PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vaihteiden vaihto



Carlsberg
22.12.2019, 20.44
Moi,

Ostin tossa Whiten gravelin. Ihan yleisesti vaihteiden vaihtamisesta tällaisessa pyörässä: Pitääkö polkeminen lopettaa kokonaan vai hidastaa ja vastaavasti vaihdetaanko vaihteita "painamalla pohjaan" kunnes vaihde vaihtuu vai "näpsäyttämällä" uusi vaihde päälle? Jää ilkeästi vaihteet etenkin ylämäessä johonkin välimuotoon ja ritisee ikävästi. Shimanon vaihteet on, joten en jaksa uskoa että vaihteet olisivat näin huonot.

Kiitokset avusta!

kaakku
22.12.2019, 20.52
1. Pitää polkea, mutta kannattaa hieman keventää niin vaihtaa nätimmin.
2. Oikein säädetty vaihtaa kyllä yhdestä napsusta eli ei tarvitse saattaa - välillä se toki voi olla tarpeen, etenkin etuvaihtajan kanssa.

edit: usein tuo hitaahko vaihtaminen johtuu liian löysästä vaijerista. Kokeile kääntää 1/4 kierrosta kerrallaan vaijerin pikasäätöä vastapäivään ja kokeile aina säädön jälkeen auttoiko.

Kanuuna
22.12.2019, 21.15
Vaihteiden säätöä kaipailee. Shimanon sivuilta löytyy säätöohjeet tietylle vaihtajalle, jos säätö ei ole ennestään tuttua.

maalinni
22.12.2019, 21.25
Xxl:ssä on kolme ilmaista huoltoa, vie sinne jos omat säädöt ei auta.

nure
23.12.2019, 11.56
Kannattaa opetella nuo perussäädöt ehdottomasti itse tekemään. Sitä taitoa tulee tarvimaan jos harrastusta jatkaa...

oppes
23.12.2019, 14.26
Ja vielä tuosta säädöstä. On yleensä tarkkaa kuin sen kuuluisan täin ***siminen. Pieni säätö / "naksu" kerrallaan. Tältäkin foorumilta löytyy lukemattomia ketjuja / ohjeita siitä miten säätö tehdään.

Lare
23.12.2019, 16.13
Tarkasta vielä pyörivätkö navat herkästi ja jarrujen keskitys.
Jos niissäkin on vikaa, vie pyörä xxl:ään takuuhuoltoon

Esuli
23.12.2019, 18.29
Mene xxlään ja pyydä näyttämään trainerilla eli telineellä kuinka niitä vaihteita käytetään. Kysy kaikki mieltäsi painava.
Ovat kyllä velvollisia opastamaan uuden pyörän ostajaa.
Katso myös juutupin kaikki pyöräilyyn liittyvät videot.
Lue myös ohjekirja.
Ja älä säädä sitä pyörääsi missään nimessä kun et siitä mitään vielä ymmärrä.

maalinni
23.12.2019, 19.27
^ Ei niillä ole mitään velvollisuutta opettaa pyörän huoltoa.

Mr_W
23.12.2019, 19.47
^ Voisihan tuollainen kurssitus toimia noin muuten, jos jollakin olisi aikaa ja tilat (bisnesidea tai yhdistyksille, ehkä onkin ollut jossain?). Mutta onhan tosiaan juutuubivideot.

Carlsberg
23.12.2019, 22.05
Itsellä tuntuu ainakin hyppivän kun vaihde on pienemmässä eturattaassa. Ei pysy millään silloin takarattailla vaan pomppii kun vähänkin polkaisee? Arvauksia?

maalinni
23.12.2019, 22.06
^ Voisihan tuollainen kurssitus toimia noin muuten, jos jollakin olisi aikaa ja tilat (bisnesidea tai yhdistyksille, ehkä onkin ollut jossain?). Mutta onhan tosiaan juutuubivideot.

Meillä ainakin paikallinen pyöräliike Varustamo on mainostanut moisia.

maalinni
23.12.2019, 22.08
Itsellä tuntuu ainakin hyppivän kun vaihde on pienemmässä eturattaassa. Ei pysy millään silloin takarattailla vaan pomppii kun vähänkin polkaisee? Arvauksia?

No aika persiillään on sitten säädöt. Aloittaisin ihan alusta ehdotetun youtuben opastuksella.

