PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kaduttaako sähköpyörän hankinta?



Akseli
27.12.2019, 14.23
Keskustelussa sähköpyöristä on kaksi koulukuntaa. Ne, jotka sellaisen ovat ostaneet, ovat käsittäkseni olleet hankintaansa hyvinkin tyytyväisiä. Ne, jotka eivät ole kokeilleet, suhtautuvat asiaan usein varauksellisesti. Omalle kohdalleni ei ole sattunut sähköpyörän omistajaa, joka olisi ollut ostokseensa pettynyt.

Itse ostin keväällä Helkama SE10:n ja innostuin sen myötä sähköavusteisesta pyöräilystä niin, että syksyllä hankin metsäreissuja varten sen pariksi Tunturi Trbe sähköfätin. Maantielenkkini ja muutaman kilometrin työmatkani ajelen yhä luomuna. Molempi parempi, mutta sähköpyöräilyn kautta löysin pyöräilyyn ihan uuden ilon. Nykyisin 2/3 kilometreistäni taittuu sähköisesti, mutta silti luomukilometrejä kertyy lähes yhtä paljoin kuin aikaisemminkin.

Miten on sinun laitasi, oletko ollut sähköpyörän hankintaan tyytyväinen?

MRa
27.12.2019, 15.09
Keskustelussa sähköpyöristä on kaksi koulukuntaa. Ne, jotka sellaisen ovat ostaneet, ovat käsittäkseni olleet hankintaansa hyvinkin tyytyväisiä. Ne, jotka eivät ole kokeilleet, suhtautuvat asiaan usein varauksellisesti. Omalle kohdalleni ei ole sattunut sähköpyörän omistajaa, joka olisi ollut ostokseensa pettynyt.

Itse ostin keväällä Helkama SE10:n ja innostuin sen myötä sähköavusteisesta pyöräilystä niin, että syksyllä hankin metsäreissuja varten sen pariksi Tunturi Trbe sähköfätin. Maantielenkkini ja muutaman kilometrin työmatkani ajelen yhä luomuna. Molempi parempi, mutta sähköpyöräilyn kautta löysin pyöräilyyn ihan uuden ilon. Nykyisin 2/3 kilometreistäni taittuu sähköisesti, mutta silti luomukilometrejä kertyy lähes yhtä paljoin kuin aikaisemminkin.

Miten on sinun laitasi, oletko ollut sähköpyörän hankintaan tyytyväinen?

Otsikon kysymykseen vastaus on ei. Viimeiseen päinvastoin kysyttyyn vastaus on kyllä.

MRe
27.12.2019, 15.30
Ei kaduta. Mutta tosin ei kyllä kaduta minkään muunkaan pyörän hankinta.

Kronreif
27.12.2019, 15.49
Ei kaduta. Paras pyöräostos tähän mennessä.

Jami2003
27.12.2019, 16.16
Ei. Hyvä lisä muiden joukossa.

oppes
27.12.2019, 16.27
Ei kaduta - päin vastoin. Luomupyöräilyn rinnalle toi ihan uuden vaihtoehdon. Pidempiä lenkkejä/kovempaa/mäkisemmissä olosuhteissa. Myös työmatkoista keleissä kuin keleissä tuli "vähemmän jännittäviä". Samoilla sykkeillä ja rasituksilla mennään mutta kovempaa ja hankalammissa paikoissa. Tuolla myös niistää pahimmat hapotukset ja tuo lisää nautintoa PK-lenkeille. Sitten kun haluttaa taas painaa kovaa ja korkealla, niin kesällä vaihdetaan luomu-hiilariin. :)

izmo
27.12.2019, 16.46
Ei kaduta mutta oon myymässä omaa kaikesta huolimatta kun se on koeajolla todettu hyväksi ja pyydän vaan 300 euroo enemän kuin maksoin mutta toivottavasti ostaja ei käy täällä lukemassa :eek:

Lehtinen Juha
27.12.2019, 19.20
Ostin loppukesällä jäykkäperäisen sähkömaasturin pojan käyttöön, sillä kun on rasitusastma, eikä se muutoin pysty noita mäkivoittoisia lähipolkuja...
Pari kertaa kävin itsekin ajamassa, enkä tykästyny ollenkaan. Painava jäykkäperä kivikossa, jos ny keulan saa nostettua hyllylle niin takarengasta ei millään. Kivireki vaikka kulkeekin sähköllä liukkaasti.

Ny kuitenkin taas sillä viimeaikoina ajellut, kun painoon ja avustukseen tottunut niin on kyllä menokin alkanut maistuun toiseen malliin.
Ei kaduta sähköpyörän hankinta. Itse asiassa, yllättäin, aika helvetin innostunut...

Fat Boy
27.12.2019, 19.39
Ei kaduta pätkääkään. Vaikka, toimitus venyi niin, että ehdin välissä ostaa niillä rahoilla uuden luomupyörän. Kun sähkis sitten tuli, sain rahat kaivettua siihenkin, vaikka tili alkoi jo melkolailla tyhjenemään. En tosin kadu sitä luomuakaan. Sähkis ei ole unema joka paikkaan. Mutta kun tekee mieli "kaahata" maastossa, on se siihen huippulaite.

izmo
27.12.2019, 21.51
Vaikka en tiedä vielä sähkö pyöristä oikein mitään mutta maastoon kannattaa ottaa täysjousto malli ja jos työmatkaa niin siinä menettelee jäykkä peräkin. Täällä on toisessa topikissa asiaa kun eräs LJL koeajo sähköpyörään ja oli myyty ensinmäisestä metristä ja moni muu myös sama fiilis mutt Darramies oli ainoo joka ei tykännyt :eek:

harald
27.12.2019, 22.26
Maastossa pärjää jäykkäperällä jos ajaa hitaammin ja on isommat renkaat takana riittävän pienillä paineilla. Etenkin jos on budjetti tiukilla niin takajousitus on taas yksi huoltokohde. Ja päivityskohdekin, tämä saattaa maksaa enemmän kuin maailman kaikki huollot yhteensä.

Alkuperäiseen kysymykseen niin ei kaduta yhtään. Pyöräily olikin niin kivaa että ostin luomumaasturinkin.

Jami2003
27.12.2019, 22.47
^ kaikella pärjää mutta kyllä sähköpyörässä täysjousto on perustellumpi kuin luomussa. Sen verran enemmän on vauhtia ja painoa että alkaa melkoisesti ryskäämään jäykkätarakalla jos yhtään on juurta ja kiveä matkassa.

harald
27.12.2019, 23.09
Totta tuo varmaan, minulla on sähköläski jossa vähintään 4.8" renkaat aika pienillä paineilla. Saa senkin varmaan ryskäämään, mutta on parempi että minä en aja niin lujaa.

Muistakaa myös että sääli on sairautta. :)

jabi
27.12.2019, 23.45
Ei kaduta, toinen sähkis jo menossa. Ensimmäinen oli jäykkäperä, mutta maasto-ominaisuuksien takia oli tuleva täysjousto jäykkiksen tilalle.

mattim
28.12.2019, 00.23
Mielenkiintoinen kysymys, johon vastaus on että välillä ehkä vähän. Loppujen lopuksi se ei ole sen hauskempi ajella kuin luomu. Täpäreistä siis kyse. Mutta saa sillä ainakin vaihtelua rasittavuuteen, jos siis haluaa. Luomulla kun meinaa väkisin huonokuntoisella mennä keskisyke liian ylös.

No, olis sen rahan kai huonomminkin voinut käyttää. Eli ei se kyllä varmaan oikeasti kaduta.

marmar
28.12.2019, 02.14
Vaikka en tiedä vielä sähkö pyöristä oikein mitään mutta maastoon kannattaa ottaa täysjousto malli

Otsikon kysymykseen ei ja tästä täysin samaa mieltä. Ei se takajousitus enää siinä konkurssissa tunnu.

29+ kumeilla täysjousto itellä ja on ihan hyvä kompromissi. Isompi rengas tasoittaa menoa ja ilmatilan mahdollistamat matalat paineet tuo pitoa ja mukavuutta.

On paikkoja, joissa täysjoustoläski 5" kumeilla olisi parempi, mutta joka paikan hyölänä tuo on mukavampi ohjastaa.

Jälkikäteen ajatellen, olisi kaduttanut, jos olisin jäykkaperän tai täysjäykän ostanut, vaikka niitäkin katselin

ytte07
28.12.2019, 11.18
Ostin aikanaan XXL:n tarjouksesta 29 jäykkäperän shimanon e6000 moottorilla oikein sopivaan hintaan. Ajelin sillä reilun 200km ja totesin ettei sillä voi mennä samoja paikkoja läskin ku läskipyörällä. Annoin isälleni ajoon ja ajelee sillä käsittääkseni varsin tyytyväisenä sekalaista ajoa. Haaveilen sähköläskistä mutta tarttis olla enempi liitua millä piirtää.

izmo
28.12.2019, 12.43
Sähköpyörään sopii sanonta että ei mopolla moottoritielle ja tarkoittaa käytänösssä että halvalla ei maastoon mennä :eek:

Mr_W
28.12.2019, 13.46
Eipä kaduta muutaman lyhyen viikon käyttökokemuksen perusteella. Kiertely-Kuutioni on toiminut hyvin ja avustaa odotetusti.

jalkkis
28.12.2019, 14.54
Ei kaduta ei, vaikka ihan hinnat alkaen -peruskuutio tuli hankittua alelaarista. Viimeiseen 3kk olen ajanut sillä 85% km-määrästä, jonka ajoin luomulla 9kk aikana. Työmatkan taittoon tuo tuli hankittua. Nyt menee 70% työmatkaliikenteestä fillarilla, kun aikaisemmin se oli siinä 25%.

ebike-harrastelija
28.12.2019, 17.57
"oletko ollut sähköpyörän hankintaan tyytyväinen?"
Olen, eikä kaduta hankinta.

Vuodesta 2013 ollut sama sähköpyörä, halvin mitä silloin marketista löysin (800 eur). Takuuseen meni aika pian sekä moottori että akku, sen jälkeen pyörässä toiminut kaikki ongelmitta. Ajokilometrejä toki vuodessa kertyy vähänlaisesti, kuski kun on laiskanlainen pyörän selkään nousija... mutta ellen olisi sähköpyörää aikoinaan ostanut, niin aika määrä kilometrejä olisin enemmän autolla ajanut liikkumatta sitäkään vähää.

Ja kiitos ensi vuoden puolella kiristyvän polttoaineverotuksen, aikomus maksaa vähemmän veroja ja kulkea mahdollisimman paljon matkoja sähköpyörällä auton sijaan. Ehkä jopa myydä kakkosauto kokonaan, ja hommata uusi sähkis alle.

cyclomiha
28.12.2019, 20.24
Ei kaduta. Täysjoustolla ajellaan, maastossa ja työmatkaa, ympäri vuoden. Ei ole ok-taloa, kesämökkiä, autoa jne massiivisia kulueriä joten ihmettelyt fillarin ja/tai kuluvien osien hinnasta voi kuitata halutessaan vastakysymyksillä em. kulueristä. Useimmiten jää kysymättä. Kesäisin otan vanhan cyclocrossarin kun haluan fiilistellä +-30km/h keskinopeudella suomen luokattoman huonoilla asfalttipinnoitetuilla teillä.

