PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mekaaniset levyjarrut maantiepyörään

Jaho
17.12.2019, 13.44
Nyt on sarjassa tyhmät kysymykset, mutta ei auta muu...

Kaikki tähän astiset maantiepyörät mitä minulla on ollut, ovat olleet vannejarruilla. Nyt tuli hommattua runko johon menee levyjarrut.

En tajua noista levyjarruista yhtään mitään. Olin / olen aikeissa hommata uuden osasarjan, taikka ainakin kahvat ja jarrut koska ajattelin että nämä nykyiset kahvat ei levyjarruihin käy.

Minulla on tällä hetkellä Sram Force osasarja, joka on tosiaan noille vannejarruille. Ennenkuin tässä alan uusia osia hommaamaan, niin varmistan, että käykö nuo Sramin Forcet jos hommaa mekaaniset levyjarrut? Vai pitääkö olla levyjarruille suunnitellut kahvat?

Eli siis kysymys tiivistettynä; käykö nuo vannejarruille suunnitellut Sramin kahvat mekaanisille levyjarruille?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista :)

paaton
17.12.2019, 13.53
Käy. Mekaanisia jarrujasatuloita saa nyt aika halvalla ja jos on olemassa ok osasarja, niin tuo on ihan toimiva vaihtoehto. Trp spyre tai bb7 road ostoon. Ainakin bb7 oli aika halvalla bike-componentilla. Käytettynä noita voi myös löytää todella halvalla.

Jaho
17.12.2019, 15.40
Käy. Mekaanisia jarrujasatuloita saa nyt aika halvalla ja jos on olemassa ok osasarja, niin tuo on ihan toimiva vaihtoehto. Trp spyre tai bb7 road ostoon. Ainakin bb7 oli aika halvalla bike-componentilla. Käytettynä noita voi myös löytää todella halvalla.

Kiitoksia vastauksesta. Tämähän helpottikin pyörän kasaamista melkoisesti :)

Marsusram
17.12.2019, 16.06
Kiitoksia vastauksesta. Tämähän helpottikin pyörän kasaamista melkoisesti :)

Kunhan hankkii sopivan kiinnitystavan, Flat Mount,PostMount ja IS ovat yleisimmät..
https://road.cc/content/buyers-guide/172389-everything-you-need-know-about-disc-brakes

Jaho
17.12.2019, 16.11
Kunhan hankkii sopivan kiinnitystavan, Flat Mount,PostMount ja IS ovat yleisimmät..
https://road.cc/content/buyers-guide/172389-everything-you-need-know-about-disc-brakes

Juu. Aikamoista opiskelua tämäkin näköjään vaatii :)

Flat Mount näyttäisi tässä rungossa olevan.

harald
17.12.2019, 16.32
Sitten löytyy hybridijarrut jossa vaijerikahvalla operoidaan hydraulisia jarrua. Em. artikkelin mukaan paras vaihtoehto. TRP Hy/Rd.

nure
17.12.2019, 22.03
Eikös joku sanonut että noissa hy/rd:ssä yhdistyy kahden jarrutyypin huonot puolet...
Itsellä kahdessa TRP Spyre SLC:t, toiset Forcen ja toiset Rivalin kahvoilla ja toimivat hienosti.

JackOja
17.12.2019, 22.48
Eikös joku sanonut että noissa hy/rd:ssä yhdistyy kahden jarrutyypin huonot puolet...
.

...ja joku toinen sanoi, että kummankin hyvät puolet.

arctic biker
18.12.2019, 02.56
Itse ainakin moittinut moisia ihmetyksiä. Puhtaasti mekaaniset Spyret ovatten hyvät jarrut pienellä kokemuksella mitä pojan pyörää oon ajanut.

nure
18.12.2019, 07.33
Jack, toinen äidistä ja toinen tyttärestä, kun kummastakin niin yleensä syntyy ongelmia... Arctic, vannoutuneena menaanisten käyttäjänä mielestäni parhaat, jopa kolmannesta pyörästä, maastosellaisesta, moiset löytyy eikä ole ollut ongelmia jarrutehojen kanssakaan. Toisaaltaan kaikkihan on osaa kokonaisuutta jossa myös vaijereilla ja kahvoilla on suuri merkitys.

kaakku
18.12.2019, 22.10
Suositukseni: TRP Spyret. Nämä on helppo säätää ja keskittää. Tosin orkkisjarrupaloilla voi heittää oravaa. Shimanon B01S Resin on jo paljon parempi, muitakin merkkejä löytyy jotka sopii tuohon.

Sitten se tärkein kohta: laita kunnollinen, mahdollisimman jäykkä vaijerinkuori. Mieluiten joku tämän tyylinen:
http://0354a6b.netsolhost.com/productimages/nokonbmxcable_new.jpg

Mitä jäykempi kuori, sen parempi jarrutuntuma ja teho. Skippaa tämä ja lopputulos jää aika vaisuksi. Laita kunnon kuoret eikä lopputulos häpeä hydraulijarrun vierellä ollenkaan.

hsa
18.12.2019, 22.26
Toi Spyre on kyllä ihan hyvä. Kannattaa vaan muistaa pitää puhtaana ja ehkä laittaa vähän rasvaa esim. niihin mäntien säätöruuveihin. Jos ne menee jumiin, niin sit on aika vaikea ehjänä saada kuusiokoloja auki kun on 3mm kannalla (jos oikein muistan.)
Just jonkin aikaa sit väänsin yhen kuusiokolon pyöreeksi. Ratkaisin ostamalla neste-Rivalit jostain alesta.