Cco
23.12.2019, 22.16
Sen verran pakko kommentoida XXL:n takuuhuollosta: edellinen pyörä täältä, etuvaihtaja ei vaihtanut ollenkaan. Vein ensihuoltoon ja kerroin asiasta, luvattiin laittaa kuntoon. Ei laitettu, tosin hyvä kun ehdin kauppakeskuksesta pois kun jo soitettiin että fillarin saa hakea huollosta. Toiseen huoltoon vein ja samasta kerroin, luvattiin laittaa kuntoon. Ei laitettu. Kolmanteen huoltoon en vienyt, vein paikalliselle pikkufirmalle. Kerroin ongelman ja samalla siitä, miten keskiö rahisee. Tämän jälkeen etuvaihtaja toimi, keskiö oli huollossa avattu ja rasvattu, oli kuulemma täysin kuiva tehtaan jäljiltä eli XXL:ssä oli jätetty huoltamatta. Tämä siis yhdessä XXL:n huollossa, muilla voi olla parempia kokemuksia joten tästä ei kannata vielä yleistää.

maalinni
24.12.2019, 08.38
Minulla ihan hyviä kokemuksia LPR:n xxl:n huollosta. Vein tytön maasturin sinne ihan periaatteesta ja tuli hyvää jälkeä juurikin vaihteiden säädön kanssa.

Kanuuna
24.12.2019, 09.56
Itsellä tuntuu ainakin hyppivän kun vaihde on pienemmässä eturattaassa. Ei pysy millään silloin takarattailla vaan pomppii kun vähänkin polkaisee? Arvauksia?

Korvake uutuuttaan sökönä?

Fat Boy
24.12.2019, 10.09
^ Voisihan tuollainen kurssitus toimia noin muuten, jos jollakin olisi aikaa ja tilat (bisnesidea tai yhdistyksille, ehkä onkin ollut jossain?). Mutta onhan tosiaan juutuubivideot.Lappeenrannan pyöräilijät veti jokunen vuosi sitten pyöräkauppiaan tiloissa huoltokurssin kiinnostuneille jäsenille (saattoi olla avoinkin). Mielestäni hyvä idea seuralta ja tuskin on pois pyöräliikkeeltä, luulisin, että päinvastoin. Eli perusasiat opetetaan. Aktiiviharrastaja oppii ne halutessaan joka tapauksessa, mutta eei tulisi opettelu niin kalliiksi. Enemmän osaamista vaativat työt teetetään kuitenkin pyöräliikkeessä.

Eli, kannattaa kysellä vinkkiä myös paikallisen pyöräseuran suunnalta.

Pyörähuollot, etenkin isojen ketjujen (xxl) taso on vain tekijästä kiinni. On siellä päteviäkin, mutta myös täysin osaamattomia. Itsekin töissä välillä säädelly pyörähuollon jäljiltä huonommaksi mennyttä fillaria kuosiin. Yllä mainittua varustamoa kyllä uskaltaa suositella, muista (lappeenrannan lueella) en ole aina kovin varma.

J.Kottenberg
24.12.2019, 13.43
Tietty vaihteet pitää olla suurin piirtein oikein säädetty, mutta sujuvassa vaihtamisessa toinen puoli on tottumus ja kokemus. Jos ei ole avovaihteesta kokemusta niin eihän se alussa niin hyvin suju.
Toinen juttu on sitten erot 1x, 2x, tai 3x vaihteistolla. Omat kikkansa ja tottumisensa vaatii kaikki.

Qilty
07.01.2020, 09.17
Ja vielä tuosta säädöstä. On yleensä tarkkaa kuin sen kuuluisan täin ***siminen. Pieni säätö / "naksu" kerrallaan. Tältäkin foorumilta löytyy lukemattomia ketjuja / ohjeita siitä miten säätö tehdään.No ei niitä vaihteita kyllä siitä vaijerin säädöstä säädetä. Se on hienosäätöä varten eikä auta jos vaihtajan perussäädöt on pielessä.

