Näytä tavallinen näkymä : Norco pyörät
Norcolla ei ollut vielä omaa osiota, joten päätin tehdä sellaisen. Norcolta on tulossa 2020 kaudelle useita mielenkiintoisia pöriä moderneilla geometrioilla ja specseillä.
Norco Torrent 2020. Teräsrunkoinen all mountain/HC jäykkäperä.
https://www.norco.com/bikes/2020/mountain/all-mountain/torrent-ht-steel/#
Norco Optic 2020. Lyhytjoustoinen täysjousto trailpyörä.
https://www.norco.com/bikes/2020/mountain/trail/optic-carbon/
Norco Sight 2020. All mountain täysjousto.
https://www.norco.com/bikes/2020/mountain/all-mountain/sight/
Itseä kiinnostaa eniten tuo uusi sight ja sellaista harkitsen nyt vakavissani seuraavaksi pyöräksi. Malliksi joko A3 tai A2, vähän riippuen miten hinnat asettuu suomessa ja minkä verran säästöjä kerenny kartuttamaan. Näitä olis vissiin ainakin bikeshop.fi tulossa kuulema myyntiin. Kokeilemaan olisi kiva päästä, varsinkin kun koko vähän mietityttää. Alkuun ajattelin, että selkeästi L koko niinkuin nykyinen Norco jäykkäperäni, mutta kokotaulukoita tutkiessa sijoituin L koon aivan loppupäähän(182cm) ja XL koon alkupäähän. Rupesin vertaamaan noiden geometrialukuja nykyiseen pyörään. Olen myös harkinnut L koon pole evolinkkiä mikä vastaa vähän mitoilta tuota XL sightia. Lisäksi olen kokeillut L koon pole staminaa, mikä tuntui ainakin sopivan kokoiselta.
Nykyinen pyörä:.....Sight XL:............Sight L:
Seat tube: 470........465...................435
top tube: 645..........649...................621
ST angle: 72,3.........78....................77,7
reach: 447..............515...................485
stack: 620...............630..................621
standover: 784........712...................698
kammet: 175..........170...................170
dropperi: 125..........200...................170
Näitä lukuja pyöritellessä melkee kallistuisin tuohon XL kokoon, pitää vielä mittailla miten satulakorkeus asettuisi suhteessa nykyiseen. Pyörä suunniteltu niin, että koon isotessa myös perä pitenee ja satula jyrkkenee, minkä pitäisi sopia pidemmän kuskin lisäksi myös painavemmalle kuskille paremmin(sägi ei lisäänny niin herkästi). Kuulemma isommat koot myös jykevämmäksi tehty. Itellä tuota painoa reilu satku niin ei varmaan olis pahitteeks. Mutta oisko tuossa tuo kriittisin mitta nyt tuo top tube, joka nykyisessä pyörässä lähes sama kuin mitä olisi tuossa xl koon sightissa? Omassa vielä vakiona 2cm pidempi stemmi. Liian korkea tuo pyörä ei ainakaan olisi. Ehkä nää selviää vain kokeilemalla, mutta jos siihen ei tule mahdollisuutta niin jompaan kumpaan kokoon on päädyttävä :D
Tämä sight rupesi kiinnostamaan kovasti. Tietoa milloin tätä ehkä olisi tulossa bikeshoppiin? Onko tämä norco yleensä minkä hintason pyörä? Itselläni rajallinen budjetti ja nyt miettinyt bikeshopilta kona process 134 tai occamilta h30/h20 malleja,niissä vissiin sit hieman halvemman puoleisia osia jos olen oikein ymmärtänyt, ainakin niitä jonkun verran haukuttu tällä foorumilla. Tässä kenties uusi vaihtoehto olisi sitten itselleni.
Itsellä ei tietoa milloin tulossa. Tuo halvin sight A3 on evans cycles sivuilla ~2800e. Jos hinnat asettuu suomessa samoihin ja ottaa huomion bikeshopin alennuspolitiikan, niin ihan ok hinta. Toki saksalaiset postimyyntipyörät saa paremmilla osilla tuohon hintaan. Ei tuossa halvimmassakaan mallissa silti kummosia heikkouksia omasta mielestä ole. A2 malli(evanssilla 3680e) olis kuitenkin itelle suht ihanne paketti, mitä tuskin tarvitsisi pahemmin päivitellä. Mutta tosiaan, itelle tuosta geometriasta tullut päähänpinttymä, olin jo varma, että hommaan evolink 140 runkosetin, mutta melkeen vastaavan geon ja koko pyörän saa norcolta vain hieman kalliimmalla. Tosin tuo A2 ovh lähentelee jo evolinkin tr buildin hintaa.