1aloittaja
28.12.2019, 23.31
Ei kaduta minuakaan - vaan päinvastoin kiitän mielessäni ja muille ääneen hehkuttaen, se kun sai mut irti soffasta!!! :) ja vaikka vaan kelveillä ajelenkin, mutt hymyssä suin, nyt jopa kuntosalillekin ;)

Miki Akiyama
29.12.2019, 00.12
Ei kaduta. Kaduttaa etten aikaisemmin hommanut tuollaista. Olis paikat vielä kunnossa, kun ei olisi tarvinnut väkisin rutata joka mäen nyppylää. Nyt 2 täpäriä ja 1 jäykkis tallissa, ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja kaikki siis sähköllä.

Petri Väisänen
29.12.2019, 19.39
Sen verran kadutti että möin jo pois. En keksinyt sille käyttöä eli turhake. Maastossa liian painava, kömpelö ja akku loppu liian nopeaan. Työmatkaa ajelin jonkin aikaa mutta siitä sitten jäi liikuntamäärä liian vähäiseksi. Eikä se Suomen ilmastoa paremmaksi tehnyt eli loska lensi tai kylmä tuli ihan samanlailla kuin luomulla. Saattaisin harkita uudelleen jos tänne kasvaisi äkkiä vuoria tai yksityisautoilu kiellettäisiin.

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

izmo
29.12.2019, 19.55
En nyt sanois että kömpelö on maastossa mutta kyllä täällä päinkin löytyy semmosta maastoo missä saa pyörää kantaa ja sitten se on kömpelö mutta normaali metsäpolku on helpompi ajaa ja oikein oon joskus käyttänyt avustusta niin onhan se loppunut 50 km jälkeen mutta joskus on ajettu 200 km

MRa
29.12.2019, 20.00
Sen verran kadutti että möin jo pois. En keksinyt sille käyttöä eli turhake. Maastossa liian painava, kömpelö ja akku loppu liian nopeaan. Työmatkaa ajelin jonkin aikaa mutta siitä sitten jäi liikuntamäärä liian vähäiseksi. Eikä se Suomen ilmastoa paremmaksi tehnyt eli loska lensi tai kylmä tuli ihan samanlailla kuin luomulla. Saattaisin harkita uudelleen jos tänne kasvaisi äkkiä vuoria tai yksityisautoilu kiellettäisiin.

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

Mimmonen sähkäri tää oli? Pitkäjoustoinen täpäri , cc vai kenties täysjäykkä fätti? Omasta 160/160 joustavasta kyllä tykkään polkurymistelyssä. Dudella mennään mettässä rauhallisemmin.

marmar
30.12.2019, 00.23
Sen verran kadutti että möin jo pois. En keksinyt sille käyttöä eli turhake. Maastossa liian painava, kömpelö ja akku loppu liian nopeaan.

Kiinnostaisi kyllä tietää minkälainen vehje oli. Onhan tuo munkin sähkäri kömpelöin mun pyöristä, jos tiukkaa kannonkiertoa harrastaa, mutta johtuu siitä että 29" plussakumeilla oleva täpari on väkisin pidemmällä perällä kuin 29 jäykkäperä tai lyhytperäinen läski. Sellaiset juurakko ja kivikkoylämäet nousee varsin ketterästi flättipolkimilla, mitä en ole luomupyörällä päässyt kuin kuivalla ja lukkopolkimilla.

Akkukin on toistaiseksi kestänyt lenkit, kun käyttää avustusta järkevästi. Turbolla syö akun tyhjäksi, kun lisävoimaa tulee turhan herkästi ja väärään aikaan.

eMTB moodi toimii hienosti ja se onkin maastossa käytännössä aina käytössä.

Muut 3 moodia sopii tielle mutta maastoon huonoja.

On toki raskaampi kantaa kuin luomupyörä mutta hyvin tuotakin tuuppasi/kantoi kilometrin ajokelvottomassa maastossa, kun polku osoittautuikin peurojen tekemäksi ja poika ei halunnut lähteä mäkistä reittiä palaamaan takaisin. Oli kuulemma lenkin mäkikiintiö täynnä. Yksin reissussa ollessa olisin varmaan ajellut kilometrin tuuppaamisen sijaan 5 km kalliota ylös ja alas. Mutta minusta oli reilua antaa luomupyöräilijän päättää reitti. Itsekin olisin luomupyörällä valinnut oikoreitin. Mutta ei tuonkaan tuuppaamisen aikana kertaakaan kaduttanut sähköpyörän osto. Yllättävän ketterästi sitäkin kantaa.

Jos haluaa viettää niin paljon aikaa metsässä, että akku ei jaksa, niin lähteen sitten luomulla liikenteeseen. Yleensä on sen verran lenkin kesto tiedossa jo etukäteen, että sähköt ei lopu kesken. Ja usein pidemmillä lenkeillä on enempi maantie siirtymiä, ja ne voi ajella ilman avustusta.

MRe
30.12.2019, 11.05
^Aika lailla samat mietteet kuin marmar:illa. Mulla on 120-milliä joustava sähkötäpäri ja se sopii mun kannonkiertämisajeluihin just passelisti. Mitään hyppyjä ja pyörän heittämisiä en osaa, joten en niitä kaipaakaan. Tosin netti on täynnä videoita, joissa sähkistä heitetään ilmavammin kuin 99.999% tänne kirjoittajista koskaan luomua. Että enemmän se on taidoista kiinni. Ja kunnosta, jos ei jaksa kantaa. Sähköpyöräilijöitähän on juurikin syyllistetty kunnon puutteesta ja silti 25 kg kulkee olalla tuosta vain :D

Mulla on sen takia 5+1 pyörää, että alle voi ottaa aina sen millaiseen ajoon haluaa lähteä. Onhan tuossa päällekkäisyyttä, mutta so not. My life, my money.

Nestorimiikkulainen
01.01.2020, 13.29
Vähän harmittaa. Tuli hommattua retkimallinen pyörä tarvaratelineineen, lokasuojineen ja valoineen, kun lähdettiin 10pv lenkille Saksaan, ja laukut piti saada kiinni pyörään. Jotenkin tällainen"pappamallinen" pyörä ei istu omaan käsitykseen "mun fillarista", vaikka itse pyörä toimii kuin unelma ja täyttää juuri sen tehtävän, johon se on ostettu - siis pyörämatkailuun. Ehkä sitä pitäisi vähän tuunata, vaihtaa lokarit lyhyisiin irtolokareihin, napsia valot pois ja vaihtaa tavarateline pikakiinnikkeiseksi, jonka saa tarpeen mukaan kiinni satulaputkeen.

Muuten, se sähkis täydentää mukavasti Crossarin ja Täpärin valikoimaa, pyörä joka lähtöön :-)

Ekasalmi
23.01.2020, 23.17
Hieman kaduttaa vaikka hyvä kokemus on ollut, pääosin näistä syistä (sähkötäpäri):

Pyörä on painonsa takia ärsyttävä käsitellä ajon ulkopuolella. Ne jotka täällä sanovat sähkön kantamisen menevän sujuvasti taitavat olla joko voimiltaan tai massaltaan täysin eri luokassa kuin minä. Kyllä salilla 20kg tankopaino nousee helposti miten päin vain, mutta nämä pyörät ovat painopisteeltään haastavia käsin liikutella. Meikäläistä rupes vituttaa alkuinnostuksen haihduttua roudata alle 10m matka 20kg pyörää eteisestä olkkariin ahtaissa tiloissa talteen sääolosuhteita ja varkailta. Eipä se huoltotelineeseenkään nostaminen mitenkään vaivatonta ole. Pyörää pestessä yksinkertainen takarenkaan maasta nostaminen ja kammen pyöritys tapahtuu herkästi huonolla selän asennolla, joten ei sähkö pelkästään säästele paikkoja kaikissa tilanteissa näillä painoilla. Ei kyllä tulisi mieleenkään kantaa sähköpyörää edes sataa metriä ellei olisi jonkun henki kyseessä.

Toinen isoin syy paluussa takaisin luomuun on kunnon heikkeneminen. Itsellä kunto vaan laski kun vedin kesän sähköllä. Nyt taas kun kunto noussut, niin sähköllä polkeminen samoilla avustustasoilla ei tunnu missään. Joku kommentoi että samoilla rasituksilla ja sykkeillä vetää sähköllä kuin luomulla. Uskon kyllä ja onhan se avustustasoa tiputtamalla ajan myötä täysin mahdollista kunnon kasvaessa, mutta mielestäni siinä katoaa suurin osa sähköpyörän pointtia; Miksi polkea painavalla ja kaikin puolin vaikeammin käsiteltävällä pyörällä, kun kunto sallisi luomulla polkemisen? No, on niitä jotain pointteja siihenkin, mutta eivät enää pidä meikäläistä sähkön päällä.

Iero
24.01.2020, 02.14
Juu, ei nuoren ja hyväkuntoisen tarvitse hankkia sähköpyörää. Minäkin pärjäsin ihan luomulla ensimmäiset 67 vuotta, mutta nyt tuntuu sähköpyörä mielekkeemmältä.

tane
24.01.2020, 08.02
^^ Täytyy kyllä ihmetellä jos maastoajossa ei sykkeet nouse sähkötäpärillä. Pari viimeisintä maastolenkkiä mitä tuli itsellä heitettyä syksyllä sähköpyörällä niin keskisyke noissa 145 ja 149, palautumisajat Polarin mukaan 3-4 päivää. Ei tosiaankaan mitään kevyttä kävelyä puistossa tuo homma, ainakaan minulla. Työmatkoilla pyörätiellä menee toki ns. ilman hikeä koska haluan niin, mutta maastossa tulee hiki ihan samalla tavalla kuin luomupyörälläkin. Itsellä löytyy luomua ja sähköä, eli en ole mikään yhden pyörän mies, mutta toki jos yhden pyörän ratkaisulla menee ja tosiaan jostain syystä sähköllä ei saa edes hikeä päälle niin tokihan se kannattaa luomuun vaihtaa.

hifilux
24.01.2020, 08.15
Viikko vasta sähköpyöräilyä takana, mutta tuntuu, että nyt löytyi mukava uusi liikunnallinen harrastus. Tasaisella voi ajaa ilman avustusta ja ylämäessä mielen mukaan apujen kanssa, jolloin v-käyrä ei nouse ja ajaminen on ihan oikeasti kivaa. Välillä toki ajan jonkun ylämäen niin, että reidet huutaa hoosiannaa, mutta sitten voi taas ottaa avustuksen mukaan, ettei ajaminen ala tuntumaan pahalta.
Metsässä tällä pääsee niin kovaa, että sekin tuo uutta jännää ajamiseen ja koko kroppa joutuu töihin.

AaJiiKoo
24.01.2020, 09.04
Kyllä pitää sähköpyörällä aika hitaasti ajaa maastossa, jos ei sykkeet nouse. Kyllä ainakin itselläni rasitustasot on suurin piirtein samaa luokkaa kuin luomulla, mutta sähkiksellä ajo on monipuolisempaa, koska ottaa ihan eri tavalla myös ylävartaloon kovemman vauhdin ansiosta. Ja kun ajaminen on hauskaa, niin tulee ajettua pidempään ja useammin. Niinpä ainakin itselläni kunto on huomattavasti noussut sen jälkeen kun hommasin sähkiksen, vaikka ei tuo kunto aivan huono ollut entuudestaankaan. Jopa sen verran on kunto noussut, että välillä viitsii ajaa luomullakin...;) Vastoin kaikkia ennakko-odotuksia, laitoin sähkötäpärin kaveriksi kevyen 29 xc-jäykkäperän ja tuollakin on välillä aivan mukavaa ajaa, koska on niin erilaista touhua. Mutta tosiaan luomupyörän pitää olla nykyään mahdollisimman kevyt ja kevyesti rullaava, jotta sillä viitsisi ajaa. Joten ei kaduta sähköpyörän hommaaminen millään tasolla. Itse asiassa minulla oli koko tämä harrastus tekemässä hidasta kuolemaa ennen sitä ja polttomoottorivehkeillä ajaminen kiinnosti paljon enemmän. Mutta nyt sen sijaan on polttomoottorivehkeet myyty eikä ole ainakaan vielä kaduttanut.

