Näytä tavallinen näkymä : ISM-kokemuksia ja tri-satulasuosituksia
Moi,
Ostin pari kk sitten ISM:n PN1.1 satulan kun Giantin orkkis ei oikein sallinut kireämpää ajoasentoa aerotankojen päällä. Tai satula salli, mutta genitaalialueet ei. Uutta satulaa on testailtu ja säädetty kohdilleen ja on toiminu varsin mukavasti 30-45 min lenkeillä. Lähinnä siis vedetty tiukkaa intervallia tai lyhyehkö palauttelua. Etenkin tuollaiseen lyhyeen tiukkaan vetoon jossa tulee istuttua aika etuosassa istuu kun nakutettu. Viikonloppuna tein 20 min FTP-testin (yhteensä joku 35 min alkuineen ja loppuineen), ja tähän tuntui jopa erinomaiselta.
Mutta toissapäivänä oli tarkoitus vetää ensimmäinen pidempi lenkki. Ekan 45 minuutin kohdalla alkoi hieman tuntumaan ikävää painetta ja nostin ajoasennon ylös aerotangoilta stongan päälle. Tämän jälkeen olikin sitten pakko lopettaa koko touhu noin tunnin kohdalla kun alkoi tehdä todella kipeetä - ja siis oikeasti todella kipeetä. Kun pääsin pyörän päältä pois, niin pakaran ja taka/sisäreiden liitoskohta poltti oikein tosissaan. Oli niin kipeä ja jumissa että en pystynyt koko iltana venyttelemään lainkaan ja portaiden kävely oli melkoista ankkavaappumista. Paikat on edelleen puolentoista päivän jälkeen sen verran hellänä että ei tee mieli hypätä fillarin selkään. En sitten tiedä mitä lihasta/hermoa/verisuonta on painanut, mutta selkästi jotain.
Yhtä kaikki, millaisia kokemuksia muilla on ISM:stä erityyppisille lenkeille? Ja myös kaikki satulasuositukset erityisesti tri-ajoa ajatellen otetaan vastaan ajajalle jolla on kohtuu pieni ja luiseva hanuri. Luulen että tuo ISMn malli on hyvä sprinttimatkalle, mutta pidemmät matkat vaativat jonkin toisen ratkaisun. Olisi siis kiva löytää joku malli jossa genitaalialue ei ota painetta kireästä ajoasennosta, mutta jolla pystyisi myös ajamaan rauhallisemman pitkän lenkin - sekä aeroasennosta että stongan päältä.
T. Tero
Oletko koettanut säätää normaalin satulan nokkaa alaspäin? Jos ajetaan matalana, niin satulan ei mielestäni kuulu olla vaakatasossa.
Minä en mitään sarvikäyräisistä tiedä mutta olen huomannut että jos tähtää satulan nokan keskelle stemmiä ei voi kovin pahasti metsään mennä. Sitten kun satula on merkittävästi korkeammalla kuin tanko asia voi muuttua, en tiedä.
metusala
18.12.2019, 12.23
Mulla sama PN1.1 satula Tri pyörässä, tavallinen satula kun pysäyttää verenkierron jalkojen välistä. Ajoasennossa istun ihan satulan etureunan päällä. Keväällä kun en ole Tri pyörällä pitkään ajanut niin ennen ajoa täytyy sisäreittä voidella vaseliinilla muuten hankaa pikkasen verille mutta ei muuta onkelma ole havaittu. Voin vetää sillä satulalla pidempiäkin lenkkejä. Oikeastaan kaipaisin noin 3 - 5 mm kapeampaa satulaa mutta en ole jaksanut sellaista etsiä. Samalla liian kapeakin ei sovi millainen oli esim. ennen käyttämäni John Cobb Plus satulaa (kai sama kun nykyinen Jcobb Delta P). En oikein pysynyt satula jalkojen välissä vaan istuin vuorotellen joko vasemmalla tai oikealla. Asensin Plussan maantiepyörä missä se taas toimii hyvin kun ihan eri ajoasento.
