tulevaisuudessa poljeta" tai vastaavaa. Pointtina kuitenkin tuntui olevan se "pyörää muistuttavien esineiden" polkemisen ja liikunnan osuus tulisi vähenemään/poistumaan. Ja moottorit korvaisivat liikunnan. Mikä voi olla totta tai sitten ei.

Mitenkähän sähköpotkulaudat suhteutuvat tähän liikkumisvisioon? Niitä ainakin on jo laajalti käytössä, eikä polkimiakaan löydy.

K.Kuronen
30.12.2019, 19.27
...Ja moottorit korvaisivat liikunnan. ...

Näin on jo tosin laajalti käynyt, joten odotettavissa on jatkoa.

Sähköavusteiset polkimineen voivat hyvinkin jäädä maastopyöräilyä harrastavien välineiksi, mutta hyötypolkijat siirtynevät polkimettomiin heti, kun lainsäädäntö ja tekniikka antavat myöden.

Mr_W
30.12.2019, 19.33
^ Hyötypolkijoillehan nykyisistä sähköavusteisista syntyy juuri hyötyä siitä että voi sopivasti yhdistää hikivapaan liikunnan (kevyen treenin) ja liikkumisen (asioinnin, työmatkat).

Ja käytännössä avustusta saa jo nykypyörillä käyttöön halutessaan niin paljon, että polkeminen on melko kevyttä (kelvikäytössä). Liikunnan raskauden määrää siis voi säädellä oman valinnan mukaan.

Polkimet tuovat kuitenkin lisää vaihtoehtoja verrattuna siihen että mentäisiin vain sähkömoottorilla ja kaasukahvalla. Mutta voin olla väärässä, tässä tapauksessa sähköpotkulaudoilla tai (kevyt)sähköskoottereilla voi olla valoisa tulevaisuus.

MRe
30.12.2019, 20.01
Siis mun äidin isä oli oikeesti rautatiellä töissä ja ajo kerran jonkun äijän yli junalla... olisko ollut isän isäsi (tosin tarina kertoi että tältä äijältä lähti henki)?
Perkele! (ja menee kaivamaan parabellumia piirongin laatikosta...)

MRe
30.12.2019, 20.03
Minusta aloittaja olisi mieluummin voinut valita otsikokseen jotain tyyliin "sähköpyöräilyn tulevaisuus on mopoilua" tai "kaksipyöräisiä ei tulevaisuudessa poljeta" tai vastaavaa. Pointtina kuitenkin tuntui olevan se "pyörää muistuttavien esineiden" polkemisen ja liikunnan osuus tulisi vähenemään/poistumaan. Ja moottorit korvaisivat liikunnan. Mikä voi olla totta tai sitten ei.

Mitenkähän sähköpotkulaudat suhteutuvat tähän liikkumisvisioon? Niitä ainakin on jo laajalti käytössä, eikä polkimiakaan löydy.
Aivan varmasti nämä sähköllä liikkuvat härpättimet tulevat yleistymään. Ja onhan esimerkiksi Kuopiossa kaupunkipyörät sähköpyöriä. Ja pk-seudulla jo lukuisia sähköpotkulauta-operaattoreita.

Mr_W
30.12.2019, 20.11
^ Hyvä kysymys on se kenen markkinaosuuksia nämä vekottimet syövät? Autoilun, peruspyöräilyn, julkisen liikenteen, kävelyn? Terveysseuraamukset riippunevat paljolti tästä.

K.Kuronen
30.12.2019, 20.13
^ Hyötypolkijoillehan nykyisistä sähköavusteisista syntyy juuri hyötyä siitä että voi sopivasti yhdistää hikivapaan liikunnan (kevyen treenin) ja liikkumisen (asioinnin, työmatkat).

Ja käytännössä avustusta saa jo nykypyörillä käyttöön halutessaan niin paljon, että polkeminen on melko kevyttä (kelvikäytössä). Liikunnan raskauden määrää siis voi säädellä oman valinnan mukaan.

Polkimet tuovat kuitenkin lisää vaihtoehtoja verrattuna siihen että mentäisiin vain sähkömoottorilla ja kaasukahvalla. Mutta voin olla väärässä, tässä tapauksessa sähköpotkulaudoilla tai (kevyt)sähköskoottereilla voi olla valoisa tulevaisuus.

Sekä sähköavusteisella polkupyörällä, että nopeasti katukuvassa yleistyneillä sähköpotkulaudoilla on mielestäni yksi yhteinen ominaisuus: sosiaalinen hyväksyttävyys, vaikka sähköpotkulaudoista kuuluukiin napinaa.

Kunhan joku valmistaja keksii tavan paketoida sähköisen kulkuvälineen hieman uudella tavalla, niin eiköhän kauppa ala käydä. Sitä odottaessa.

m-52
30.12.2019, 20.15
Osa foorumisteista varmaan muistaa Tapio Rautavaaran laulun Laivat puuta, miehet rautaa. Pitäisikö tulevaisuudessa laulaa Pyörät luomua, miehet rautaa?

MRe
30.12.2019, 20.38
^ Hyvä kysymys on se kenen markkinaosuuksia nämä vekottimet syövät? Autoilun, peruspyöräilyn, julkisen liikenteen, kävelyn? Terveysseuraamukset riippunevat paljolti tästä.
Jos en nyt väärin muista, niin esimerkiksi Helsingissä kaupunkipyöräily on pois kävelystä ja julkisesta liikenteestä. Sähköpotkulaudat varmaan sama (+ kaupunkipyörät) ehkä hiukka lyhyemmällä matkalla.

Travelkicking
31.12.2019, 09.09
Xyn, VeijoEsson baarista: Ei näytä olevan omaa kokemusta sähköpyöräilystä eikä enduropyöräilystä, joten päätelmät tasan sen mukaisia. Yx isän veljistä kiteytti tämän ilmiön: Olen ollut Kekkosen kanssa samassa sateessa.

Хуй
31.12.2019, 09.46
Ei näytä olevan omaa kokemusta sähköpyöräilystä

Sen verran on, että tiedän, miltä sillä ajaminen tuntuu. Se on helppoa ja kevyttä.

Koska ajan paljon arkiajoa vuodet ympäriinsä, sähköpyörän hankinta johtaisi minulla siihen, että siirtyisin suurimmaksi osaksi sähköpyörän käyttäjäksi. Onhan sillä ajaminen arjessa helpompaa ja mukavampaa kuin luomupyörällä.

Siksi en tahdo sähköpyörää ostaa. Se on tie laiskuuteen ja heikkenevään kuntoon. Kun valinnan kerran tekee, niin sen jälkeen ei ole enää tietä takaisin luomupyöräilyyn. Sellainen on ihmisen mieli.

MRe
31.12.2019, 10.15
Sen verran on, että tiedän, miltä sillä ajaminen tuntuu. Se on helppoa ja kevyttä.
Mutta yleistät tämän lyhyen omakohtaisen kokemuksen koskemaan kaikkia sähköavusteisella pyörällä ajavia ja kaikkia sähköpyöriä. Peukkukaasut ja avusteiset samassa nipussa.

Ja vaikka kuinka täällä todistellaan, että tuo helppous ja keveys ei välttämättä pidä paikkaansa, et siltikään ole valmis tarkistamaan mielipidettäsi, joka ilmeisesti on lyhyehkön kokeilun lopputulos.

Siksi en tahdo sähköpyörää ostaa.
Ei näitä ole pakko ostaa, jos ei koe laitetta omakseen. On myös ihmisiä, jotka eivät osta mitään polkupyörää, mutta eivät ota polkupyörän vastustamisesta elämäntehtävää.

Se on tie laiskuuteen ja heikkenevään kuntoon. Kun valinnan kerran tekee, niin sen jälkeen ei ole enää tietä takaisin luomupyöräilyyn. Sellainen on ihmisen mieli.
Kannattaa nyt kuitenkin pitäytyä vain oman itsensä analysoinnissa, joka sekään ei ole huono juttu. Mutta omien tuntemuksien, uskomusten ja kuvitelmien laajentaminen koskemaan koko populaatiota on aika rankka yleistys.

Kun ostin sähköavusteisen pyörän, mulla oli 2 luomua (ja yhden myin samalla pois). Nyt on 5 luomua ja yksi sähkö. Eli minä voisin tässä yleistää, että sähköpyörän hankinta on portti pyöräilyhulluuteen ja jatkuvaan rahanmenoon. Kuntokin kasvaa siinä sivussa, vaikka kuinka yrittää suklaata vetää.

Хуй
31.12.2019, 10.22
Ja vaikka kuinka täällä todistellaan, että tuo helppous ja keveys ei välttämättä pidä paikkaansa

Kirjoitin tuolla aikaisemmin, että harrastamisessa eroa rasitustasossa luomupyöräilyyn tuskin on, koska silloin ihminen on motivoitunut liikkumaan. Ero tulee hyötyajossa, siinä liikkumistavassa, joka on kansanterveydelle kaikkein merkittävin.

Mutta omien tuntemuksien, uskomusten ja kuvitelmien laajentaminen koskemaan koko populaatiota on aika rankka yleistys.

Enhän minä pelkästään itsestäni kirjoita vaan yleisistä huomioista. Kun ihmisellä on rahaa, hän rupeaa hyvin herkästi käyttämään sitä elämänsä helpottamiseen. Ostetaan auto sen sijaan että vietäisiin lapset julkisilla tarhaan. Ostetaan siivouspalveluita sen sijaan että siivottaisiin itse. Rakennetaan varusteltu mökki sen sijaan että kannettaisiin vesiä ja tyhjennettäisiin huussia.

Vastaan voi toki väittää, mutta tosiasia kuitenkin tilastollisesti on, että heti kun ihmisillä on ylimääräistä rahaa, he rupeavat helpottamaan elämäänsä rahalla. Sähköpyörä on yksi elämän helpottamisen väline. Ei tarvitse hikoilla, kun avustus tekee työn.

harald
31.12.2019, 10.39
Onko sinulla Хуй omia lapsia?

hphuhtin
31.12.2019, 10.47
Siksi en tahdo sähköpyörää ostaa. Se on tie laiskuuteen ja heikkenevään kuntoon. Kun valinnan kerran tekee, niin sen jälkeen ei ole enää tietä takaisin luomupyöräilyyn. Sellainen on ihmisen mieli.

Itsellä lähti sähköläskin hankinnasta liikkeelle pyöräilyinnostus, ja sen jälkeen olen hankkinut myös kolme luomupyörää joilla ajelenkin nykyisin sähköä mieluummin. Sähköllä fiiliksen mukaan jos keli tai oma olotila aiheuttaa sellaisen tunteen. Oman kokemuksen mukaan jos lähtisin yleistämään niin sähkön kun hankkii kohta on luomuihin hinku. ”Sellainen on ihmisen mieli”.

Tai sitten ei vain pidä yleistää omaa kokemusta koskemaan muita.

Хуй
31.12.2019, 11.01

Ei kysymys ole omasta kokemuksesta vaan joukkojen tarkastelusta.

Lasten liikkuminen vähenee vuosi vuodelta. Syy on se, että nautintoa pystyy hankkimaan helpommin kuin liikkumalla. Ennen tallityttö polki tallille 20 kilometriä pyörällä, nykyään ajaa skootterilla.

Koulussa liikkumiseen pakotetaan, vapaa-ajalla ei nappaa.

"- Arjessa esimerkiksi liikkuvat koulut ja muu hyvä koulutoiminta pitävät vähiten liikkuvat edes jollain tavalla liikkeessä. Mutta kun mennään koulun ulkopuolelle, vähiten liikkuva viidennes vaikkapa ysiluokkalaisista ottaa häkellyttävän vähän askelia viikonloppupäivinä. Puhutaan alle 3000 askeleen päivistä, ja se on pelottavan vähän, Vasankari sanoo.

Lapset ovat vielä kohtuullisen aktiivisia, mutta murrosikään tultaessa liikkumisen määrä romahtaa. - - Länsimainen hyvinvointi on sitä, että uskomattoman vähäisellä liikemäärällä pystyy arjessa ja viikonlopuissa selviämään. Suomalaisten jo nyt huomattavasti sairastamat elintapasairaudet uhkaavat heitä vielä entistä nuoremmalla iällä."
https://yle.fi/urheilu/3-9353985

Mitä enemmän pakkoja poistetaan, sitä vähäisemmäksi muuttuu kansallisen liikkumisen määrä.

hphuhtin
31.12.2019, 11.45
”Sellainen on ihmisen mieli” (monesti myös ”näin se nyt vaan koetaan”) on perusteluita joita esittäessä pitäisi tajuta olevansa mutun puolella.

Esittämäsi viitteet eivät liittyneet siihen väitteeseesi, että takaisin luomupyöräilyyn ei olisi paluuta kun sähköpyörän hankkii, vaan yleisiin liikkumistrendeihin jotka oman mutuni pohjalta tapahtuvat ilman sähköpyöriäkin.

Fuuga
31.12.2019, 12.54
Mä olen pitkälti samaa mieltä Hui:n kanssa. On omakohtaisia kokemuksia omista lapsista, joita saattaa olla enemmän kuin tähän lankaan kirjoittaneilla muilla yhteensä. On myös vahvaa kokemusta lasten kautta kouluelämästä ja sitä kautta melkoisen suureen otokseen perheitä.

Trendi on se, että lapsia kuskataan kouluun ja harrastuksesta toiseen autolla 'kun matka on niin pitkä' (2 km). Tämä on silmiinpistävää erityisesti keskitulon ylittävällä kansanosalla, joka haluaa olla vähän parempaa. Toisaalta koulu ja meidän auktoriteettiuskomme on osittain syypää tuohon kun koulu yrittää estää alle 3-luokkalaisilta koulumatkojen pyöräilemisen. Ajalle ominaista on myös se, että suoritukset tehdään suorituspaikalla, jonka käytöstä maksetaan ja jonne kuljetaan autolla suorittamaan. Kaikki muu on jotenkin epätrendikästä tai köyhäilyä. Maksulliset urheilutapahtumat ovat suuressa suosiossa, vaikka useimmiten samaa urheilua voi tehdä aivan ilmaiseksi ystävien kanssa.

Sähköpyörällä on loistavat mahdollisuudet jatkaa tätä nyt mulle ja kaikki heti -mentaliteettia kun joutuu toteamaan, ettei kunto muka riitä mutta kuitenkin halutaan edetä nopeasti sen sijaan että rauhassa rakennettaisi sitä kuntoa ihan luomuna. Mun mielestä tuolla toisessa ketjussa ollut sähköpyörämyyjän argumentit tukivat loistavasti tuota mentaliteettia. Ylämäet kuuluvat niin maasto- kuin maantiepyöräilyynkin. Miksi niitä pitäisi jotenkin helpottaa? Jos 20 km lenkkiin menee 1,5 h, mutta aikaa ei ole kuin 1h, miksi ei voi mennä vaikka vain 15 km lenkkiä? Jne.

Kaikessa on poikkeuksia ja saattaa olla, että tässä langassa tai foorumilla ylipäätään on niitä enemmän kuin gaussin käyrä antaa olettaa, mutta mun kokemukset ystävä- ja työpiiristäni vahvistavat käsitystä, että kun helpolla päästään halutaan päästä yhä helpommalla. Kattoa sille ei tule ellei joku laita. Itsensä haastaminen arjessa ei ole muodikasta. Sen sijaan käydään haastamassa yksittäisissä suorituksissa suorituspaikalla. Kunnon ylläpitämisestäkin on tullut suorittamista kun sen kuuluisi (IMHO) olla elämäntapa. Siis ei suuria tekoja harvoin vaan pieniä koko ajan arjessa.

Jotain tällaista tajunnanvirtaa...

KriHa
31.12.2019, 13.45
Hyötyliikunta ei ole muodissa. Esimerkkinä muotiin tulleet kuntoportaat. Kerrostaloasukki käyttää aina hissiä, ei tulisi kuuloonkaan kävellä portaat ylös. Paljon trendikkäämpää ajaa autolla 10 km kuntoportaille kuntoilemaan. ;)

Fuuga
31.12.2019, 13.56
^Ihan mielenkiinnosta, monta lasta sulla nyt sit on? Mulla on 2, luulis että muillakin on yhtä kahta ainakin, alle 7:n lapsen pidän kommenttiasi vähän outona, yli 7:n lapsen isänä pidän sinua vähän outona :DSitten mä olen vähän outo, kuten lienet huomannutkin [emoji39]

MRe
31.12.2019, 14.23
Jotain tällaista tajunnanvirtaa...
Niin kuin itsekin toteat, on sähköpyörä vain yksi osa tätä jatkumoa ja on hiukka epäreilua sysätä sen niskaan kaikkea sitä liikkumisvelkaa joka muodostuu nykyisen länsimaisen kulttuurin, teknologisen kehityksen ja kaupungistumisen myötä.

Ja PS. mun lapset käveli / polki kouluun. Ala-asteella nyt ei juuri tarvinnut polkea, kun koulu on tuossa viereisellä tontilla, mutta ylä-aste oli sitten kauempana.

Fuuga
31.12.2019, 14.23
Ne tuli jo ja lenkit pitenee :)

Fuuga
31.12.2019, 14.26
Niin kuin itsekin toteat, on sähköpyörä vain yksi osa tätä jatkumoa ja on hiukka epäreilua sysätä sen niskaan kaikkea sitä liikkumisvelkaa joka muodostuu nykyisen länsimaisen kulttuurin, teknologisen kehityksen ja kaupungistumisen myötä.

Jos olet yhtä innolla lukenut viestejäni kuin niihin olet vastannutkin, olet ehkä huomannut, etten mä kaikkea laitakaan, mutta se on yksi joka sitä jatkumoa jatkaa. Pienistä puroista kasvaa isoja jokia.

MRe
31.12.2019, 16.25
^Mutta vaikka sähköpyörät kiellettäisiin tänään ja kieltoa myös valvottaisiin aukottomasti, se ei juurikaan siirtäisi ihmisiä tavallisen polkupyöräilyn pariin. Siinä mielessä vihan kohde on väärä tai ainakin turha.

Хуй
31.12.2019, 17.10
^Mutta vaikka sähköpyörät kiellettäisiin tänään ja kieltoa myös valvottaisiin aukottomasti, se ei juurikaan siirtäisi ihmisiä tavallisen polkupyöräilyn pariin.

Ei tietenkään, jos on muita helppoja vaihtoehtoja. Ja niitähän on. Tuskinpa sähköpyörä on tuleville nuorille ensimmäinen valinta. Ratkaisu on sähköskootteri, jota ei poljeta lainkaan. Skoottereista tulee ajan myötä sikahalpojakin, koska niiden tekniikka on yksinkertaisempaa kuin pyörissä. Ja kun niitä tuotetaan valtavia määriä ja kilpailua riittää, ei kallis pyörä, jossa maksetaan harrastuslisästä, pärjää edes hinnassa.

Miki Akiyama
31.12.2019, 17.45
Sähkömaastomopo, saadaan vähä liikennettä ja jonneja metsiin. Ihan sama millä kukakin kulkee, kunhan on mieluinen kulkupeli. Kaikki kulkineet on tehty liikkumista varten, joten kaikki joukolla liikkumaan, ja törmäillään sitten toisiimme suuren ihmetyksen vallitessa.
Just move your ass or let something move it!

Fuuga
31.12.2019, 18.10
^Mutta vaikka sähköpyörät kiellettäisiin tänään ja kieltoa myös valvottaisiin aukottomasti, se ei juurikaan siirtäisi ihmisiä tavallisen polkupyöräilyn pariin. Siinä mielessä vihan kohde on väärä tai ainakin turha.Viha? Eiköhän nyt mopo keulii (taas).

izmo
31.12.2019, 19.53
Maailma muuttuu Eskoseni... kymmenen vuoden päästä maantie hinurit ajaa porukkalenkkejä sähköllä ja voi olla yksi vielä porukassa mukana joka pitää sähköö outona

izmo
31.12.2019, 20.00
ja maastopuolelle tulee se käsi kaasu yleistyyn kun mopojonnet kattoo Juutubesta Boss Manaattia

oppes
31.12.2019, 22.42

... Se on tie laiskuuteen ja heikkenevään kuntoon. Kun valinnan kerran tekee, niin sen jälkeen ei ole enää tietä takaisin luomupyöräilyyn. Sellainen on ihmisen mieli.

:D Puhu vaan omasta puolestasi (tai varmaan puhutkin). Itsellä neljä fillaria tallissa. Sähköläskillä painetaan työmatkat talven pahimmillakin keleillä. Maantie-hiilarilla, 29":llä ja fittness hybridilä kun kelit / ajan käyttö noiden sallii.

