PDA

Näytä tavallinen näkymä : Talveksi fatbike? Vai pärjääkö 29" 2.35 renkailla

_mkoo_
19.12.2019, 23.38
Otsikon mukaan, ite haluan ajella polkuja myös talvella, jos sitä lunta edes tänne Satakuntaan tuleekaan. Millä te ajatte talvella, muualla kuin pyöräteillä tai teillä. Itseltä jäi aikaa vievä talviharrastus pois, ja sen ajan voisi käyttää pyöräilyyn👍👍

harald
19.12.2019, 23.48
Lumisille poluille fat bike.

Mohkku
20.12.2019, 05.42
Itse en ole vakuuttunut fatbiken tarpeesta. Kun lumiset polut ovat mielekkäitä ajaa, 2,2" rengaskin toimii hyvin. Tietysti fatbike antaa pehmeyteen hiukan pelivaraa, mutta aika pieni tuo ero lopulta on. Fatbikelläkään ei pehmeässä ole kiva ajaa. Esim. jos kapean polun reunassa on pehmeää lunta ja rengas sinne haukkaa, helposti leveäkin rengas sinne uppoaa. Mutta jos haluaa rauhallisen pyörän rauhalliseen ajoon, toki fatbike voi olla hyvä valinta. Itse ajan mielummin hiukan herkemmällä 29:llä. Hiukan eroa kaventaa se, jos aikoo pärjätä fatbikellä ilman nastoja. 29:ssä kannattaa nastoilla ajaa ja se vie osan herkkyydestä kesärenkaisiin verrattuna. Kannattaakin miettiä myös sulan maan ajan käyttötarpeita.

JackOja
20.12.2019, 08.23
Mä olen pärjännyt toistaiseksi 2.25 leveillä ISPeillä talvisin maastossa.

Viime talvena ajelin päivän Läskillä ja oli ihan ok hommaa, muttei kuitenkaan tullut "pakko saada" -fiilistä.

hphuhtin
20.12.2019, 08.34
Läskistä on hyvä aloittaa pyörien hankinta, se on kesällä anteeksiantava ajolinjan valinnan suhteen ja talvella ei ole moksiskaan urautuneista jäisistä kelveistä. Ja toisinaan olosuhteet on sellaiset että vain läskillä pärjää poluillakaan, mutta jos polku on jäässä kestää sillä kapeampikin. Hankikanto on ehkä hauskin, kapeammat renkaat rysähtää läpi mutta läskillä huristaa pinnalla :)

TemMeke
20.12.2019, 08.49
"pärjääkö 29" 2.35 renkailla"

Tottakai pärjää. Mä ajelen talvella mettäpolkuja 35x700C renkaillakin ja niilläkin pärjää.

Läskin kanssa homma on vaan erilaista. Raskaampaa, mut rennompaa.

_mkoo_
20.12.2019, 09.08
Itseltä siis löytyy kyllä jäykkäperä sekä täysjousto, mutta mielessä käynyt toi fatin osto. Siks kyselin että onko joku painellut vertailuna samoja polkuja normi pyörällä ja fatilla. Että onko oikeasti niin paljon parempi että kannattaa ostaa ja laittaa rahaa kiinni noin paljon.

_mkoo_
20.12.2019, 09.10
Tuokin käynyt mielessä, 2.60 renkaat siis.

Antza44
20.12.2019, 09.39
Itseltä siis löytyy kyllä jäykkäperä sekä täysjousto, mutta mielessä käynyt toi fatin osto. Siks kyselin että onko joku painellut vertailuna samoja polkuja normi pyörällä ja fatilla. Että onko oikeasti niin paljon parempi että kannattaa ostaa ja laittaa rahaa kiinni noin paljon.Täällä meillä päin parhaat talvipolut olisi ummessa koko talven ilman läskikuskeja ja talvipolku verkosto olisi paljon suppeampi. Tokihan siellä sitten sirkkelinterilläkin ajaa, kun on ensin polut ajettu läskillä useampaan kertaan. 29"/3" on, niin turhauttavaa ajaa uuden lumen poluilla tuolla, kun sekin vaan möyhää ja kunnon baanaa ei saa aikaiseksi vaikka sahaa kuinka. Läskillä, kun ajaa 2 kertaa eestaas alkaa jo olla hyvää baanaa ainakin sen renkaille. Siihen yks sirkkeli ajamaan, niin on taas polut sen näkösetkin. Esim eilen sellanen 10-15 CM uutta lunta ja kivaa oli läskillä. Eihän siinä alkuun keskinopeudet päätä huimaa, jos niitä kaipaa. Talvipolkuja kyllä löytyy meiltäkin kapeille kumeille missä koirien kusettajia ja ym kulkijaa ramppaa. Eli parjää kaposella, kun pysyttelee siellä missä polut on valmiina tai ei välitä mihin kuntoon ne jättää jälkeensä, jos keli on haastava.