Sightista on muistaakseni tulossa lähiaikoina (vuoden lopussa tai heti alkuvuodesta) kattava testiraportti Pinkbike.com sivustolle. Raportti ensipuraisusta toki löytyy jo vanhastaan .
Opticia taas oli kovasti kehuttu hiljattain julkaistussa trailipyörien field test-raportissa vaikka Opticin peräpään joustomatka oli selvästi muita vertailun pyöriä lyhyempi.
Kannattaa miettiä myös ST:n kulmaa, mikäli et ole jo pidempää koeajoa tehnyt ja erityisesti jos et ole ostamassa pyörää lähinnä bikepark/alamäkiajoon. 78 on todella pysty kulma ja asettaa kuskin istumaan miltei keskiön päälle. Tuo on hyvä juttu ylämäessä eikä haittaa alamäessä, koska satulassa ei silloin istuta, siksi geo toimii hyvin ylämäki/alamäki-tyyppisessä ajossa. Tätähän usein arvostetaan erilaisissa ulkomaan medioissa/foorumeilla trail-pyöristä puhuttaessa Jos ajo taas tapahtuu pääosin satulasta käsin, pysty kulma tuo paljon painoa käsille ja ajoasento saattaa muutenkin olla vähemmän optimaalinen. Ainakin omat ajoni tapahtuvat kotimaassa 90% satulasta käsin, joten tuo geo ei itselläni oikein toimisi.
En mitään kovin pitkää pätkää ole ajanut, oisko bbb taphtumassa koeajoin kolme pyörää 78 satulakulmalla peräjälkeen. Koeajolla tuntui enempi mielestäni pystyn asennon takia painon olevan enempi persiillä. Bikeparkista innostunut ja suht usein tulee ajettua mäkiä lihasvoiminkin. Rauhalliset fiilistelylenkit jääny vähemmälle. Nykyinen jäykkäperä myös todnäk jää käyttöön pidempiä matkoja varten.
Torrenttihan on varsin mielenkiintoinen tapaus. Näytti olevan Evans cyclesillä reilu 700e hintaa. Geometria vastaisi aika hyvin Pässilän Rämäkkä regularia, jota ei vielä ainakaan saa teräksestä.
Suomessa ei taida olla enää kellään Norcon edustusta?
Suomessa ei taida olla enää kellään Norcon edustusta?Tällä hetkellä ei juurikaan varastotuotteita, mutta toimimme kauden 2020 yhteistyössä Keski-Euroopan Norco tukkurin kanssa. Eli heidän varastonsa saatavuuksiek mukaan saadaan kyllä pyöriä Suomeen helposti.
Sähköpostia meille vain info@bikeshop.fi
-Visa
www.bikeshop.fi
Tutkiskelin tuota Norcon ride aligned sovellusta, joka antaa jousituksen ja pyörän säätöön kuskin ja ajotavan perusteella sopivat ehdotukset. Sovellus antaa suosituksia max 109kg painoselle kuskille ja itsellä tuo ylittyy kamat päällä helposti. Tuolla 109kg suositellaan(sight A2) jo takaiskariin 300psi mikä on kyseisen iskarin(fox float x2) maksimipaine. Olenkohan liian painava tuolle pyörälle. Toisaalta taas maailmalla tuntuvat suosittelevan juuri tuota iskaria painavemmille kuskeille. Ja toisaalta tuossa iskarissa tuntuu forumien mukaan olevan myös paljon vikaa :eek: Noh, olisihan tässä vielä aikaa pudottaa painoa.. mutta en ole kovin luottavainen sen asian suhteen :D Pyörä tulis kuitenkin kovaan säälimättömään ajoon, onkohan ihan tuhoon tuomittu ajatus..?
Ei muuta kuin paino pikaisesti esim 8 alkavaan lukemaa :)
Tämä sight rupesi kiinnostamaan kovasti. Tietoa milloin tätä ehkä olisi tulossa bikeshoppiin? Onko tämä norco yleensä minkä hintason pyörä? Itselläni rajallinen budjetti ja nyt miettinyt bikeshopilta kona process 134 tai occamilta h30/h20 malleja,niissä vissiin sit hieman halvemman puoleisia osia jos olen oikein ymmärtänyt, ainakin niitä jonkun verran haukuttu tällä foorumilla. Tässä kenties uusi vaihtoehto olisi sitten itselleni.
Sanoivat minulle että tammikuun lopussa pitäisi tulla A3 ainakin. Hinta 2899e josta alennusportaiden mukaiset alennukset eli vähintään -12% jos et ole aikaisemmin mitään puljusta ostanut. Eli hyvinkin kilpailukykyinen hinta. Hyvin vahva ehdokas itselle uudeksi fillariksi ennen kevättä.
