PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kummalle kyljelle kaaduit viimeksi?

fiber
11.12.2019, 18.29
Minä vetäisen näköjään aina samalle kyljelle. Miten teillä, hyvät tasapainottomat toverini?

tommi2
11.12.2019, 18.32
Meinasin sanoa että kaikki kaatuvat näkjään vasemmalle, mutta äänestäjiä olikin vasta 1.... Mä kaadun useimmiten vasemmalle, mutta on poikkeuksiakin ja otb:t muodostavat ison osan nykykaatumisista.

Juha Lehtinen
11.12.2019, 18.36
Siitä on tovi kun viimeksi kaaduin, ja senkin kaatumisen oli todistamassa muutama ohikulkija, aina joku näkemässä. Kyseessä oli liukas tien risteys eikä minulla tietenkään ollut nastarenkaita fillarissa silloin.

harald
11.12.2019, 18.45
Olen tasapuolinen kaatuja

Mr_W
11.12.2019, 19.10
Vasemmalle kaikki kolme viimeisintä, jotka muistan.

RikuK.
11.12.2019, 19.28
Viimeinen kaatuminen on ollut oikealle kyljelle, vasemmalta tulleen pakettiauton avustamana.

oem
11.12.2019, 19.35
Etupyörä luistaa aina oikealle alta pois eli kaadun useimmin vasemmalle.

fiber
11.12.2019, 19.43
Kiinnostavaa ja yllättävää! Ajattelin, että muutkin kaatuisivat yleensä vetopuolelle.

m-52
11.12.2019, 20.50
Lähes aina oikealle, viimeksi eilen.

fiber
11.12.2019, 21.01
Siitä on tovi kun viimeksi kaaduin, ja senkin kaatumisen oli todistamassa muutama ohikulkija, aina joku näkemässä. Kyseessä oli liukas tien risteys eikä minulla tietenkään ollut nastarenkaita fillarissa silloin.
Juuri näin kävi minullekin tänään töistä tullessa. Virhearvioin, että juuri siinä mutkan osassa olisi ollut jäätön kohta.

tempokisu
11.12.2019, 21.36
? näköjään olen kaatunut viimeksi 13.7.2017 ns. Pikkusäijän tiellä. Oikealle kyljelle. Elämäni tärkein kaatuminen, jonka ansiosta löysin nahkiaiset :) niin ja aloin käyttää pyöräilykypärää ajaessani.

tommi2
11.12.2019, 21.50
^Kerro lisää, en ainakaan muista kuulleeni stooria. Sorry off topiciin yllytys, mutta kaatumistarinan ohella sallitaan varmaankin.

tempokisu
11.12.2019, 22.49
^Kerro lisää, en ainakaan muista kuulleeni stooria. Sorry off topiciin yllytys, mutta kaatumistarinan ohella sallitaan varmaankin.

Huom! tätä siis pyydettiin. Luultavasti olen selittäny muutamaan kertaan tomppa sun itse perustamassasi topicissa :D

Ajelin siis niitä yö/aamulenkkejä, silloinkin olin jo satasen taivaltanu ja yhtäkkiä vaan tajusi että nyt mennään...ensin tietysti tarkistin miten pyörä? takavalon pidike katkesi, otsalamppu lensi ojaan...pystyin liikuttamaan kaikkia käsiä ja jalkoja, taputtelin sitten poskille ja eihän tässä mitään, kotio nyt vaan.
Kaikki vastaantulevat ihmiset Pirkkalan keskustassa tuntui tuijottavan , autot antoi mukavasti tietä.
Kotona katsoin peiliin...kääk, puoli päätä veressä ja oikeesta silmäkulmasta valui verta solkenaan. Vähitellen kipuisia paikkoja alkoi tuntua, hengittäminen oli vaikeaa yms. Piti perua työpäivä, ja seuraavana päivänä isä kuskasi.