MRe
31.12.2019, 23.47
^Mihin perustuu tämä väite? Musta ainakin tällä foorumilla on osa korvannut normiajelun kokonaan/osittain sähköpyöräilyllä.
Tarkoitin lähinnä sitä suurta yleisöä lähinnä, en pyöräilyn harrastajia. Eli jos niiltä perus-sähkärin hankkineilta vietäisiin sähkärit pois, niin tuskin se liikunta sinne normipyöräilyyn monellakaan menisi.

Mutta ei väite varsinaisesti perustu mihinkään, kuten ei oikein muutkaan tämän ketjun väitteet.

Itsekin ajattelin että jos sähköpyörän hommaan niin saa sitten muut maastovehkeet hävittää.
Miksi? Mulla ei sähkis ole vielä korvannut yhtään pyörää. Katsotaan mitä ensi kesänä käy, kun saan Ibis Ripleyn kasaan. Sitten on sähkis ja luomu n. 120-milliä molemmista päistä joustavana. Tosin toinen on 27.5" ja toinen 29", mutta mulla on vakaa ajatus, että sekin löytää oman lokeronsa eikä ole varsinaisesti pois mistään. Tähän asti mulla on matikka näissä fillareissa mennyt niin, että 1+1=3.

MRe
31.12.2019, 23.51
Viha? Eiköhän nyt mopo keulii (taas).
Viittasin noin yleisesti siihen ilmapiiriin mitä tällä foorumilla aika-ajoin esiintyy, en suoraan sun kommenttiin. En nyt jaksa lähteä kaivamaan, mutta en kauheasti hämmästyisi, jos joku olisi käyttänyt sanaa viha samassa lauseessa sähköpyörän kanssa.

Mr_W
01.01.2020, 01.01
^ :) :D

Onneksi mielipiteisiin ei tarvitse lähdeviitteitä.

Don't worry, be happy! (<- Hyvin kaukana kansallisesta mentaliteetistamme, tosin, ehkä ei realistista.)

marmar
01.01.2020, 03.52

Koska ajan paljon arkiajoa vuodet ympäriinsä, sähköpyörän hankinta johtaisi minulla siihen, että siirtyisin suurimmaksi osaksi sähköpyörän käyttäjäksi. Onhan sillä ajaminen arjessa helpompaa ja mukavampaa kuin luomupyörällä.

Joopa joo. Siitä on kohta 15 vuotta kun mulla oli ensimmäinen sähköpyörä, itse sähköistety. Sillä ajelin vajaat 20 000 km, kunnes vaihdoin luomupyrään, jonka jälkeen tuli toinen ja sitten kolmas luomupyörä. Nyt Nellan änneksi tuli sähkäri, mutta silti ~50% ajoista tapahtuu luomufillarilla. Kovin paljoa tuo sähkärin hn ei tiputtanut luomufillarilla ajettuja, vaan nyt tulee ajettua enemmän

Kuntolin on vähän noussut...

Хуй
01.01.2020, 08.43
:D Puhu vaan omasta puolestasi (tai varmaan puhutkin). Itsellä neljä fillaria tallissa. Sähköläskillä painetaan työmatkat talven pahimmillakin keleillä. Maantie-hiilarilla, 29":llä ja fittness hybridilä kun kelit / ajan käyttö noiden sallii.

Sinä olet pyöräilyn harrastaja, et suurta massaa, jolle fillari oli vielä omassa lapsuudessanikin ainoa järkevä liikkumisväline. Sillä lapset ja nuoret pistivät menemään kymmeniä kilometrejä päivässä. Sillä vähävaraiset kävivät töissä ja kaupassa. Ei ollut kaikilla edes vaihteita, ei kevyitä runkoja.

Tämä pakkoliikkumisen kulttuuri murtuu sähköistymisen myötä lopullisesti. Jotkut jaksavat harrastaa jatkossakin liikuntaa ajamalla ensin autolla suorituspaikalle tai hifistelemällä kotiovelta käsin superkalliilla värkeillä, mutta yleisen aktiivisuuden taso laskee, kun kauppoihin tulee liikkumista helpottavaa tekniikkaa, joka ei ole kohtuuttoman kallista.

Kansallisen terveyden näkökulmasta parasta kulttuuria on pakkoliikkumisen kulttuuri, koska vapaaehtoinen liikkuminen syrjäyttää liikkumisesta merkittävän osan kansasta.

Travelkicking
01.01.2020, 09.44
Hissien, keskuslämmityksen ja joukkoliikenteen kieltäminen palvelisi samaan suuntaan. Wow !

callahan
01.01.2020, 09.48
Sinä olet pyöräilyn harrastaja, et suurta massaa, jolle fillari oli vielä omassa lapsuudessanikin ainoa järkevä liikkumisväline. Sillä lapset ja nuoret pistivät menemään kymmeniä kilometrejä päivässä. Sillä vähävaraiset kävivät töissä ja kaupassa. Ei ollut kaikilla edes vaihteita, ei kevyitä runkoja.

Tämä pakkoliikkumisen kulttuuri murtuu sähköistymisen myötä lopullisesti. Jotkut jaksavat harrastaa jatkossakin liikuntaa ajamalla ensin autolla suorituspaikalle tai hifistelemällä kotiovelta käsin superkalliilla värkeillä, mutta yleisen aktiivisuuden taso laskee, kun kauppoihin tulee liikkumista helpottavaa tekniikkaa, joka ei ole kohtuuttoman kallista.

Kansallisen terveyden näkökulmasta parasta kulttuuria on pakkoliikkumisen kulttuuri, koska vapaaehtoinen liikkuminen syrjäyttää liikkumisesta merkittävän osan kansasta.

Samaa mieltä jos tätä ajatellaan vain liikunnallisuuden kantilta. Ehkä, jos otetaan mukaan myös ilmastovaikutus saattaahan jokunen autoreissu kauppaan jäädä pois. Ei kuitenkaan mielestäni merkittävissä määrin, hankalahko on vähääkään isompia ostoksia fillarin stongassa kuljettaa, laukut sun muut viritelmät taasen maksaa ja vaatii ken tuohon rupee jo hivenen vihreää ajatusmallia.

Tietenkin ensimmäiseen lauseeseen ..."et suurta massaa, jolle fillari oli vielä omassa lapsuudessanikin ainoa järkevä liikkumisväline..." Tuo suuri massa käy vuosi vuodelta vähemmäksi, -60 luvulla syntyneet viimeinen ikäluokka joiden oli "pakko" liikkua polkupyörällä tai kävellen lapsuudessaan kun ei ollut muuta. Koulukuljetukset hyvä esimerkki, muistaakseni 5 km oli raja kun piti talsia kouluun sen yli jos meni koulukyyti järjestyi. -70 luvulla toi oli jo paremmin ja vuosikymmen vuosikymmeneltä vain parani. Puhun Itä-uudellamaalla olevasta kunnasta. Jossain pohjoisempana kehitys varmasti hitaampaa.

Tuolta pohjalta ajatellen itse fundeeraan välillä jotta "hyvä kun ihmiset saa edes jollain lailla liikkumaan, olkootkin vaikka sähkö tai atomiavusteinen liikkumaväline. Saa tossa ainakin raitista ilmaa (useimmiten) ja vähän liikuntaakin.

Fat Boy
01.01.2020, 10.08
Isomman mittakaavan pakkoliikkumisen kulttuuri on kyllä hävinnyt jo aikoja sitten. Mun on pitänyt pakkoliikkua viimeeksi 90-luvulla, kun piti ajaa fillarilla pari kilometriä linja-autopysäkille. Sama pysäkki on nykyjunnujen käytössä edelleen, enkä ole nähnyt päivisin pysäkkiä vasten yhtäkään sähköpyörää ja tuskin tulen näkemäänkään. Samanlaisia romufillareita siinä nojaa kuin 25v sitten.

Omia työmatkoja ajan harvakseltaan pyörällä, ihan luomulla. Valitettavasti se vaatii varsin aikaisen heräämisen ja aikaa tuhraantuu turhan paljon maantien laitaan, joten vähiin jää. Ennemmin kuljen autolla ja ajan ajeluni siellä missä haluan, eli metsässä. Sähköpyörällä en oo käyny töissä kertaakaan, kun gravelilla pääsee nopeammin ja siinä on lokasuojat.

Polkumopoilusta, tallissa seisoo yhä myös 500cc crossipyörä, jolla on joskus tullut metsässä ajettua. Siinä on mukavasti voimaa, verraten mihin vain sähköpyörään, mutta jostain syystä pidän maastopyöräilystä enemmän sähköavusteisena ja luomulla.

Sähköavusteinen on vähentänyt luomulla ajoa omalla kohdallani, koska aika ei riitä enempään kun haluaa harrastaa muutakin, mutta kilsoja tulee yhteensä enemmän, kun keskinopeus on sähkön avulla aika paljon korkeampi.

MRe
01.01.2020, 10.38
Tietenkin ensimmäiseen lauseeseen ..."et suurta massaa, jolle fillari oli vielä omassa lapsuudessanikin ainoa järkevä liikkumisväline..." Tuo suuri massa käy vuosi vuodelta vähemmäksi, -60 luvulla syntyneet viimeinen ikäluokka joiden oli "pakko" liikkua polkupyörällä tai kävellen lapsuudessaan kun ei ollut muuta. Koulukuljetukset hyvä esimerkki, muistaakseni 5 km oli raja kun piti talsia kouluun sen yli jos meni koulukyyti järjestyi. -70 luvulla toi oli jo paremmin ja vuosikymmen vuosikymmeneltä vain parani. Puhun Itä-uudellamaalla olevasta kunnasta. Jossain pohjoisempana kehitys varmasti hitaampaa.
Joo, eiköhän tämä liikkumattomuuden syyt ole hiukka syvemmällä ja aiemmin syntyneitä, kuin mitä nyt sähköpyörä on asiaan vaikuttanut. Tai ehtinyt vaikuttaa.

Eihän Suomessa ole mitenkään kannustettu pyöräilemään ennen kuin nyt muutaman vuoden aikana. Sen sijaan liikkumista on rakennettu joukkoliikenteen varaan. Lisäksi suomalaiset kaupungit ovat hiukka hankalan kokoisia: keskustat on yleensä hyvin pieniä ja sitten se asutus on hajallaan pitkin lähiöitä ja maaseutua.

Mutta tämä pyöräilystä pois-oppiminen on tapahtunut jo siellä -80 -luvulla. Katseet pitäisi kääntää siihen aikaan lapsuutensa viettäneisiin ja heidän vanhempiinsa: miksi pyöräily ei enää ollutkaan se vaihtoehto? Itse olen näitä -60 -luvulla syntyneitä ja ajoin fillarilla 8 km suuntaansa keskikouluun ja lukioon, kun matkat piti maksaa itse. Toki kyllä bussillakin kuljettiin. Kesällä ajoin niinikään kesäduuniin fillarilla 10 km / sivu, vaikka työpäivä alkoi jo seitsemältä. Eli polkemaan piti lähteä melko hyvissä ajoin, että oli sitten haalarit päällä pajalla odottamassa työnjakoa. Haalarit päällä ei tullut mieleen ajaa, kun päivä meni hiiliä lapioidessa. Oli aika paskaiset kamat...

Jos sähköpyörällä saataisiin innostettua enemmän porukkaa pyöräilemään, niin sehän olisi hyvä asia, mutta en oikein jaksa uskoa siihen.

Iero
01.01.2020, 11.05
Vuokrattavat sähköpyörät ja katetut sähkömopot voisivat olla hyvä ratkaisu kaupunkiliikenteen saastumista vastaan. Tietenkin näille välineille pitäisi olla omat liikenneväylät nykyistä turvallisemman liikkumisen takaamiseksi.

Sähköllä kulkevat potkulaudat pitäisi kieltää, koska monet niiden kuljettajat eivät osaa ajaa tai ottavat ajaessa turhia riskejä. Uutisten mukaan sähköpotkulautailijoille sattuu kovin paljon vakavia vammoja yhteiskunnan laskuun. Vammojen hoitokulut pitäisi periä sähköpotkulautojen vuokraajilta, jotta ajoneuvosta kehitettäisiin turvallisempia.

+€+
01.01.2020, 16.26
Minulle on vaikea käsittää, että joku siirtyy autolla alle 15 km pyörälenkin lähtöpaikalle. Joskus tietysti on aikataulupaineita, mutta itselleni on vaikea hyväksyä sitä edes silloin.

Minulle on taas vaikea käsittää että joku viitsii dissata niitä jotka elävät muuten kuin heidän omien ehdottoman oikeiden sääntöjensä mukaan. Tuo lauseesi kiinnitti huomioni siksi, että minulla on juurikin tuo 14-16km kotoa parhaimmille maastopätkille matkaa. Arvaa vaan kuinka usein tulee työpäivän jälkeen lähdettyä 15kg luomutäpärillä (2.8" nappularenkailla) tuonne reiteille, ajaa siellä parituntia ja sitten sitkutella takaisin?

Sähkötäpärillä teen tuon useinkin ja luomulla siihen pitää bookata kokonainen vapaapäivä pidemmän palautumisen takia. Yleensä tuo lenkki sähköllä on jotain 50-100km ja viimeiset metrit vedetään lähes luomuna kun akku simahtaa. Luomuna reidet on hapoilla jo ennen paluusiirtymää joka yleensä onkin aikamoinen via dolorosa.

Vaihtoehtona tietty aina lastata se luomutäpäri sinne autoon ja ajella sillä siirtymät. Kysymys sinulle Fuuga: kumpi on enemmän "huijausta" ajaa siirtymät autolla vai sähköpyörällä?

Itsellä lähti sähköläskin hankinnasta liikkeelle pyöräilyinnostus, ja sen jälkeen olen hankkinut myös kolme luomupyörää joilla ajelenkin nykyisin sähköä mieluummin. Sähköllä fiiliksen mukaan jos keli tai oma olotila aiheuttaa sellaisen tunteen. Oman kokemuksen mukaan jos lähtisin yleistämään niin sähkön kun hankkii kohta on luomuihin hinku. ”Sellainen on ihmisen mieli”.

Minulla samanlaisia kokemuksia. Ns. löysin pyöräilyn uudelleen sähköpyörien kautta ja nopeasti seurasi perässä luomuversiot. Kaikille pyörätyypeille on oma käyttökohteensa ja sen mukaan mennään. Esim. ei tulisi mieleenkään lähteä aamulla tuntia aikaisemmin sitkuttelemaan luomulla toimistolle ja siellä suihkuun. Toisaalta ei tulisi mieleenkään lähteä 1km päässä sijaitsevalle EK-pätkälle sähköllä vaan luomuna nopea ja raskas treeni jos aika on kortilla.

Toistan vielä kerran mielipiteeni näille "maksimaalinen kärsimys spandexit jalassa maantiepyörällä on ainut oikea tapa pyöräillä ja kaikki muu on huijausta" -tyypeille: Miksi kevennätte pyöriänne ja samaan aikaan syljette sähköpyöräilijöiden päälle ja kerrotte että asioiden helpottaminen on huijausta? Laita kiviä reppuun sen sijaan että kevennät sitä konkeliasi niin saat respektit ja argumenteillasi on edes jotain painoarvoa...

Jami2003
01.01.2020, 19.29
Itse asiassa maantiepyöräily on raskaammallakin pyörällä kevyempää kuin ainakin minun sähköendurolla rypeminen. Syksyllä kun tuli ajettua joka päivä niin pari kertaa viikossa oli pakko lähteä maantielle palauttelemaan.

Fuuga
01.01.2020, 21.47
Minulle on taas vaikea käsittää että joku viitsii dissata niitä jotka elävät muuten kuin heidän omien ehdottoman oikeiden sääntöjensä mukaan. Tuo lauseesi kiinnitti huomioni siksi, että minulla on juurikin tuo 14-16km kotoa parhaimmille maastopätkille matkaa. Arvaa vaan kuinka usein tulee työpäivän jälkeen lähdettyä 15kg luomutäpärillä (2.8" nappularenkailla) tuonne reiteille, ajaa siellä parituntia ja sitten sitkutella takaisin?

Sähkötäpärillä teen tuon useinkin ja luomulla siihen pitää bookata kokonainen vapaapäivä pidemmän palautumisen takia. Yleensä tuo lenkki sähköllä on jotain 50-100km ja viimeiset metrit vedetään lähes luomuna kun akku simahtaa. Luomuna reidet on hapoilla jo ennen paluusiirtymää joka yleensä onkin aikamoinen via dolorosa.

Vaihtoehtona tietty aina lastata se luomutäpäri sinne autoon ja ajella sillä siirtymät. Kysymys sinulle Fuuga: kumpi on enemmän "huijausta" ajaa siirtymät autolla vai sähköpyörällä?

Minulla samanlaisia kokemuksia. Ns. löysin pyöräilyn uudelleen sähköpyörien kautta ja nopeasti seurasi perässä luomuversiot. Kaikille pyörätyypeille on oma käyttökohteensa ja sen mukaan mennään. Esim. ei tulisi mieleenkään lähteä aamulla tuntia aikaisemmin sitkuttelemaan luomulla toimistolle ja siellä suihkuun. Toisaalta ei tulisi mieleenkään lähteä 1km päässä sijaitsevalle EK-pätkälle sähköllä vaan luomuna nopea ja raskas treeni jos aika on kortilla.

Toistan vielä kerran mielipiteeni näille "maksimaalinen kärsimys spandexit jalassa maantiepyörällä on ainut oikea tapa pyöräillä ja kaikki muu on huijausta" -tyypeille: Miksi kevennätte pyöriänne ja samaan aikaan syljette sähköpyöräilijöiden päälle ja kerrotte että asioiden helpottaminen on huijausta? Laita kiviä reppuun sen sijaan että kevennät sitä konkeliasi niin saat respektit ja argumenteillasi on edes jotain painoarvoa...Tämähän on tätä nykykeskustelua kun kaikki omaa mielipidettä vastakkaiset ajatuskuviot ovat dissaamista ja niin kovasti pahoitetaan mieltä. Minä nyt olen sitä mieltä että on kumma kun parhaimmassa iässään ja kunnossaan olevat ihmiset tarvitsevat apuvälineitä etenemiseensä. Se on minun mielipiteeni ja jos keskustelu ei ole sitä, että tuodaan erilaisia mielipiteitä julki niin mikä sitten on? Samaa mieltä olevien hymistelykerhoko? Jos taas vain kävi luonnolle niin käy ostamassa lisää.

Jos sun lenkillä on jalat tukossa, kiinnittäisin enemmän huomiota lenkkivauhtiin, pituuteen ja lepoon kuin helpotukseen. Usko tai älä, munkin jalat on usein hapoilla. Ehkä mä vaan ymmärrän että joskus niin pitää ollakin. Ja huonosti kun on lähtenyt liian isoin odotuksin liian lujaa, ne ovat sitä aika nopeastikin eikä sitten ole kivaa paitsi lopussa kun saa huomata että siitäkin selvittiin.

Millä kalustolla mä ajan, sinäkö tiedät? Sattuu oleen alla 2010-mallia oleva alumiimicyclo tai 2009 (vai 2007) mallinen alumiininen Bianchi. Toisessa on napadynamoa, valoja ja lokaria sekä brooksin painava nahkasatula. Kiekkoina on jotain entry levelin ja hyvän randonneur-kiekon väliltä. Spandexia on päällä sen tarkoituksenmukaisuuden takia. Useimmiten on ihan shortsit vielä päällä ettei liikoja vauhteja tulisi.

Kysymykseesi sen verran että kumpaakaan ei tarvita. Autolla tuleva lähtee samalle lenkille. Sähkäri saa mennä oman lenkkinsä ellei ole hyvä kaveri ja sovittu hommasta etukäteen.

Хуй
01.01.2020, 22.58
Isomman mittakaavan pakkoliikkumisen kulttuuri on kyllä hävinnyt jo aikoja sitten.

Luulen että nuorten kohdalla tämä näkökulma on varsin keskiluokkainen ja kaupunkilainen. Pienissä kaupungeissa paikallisliikenne on olematonta, vuoroja menee todella harvoin. Ja jos vanhemmillakaan ei ole rahaa ostaa jälkikasvulleen moottoroitua kulkuvälinettä, niin milläs lapset ja nuoret muuten liikkuvat kuin pyörällä?

Tulevaisuudessa tämäkin porukka saa moottorin alleen.

Jami2003
01.01.2020, 23.49
Jo pelkkä pyöräily on niin laaja käsite että koko pakan sekoittaa sitten vielä avustus. Ensimmäiselle pyöräily on minuutin maksimi rutistus alamäessä ja toiselle 300+ kilometrin polkeminen putkeen. Kolmas haluaa kulkea kaikki arki ajot pyörällä. Neljäs veivaa trainerilla tallissa.

