PDA

Näytä tavallinen näkymä : Trek Fuel EX kokoasiaa

JiiPee82
24.12.2019, 20.28
Tervehdys!

Kaipailisin kokemuksia Trek kuskeilta fillarin kokoon liittyen.

Itsellä siis kaikki entiset ja nykyiset (White, Canyon, Cannondale) fillarit on ollut M-kokoa (17,5”) ja nyt olisi kiikarissa yksi Trek Fuel EX8, joka myöskin on M-kokoa ja 17,5”

Katselin sattumalta tuota Trekin kokotaulukkoa ja siellä oli mainittu M-koon suositusylärajaksi 172cm ja itse olen 174cm. Tuo pykälää isompi 18,5” lienisi siis ainakin varmasti sopiva, mutta onko tuo 17,5 muka oikeasti pieni? Muistelisin että hieman pidemmällä kaverillani on Roscoe 17,5” eikä se ainakaan pieneltä tuntunut. Niissäkin nuo suositusrajat samat.

Kalle H
24.12.2019, 23.42
Mä oon itse n. 178cm pitkä ja 19,5" Fuel Ex 8 on aivan passeli, ainakaan yhtään lyhyempää en ottaisi.

Kannattaa verrata nykyisten pyörien geometriaa ja verrata sitten Trekkiin, toptube ja reach noissa on ehkä ne tärkeimmät mitat.

JiiPee82
25.12.2019, 02.54
Nykyiseen fillariin verrattuna molemmat mitat kasvaisi noin sentillä (low asennossa) ja täten myös keulakulma loivenisi noin 1,5 astetta nykyiseen verrattuna. Napojen väli kasvaisi myös noin sentillä. Ei ehkä kovin merkityksellisiä muutoksia, mutta parempaan päin ja sinällään nykyisestäkin fillarista olen pitänyt.

usko juntunen
26.12.2019, 13.40
Oisko tästä ketjusta apuja?
174cm mittaa täälläkin ja tallista löytyy 18.5" sekä 19.5" joista viimeksimainittu mieluisampi, mutta lisää jorinaa aiheesta linkin takaa.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53917-Trek-Fuel-EX-9-29er-kokemuksia/page3

SBIAN
26.12.2019, 23.56
Taitaa aika usein käydä nykyisin tuollaisissa tilanteissa kun on pahasti kokojen välissä että valitaan se pienempi koko, jostain syystä yleinen luulo on se että juuri tuo pinempi koko on parempi mutta tosiasiassa se on toisinpäin. Jos pyörä on pikkusen liian suuri on se parempi kun se että pyörä tuntuu hiukan naftilta.
Hiukan suuremman pyörän saa paljon helpommin tarvittaessa muokattua sopivaksi kuin pienen, lisäksi siitä saa jopa hyvän. Nyt puhun siitä että koko on hiuksen hienosti pielessä niin kuin se tuossa tapauksessa usein on.

Jeltsar
27.12.2019, 00.12
Täällä 178cm ja 18,5" tuntunut sopivan kuin nyrkki silmään. 19,5" joskus koeajoin ja tuntui liian isolta.

Eikös Roscoessa ole jotenkin mitoitus päin helv*? Jotenkin täysin eri kuin fuelissa. Näin olen ymmärtänyt.

simtee
27.12.2019, 11.57
Taitaa aika usein käydä nykyisin tuollaisissa tilanteissa kun on pahasti kokojen välissä että valitaan se pienempi koko, jostain syystä yleinen luulo on se että juuri tuo pinempi koko on parempi mutta tosiasiassa se on toisinpäin. Jos pyörä on pikkusen liian suuri on se parempi kun se että pyörä tuntuu hiukan naftilta.
Hiukan suuremman pyörän saa paljon helpommin tarvittaessa muokattua sopivaksi kuin pienen, lisäksi siitä saa jopa hyvän. Nyt puhun siitä että koko on hiuksen hienosti pielessä niin kuin se tuossa tapauksessa usein on.

Toisaalta nykypyörien superlyhyet stemmit eivät juuri jätä säätövaraa pienempään suuntaan, jolloin liian pitkä on liian pitkä. Miltei kaikkia pyöriä on toisaalta helppo suurentaa yhden koon verran satulan paikkaa ja stemmin pituutta säätämällä. Tuntuu muutenkin, että ylikokoisen rungon edut tulevat esiin lähinnä suurissa nopeuksissa, mihin ainakaan täällä eteläisessä Suomessa harvoin päästään.

juhapoika
27.12.2019, 20.46
Oma kokemus Trek Fuel ex 8 vm.2019 koko 18,5'' on sopiva puolisolleni 170 cm ja minulle 174 cm (inseam 79-80) molemmilla.
Trekin mitoitussuositukset ovat erikoiset. Oma tunne on, että 17,5'' voi olla sillä rajoilla, että on liian pieni.

JiiPee82
29.12.2019, 16.51
Itse itselleni vastaten, tuli tuo 17,5 ostettua ja parin lenkin perusteella tuntuu vallan oikealta koolta. Kiva fillari kaikkinensa.