Satula-asiat on kyllä niin henkilökohtaisia. Mikä toimii toisella ei toimi toisella. Sääditkö satulan korkeutta kun vaihdoit ISM:n käyttöön? ISM suosittelee n. 5mm matalampaa korkeutta normaaliin satulaan verrattuna. Kannattaa myös kokeilla eri kulmilla. Itsellä toimi hyvin -4 asteen kulma, eli nokka hieman alempana.
Testasin huvin vuoksi Bikefitissa 5 muuta satulaa pyörään ja alkuperäinen ISM:n satula oli ainoa joka tuntui hyvältä.
Firlefanz
18.12.2019, 12.56
Aika metkaa että jo tunnin sisällä aiheutuu tuollainen voimakas akuutti kipu. Mun kokemus on tietysti ensinnäkin vain mun kokemus ja toisekseen varsin rajallinen, mutta silloin kun kipua on ollut se on tyypillisesti ilmennyt vasta kun seuraavana päivänä lähtee lenkille.
Vaikka kyseessä onkin jonkinlainen paineongelma eikä hankautumisongelma niin ehkä voisi kokeilla satulan etuosan kaventamista muutamalla millimetrillä, mikä pitäisi onnistua kiristämällä nippusiteellä satulakiskot lähemmäksi toisiaan. Jos siitä ei ole apua, operaatio on helposti purettavissa.
Aika-ajoasennosta enkä triathlonpyöräilyn vaatimuksista en tiedä mitään, mutta voin silti kertoa sen että SQlabilla on triathloniin oma malli, 613, joka myös voisi olla vaihtoehto.
Joillakin on joskus käynyt niin onnellisesti että uusi satula on aluksi aiheuttanut kipeytymistä kun paino on tullut kohdille jotka eivät siihen ole aiemmin tottuneet, mutta kivut ovat varsin nopeasti hävinneet ja koska paino on kuitenkin ollut oikeilla kohdilla eli istuinluilla, satula on käytössä osoittautunut sittenkin juuri oikeaksi valinnaksi. Mutta ymmärtääkseni kipeytyminen ei silloin ole ollut noin rajua.
Jes, kiitos vastauksista. Säätöjä on hinkattu niin korkeuden, etäisyyden kuin kallistuskulman osalta, niistä ei pitäisi olla kiinni. Ja nyt oli tosiaan akuutti painekipu, ei hankauma kyseessä. Oli vaan itselle melkoinen järkytys suorastaan kun iski noinkin lyhyellä ajalla noin kova kipu - en oikein keksi muuta kuin että on jonkun hermon painanut kunnolla kasaan tms. Tuo Firlezanzin ehdottama nokan kaventaminen voisi olla ehdottomasti kokeilemisen arvoinen asia. Heti kun hanuri sallii :D
Duriksen kanssa samaa mieltä, etsivä löytää ja kun hyvä löytyy niin pysytään siinä.
hämeenhitain
19.12.2019, 11.11
"Akuutti painekipu" kuulostaa tutulta ja miten äkkiä se iskee. Niin kuin jossain tätä kuvasin, perse vain loppui. Eri kätevää keskellä ei mitään. Menomatkalla ei yhtään varoitellut, sitten äkkiä istuinluista sisäreisiä kohti olikin istumakelvoton alue. Kuin paljaan luun päällä olisi yrittänyt istua.
Pääsin kotiin kun nostin tai laskin satulan nokkaa tai koko satulaa 10 min välein loppumatkan, tai siirsin eteen- tai taaksepäin + vaihtelin tietty asentoa ja otetta jatkuvasti. Helpotti hetkeksi, mutta mikään ei ollut kunnolla hyvä. En ole vieläkään uskaltautunut ISM:llä monen tunnin ajoon ulos. Arse kestää sisällä ajaessa nyt kolme tuntia eikä säätöihin tarvitse kajota, joten OK asento on tainnut löytyä. Kynnys lähteä reissuun kuitenkin korkea - t. nim. varasatula mukaan?
Tri-hommista en mitään tiedä, mutta tämmöstä oli sorateitä paahtaessa. Hyvin mäkisellä seudulla asento pakostakin hiukan vaihtelee, joten tuskin hanuri loppui ainakaan yhteen asentoon jämähtämisen takia.