Enemmän on pyöräilyssä ja pyöräilyssä eroa kuin pyöräilyssä ja sähköpyöräilyssä. Jälkimmäinen on vain helpompi erottaa toiseksi. Peace and love.

marmar
02.01.2020, 05.23
Minä nyt olen sitä mieltä että on kumma kun parhaimmassa iässään ja kunnossaan olevat ihmiset tarvitsevat apuvälineitä etenemiseensä.

Jos laitat kengät jalkaan, niin siinä vaiheessa otat käyttöön ensinnäiset apuvälineet. Jos vielä otat polkupyörän tai minkä muun kulkuneuvon tahansa, niin sillä kulkiessasi voit viimeistään funtsia tuota apuvälineiden tarvetta:seko: Ehkä siinä pohtiessasi avautuu perimmäiset syyt sille miksi apuvälineitä käytetään.

Pienenä vinkkinä ajatustyö pohjaksi:
Ihmisellä on luontainen taipumus yrittää päästä helpommalla ja mukavammin.

Tuossa on syitä miksi ihminen kehittää erilaisia apuvälineitä.
Kuten esim justeeri vs raamisaha
Tai hevoskärryt vs. auto.

Vastaavasti keksintöjä tehdään, jotta ihminen saisi erilaisia elämyksiä. Jotkut juoksee jalkapallon perässä, toiset tykkää vuoristoradasta, kolmas ajelee motocrossia metsässä, neljäs vaeltaa jalkaisin tunturissa jne.

Esimerkkejä löytyy lukemattomasti, eikä polkupyörä tai sähköavulla tai ilman tee mitään poikkeusta.

Keksintöjen käyttöä suitsitaan sitten erilaisilla pelisäännöillä, joita myös laeiksi kutsutaan. Toiset noudattaa lakia, toiset ei.

Sähkömoottorit on tulleet polkupyöriin jäädäkseen siinä missä vaihteetkin. Toiset käyttää mitä toiset ei. Niin kauan kun noudatetaan lakia ei pitäisi olla mitään estettä sen suhteen millä liikkuu ja missäkin. Jos lainsäädäntö ahdistaa, niin sitten sitä voi yrittää muuttaa.

marmar
02.01.2020, 05.32
Luulen että nuorten kohdalla tämä näkökulma on varsin keskiluokkainen ja kaupunkilainen. Pienissä kaupungeissa paikallisliikenne on olematonta, vuoroja menee todella harvoin. Ja jos vanhemmillakaan ei ole rahaa ostaa jälkikasvulleen moottoroitua kulkuvälinettä, niin milläs lapset ja nuoret muuten liikkuvat kuin pyörällä?

Tulevaisuudessa tämäkin porukka saa moottorin alleen.

Eikös se ole hyvä, että myös tälle kansanosalle tulee vaihtoehtoja, jotka voi saada nuoren irti siitä ruudun äärestä, joka on se todellinen ongelma.

Travelkicking
02.01.2020, 07.14
Ratkaisu on sähköskootteri, jota ei poljeta lainkaan. Skoottereista tulee ajan myötä sikahalpojakin, koska niiden tekniikka on yksinkertaisempaa kuin pyörissä. Ja kun niitä tuotetaan valtavia määriä ja kilpailua riittää, ei kallis pyörä, jossa maksetaan harrastuslisästä, pärjää edes hinnassa.

Hommaa sellainen itsellesi, jos pidät parempana. Miten tulet kotiin, kun akku uupuu 50 km päässä ? Akku maksaa, joten taidat olla hintaskenaariossasi hakoteillä. Entisenä moottoripyöräilijänä sanoisin, että sinun juttusi on aikamoista tuubaa. "Kolli neuvoo, miten homma hoidetaan"

Fuuga
02.01.2020, 07.35
Jos laitat kengät jalkaan, niin siinä vaiheessa otat käyttöön ensinnäiset apuvälineet. Jos vielä otat polkupyörän tai minkä muun kulkuneuvon tahansa, niin sillä kulkiessasi voit viimeistään funtsia tuota apuvälineiden tarvetta:seko: Ehkä siinä pohtiessasi avautuu perimmäiset syyt sille miksi apuvälineitä käytetään.

Pienenä vinkkinä ajatustyö pohjaksi:
Ihmisellä on luontainen taipumus yrittää päästä helpommalla ja mukavammin.

Voi väsähtänyt varoke. Pienenä vinkkinä, lue ketjua alusta ja ehkä siinä avautuu pohjimmiltaan että huomaat aloittaneesi ketjun alusta. Jos nyt koittaisit käsittää mitä on luonteeltaan mielipide. Jatkot /dev/null:n.

MRe
02.01.2020, 08.29
Tämähän on tätä nykykeskustelua kun kaikki omaa mielipidettä vastakkaiset ajatuskuviot ovat dissaamista ja niin kovasti pahoitetaan mieltä. Minä nyt olen sitä mieltä että on kumma kun parhaimmassa iässään ja kunnossaan olevat ihmiset tarvitsevat apuvälineitä etenemiseensä. Se on minun mielipiteeni ja jos keskustelu ei ole sitä, että tuodaan erilaisia mielipiteitä julki niin mikä sitten on? Samaa mieltä olevien hymistelykerhoko? Jos taas vain kävi luonnolle niin käy ostamassa lisää.
Tähän asti asia menee hyvin, mutta sitten kun ruvetaan puhumaan samassa lauseessa laiskuudesta ja huonokuntoisuudesta, niin aletaan olemaan siellä dissaus-puolella. Ei ole pakko ymmärtää sähköavusteista pyöräilyä, mutta maailmassa on monta muutakin asiaa, jota joku ei ymmärrä ja toisen mielestä se on elämän tarkoitus.

Jos et ymmärrä sähköpyöräilyä, niin good for you. Mutta miksi ihmeessä meidän pitäisi olla kiinnostuneita siitä, mikä on sinun mielipiteesi johonkin random-asiaan? Sun mielipide on, että sähköpyörät on turhia. Mun mielipide on, että eivät ole. Yhtälön lopputulos on nolla, kun on mielipide mielipidettä vastassa.

Voit toki yrittää argumentoida mielipiteesi tueksi, mutta sitten pitäisi perustaa faktoihin, eikä siihen että minusta tuntuu, että nuoriso on matkalla kohti helvettiä, koska sähköpyörät.

MRe
02.01.2020, 08.30
Sähkömoottorit on tulleet polkupyöriin jäädäkseen siinä missä vaihteetkin. Toiset käyttää mitä toiset ei. Niin kauan kun noudatetaan lakia ei pitäisi olla mitään estettä sen suhteen millä liikkuu ja missäkin. Jos lainsäädäntö ahdistaa, niin sitten sitä voi yrittää muuttaa.
Tämä.

Fuuga
02.01.2020, 09.02
Tähän asti asia menee hyvin, mutta sitten kun ruvetaan puhumaan samassa lauseessa laiskuudesta ja huonokuntoisuudesta, niin aletaan olemaan siellä dissaus-puolella. Ei ole pakko ymmärtää sähköavusteista pyöräilyä, mutta maailmassa on monta muutakin asiaa, jota joku ei ymmärrä ja toisen mielestä se on elämän tarkoitus.

Jos et ymmärrä sähköpyöräilyä, niin good for you. Mutta miksi ihmeessä meidän pitäisi olla kiinnostuneita siitä, mikä on sinun mielipiteesi johonkin random-asiaan? Sun mielipide on, että sähköpyörät on turhia. Mun mielipide on, että eivät ole. Yhtälön lopputulos on nolla, kun on mielipide mielipidettä vastassa.

Heh, niinpä, miksi teidän ihmeessä pitäisi olla kiinnostuneita. Jos ette olisi, ei tässäkään olisi niin suurta marisemisen aihetta, mutta sieltä niitä vasta-argumentteja vain nousee kuin homeitiöitä lahon talon perustuksista :). Eli johonkin tuntuu kolahtavan.

Kuten marmar jo edellä itseasiassa vahvisti; ihminen aina haluaa keksiä jotain helpottaakseen elämäänsä.

Mitä tulee saman kommentoijan tässä ketjussa annettuun argumenttiin lainmukaisuudesta, on vähemmän huvittavaa, että toisessa ketjussa kovasti pohditaan millä saadaan vermeistä nopeampia ja ohitettua estoja ja vieläpä konffattua niin, että 'törmäystilanteessa tietokone näyttää ettei maksiminopeutta ylitetty'.

Jami2003
02.01.2020, 09.27
^ Provona voisi heittää että tällä palstalla esitellyistä pyöristä 99 prosenttia on laittomia vaikka luomuja ovatkin ;)

Fuugan kuvassakin näyttäisi olevan laitoin menopeli [emoji3]

Niin kauan kun puhutaan näistä 250w vehkeistä mitä kai valtaosa pyöristä on niin ei tolla wattimäärällä kuuhun mennä vaikka kuinka rajoitukset poistaa. Taitaa monien reisistä löytyä enemmän jeekua.

Fuuga
02.01.2020, 10.06
^ Provona voisi heittää että tällä palstalla esitellyistä pyöristä 99 prosenttia on laittomia vaikka luomuja ovatkin ;)

Fuugan kuvassakin näyttäisi olevan laitoin menopeli [emoji3]

Niin kauan kun puhutaan näistä 250w vehkeistä mitä kai valtaosa pyöristä on niin ei tolla wattimäärällä kuuhun mennä vaikka kuinka rajoitukset poistaa. Taitaa monien reisistä löytyä enemmän jeekua.

Vielä kun valaiset että missä suhteessa laiton?

F. Kotlerburg
02.01.2020, 11.14
^Olisko viittaus esim. heijastimiin ja valaistukseen? Lokasuojassa täytyy olla alaosassa 20cm valkoista? Mitä näitä nyt onkaan. Nyt tuli punainen takavalo muuten pakolliseksi vuoden 2020 alusta, tiesi paikallislehti kertoa.
Niin takavalo tulee pakolliseksi 1.6.2020 uuden tieliikennelain myötä ja silloinkin vain pimeällä. Heijastimia tai valoja ei edelleenkään tarvita kilpakäyttöön tehdyssä alle 10kg pyörässä valoisan aikaan ja väittäisin tuon Fuugan kuvan menopelin olevan alle 10kg ja oliko se nyt että yli 10 vaihdetta.

Jami2003
02.01.2020, 12.11
Äänimerkinantolaite tulee olla myös alle 10kg tai yli 12 vaihteisessa kilpailu- tai urheilu käyttöön tarkoitetussa pyörässä [emoji12]

Nojoo vitsistähän tämä lähti ehkä suosittele rajoituksen poistamista. Silti pääsen varmaan lujempaa maantiepyörälläni kuin täysjousto etäpärillä jossa mm jarrut ovat ihan eri teholuokkaa kuin maantiepyörässä [emoji3]

E: sinänsä aika keinotekoisia nuo lakipykälät

Fuuga
02.01.2020, 12.14
Niin takavalo tulee pakolliseksi 1.6.2020 uuden tieliikennelain myötä ja silloinkin vain pimeällä. Heijastimia tai valoja ei edelleenkään tarvita kilpakäyttöön tehdyssä alle 10kg pyörässä valoisan aikaan ja väittäisin tuon Fuugan kuvan menopelin olevan alle 10kg ja oliko se nyt että yli 10 vaihdetta.

Jotakuinkin näin, takaheijastimesta ei ole poikkeusta, muita ei tarvita. Vaihteista riittää vähintään 12 vaihdetta eli 1 x 11 ei riittäisi, mutta selvästi kuvasta näkee, että tapauksessa on 2 x 10. Myös äänimerkinantolaitteesta ei ole poikkeusta, mutta yhäkin kuvasta näkee selvästi, että siinä on pieni soittokello kultaisella jousella stemmissä alaspäin suunnattuna.

Mutta alkaa vissiin olla argumentit vähissä kun aletaan lähteä näihin pointteihin. Ja kuka sanoo, että se on mun pyörä tai minä siinä pyörän päällä? Jospa se on otettu jostain muusta henkilöstä muusta maasta muun lainsäädännön alaisuudesta?

Olisko viittaus esim. heijastimiin ja valaistukseen? Lokasuojassa täytyy olla alaosassa 20cm valkoista?

Muistaakseni tätä valkoista alaosaa ei mainita missään laissa tai asetuksessa.

Fuuga
02.01.2020, 12.17
Äänimerkinantolaite tulee olla myös alle 10kg tai yli 12 vaihteisessa kilpailu- tai urheilu käyttöön tarkoitetussa pyörässä [emoji12]

Nojoo vitsistähän tämä lähti ehkä suosittele rajoituksen poistamista. Silti pääsen varmaan lujempaa maantiepyörälläni kuin täysjousto etäpärillä jossa mm jarrut ovat ihan eri teholuokkaa kuin maantiepyörässä [emoji3]

E: sinänsä aika keinotekoisia nuo lakipykälät

No, tunnen pari kaveria, jotka voivat puskea 350 W jatkuvaa tehoa 100 km lenkillä, mutta kun aletaan puhua 1 kW tehoista ollaankin jo melkoisen runttaamisen puolella - luomuna siis. Mutta menee taas OT:ksi. Eihän niitä rajoittimien poistoja tartekaan pienitehoisiin.

Fat Boy
02.01.2020, 12.41
Fuuga tuntuu kuvittelevan milloin minkäkin kommentin pohjalta, että se on kaikkien viiteryhmään kuuluvien mielipide. Näin ei kuitenkaan ole.

Jos maksimoisin laiskuuden ja helppouden, miksi lähtisin ylipäätään lenkille? Ja miksi ihmeessä ajaisin puolet kilsoista luomulla?

Helpompaa (ja ennen kaikkea halvempaa) olisi pyöräillä palstalla.

Fuuga
02.01.2020, 13.46
^En mä kuvittele mitään, mutta jos siltä tuntuu niin se on ok. Tuntemuksia ei voi kieltää. En ole puhunut maksimoinnista. Minäkin puhun siitä miltä minusta tuntuu. Minusta nyt vain tuntuu siltä, että monen tarvitsee hankkia kevennystä polkemiseensa joko vauhdin tai matkan suhteen. Useimmitenhan nämä kaksi asiaa arvioidaan väärin kun lähdetään polkemaan lenkkiä, joka sitten ei 'tunnukaan mukavalta'. Sen olettamuksen pohjalta voi helposti tulla johtopäätökseen, että a) ahnehditaan liikoja b) 'pitää ajaa niin lujaa' c) 'pitää ajaa niin pitkälle' ja kun lopputulos on ollut pettymys kerran tai useammin, ollaan jossain helpotuksen hankinnan kynnyksellä, johon on helppo taipua. No, ehkä tämä aihe on kaluttu tältä kantilta. Jotenin topicin mukaan povaan, että ihmiset eivät tyydy pelkkiin nyt lain asettamiin rajoihin vakuutusvapaan sähköpolkupyörän osalta vaan paineita rajojen nostoon tulee ja joko rajoja laajennetaan lähemmäs sähkömopoja tai/ja laittomien viritysten määrä kasvaa.

m-52
02.01.2020, 13.47
Eikös sähköpyörän perusidea ole päästä moottorin avulla helpommalla kuin luomulla?

MRe
02.01.2020, 16.30
Eikös sähköpyörän perusidea ole päästä moottorin avulla helpommalla kuin luomulla?
Kyllä on. Entä sitten? Eikö polkupyörän idea ole päästä helpommalla ja nopeammin kuin kävellen? Ja siltikään täällä ei väännetä että miksi pyöräilet vaikka voisit kävellä.

Jos otetaan esimerkkiyksilöksi tämän foorumin keskimääräinen pyörä, niin nopeutta ja liikkumisen helppoutta lukuunottamatta mitä etua se tuo kävelemiseen?

Mr_W
02.01.2020, 17.02

Varmaan periaatteessa usein noin voi sanoa, mutta ei ihan aina.

Ihminen voi polkea pyörällä saman määrän tehoa (1) ilman moottoria ja (2) moottorin avustuksen kanssa.

Moottorin kanssa (ihminen+moottori) pyörä vain liikkuu nopeammin, mutta tämä ei helpota polkijaa itseään (kun polkee siis samalla teholla kuitenkin ilman moottoria tai ei).

Nickname
02.01.2020, 17.20
Ainakaan minulle pyöräily ei ole pelkästään suorittamista ja kuntoilua vaan maastossa ajan suurimmaksi osin luonnossa liikkumisen ilosta. Metsät, järvet, peltomaisemat on minulle maaseudun kasvatille henki reikä varsinkin nyt kun asun kaupungissa, käveleminen ei ole minun juttu joten keksin pyörän käytön luonnossa liikkumiseen.
Pidän peruskuntoa yllä myös pyöräilemällä metsässä ja maantiellä tuolla "maantiepyörällä" ( lainausmerkit koska se ei ole varsinaisesti maantiepyörä mutta minulle se sitä on ), mutta silloin kun haluaa vaan mennä nauttimaan luonnosta ja katselemaan maisemia olisi sähköpyörä minusta hyvä vaihtoehto.

Jami2003
02.01.2020, 19.07
Eikös sähköpyörän perusidea ole päästä moottorin avulla helpommalla kuin luomulla?Riippuu varmaan pyörästä. Sähköendurossa idea on päästä mäen päälle jotta voi harrastaa lajinomaista suoritetta ilman hissiä.

Jami2003
02.01.2020, 19.15
... Tuplat...

Kurapyörä
02.01.2020, 19.28
Tämä ketju on kyllä typerin ja asiattomin ketju tällä koko foorumilla ikinä!!!

Kyllä, ajan myös sähköavusteisesti! (60 % sähkärillä ja 40 % luomulla, yhteensä yli 5000 km/v)

MRe
02.01.2020, 19.49
^No en nyt ehkä olisi noin kriittinen, mutta Top-10 -listalle pääsee varmasti.

Jami2003
02.01.2020, 20.48
^sitten vielä ihmetellään miksi maantien reunassa autoilijat haluaa ajaa päälle ja metsässä kävelijät pois sotkemasta polkuja kun pyöräilijät itsekään eivät siedä toisiaan [emoji23]

hakpas
02.01.2020, 21.50
tupla viesti

hakpas
02.01.2020, 21.50
Tämä ketju on kyllä typerin ja asiattomin ketju tällä koko foorumilla ikinä!!!

Kyllä, ajan myös sähköavusteisesti! (60 % sähkärillä ja 40 % luomulla, yhteensä yli 5000 km/v)

👍👍👍

Paksupolkija
02.01.2020, 22.06
Itseä kiinnostaa sähköpyöräily maastossa lähinnä vauhdin takia. Jos saisi ajella missä vaan ja millä vaan lain näkökulmasta, ajelisin metsässä enduro tai crossi mp:llä. Kai se on bensaa suonissa ja lapsen mieli päästä rossaamaan maastoon. Jos olisi kiinnostusta investoida sähköfillariin niin virittely ja peukalokaasu varmaan tulisi kuvioihin ennenpitkää. Kuntoa pidän yllä toistaiseksi luomuläskillä ympäri vuoden.

Хуй
02.01.2020, 22.23
Itseä kiinnostaa sähköpyöräily maastossa lähinnä vauhdin takia. Jos saisi ajella missä vaan ja millä vaan lain näkökulmasta, ajelisin metsässä enduro tai crossi mp:llä.

Noissa on kuitenkin polttomoottorin haitat ja melu. Siksikin on helppo ennustaa tehokkaammille sähkövehkeille yleistymistä. Tässä asiassa toimii porttiteoria. Kun jengi ensin huomaa, kuinka paljon sähkö helpottaa ajamista, niin houkutus tehokkaamman ja suuriakkuisemman pyörän ostamiseen kasvaa. Lopputuloksena on sitten se mopo.

Pexi
02.01.2020, 23.34
Tässä asiassa toimii porttiteoria. Kun jengi ensin huomaa, kuinka paljon sähkö helpottaa ajamista, niin houkutus tehokkaamman ja suuriakkuisemman pyörän ostamiseen kasvaa. Lopputuloksena on sitten se mopo.

Miksi se porttiteoria nyt siihen mopoon loppui, eihän sillä mopolla voi edes moottoritielle lähteä? Tuon porttiteorian lopputulos olisi kyllä oikeasti joku 100 kW moottoripyörä. Mutta mitä sitten? Hajoaako planeettamme nyt tähän, kun jotkut ajaa sähköpyörällä ja pian niillä on sähköinen HD ja nahkaniittiliivit vai mikä tässä stoorissa on pointtina?