1aloittaja
24.01.2020, 10.14
Niin ja eikös noi kuntopyörät oo ihan joteski muita värmeitä... Pyöräily on siirtymistä ja ’naattimista’ varten :)

MRe
24.01.2020, 10.25
Kyllä ymmärrän ekasalmenkin kirjoitusta. Jos sähkis ei tunnu omalta vehkeeltä, niin ei sillä ole pakko väkisin puskea. Ihan samahan koskee kaikkia pyöräilyn lajeja. Joku ei pidä maastoajosta, toinen ei puuduttavasta jumputtamisesta maantiellä. (äskeinen kommentti sisälsi vahvasti värittyneen mielipiteen)

Ja ei se sähkiksen nostaminen huoltotelineeseen tosiaan mitään herkkua ole. Puhumattakaan jos se pitäisi nostaa seinälle tai jotain.

Mulla on tähän asti sähkiksen plussapuolet menneet miinusten edelle, vaikka aika tasaisesti ajan sähköllä ja luomulla. Itse asiassa siitä lähtien kun marraskuussa otin Fenix 6:n käyttöön, on n. kolmasosa kilometreistä ajettu sähköllä ja kaksi kolmasosaa luomulla. Osittan johtuu myös keleistä, sähkis kun on ainoa nastarenkailla tällä hetkellä.

Ajon rasittavuudessa ei ole eroa sähkön ja luomun välillä. Itse asiassa ennen eilistä lenkkiä sykemaksimi oli ajettu sähköllä, eilen meni luomulla yhtä lyöntiä yli.

LJL
24.01.2020, 10.55
En voi ottaa kantaa koska en voi katua hankintaa jota en ole tehnyt, mutta se kyllä kaduttaisi, jos eh-nimittäin saisi märin käsin akkua roplatessa valtavan sähköiskun, tulisi valokaari ja hiukset syttyisivät tuleen ja kulmakarvat tippuisivat. Niin siinä mättäällä istuessa varmasti kaduttaisi ja vituttaisi.

TheMiklu
24.01.2020, 11.01
Ei kaduta kun en ole hankkinut...mutta rouvvan pyörällä tullu ajeltua nyt jokunen lenkki.
Aivan uskomattoman hauskaa hommaa eli siinä mielessä sähköpyöräily ei eroa akustisesta. Mutta yksi iso ero tuossa rasittavudessa on. Sähköpyörä on niin painava rotjake, että tekninen kiemurtelu ei ole kivaa ajettavaa. Rasitus tulee kokovartalojumpasta mutta jaloilta jää puuttumaan "paine".
Joo, voi laskea avustustasoa tai ajaa niin kovaa, että avustus lakkaa. Minusta siinä vain ei ole mitään kivaa. Pyörä tuntuu sen jälkeen 20kg maastopyörältä ja sellaisella ei kukaan halua ajaa.

Jos oman sähkiksen joskus laitan tulee se tasamaalla alamäkikaahaamisen(parasta bestiä!) ja kevyisiin pk-lenkkeihin.
Edit: ja ehkä surkealla kelillä voimaharjoittelun jälkeisenä päivänä duunimatkaan...

tinke77
24.01.2020, 12.51
Voishan se jossain tilanteessa olla kivakin, mutta ne on kaikki sähkikset niin rumia mielestäni.

Petrisai
24.01.2020, 14.05
Eipä harmita,

jpuu
24.01.2020, 14.35
Eikä mua. Pian ajellut kaksi vuotta jäykkäperä maasturilla työmatkoja, lenkkejä ym. Paras kulkine minkä olen koskaan hankkinut.

Jami2003
24.01.2020, 14.50
Turha sitä nyt on noin pieniä asioita katua. Jos ei tykkää myy pois.

oppes
24.01.2020, 18.20
Jos otsikko on, että kaduttaako sähköpyörän hankinta, niin miksi pitää vastata "ei kaduta, kun en ole hankkinut". Mikä kohta kysymyksestä on epäselvä, mikä kohta ymmärryksestä sakkaa?

tinke77
24.01.2020, 18.37
^ ja tuo avautuminen palvelee tätä kysymystä?

MRe
24.01.2020, 19.35
^siinä mielessä palvelee, että mitä järkeä on erikseen vaivautua ketjuun vastaamaan kysymykseen johon ei ole mitään antia. Ihan samalla tavalla sitä voi pommittaa joka ketjua.

"Kannattaako ostaa pyörä X?"
- ei kannata, koskaan en ole ajanut, enkä harkinnut edes hankkimista, joten sen perusteella ei kannata hankkia. Ja rumakin vielä. Tosin en ole koskaan nähnyt.

tinke77
24.01.2020, 19.52
Tais eniten nyt aiheuttaa kipua , kun sanoin etten pidä sähköpyörien ulkonäöstä [emoji6]. No älä pelkää, jätän tän hiekkalaatikon sulle [emoji16]

Ps. Olen nähnytkin useita ja jopa kokeillutkin.

oppes
24.01.2020, 20.15
Tais eniten nyt aiheuttaa kipua , kun sanoin etten pidä sähköpyörien ulkonäöstä [emoji6]. No älä pelkää, jätän tän hiekkalaatikon sulle [emoji16]

Ps. Olen nähnytkin useita ja jopa kokeillutkin.

Tuskinpa.... (siis tuo ulkonäkö) aiheuttaa sähköpyöräketjussa kipua. Jos ulkonäkö olisi niin tärkeää kuin sinulle, niin tuota ei varmaan olisi hankittukaan.

Mika A
24.01.2020, 20.31
Ei kaduta. Lokakuussa ntuli Levo Comp hankittu lähinnä sitä silmälläpitäen, että olisi sähkäri heti keväällä käytössä lumien sulettu ja maaston kuivuttua. Sähkärin hyviin puoliiin on ilmennyt kuukliuvaksi myös avustuksen tuoma tehontuoton tasaisuus, mistä johtuen meno ei syysmärillä kivillä ja juurilla tyssää ensimmäiseen takarenkaan sutaisuun. Ajomaasto on lähes polutonta hakkuuraiskiota, jossa polkuaihiot ovat hirvien kulku-uria tai metsäkoneiden työuria, sekä osalla aluetta myös entistä mp-enskaspooria. Sähkäri on antanut toivoa siitä, että jo pidempään mielessä pyörinyt polkuverkosto voisi sittenkin toteutua. Ja kun sähkärillä jaksaa painaa myös umpikuntassa, niin heikompikin ura käy polusta.

Aiempina vuosina ajokausi on käytännössä päättynyt lokakuun lopussa, kun kesäaika loppuu ja marraskuun sateet ovat saapuneet. Sähkäri antaa toivoa painaa läpi lammikoiden, vaikka silmälasien käyttäjänä märät syyskelit ovat aina näkemisen kannalta ongelmallisia.

Sähkäri on siis osoittautunut täsmäratkaisuksi loppusyksyn maastopyöräilyn suurimpia motivaation tiputtajia vastaan.

Itsellä sähkärillä ja luomupyrällä keskisykkeet ova olleet samaa luokkaa, mutta päätelmä on viiteellinen ja alustava, koska lenkin ajasta kuluu yleensä merkittävä osa polkujen parantelemiseen.

marmar
24.01.2020, 22.31
Voishan se jossain tilanteessa olla kivakin, mutta ne on kaikki sähkikset niin rumia mielestäni.

Ihan sama miltä näyttää se on muitten ongelma. Ajaessa ei ehdi katselemaan jalkojenväliin minkä näköinen pyörä siellä on. Toisaalta en kyllä pidä tuota mitenkään rumanakaan.

Eihän se sähkis ole hauska joka paikassa, mutta niihin tilanteisiin, joihin se ei sovellu otan sitten jonkun muun pyörän. Tosin kyse mun kohdalla maastoajossa on enemmän 29+ täpäri vs täysjäykkä läski, kuin sähköllä/ilman. Ajoseuralla on myös iso vaikutus siihen kumpi tulee alle. Sähköllä varsinkin ylämäkien ja pehmeiden osuuksien vauhti on niin paljon kovempi, että odottelu kyllästyttää pidemmän päälle. Luomupyörä on yleensä valinta, jos ajoseura on suunnilleen samantasoista. Yksinään ja selvästi kovempikuntoisten seurassa sitten sähköllä.

Mitä enemmän aikaa kuluu sitä tyytyväisempi olen siihen, että hankin sähköpyörän. Ehkä hieman kaduttaa, että en hankkinut aikaisemmin...

TheMiklu
25.01.2020, 00.16
Jos otsikko on, että kaduttaako sähköpyörän hankinta, niin miksi pitää vastata "ei kaduta, kun en ole hankkinut". Mikä kohta kysymyksestä on epäselvä, mikä kohta ymmärryksestä sakkaa?Voi anteeksi kauhian palijo ny. Mutta jos luit oli kontribuutioni sangen sähköpyöräomistajamainen.
Noin keskimäärin lasken itseni hiukan jopa sähköpyöräilijäksi vaikken virallisesti kys. laitetta omistakaan muuten kuin avioliiton kautta 50%.
Mutta vastaus kysymykseesi on ei ole mikään epäselvä eikä lentonopeus laske missään vaiheessa niin alas, että kone tipahtaa hallitsemattomasti korkeutta kunnes saavuttaa taas nopeuden jossa siivet saavat aikaan nostetta.
Luin ketjun isolla mielenkiinnolla läpi ja katsoin keskustelun olevan asiallista mutta myös käsittelyltään laajempi kuin pelkkä otsikko.

Usein keskustelufoorumeilla aiheet ovat muutakin kuin pelkkä vastaus kysymykseen pl. gallupit.

caddis
25.01.2020, 21.28
Ihan sama miltä näyttää se on muitten ongelma....... Yksinään ja selvästi kovempikuntoisten seurassa sitten sähköllä.

Mitä enemmän aikaa kuluu sitä tyytyväisempi olen siihen, että hankin sähköpyörän. Ehkä hieman kaduttaa, että en hankkinut aikaisemmin...

Eipä kadulta. Tuossa yllä minullekin hyvin sopivia kommentteja. Molemmilla luomulla ja sähköllä mennään, mutta ainakin vielä omistan enemmän luomupyöriä :)

ebike-harrastelija
25.01.2020, 22.09
Alkoikohan nyt jo kaduttaa... Kilpailutan tässä sähköpyörän vakuutuksia eri firmoista, ja toistaiseksi POP vakuutus vastasi suoraan että kyselepä muualta. Pohjola tarjosi monen vuoden asiakkuuden perusteella sellaista mukavaa 400+ eur/vuosi liikenne- ja kaskovakuutuksella (hirvi, varkaus, ilkivalta jne.). Pyörä siis tehdasvalmisteinen L1e-A fillari. Kiitti toki myyjä asiakkuudesta...

Iero
26.01.2020, 00.56
Alkoikohan nyt jo kaduttaa... Kilpailutan tässä sähköpyörän vakuutuksia eri firmoista, ja toistaiseksi POP vakuutus vastasi suoraan että kyselepä muualta. Pohjola tarjosi monen vuoden asiakkuuden perusteella sellaista mukavaa 400+ eur/vuosi liikenne- ja kaskovakuutuksella (hirvi, varkaus, ilkivalta jne.). Pyörä siis tehdasvalmisteinen L1e-A fillari. Kiitti toki myyjä asiakkuudesta...