MRe
20.12.2019, 10.04
Itseltä siis löytyy kyllä jäykkäperä sekä täysjousto, mutta mielessä käynyt toi fatin osto. Siks kyselin että onko joku painellut vertailuna samoja polkuja normi pyörällä ja fatilla. Että onko oikeasti niin paljon parempi että kannattaa ostaa ja laittaa rahaa kiinni noin paljon.
100% vertailtavuutta ei ole, mutta olen ajanut samoja lenkkejä 4.8" fätillä ja 27.5x3" sähkötäpärillä. En tiedä johtuiko 27.5-renkaista (Fat Freddyt), mutta polanteisella tiellä se muljusi ikävästi, kun taas fätti kulkee suoraan ja eleettömästi. Ulkoilureiteillä (Helsingin Mustavuori) fätti kulki myös nätimmin kuin tuo plussa. Mun painoa ei oikein tuo 3" rengas jaksa kantaa.

Suurin ilo fätistä on kun pääsee hyödyntämään hankikantoa. Ja eron huomaa myös hiekkarannalla ajaessa. Fätti kulkee sen hiekan päällä, kun taas kapeampi rengas uppoaa hiekkaan ja alkaa muljuamaan.

MRe
20.12.2019, 10.08
tai ei välitä mihin kuntoon ne jättää jälkeensä, jos keli on haastava.
Fätillä kehtaa ajaa hiihtoväylälläkin. Ja ennen paskamyrskyn nousemista todettakoon, että a) kyse on väylästä, ei ladusta ja b) Helsingissä on erikseen merkitty ne hiihtoväylät missä ei pyörällä talvella saa ajaa.

Antza44
20.12.2019, 11.01
Viime talvena, kun lunta tuli liki joka toinen päivä sai 29+ lepäillä aikalailla koko talven tallissa, se valikoituu selkeästi alle vasta, kun talvipolut on selkeästi kunnossa ja kovia. Eihän kaikki tykkää polkujen teosta, mutta minusta, se on ihan, kuin huumetta, se on älytön polte lähteä ajamaan, jos tempasee kunnolla uutta lunta. Eilenkin 3.5h ajoin polkuja auki ja millään ei olisi malttanut lopettaa, kun olis vielä toikin ja toikin polku avattavana. Sitten, kun polut on taas kunnossa on kauhea polte päästä kaahaamaan vaikka sillä +pyörällä vaihteeksi.

Paksupolkija
20.12.2019, 11.04
Varmasti pärjää jos kelit pysyy pakkasen puolella ja polut kovina. Läskillä ei ole niin tarkkaa, millainen keli. Eikä se fatbike ole sen hitaampi polkuajossa. Epäilen että kukaan ei aja talvella tai kesällä niin lujaa koko ajan että tekisi kovin suurta eroa samankuntoiseen läskipyöräilijään.

Antza44
20.12.2019, 11.06
Mä joskus vertailin fättiä ja 27,5+ fillaria samana päivänä samassa kohtaa, kummalla pääsee paremmin/pidemmälle. Toinen voitti toisenlaisessa, toinen toisenlaisessa ja kyllä, plussapyörä meni pidemmälle joissakin alustoissa, kun läski jäi jauhamaan. Varmaan hyvä olisi lainata läskiä, jos pystyt, sen huomannee jos sitä tarvitsee.