Firlefanz
19.12.2019, 13.26
Olisihan putkelta ajaminen ollut vaihtoehto sekin:cool: Itse tosin olen ajanut vain Nikkilästä kotiin, matkaa ei siis ollut kolmeakymppiäkään, kun hiilikuituinen satulatolppa oli päästänyt ilkeänkuuloisen "räks"-äänen, mutta tiedän että "tanssien" on ajettu yhtä soittoa Porvooseen ja takaisin.
Muutenhan on hyvällä ja urologin hyväksymisleiman saaneella satulallakin ajaessa hyvä muistaa ja yrittää nostaa tietyin väliajoin takapuolta satulasta pariksi tai edes puoleksi minuutiksi. Aika-ajoasennossa eli kisassa tai erityisesti sitä varten harjoitellessa se ei tietenkään toimi, mutta pitemmille lenkeille se sopii jo luontevammin.
PS Mä olen kai pariinkin kertaan kärkevästi huomauttanut siitä ISM:llä on useampia erilaisia satulamalleja, joten on syytä kertoa mistä satulasta puhuu silloin kun puhuu ISM-satulasta. (Ja erityisesti taisin v-illa sille joka ilmeisesti luuli että "Adamo" oli jonkun mallin nimi...)
hämeenhitain
19.12.2019, 14.17
^ Hyvä pointti. PL 1.1 täällä kyseessä ja kaikesta huolimatta se on ollut mieluisa. Ehkä voisi kokeilla nippusidekonstia, kun seuraavan kerran ulkomaailmaan pidemmäksi aikaa...
Putkelta juu hanuria säästäen toki meni nousut, mutta koko loppumatkaa ei vaan jaksanut. Nostan kyllä hattua kaikille, jotka sitkeästi putkelta survoo menemään pitkiä taipaleita, oli väline- ja persrajoitteita tahi ei!
"Akuutti painekipu" kuulostaa tutulta ja miten äkkiä se iskee. Niin kuin jossain tätä kuvasin, perse vain loppui. Eri kätevää keskellä ei mitään. Menomatkalla ei yhtään varoitellut, sitten äkkiä istuinluista sisäreisiä kohti olikin istumakelvoton alue. Kuin paljaan luun päällä olisi yrittänyt istua.
Kun perse loppuu, niin se selkeesti vaan loppuu. Tälle taisin naureskella toisessa threadissä aikaisemminkin :D Onneksi itse sentään tässä tapauksessa trainerin päällä kotona, niin ei ollut ongelmaa perillepääsyn kanssa!
Eilisen kevyen jatkohieronnan perusteella tulin siihen lopputulokseen että mun tolpasta, jossa jo 20mm setback, loppuu säätövara kesken että ko. satulan saisi turvallisesti riittävän taakse niin että istuisi mun hanurin kanssa kunnolla yhteen. Nyt Pron satula odottaa testiin pääsyä, joulunpyhät toivottavasti kertoo positiivista lopputulemaa sen kohdalla.
Mulla oli vastaavia ongelmia kahdenkin ISM:n satulan kanssa. Paine oli liian pistemäinen eikä ihon poltetta enää kestänyt. Satula tepsi aiempaan puutumisvaivaan hyvin. Päädyin puolen tusinan lainasatulan kautta perinteisempään malliin.
Itselläni on tuosta satulasta hyviä ja huonoja kokemuksia. Päätin aluksi kokeilla maantiepyörässä ja ihastuin siihen. Ajelin sillä 6000 kilsaa. Minulla alkoi kuitenkin oudosti sisäreisiä kuumottamaan ajan myötä. Kokeilin sitten taas perinteistä satulaa ja kuumotus loppui välittömästi. Vaihdoin maantiepyörässä takaisin perinteiseen. Aika-ajo pyörässä tuo taas toimii minulla kuin junan vessa, koska istun aivan satulan kärjessä. Tuo satula on sinänsä erikoinen, että se takaosa on vain pelkkää hämäystä, jotta se saadaan pituudeltaan sääntöjen mukaiseksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.