Minulla on liikennevakuutus ja kasko IF:stä. Liikennevakuutus jossakin saturaisen kantissa ja muutama kymppi kaskoa.
Vakuutusmyyjän piti yön yli perehtyä tuohon ajoneuvoluokkaan, ennen kuin antoi vakuutuksen. Ei ollut kuullutkaan, että joku vakuuttaisi sähköpolkupyörää.

+€+
26.01.2020, 02.44
Alkoikohan nyt jo kaduttaa... Kilpailutan tässä sähköpyörän vakuutuksia eri firmoista, ja toistaiseksi POP vakuutus vastasi suoraan että kyselepä muualta. Pohjola tarjosi monen vuoden asiakkuuden perusteella sellaista mukavaa 400+ eur/vuosi liikenne- ja kaskovakuutuksella (hirvi, varkaus, ilkivalta jne.). Pyörä siis tehdasvalmisteinen L1e-A fillari. Kiitti toki myyjä asiakkuudesta...

Samanlaisia kokemuksia kun yritin 1kW pyörää vakuutuksiin. Totesinpa vaan että pitäköön tunkkinsa ja ajan ilman vakuutusta. Jotain 200 euron luokkaa keskimäärin niillä jotka edes tarjosivat. En periaatteesta maksa noinpaljon kun perusjampalle se maksaa 50-100 euroa mitä nyt internetistä asiaa tutkinut.

Tosin tiedän tasantarkkaan syyn miksi en ole haluttu asiakas vakuutusyhtiöille. Eräällä luennolla aikoinaan koulussa oli entinen vakuutusmatemaatikko joka avasi vähän noita laskukaavoja ja perusteita mutta ei niistä sen enempää tässä topicissa.

ebike-harrastelija
26.01.2020, 06.27
^Googlen löytöjen perusteella odottelen itsekin IFin tarjousta. Melko naurettavaa kyllä mielestäni tarjota polkupyörään kalliimpaa vakuutussettiä kuin mitä mulla nyt on autossa :D Toki autoissa ym. on bonusalennuksensa, mutta silti. Ellen väärin muista, niin moottoripyörässänikin on liikenne+kasko alle 400 vuodessa...

Mutta eipä se ole tyhmä, joka pyytää vaan se, joka maksaa... Nyt on kaikesta päätellen ihan hyvä aika kilpailuttaa muutkin vakuutukset, jotka nyt on Pohjolalla :)

hphuhtin
26.01.2020, 09.35
Minulla on liikennevakuutus ja kasko IF:stä. Liikennevakuutus jossakin saturaisen kantissa ja muutama kymppi kaskoa.
Vakuutusmyyjän piti yön yli perehtyä tuohon ajoneuvoluokkaan, ennen kuin antoi vakuutuksen. Ei ollut kuullutkaan, että joku vakuuttaisi sähköpolkupyörää.

Tilanne on siis kehittynyt! Vuonna 2017 IF:llä kesti vastata mulle yli kaksi kuukautta, monta kertaa piti kysellä perään ja pyörän tarkat tiedot piti olla myös sarjanumeroa myöten - en ollut silloin vielä ostanut pyörää, laitoin sitten linkkejä ehdokaspyöriin. Ei ihme, että päädyin pyörään jota ei tarvinnut vakuuttaa, kun oli niin älyttömän vaikeaa.

MRe
26.01.2020, 10.38
Ps. Olen nähnytkin useita ja jopa kokeillutkin.
Otetaanpas uudestaan.

Jos kysymys on, että kaduttaako sähköpyörän hankinta ja vastaus on:

Voishan se jossain tilanteessa olla kivakin, mutta ne on kaikki sähkikset niin rumia mielestäni.
Niin vastauksen informaatioarvo kysymykseen nähden on nolla ja lukijalle tulee mieleen, että miksi tämäkin piti postata. Muuta kuin kertoakseen, että sähköpyörät on rumia. Jota ei tosin kysytty.

Sen sijaan jos olisi jo alunperin sanottu, että olen kokeillut, mutta ei ole mun juttu ja rumiakin ovat, niin se on jo enemmän kohdalleen.

Toinen juttu sitten on, että paljonko kokeilu sähköpyörästä ja -pyöräilystä oikein kertoo. Kokeiluja on monenlaisia. Veikkaan, että jos joku antaa mulle maantiepyöränsä kokeiltavaksi, niin tuskin lyhyen tai edes pitkähkönkään kokeilun jälkeen vakuutun moisen erinomaisuudesta. Hankala asento ja persekin tuli kipeäksi. Ja niska. Jostain tt-fillarista puhumattakaan.

Mutta ei kaikkien tarvitse pitää kaikista pyöristä. Itse en kauheasti löydä käyttöä maantiepyörälle, tai oikein millekään rata-, tempo-, tms. fillarille. Ei ole mun juttu. Kuten ei pitkäjoustoiset (160 ja plus) enskafillarit tai deehoot. Varsinkin jälkimmäiset on susirumia. Cyclolla ajoin pari kautta. Not my cup of tea, either. Napamoottorilliset sähkikset. Ei kiinnosta. En tosin ole kokeillutkaan, vaikka monta kertaa käynyt mielessä.

Sähköpyörän hankinta ei ole kaduttanut missään vaiheessa. Ehkä ainoa, mikä miedosti kaduttaa, on se että tuli tuo oma rakennettua viime talvena kokonaan uudestaan ja nyt siitä pois vaihtaminen ei oikein ole mitenkään järkevää. Jos haluaisi hankkia uuden sähkiksen. Toisaalta jos ajattelee, että käytetty raha on vain sillan ali virrannutta vettä ja nollaisi tappiot. Voi olla kevään GoExpo kallis messureissu.

tumi1
26.01.2020, 10.39
7 kuukautta 2150 km ja akkua ladattu Canyon spetral;on e-bikeen 23 x 0-100% laskurin mukaan. Pienimmällä teho asetuksella eco väittää pyörän range 70 km. Olen siis ajanut vähintään noin kolmanneksen luomuna. Todellisuudessa luomu ajoa on enemmän, koska vaativissa nousuissa ja upottavissa maastoissa joutuu käyttämään maksimitehoja.
Pyörä on riittävän hyviä osilla ja tasamaalla ajettuna vastusta ei ole enempää kuin luomu Canyon neuron pyörällä. Nopeuden vaihtelut pitää vain minimoida, ei ole tällöin lainkaan luomua raskaampi siirtymillä, tämä perustuu siis fysiikkaan ei kuitenkaan allekirjoittaneen.

Kaksi ja puoli kuukautta sitten tipahdin uisteluveneen huollon yhteydessä vasemman polven päälle ja tuli nivelkierukkavamma. Kolme viikkoa piti pitää taukoa sähköpyörästäkin, sitten aloitin uudelleen, olen kokeillut ajaa luomulla ei ole tullut mitään, koska seisomista ei pystynyt tekemään kun polvi pettää.
Kahden viimeisen päivän saldo yhteensä neljä puoli tuntia maastossa Spetral;on :lla. Ilman sähköpyörää aloittelisin vasta nyt uudelleen liikkumista pyörällä.
Kunhan lunta tulee Itä-Suomeen, otan kyllä läskipyörä Duden käyttöön koska sillä on hauska mönkiä lumipoluilla.
Yhteenvetona:
Aiemmin vein luomu pyörän 2 x 11 km siirtymät autolla metsään nyt poljen ne sähköpyörällä. Taitaa olla aika paljon ilmasto ystävällisempää. Kuten aiemmatkin keskustelijat ovat todenneet, pitää olla useampia pyöriä( 4 mtb+1 triathlon pyörä)
P.s. E-mtb omistajan keski-ikä on saksalaisen Mountain bike lehden mukaan 11000 pyöräilijän kyselyyn perustuen 48 vuotta.
P.P.s OP vakuutuksen korvaus katto e-mtb:lle on 5000 euroa kotivakuutuksessa. Onko joku jo löytänyt 5000-8000 € e-mtb:lle järki hintaisen <25 km/h e-mtb vakuutuksen, If tarjosi 7000 € korvauskatolla e-mtb vakuutusta joka olisi maksanut 250 €/vuosi, enpä ottanut.

Ekasalmi
27.01.2020, 03.32
Vastauksia aiempaan postaukseeni kommentointiin liittyen ja muutenkin:

Täytyy ekana heti sanoa, että ymmärrän moniakin eri syitä miksi muut näkevät sähköpyöräilyn mielekkäämpänä tai jopa ainoana vaihtoehtona. Tarkoituksena oli kommentoida omaa tilannetta, tosin ihan jees että aiheutti keskustelua.

Mitä tuohon kunnon heikkenemiseen sähköllä -juttuuni tulee, niin joo, toki sykkeet ovat varmasti lähempänä toisiaan luomu vs sähkö kun puhutaan teknisemmästä maastoajosta missä kropalla ohjataan pyörää enemmän. Kuitenkin ajan itse välillä myös perinteisempää latupohja- tai jopa asfalttilenkkiä maastopyörällä ja niissä olen huomannut selkeän eron miten luomulla kunto nousee huomattavasti nopeammin. Rymistely lenkitkit koostuvat itsellä suurimmaksi osaksi pohjustetusta/pällystetystä siirtymästä väistämättä. Ajattelen, että suurimman osan samoista siirtymistä jaksan luomulla mitä sähkölläkin niin kunnolle se kaikki on vaan plussaa. Pidemmät päivämatkat jäivät sähkölläkin harvinaiseksi ja alkoivat monesti kutitella yhden akun kantamaa. Enemmän odotan sitä haastetta ja saavutuksen tunnetta että selviää pitkästä lenkistä luomulla, kuin toisen akun kantamista repussa (tuli koettua sekin). Akkujen loppuminen se vasta petollista olisikin pitkällä reissulla, ellei sitten kuntotasot ole hankittu jostain muualta ja sähköllä meno on lähinnä kevyttä nautiskelua.

Sanon vielä kerran, että joo vastustustasoja voi laskea, mutta tietyn pisteen jälkeen saman lenkin jaksaisi jo luomullakin joka on muutoin paljon mukavampi pyörä käsitellä/ohjata. Tämä syy riittää itselle tällä hetkellä. Jos rahaa ja tilaa olisi enemmän, niin jättäisin sähkön talliin hupi/palautus/kuntoutus välineeksi. Tosin onneksi luomullakin voi ajaa kevyemmin ja kevyempiä reittejä.

Joku kommentoi hiestä ja sykkeistä. Joo kyllä hiki tuli sähkölläkin ja varmasti sykkeetkin nousi varsinkin kesällä sekä enemmän teknisessä ajossa. Hiki tuli äskettäiselläkin asfaltti lenkillä, mutta sykkeiden nostoon korkealle piti oikeasti nähdä vaivaa. Sen tarkemmin en lähde tässä keskustelemaan ajoista, sykkeistä ja kuntoilusta, syvä suo eikä suoraan verrattavissa henkilöstä toiseen. Foorumilla on selkeästi sekä minua huonommassa kunnossa olevia/olleita että paremmassa. Myönnän sen että nämä ovat minun omia pääosin subjektiivisia kokemuksia, mutta se riittää nyt minulle. Kuntoilu ei ollut muutenkaan ainoa syy luopua sähköstä.