Sähköpyörät pitäisi kyllä varmaan kieltää Suomessa, niin loppuisi tämä vinkuminen miten ne on niin pahoja laitteita, että oikeamieliset kunnon kansalaiset ei saa yöllä edes nukutuksi.

marmar
03.01.2020, 05.20
Tässä asiassa toimii porttiteoria. Kun jengi ensin huomaa, kuinka paljon sähkö helpottaa ajamista, niin houkutus tehokkaamman ja suuriakkuisemman pyörän ostamiseen kasvaa. Lopputuloksena on sitten se mopo.

Heh, tuossa on kaksi hyvin oleellista juttua, jotka pitää ottaa huomioon.

Lainsäädäntö, mopoilla ei saa ajaa maastossa ilman maa omistajan lupaa. Toinen on ajoneuvon paino ja hinta. Jos/kun akkutekniikka ja moottorit kehittyy, niin lisätehon sijaan ottaisin ennemmin kevyemmän pyörän.

Isommat akut lisää myös hintaa.

Kihti
03.01.2020, 06.13

On. Ite hommasin sähköpyörän että viitsisin ajella 25km työmatkan ees taas. Luomupyörällä en viitsi tai jaksa tai halua.
Ps. Joku mainitsi ettei hikoile sähköpyörällä. Mun pitää kuitenki käydä suihkussa tuon 25km polkemisen jälkeen. Vissiin riittävän huono kunto...

Fuuga
03.01.2020, 07.28
Heh, tuossa on kaksi hyvin oleellista juttua, jotka pitää ottaa huomioon.

Lainsäädäntö, mopoilla ei saa ajaa maastossa ilman maa omistajan lupaa.

Isommat akut lisää myös hintaa.

Vähän on OTtä, mutta ei nytkään laki estä kavereita ajelemasta toisten mailla ilman lupia ihan polttomoottorisilla vermeillä. Poliisi on voimaton kun ei kerkeä paikalle kuin ei myös omistajakaan eikä oman käden oikeutta uskalla käyttää. Samoin poistellaan sähkäreistä rajoittimia yms., kts. aiempia viestejä. Laki ei tunnu olevan edes hidaste.

Olen mä myös siitä mieltä että akkuteknologia on kestämätöntä kehitystä tällaisenaan eikä siihen näy heti parannusta. Kovasti turvataan sen kehitykseen tulevaisuudessa, mutta jos se olisi niin helppoa niin miksi se ei ole edennyt niin nopeasti kuin muu teknologia?

callahan
03.01.2020, 07.46
Sähköpyörät pitäisi kyllä varmaan kieltää Suomessa, niin loppuisi tämä vinkuminen miten ne on niin pahoja laitteita, että oikeamieliset kunnon kansalaiset ei saa yöllä edes nukutuksi.

Se pitää aina muistaa ettei fillarifoorumin sähköpyörien vastustajat edusta absoluuttista totuutta. Mitä täällä nyt ois suomalaisia edustettuina, jokunen promille ;)

marmar
03.01.2020, 08.14
Vähän on OTtä, mutta ei nytkään laki estä kavereita ajelemasta toisten mailla ilman lupia ihan polttomoottorisilla vermeillä. Poliisi on voimaton kun ei kerkeä paikalle kuin ei myös omistajakaan eikä oman käden oikeutta uskalla käyttää. Samoin poistellaan sähkäreistä rajoittimia yms., kts. aiempia viestejä. Laki ei tunnu olevan edes hidaste.

Kyllä maanomistajilla keinoja löytyy, jos niin haluaa, mutta se makssa vaivaa ja vähän rahaakin.Nimenomaan painavampien mopojen suhteen. Tosin narukäsiset sähköfillaroijatkin jää ulkopuolelle, kun ei jaksa nostaa pyörää tarpeeksi korkealle.

Olen mä myös siitä mieltä että akkuteknologia on kestämätöntä kehitystä tällaisenaan eikä siihen näy heti parannusta. Kovasti turvataan sen kehitykseen tulevaisuudessa, mutta jos se olisi niin helppoa niin miksi se ei ole edennyt niin nopeasti kuin muu teknologia?

Ihan lähitulevaisuudessa ei ole odotettavissa mitään radikaalia akkupuiolella, joten tämäkinon yksi hyvä syy sille miksi pyörät pysyy pyörinä, eikä vaihdu mopoiksi.

Fast pedelecin osalta oli sääli, että lainsäädäntö ryssittiin, eikä korjaavaa asetustakaan tarkentamaan sen käyttöä lupauksista huolimatta tullut.

MRe
03.01.2020, 08.26
ja pian niillä on sähköinen HD ja nahkaniittiliivit vai mikä tässä stoorissa on pointtina?
Saatana! Nyt perustetaan kyllä "eBC Vaarit", hankitaan noi nahkavermeet ja sponssi Suomen Tompalta. Sittenpähän saavat. Nämä porttiteoreetikot. Kun pöräytetään miljoonan teravatin (tai kolmen hattivatin) sähkömonsterilla - missä on peukkuvarvaskaasu ja pierunpidätin - pihaan ja pilkotaan heitin saatanalliset luomukuitusähkövaihdenanospandex-kiiturit. Päälle kipataan putelit Somacia ja napit verenpainelääkettä. Kyllä niin taas veri kohisee korvissa ja elämä maistuu.

jpuu
03.01.2020, 08.42
Vallitseeko täällä jonkinlainen kateus sähköpyörälijöitä kohtaan vai mistä tämä vääntäminen ja tunteiden purkaus nyt johtuu? Onko se joltain pois jos joku ajaa sähköpyörällä? Jos joku tykkää ajaa sähköpyörällä niin suotakoon se hänelle. Ajetaanhan sitä nykyään sähköautollakin. Mitä tulee aiheeseen niin mielestäni sähköpyörää ei tule rinnastaa mopoihin sillä on opittu, että mopossa on edelleen useimmiten se polttomoottori joka haisee ja pitää pahaa ääntä. Ja polkupyörää joo sitä pitää polkea.

Jami2003
03.01.2020, 09.09
Nyt jo on olemassa esim KTM:llä sähköinen moottoripyörä enduro, tehoa muistaakseni 30 kW. Porttiteoria on väärä että pyöräilijät siirtyisivät sähköisiin moottoripyöriin. Sen sijaan moottoripyöräilijät tulevat siirtymään (vapaaehtoisesti tai pakolla) pikku hiljaa sähköisiin moottoripyöriin. Ja mopoilijat mopoihin. Se on ihan positiivinen kehitys minusta. Kuten mopojenkin kohdalla. En kaipaa sitä lauantai-illan pärinää.

Mopo ja moottoripyörä määritellään laissa tehojen mukaan enkä ole kuullut että mitään muutosta olisi ilmassa, oli tehon tuottaja mikä tahansa.

izmo
03.01.2020, 09.12
Tämmönen sähkö avustus on vielä muutamalle vielä iso kompastuskivi mutta annetaan ajan kulua kymmenen vuotta niin nämä samat kekkeruusit ajaa sähköpyörillä... muistan vielä sen ajan duunista kun Kauranen ja Lingvist pitivät pahaa porinaa kännyköistä kun ne alkoivat yleistyyn ja kumpikin isoon ääneen julistivat että minulle ei tuu kännykkää ja vuoden päästä hakkasivat tekstiviestiä kuin tän päivän pikku tytöt:seko:

Хуй
03.01.2020, 09.17
Tämmönen sähkö avustus on vielä muutamalle vielä iso kompastuskivi mutta annetaan ajan kulua kymmenen vuotta niin nämä samat kekkeruusit ajaa sähköpyörillä

Sehän on ihan selvää. Sähköpyörä on erityisesti hyötykäytössä mukavuudeltaan ylivoimainen luomupyörään verrattuna. Miksi se ei siis yleistyisi? Kun on kerran sähköpyörään tottunut, ei siitä sen jälkeen helposti hyötykäytössä pois siirrytä, jos ei ole pakko. Ihmiselle on luontaista väistellä turhaa ponnistelua. Se on evoluutiossa meihin kehittynyt ominaisuus.

Samalla kuitenkin kansa taas laiskistuu ja terveydenhoitomenot kasvavat. Yhteiskunnasta katoaa viimeinenkin liikkumisen pakko.

caddis
03.01.2020, 09.26
Omistan myös sähköpyörän. Hyötykäytössä en sitä kuitenkaan ole käyttänyt. Työ- ja kauppamatkat hoituu luomupyörillä. Viimeisin pyörä, minkä hankin oli luomu gravel. Hausimmat kiksit tulee nykyään vauhtilenkeiltä sähkötäpärillä. Eniten toivon ja uskon, että kovaääniset mopot ja moottorikelkat vähenee ja tilalle tulee sähkömopoja ja - kelkkoja.

m-52
03.01.2020, 09.27
On. Ite hommasin sähköpyörän että viitsisin ajella 25km työmatkan ees taas. Luomupyörällä en viitsi tai jaksa tai halua.
Ps. Joku mainitsi ettei hikoile sähköpyörällä. Mun pitää kuitenki käydä suihkussa tuon 25km polkemisen jälkeen. Vissiin riittävän huono kunto...
Tuossa on sähköpyörä paikallaan👍

Jami2003
03.01.2020, 09.28
^^^Ai meinaatko oikeasti että niitä jotka pyöräilee ja siten ovat kunnossa sähköpyörä laiskistaa ja kunto huononee. En usko.

Kyllä sähköpyörä voi tuoda (ja on jo tuonut) käyttäjiä jotka muuten kulkisivat matkan autolla tai eivät lähtisi lenkille. Eli kunto keskimäärin kohenee.

Mopot ja moottoripyörät vaatii taas kortit ja ikää jne joten ne eivät vaikuta pyörä asiaan sama millä voimanlähteellä toimivat.

Fuuga
03.01.2020, 09.32
Mun mielestä tässä sekoitellaa iloisesti asioita keskenään, tahallaan tai sitten vahingossa. Kukin valitkoon itselleen sopivan:
a) Mistä syntyy vastustuksen käsite?
- On eri asia vastustaa kuin olla ymmärtämättä joidenkin halua käyttää sähköpyöriä. En ole vielä nähnyt tässä langassa kenenkään vastustavan sitä, että joku toinen käyttää. Nähdäkseni ainoa täydellistä vastustusta aiheuttava voisi olla akkuteknologian tuoma ympäristörasite.
b) Mistä syntyy käsitys loppumattomasta porttiteoriasta?
- Ei täällä ole kukaan sanonut, että kehitys menee niin, että mennään vain isompiin koko ajan. Ennemminkin täällä on tuotu esille, ettei helppoon tottunut vaihda takaisin päin. Siitä on esitetty useita eriäviä mielipiteitä. Hyvä niin.

Kyllähän tämä - urputus, nimetään se nyt niin - on alkanut siitä, että joku on tuonut esille ettei ymmärrä joidenkin osalta sähköpyörän käyttöä. Ilmeisesti johonkin koiraan on kalikka kalahtanut - sanonnan mukaan, kun älähdyskin on sitä luokkaa.
Siinä vaiheessa kun tuntee tarvetta viljellä sarkastisia ja ivallisia kommentteja, kannattaa mennä peilin eteen ja harjoitella sivistyneen dialogin käymistä tai vaihtaa langaksi - 'Mitä jätin sanomatta viimeksi', vai mikä se olikaan.

Fuuga
03.01.2020, 09.39
Tuossa on sähköpyörä paikallaan

Tunnen yhden ihmisen, jolla oli vaikeuksia palautua jo pelkästään päivittäisestä 20 km edestakaisesta matkasta (siis 10 + 10 km). Eli yksilöllisyyttä näissäkin on. Itse aloitin 20 + 20 työmatkat 8 vuotta sitten kertarysäyksellä. Aluksi kunto oli surkea, mutta siitä se kasvoi - sanoisiko maltillisesti ja tasaisesti. Ei kunto enää yli 50-vuotiaalla ole mitään järisyttävää, joten ei voi sanoa, että olisin mitenkään elämäni huippukunnossa nytkään.

Sitä vain mietin, että jos suihkussa pitää käydä avustettunakin niin häviäisikö mitään ajassa tai missään muussakaan jos ajaisikin ja tottuisi ajamaan tuon luomulla? Kunto voisi olla parempi kuin nyt?

Jami2003
03.01.2020, 09.54
Ainakin jos haluaa tehdä muuta kuntoilua lisäksi kuin pelkkää työmatkaa polkea niin noilla matkoilla kannattaa käyttää toisinaan avustusta.

Tälleen hiihtäjän ja juoksijan näkökulmasta monotonisen työmatkan kuntoiluvaikutuksien ylikorostaminen on vähän niin ja näin. Toki se parempaa on kuin autolla kulkeminen mutta esimerkiksi lihaskunnon ylläpito varsinkin ikääntyessä olisi tärkeää. Jos käyttää 10 tuntia viikossa työmatkoihin pyörällä niin siihen on kyllä todella haastavaa lisätä enää muuta kehittävää treeniä. Joskus pitäis kuitenkin palautuakin.

Fuuga
03.01.2020, 10.54
Ainakin jos haluaa tehdä muuta kuntoilua lisäksi kuin pelkkää työmatkaa polkea niin noilla matkoilla kannattaa käyttää toisinaan avustusta.

Tälleen hiihtäjän ja juoksijan näkökulmasta monotonisen työmatkan kuntoiluvaikutuksien ylikorostaminen on vähän niin ja näin. Toki se parempaa on kuin autolla kulkeminen mutta esimerkiksi lihaskunnon ylläpito varsinkin ikääntyessä olisi tärkeää. Jos käyttää 10 tuntia viikossa työmatkoihin pyörällä niin siihen on kyllä todella haastavaa lisätä enää muuta kehittävää treeniä. Joskus pitäis kuitenkin palautuakin.

Tuo jonkun muun lisäämisen vaikeus on kyllä totta ja käsitin niin, että sitä seuraava lause palautumisesta liittyy nimenomaan siihen. Minulle tuo on ollut siinä mielessä yksinkertainen ratkaisu että perheellisenä ajan ottaminen muualta kuin työmatkoista on vähän vaikeaa. Eli ilman työmatkapyöräilyä tuskin harrastaisin mitään muutakaan yhtä aktiivisesti. Mutta nyt mennään jo treenipuolelle ja treenien kehittävyyteen l. vähän OT:ksi :).

Pexi
03.01.2020, 10.55
Samalla kuitenkin kansa taas laiskistuu ja terveydenhoitomenot kasvavat. Yhteiskunnasta katoaa viimeinenkin liikkumisen pakko.

Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä. Vain huonoja asioita näistä sähköpyöristä seuraa. Lopun alku on alkanut.

m-52
03.01.2020, 11.33
......
... Ei kunto enää yli 50-vuotiaalla ole mitään järisyttävää, joten.......
Elä hyvä mies puhu tuommosia, masentaa tällaisen lähes 7 -kymppisen, joka yrittää luomulla räpeltää😁

Fuuga
03.01.2020, 12.32
Elä hyvä mies puhu tuommosia, masentaa tällaisen lähes 7 -kymppisen, joka yrittää luomulla räpeltää

Heh, jos tuossa iässä jaksaa räpeltää niin kaipa se kunto on kuitenkin parempi kuin keskimäärin tuon ikäisillä. Ehkä se mullakin on ikään nähden ihan hyvä - kuten onkin - muttei sillä enää 25-vuotiaille harrastajille pärjätä - paitsi matkojen pituudessa ehkä.

Iero
03.01.2020, 14.08
Elä hyvä mies puhu tuommosia, masentaa tällaisen lähes 7 -kymppisen, joka yrittää luomulla räpeltää
Ei kannata masentua. Pääasia, että räpeltää luomulla, sähköllä tai millä muulla tahansa, mutta ei vedä ylirasituksen (ylikunnon) puolelle. Meikäläisten iässä palautuminen on tärkeää, eikä kannata lähteä kilpailemaan nuorempien kanssa. Minä tein niin, ja melkein kolme vuotta olin pois pelistä. Ei matka tapa vaan vauhti. Nyt olen ajellut sähköllä muutaman kuukauden aikana lähes 3000 km, eikä rytmihäiriöitä ole ilmaantunut. Sähköllä on helpompi välttää pitkiä rasituspiikkejä, mutta onnistuu se luomullakin, kun ottaa rauhallisesti. Riittävät palautumisajat ovat terveyden kannalta tärkeitä.

Yksi eläkeläistuttavani veti sadan-parin sadan lenkkejä päivittäin eikä muistanut pitää palautumistaukoja. Sillä sai autonomisen hermoston niin sekaisin, että homma vei hautaan.

m-52
03.01.2020, 14.34
Ei kannata masentua. Pääasia, että räpeltää luomulla, sähköllä tai millä muulla tahansa, mutta ei vedä ylirasituksen (ylikunnon) puolelle. Meikäläisten iässä palautuminen on tärkeää, eikä kannata lähteä kilpailemaan nuorempien kanssa. Minä tein niin, ja melkein kolme vuotta olin pois pelistä. Ei matka tapa vaan vauhti. Nyt olen ajellut sähköllä muutaman kuukauden aikana lähes 3000 km, eikä rytmihäiriöitä ole ilmaantunut. Sähköllä on helpompi välttää pitkiä rasituspiikkejä, mutta onnistuu se luomullakin, kun ottaa rauhallisesti. Riittävät palautumisajat ovat terveyden kannalta tärkeitä.

Yksi eläkeläistuttavani veti sadan-parin sadan lenkkejä päivittäin eikä muistanut pitää palautumistaukoja. Sillä sai autonomisen hermoston niin sekaisin, että homma vei hautaan.
No en oikeasti. Aikomuksena on ostaa keväällä luomutäpäri läskin kaveriksi. Jotenkin on maantiepyöräily alkanut maistumaan puulta. Samoin on käynyt juoksussa. Jos mahdollista, niin aina valitsen maaston maantien sijaan.

MRe
03.01.2020, 14.40
Kyllähän tämä - urputus, nimetään se nyt niin - on alkanut siitä, että joku on tuonut esille ettei ymmärrä joidenkin osalta sähköpyörän käyttöä. Ilmeisesti johonkin koiraan on kalikka kalahtanut - sanonnan mukaan, kun älähdyskin on sitä luokkaa.
Esitetään perusteeton väite, mielellään vielä hiukka provosoiden (sähköpyörät on laiskoille) ja sen jälkeen jos joku tämän kiistää, se on älähtämistä ja kalahtamista. Ehkä kannattaisi tutustua siihen "Minkä jätin sanomatta viimeeksi"-lankaan.

Jami2003
03.01.2020, 15.44
Eikös täällä ole sinkula lanka vaikka vaihteet on ollut pitkään. Lisäksi ihan omakohtaisesti voin sanoa että ainakin mulle luomu-sähkö ei ole joko-tai vaan sekä-että. Eli luomujen lopunalun povaaminen on ennenaikaista [emoji3]

Oz
03.01.2020, 15.51
Saas nähdä miten käy. Joka tapauksessa viihdyttävin topicci aikoihin, jota ei varmaankaan ilman kunnon provosointia saada aikaiseksi. On se sitten tahallista tai tahatonta.

Omaan ajoporukkaani ekat sähköpyörät ilmestyivät reilu vuosi sitten. Ajattelin, että vielä ei ole minun aikani hommata moista. Kun jollain tavoin vielä pysyi porukkalenkeillä mukana, niin mietin, että vielä muutama vuosi mennään luomulla. Kevät ja kesä tuli ajeltua maastossa ja tiellä, sitten syksyllä hetken mielijohteesta laitoin SC Hightowerin torille myyntiin ja se meni samoin tein kaupaksi ja olinkin yhtäkkiä ilman maastopyörää. Toki tielenkkejä ajelen cyclocrossilla.
Ajattelin, että nyt 25 vuoden luomumaastoilun jälkeen on aika kokeilla sähköpyörää ja hankin YT Decoyn. Nyt n. 800 km kokemuksella voin sanoa, että oli paras päätös ikinä. Löytyi aivan uusi laji, motivaatio on aivan tapissaan. Akku on lenkin jälkeen tyhjä niin pyörässä kuin kuskissakin. Ehkä se kunto sitten on romahtanut. Lisääntyneen pyörän painon ja myös vauhdin myötä tämä on enemmän kokovartalopyöräilyä. Lisäksi tulee monesti yritettyä uudelleen tiukkoja mäkiä, jos ei menekään ekalla ylös. Luomulla ei tulisi mieleenkään.
Kutsuttakoon tätä minun puolestani vaikka polkumopoiluksi, ei ole minulta pois. Mopoiluun verrattuna tämä on kuitenkin laillista - ainakin vielä.
Paluuta vanhaan ei ole.
Omia mielipiteitäkin kannattaa joskus kyseenalaistaa, varsinkin, jos mielipide perustuu luuloon, ei kokemukseen.

jalkkis
03.01.2020, 17.16
Olen polkenut sähkiksellä 10km suuntaansa työmatkaa lokakuusta alkaen vain n. 600km. Duunipäiviä konttorilla on keskimäärin 4kpl/vko. Ennen sähkistä poljin pääasiassa duunimatkaa luomulla n. 700km 9kk aikana. Duunimatkan keskinopeus tässä Helsingin sisäisessä suhaamisessa on 25km/h luokkaa ja kun ihan katulaillisella Kuutiolla sotken niin avustusrajan yläpuolella mennään valtaosin. Keskisyke siinä 145. Ton ankkurin liikkeellä pitäminen vaatii veronsa.