Antzan kanssa asutaan lähes samoilla hoodeilla, siinä missä Antza tykkää painaa uutta väylää läskillä, mä etsin mielummin nopeaa, kovaa polkua talvellakin. Tosta voit vähän funtsia kumman tyylinen ajaja olet ja valita kalustoa sen mukaan.
Juurikin näin toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta. Ps. kannattaa poiketa kaposella Tiirismaalla sitten, kun polut on betonia.

Tosaalta taas kaverilla on 27.5+ sähkäri ja tuskaa tuntuu olevan vielä, kun läskikuski ajelee hymyssä suin. Pintakorpannut lumi on kapealla lähes aina helpompi sahata, kuin Läskillä. Eilen just 4.8" löysänä riitti pito mäkiin. Veikkaan, että kaposella olisi kävelty melko varmasti, mutta tuskin tonne eilen olis moni kaposella edes lähtenyt yrittämään, kun ei siitä ole mitään iloa kenellekkään:D.

El-Carpaso
20.12.2019, 11.27
Fätin etuhan on tosiaan se, että kulkee myös muilla kuin optimaalisesti tampatuilla poluilla. 2.35 on vielä sen verran kapea, että lumipolku saa olla varsin kovaksi tampattu, ettei romahda läpi. Esim. moottorikelkkareiteille ei 2.35 nakeilla ole mitään jakoa.

Tosin en ole tuota omaa läskiä vielä hirveästi lumessa ulkoiluttanut. Mutta vastaavasti läski on tuonut maastopyöräily ilon takaisin, kun tuo menee kesälläkin ihan mistä tahansa yli. Paikat, jotka piti 120mm etujoustolla taluttaa ennen menevät läskillä vauhdilla. Läski on siis ainakin mulla palauttanut uskon siihen, että maastopyöräily voi myös suomen varsin kusipäisessä maastossa olla ihan kivaa.

hcf
20.12.2019, 11.31
Ei kyllä pysty ajaan kapeilla renkailla ainakaan nuilla lanatuilla reiteillä täällä lapissa. Eikä saakkaan. Rikkoo baanat ku kyntää niin syvällä.
Ehkä sitte ku reitit on kivikovat

nure
20.12.2019, 12.14
Tottakai pärjää, pitkälti kuskista kiinni, parempi pärjää kapeammilla, muut hakee apua renkaista. Mutta jos tukevampaa kaipaa niin jotkut plussat voisi olla parempi ratkaisu.

Antza44
20.12.2019, 12.45
Tottakai pärjää, pitkälti kuskista kiinni, parempi pärjää kapeammilla, muut hakee apua renkaista. Mutta jos tukevampaa kaipaa niin jotkut plussat voisi olla parempi ratkaisu.Ja helpommin on syy jäädä sohvalle, jos ei pärjää.

_mkoo_
20.12.2019, 12.48
Mä joskus vertailin fättiä ja 27,5+ fillaria samana päivänä samassa kohtaa, kummalla pääsee paremmin/pidemmälle. Toinen voitti toisenlaisessa, toinen toisenlaisessa ja kyllä, plussapyörä meni pidemmälle joissakin alustoissa, kun läski jäi jauhamaan. Varmaan hyvä olisi lainata läskiä, jos pystyt, sen huomannee jos sitä tarvitsee.

Antzan kanssa asutaan lähes samoilla hoodeilla, siinä missä Antza tykkää painaa uutta väylää läskillä, mä etsin mielummin nopeaa, kovaa polkua talvellakin. Tosta voit vähän funtsia kumman tyylinen ajaja olet ja valita kalustoa sen mukaan.

Onneks täs lähellä saa vuokrattua suht edullisesti fatin, mutta nytkin sataa vettä niin aivan sama mikä pyörä on kun ilma on tuo. Taitaa olla sentti loskaista lunta maassa👎

JMJP
20.12.2019, 14.10
Riippuu varmaan missäpäin Satakuntaa pääasiassa ajelee. Ihan itäisellä reunalla saattaa sitä lunta jossain vaiheessa ollakkin haitaksi asti, mutta tässä rannikolla omat vähäiset talviajelut on mennyt 2.4-2.6 renkailla. Läskipyörien esiintymistiheys on täällä epätavallisen korkea joten jos sitä lunta tuleekin niin nuo perusreitit on tampattu aika nopeasti.