Joku hyvin sanoikin about näin, että kukaan ei halua ajaa 20kg pyörällä. Ironista kenties onkin se, että maastopyöräilyn yksi parhaista puolista eli alamäet mennäänkin kaikki pitkälti ilman avustusta ja silloin sähköllä ajetaan nimenomaan sillä 20kg pyörällä. Toki jos sinne alamäkeen ei jaksa/kerkeä/pysty/halua ilman sähköä niin parempi se on mennä kuin olla menemättä. Kuntoilussa kaikista tärkeintä on että sitä tulee säännöllisesti ja jos kokee ettei luomulla tule niin sitten sähkö ei ole mielestäni huonompi valinta.

Itse odotan nyt sitä haastetta mitä luomut tarjoavat sekä etuja mitä suovat. Sähköstä sai hyvää kokemusta ja nyt tietää, että miksi siihen palaa jos palaa.

tane
27.01.2020, 08.09
^ Juu ei muuta kuin luomupyörää sähkön tilalle vaan :) Meikäläiselle sähköpyörä on ensisijaisesti työkalu eli esim tänä aamuna olisi ollut erittäin pirullinen keli ajaa luomupyörällä töihin ja luomulla olisi todennäköisesti jäänyt ajot ajamatta. Harrasteajot tulee ajettua itselläkin enimmäkseen luomulla, mutta kyllä näillä sähköpyörilläkin tulee ajeltua osat lenkeistä ja Spectaral:ONilla ajelee metsässä ihan mielellään. Eli omalta osalta voin todeta että ei kaduta vaan päin vastoin edelleen erittäin tyytyväinen.

Juujika
27.01.2020, 08.54
Miksi sähköpyörällä saisi vähemmän kuntoilua, kun koko pyörä painaa 12 kiloa luomupyörää enempi? Raskaampihan tuolla on ajaa, kuin kevyellä luomulla. Renkaissakin kuviointi lisää entisestään raskautta.

ebike-harrastelija
27.01.2020, 09.30
Miksi sähköpyörällä saisi vähemmän kuntoilua, kun koko pyörä painaa 12 kiloa luomupyörää enempi? Raskaampihan tuolla on ajaa, kuin kevyellä luomulla. Renkaissakin kuviointi lisää entisestään raskautta.

Kyllä mun (papereiden mukaan) reilu 30 kg painoinen fatbike sähkis menee ihan polkemattakin, jopa sopivan loivaa ylämäkeä ylös. Eli sähköpyöriäkään ei voi vaan mennä yksinkertaisesti laittamaan samaan muottiin ja yleistäen todeta jotakin, koska on rakenteeltaan niin montaa eri tehoista ja mallista sähköpyörää jo maailmalla. Kaikkiin toki pätee sama, eli avustusta riittävästi laskemalla varmasti saa sen kuntoilupuolenkin esiin vaikka olisi millainen sähköpyörä alla. En itsekään ajele pelkällä sähköllä, koska haluan että kuitenkin jonkun verran jalkojenkin lihakset saa liikuntaa ajellessa.

MRe
27.01.2020, 10.29
Itse odotan nyt sitä haastetta mitä luomut tarjoavat sekä etuja mitä suovat. Sähköstä sai hyvää kokemusta ja nyt tietää, että miksi siihen palaa jos palaa.
Mun mielestä tuo on ihan oikeansuuntainen päätös. Jos tuntee, ettei sähköpyörä tässä vaiheessa (enää/vielä) tuo mitään, niin eihän sellaista ole pakko hankkia tai omistaa. Ei sähköpyöräily tai sähköpyörä ole mikään pyöräilyn ylin taso. Jos nyt ei ehkä se alinkaan.

Itse olen kokenut, että sähköpyörä täydentää mukavasti mun pyöräsortimenttia ja ainakin tähän asti on aika tasaiseen vuoden aikana tullut ajeltua kaikilla mun fillareilla. Sähköpyörän vaikutuksesta kuntoon en oikeastaan pysty kauheasti sanomaan. Samoilla sykkeillä yleensä menen, valitettavasti en oikein osaa ajaa kuin VK-alueella, anaerobinen PTE on jossain 3.5 - 4.5 välillä vehkeestä riippumatta.

Juujika
27.01.2020, 12.26
Pointtihan on se, että jos joku hommaa sähkiksen ja haluaa kuntoilla, niin ei se hommaa semmoista joka menee automaattisesti ylämäetkin. Taas jos ei halua kuntoilla, niin sitten hommaa semmosen missä voi vaan vivusta vääntää menemään.
Täällä kun on rutistu siitä, että sähkiksellä ajo ei ole kuntoilua, mutta miksi se pitäisi edes olla, jos henkilö ei halua kuntoilla? Mulla ainakin sähkiksellä ajo on kuntoilua ja se on jopa lisännyt sitä, koska tänäänkään en olisi tonne hankeen lähtenyt luomupyörällä etenkään kun on päällä kunnon blizzard. Sykkeet normaaliajossakin on 130-140 paikkeilla ja jos haluaa madaltaa 120een, niin laittaa avustusta päälle. Ei se luomullakaan ton ylemmäksi syke nouse.
Miten joku sivustakatsoja voi edes asiaa kommentoida, kun ei tiedä mitä toinen haluaa tai millaisella pyörällä se ajaa? Ei pidä tuomita yhdellä lauseella kaikkia, kun tarpeita ja pyöriä on niin monenlaisia. Ei se mitään polkumopoilua ole yksinomaan. Kukin tekee kuten itselleen sopii.

Iero
27.01.2020, 15.02
Minusta on kiva lenkin alkumatkasta käyttää hiukan enemmän avustusta, kunnes jalat kunnolla lämpiävät ja vertyvät. Sopivat ajolämmöt sisään saatuani vähennän avustuksen käyttöä tai lisään vauhtia jalkatyöllä ja pyrin pitämään avustuswatit mahdollisimman pieninä. Lenkkini kestää yleensä noin 2 tuntia/50 km.
Kiva ajella vaihtelevia reittejä pitkin, kun fättäri ei juurikaan rajoita. Kovin juurakkoisien tai kivisien metsäpolkujen ajoon taitoni eivät riitä.
Huomattavasti mukavampi ajopeli kuin rollaattori näin vanhalle.

oppes
27.01.2020, 19.05
Kun ajelen vakiolenkkejä, niin sähköllä a) lenkki mennään nopeammin b) samoilla sykkeillä c) matkaan tulee lisättyä matkaa / joku ketunlenkki. Eli molempi parempi. Sähköllä tulee erilainen lenkki.

Larppa73
27.01.2020, 23.18
Juu ei todellakaan kaduta hankinta! ihan omanlainen juttu,mut kyl itelle pitää luomu kaveriksi hommata. Itelläkin oli alkuun vähän
Negatiivinen ajatus sähkäristä,mut sepäs karisi hyvinkin nopeasti tuolla metsässä.

Ekasalmi
28.01.2020, 02.19
Taitaa tuo kuntoilu keskustelu olla aika nähty, kaikki variaatiot käyty läpi, menee samojen asioiden jankkaamiseksi. Ajoa vaan kaikille se on pääasia.

MRe: En sanoisi etteikö sähkö antaisi mulle mitään, mutta yksinkertaisesti ei vaan tilat ja rahat riitä pitämään tallissa määräänsä enempää. Odotan mielenkiinnolla saadaanko tulevina vuosina sähkötäpärien painoa ja hintoja suhteessa merkittävästi alaspäin. Tietyn pisteen jälkeen näen ehdottomasti järkevämpänä vaihtaa takaisin sähköön.

Mukavaa lukea porukan kommentteja kuinka sähkö on tuonut lisää liikuntaa elämään ja ehkä ihan hyvä ettei kovin moni ole ostosta katunut.

MRe
28.01.2020, 09.23
MRe: En sanoisi etteikö sähkö antaisi mulle mitään, mutta yksinkertaisesti ei vaan tilat ja rahat riitä pitämään tallissa määräänsä enempää. Odotan mielenkiinnolla saadaanko tulevina vuosina sähkötäpärien painoa ja hintoja suhteessa merkittävästi alaspäin. Tietyn pisteen jälkeen näen ehdottomasti järkevämpänä vaihtaa takaisin sähköön.
Joo, asioita pitää priorisoida. Itse en usko, että merkittävästi täpäreissä päästäisiin kevyempiin pyöriin niin kauan kuin range halutaan pitää jonkinlaisena. Tosin saa nyt sitten nähdä mitä innovaatioita tulee, kun aletaan kisavehkeitä optimoimaan.

Jami2003
28.01.2020, 10.19
Tällä hetkellä suosituin kategoria sähköpyörissä tuntuu ymmärrettävästi olevan raskaan pään trailipyörät ja endurot. Ne ei ole kauhean paino optimoituja luomuinakaan enkä usko että fokus on kovin paljon siinä sähköpyörissäkään. Ajo-ominaisuudet, kestävyys yms tulee ensin.

Oiskin mielenkiinnosta jos joku valmistaja toisi max 120 joustavan kisakireän XC sähköpyörän :)

ebike-harrastelija
29.01.2020, 09.55
Tällä hetkellä suosituin kategoria sähköpyörissä tuntuu ymmärrettävästi olevan raskaan pään trailipyörät ja endurot.

Perustuuko tämä tieto vain tämän foorumin otantaan, vai yleisesti tutkittuun tietoon? :) Kun musta tuntuu, että sellaiset perussähkömummikset on nyt suosituinta hottia tavisten keskuudessa ja uutisointi on vähän sinne suuntaan osoittavaa.

Jami2003
29.01.2020, 11.36
Perustuuko tämä tieto vain tämän foorumin otantaan, vai yleisesti tutkittuun tietoon? :) Kun musta tuntuu, että sellaiset perussähkömummikset on nyt suosituinta hottia tavisten keskuudessa ja uutisointi on vähän sinne suuntaan osoittavaa.Joo pahoittelut epätarkkuudesta. Tarkoitin kontekstissa mihin vastasin. Eli kysyjä kaipasi kevyempiä sähkömaastopyöriä. Ja tarkoitin sitä ryhmää.

1aloittaja
29.01.2020, 11.48
Perustuuko tämä tieto vain tämän foorumin otantaan, vai yleisesti tutkittuun tietoon? :) Kun musta tuntuu, että sellaiset perussähkömummikset on nyt suosituinta hottia tavisten keskuudessa ja uutisointi on vähän sinne suuntaan osoittavaa.

Näin lienee - meitä kun on paljon enemmän kuin teitä ...täällä kirjoittavia... vaikka ette juurikaan meitä ja mielipiteitämme noteeraakaan...

...täällä Tunturi, muualla Batavus ...mummis ’aikuiseen ikään ehtineellä miehellä’ NuVinchin automaattivaihteistolla nauttien...Boschin avustamana tietty :)

Vipa84
29.01.2020, 21.48
Kyllä sähköllä oli helppoo ja kivaa ku oli tossa pari päivää lainassa, sai rymytä metsässä. Nyt taas ku ajaa luomulla ni kyllä on todella paljon raskaampaa, mutta myös kivaa. Kunto kyllä laskis jos alkais vallan sähköllä ajaa, eli pysyn viellä ainakin luomussa. Jos haluisin vaan pitää hauskaa enkä miettis hyvässä kunnossa pysymistä ostaisin sähkön

Metsämuija
29.01.2020, 21.54
Tässähän on väännetty peistä oikein kunnolla. Pitääkö popparit kaivaa esiin?

En ole katunut eikä varmaan ukkokaan. Kumpakaan muuten ei ole erityisen innostunut puolison valinnasta, mutta hyvähän on että kumpikin tykkää omastaan.