Että en päässyt sitten aamulenkille joten jäin kuuntelemaan Radio Suomi-kanavaa ( joka tulee telkkarin 1-kanavalta) ja klo 05.50 tulee merisää. Hei, näitähän me serkkujeni kanssa kuunneltiin lapsena ja merkittiin tiedot ylös...mitähän näitä kaikkia rannikkoasemia olikaan. "...ja vielä viimeisenä Nahkiainen 6, lounas 8..." Nahkiainen, kiva nimi - aloin sitten kuunnella merisäätä ja merkkasin ajopäiväkirjaan tiedot. Sitten tietysti googletin nahkiainen...ja löytyi kuvia.
Tiesin heti että - tää on mun juttuni. Lopun tiedättekin...
Toinen hyvä asia, aloin käyttään pyöräilykypärää. Kävin myös katsomassa mihin mä oikein kaaduin - siellä oli iso routakuoppa johon ajoin, veritahrat oli tien pinnassa vielä pitkään.
Nahkiaisen myötä sitten kiinnostuin kaloista, ja Kokemäenjoesta sekä löysin Nakkilan Nahkiaispaistamon sivut > kututalkoot ja Nakkilan reissut :) niin ja nahkiaisen inspiroimat nukke-projektit.

tommi2
11.12.2019, 23.07
Eiku joo, nyt muistu mieleen että olen varmaankin ton aikaisemminkin lukenut. Hieno kaatumistarina. Mun viime kaatumisessa irtos solisluu ja yli puolentoista vuoden kuluttua edelleen kipee toisinaan. Tämäkin tarina on kerrottu kymmeniä kertoja, mutta huonompi tarina kun toi nahkiais.

tempokisu
11.12.2019, 23.46
^ ei ole huonompia tai parempia. Ensin harmitti kun oikeaan polveen jäi iso luumunkokoinen arpi. Nyt olen siitä iloinen, muistuttaa että silloin kun on ihan masentunut ja loppu, Luonto tulee ja auttaa.

Elämäni pahin kaatuminen, kesällä työmatkalla 2005, ja siitä seurasi paljon ikäviä juttuja. Ainakin minulla kun on joku paikka joskus leikattu tai/ja murtunut, ajoittain kipua on vielä 33 vuoden jälkeenkin vaikka en pysty enää juoksemaan tai kävelemään kuin jotain satoja metrejä. Vasen supraspinatus-jänne kursittiin kokoon 2005, ja rasitus kipeyttää olkapään hyvin herkästi. Vasen takareisi leikattu, ja kiristää vieläkin jos venyttelee...

Marsusram
12.12.2019, 00.06
Pari viikkoa sitten Oittaalla piti tietysti poiketa ennestään tuntemattomalle polulle, vaikka alla oli vain Gravelkingit. Polunkulma vasempaan ja jäinen puunjuuri aiheuttivat muksahduksen vasemmalle. Yleensä ei noista tule mitään, mutta ehkä törröttävän kannon väistäminen aiheutti ristiselän lihaksen kipeytymisen, joka tuntuu vieläkin.
Yleensäkin tulee ajettua paino vasemmalla, joten kaatumiset enimmäkseen sille puolen.

bici74
12.12.2019, 01.12
Lähes aina menty vasemmalle. Pienestä pitäen vasemmalle kääntyminen/kanttaaminen on ollut paljon helpompaa (samoin luistimilla sirklaus onnistuu vasemmalle helposti mutta oikealle on hankalaa). Vasemmalle kääntyessä mennään lähemmäksi pidon rajaa ja sitten lähtee eturengas alta. Muksis, auts!

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

fiber
12.12.2019, 08.58
Millaiset syyt sitten vaikuttavat, jos on selkeää toispuoleisuutta: kropan puolten liikkuvuuden erot (kuten ehkä bici74:llä), jalkojen pituuserot, poljinvoiman eroavuudet? Entä muuta? En osaa löytää syytä miksi viime vuosina olen löytänyt itseni makaamasta maassa oikea kylki alhaalla.

tempokisu
12.12.2019, 09.37
No entäs kummalla jalalla ...sillee aloittaa, kumpi jalka ensin polkimelle. Mä laitan oikean jalan polkimelle, vasemmalla vauhtia ja sitten vasen jalka. Pysähtyessä sitten just päinvastoin, ensin vasen jalka maahan. En osaa toisinpäin, oon yrittänyt mutta ei vaan onnistu ei, eikä huvikseen viitti kaatua.
Mulla on kuitenkin hivenen helpompaa kun ei ole klossikenkiä, tavalliset kengät.