Fat Boy
20.12.2019, 19.03
Jos tallissa on tilaa ja rahapussissa täyttä, niin osta ihmeessä. Mulla on ollu läski (4.8") muutaman vuoden. Kesällä en sillä juurikaan aja. Talvella se oli aiemmin likimain ainut, jota käytin ja kaverina sillä oli 27+. Nyt vaihtoehdot on 29, 27+ sähköllä ja läski. Vielä on sähköllä lystimpää (3" rengas), mutta ei se oikein toimi kun lunta tuli kerralla enemmän. Läski menee huomattavasti vakaammin hangessa ja pakkaslunta sietää naurettavan paljon. Pidän myös polkujen aukomisesta ja siitä, että paineet alhaalla värkki kiipeää vielä jonkinmoiseen mäkeen.

Kun polut tamppaantuu, on läskillä sikäli mukava ajaa kovempaakin, että se ei sukella niin pahasti jos mutka menee leveäksi. Saattaa jopa selvitä takaisin polulle.

J.Kottenberg
20.12.2019, 19.04
Riippuu ihan omista mieltymyksistä, ja keleistä. Jos asiaan haluaa perusteellisemman ja perustellumman vastauksen niin kannattaa hankkia molemmat ja ajella niillä siellä omilla ajopaikoilla vaikka seuraavat 5-6 vuotta ja tehdä kalenteriin merkintä kumpi oli parempi niin siitähän se sitten selviää kumpi on parempi.

Itse olen niin surkea kuski että läski on ehdottomasti se jolla useimmin talvella poluilla pääsee. Sitten kun on tampatummat ja kovemmat lumipolut niin 29+:lla tulee ajeltua myös, ja tosi mukavaa on ollut. Muu on sitten ihan samantekevää. Edellä kuvattu on tietysti vain oma juttu, ja tietenkin joku muu pärjää ja pitää ihan jostain muusta kalustosta.

JussiH
20.12.2019, 19.24
Mulle taas fat bike oli sellainen harrastuksentappaja, minkä tahmakulku vei ajoahalut.
Mulla meni päin vastoin. Ennen fattia oli 26 maastopyörä ja maantiejyrää suoralla ja käppyrällä tangolla. Läskin hankinnan jälkeen muut on myyty kun ei niillä kiinnosta ajaa. Ajan läskillä kesät talvet. En itsekään usko sen ylivertaisiin ominaisuuksiin, mutta kun sillä vaan on hauska ajaa eikä mulla oo kiire. Talvisilla poluilla on kyllä varmasti parempi kuin kapeammilla kumeilla. Sitä on täällä etelässä asuessa välillä vaikea uskoa miten mukavaa touhua läskillä ajo on pohjoisen keskuksissa, joissa on reitit tehty näitä varten. Toistaiseksi olen käynyt vain Syötteellä, mutta nautin silloin niin kuin vain ihminen voi olostaan nauttia.
Etelän poluilla, jos nyt lunta sattuu tulemaan, kelit kovenee ja pehmenee aika tiuhaan, mutta jos malttaa mennä metsään vain pakkasilla niin pärjää siellä varmaan kapeallakin renkaalla. Viime talvena oli paljon lunta, johon ei muodostunut mitään kantavia kerroksia, niin on selvää ettei läskikään siinä pinnalla pysy, vaikka jotkut niin luulee. Sama juttu kuin lumikengillä, ei mee niin syvälle muttei muutu Jeesukseksi. Ja niin kuin joku yllä mainitsi, hairahdus polulta niin sukeltaa kyllä. Itseä viehättää leveiden renkaiden pito, niin kesällä kuin talvella. Läskillä pystyy polkemaan ihan järjettömän jyrkkiä mäkiä kunhan reisissä riittää paukku.