Ilman sähköä ei olisi yhteisiä reissuja eikä todellakaan lähdettäisi monen päivän pyöräretkelle. Luomumaastiksella en lopulta päätynyt metsäreissuille mutta sähköllä teen sitä säännöllisesti. Enkä luomulla ajanut talvella.

Ainoa harmi sähköstä on tosiaan huoltotelineeseen nosto ja se että lentoyhtiöt kieltäytyy kuljettamasta kapinetta. Olisi niin kiva lentää jonnekin keskieurooppaan ja mankeloida takaisin. Joo ja mun pyörä tukkii kodinhoitohuoneen ja perheen miehet valittavat siitä säännöllisesti.

ebike-harrastelija
29.01.2020, 23.13
Ainoa harmi sähköstä on tosiaan huoltotelineeseen nosto - -

Tämä myös itsellä, reilu 30 kiloa painavaa viritelmää ei jaksa helposti nostaa kovin ylös ja omalle kukkarolle sopivat telineet ei tuollaista painoa todennäköisesti montaa käyttökertaa kestä. Olenkin miettinyt, josko hommaisi tällaiset: https://www.handlebarjack.com/products/the-original-handlebar-jack - idea on kyllä perin yksinkertainen eli hyvä, tuollaiset voisi askarrella itsekin kakkosnelosen pätkistäkin jos ei hifistelyä kaipaa. :)

harald
29.01.2020, 23.26
Minulla on pari koukkua katossa pitkittäin pyörän yläpuolella noin 1,2 m etäisyydellä toisistaan. Ohut köysi jossa toisessa päässä iso paalusolmu. Lenkki satulan alle, ja koukkujen kautta stemmin ympäri. Vedän löysät pois samaan aikaan kun nostan takarungosta. Ulkosiansorkka lukitsee köyden stemmin ympärillä.

tane
30.01.2020, 07.08
Olen Spectral:ONia huoltanut LIDLin huoltotelineessä ilman sen kummempaa ongelmaa. Eli se on huoltotelinemalli jossa takarengas nostetaan ylös satulatolpan ympärille tulevan kouran avulla. Ehkä koko pyörä on tarkoitettu nostettavaksi ylös tuolla tavalla, mutta mulle on riittänyt pelkkä takarenkaan ylös saanti että saa ketjut puhdistettua. Ei tosiaan ehkä kestäisi koko pyörän painoa tuo satulatolppa.

MRe
30.01.2020, 11.12
Mulla on tällainen Turrix, tai itse asiassa kaksikin, vaikka on kyllä "oikeita" huoltotelineitäkin kaksi. Mutta joka kerta ei sitä sähkistä jaksa/viitsi nostaa huoltotelineeseen. Niin kuin ei luomuvehjettäkään. Tuon avulla pystyy hyvin rasvaamaan ketjut ja säätämään vaihteet.

https://www.electrobike.fi/pyorailytarvikkeet/korjaus-huolto/polkupyora-tyokalut/hebie-turrix-monitoiminen-pyoran-huoltoteline-sininen.html

oppes
30.01.2020, 18.16
Mulla on tällainen Turrix, tai itse asiassa kaksikin, vaikka on kyllä "oikeita" huoltotelineitäkin kaksi. Mutta joka kerta ei sitä sähkistä jaksa/viitsi nostaa huoltotelineeseen. Niin kuin ei luomuvehjettäkään. Tuon avulla pystyy hyvin rasvaamaan ketjut ja säätämään vaihteet.

https://www.electrobike.fi/pyorailytarvikkeet/korjaus-huolto/polkupyora-tyokalut/hebie-turrix-monitoiminen-pyoran-huoltoteline-sininen.html

Capacity: 12 kg (authorised rear wheel weight), 20 kg (as wall mount)

flassi
30.01.2020, 18.58
Tunturi emax vuoden ollut ja ei kaduta sitten pätkääkään...

MRe
30.01.2020, 19.02
Capacity: 12 kg (authorised rear wheel weight), 20 kg (as wall mount)
Hyvin on kestänyt. Eikä se keskiömoottorisella paljoa tuosta yli mene. Eturangashan on maassa.

Metsämuija
30.01.2020, 20.42
Minä käytän Parktoolin PCS-10:iä. Koura auki ja kaksin käsin pyörä ilmaan, kouraan ja sit pikalukko kiinni. Ehkä kuntosali tekisi terää, mutta toi teline kyllä on onneksi helppo. Työkseni en kyllä sähköpyöriä haluisi nostella :)

Dille Vallaton
31.01.2020, 11.30
Kaduttaa niin pirusti. Vaihdoin crossi- ja enskahommat aluksi maastopyöräilyyn, mutta piru vei pikkusormen ja sen jälkeen koko käden ja paljon rahaa. Sitten olikin luomumaastopyörän lisäksi myös krossari ja maantiefilo. Maastopyörä makasi onnettomana tallissa, kunnes hommasin kolmisen vuotta sitten ekan sähkötäpärin. Sen jälkeen tällainen reilu viiskymppinen muuttui taas teiniksi. Olo on vieläkin kuin ekalla piikin kisaenskalla ajaessa. Sähkärillä saa samat kiksit kuin bensavehkeillä, mutta pääsee kotiovelta metsiin huimailemaan. Ajallisesti vietän satulassa paljon enemmän, vaikka maantielläkin hinkkasin useamman sata tuntia vuodessa.
Paino pudonnut kymmenisen kiloa sähköenskaa ajaessa parissa vuodessa. Luomulla ajoin aina ylikovaa sykkeet tapissa. Nyt ajan sähköllä omaa täysiä ja vaikka sykkeet saa edelleen rajoittajaan pysyy kokonaisrasitus kuitenkin itselleni sopivalla tasolla. Sähköpyörällä ajamisen rasitukseen pätee aivan sama laki kuin maastomopohommissa. Jos ajaminen alkaa tuntua kevyeltä, niin lisää vauhtia ja enemmän kaasua!!!

oppes
31.01.2020, 20.10
Kaduttaa niin pirusti. Vaihdoin crossi- ja enskahommat aluksi maastopyöräilyyn, mutta piru vei pikkusormen ja sen jälkeen koko käden ja paljon rahaa. Sitten olikin luomumaastopyörän lisäksi myös krossari ja maantiefilo. Maastopyörä makasi onnettomana tallissa, kunnes hommasin kolmisen vuotta sitten ekan sähkötäpärin. Sen jälkeen tällainen reilu viiskymppinen muuttui taas teiniksi. Olo on vieläkin kuin ekalla piikin kisaenskalla ajaessa. Sähkärillä saa samat kiksit kuin bensavehkeillä, mutta pääsee kotiovelta metsiin huimailemaan. Ajallisesti vietän satulassa paljon enemmän, vaikka maantielläkin hinkkasin useamman sata tuntia vuodessa.
Paino pudonnut kymmenisen kiloa sähköenskaa ajaessa parissa vuodessa. Luomulla ajoin aina ylikovaa sykkeet tapissa. Nyt ajan sähköllä omaa täysiä ja vaikka sykkeet saa edelleen rajoittajaan pysyy kokonaisrasitus kuitenkin itselleni sopivalla tasolla. Sähköpyörällä ajamisen rasitukseen pätee aivan sama laki kuin maastomopohommissa. Jos ajaminen alkaa tuntua kevyeltä, niin lisää vauhtia ja enemmän kaasua!!!

+1 Oma Sähköily alkoi siitä kun luomulla meni (ilmeisesti ikään nähden) sykkeet ja rasitus överiksi aiheuttaen rytmihäiriön. Nyt sähköllä voi painaa täysillä ja optimi-rasituksella :)

marmar
02.02.2020, 09.16
Jos ajaminen alkaa tuntua kevyeltä, niin lisää vauhtia ja enemmän kaasua!!!

Tämäkin on jokaisen luonteesta kiinni ja minkälaista vauhtia haluaa pitää. Itse usein lasken avustustasoa, jos menee liian kevyeksi. Vauhtia kun on tiettyyn rajaan asti, niin se riittää mulle.

hphuhtin
02.02.2020, 09.50
+1 Oma Sähköily alkoi siitä kun luomulla meni (ilmeisesti ikään nähden) sykkeet ja rasitus överiksi aiheuttaen rytmihäiriön. Nyt sähköllä voi painaa täysillä ja optimi-rasituksella :)

Ei peeveli. Itselle on sähköjen jälkeen tullut luomuja talliin läjä ja sähköllä ajelu jäänyt taka-alalle. Sykkeet nousseet sen myötä. Vuosia aisoissa olleet pumppuoireet palasivat joku aika sitten. Kahvia max 1 kuppi päivässä, tiukan säännöllinen hyvälaatuinen magnesium ja turhan valvomisen välttäminen pitää juuri ja juuri poissa.

Ei tullut mieleen että polkeminen voisi olla mahdollinen osallinen asiaan. Pitääpä katsoa korreloiko.

TheMiklu
02.02.2020, 12.45
Rytmihäiriöt on yksi ylikunnon/alipalautumisen oire. Ainakin meikällä tämä on ihan selkeä indikaattori :D
Sähkö mahdollistaa mukavavauhtiset alhaisilla sykeillä ajetut lenkit. Moni sähkistelijä hehkuttaa niitä korkeita sykelukemia niinku ne olis se juttu. En tiedä kuinka paljon jengi on treenaillut tai kiinnostaako edes millään tapaa mutta varsinkin jos geenistö ei ole rakennettu kestävyysurheiluun niin äkkiä sitä pyöräilyinnosissan vetää ittensä yliväsyksiin. Varsinkin tottumattomuuttaan.

Ekasalmi
02.02.2020, 15.13
Hyviä pointteja noussut esille sykkeistä ja rasituksesta, vähän ihmettelinkin kun aiemmin ketjussa linja oli enemmänkin luokkaa "eroa ei sykkeissä ole". Tuota nimenomaan itsekin meinasin, että kun varmaankin suurin osa ajaa joko luomulla kovalla rasituksella, taikka sähköllä alhaisemmalla. Osa sitten käyttää sähkön avustustasojen säätö ominaisuutta enemmän hyväkseen, mutta ne henkilöt taitavat olla pieni vähemmistö kun otanta on kaikki sähköpyöräilijät, myös tämän foorumin ulkopuolelta. Luonnollisesti toki tälläiselle nettifoorumille kerääntyy säätäjät vertailemaan kokemuksia ja hankkimaan tietoa, niin täällä he ovat näkyvyydellä mitattuna enemmistö. Itse loppupeleissä jäin tuohon valtavirta massaan, enkä avustustasoihin koskenut.

TheMiklu varsinkin toi hyvin esille tuota, että luomupyöräilijä saattaa vauhdin nälkäisenä rasittaa itseään liikaa varsinkin tottumattomana. Intervallitreeni, minkä kaltaiseksi maastopyöräilykin helposti muodostuu, ei tietääkseni ole suositeltavaa kuntotasojen rakentamisen alkuvaiheessa, vaan peruskuntoa pitäisi ensin hankkia pohjille ajan kanssa. Intensiteettiä ei muutenkaan luonnollisesti pysty pitämään yllä toistuvasti ilman seurauksia, joten raskaista lenkeistä pitäisi palautua kunnolla ja vaihtoehtoisesti voi vetää pienemmän rasituksen lenkkejä useammin (volyymi). Tällöin pääsee useammin ajamaan jota varmasti moni haluaa, mutta rasitusta pitää muistaa vahtia. Saattaa tarkoittaa esim sitä, että pyörä tunkataan ylämäet tai hinkataan rauhassa ylös ja ajetaan ne hauskat alamäet painovoimalla sekä pidetään lenkkien pituudet maltillisena (tai ajetaan autolla kauemmas mestoille). Sähkiksellä toki säästää bensaa ja voi vetää sekä ylä että alamäet aina täysiä, on siinä mielessä kivempi.