Juha Lehtinen
12.12.2019, 09.42
En muista että olisin ikinä kaatunut suoraan ajaessa. Viimeisin kaatumiseni josta kerroin johtui siitä että olin risteysaluueella jo kääntymässä vasemmalle ja jäisen tienpinnan lisäksi kohdassa oli loiva ylämäki joka aiheutti sen että takarengas menetti pidon ja näin kaaduin vasemmalle kyljelle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

The flying Chocobo
12.12.2019, 11.56
Tänä vuonna olen onnistunut kaatumaan kahdesti. Kerran oikealle ja toisen kerran vasemmalle kyljelleni. Molemmat hitaasta vauhdissa kääntyessä. Ja molemmilla kerroilla ounastelin, että on liukasta, mutta en arvannut että noin liukasta... Vauriot vähäisiä, mutta yhä tuntuvia. Toivottavasti osaa jatkossa varoa enempi, olis paree jättää kaatuilut nuoremmille kun parantuminen vie niin rutosti aikaa.

fiber
12.12.2019, 12.00
Edellinen kaatumiseni sai alkunsa siitä, että nousin (suoralla tiellä alamäessä) putkelle runttaamaan ja ketju käväisi ison limpun ulkopuolella. Painopiste sivussa eli oikealla. Eilen oli oikealle kääntyvä mutka. Taitaa olla niin, että kun nostan tehoa, survaisen ensin oikealla jalalla ja siksi kaatumiset oikealle. En siis ole mutkissa riittävän varovainen, vaan jarrutan/kaasutan fillarin kääntyessä :)

Talvella on sitten helppo vetää lipat "suorallakin", jos vaan on tarjolla muhkuraista jäätä tai jos tie on vain näennäisen suora (pientä mutkaa ja pinta viettää ulkokaarteeseen päin). Nastat tai leveämmät kumit pienemmillä paineilla olisi pelastaneet eilen.

Kisa- ja liikennetilanteet sitten erikseen.

TERU
12.12.2019, 12.07
Millaiset syyt sitten vaikuttavat, jos on selkeää toispuoleisuutta: kropan puolten liikkuvuuden erot (kuten ehkä bici74:llä), jalkojen pituuserot, poljinvoiman eroavuudet? Entä muuta? En osaa löytää syytä miksi viime vuosina olen löytänyt itseni makaamasta maassa oikea kylki alhaalla.
Olisko kätisyydellä mitään tekemistä, oletko edes vähän vasuri?

Minä olen vahvasti oikeakätinen ja useimmat kaatumiset (kerran talvessa kiintiöity) vasemmalle kyljelle. Viimeisin viikko sitten tosin oikealle, vesikiiltävä loiva alamäki, loiva kaarre vasemmalle, nastaton takakiekko pyörähti eteen, sain vielä oikean koiven maahan, mutta kun vauhtia ja sekin takaperin niin selälleen mentiin! Vauriot jäivät kastuneeseen persaukseen, ei edes mustelmaa kankkuun.😁

Terotalo
12.12.2019, 12.29
Aina oikealle. Olen umpivasuri ja kropan kiertosuunta vahvasti vasemmalta oikealle. Toiseen suuntaan ei onnistu mikään: ei luistelu, laskettelu, jääkiekko, golf, tennis, kävely.

harald
12.12.2019, 12.34
Kas, nyt kun lukee näitä uudempia viestejä totean itselleni etten olekaan niin tasapuolinen. Nousen aina fillarin selkään vasemmalta puolelta, ja talutankin aina vasemmalta puolelta. Nyt maastossa on ollut tilanteita missä olen ollut oikealla puolella ja hetken miettimisen jälkeen olen siirtynyt vasemmalle puolelle ennen liikkeelle lähtöä. Harjoittelemisen paikka sanoisin.

Olen oikeakätinen. Pesäpallossa sain aina siirtyä "väärälle" puolelle kun tykkäsin lyödä myötäpäivään. Eli samalla tavalla kuten left sählymailallakin.

tempokisu
12.12.2019, 12.52
Mulla on vasenkätisyyttä myös mukana. Laitan langan neulansilmään vasemmalla ( tosin miellän sen että laitan neulansilmän kohti lankaa), selaan lehteä vasemmalla kädellä ( koska oikeassa kädessä on kaffekuppi, tai leipä tms. )
Ei kannata sanoa autoa ajaessani että käänny vasemmalle / oikealle. Tonne on vasemmalle, ja tänne on oikealle.
Kuvauksessa luonnollisempi suunta on noin kun avatar-kuvassani, tosin kuvatessa vaikuttaa eniten mistä se valo tulee..osaan piirtää ihmisen kasvot noinpäin, toisinpäin ei tule yhtään mitään.