Jaho
18.12.2019, 22.28
Kiitoksia vinkistä. Mikäs kuori tuo on mikä kuvassa on?

A.M.®
18.12.2019, 23.08
Kiitoksia vinkistä. Mikäs kuori tuo on mikä kuvassa on?

Taitaa olla Nokon

K.Kuronen
19.12.2019, 10.03
Mäntien säätöruuvin juuttumisen lisäksi on mahdollista, että Spyreä ei saa säädettyä siten, että kylki ei koskisi etuvanteessa pinnoihin. Näin on laita itsellä yksillä Mavicin vanteilla (kyseessä on kuitenkin maastovanne krossarissa). Jarrulevyn alle asetettavalla shimmillä asia ratkesi välttävästi. Siitä ovatko nykyiset Spyret yhtään poskiltaan kapeammat ei ainakaan minulla ole aavistustakaan.

nure
20.12.2019, 12.10
^Kolmet itsellä, kolmet eri vanteet (Tune, Acros ja Fulcrum) eikä mitään ongelmia...

K.Kuronen
20.12.2019, 15.45
...mutta on kuitenkin hyvä tiedostaa, että joidenkin vanteiden kanssa voi Spyren leveys tuottaa ylimääräistä vaivaa ja pohdintaa.

maalinni
20.12.2019, 16.10
Mitkä on sitten kapeammat? Minulla yhdessä hiilarikeulassa osui jarrulevyn pultit haarukkaan kaarteessa. Viilalla selvittiin.

K.Kuronen
20.12.2019, 18.37
Itse olen harkinnut vaihtaa vanhat Spyret Avid BB7:n, mutta BB7:a ei ole ilmeisesti kysyjän etsimää Flat Mount-versiota.

paaton
20.12.2019, 18.45
BB7 on kyllä pommin varma cyclossa. En ole putsannut tai tehnyt noille muutenkaan mitään huoltoa ikinä ja ajettu paljon suolaloskassa. 2014 vuoden pyörä.

Maantielle ottaisin kuitenkin ilman muuta spyret. Ainakin ebayn kautta taisi saada sopuhintaan kevyempää slc versiota, jossa oli ilmeisesti myös fiksumpi vaijerin veto.
Tiedä sitten olisiko tuo myös kapeampi?

arctic biker
20.12.2019, 22.06
Suositukseni: TRP Spyret. Nämä on helppo säätää ja keskittää. Tosin orkkisjarrupaloilla voi heittää oravaa. Shimanon B01S Resin on jo paljon parempi, muitakin merkkejä löytyy jotka sopii tuohon.

Sitten se tärkein kohta: laita kunnollinen, mahdollisimman jäykkä vaijerinkuori. Mieluiten joku tämän tyylinen

Just näin

Mitä jäykempi kuori, sen parempi jarrutuntuma ja teho. Skippaa tämä ja lopputulos jää aika vaisuksi. Laita kunnon kuoret eikä lopputulos häpeä hydraulijarrun vierellä ollenkaan.
Just näin.

lai
21.12.2019, 11.22
Yokozuna tekee myös mekaanista flat mount jarrua, ei mitään hajua jarrusta mutta melko hintava on: http://www.yokozunausa.com/morodibrfmo.html

Paul components tekee myös flatmountilla, en edes viitsinyt katsoa hintaa. https://www.paulcomp.com/shop/components/brakes/disc-brakes/flat-mount-klamper/

maalinni
21.12.2019, 14.48
^ Aika nätti kromisena.

Jaho
25.12.2019, 13.19
Sitten se tärkein kohta: laita kunnollinen, mahdollisimman jäykkä vaijerinkuori. Mieluiten joku tämän tyylinen:

Kysymys vielä tähän kuoreen liittyen.

Pitääkö tuota jäykempää kuorta olla myös kahvalta rungolle vai riittääkö pelkästään takaosassa?

K.Kuronen
25.12.2019, 14.34
Itse en vanhoja käyttäisi, jos valmiin kuorisarjan maantiepyörään hankkii, niin todennäköisesti niistä löytyy pätkä taipuisampaa kuorta tankoteippauksen alle laitettavaksi.

Jaho
18.03.2020, 23.35
Jatketaas taas tätä sarjassa tyhmät kysymykset.
Mistä tiedän että minkä kokoiset levyt pitää hommata? Ilmeisesti 140 tai 160 mm halkaisijaltaan olevat. Mutta kummat. Vai käykö ne molemmat?

JackOja
19.03.2020, 09.22
Jatketaas taas tätä sarjassa tyhmät kysymykset.
Mistä tiedän että minkä kokoiset levyt pitää hommata? Ilmeisesti 140 tai 160 mm halkaisijaltaan olevat. Mutta kummat. Vai käykö ne molemmat?Se riippuu muutamasta tekijästä.
1) Jarrusatulan kiinnitystapa, onko flatmount, postmount vai IS2000
2) mikä on jarrulevyn ”originaalikoko", jos on 160mm et voi laittaa 140mm levyä. Jos taas 140mm tarvitset korottavan adapterin laittaaksesi 160mm levyn
3) suurin rakenteellinen sallittu levyn koko, 160mm toki useimmiten käy.