Mut A3 ei ole piggyback iskaria ja väri vähän tylsä :D Tuo A1 ois taas pirun upee livenä, mut siihen ei rahkeet riitä, toivottavasti riittää A2, siinä mielestäni jo semmoset osat, että tuskin tulis mitään päiviteltyä. Saa nähä mikä hintaero tulee olemaan. Mietin myös A3 ja että vaihtais saman iskarin mikä A2, mutta näyttäs maksavan irtona jotain 700e luokkaa tuo float x2 enkä samaa kokoa edes löytänyt.. Vielä kyllä vähän evolinkkikin houkuttelee, tosin sight XL geo on yllättävän lähellä evolinkin L koon geoa. Varmaa tuohon XL kokoon päädyn jos Sight tulee hommattua.
Tässä vähän A1 fiilistelyä, onse nätti:cool:
https://youtu.be/DvgQTWZYzcI
Joo toi A1 on kyllä ylivoimaisesti hienoin versio noista. Tosin tykkään kyllä ihan perus mustastakin eikä budjetti muutenkaan riitä muuhun kuin A3. Optic olis ollut kanssa kova vaihtoehto ja polkuajon osalta varmasti parempikin, mutta ei ole 27,5 mallia ollenkaan (ja opticista halvinkin malli menee jo budjetin yli :D).
Joo itellekki varmaa optic ois riittäny jos ois saanu siitä jotai halvempaa aluversioo. Itseä ei ei 27.5 kiinnosta, meinaan kokeilla 29” tällä kertaa kun nyt 27.5+ :)
Norco optic, pink biken vuoden maastopyörä: https://m.pinkbike.com/news/2019-pinkbike-awards-mountain-bike-of-the-year-winner.html
Norco optic, pink biken vuoden maastopyörä: https://m.pinkbike.com/news/2019-pinkbike-awards-mountain-bike-of-the-year-winner.html
Uusi Optic vaikuttaa kyllä hyvältä! Vielä kun olisi kierteellinen keskiö..
Uusi Optic vaikuttaa kyllä hyvältä! Vielä kun olisi kierteellinen keskiö..
Kaikkea ei vissiin voi saada. Sama ajatus oli itselläkin muutama vuosi sitten kun toisenmerkkisen kanukkipyörän ostin. No, eipä keskiön kanssa sitten mitään probleemeja ollutkaan enkä enää viitsi päätä vaivata sillä minkätyyppinen keskiö pyörässä on. Tilaamassani uudessa pyörässä taitaa kylläkin taas kuitenkin olla kierteellinen. Luulisin, eipä ole tullut tarkastettua spekseistä onko.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Max English
27.12.2019, 08.42
Näytti olevan Evansilla -19 Sight A1 kivassa alennuksessa, onko mielipiteitä, kannattaako tuollaiseen rahaa sijoittaa? Eniten ehkä huolestuttaa, että miten noi huolto- ja takuuasiat pelaa verrattuna esim. Canyoniin, jonka Spectral mulla tällä hetkellä toisena vaihtoehtona...
https://www.evanscycles.com/en-fi/norco-sight-a1-29-2019-mountain-bike-EV337714
Ei ole kokemuksia taakuasioista, kun ostin oman norcon käytettynä eikä mitään taakunalaisia ongelmia ole ollut. Huoltoa nyt saanee mistä tahansa liikkeestä missä huoltoja tehdään. Jos nyt rungon kanssa jotain tulee, niin eiköhän sen saa myyjän/valmistajan kanssa kuntoon. Toki voi olla aikaa vievä prosessi, mut sitä se näyttäs olevan välillä suomen kivijaloista ostetuista pyöristä myös. Mitä olen lukenut, niin aika vankkoja runkoja taitaa norco tehdä, ehkä painonkin kustannuksella. Ihmeen hyvin tuo oma jäykkäperäkin kestänyt mun retuutusta.
Ps tuohon hintaa tulis saamaan myös uutta sight mallia, jota siis tulee tuonne bikeshoppiin ilmeisesti myyntin.
Ilmeisesti Sightin kysyntä yllättänyt valmistajan foorumien mukaan. Pelkkää alurunkoa ei enää myydäkkään kokonaisten pyörien suuren kysynnän takia ja jotain pieniä muutoksia tullut, kuten bash guardia ei enää tule pyörän mukana. Kuulema jotain mallejakin olisi jo loppunut ainakin joltain myyjiltä maailmalla. Saa nähä kerkeekö tänne pohjolaan tulemaan noita ollenkaan.
Bikeshopin kautta ei sitte saa noihin Norcoihin sitä niitten kanta-asiakas alennusta mikä normaalisti tulee niiltä ostaessa. Jäi tuo uus Optic niin kalliiksi ilman sitä ja oli se kyllä kallis muutenki, että täytyy katsella muita vaihtoehtoja.