J.Kottenberg
20.12.2019, 19.36
^No toihan se just on se suurin vaara, jos läskiin tykästyy niin sillä tulee innoissaan juurikin ajeltua ihan kaikkina vuodenaikoina. Kuten viimeksi eilen, vaikka olisi voinut muillakin pyörillä ajaa. Aika mutaista oli poluilla mutta läskillä pääsi sielläkin kivan tuntuisesti.

harald
20.12.2019, 20.27
Jos läski tahmaa niin aina on sähköläski. Sillä minä ajan kaikki. Olen välillä kokeillut 29x2.6" renkaita/kiekkoja mutta ei niistä mitään hyötyä sähköpyörässä ollut. Ostin nyt 27.5+ pyörän luomuna, mutta katsotaan nyt milloin sillä tulee ajettua, ehkä kuntoilumielessä vaikka tuo sähköläski on parempi siinäkin (tulee kuntoiltua enemmän, pidempään ja useammin).

hcf
20.12.2019, 22.58
Mulla meni päin vastoin. Ennen fattia oli 26 maastopyörä ja maantiejyrää suoralla ja käppyrällä tangolla.

Sama täällä. Ei sillä 26:sella kyllä tehny mitää maastossa. Epämukavaa kyytiä :D

Ja läski ei kyllä tahmaa pätkääkään ellei renkaana ole jotku jyrät. Mutta niin se tahmaa pyörä ku pyöräki väärillä renkailla. Pikitielläki saa kulkemaan melekosta kyytiä ku laittaa JJ:hin kovat paineet

Vivve
21.12.2019, 01.46
Täysjoustosähköläski on oikeestaan ainut vaihtoehto.

harald
21.12.2019, 01.58
Jäykkissähköläski menettelee. Siinä vaiheessa kun saa takanakin ilmanpaineen kohdalleen ei enää kaipaa jousitusta.

Mi2
21.12.2019, 11.17
Kyllä minä niin mieleni pahoitin Kaupissa, kun kevätalven hyvät läskipolut oli käyty sirkkelöimässä jollain 3" renkaalla ajokelvottomaksi viime talvena. Kaivannon syvyyden perusteella väitän, että avustetusta laitteesta oli kyse.

Itse olen kokeillut monenlaisia pyöriä, plussia sekä välikoossa että kaksysinä, ja lopulta päädyin siihen, että rahallinen panostus kohdistuu kesäajan ja sulan maan kulkineisiin. Talviläskiksi riittää ihan hyvin tonnin perusmalli. Pääasia, että renkaat saa litkutettua. Lumipolulla mönkiminen ei kaipaa hiilikuiturunkoa tai -kiekkoja läskissä.

pee
21.12.2019, 12.28
Kahden maastopyörän taktiikkalla olen toistaiseksi mennyt: plussatäpäri, jolla ajan aina kun olosuhteet sallivat ja "tonnin läski", jolla loput. Tuosta yllä mainitusta kevätpolkujen paskomisesta nakkirenkaalla on joskus täälläkin tullut avauduttua. Mulle on ihan sama, millä kukin ajaa, kunhan ei pilaa muidenkin ajomahdollisuuksia.

MRe
21.12.2019, 12.58
Lumipolulla mönkiminen ei kaipaa hiilikuiturunkoa tai kiekkoja läskissä.
Totta kai kaipaa. Mun lumiläskissä kuiturunko, -kammet, -kiekot, -keula... vielä kun vaihtaa hissitolpan kuituiseen ja stongan myös, niin alkais olemaan pyörä lumikentille valmis...

Mut joo, tietysti ensin pitäisi saada sitä lunta.

F. Kotlerburg
21.12.2019, 14.29
Esim. jos kapean polun reunassa on pehmeää lunta ja rengas sinne haukkaa, helposti leveäkin rengas sinne uppoaa.
Niinpä, mutta leveä rengas ei haukkaa kovin helposti kapeaan verrattuna.

Tuosta yllä mainitusta kevätpolkujen paskomisesta nakkirenkaalla on joskus täälläkin tullut avauduttua. Mulle on ihan sama, millä kukin ajaa, kunhan ei pilaa muidenkin ajomahdollisuuksia.
Kevät tai ei vielä kovettunut talvipolku ihan sama. Ilmiö on sähkömopoilun myötä vain voimistumassa. Sähköllä heikompi kuntoinenkin ja taitoinen saa nakkikumilla polun paskottua.