K.Kuronen
12.12.2019, 13.10
Taidan pyrkiä liukkaalla sellaiseen asemaan, että mahdollinen kiertoliike on vastapäivään ja kontakti tapahtuisi vasemmalle. Myötäpäivään tapahtuva pyörähtäminen on vaikeampi hallita.

liikkeelle lähden yleensä aina siten, että seison jo valmiiksi hajareisin pyörän päällä. Tähän vaikuttanee aikoinaan sattunut loukkaantuminen lastenistuimella varustetun pyörän kanssa.

Mutta kaatumisia on käynyt molemmille puolille.

bici74
12.12.2019, 18.05

Olen täysin oikeakätinen ja -jalkainen. En usko selkäni ongelmien vaikuttavan tähän sillä tämä vasemmalle kääntymisen helppous on ollut itselläni aina. Vasemmalle kääntyminen on helpompaa myös ripeästi juostessa...johtuisiko siitä että "parempi" jalka on ulkokaarteessa. Kaverini on oikeakätinen ja vasenjalkainen eikä hänellä ole suuria ongelmia kääntyä suuntaan tai toiseen vaikkei käsistään eikä jaloistaan ole vähääkään molempipuolinen.

Lätkä- ja golf-maila olisivat molemmat leftiä vaikka olen ymmärtänyt että oikeakätisillä golf-maila olisi normaalisti right. Ja onhan näitä havaintoja: portaat aloitan aina vasemmalla jalalla, mentiin ylös tai alas. Nukkumaan menen automaattisesti vasemmalle kyljelle mutta osaan kyllä oikeallakin kyljellä tarvittaessa nukkua. Fillarin selkään aina vasemmalta ja talutan vasemmalta, samoin kuten palstalainen harald.

Juha Lehtinen
12.12.2019, 18.14
Vaikka olen oikeakätinen ja -jalkainen myös niin fillarissa oleva Quarqin tehomittaus mittaa lihastasapainon aina niin että vasen puoli olisi enemmän käytössä tyyliin 52%/48% tai 53%/47%. Sinänsä erikoista että kuitenkin tuntuu ajossa kuin käyttäisin oikeaa enemmän. Välillä puhutaan että kyseessä olisi arvioiva mittaus joten tiedä sitten tuon mittauksen tarkkuudesta.

Ari H
12.12.2019, 19.43
Oikealle; sohjossa ojaan - kyllä, oli näkijä.

Teme X-2
13.12.2019, 09.28
OTB:t viimeksi heitin, kun oli sulaa suota moottorikelkan jäljillä. Vastasin oikea, koska oikea kylki kastui alas tullessa.

Oatmeal Stout
13.12.2019, 14.07
Velodromilla oikealle kyljelle, etupyörä lähti alta kaarteessa. Maantiellä vasemmalle kyljelle, aika-ajotanko osui oikeaan takareiteen noin 40km/h nopeudella ja oma nopeus oli paniikkijarrutuksen jälkeen lähes nollassa.

Firlefanz
13.12.2019, 16.37
^ Tunnustan hetkellisen hölmöyteni: kesti muutaman sekunnin ennen kuin tajusin että oli turha yrittää kuvitella mielessään tilanne, jossa Oatmeal Stoutin aika-ajotanko osui hänen oikeaan takareiteensä.

Vasemmalle, koska olin kääntymässä vasemmalle kun ajoradan pintaan jäätynyt kosteus teki tehtävänsä.

Mutta muulloin olen kaatunut lähes aina oikealle. Johtuneeko se sitten dominoivasta oikeasta jalasta, jotenkin epätasapainoisesta ajoasennosta tai vain siitä että tilanteissa joiden on ylipäätän mahdollista päättyä jollain tavoin kaatumiseen vaistomainen reaktioni on ohjata tai kääntää oikealle?