Näillä luvuilla kuntoni on vissiin romahtamassa & sähkö tappaa?

+€+
03.01.2020, 17.18
^^ Kokovartalopyöräily pitää aika hyvin paikkansa. Kyllä sen huomaa ylävartalossa onko käyty metsässä sähköllä vai luomulla. Luomulla menee niin paljon energiaa polkemiseen ja jalkojen avulla tasapainotteluun että rasitus on enimmäkseen pohkeissa.

On muuten hyvä kombinaatio kun on itsellä molemmat versiot täpäreistä. Välillä kun reisiä kutittaa siihenmalliin, että pitäisi saada rasitusta niin hyppää luomun kyytiin ja jos taas on huonompi päivä tai muuten vaan fiilis sellainen ettei huvittaisi niin sähkötäpäri alle niin maistuu. Tämä ei siis tarkoita sitä etteikö sähköversiolla saisi itseään fyysisesti rasitettua niin ettei jalat kanna (joskus pitkän lenkin jälkeen näinkin käynyt).

Eli kumpikin parempi. Sähkömopolla en ajaisi tuskin metriäkään metsässä jos sellaisen omistaisin. Peukkukaasuisella BBSHD:lla ei tule ajettua juuri koskaan kaasulla. Sehän olisi silloin melkein sama hypätä autoon aamulla jos pitää päästä täysin jalkoja liikuttamatta duuniin...

hphuhtin
04.01.2020, 01.39
Mä kyllä hommaan seuraavaksi tällaisen, sillä on sitten hyvä päästellä maastopoluilla:

https://media.wired.com/photos/5e0e40b7d3b6cd00083b5329/master/w_800%2Cc_limit/Transpo-Segway-S-Pod.jpg

https://www.wired.com/story/segway-bringing-hoverchairs-wall-e-life/

ebike-harrastelija
04.01.2020, 11.38
^^Peukkukaasuisella BBSHD:lla ei tule ajettua juuri koskaan kaasulla. Sehän olisi silloin melkein sama hypätä autoon aamulla jos pitää päästä täysin jalkoja liikuttamatta duuniin...

Täällä kovasti painotetaan kuntonäkökulmaa, mutta ei kannata unohtaa sähköpyörän ympäristöystävällisyyttä ja kustannustehokkuutta (aijettä miten trendikkäitä sanoja!) verrattuna autoon. Jos valitsee sähköpyörän auton sijasta, niin em. nähden melko sama liikkuuko ne jalat vai ei. :)

Хуй
04.01.2020, 15.59
Omia mielipiteitäkin kannattaa joskus kyseenalaistaa, varsinkin, jos mielipide perustuu luuloon, ei kokemukseen.

Mikä on se mielipide, joka pitää kyseenalaistaa? Olen jo moneen kertaan todennut, että sähköpyöräily erityisesti arki- ja hyötyliikunnassa on mukavampaa kuin luomupyöräily.

Niin ikään olen todennut, että sähkön yleistyminen on taas yksi askel, joka laskee kansan kuntoa.

Täällä on ihmeellistä vääntämistä yksilöllisistä kokemuksista, jotka vieläpä perustuvat harrastajien toimintaan. Minä kirjoitan laajasta kuvasta.

Onko olemassa esimerkkiä, joka kertoisi, että kansa ei helpota elämäänsä, kun se on taloudellisesti ja teknisesti mahdollista?

hphuhtin
04.01.2020, 16.09
No nyt ymmärsin missä menin vipuun. Puhuit polkumopoilusta, mutta se ei ollutkaan polulla tapahtuvaa mopoilua. Meinasin sanoa, että kansa tuskin siirtyy poluille isosti, oli sähköä tai ei.

En usko että polkeminen liittyy paikasta toiseen siirtymiseen tulevaisuudessa sen enempää kuin nytkään. Tuollainen yllä linkkaamani Wall-E-elokuvan liikkumislaitetta muistuttava ehkä ennemminkin ;)

Fat Boy
04.01.2020, 16.53
Mikä on se mielipide, joka pitää kyseenalaistaa? Olen jo moneen kertaan todennut, että sähköpyöräily erityisesti arki- ja hyötyliikunnassa on mukavampaa kuin luomupyöräily.

Niin ikään olen todennut, että sähkön yleistyminen on taas yksi askel, joka laskee kansan kuntoa.

Täällä on ihmeellistä vääntämistä yksilöllisistä kokemuksista, jotka vieläpä perustuvat harrastajien toimintaan. Minä kirjoitan laajasta kuvasta.

Onko olemassa esimerkkiä, joka kertoisi, että kansa ei helpota elämäänsä, kun se on taloudellisesti ja teknisesti mahdollista?Kelpaako esimerkiksi kuntoilu? Miksi kukaan kuntoilee, jos haluaa päästä helpommalla.

Ei mun tartte helpottamisen vuoksi sähköpyörää omistaa, ei liikkumisen vuoksi luomuakaan. Ne on ihan vaan harrastetta ja hauskanpitoa varten. Jos haluan elää helpommin, myyn fillarit pois ja keskityn muihin harrasteisiin, joissa ei tartte liikkua.

Sähkön avustamana sitä vaan pääsee tasaisella ja mutkaisella polulla niin kovaa, ettei normipulliainen siihen pysty. Alamäessä toki pystyy, mutta alamäet on täällä kovin lyhyitä.

Silti tuntuma on kutakuinkin sama kuin normi maastopyörällä. Mopot ja crossit on aika kaukana näistä, ei kiinnosta ainakaan minua, muista en tiedä.

Tänä aamunakin oli aivan törkeän hauskaa. Isosta, karkeakuvioisesta nastakumista huolimatta oli upeaa vetää mutkiin kun moottori tuuppaa apuna ja vauhtia riittää sopivasti. Välillä joutuu toki hölläämään, kun loppuu pumpusta kierrokset kesken, mutta saa tuolla huomattavasti pidemmät vedot kuin luomulla.

Lehtinen Juha
04.01.2020, 17.16
Luettavaa aihetta sivuten... tai jotain. https://yle.fi/uutiset/3-10193820

Pexi
04.01.2020, 18.01
olen todennut, että sähkön yleistyminen on taas yksi askel, joka laskee kansan kuntoa... Minä kirjoitan laajasta kuvasta.

Oman tulevaisuuden kuvitelman "toteaminen" on sama asia kuin horoskoopin laatiminen, jos se ei perustu faktoihin. Edelleen, jos oma käsitys laajasta kuvasta perustuu mutuun, niin siitä tuskin saa kovin hyödyllistä tai uskottavaa kirjoitettavaa aikaiseksi.

Laskeeko vai nostaako sähköpyöräily kansan kuntoa riippuu ainakin kahdesta kehityskulusta:

1. Nyt täysin inaktiiviset ihmiset alkavat hyötyliikkumaan tai jopa hupiliikkumaan, koska sähköavustus tekee hommasta niin mukavaa.
2. Nykyiset aktiivipyöräilijät (luomusellaiset) siirtyvät kokonaan sähköpyöriin, koska niitä alkaa laiskottaa.

Kumpia kansassa on tulevaisuudessa enemmän?

Monet yhteiskunnat (esimerkiksi Ruotsi ja Ranska) tukevat rahallisesti kansalaistensa sähköpyörien hankintaa, koska niillä uskotaan olevan monenlaisia positiivisia vaikutuksia yhteiskunnan kannalta. Mm. kansanterveyden uskotaan paranevan, koska ihmiset aktivoituvat hyötyliikkumaan. Tästä on julkaistu useita tutkimuksiakin, tosin nyt en kyllä jaksa niitä esille kaivaa (*). Tästä näkökulmasta väite, että "kansan kunto laskee, koska sähköpyörät", ei vaikuta kovinkaan uskottavalta.

Edit: Juha Lehtisen edellisessä postauksessa oli paremmin yksilöityjä viittauksia tutkimuksiin.

ebike-harrastelija
04.01.2020, 18.12
-- Niin ikään olen todennut, että sähkön yleistyminen on taas yksi askel, joka laskee kansan kuntoa.

Jos "sähkön yleistymisellä" tarkoitat sähköavusteisten polkupyörien, niin kansan kunnon laskeminen on toki mahdollista. Suurin osa meistä kun arvostaa helppoa elämää kovastikin. Mutta ei pidä yleistää turhan mustavalkoiseksi asioita.

Toisaalta sähköpyöräily mielestäni myös edesauttaa kunnon paranemista niillä, jotka eivät luomupyörällä ajaisi metriäkään mutta sähköavusteisella kyllä. Ei ehkä huippukuntoon tulla, mutta hyväksi se on kevyempikin liikunta kuin jos ei lainkaan liikkuisi, eikös?

MRe
04.01.2020, 18.56
Tämä fillarifoorumi lienee laskenut sekä kansan, että pyöräilevien hullujen henkistä ja ruumiillista kuntoa sen verran, että siihen ei sähköpyörät yllä ikuna.

Mr_W
05.01.2020, 14.15
Kuinkakohan paljon peruspyöräily nostaa tällä hetkellä hetkelläkään koko kansan kuntoa? Varmaan jonkin kansanosan, mutta enpä osaa sanoa kuinka suuren. Ja kehityssuunta tosiaan riippuu siitä saako sähköpyöräilyllä houkuteltua esim. autoilijoita pyöräilijöiksi. Lisäksi voihan olla että tavallisesta pyöräilystä sähköpyöräilyyn siirtyville jää "kuntoilubudjettiin" tilaa, joka siirtyy vaikka muihin urheilulajeihin.

Nämä vain spekulaatioina, mutta en näkisi varmaksi että kansan kunto huononee. Voi parantuakin tästä syystä, jos nykyiset ei-liikkujat siirtyvät autoilusta ja julkisista sähköavusteisuuteen. Ja peruspyöräilijöitä siirtyy sähköavusteisuuteen, mutta vain nopeus paranee tai kunto kohenee myös muun liikunnan parissa, eikä aika/treenivastus pienene.

Fat Boy
05.01.2020, 15.10
Työpaikan salilla, jossa toisinaan käyn, näyttää menevän seuraavasti. Selvästi enemmän treenanneet on siellä päässä, missä on vapaat painot ja muu lössi koneissa. Itse kuulun muuhun lössiin. Vapailla painoilla pitäisi edes hieman jaksaa perehtyä aiheeseen. Koneessa on ohjeet säätöön ja käyttöön, ei voi mennä kovin pieleen.

Mutta oli siellä mistä tahansa syystä, niin ovat kuitenkin ja tekevät jotain. Voisi ne mennä suoraan kotiinsakin ja avata tölkin.

MRe
05.01.2020, 15.55
Noissa vapaissa painoissakin on sama perspektiivivirhe kuin tämän ketjun aloituksessa. Kuvitellaan jotain ja tehdään siitä sitten tosi. Ainakin omassa mielessä. Noissa kuntosalilaitteissa on se etu, että paitsi ettei pääse rikkomaan itseään (niin helposti) myös yksittäisen lihasryhmän treenaaminen on helpompaa tai jopa mahdollista. Esimerkkinä vaikka taljat ja jalkaprässi. Ja onhan näitä muitakin. Eikä kaikkia liikkeitä edes pysty tekemään vapailla painoilla.

Kyllähän noita laitteita löytyy HC-saleiltakin, kuten vaikka HAK:n tiloista.

Jami2003
05.01.2020, 16.28
Vapaissa painoissa vs laitteet ja luomu pyörässä vs sähköpyörä on molemmissa samat lainalaisuudet. Sekä vapailla painoilla että luomu pyörällä voi treenata sekä kevyesti että raskaasti. Ja yllätys yllätys sekä laitteilla että sähköpyörällä voi myös treenata joko kevyesti tai raskaasti.

Tosi vaikea nähdä että ihminen joka tykkää treenaamisesta alkaakin yhtä äkkiä jotenkin fuskaamaan itseään jos treenaa toisinaan vapaiden painojen sijaan laitteilla tai luomupyörän sijaan sähköpyörällä.

Mutta ihmisellä joka ikinä ei ole käynyt salilla tai ajanut treeni mielessä pyörällä. Hänen kynnystä aloittaa harrastus saattaa madaltaa laitteet tai sähköpyörä. Eikös se ole kansanterveydellisesti positiivista.

Jami2003
05.01.2020, 17.01
Tein äsken pk pyörälenkin (pääsi jäille ekaa kertaa). 2h 30min, keskisyke 134. Maisemat hienot, kokemus ihana. Hiki tuli, sitten vähän kylmä.

Onko sillä mitään merkitystä onko lenkki tehty luomupyörällä vai sähköavusteisella?

MRe
05.01.2020, 17.04
jos vaikka olet aina jotain lihasta eristetysti treenannut, niin josset löydä sellaista urheilulajia/arkiaskaretta, jossa tämä lihas toimii myös yksinään, ei siitä voimasta ole niin paljoa hyötyä.
Esimerkiksi maastavedolla maksimipainoilla on arkihommissa aika vähän käyttöä. Tai tempauksella.

Ja milläs treenaat vaikka reisien lähentäjiä?

Jos kärjistämään lähdetään, niin myös ne painot ovat täysin turhat, jollet ole treenaamassa painonnostokisoihin tai Mr Universum-kisaan. Oman kehon painolla voi treenata kaikkia liikkeitä täysin tehokkaasti. Apuväline se on painokin.

Täällä on nyt jotenkin päässyt liikkeelle sellainen ilmapiiri, että jotkut apuvälineet (pyörät, painot) on ok ja kovien miesten juttu. Sen sijaan toiset (sähköpyörät, kuntosalilaitteet) on taas nössöille ja niille jotka ei osaa. Eläkeläisille ja vammaisille.

Mitäs kun ihan huippu-urheilijatkin käyttää laitteita apuna? Jos vapaat painot olisivat joku panacea, niin kaikki vetäis vaan niillä.

Fat Boy
05.01.2020, 17.12
Avustuksesta ja suorituksesta. Kovimmat keski- ja maksimisykkeet oon ajanut pahanlaisessa patikossa moottorikelkalla. Ja sen verta piippuun ettei jaksanut kelkkaa kaataa pätkän jälkeen, vaan piti tovi huilia.

Imatra mtb kisassa oon päässy lähes samaan.

Fuuga
05.01.2020, 17.49
^Raskaiden asioiden nostaminen maasta on kyllä ihan yksi alkukantaisimpia taitoja, kaverin kantaminen onnettomuustilanteessa jne. , mave treenaa kaikki muut lihakset, paitsi ojentajat. Lukase huvikses vaikka Pavel Tsatsoulinen "Power to the people". No huomaan ettet oikein tunne noita painohommia. Jatka Fuugan kanssa, missä se muuten on? :D

Riittävästi kun hullua houkuttelee niin esiinähän se tulee :). OT:na, olen potenut sitä kuuluisaa Herodeksen 'tämä minua sapettaa ja sydämelleni käy' kun menin törmäämään pimeässä kaveriin ja siirryin OTB:n kautta kuviin Jorviin. Nyt, kun olisi vapaita tunteja enemmän kuin normaalina vkloppuna ja kelikin olisi hieno, ei pääse ajamaan. Voisihan sitä yhdellä kädellä, mutta ei viitsi ottaa riskiä - varsinkaan cyclo/gravel-olosuhteissa.

Ei minulla ole sanottavaa painoilla leikkimisestä, mitä nyt epistola seuraa :). Omat kokemukset liittyvät staattiseen pitoon kun huutavaa sylilasta on pitänyt kantaa käsissä joskus kauemminkin. Minua ei kuntosalit oikein kiihota kun niissä ei saa haistella raikasta ulkoilmaa. Luulisin, ettei kuntosalilaitteet ole tarkoitettu niinkään helpottamaan itse voimankäyttöä (toisin kuin avusteiset polkupyörät) kuin mahdollistaa erilaiset spesifit liikkeet. Kuntosalit nyt vain ovat yksi busineksen muoto, joka taitaa tuottaa hyvin kun ihminen vieraantuu yhä enemmän ulkoelämästä ja siirtyy suorituspaikoille suorittamaan. Monet liikkeet pystyisi tekemään ihan kotioloissakin (huom. en väitä, että kaikki) tai ainakin harjoittamaan samat lihasryhmät jollain kotitekoisella liikkeellä, mutta kun se ei ole trendikästä. Kysyn myös vähän ihan vain omasta näkökulmastani mihin joku tavan talliainen, joihin minä luen suurinpiirtein alemmalla kuin SM-tasolla kilpailevat, tarvitsee niin spesifistä voimaharjoittelua. Juu, käyn minäkin silloin tällöin uimassa ihan sisähallissa, koska uiminen avovesissä talvella ei ihan istu pirtaan vaikka se trendikästä olisikin. Jääkiekko pitää myös pääosin suorittaa sisähallissa kun ulkona jäitä näillä leveysasteilla on niin vähän.

Ei mulla nyt tällä kertaa pitempää esseetä. Siirryn katselemaan jotain vanhaa tai uuttakin cyclo-kisaa ruudulta, jotta sapetukseni olisi maksimaallinen.

MRe
05.01.2020, 18.08
No huomaan ettet oikein tunne noita painohommia.
Todennäköisesti kuitenkin enemmän kuin sinä sähköpyöriä. Joka ei kuitenkaan ole estänyt esittämästä vahvoja mielipiteitä...

Pexi
05.01.2020, 18.32
Miksi tätä sähköpyöräilyä täytyy yleensäkin perustella tällä "on yhtä kuntoakehittävää kuin luomu"

Tämä on hyvä kysymys. Itse luulen, että tässä on kyse edistyksellisen sähköpyöräliittouman hieman liioitellusta vastaiskusta pimeän puolen väitteille tyyliin "sähköpyöräily huonontaa kansan kuntoa".

Kiituri
05.01.2020, 18.52
Jos ei aja kisaa niin miksi pyörää pitää kevennellä (hiilikuitua runkoon jne..)? Jos tarkoitus on kuntoilla niin pyörän pitää olla kevyt ja miksi pitää olla parhaiten rullaavat renkaat?

Jaa siksi että ajaminen on mielekkäämpää... jos tämä on hyväksyttävä vastaus niin miksi saman lopputuloksen aikaan saaminen sähköllä on väärin?

(en omista sähköpyörää mutta en käsitä eploogisia perusteluita)

Fuuga
05.01.2020, 19.00
Jos ei aja kisaa niin miksi pyörää pitää kevennellä (hiilikuitua runkoon jne..)? Jos tarkoitus on kuntoilla niin pyörän pitää olla kevyt ja miksi pitää olla parhaiten rullaavat renkaat?

Jaa siksi että ajaminen on mielekkäämpää... jos tämä on hyväksyttävä vastaus niin miksi saman lopputuloksen aikaan saaminen sähköllä on väärin?

Toisessa kuitenkin hoidetaan voimantuotto ihan itse. Siinä on ehkä se olennainen ero kuitenkin. Eikä kysymyksessä ole sitä että joku on väärin ja joku ei. Kysymys on - yhäkin - mielipiteistä. Joillain tämä tuntuu kuitenkin menevän ihon alle aika helposti.

Mr_W
05.01.2020, 19.22
Toisessa kuitenkin hoidetaan voimantuotto ihan itse. Siinä on ehkä se olennainen ero kuitenkin.

Mutta eikö sillä keventelyllä silti haeta ihan samaa asiaa eli sitä että ajaminen olisi helpompaa eli kevyempää? Perussyy siis sama keventelyssä ja sähköavustuksessa.

Fat Boy
05.01.2020, 19.33
Ja tuskin kukaan väittää, että mikään 160mm joustava täpäri, 3" renkailla olisi erityisen mukava ja vauhdikas lenkkikaveri tasamaalla tai ylämäessä.. Ja kun ominaisuuksista ei halua tinkiä, jää menon nopeuttamiseen vain yksi vaihtoehto, eli Sähkö.