Larss
21.12.2019, 15.13
Läski on tuonut kyllä paljon iloa omaan talvipyöräilyyn. Kannattaa kuitenkin muistaa, että porukka on ajanut talvisin jo pitkään ennen läskien tuloa. Homma siis onnistuu kapeillakin, mutta kyllä se paljon miellyttävämmäksi muuttuu läskillä. Etenkin tuoreen lumen jälkeiset "aurauslenkit" läskillä voivat olla ihan kivojakin lenkkejä. Kapeilla taas melkoista ähellystä eikä jälkikään tuota juurikaan iloa. Nopeasti se kyllä läskilläkin menee polut tukkoon eikä meinaa onnistua eteneminen järkevästi, eli ei sekään täysin autuaaksi tekevä tuote ole.

Kesällä ei juurikaan tule läskilllä lenkkeiltyä kun en keksi mitä tekisi paremmin kuin 29 täpäri.

_mkoo_
21.12.2019, 15.27
Itellä on Cuben täysjousto 29" 2.35 renkailla. Ja kattelin talvi ajoon Trekin Farley 5.ta, mutta mietin että kantsiiko jäykästä läskistä maksaa 1699€. Jos tonnilla saa "hyvän", mikä merkki malli olis kyseessä?? Kiitos jo nyt vinkeistä.

Pexxi
21.12.2019, 15.30
Eikös noi Whiten ja Silverbackin läskit ole ihan hyviä hintaansa nähden jos merkit ei aiheuta allergiaa. Varmaan alkuvuodesta taas tarjouksessakin eli saa pari sataa hinnasta pois.

Fat Boy
21.12.2019, 15.49
Totta on, että ennenkin on ajettu. Mutta täytyy todeta, että nykyisin talvella maastossa näkee todella paljon renkaanjälkiä verraten aiempaan ja jäljet on melkein poikkeuksetta läskin.

Pari keliä tulee mieleen, missä läski on huono.
Ryynimäinen lumi, jonka pinta on jäässä, muttei vielä kanna läskiä. Leveä kumi vastustaa, mutta ryyni ei anna pitoa. Ei tuossa tosin kulje juuri muutkaan fillarit.

Tai 15-20cm höttölumi hyvän pohjan päällä. Kapea menee kevyemmin, jos alla ei ole uria jotka vie mennessään. Tuossa läskikin menee mukavasti, mutta vauhdin noustessa tulee jänniä tilanteita, kun eturengas alkaa nousta kohti pintaa ja pito katoaa täysin.

Oma paksukainen on täysjäykkä mondraker, joka on mielestäni hyvä peli talveen. Vakaa ja tasapainoinen, eli ei liikaa painoa takarenkaalla. Jousitusta ei enää läskikeleillä kaipaa, kun lumi tasoittaa kaiken. Kun latu alkaa keväällä käymään möykkyiseksi, siirryn plussatäpäriin.

F. Kotlerburg
21.12.2019, 15.50
Ennen piti miettiä kelejä. Nykyään ei tartte.

Antza44
21.12.2019, 20.41
Ennen piti miettiä kelejä. Nykyään ei tartte.Just näin. Tänään oli taas keli, missä kokemattomampi läskikuski oli vaikeuksissa. Kokeneempi 27.5"/3" kuski pärjäs, mut melko sirkkelöintiä. Pari kokeneempaa läskikuskia ajeli hymyssäsuin vaikka, joutui jo paineita tiputtamaan ja käyttämään hyväkseen vuosienvarrella opittuja suojalumen ajo tekniikoita.

_mkoo_
22.12.2019, 10.58
Kyllä siis tallista puuttuu vielä se yks pyörä😃
Nyt kun salibandyä ei tule enää pelattua niin aikaa ollut tähän hommaan enemmän, ja intohimoisesti eteenpäin mennään, niin pitää alkaa etsiä sopivaa läskiä.

Esuli
22.12.2019, 11.37
Tuo on miehen puhetta. Jos luulet tarvitsevasi jotain pyörää, osta se.
Se poista kutinan ja saat.
Kokemusta.

Jeltsar
23.12.2019, 17.08
Tottakai pärjää, pitkälti kuskista kiinni, parempi pärjää kapeammilla, muut hakee apua renkaista. Mutta jos tukevampaa kaipaa niin jotkut plussat voisi olla parempi ratkaisu.