Se ei ihan oikeasti ole mitään rakettitiedettä, muutamaan kertaan katsoo youtubesta videon missä kyseiset vaihtajat säädetään. Ja sen lisäksi valmistajan sivuilta etsii että paljonko takavaihtajan ylemmän rissan ja hammasrattaan välissä kuuluu olla rakoa(B-ruuvi)

Ja niinkuin joku sanoikin, nuo kannattaa opetella tekemään itse.

oppes
07.01.2020, 15.27
No ei niitä vaihteita kyllä siitä vaijerin säädöstä säädetä. Se on hienosäätöä varten eikä auta jos vaihtajan perussäädöt on pielessä.

Se ei ihan oikeasti ole mitään rakettitiedettä, muutamaan kertaan katsoo youtubesta videon missä kyseiset vaihtajat säädetään. Ja sen lisäksi valmistajan sivuilta etsii että paljonko takavaihtajan ylemmän rissan ja hammasrattaan välissä kuuluu olla rakoa(B-ruuvi)

Ja niinkuin joku sanoikin, nuo kannattaa opetella tekemään itse.

En tiedä, mitä perussäädöillä tarkoitat? Rajojen asetustako? Se että rajat on haettu kohdalleen, ei kyllä vielä juurikaan vaikuta suurimpaan osaan takalehtien toiminnasta. Toki nekin pitää olla kohdallaan, mutta kyllähän ne sillä vaijerin säätörummu(i)lla aina viimekädessä haetaan kohdilleen. B-ruuvin vaikutuskin on monissa takavaihtajissa käytännössä melko merkityksetön (tai ainakin omissa pyörissä ollut). Toki joissain tilanteissa sillä on vaikutusta isoimmalle / isoimmille rattaille vaihdettaessa. Mutta tuonkin säätöön on hyvä ohjeet juutuupissa. SRAMilla on ainakin joihinkin sarjoihin myös mittatyökalu tuon B-ruuvin säätöön.

Qilty
07.01.2020, 15.59
Ainakin 1x mtb vaihteissa se B-ruuvi n säätö vaikuttaa paljon. Ja itse en ole joutunut koskemaan siihen liipasimen säätönupikkaan vaihtajan säädön jälkeen koskaan.

oppes
07.01.2020, 17.00
Ainakin 1x mtb vaihteissa se B-ruuvi n säätö vaikuttaa paljon. Ja itse en ole joutunut koskemaan siihen liipasimen säätönupikkaan vaihtajan säädön jälkeen koskaan.

Agree. Ainoastaan juuri 1 * 12 (SRAM NX) vaihteisto on ollut minullakin ainoa, jossa tuolla B-ruuvilla on ollut oikeasti merkitystä. Liipaisimen säätönupikka??? Mikäs se on?? Tarkoitatko sitä vaijerin säätörumpua liipaisimen vieressä? Omissa pyörissä moinen on kummassakin päässä vaijeria ja on tietysti herttaisen samantekevää kummasta se vaihtaja/vaijeri säädetään (kunhan säätövara riittää). Mutta tuohon vaihteiden säätöön löytyy niin valmistajien huolto-ohjeista kuin juutuupista erinomaisia ohjeita. Jos noita malttaa lukea, niin kyllä kuka hyvänsä nuo vaihteet oppii säätämään. Toki ongelmatilanteita voi olla esim vääntynyt korvake, mutta tuo kyllä paljastaa itsensä aika pian, jos huolelline säätö ei tuota toivottua lopputulosta.

Qilty
07.01.2020, 18.42
Juuri sitä samaa säätönupikkaa tarkoitin. Ja kummastakaan päästä en sitä ole joutunut säätämään kun olen vaihtajan rajat säätänyt neljässä eri maasturissa 1x10 ja 1x11 vaihteisia, shimanoa ja sramia. B-ruuvin säädöstä srami tuntuu olevan tarkempi.

oppes
07.01.2020, 20.12
Juuri sitä samaa säätönupikkaa tarkoitin. Ja kummastakaan päästä en sitä ole joutunut säätämään kun olen vaihtajan rajat säätänyt neljässä eri maasturissa 1x10 ja 1x11 vaihteisia, shimanoa ja sramia. B-ruuvin säädöstä srami tuntuu olevan tarkempi.

WAU. Tasan yhdesä pyörässä (nykyiset mukaanluettuna 8) olen vaihteet saanut toimimaan kunnolla pelkästään hakemalla rajat kohdalleen / säätämättä vaijeria. Olet selvästi aika taituri. OLetko kokeillut hieman löysemmällä vaijerilla? Vieläkö rajojen säätö kohdalleen piisaa?