Tätä voi olla vaikea ymmärtää, jos lähtökohta on pelkästään kuntoilu tai harjoittelu kilpailuihin. Mutta itselläni homma on pääasiassa hauskanpitoa ja siksi noin puolet kilsoista kertyy sähköpyörällä. Tästä noheva voi havaita, että se toinen puoli ajetaan luomulla ja silloin on myöskin lystiä, hieman eri syistä vain.

Fuuga
05.01.2020, 19.50
Mutta eikö sillä keventelyllä silti haeta ihan samaa asiaa eli sitä että ajaminen olisi helpompaa eli kevyempää? Perussyy siis sama keventelyssä ja sähköavustuksessa.

Niin, siis mun asenne keventelyä kohtaan on hieman sama. Kun nyt ainakaan minä en mihinkään elite-ryhmään enää pääse tai koskaan olisi päässytkään, näen että keventelystä saatava hyöty ei pahemmin keskareina tai kestävyytenä näy. Tai ainakin sen suhde siihen pistettyyn rahamäärään nähden on niin olematon. Kysymys on vähän sama kuin autolla 5 km/h ylinopeutta ajaminen 20 km matkalla saavutettuun aikasäästöön nähden. Minulle riittää, että nykyisellä (lue aikaisempia kommentteja) kalustolla pysyn 33 km/h ryhmässä sen 200 km. Jos se nyt lopussa tuntuu jo hieman reisissä, tunteepahan tehneensä töitä edes jokin verran.

Meillä on kullakin toki omat ambitiomme ja joillekin ajaminen ns. huippukalustolla tuo mitä lie munaa lisää.
Avusteisen pyöräilyn kannalta kuitenkin kyse on siitä, että voimantuoton tekee joku muu kuin minä, oli kalustona sitten mikä tahansa. Mielestäni siinä on kuitenkin olennainen ero.

MRe
05.01.2020, 19.56
Joillain tämä tuntuu kuitenkin menevän ihon alle aika helposti.
Totta kai menee, kun se myöskin on ketjun aloittamisen syy. Siis pelkkä ärsyttäminen ja joutavan jankkaaminen. Ei ole kyse mistään neutraalista keskustelusta, jossa asiaa pohdittaisiin faktapohjalta, vaan melko nopeasti - liekö jo ekassa postauksessa - mukaan otetaan mutua ja kaikenlaista faktaan pohjautumatonta arvailua.

Jos jollekin on elämässä ja pyöräilyssä ainoa tavoite, että voima on tuotettu itse lihaksilla, niin hyvä niin. Mutta kauhean vaikea ymmärtää miksi sitä pitää tulla pohdiskelemaan tänne sähköpyörä-alueelle, missä mitä ilmeisimmin on se porukka, jolle tuo on toisarvoista. Minusta on välillä hauskaa ajaa luomulla (jollain niistä kuudesta) ja katsoa mihin lihasvoimalla pääsee. Joskus taas mukava ajaa sähköllä (sillä yhdellä), kun siltä tuntuu, kuten tänään.

Oli aika mukava kolmen päivän muutto- ja remonttitalkoiden jälkeen tänään lähteä sähköllä kiertämään umpimetsään. Pystyi huoletta vetämään itsensä täysin piippuun, kun tiesi että sieltä pääsee melko mukavasti vielä pois siinä vaiheessa kun ei jalat enää toimi. Jos olisin luomulla lähtenyt, en olisi uskaltanut vetää tappiin asti.

MRe
05.01.2020, 20.03
Miksi tätä sähköpyöräilyä täytyy yleensäkin perustella tällä "on yhtä kuntoakehtittävää kuin luomu",
Koska se on. Jos sen haluaa olevan. Kyllä sinne salillekin voi mennä nitkuttelemaan niitä pikkulihaksia vaikka vapailla painoilla, jos sellaisesta tykkää.

Sähköpyöräily kehittää kuntoa siinä missä luomukin, jos vain haluaa. Tekniikkaa maastossa se kehittää joissain tapauksissa jopa enemmän, kun voi pitää kovempaa vauhtia ja ajaa teknisemmistä paikoista. Ja nyt puhutaan harrastajista, ei kilpailijoista, jotka ajavat pääsääntöisesti treenit vastaavilla vehkeillä kuin kisatkin.

Ihan noin retorisena kysymyksenä, niin kumpikohan kehittää ajotekniikkaa enemmän: mäen tunkkaus vai sen ajaminen? Ja aina löytyy se mäki mistä ei kovinkaan polje lihasvoimalla ylös.

MRe
05.01.2020, 20.04
Avusteisen pyöräilyn kannalta kuitenkin kyse on siitä, että voimantuoton tekee joku muu kuin minä, oli kalustona sitten mikä tahansa. Mielestäni siinä on kuitenkin olennainen ero.
Ja tämä merkitsee mitä? Sinun mielestäsi siinä on olennainen ero. Niin minunkin. Noniin, voidaanko tämä ketju pikkuhiljaa sulkea?

Fuuga
05.01.2020, 20.21
Ja tämä merkitsee mitä? Sinun mielestäsi siinä on olennainen ero. Niin minunkin. Noniin, voidaanko tämä ketju pikkuhiljaa sulkea?Sulla menee näköjään aika pahasti tunteisiin. Juu, suosittelen osaltasi ehdottamaasi ratkaisua.

+€+
05.01.2020, 20.22
Niin, siis mun asenne keventelyä kohtaan on hieman sama. Kun nyt ainakaan minä en mihinkään elite-ryhmään enää pääse tai koskaan olisi päässytkään, näen että keventelystä saatava hyöty ei pahemmin keskareina tai kestävyytenä näy. Tai ainakin sen suhde siihen pistettyyn rahamäärään nähden on niin olematon. Kysymys on vähän sama kuin autolla 5 km/h ylinopeutta ajaminen 20 km matkalla saavutettuun aikasäästöön nähden. Minulle riittää, että nykyisellä (lue aikaisempia kommentteja) kalustolla pysyn 33 km/h ryhmässä sen 200 km. Jos se nyt lopussa tuntuu jo hieman reisissä, tunteepahan tehneensä töitä edes jokin verran.

Meillä on kullakin toki omat ambitiomme ja joillekin ajaminen ns. huippukalustolla tuo mitä lie munaa lisää.

Puhut paljon mutta et sano mitään. Taidat olla poliitikko? Taisi osua ja upota tuo kysymys kun kiertelet ja kaartelet siihenmalliin että ministeri Kulmunikin arvostaisi.

Fuuga
05.01.2020, 20.29
Pystyi huoletta vetämään itsensä täysin piippuun, kun tiesi että sieltä pääsee melko mukavasti vielä pois siinä vaiheessa kun ei jalat enää toimi. Jos olisin luomulla lähtenyt, en olisi uskaltanut vetää tappiin asti.

Voihan se olla niin, ettei joku tunne fysiikkaansa niin, ettei osaa annostella rasitusta tai ymmärrä että pienellä levolla taas mennään - ei yhtä tehokkaasti, mutta pois pääsee aina. Perustuu ihan omakohtaisiin kokemuksiin eikä mutuun.

Pakko oli vielä hieman lisätä tähän, että jos tällä foorumilla aiheiden aloitus olisi lainatun jäsenen päätettävissä, ilmeisesti mitään sähköpyöräilyä opponoivaa aihetta ei saisi aloittaa saati puhua siitä opponoiden. Kuten olen aiemmin sanonut, dialogi l. keskustelu on mielipiteiden vaihtamista eikä siihen tarvitse sinänsä liittyä sen ihmeempiä faktoja. Jos sinua riipoo se, että jollain on vastakkainen mielipide asiasta, on varmaankin parempi jättää sellaiset omaan arvoonsa. Vai onko sinulla jotain pelättävää? Minä olen tuonut asioihin oman näkökantani miten minä asiat koen. Jos se sinua loukkaa niin ole hyvä.

Fuuga
05.01.2020, 20.34
Puhut paljon mutta et sano mitään. Taidat olla poliitikko? Taisi osua ja upota tuo kysymys kun kiertelet ja kaartelet siihenmalliin että ministeri Kulmunikin arvostaisi.Jos et tuosta osannut lukea mun käsitystä keventelystä niin samapa se minulle. Luulen että olennainen, missä fundamentaali ero on, tuli ihan sanottua. Mutta on tämä herkkä aihe näköjään.

izmo
05.01.2020, 20.49
MP porukkalenkillä oli tänään niin pahoja ylämäkiä että ei luomu pyörällä menty ylös ja oli jotenkin pakko käyttää sähköö apuna :eek:

ebike-harrastelija
05.01.2020, 21.02
^ tämä lie jo täällä ollut, mutta sopii tähän keskusteluun kuin se nyrkki silmään :)

https://youtu.be/YcmNuT-oSCk

Fuuga
05.01.2020, 21.28
MP porukkalenkillä oli tänään niin pahoja ylämäkiä että ei luomu pyörällä menty ylös ja oli jotenkin pakko käyttää sähköö apuna :eek:

:) Ruska2017:ssa oli niin pitkät välitykset setupissa, etten pystynyt polkemaan Iso-Syötteen päälle. Oli pakko taluttaa. Mutta ei käynyt itsetunnon päälle yhtään.

harald
05.01.2020, 21.30
Tämäkin:

https://www.youtube.com/watch?v=yO_5GqDlE7Q

+€+
05.01.2020, 22.02
Tämäkin:

https://www.youtube.com/watch?v=yO_5GqDlE7Q

Haibike ois voittanut lukkopolkimilla!

harald
05.01.2020, 22.15
Se olisi jo ollut huijaamista.

Fuuga
05.01.2020, 22.20
Haibike ois voittanut lukkopolkimilla!

Varmaan enemmän olis ollut hyötyä aika-ajoasusta :) kun oli kypäräkin.

ebike-harrastelija
05.01.2020, 22.29
Nanopyrotekninen ajoasu kuulostaa näin maallikon korvaan avaintekijältä, kun suorituskyvystä puhe!

Хуй
05.01.2020, 22.59
Miksi tätä sähköpyöräilyä täytyy yleensäkin perustella tällä "on yhtä kuntoakehtittävää kuin luomu"

Tämä liittyy murroskauteen, jossa uusi harrastus yritetään nähdä entisen kautta.

Kun kansa siirtyy ulkonäöllisestikin skoottereihin (https://image.made-in-china.com/2f0j00iwPaAVZLZYqr/Big-Power-60V-1500W-Harley-Electric-Scooter.jpg) (ei polkimia) tai arkipyöräilyssä kasvatetaan tehoja niin paljon, että polkemisen merkitys muuttuu olemattomaksi, vertailu loppuu.

Tulevaisuudessa häviäjiä tulevat olemaan sekä pyörä että sähköpyörä. Sähköskoottereita tullaan valmistamaan valtavia massoja. Niiden rakenne ja tekniikka ovat yksinkertaisia. Niihin menee sujuvasti parin kilowattitunnin akku, joka on niin suuri, ettei se enää rajoita pitempiäkään kaupungin sisällä tapahtuvia työmatka- ja hyötyajoja. Ne tulevat olemaan merkittävästi halvempia kuin pyörät.

Sähköpyörä on välivaihe pyöräilyn loppumisessa. Pyöräily jää harvoille harrastajille ja oikeasti köyhille, joilla ei ole varaa edes halpaan skootteriin.

Kun nykyiset sähköpyöräilijät pääsevät ajamaan sähkömoottoripyörällä sopivalle radalle, he huomaavat, kuinka mukavaa on ajaa pelkällä sähköllä, kun ei tarvitse vaivautua polkemaan vaan voi saada nautintonsa pelkästä vauhdin hurmasta ja pyörän hallinnasta.

Mr_W
05.01.2020, 23.41
^ Tai sitten ei ja pyöräilyn ja sähköavusteisuuden suosio vain kasvaa. Sopivasti liikuntaa valitulla rasitustasolla. Ennusteita voi keksiä monenlaisia, mutta sähköavusteisten suosio on jo nyt melkoisen suurta, spekulaatioista ken tietää. Eiköhän monenlaisille ajoneuvoille löydy tilaa tulevaisuuden liikkumispaletissa.

Tulevaisuus on kuitenkin tuntematon ja spekulaatiot spekulaatioita.

Mr_W
06.01.2020, 00.10
Sähköpyörä on välivaihe pyöräilyn loppumisessa.

Tästä tulee mieleen klassinen Slashdot-trollaus BSD is dying (https://everything2.com/title/BSD+is+dying). (BSD on käyttöjärjestelmäperhe.)

It is official; Netcraft now confirms: *BSD is dying

Paksupolkija
06.01.2020, 00.17
Se nyt on ainakin fakta ettei mikään säältä suojaamaton kulkuväline tule korvaamaan autoja. Ei ihmiset halua kastua tai paleltua tarveliikkumisessa pääsääntöisesti.

Хуй
06.01.2020, 06.56
Trollaussyytökset ovat ikäviä, koska niillä yritetään vain vaimentaa eriävät mielipiteet.

^ Tai sitten ei ja pyöräilyn ja sähköavusteisuuden suosio vain kasvaa.

Sähköpyörien heikon vetovoiman voi todeta katsomalla, mihin rahaa tekevät sijoittavat. Kaupunkikuvassa vuokrattavista sähköskoottereista on tullut suoranainen riesa tai ainakin ne ovat hyvin näkyvästi esillä, mutta vuokrattavia sähköpyöriä näkee paljon vähemmän.

Siinä vaiheessa kun vuokraajan pitäisi polkea, into loppuu. Sen sijaan omavoimainen skootteri kelpaa.

cyclomiha
06.01.2020, 07.28
Porukkalenkeillä pyöräily on verrattavissa sähköpyöräilyyn. Miksi ajetaan porukassa? No siksi että saadaan ilmanvastusta pienemmäksi ja sitäkautta polkeminen kevyemmäksi. Aivan.

callahan
06.01.2020, 08.15
Porukkalenkeillä pyöräily on verrattavissa sähköpyöräilyyn. Miksi ajetaan porukassa? No siksi että saadaan ilmanvastusta pienemmäksi ja sitäkautta polkeminen kevyemmäksi. Aivan.

Näkisin porukka-ajon lähinnä enemmän olevan harjoitusta kilpailuihin pl. tempo ja jotkin erityiskisat. Harjoitusta porukassa ajamiseen sekä joukkueajoon. Lisäksi toisista on mukavampi vaan harrastaa porukassa jne.

izmo
06.01.2020, 08.59

Näkisin tän jopa näin että kymmenen vuotta kuluu niin maantielle tulee sähkölenkki porukat ja ave on viisi kilometriä tunnissa enenmän

kauris
06.01.2020, 09.28
Ainoa mikä minua huolestuttaa on se, että poluilla ajelu kielletään tai rajoitetaan vain harvoille merkityille poluille tulevaisuudessa. Tätä nopeuttaa tai se pitkälti johtuu sähköpyöräilyn lisääntymisestä ja varsinkin jos vielä vauhdikkaampi sähkömopoilu yleistyy. Jos kielto ja rajoitukset eivät koske luomupyöräilyä, niin sitten asia sopii minulle hyvin.

Pientä lisäongelmaa voi myös aiheuttaa jo toteutetut yksittäiset merkityt mtb-reitit. Esim tuossa Espoon keskuspuistossa on nyt sellainen mikä on hienoa sinänsä mutta sitten eilenkin pyöräillessäni maastopyörällä maastovarusteissa ulkoilutiellä (en edes polulla), pari rouvaa koirineen totesivat muka toisilleen mutta ilmeisesti selvästi minulle tarkoitetusti, että noille on nykyään se ihan oma polkunsakin. Saattoi kommentti olla toki vain sitäkin, että heitä harmitti että ihan oma ”varattu” reitti on saatu omittua.

F. Kotlerburg
06.01.2020, 09.51
Ainoa mikä minua huolestuttaa on se, että poluilla ajelu kielletään tai rajoitetaan vain harvoille merkityille poluille tulevaisuudessa. Tätä nopeuttaa tai se pitkälti johtuu sähköpyöräilyn lisääntymisestä ja varsinkin jos vielä vauhdikkaampi sähkömopoilu yleistyy. Jos kielto ja rajoitukset eivät koske luomupyöräilyä, niin sitten asia sopii minulle hyvin.

Niin mitä se auttaisi, kun sähkömopoilu on jo nyt kielletty.

Mr_W
06.01.2020, 10.23
Trollaussyytökset ovat ikäviä, koska niillä yritetään vain vaimentaa eriävät mielipiteet.

En sanonut että kukaan välttämättä trollaa, vaan että ko. lause muistutti minua tuosta ikivanhasta trollauksesta. Ja voisihan sen aika helposti tulkita sellaiseksi. Vähän niin kuin "pyöräily on kuolemassa, fakta: pyöräily kuolee."

Noin muuten onhan tämä ketju ollut myös melkoista edestakaisin jankkausta, jossa ei ole edetty juuri mihinkään. Mielipiteet eivät kehity sen kummemmin mihinkään suuntaan, niitä ei oikein voi tarkistaa eivätkä ne perustu millekään konkreettiselle. Repeatilla mennään.

Mutta onhan tulevaisuus jonkinlainen, ehkä pyöräily katoaa täysinkin (sniff, nestuukia, malja pyöräilyn muistolle!).

Canno
06.01.2020, 11.16
Sähköpyöräilyn tulevaisuuuuus onkin POLKUAUTOILUA. Pyörätiet ja metsäpolut vaan leveäksi ;-)

https://www.mtv.fi/sarja/kevennys-5-1-2020-33001025004/kotimainen-innovaatio-nimelta-sahkopolkuauto-on-viikon-ajan-palvellut-helsingissa-lentokenttahotellissa-yopyvia-matkailijoita-1196846

https://scouter.fi/

Jami2003
06.01.2020, 11.50
Niin tai näin niin kaksi asiaa sähköpyöräilystä on mielestäni ja todistetusti epätosia.

1) sähköpyöräily merkittävissä määrin vähentäisi autoilua. Perustelut: koska pukeutuminen ja tavaroiden & lasten kuljettaminen vaivalloista. Lisäksi 100 keur auton uskaltaa jättää prisman parkkiin lukittuna vaikka koko päiväksi mutta ei 5 keur sähköpyörää.

2) sähköpyörien myynti merkittävissä määrin vähentäisi pyörämyyntiä. Perustelut: koska pyörien myynti kasvaa koko ajan ja vasta sitä täälläkin ihmeteltiin että keskihinta oli jotain pari sataa. Jos sähköpotkulaudat korvaa pyörät se ei johdu sähköpyöristä vaan siitä että lapsille aletaan ostamaan pyörän sijaan sähköpotkulautaa. Tosin sitä ennen sähkäpotkulautojen pitää muuttua suomen keleihin sopiviksi ja hinta ei saa olla yli tuota muutamaa sataa.

Pexi
06.01.2020, 12.03
Tai sitten joku huomaa, että sähkön kuluttaminen ei sittenkään ole ilmastoteko ja kaikki sähkömobiilit poistuvat.

Pian huomataan, että sähkön kuluttaminen nettifoorumeilla roikkuen ei ole ilmastoteko ja foorumit kuolevat. Jääkaapin päällä pitäminen yötäpäivää ei ole ilmastoteko, jääkaapit poistuvat. Ruuan kypsyttäminen uunissa ei ole ilmastoteko, uunit poistuvat. Elintarvikkeiden kasvattaminen kasvihuoneissa ja rahtaaminen kauppaan ei ole ilmastoteko, kasvihuoneet poistuvat.

Tarvitseeko kaikkien asioiden olla ilmastotekoja? Onneksi ei ainakaan vielä tarvitse, muuten joutuisi lopettamaan elämisen.

jalkkis
06.01.2020, 12.25
- Miksi sitä täytyy tarjota pelastajan ominaisuudessa kaikkeen, varsinkin kuntoiluun, lähes läskipyörämäisellä uskonnollisuudella? Antaisi olla ihan oma pyöräilyn alalajinsa.
- Miksi sähköpyöräilijät suuttuvat kohtamaastaan julistustyön vastustuksesta? Ollaan kuitenkin perinteisellä pyöräilyfoorumilla. Punttianalogioissa kuin menisi voimannostofoorumille puhumaan kehonrakennuksesta tai fitnessistä.

Ääripäät eivät koskaan "ymmärrä" toisiaan. Lajista riippumatta. Sama se on täälläkin. Argumentit valitaan sen mukaan mikä tukee omaa uskontoaan.