Liekö trolli? Olisin tänään halunnut nähdä sen paremman nakkirengaskuskin, joka vetää 10cm sohjossa. Oli nimittäin täysi työ läskilläkin.

Ap:lle sanoisin, että siinä missä nakkirengas hyytyy, kulkee läski vielä iloisesti. Ja missä nakki kulkee iloisesti, kulkee läskikin :)

J.Kottenberg
23.12.2019, 18.32
Parastahan se on kun kokeilee itse. Jos vähän katselee vaikka XXL: n tarjouksia ja läskin hankkii, niin kyllä siitä hyvin torilla eroon pääsee jos tuntuu ettei ole oma juttu. Ei nimittäin kovin paljoa viisastu kun seuraa muiden kinastelua ja rehentelyjä. Itse hankin ensin vähän halvemman kokeiluläskin ja just torilla myin sen ja hankin sitten paremman kun tiesin mitä halusin. Hyvä taktiikka mielestäni.

F. Kotlerburg
23.12.2019, 18.46
Juu, kun ostaa internetistä sen löytämänsä halvimman paskan tonnien painoisilla kumeilla ja vanteilla sekä ajaa vielä niillä mukana tulevilla liki kilon kappale painavilla sisureilla niin saa taatusti hommasta oikean kuvan.

Kepsu
23.12.2019, 21.50
Ei ehkä paras kaikkeen ajoon mutta ainoa millä voi kaikki ajot ajaa... 😉

Iglumies
23.12.2019, 23.01
Talvella pärjää yllä nakkikumillakin, mutta läskillä on paljon hauskempaa availla polkuja.
Mitään ainoaa oikeata vastausta ei ole, siksi kannattaa varustautua molemmilla.
Yksi pyörä ei käy kunnolla kaikkeen.

J.Kottenberg
24.12.2019, 01.29
^Nimenomaan.

Silloin kun itse hommaa testailin, oli Felt DD 30 saatavissa suht edullisesti yhdessä nettikaupassa, ja oli vielä ihan kohtuullisilla osillakin varusteltu. Oikein sopiva aloitus läski. Feltin kanssa selvisi aika hyvin mitä läskipyöräily on, minkälainen geo sopii itselle ja myös komponenttipuolelta sai ideoita.
Feltin sai myös oikein hyvin kaupaksi.
Nykyisin voi läskejä vuokratakin, mutta siinä ei eri olosuhteissa pääse välttämättä kovin paljoa ajelemaan. Ja tämähän on aika olennaista juuri silloin kun mietitään onko ko vehje välttämätön. Eikä välttämättä omissa ajomaastoissakaan pääse kokeilemaan.

MRe
24.12.2019, 10.19
^Riippuu missä päin asustaa, mutta täällä pk-seudun suunnalla esimerkiksi Fillarihemmolta jäkestä löytyy läskejä vuokrattavaksi ja lähtee vielä mukaan näyttämään reittejä. Ja varmasti osaa kertoa läskeistä kaiken mitä niistä tarvitsee tietää.

Napamoottorillista sähköläskiä pääsee koeajamaan Vartiokylän pyörässä, kun vaan soittaa etukäteen. Vievät lenkille Mustavuoreen ja Vuokin jätemäen huipulle. Ainakin.

Jeltsar
24.12.2019, 13.21
^nureko trolli? Poika poika... taidat olla melko märkäkorva täällä? Unohdit lisäksi tosta " , kulkee läskikin (vähemmän iloisesti)" :D

Henkilöön menemättä kommentti oli aika trolli. Ja niin, se tämä foorumiajelu ilmeisesti vaatii erilaista kokemusta kuin mitä maastoajo.

Jami2003
24.12.2019, 14.10
Heh heh tuli tämä ketju mieleen kun tuolla jäisessä sohjossa näkee pappoja ja mummoja polkemassa normi pappa/mummo fillarilla ilman nastarenkaita ja kypärää. Eli kyllä pärjää, se on sitten eri asia tykkääkö siitä.