Sen kyllä ymmärrän täysin, että suurimmalla osalla ei kärsivällisyys tuollaiseen harjoitteluun riitä, eikä meinaa riittää minullakaan aina. Jos menee iän tai ylikunnon myötä tilanne pahaksi, niin ilman muuta sähköpyörä vaan alle ja maastoon. Jos vauhtia haluaa ilman rasitusta niin myös bikeparkit on olemassa tuomaan vaihtelua ajoon luomuille. Ymmärrän kuitenkin että sähkö on monelle mielekkäämpi ratkaisu.

hphuhtin
02.02.2020, 16.52
Lähinnä itse mietin että onko nimenomaan kovilla sykkeillä vaikutusta rytmihäiriöihin. Luomuna huiput 170-180 ja sähköllä 140-150, olisko siis korkeaa sykettä vältettävä itsessään vai vain yleisesti rasitusta. Pitää ehkä vaihtaa työmatkat sähkölle.

Otan sähköpyörän alle jos on hinku maastoon ja tuntuu että ei ole palautunut. Ei tosiaan kaduta sähköpyörän hankinta siis - siitähän itsellä koko pyöräilyhullutus alkoi :)

Ekasalmi
02.02.2020, 18.22
Lähinnä itse mietin että onko nimenomaan kovilla sykkeillä vaikutusta rytmihäiriöihin. Luomuna huiput 170-180 ja sähköllä 140-150, olisko siis korkeaa sykettä vältettävä itsessään vai vain yleisesti rasitusta.

Varoitus: Lääketieteellisiä neuvoja ei kannata täältä hakea, en ole terveydenhuollon ammattilainen.

Itse uskon, että pyöräilyssä useimmiten rasitus ja sykkeet menevät käsi kädessä jotakuinkin. Olennaista tässä kontekstissä lienee myös se, että kuinka pitkään ja usein siellä kovalla sykealueella käydään. Olen kuullut, että tietyn sykealueen jälkeen sydän ei varsinaisesti kerkeä enää palautumaan sykähdyksien välillä, vaan se lähinnä "sätkii" (en keksi nyt sopivaa termiä). Olen myös kuullut, että sillä korkeimmalla sykealueella (mikä se sitten kullekin on) pitäisi käydä "cardio kuntoilussa", mitä pyöräilykin on, vain harvoin. Nämä pointit saattaa olla väärässäkin ja jotkut tykkää aina repiä täysiä muuten vaan.

hphuhtin
02.02.2020, 18.51
No juu, tämä on tällaista itsehoitoa lähinnä ärsyttävään vaivaan. Kävin äsken kardiologilla ja totesi vain että ärsyttävää, mutta vaaratonta, tule uudestaan jos noin viisinkertaistuu tapahtumat nykyisestä. Yritys- ja erehdys-menetelmällä katson mikä toimii. Kahvin vähennys ja magnesiumia lisää auttoi varsin paljon.

Apple Watchin EKG-toiminto on vallan hyvä ollut tässä.

pedelec
06.02.2020, 12.09
Kolme viikkoa ollut plug-in hybridi työmatka-ajokkina eikä kaduta. Yksi syy hankintaan oli juuri rasituksen vähentäminen, kun työpäivien aikana ja välissä ei aina ehdi palautua kunnolla. Sähkön myötä ongelmaksi onkin muodostunut 25 km/h rajoitus. Pitää oikein pakottaa itsensä ajamaan tarpeeksi hiljaa, jotta avustus pysyy päällä tasamaallakin eikä sykkeet pääse karkaamaan.

oppes
06.02.2020, 20.20
Lähinnä itse mietin että onko nimenomaan kovilla sykkeillä vaikutusta rytmihäiriöihin. Luomuna huiput 170-180 ja sähköllä 140-150, olisko siis korkeaa sykettä vältettävä itsessään vai vain yleisesti rasitusta. Pitää ehkä vaihtaa työmatkat sähkölle.

Otan sähköpyörän alle jos on hinku maastoon ja tuntuu että ei ole palautunut. Ei tosiaan kaduta sähköpyörän hankinta siis - siitähän itsellä koko pyöräilyhullutus alkoi :)

Kerron vain mitä kardiologi minulle jakoi. Ikään nähden liian kova (ei pystynyt kertomaan rajoja) kova kuormitus aiheuttaa/generoi rytmihäiriöitä. Omalla kohdallani voin tuon vahvistaa. Nykyään voin ajella ilman beta-salpaajia "jarru päällä" tai noiden kanssa ilman rasituksen nostoa yli määrätyn tason.

Iero
06.02.2020, 20.28
Lähinnä itse mietin että onko nimenomaan kovilla sykkeillä vaikutusta rytmihäiriöihin. Luomuna huiput 170-180 ja sähköllä 140-150, olisko siis korkeaa sykettä vältettävä itsessään vai vain yleisesti rasitusta. Pitää ehkä vaihtaa työmatkat sähkölle.

Otan sähköpyörän alle jos on hinku maastoon ja tuntuu että ei ole palautunut. Ei tosiaan kaduta sähköpyörän hankinta siis - siitähän itsellä koko pyöräilyhullutus alkoi :)

Ajoi itseni ns. ylikuntoon 3,5 vuotta sitten. Siihen riitti se, että vedin aamuin ja illoin töihin lähes maksimisykkeillä 28 km matkan. Viikonloppunakaan ei tullut levättyä, vaan viihdyin pyörän selässä 70-80 km siivuja korkeilla sykkeillä. Tätä kun teki 2 viikkoa yhteen putkeen, niin alkoi rytmihäiriöt ja lepopulssi ei laskenut alle 90 nukkuessakaan. Herätessä vuode oli hiestä märkä.

Eli ylirasituksesta seurasi autonomisen hermoston sekoaminen. Sympaattisen ja parasympaattisen hermoston työt menivät sekaisin. Nuoremmilla henkilöillä palautuminen voi viedä 1-2 vuotta ja vanhemmilla enimmillään jopa 4 vuotta. Minulla homma kesti reilun 3 vuotta. Yleiskunto romahti sinä aikana, koska ei voinut kuin rauhallisesti kävellä, eikä sitäkään kovin paljon.

Syksyllä ostin sähköpyörän ja aloitin sillä vähitellen peruskunnon nostamista. Lisäksi olen kardiologin seurannassa sydämen toiminnan varmistamiseksi. Nyt on takana reilu 3000 km lenkkeilyä sähköfättärillä ja kunto alkaa vähitellen nousemaan. Rytmihäiriöitä ei ole ilmennyt.

Onneksi rytmihäiriöt eivät olleet kamminovärinää vaan tuli kaksi nopeaa oikeaa lyöntiä, joista ensimmäinen oli niin voimakas, että sen tunsin helposti maatessa. Näiden lyöntiparien väliin jäi n. 2 kertaa pitempi väli.

Olen myös pyrkinyt noudattamaan Polar V800 määrittämiä palautusaikoja, joten lepopäiviä on pidettävä.

oppes
07.02.2020, 18.33
Ajoi itseni ns. ylikuntoon 3,5 vuotta sitten. Siihen riitti se, että vedin aamuin ja illoin töihin lähes maksimisykkeillä 28 km matkan. Viikonloppunakaan ei tullut levättyä, vaan viihdyin pyörän selässä 70-80 km siivuja korkeilla sykkeillä. Tätä kun teki 2 viikkoa yhteen putkeen, niin alkoi rytmihäiriöt ja lepopulssi ei laskenut alle 90 nukkuessakaan. Herätessä vuode oli hiestä märkä.

Eli ylirasituksesta seurasi autonomisen hermoston sekoaminen. Sympaattisen ja parasympaattisen hermoston työt menivät sekaisin. Nuoremmilla henkilöillä palautuminen voi viedä 1-2 vuotta ja vanhemmilla enimmillään jopa 4 vuotta. Minulla homma kesti reilun 3 vuotta. Yleiskunto romahti sinä aikana, koska ei voinut kuin rauhallisesti kävellä, eikä sitäkään kovin paljon.

Syksyllä ostin sähköpyörän ja aloitin sillä vähitellen peruskunnon nostamista. Lisäksi olen kardiologin seurannassa sydämen toiminnan varmistamiseksi. Nyt on takana reilu 3000 km lenkkeilyä sähköfättärillä ja kunto alkaa vähitellen nousemaan. Rytmihäiriöitä ei ole ilmennyt.

Onneksi rytmihäiriöt eivät olleet kamminovärinää vaan tuli kaksi nopeaa oikeaa lyöntiä, joista ensimmäinen oli niin voimakas, että sen tunsin helposti maatessa. Näiden lyöntiparien väliin jäi n. 2 kertaa pitempi väli.

Olen myös pyrkinyt noudattamaan Polar V800 määrittämiä palautusaikoja, joten lepopäiviä on pidettävä.

Kammiovärinän iskiessä tuota ei tarvitse kauaa kärsiä :D Mutta tään eteisvärinän pahin riskihän (aiheuttamansa huonojen tuntemusten lisäksi) on hyytymien kertyminen ja lähtö kiertoon = potentiaalinen aivoinfarkti. Ikääntyessä riski flimmeriin lisääntyy lineaarisesti. Minullekin kardiologi suositteli verenohennuslääkkeiden käytön aloittamista. Rotan myrkkyjä en halua syödä ja juosta laboratoriossa kerran kuukaudessa. Vaihtoehtona antikoagulantti, joka kustantaa sen 90€/kk, josta KELA ei korvaa euron latia kun en täytä kaikkia kriteerejä. Eli kalliiksikin nää voi tulla. No elämä on...

Iero
07.02.2020, 23.02
Kammiovärinän iskiessä tuota ei tarvitse kauaa kärsiä :D Mutta tään eteisvärinän pahin riskihän (aiheuttamansa huonojen tuntemusten lisäksi) on hyytymien kertyminen ja lähtö kiertoon = potentiaalinen aivoinfarkti. Ikääntyessä riski flimmeriin lisääntyy lineaarisesti...

a
Anteeksi, tarkoitin tietysti eteisvärinää eli flimmeriä, jolla on noita mainitsemiasi seurauksia. Olen käyttänyt n. 35 viimeistä vuotta asetyylisalisyylihappoa veren ohennukseen, kun sukurasitteena on isän puolelta sydän- ja verisuonitaudit. 80-luvulla pienin asperiinia sopiviin paloihin, ja nyt on Primaspan saatavissa samaan tarkoitukseen eri vahvuuksilla.

MRe
08.02.2020, 09.36
Kammiovärinän iskiessä tuota ei tarvitse kauaa kärsiä :D Mutta tään eteisvärinän pahin riskihän (aiheuttamansa huonojen tuntemusten lisäksi) on hyytymien kertyminen ja lähtö kiertoon = potentiaalinen aivoinfarkti. Ikääntyessä riski flimmeriin lisääntyy lineaarisesti. Minullekin kardiologi suositteli verenohennuslääkkeiden käytön aloittamista. Rotan myrkkyjä en halua syödä ja juosta laboratoriossa kerran kuukaudessa. Vaihtoehtona antikoagulantti, joka kustantaa sen 90€/kk, josta KELA ei korvaa euron latia kun en täytä kaikkia kriteerejä. Eli kalliiksikin nää voi tulla. No elämä on...
Mulla tuli eteisvärinää aina viinan ottamisen jälkeen. Ei oikein viina ja verenpainelääkkeet keskustelleet keskenään sovussa. No, "lääke" tähän oli onneksi halpa ja vieläpä aika terveellinen :)

Beta-salpaajia mulla oli aikanaan niinikään verenpaineeseen, mutta päätin jättää ne pois kun ärsytti se "rajoitin" sykkeessä. Suunnilleen kymmenen lyöntiä vei maksimista.