Minä en ole kyllä huomannut, että sähkistä tarjottaisiin pelastaja kaikkeen. Paitsi ehkä ääriainesten näkökulmasta tai tulkinnasta (johon en itse kuulu, kummassakaan päässä).

Mutta toisaalta mulla on myös sähkis, joten mun on pakko olla aivopesty? Ja se 600km työmatkaliikennettä sähkiksellä on tehnyt musta täydellisen vätyksen. Ku 75% noista kilsoista olis menny muuten autolla ja loppu ehkä luomulla.

Minut sähkö on saanu liikkumaan työmatkaa enemmän tsykällä. Sellaisella 140 sykkeellä. Kai tuo on sitten suatanasta?

marmar
06.01.2020, 12.50
Ja toi on kyllä kauhea (toivottavasti ei realistinen) uhkakuva, että jotkut alkavat sudittaa sähköllä sammalta myttyyn ja kaikki maastopyöräily kielletään.

Tässä toivottavasti jokainen tuntisi vastuunsa nykyistä paremmin. Ajoi sitten sähköllä tai ilman.

Olen ollut paikalla tilaisuudessa, jossa vihreiden valtuuston puheenjohtaja piti pitkän ja tulikivenkatkuisen puheen siitä miksi maastopyöräily on paha ja se pitäisi kieltää kokonaan.

Jehu
06.01.2020, 12.58
Sähköpyörien heikon vetovoiman voi todeta katsomalla, mihin rahaa tekevät sijoittavat. Kaupunkikuvassa vuokrattavista sähköskoottereista on tullut suoranainen riesa tai ainakin ne ovat hyvin näkyvästi esillä, mutta vuokrattavia sähköpyöriä näkee paljon vähemmän.

Siinä vaiheessa kun vuokraajan pitäisi polkea, into loppuu. Sen sijaan omavoimainen skootteri kelpaa.

Tiedä tuosta, ainakin täällä Kuopiossa sähköavusteiset kaupunkipyörät olivat hyvin suosittuja männä kesänä: Pyörien käyttöaste koko kaudelta 1.5- 31.10 (käyttökertaa per pyörä/päivä) oli huikea, lähes 5. (https://kaupunkipyorat.kuopio.fi/).

Tuosta tuli muuten mieleen sekin että minusta ei oman kokemukseni mukaan tuota ylläolevaa puristisesti tulkiten, luomunakaan voi olla varma että kaikki energia on itse lihaksilla tuotettua, jos sattuu tuulemaan sopivasta suunnasta. Ehkäpä sitä voisi sitten kutsua tuuliavusteiseksi pyöräilyksi. Puristisessa tulkinnassa joutuu siis miettimään oliko se oikeaa pyöräilyä, missä kaikki energia on lihaksilla tuotettua vai ei. Vai onko tämä nyt sitten kuitenkin jollain poikkeuksella sallittua avustusta kun se on ollut olemassa siinä vaiheessa kun pyöräilyn määritelmä on aikoinaan jäädytetty? Onko sillä nyt sitten joku ero määritelmän mukaan tuleeko lisäenergia sähköstä vaiko tuulesta?

Ehkä ei kannata mennä liian puristisiin tulkintoihin, muuten tulee vaikeuksia kun aletaan tarkemmin tutkimaan mistä energia ihan tarkalleen ottaen on peräisin :)

t. Janne

Fuuga
06.01.2020, 13.03
Noin muuten onhan tämä ketju ollut myös melkoista edestakaisin jankkausta, jossa ei ole edetty juuri mihinkään. Mielipiteet eivät kehity sen kummemmin mihinkään suuntaan, niitä ei oikein voi tarkistaa eivätkä ne perustu millekään konkreettiselle. Repeatilla mennään.

Keskustelu nyt on erilaisten mielipiteiden vaihtamista eikä siinä pitäisi yrittää varsinaisesti vakuuttaa ketään mistään, muuten kuin kertoa mistä oma näkökulma koostuu. Konkretia muodostuu kunkin omaan kokemukseen tai havaintoihin. En minä ole tässä langassa törmännyt yhteenkään faktaan kuin mitä kunkin omat kokemukset ovat ja niitä ei voi mitätöidä.[/QUOTE]

- Miksi sitä täytyy tarjota pelastajan ominaisuudessa kaikkeen, varsinkin kuntoiluun, lähes läskipyörämäisellä uskonnollisuudella? Antaisi olla ihan oma pyöräilyn alalajinsa.
- Miksi sähköpyöräilijät suuttuvat kohtamaastaan julistustyön vastustuksesta? Ollaan kuitenkin perinteisellä pyöräilyfoorumilla. Punttianalogioissa kuin menisi voimannostofoorumille puhumaan kehonrakennuksesta tai fitnessistä.

Kukaan täällä syyllistä vaikkapa trialkuskejakaan "et saa kunnon lenkkiä ja kuntoa kun pompit vaan jonkun kiven päällä", sähköpyöräily voisi olla sähköpyöräilyä.

Näen tuon kuntoilunpelastaja-näkökulman samoin. Onko oikeasti tehty tutkimusta siitä paljonko ihmisten kunto on parantunut sähköpyörän käyttöönoton jälkeen? Onko mahdollisesti tapahtunut muussa liikunnassa latenssia 'koska mä jo urheilin'? Lisäksi näen akkuteknologian tällä hetkellä tuhlaavan luonnonvaroja siihen malliin ettei se voi jatkua sellaisenaan. Kovasti huudetaan uusien teknologioiden perään, mutta tosiasiallisesti akkuteknologiassa ei ole tapahtunut mitään mullistavaa 20 vuoteen eikä hetkellä asiantuntijoiden mukaan sellaista ole näköpiirissäkään.

Trialkuskeista en osaa sanoa mitään sen kummempaa kuin että se vaatii suunnatonta lihastenhallintaa ja koordinaatiota, jota minulla ei ole.

Mr_W
06.01.2020, 13.21
En minä ole tässä langassa törmännyt yhteenkään faktaan kuin mitä kunkin omat kokemukset ovat ja niitä ei voi mitätöidä.

Tuo ^^-viesti Kuopion tilastoista oli hyvä. Mutta tätä aihetta voisi vaikka yrittää lähestyä tilastojen pohjalta. Pidemmät spekulaatiot menevät sitten mielipide-kategoriaan.

Jos jostain löytyisi esim. myyntitilastoja pyörät/sähköavusteiset pyörät/sähköskootterit/sähköpotkulaudat ja niistä kehityssuuntia. Tai onkohan tilastoja/kyselyjä miten esim. työmatkoja kuljetaan millä välineellä, olisiko muutosta tullut kulkutapojen välillä (auto/pyörä/sähköavusteiset/julkiset/jne.)?

Fuuga
06.01.2020, 13.32
Tiedä tuosta, ainakin täällä Kuopiossa sähköavusteiset kaupunkipyörät olivat hyvin suosittuja männä kesänä: Pyörien käyttöaste koko kaudelta 1.5- 31.10 (käyttökertaa per pyörä/päivä) oli huikea, lähes 5. (https://kaupunkipyorat.kuopio.fi/).

Tuosta tuli muuten mieleen sekin että minusta ei oman kokemukseni mukaan tuota ylläolevaa puristisesti tulkiten, luomunakaan voi olla varma että kaikki energia on itse lihaksilla tuotettua, jos sattuu tuulemaan sopivasta suunnasta. Ehkäpä sitä voisi sitten kutsua tuuliavusteiseksi pyöräilyksi. Puristisessa tulkinnassa joutuu siis miettimään oliko se oikeaa pyöräilyä, missä kaikki energia on lihaksilla tuotettua vai ei. Vai onko tämä nyt sitten kuitenkin jollain poikkeuksella sallittua avustusta kun se on ollut olemassa siinä vaiheessa kun pyöräilyn määritelmä on aikoinaan jäädytetty? Onko sillä nyt sitten joku ero määritelmän mukaan tuleeko lisäenergia sähköstä vaiko tuulesta?

Tuo Kuopion kaupunkipyörien käyttöaste on ihan ok. Se osoittaa ehkä enemmän sen mihin niistä, kuten olen jo aiemmin tuonut ilmi, on ja mihin niitä mielestäni kannattaisi käyttää. Eli lyhyesti hyötymatkoihin, joissa niissäkin jollain tasolla näkyy kevyen matkaamisen tarve; toimisto-, kauppa- ym. reissut.

Sen sijaan jonkun tuuliedun ottaminen keskusteluun on taas tätä argumentointia, jota alkaa näkyä kun muut argumentit puuttuvat. Et muuten maininnut, että luomupyöräilijät saavat ihan hyötyä alamäistäkin! Paitsi TPS:ssä kun oli niin surkeasti rullaavat renkaat että peesissäkin pysyäkseen piti tehdä töitä. Mistäköhän muusta luomupyöräilijät saavat (epäoikeutetusti) etua? Voisitteko alkaa listata niitä ihan urakalla ja naama kurtussa?

Mr_W
06.01.2020, 13.33
Suomessa on tehty ainakin Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus 2016 (Traficom) (https://www.traficom.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/valtakunnallinen-henkiloliikennetutkimus) ja Helsingin henkilöliikennetutkimus 2016 (PDF (https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/liikenne-ja-kartat/kadut/liikennetilastot/julkaisut/20180604_Helsingin_kaupunki.pdf)). Mutta ei näkynyt äkkiä vilkaistuna eriteltynä esim. sähköavusteisia pyöriä vielä. Ehkä tulevissa tutkimuksissa?

MRe
06.01.2020, 13.41
Sulla menee näköjään aika pahasti tunteisiin. Juu, suosittelen osaltasi ehdottamaasi ratkaisua.
Tuota, esität väitteitä ja sitten jos sun kanssa on eri mieltä tai samaa mieltä, niin aina menee pieleen. Kerro mulle mitä sun väitteisiin pitää vastata, niin vastaan haluamallasi tavalla. Ja päästään eteenpäin.

MRe
06.01.2020, 13.51
T- Miksi sitä täytyy tarjota pelastajan ominaisuudessa kaikkeen, varsinkin kuntoiluun, lähes läskipyörämäisellä uskonnollisuudella? Antaisi olla ihan oma pyöräilyn alalajinsa.
Kuka sähköpyörällä ajava on tällaista väittänyt? Enemmän se tulee sieltä ei-sähköpyöräilijöiltä se pelko siitä, että näin olisi.

- Miksi sähköpyöräilijät suuttuvat kohtamaastaan julistustyön vastustuksesta? Ollaan kuitenkin perinteisellä pyöräilyfoorumilla.
Miksi spandex-pyöräilijät suuttuvat, kun heille kerrotaan, että ovat spandex-pyöräijöitä? Yleensä siihen (spandexiin) liitetään vielä joku negatiivinen oheiskertomus. Ja sitten voidaan ihmetellä kuorossa, että meneepä ihon (tai spandexin) alle.

Punttianalogioissa kuin menisi voimannostofoorumille puhumaan kehonrakennuksesta tai fitnessistä.
Itse asiassa ei ole. Tämä on sama kuin menisi voimanostofoorumille kysymään niistä kuntosalilaitteista. Mutta nyt on huomattava, että näitä alotuksia täällä sähköpyöräketjussa tekevät ne ei-sähköpyöräilijät. Ja perusteena mikä? Vilpitön keskustelun avaus, vai ihmettely siitä, miten ihmiset voivat ajaa sähköllä. Tämänkin ketjun aloitus perustuu yhden ihmisen mielipiteeseen, johon ei ole ollut esittää mitään faktaa tueksi, vaikka sitä on kyselty.

MRe
06.01.2020, 13.57
Lisäksi näen akkuteknologian tällä hetkellä tuhlaavan luonnonvaroja siihen malliin ettei se voi jatkua sellaisenaan. Kovasti huudetaan uusien teknologioiden perään, mutta tosiasiallisesti akkuteknologiassa ei ole tapahtunut mitään mullistavaa 20 vuoteen eikä hetkellä asiantuntijoiden mukaan sellaista ole näköpiirissäkään.
Nyt aletaan saavuttamaan se piste, kun pitää keksiä jotain syitä miksi sähköpyöräily on pahasta ja pitää kieltää. Ihan vain excel-harjoituksena kannattaa vetäistä Teslan tuotantoluvut yhteen sarakkeeseen ja toiseen sitten laskea, että montako sähköpyörän akkua sinne on upotettu. Jos on akuista ja niihin käytetyistä harvinaisista mineraaleista ja kaivostoiminnan lieveilmiöistä huolissaan, kannattaa alkaa vaikuttamaan "omaan" politiikkoonsa sähköautojen kieltämiseksi. Ja johan tuolla autoilun tulevaisuus-ketjussa ollaan rakentamassa Suomen sähköverkon säätövoimaa akkujen varaan.

Jehu
06.01.2020, 14.58
Tuo Kuopion kaupunkipyörien käyttöaste on ihan ok. Se osoittaa ehkä enemmän sen mihin niistä, kuten olen jo aiemmin tuonut ilmi, on ja mihin niitä mielestäni kannattaisi käyttää. Eli lyhyesti hyötymatkoihin, joissa niissäkin jollain tasolla näkyy kevyen matkaamisen tarve; toimisto-, kauppa- ym. reissut.

Sen sijaan jonkun tuuliedun ottaminen keskusteluun on taas tätä argumentointia, jota alkaa näkyä kun muut argumentit puuttuvat. Et muuten maininnut, että luomupyöräilijät saavat ihan hyötyä alamäistäkin! Paitsi TPS:ssä kun oli niin surkeasti rullaavat renkaat että peesissäkin pysyäkseen piti tehdä töitä. Mistäköhän muusta luomupyöräilijät saavat (epäoikeutetusti) etua? Voisitteko alkaa listata niitä ihan urakalla ja naama kurtussa?

Tämä oli enempi semmoista filosofointia ja määritelmän hakua ylipäätään, että minkä teidän mielestänne voi laskea avustukseksi, onko pyöräilyä vai ei.

Alamäen jätin mainitsematta siitä syystä, että halusin puhua energiasta. Jos puhutaan vaan voimasta niin alamäki totta kai lasketaan, mutta sitten jos tarkastellaan energiaa niin pitää ensin jollain konstilla tuottaa se energia millä päästään mäen päälle ja siitä saa osan takaisin kun lasketaan mäki alas, sikäli se on periaatteessa eri juttu kuin tuuli. Tuurillaan tuuli voi helpottaa ihan merkittävästi, tosin omakohtainen kokemus on ettei läheskään niin usein kuin haluaisi :)

t. Janne

Fat Boy
06.01.2020, 15.10
Faktaa on se (tosin ei tilastoitua). Että työpaikallani sähköavusteisten pyörien määrä on lisääntynyt ja ne, ketkä tunnen henkilökohtaisesti ovat korvanneet noilla autonsa työmatkalla. Huomionarvoista on myös se, että nuo samat laitteet näkyy olevan käytössä myös talvella ja ainakin pari kehuu kevyempää kulkua myös leveämmällä nastarenkaalla.

Toisaalta, näyttäisi siltä, että fillareiden määrä meillä on muutoinkin lisääntynyt myös talvikäytössä.

Työkaveri hommasi viime viikolla luomumaasturin nastarenkain työmatkoille, toinen pohti perjantaina, mennäkkö hakemaan sähkis samaan käyttöön. Molemmat heistä on talvisin kulkenut töihin autolla.

Хуй
06.01.2020, 15.22
Tämänkin ketjun aloitus perustuu yhden ihmisen mielipiteeseen, johon ei ole ollut esittää mitään faktaa tueksi, vaikka sitä on kyselty.

Mitä faktaa haluat? Olen toistanut toistamistani, että kun ihmisille tarjotaan tapoja helpottaa elämää, he tarttuvat niihin, jos raha ei ole rajoitteena. Tätä väitettä on mahdotonta kumota, koska se näkyy kaikkialla käytännössä. Joukossa on tietenkin Linkolan kaltaisia poikkeuksia, mutta enimmäkseen ihmisillä on suunta täsmälleen poispäin Linkolasta. He haluavat helpommin, halvemmalla, nopeammin ja enemmän.

Ja miten ihmeessä minut voidaan nimetä sähköpyöräilyn vastustajaksi, kun olen kaikkea muuta. Kertonee jotain sähköpyöräilijöistä, että sähköpyöräilyn kannattaja koetaan sähköpyöräilyn vastustajaksi. Uskonnollinen vimma on niin kova, että tosiasiat menettävät merkityksensä.

Mr_W
06.01.2020, 15.47
Tuurillaan tuuli voi helpottaa ihan merkittävästi, tosin omakohtainen kokemus on ettei läheskään niin usein kuin haluaisi :)

Tähänhän sopii hyvin se sähköavusteisuuteen liittyvä sanonta, että sillä saa pyöräilyynsä ainaisen myötätuulen. (Ei sillä ettei avustusta voisi käyttää muullakin tavoin riippuen ihmisestä/tilanteesta.)

MRe
06.01.2020, 16.13
Mitä faktaa haluat? Olen toistanut toistamistani, että kun ihmisille tarjotaan tapoja helpottaa elämää, he tarttuvat niihin, jos raha ei ole rajoitteena. Tätä väitettä on mahdotonta kumota, koska se näkyy kaikkialla käytännössä. Joukossa on tietenkin Linkolan kaltaisia poikkeuksia, mutta enimmäkseen ihmisillä on suunta täsmälleen poispäin Linkolasta. He haluavat helpommin, halvemmalla, nopeammin ja enemmän.
Joo, näinhän se menee. Nopeammin ja helpommalla. Toisaalta sähköpyörien hinta tulee vielä pitkään olemaan se rajoittava tekijä. Jos normikansalaiselta lähtee kysymään sopivaa polkupyörän hintaa, niin yleensä vastauksena on satanen tai kaksi. Harvoin viisi. Kaksituhatta euroa on jo niin käsittämätön hinta, että vastauksena saa vain pään pyörittelyä.

Ja tämän voi meistä jokainen todeta kun liikumme tuolla metsissä ja maanteillä. Voi olla etten ihan kaikkia ole havainnut, mutta sähköpyöriä on tullut metsässä vastaan yhden käden sormilla laskettava määrä viimeisen 12 kk aikana. Kaupungissa ja ulkoilureiteillä ehkä kahden käden sormilla laskettava määrä. Samaan aikaan muita pyöriä on tullut usein jo yhdellä lenkillä enemmän kuin noita sähkiksiä vuodessa yhteensä.

Ja miten ihmeessä minut voidaan nimetä sähköpyöräilyn vastustajaksi, kun olen kaikkea muuta. Kertonee jotain sähköpyöräilijöistä, että sähköpyöräilyn kannattaja koetaan sähköpyöräilyn vastustajaksi. Uskonnollinen vimma on niin kova, että tosiasiat menettävät merkityksensä.

En vastusta e-urheilua, vaikka se ei minusta olekaan urheilua. Jos joku saa elämäänsä sisältöä ja iloa ja parhaimmillaan rahaa räiskintäpeleillä, niin siitä vain. Ei tässä elämässä sen kummempaa tarkoitusta ole kuin yrittää lusia kakku loppuun mahdollisimman mukavasti.

En myöskään vastusta sähköpyöriä, vaikka minusta moottoroitu, edes apumoottoroitu, pyöräily ei olekaan pyöräilyä.

[clip-clip]

Maantieliikenteessä laittomuus rupeaa kukoistamaan, se on yleistä jo nyt. Nopeilla pyörillä pistellään menemään ilman vakuutuksia. Kiinni jäämisen riski on pieni.

Toistan vielä uudestaan, että minulla ei ole mitään sähköpyöriä tai edes sähköskoottereita vastaan. Päinvastoin ne ovat minusta suuri mahdollisuus arjessa liikkumiseen. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi mopoilun suuntaan kehittyvää toimintaa täytyy nimittää pyöräilyksi.
(alleviivaukset minun)

Okko, nyt ymmärrän. Et ole sähköpyöräilyn vastustaja, et vain halua että sitä kutsutaan pyöräilyksi, vaan pitäisi kutsua polkumopoiluksi. No, ei siinä mitään. Voit sitten kutsua sitä polkumopoiluksi ja minä kutsun sitä pyöräilyksi. Molemmillahan meillä on oikeus mielipiteeseemme.

m-52
06.01.2020, 17.43
Mites muuten, kun akut kehittyy ja kevenee, voisiko ajatella, että tehtäisiin ns. hiihtoavustin, jonkinlainen suihkumoottori, jonka voisi laittaa päälle ylämäessä. Nousisi Kukastunturillekin helpommin:rolleyes:

Jami2003
06.01.2020, 17.49
Sähkölumiskootteri on jo keksitty.