Mitä nureen tulee niin kaikki on väärin pyöräilty mikä on pyöräilty eri tavoin kuin hän. Kuvastavaa on että tiedän mistä pyöristä nure ei tykkää ja mitä pyöräilijöitä hän ei arvosta. Sitä en tiedä mistä pyöristä nure tykkää ja mitä arvostaa :)

J.Kottenberg
24.12.2019, 14.26
Henkilöön menemättä kommentti oli aika trolli. Ja niin, se tämä foorumiajelu ilmeisesti vaatii erilaista kokemusta kuin mitä maastoajo.

Foorumipyöräily on toden totta aivan totaalisesti eri laji kuin maastoajo. Vaatii aivan erilaisia valmiuksia ja toisenlaista kuntoa. Onneksi näin on, ja todennäköisesti tulee olemaankin.

Mutta nyt onkin ainakin pk-seudulla sellaiset olosuhteet että voi hyvin ajella vaikka Jopolla, läski ei ole välttämätön, joten hyviä maastolenkkejä ja samalla hyvää Joulua kaikille!!!

Petri Väisänen
24.12.2019, 16.05
Otsikon mukaan, ite haluan ajella polkuja myös talvella, jos sitä lunta edes tänne Satakuntaan tuleekaan. Millä te ajatte talvella, muualla kuin pyöräteillä tai teillä. Itseltä jäi aikaa vievä talviharrastus pois, ja sen ajan voisi käyttää pyöräilyyn[emoji106][emoji106]Tätähän tässä kysyttiin: Ajan talvella poluilla täysjäykällä läskipyörällä ja kesällä HT-plussalla. Toimii mun höpöhöpöajoihin ja tottakai mikä tahansa muukin pyörä näihin toimisi mutta nää on vaan lepposia ja mukavia kun en kisaa enkä kiirehdi.

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

Mi2
25.12.2019, 01.31
^Mielummin jopa noin, kun että ostaa sen kalleimman ja sitten on psyykattava itseään että se on paras kaikkeen ajoon :D.

Noinhan se mulla melkein oli, hiilikuitua ja kevyttä runko, putket ja kiekot. Luin foorumilta isojen poikien juttuja, kuinka verraton se läskipyörä on aina ja kaikessa. Lopulta hyväksyin, että se on ankea ajettava sulalla maalla ja möin koko härvelin pois. Talvikäyttöön läski kuitenkin on paras mahdollinen pyörä, joten verkkiksestä tonnin Silverback alle ja renkaiden litkutukseen. Säästyneet rahat laitoin kesäajan kalustoon, joilla onkin ilo tykitellä ilman lyllerön tahmaisuutta ja jalat harallaan polkemista. Talvet ajan läskillä ja oman kokemukseni mukaan ei tonnin ja kolmen tonnin läskissä ole mitään oikeasti vaikuttavaa eroa. Läskin keventely on vähän kuin traktorin keventelyä - ihan kiva idea, mutta käytäntö...

Iglumies
25.12.2019, 01.49
N... Läskin keventely on vähän kuin traktorin keventelyä - ihan kiva idea, mutta käytäntö...
Kyllä alle 11 ja 15 kilosen läskin ajettevuudessa niin talvella kuin kesälläkin on aika paljon eroa, umpihangessa sitten ei niin kauheesti olekkaan.

misopa
25.12.2019, 10.31
Ei pärjännyr omassa vertailussa Trekin 29" Procaliber RSL 2,25" Maxxis Aspen kumeilla ja kuitukiekoilla jne. Trek Farleylle, jossa Kuroshiro Enso kiekot 4.4" lite Jumboilla. Joka Strava-segmentillä, mitä omilla vakiopoluilla tulee vastaan, 29" jäi kakkoseksi. Kävin tuolla läskillä ajamassa myös yhden puhtaan kelvi pk:n ja parin tunnin lenkin keskari oli 26,2km/h. Ei kyllä ensimmäisenä tule sana tahmeus mieleen tuosta omasta läskistä. 29" lähtikin aika pian talosta.

Varmasti joku kevyt 29" täpäri olisi sitten jo askel vauhdissa eteenpäin, varsinkin pidemmillä lenkeillä, jos pitää saada maksimivauhti itsestä irti. Vaan tulee niin vähän metsässä enää ajettua, että pärjään ne ajot mainiosti tuolla plösöllä.

Pyörien painot polkiemien kanssa:
Procaliber 9,02kg
Farley 9,56kg