Joskus tulee lenkillä hutilyöntejä, mutta tyyliin kerran kuussa, niin en ole jaksanut asiasta vielä huolestua. En tiedä pitäisikö.

oppes
08.02.2020, 17.46
Mulla tuli eteisvärinää aina viinan ottamisen jälkeen. Ei oikein viina ja verenpainelääkkeet keskustelleet keskenään sovussa. No, "lääke" tähän oli onneksi halpa ja vieläpä aika terveellinen :)

Beta-salpaajia mulla oli aikanaan niinikään verenpaineeseen, mutta päätin jättää ne pois kun ärsytti se "rajoitin" sykkeessä. Suunnilleen kymmenen lyöntiä vei maksimista.

Joskus tulee lenkillä hutilyöntejä, mutta tyyliin kerran kuussa, niin en ole jaksanut asiasta vielä huolestua. En tiedä pitäisikö.


Juu. Kännääminen on oikein hyvä rytmihäiriöiden aiheuttaja. Käytännössä tuon oppii iän myötä :D Nuorena jaksaa ihan eri tavalla... Salpaajien kanssa itsekin venkslaan. Ei haluaisi käyttää kun leikkaa tuosta sykkeestä parhaimmat (jotka nekin alkaa iän myötä olla aika alhaalla). Sitten kun taas ei käytä ja on "huono päivä" niin nuo lähestyvän kuoleman kokemukset kyllä pistää miettimään mitä ja kuinka paljon kannattaa tehdä... (vaikka tenuttaa...)

hphuhtin
08.02.2020, 18.01
Tuntuu sähköpyöräily aiheuttavan rytmihäiriöitä, ainakin monella sähköpyöräilijällä vaikuttaa olevan niitä :) :)

MRe
08.02.2020, 19.04
^Joo, no kyllä mun rytmihäiriöt seuraa mukana molempiin läskeihin, graveliin, 29'eriin, vintage-HT:hen ja pelkäänpä että ne löytävät tiensä myös mun vielä komponenttivaiheessa olevaan Ibiksen täpäriinkin.

Tosin kun oikein ajattelen, niin 29'erissa eikä vintage-Konassa ole pumppu pomppinut hampaiden yli. Ehkä. En muista.

izmo
08.02.2020, 19.12
Tänään oli sähköpyörä paikallaan yhteislenkillä lumista metsäpolkua ilman sähköö. Sähköö ei viittinyt pistää lenkillä päälle ettei tuu vilu... mutta kellon käydessä vihasesti ja puoli tuntia aikaa siirtyä Hervannasta Nokialle noin 22 km niin oli pakko laittaa avustus ja olihan se raskain osa lenkistä ylivoimasesti :eek:

Nickname
08.02.2020, 19.25
... kun työpäivien aikana ja välissä ei aina ehdi palautua kunnolla.
Syy sille miks minulta loppui kiinnostus työmatkapyöräilyyn jo ekan kesän aikana, 13h työpäivän jälkeen ei riitä enää virta ajaa pyörällä kotiin, ainakaan koko viikkoa.

stumpe
08.02.2020, 19.53
Tänään oli sähköpyörä paikallaan yhteislenkillä lumista metsäpolkua ilman sähköö. Sähköö ei viittinyt pistää lenkillä päälle ettei tuu vilu... mutta kellon käydessä vihasesti ja puoli tuntia aikaa siirtyä Hervannasta Nokialle noin 22 km niin oli pakko laittaa avustus ja olihan se raskain osa lenkistä ylivoimasesti :eek:

44km/h keskinopeus ollut. Onks sul hyvätki aineet?:seko:

Jami2003
08.02.2020, 19.58
Izmo ajaa lähes koko lenkin ilman avustusta ja sitten kun laittaa sen päälle niin lujaa että se ei avusta. Ei varmaan tarvi ladata akkua kuin kerran vuodessa.

MRe
08.02.2020, 20.03
^Izmo: "akkua? mitä akkua?" :P

izmo
08.02.2020, 20.58
44km/h keskinopeus ollut. Onks sul hyvätki aineet?:seko:

Sanotaan että en pystynyt 44 vauhtiin vaan jotain ave 38 :eek:

Petri Väisänen
09.02.2020, 17.48
^Izmo: "akkua? mitä akkua?" :POstaa sähköpyörän muttei akkua [emoji51][emoji23]

Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

jtsavola
09.02.2020, 20.02
Ei kaduta. Ennemmin kaduttaa ettei aiemmin hoksannut hankkia sähkäriä. Läskimahan omistavana sähköllä vaan on kivempaa kun keskivauhti kasvaa eikä kuole ylämäkiin. Aiemmin tuli satunnaisesti ajeltua Crescent Helag luomuhybridillä. Sitten hommattiin tyttärelle Bilteman sähkäri koulumatkoja varten (10km sivu). Tuli sitten sitä kokeiltua ja olin myyty. Löysin Torista toisen samanlaisen Yosemiten rikkinäisenä edullisesti. Korjasin sen ja ajelin sillä työmatkaa läpi talven pari kolme kertaa viikossa. Viime keväänä tuli hommattua TSDZ2 sähkösarja Crescenttiin. Ja kun noista edellisistä ei oikein mettäkoneiksi ole niin syksyllä sitten Cuben sähkötäpäri mettäreissuja varten. Ja sähkötäpäri+uusi polku on varmaan kivointa mitä voi housut jalassa touhuta :)

Pexi
09.02.2020, 21.34
Omalle kohdalleni ei ole sattunut sähköpyörän omistajaa, joka olisi ollut ostokseensa pettynyt.


Joo, vähän sama asia kun kysyisi, että kaduttaako sähkövalon hankinta. Edisonin aikojen jälkeen aika harvaa on kaduttanut.

villariveijari
10.02.2020, 10.04
Mua meinas kaduttaa toisen sähköpyörän hankinta, kun piti vanhan siirttä rouvalle, ja ei se sit lähtenytkään niinkuin ajateltiin. Onneks tulin ostaneeksi itselleni tilalle sellasen, joka sitten sopikin rouvalle paremmin ja tulikin järkeväks pitää molemmat pyörät, kun vaihdoin itse takas alkuperäseen. Enemmän ois kaduttanu joutua luopuun kun nyt kaduttaa, et on tullu ostettua, vaikka viimesillä rahoilla rahotettuja ovatkin.

Tosiaan ite pidän tärkeenä et sähköpyörän hankinta on syytä tehdä erittäin huolellisesti, ilman että antaa sen sähkösyyden viehätyksen peittää alleen pyörän muita epäkohtia. Sähkösyyteen tottuu pikkuhiljaa ja sit alkaa paistaan ne mahdolliset geometriset ja muut ongelmat, tai niinkun itselläni sen alkuperäisen (huolellisesti ostetun) pyörän erinomaisuudet.

Ihmettelen melkein joka kerta kun kyytiin hyppää, et kuinka hyvän kyydin saa! Ilman sähköä en nauttis siitä ajettavuudesta, kun pitäs raataa, mut sähkön myötä se ajokokemus saa paistaa, kun aurinko sateiseen ja tuuliseen päivään. Toki jotkut tykkää sateesta, tuulesta ja pimeästä, eikä halua Edisonin sähkölamppua^

PS. Luomupyörällä aion ajella kyl kesällä myös, et siinä on oma juttunsa kans. Myös ykspyöräsellä meinaan ajella. Onneks on mahdollisuus valita. Jos pitäs vaa yks pitää, niin säilyttäisin kynttilän sijaan Edisonin sähkölampun, paitsi et sil ei tee mitää, kun se oikea aurinko tuhoaa meidän sähköistyneen yhteiskunnan myrskyllään.

maustevoi
10.02.2020, 21.05
Ei ole kaduttanut. Hyvä, ellei erittäin hyvä ostos.
Täysjousto suoraan niin ei kaduta, sanon minä!

Pyörät säilytetään vain pyörävarastossa, joka on miinus.. millon lie varastetaan..

stumpe
11.02.2020, 00.28
Eiks sähköpyörä oo aika vittumainen (painava) kantaa kämppään, jos asuu kerrostalossa maatasoa ylempänä? :seko:

Ekasalmi
11.02.2020, 01.59
Ajoi itseni ns. ylikuntoon 3,5 vuotta sitten. Siihen riitti se, että vedin aamuin ja illoin töihin lähes maksimisykkeillä 28 km matkan. Viikonloppunakaan ei tullut levättyä, vaan viihdyin pyörän selässä 70-80 km siivuja korkeilla sykkeillä. Tätä kun teki 2 viikkoa yhteen putkeen, niin alkoi rytmihäiriöt ja lepopulssi ei laskenut alle 90 nukkuessakaan...

Täytyy kyllä nostaa hattua, että olet ylipäätään jaksanut vetää noin kovaa noin pitkät työmatkat ja viikonloppuna vielä rajummat lenkit päälle. Tuo alkaa olla perus tallaajalle todella kova viikkotason rasite, en usko että kovinkaan monella riittää sisu lähellekään tuon kaltaista suoritusta. Suurimmalla osalla varmaan jo viimeistään toisena päivänä kolottaisi paikkoja niin paljon, että tulisi taukoa ilman yrittämistä.

Volyymia, ei intensiteettiä. Toki onhan se sähköllä helpompaa.


Eiks sähköpyörä oo aika vittumainen (painava) kantaa kämppään, jos asuu kerrostalossa maatasoa ylempänä? :seko:

Se on pidemmän päälle vittumainen kantaa/käsitellä kymmenenkin metriä ahtaissa tiloissa ilman korkeuseroja. Päivittäinen roudaus ylempiin kerroksiin ois itelle ainaki täysin pois suunnitelmista.

Iero
11.02.2020, 11.41
Täytyy kyllä nostaa hattua, että olet ylipäätään jaksanut vetää noin kovaa noin pitkät työmatkat ja viikonloppuna vielä rajummat lenkit päälle. Tuo alkaa olla perus tallaajalle todella kova viikkotason rasite, en usko että kovinkaan monella riittää sisu lähellekään tuon kaltaista suoritusta. Suurimmalla osalla varmaan jo viimeistään toisena päivänä kolottaisi paikkoja niin paljon, että tulisi taukoa ilman yrittämistä.

Volyymia, ei intensiteettiä. Toki onhan se sähköllä helpompaa.

Takana oli kyllä paljon pyöräilyä ja jalkalenkkejä, joten peruskunto oli erinomainen. Ajattelin vain korvata tavallisen töiden jälkeisen 30-50 km pyörälenkin kahdella 28 km työmatkalenkillä. Vauhtia oli vain liikaa.

pker
28.03.2020, 01.33
Ei kaduta, 3 hengen taloudessa, 5 sähkistä luomupyörien lisäksi. Tunturin emax fätti, cuben täysjousto, tunturin hyprid ja 2x verkkiksen taittopyörät gzr tms.
1x bosch cx, 1x shimano 8000, 1x shim 7000 ja 2x bafang tms

Lähetetty minun PAR-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Bizline
28.03.2020, 09.32
Ei todellakaan. Omat työ/lounasmatkat on menty nyt pelkästään pyörällä ja iltaisin lenkillekkin oon saanu pojan mukaan kun pysyy sähkön avustuksella mukana vauhdissa.