Naapuri tuossa taas käynnisteli perinteistä moottorikelkkaansa ja rälläili jonkun aikaa pihapiirissä ja jäällä. En tule kaipaamaan mikäli sähköversiot korvaavat nuo perinteiset joskus.

e-tracker
06.01.2020, 19.51
Mulla on suksiin jo tekemistä vaille valmis idea, pohjiin lumen lämpötilaa monitoroivat anturit, suksiin pienet akut jotka sähkövastuksellisesti säätävät pohjalaminaatin lämpötilan luiston kannalta optimaaliseksi. Pohjalaminaattihan on jo nyt toisinaan grafiittipitoista, eli valmiiksi johde. Asia akutisoituu kun fluorivoiteet kielletään.

MRe
06.01.2020, 20.12
^Jenkeissä oli ainakin jokunen vuosi sitten luistimiin myynnissä paketteja, joilla sai terän lämpöiseksi. Ehkä jossain ulkojäillä -20 -asteen pakkasessa voisi jotain hyötyä ollakin.

Fuuga
06.01.2020, 20.40
Tämä oli enempi semmoista filosofointia ja määritelmän hakua ylipäätään, että minkä teidän mielestänne voi laskea avustukseksi, onko pyöräilyä vai ei.

Alamäen jätin mainitsematta siitä syystä, että halusin puhua energiasta. Jos puhutaan vaan voimasta niin alamäki totta kai lasketaan, mutta sitten jos tarkastellaan energiaa niin pitää ensin jollain konstilla tuottaa se energia millä päästään mäen päälle ja siitä saa osan takaisin kun lasketaan mäki alas, sikäli se on periaatteessa eri juttu kuin tuuli. Tuurillaan tuuli voi helpottaa ihan merkittävästi, tosin omakohtainen kokemus on ettei läheskään niin usein kuin haluaisi :)

Ehkäpä se tuuli auttaa ihan kumpaakin? Kyllä se tuuli aiheuttaa ihan samalla lailla pyöräilijään vaikuttavan voiman, joka joko avustaa tai vastustaa pyöräilijän liikettä. Koska ko. voima vaikuttaa yhtälaisesti sekä avusteiseen kuin avustamattomaankin pyörään, voidaan se sulkea ulos tarkastelusta... Eroksi jää yhäkin se energia ja sen tuottama voima, joka vaikuttaa helpottavasti avusteisessa pyörässä.

Fuuga
06.01.2020, 20.41
Mulla on suksiin jo tekemistä vaille valmis idea, pohjiin lumen lämpötilaa monitoroivat anturit, suksiin pienet akut jotka sähkövastuksellisesti säätävät pohjalaminaatin lämpötilan luiston kannalta optimaaliseksi. Pohjalaminaattihan on jo nyt toisinaan grafiittipitoista, eli valmiiksi johde. Asia akutisoituu kun fluorivoiteet kielletään.

Tosta pistät sitten raportin tuonne DIY-lankaan :).

Fuuga
06.01.2020, 20.44
Nyt aletaan saavuttamaan se piste, kun pitää keksiä jotain syitä miksi sähköpyöräily on pahasta ja pitää kieltää. Ihan vain excel-harjoituksena kannattaa vetäistä Teslan tuotantoluvut yhteen sarakkeeseen ja toiseen sitten laskea, että montako sähköpyörän akkua sinne on upotettu. Jos on akuista ja niihin käytetyistä harvinaisista mineraaleista ja kaivostoiminnan lieveilmiöistä huolissaan, kannattaa alkaa vaikuttamaan "omaan" politiikkoonsa sähköautojen kieltämiseksi. Ja johan tuolla autoilun tulevaisuus-ketjussa ollaan rakentamassa Suomen sähköverkon säätövoimaa akkujen varaan.

Niin että kun jossain muualla tehdään vielä enemmän hölmöyksiä niin pienempi hölmöys ei sitten olekaan hölmöyttä? Aika hieno analogia, voisi tietenkin toteuttaa myös rikosten suhteen. Jälleen kerran yritys vaihtaa aihe jonnekin off topiciksi...

Fuuga
06.01.2020, 20.48
^Jenkeissä oli ainakin jokunen vuosi sitten luistimiin myynnissä paketteja, joilla sai terän lämpöiseksi. Ehkä jossain ulkojäillä -20 -asteen pakkasessa voisi jotain hyötyä ollakin.

Oletko käynyt luistelemassa saati pelaamassa hallissa? Niissä on yllättävän lämpimät jäät. Nimenomaan siksi, että siellä haetaan optimaalisinta liukua l. sopivinta jään sulamisefektiä luistimen terän alla. Jo -5 asteessa alkaisi periaatteessa olla tuollaisesta hyötyä - teoreettisesti. Käytännössä hyöty tietenkin olisi kovin subjektiivinen kokemus.

Nafu
07.01.2020, 02.47
A (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60843-S%E4hk%F6py%F6r%E4ilyn-tulevaisuus-on-polkumopoilua)ika jännä topiikki.

Olisi kiva tietää mihin aloittajan otsikossa mainitsema väite perustuu. Äkkiseltään kuulostaa vähän samalta kuin porttiteoriat ykkösoluesta heroiiniin.

Muutenkin paljon väitteitä, joiden perusteella minä uskallan väittää, että aloittajalla ei juurikaan ole kokemusta sen paremmin e-urheilusta kuin sähköpyöräilystäkään. Lähipiirissäni on ammattilainen e-urheilulla leipänsä tienaava. Lajiharjoitusta 8h päivässä ja päälle fysiikkatreenit, kehonhuolto, jne. Näin sivustakatsovana vaikuttaa kyllä ihan urheilulta siinä missä keihäänheitto tai tankotanssi.

Saat puolestani olla sitä mieltä, että sähköavusteinen pyöräily ei ole pyöräilyä eikä sitä saa pyöräilyksi kutsua. Em. on mielipide ja jokaisella on siihen oikeus.
Lain silmissä taas sähköavusteinen pyöräily on pyöräilyä siinä missä luomulla ajokin. Vaikea ymmärtää noin yleensäkin mistä vannoutuneiden luomupolkijoiden kriittisyys sähköpyöräilyyn kumpuaa. Onko se joltain pois, jos joku haluaa käyttää avustusta? Useimmilla tänne kirjoittavilla luomuveikoilla lienee kuitenkin omassa pyörässään vaihteet. Miksi? Pitäisikö tähän nyt heittää, että vaihteet ovat hyvä apuväline huonokuntoisille, invalideille tai muuten vai helppoa elämää hakeville.

Väität, että moottoreiden tehot tulevat kasvamaan ja pyörien paino lisääntyy. Onko heittää jotain faktaa väitteesi perusteeksi? Sähköavusteisten pyörien nopeus on rajoitettu 25km/h ja nykyisilläkin moottoreilla tehot riittävät avittamaan 100+kg uroon mäen harjalle, joten lisätarpeita teholle ei juuri ole. Ja pyörien painoa valmistajat pyrkivät saamaan mahdollisimman alas. Miksi ihmessä painot lisääntyisivät?

Mitä tulee 100km/h kulkeviin menopeleihin niin ne ovat sitten jo sähköllä kulkevia "moottoripyöriä", joita ei tarvitse polkea toisin kuin tämän foorumin pyöriä.

Nykyisille maastopyörille sopivat harrastusmaastot hylätään??!? Häh, miksi ihmeessä hylättäisiin? Päinvastoin maastopyöräilyn lisääntyminen avustuksella tai ilman tulee lisäämään painetta kunnille lisätä sopivia polkuja tähän käyttöön.

Sähköpyörillä laittomuus kukoistaa ja on yleistä? Mistä ihmeestä kaivat näitä väitteitä? Voitko esittää yhdenkin todisteen väitteesi perusteeksi? Se, että joku ajelee mahdollisesti sähköskootterilla tms. miljoonaa kotikadullasi ei liity millään tavalla sähköavusteisiin pyöriin.

250W on sähköavusteiseen pyörään juuri se oikea teho koska sen ylittävä ei enää täytä polkupyörän määritelmää. Huolesi siitä, että moottoritehot kasvavat ovat siis turhia.

Ja viimeinen heittosi mopoilun suuntaan kehittyvästä toiminnasta. Kerrotko tarkemmin miten olen tämän kehityksen huomannut. Sähköavusteisten pyörin idea on ollut alusta lähtien sama. Sähkö avustaa sen verran kuin polkija haluaa, mutta aina pitää polkea, jotta eteenpäin päästään.

MRe
07.01.2020, 09.01
Niin että kun jossain muualla tehdään vielä enemmän hölmöyksiä niin pienempi hölmöys ei sitten olekaan hölmöyttä? Aika hieno analogia, voisi tietenkin toteuttaa myös rikosten suhteen. Jälleen kerran yritys vaihtaa aihe jonnekin off topiciksi...
Mulle on kovin vaikea oikeastaan hahmottaa, mikä tässä ketjussa on sitä on-topikkia?

Maailma ei pelastu eikä tuhoudu sähköpyörien avulla. Eikä myöskään kansakunta tai -kunto.

MRe
07.01.2020, 09.02
Oletko käynyt luistelemassa saati pelaamassa hallissa? Niissä on yllättävän lämpimät jäät. Nimenomaan siksi, että siellä haetaan optimaalisinta liukua l. sopivinta jään sulamisefektiä luistimen terän alla. Jo -5 asteessa alkaisi periaatteessa olla tuollaisesta hyötyä - teoreettisesti. Käytännössä hyöty tietenkin olisi kovin subjektiivinen kokemus.
Kyllä tuli 10 vuotta vedettyä höntsälätkää. Ja noissa höntsäkaukaloissa jäät on mitä on.

MRe
07.01.2020, 09.04
Vaikea ymmärtää noin yleensäkin mistä vannoutuneiden luomupolkijoiden kriittisyys sähköpyöräilyyn kumpuaa. Onko se joltain pois, jos joku haluaa käyttää avustusta?
Tähän kun saat selvitettyä vastauksen, niin eiköhän se vastaa psykologian gradua.

TheMiklu
07.01.2020, 09.20
Vähä aiheen sivusta (koko aihe on vähän sivussa) mutta tuossa taannoin päivittelin miten "painavia ja huonoja palikoita" sähköpyöriin laitetaan. Sitten se iski tajuntaan: akustista dollaria viritellään tukemalla siihen kalliita hiilaripalikoita, joissa osassa painoraja käyttäjälle. Sähköpyörään voidaan laittaa kestäviä osia kun painopenaltti ei ahdista! :D
Itselläni ei sähkistä ole mutta rouvvalla on.

Se huoli poluista ja poluilla ajamisesta saattaa kummuta siitä, että sähkistelijät eivät välttämättä tule polulle samasta vinkkelistä kuin pyöräilyyn kasvaneet. Viittaan mm. polkuetikettiin ja yksinkertaisesti ajotaitoon&ennakointiin vs. saavutettu nopeus.
Nopeuden kautta taas ajettavat reitit ehkä on mieluummin kaahausbaanaa kuin mutkitteleva ja teknisempää.

Hieno keksintö se sähkis on. Kannattaa kokeilla. Saatat yllättyä kuinka hauskaa se onkaan. Samoin sähkistelijän kannattaa kokeilla hyvää avustamatonta fillaria. Saatat yllättyä kuinka hauskaa se onkaan.

TheMiklu
07.01.2020, 09.25
Sähköpyörillä laittomuus kukoistaa ja on yleistä? Mistä ihmeestä kaivat näitä väitteitä?

Virittäminen tai pyörän lokaation vaihtaminen sellaiseen missä 32km/h on avustuksen raja vaikuttais olevan sangen yleistä foorumeiden perusteella.
Montako vakiopyörää ajoi kisassa Tahkolla 2019... :D

stenu
07.01.2020, 09.29
Voitko esittää yhdenkin todisteen väitteesi perusteeksi?

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58828-S%E4hk%F6moottorien-quot-viritys-quot

Muuten - no comments.

F. Kotlerburg
07.01.2020, 09.41
Se huoli poluista ja poluilla ajamisesta saattaa kummuta siitä, että sähkistelijät eivät välttämättä tule polulle samasta vinkkelistä kuin pyöräilyyn kasvaneet. Viittaan mm. polkuetikettiin ja yksinkertaisesti ajotaitoon&ennakointiin vs. saavutettu nopeus.

Niin iso osa sähkisfanaatikoista tuntuu tulevan tuolta moottoripuolelta ja ne on kaikki ihan täysiä säännöistä tai laista mitään piittaamattomia mulkkuja.

FreeZ
07.01.2020, 09.46
Virittäminen tai pyörän lokaation vaihtaminen sellaiseen missä 32km/h on avustuksen raja vaikuttais olevan sangen yleistä foorumeiden perusteella.
Montako vakiopyörää ajoi kisassa Tahkolla 2019... :D
Oman kokemuksen perusteella - monta. Sen verran tuskaisia ilmeitä oli siirtymillä. :)

Viritykseen yleisesti. Nykypäivänä se on monessa tehty hankalammaksi kuin pari vuotta taaksepäin ja tämä johtuu valmistajien halusta noudattaa vallitsevaa alueellista lainsäädäntöä ja direktiivejä. Toki ratkaisuja löytyy varmasti malliin kuin malliin halutessaan jos kustannuksilla ei ole väliä.

Polun tukko
07.01.2020, 09.53
Hyvä vaan jos saadaan näihin lisätehoa.
Omalla paikkakunnalla harrastajia sen verran vähän että meinaa polut kasvaa umpeen kesällä.
Kunnolla on on tehoa eli sen verran että ruopii tyhjää kokoajan niin ei pääse polut rehevöitymään.
:cool:

MRe
07.01.2020, 09.54
Niin iso osa sähkisfanaatikoista
Ketkä on näitä sähkisfanaatikkoja? Täällä en ole törmännyt yhteenkään postaukseen, jossa vaikkapa sähköpyörällä ajava olisi todennut, että sähköpyörä on sitä ainoaa oikeaa pyöräilyä. Päinvastaisia esimerkkejä löytää ihan etsimättä.

MRe
07.01.2020, 09.56
Kunnolla on on tehoa eli sen verran että ruopii tyhjää kokoajan niin ei pääse polut rehevöitymään.
:cool:
Teoriassa kilowatin peukkukaasuvehkeellä tuohon tilanteeseen voisi päästä etujarrun ja painonsiirron avulla. Satulassa istuen se takapyörä ei lyö tyhjää millään laillisella vehkeellä.

Jami2003
07.01.2020, 09.59
Siis näissähän yleensä kyseessähän on rajoittimen poisto tai siirto 25 kmh ylöspäin eikä virittäminen. Pätkääkään ärhäkämmin pyörä ei kulje alle tuon nopeuden. Että sinänsä termi virittäminen on harhaanjohtava. Polulla ei joka tapauksessa yleensä tuota vauhtia ajella joten siellä tilanne ei muutu konkreettisesti. Toki peli on laiton sen jälkeen ja sillä ei ole jokamiehen oikeutta ja se pitäisi rekisteröidä.

Olen myös kokeillut peliä missä rajoitin poistettu ja mitään iloa en siinä huomannut poluilla ajaessa kun ei siellä pääse edes 25 kmh normaalistikaan. Eniten rajoittimen poisto houkuttelee varmaan jos ajetaan paljon siirtymää tai jotain työmatkaa jossa siitä on konkreettista iloa.

marmar
07.01.2020, 10.08
Tämä liittyy murroskauteen, jossa uusi harrastus yritetään nähdä entisen kautta.
Kun kansa siirtyy ulkonäöllisestikin skoottereihin (https://image.made-in-china.com/2f0j00iwPaAVZLZYqr/Big-Power-60V-1500W-Harley-Electric-Scooter.jpg) (ei polkimia) tai arkipyöräilyssä kasvatetaan tehoja niin paljon, että polkemisen merkitys muuttuu olemattomaksi, vertailu loppuu.

Tämä on aika hupaisa väite. Miksi tehoja pitäisi kasvattaa nykyisestä. 250W riittää kuljettamaan tasaisella jonkinlaiseen vastatuuleen nopeutta 25 km/h. Käytännössä jalkojen mukana pyörittäminen riittää. Mutta kuten tuossa linkatussa tutkimuksessa avustustasosta riippumatta pyöräily oli rasittavampaa, kuin loivaan ylämäkeen kävely, joten sen polkemisen merkitys ei muutu olemattomaksi, jos niitä jalkoja pitää pyörittää. Syykin on selvä niille, jotka ovat ajaneet sähköavusteisella. Muut voi kokeilla pyöritää vaikka kuntopyörää kokonaan ilman vastusta ja todeta että ei se kovin hauskaa tai välttämättä edes helpooa ole.

Lisäksi lainsäädäntö estää tehojen kasvattamiseen polkupyörissä. Arkipyöräilyyn menee toki isompitehoinenkin luokka (1 kW), jolla ei ole kuitenkaan asiaa maastoon muuta kuin maaomistajan luvalla. Hyötyliikenteessä tuo luokka tulee tarpeeseen esim. tavarapyörissä.

Tulevaisuudessa häviäjiä tulevat olemaan sekä pyörä että sähköpyörä. Sähköskoottereita tullaan valmistamaan valtavia massoja. Niiden rakenne ja tekniikka ovat yksinkertaisia. Niihin menee sujuvasti parin kilowattitunnin akku, joka on niin suuri, ettei se enää rajoita pitempiäkään kaupungin sisällä tapahtuvia työmatka- ja hyötyajoja. Ne tulevat olemaan merkittävästi halvempia kuin pyörät.

Akkujen hinta pitää siitä huolen, että nuo skootterit ei korvaa sähköpyörää ihan lähitulevaisuudessa. Mopoja varmasti korvaavat ja se onkin tervetullutta. Toivottavasti pärisevät ja haisevat mopot katoaa katukuvasta.

Edelleen jos nopeus on korkeampi kuin 25 km/h, niin tarvitaan vähintään mopokortti nuoremmilta. Rajoittaa varmasti käyttäjäkuntaa.

Parin kilowattitunnin akku maksaa tällä hetkellä aika paljon, samalla rahalla saa aika monta käytettyä polttomoottorimopoa polkupyöristä puhumattakaan.

Sähköpyörä on välivaihe pyöräilyn loppumisessa. Pyöräily jää harvoille harrastajille ja oikeasti köyhille, joilla ei ole varaa edes halpaan skootteriin.

Höpsistä, lyhyillä matkoilla ihan tavallinen pyörä on vaivattomin tapa liikkua. Aina käyttövalmis, ei lataushuolia ja aina heti käytettävissä. Iso osa nuorten pyöristä on yksivaihteisia jopoja, vaikka samaan rahaan saisi jo ihan kelvollista vaihdepyöriä ja uskon, että tuo vaivattomuus on suurin syy noiden suosioon.

Ja sitten on niitä, joille pyöräillä liikkuminen on tapa säästää aikaa. Jos haluaa pysyä kunnossa, niin ihminen tarvitesee tietyn määrän liikuntaa. Jos ajaa vaikka töihin pyörällä auton sijaan, niin kaikki autossa vietetty aika on hukkaan heitettyä aikaa, jota pyörällä liikuttu ei ole. Kiireiselle ihmiselle tämä on varsin merkittävä motivaattori. Lähestulkoon 100% tuntemistani polkupyörällä töihin menevistä kuuluu tähän luokkaan ja niitä ei saa siirtymään mihinkään skootterihin tai sähköpotkulautoihin millään, vaan vaihtoehto on oma auto. Tämä on itsellänikin päämotivaattori lähteä fillarilla töihin.

Harvoja saa edes julkisen käyttäjiksi. Vaihtoehdot on oma auto tai polkupyörä (sähköavulla tai ilman). Julkisilla menee liikaa aikaa.

Kun nykyiset sähköpyöräilijät pääsevät ajamaan sähkömoottoripyörällä sopivalle radalle, he huomaavat, kuinka mukavaa on ajaa pelkällä sähköllä, kun ei tarvitse vaivautua polkemaan vaan voi saada nautintonsa pelkästä vauhdin hurmasta ja pyörän hallinnasta.

Höpsistä, jotkut saa nautintonsa vauhdin hurmasta, mutta suurin osa ihan jostain muusta. Mun on jotenkin vaikea ymmärtää mistä tällainen harhakuvitelma tulee että kaikki haluaisivat mennä kovaa.

Polun tukko
07.01.2020, 10.15
Teoriassa kilowatin peukkukaasuvehkeellä tuohon tilanteeseen voisi päästä etujarrun ja painonsiirron avulla. Satulassa istuen se takapyörä ei lyö tyhjää millään laillisella vehkeellä.

Laittomuus on päivänsana!