Jahas, jos noin on niin on kyllä harmi. Joutuisi tuohon A3 tyytymään tai katella muita vaihtoehtoja. Ellei nyt saa vähän enempi säästöjä kasaan. Toisaalta tuon A2 hinta lähentelis evolinkin hintaa, mielummin tukisin sitten suomalaista brändiä, noissa kuitenkin suht samantyylinen geo, polessa taitais olla enemmän vastinetta sit osien suhteen myös. Noh, kattoo nyt mitkä hinnat tulee olemaan.
Norcojen hinnat menevät nyt hyvin eri tavalla kuin normaalivalikoiman merkeillä. Norcon ostohinnat ovat tällä hetkellä meille sen verran kalliit kun toimitaan tilauspohjaisesti, ettei katteet yksinkertaisesti kestä Saksan hintojen (joissa Saksan laskennallinen arvonlisävero) ja yksittäisen pyörän sadan euron rahdin jälkeen sen suurempia alennuksia. Ei tässä nyt kuitenkaan ole tarkoitus saada Norcoja nollakatteella väkisin Suomeen [emoji28]
-Visa
Www.bikeshop.fi
Itselle kyllä tuli ihan päinvastaista infoa. Eli siis normaali alennusportaiden mukainen alennus sanottiin kuuluvan kauppaan.
Itselle kyllä tuli ihan päinvastaista infoa. Eli siis normaali alennusportaiden mukainen alennus sanottiin kuuluvan kauppaan.Riippuu mallista, esim meillä omassa varastossamme olevat Norcon sähköfatbiket ovat ihan normaalien alennusportaiden piirissä.
-Visa
Www.bikeshop.fi
Riippuu mallista, esim meillä omassa varastossamme olevat Norcon sähköfatbiket ovat ihan normaalien alennusportaiden piirissä.
-Visa
Www.bikeshop.fi (http://Www.bikeshop.fi)
A3 Sightiin liittyen olin yhteyksissä loppusyksystä. Ilmeisesti käytäntö sen jälkeen muuttunut.
Oman 2018 Ithaquan tilasin ikäänkuin sattuman kautta Bikeshopista viime tingassa kun alennusportaat olivat vielä käytössä. L-kokoisen tilattuani saldo meni nolliin ja ei sen jälkeen tainnut muuksi enää muuttua.
Jpkainulainen
09.01.2020, 22.36
Jahas, jos noin on niin on kyllä harmi. Joutuisi tuohon A3 tyytymään tai katella muita vaihtoehtoja. Ellei nyt saa vähän enempi säästöjä kasaan. Toisaalta tuon A2 hinta lähentelis evolinkin hintaa, mielummin tukisin sitten suomalaista brändiä, noissa kuitenkin suht samantyylinen geo, polessa taitais olla enemmän vastinetta sit osien suhteen myös. Noh, kattoo nyt mitkä hinnat tulee olemaan.Joo, geot on suht samanlaiset, kun vertaa L koon sightia ja M kokoista evolinkia.
Itse pidän uusissa mm. norcoissa juuri tuosta matalasta ja tilavasta seat staysta. Haluan yli 460 reachin mutta maksimi seat tube noin 460 ja siinäkin pitäisi saada 150mm dropperi työnnettyä kokonaan sisään. Monen monta pyörää karsiutui listalta puhtaasti liian pitkän st mitan vuoksi.
Jep ja Xl koon norco ja L koon evolink suht samoissa. Vähän nyt tuota jeffsyä katellu sillä silmällä kans mut ei hiilikuitu ja 66 keulakulma innosta, muute ihan kivat specsit siinäkin ja vastinetta rahalle. Myös Transition sentinel ja bird aeris am9 kutkuttais, mut jotenki tuo norco polttelis eniten. Voishan sit tuon A3 mallin ottaa ja päivitellä tarvittaessa.. eivaa esim takaiskaria tunnu ihan hirveesti löytyvän tuossa koossa mikä sightissa on. Jefsyssä olis sama keula ja iskari ja olikoha jarrutkin mitä sight A2 mutta hintaa huomattavasti vähemmän vaikka kuiturunko. On tää vaikeeta ja loputonta speksausta :D Tarkotus ois tän ”harjoittelupyörän” jälkee löytää se täydellinen itselle ja noin 3000e budjetilla..
yksinteoin
10.01.2020, 10.10
Jep ja Xl koon norco ja L koon evolink suht samoissa. Vähän nyt tuota jeffsyä katellu sillä silmällä kans mut ei hiilikuitu ja 66 keulakulma innosta, muute ihan kivat specsit siinäkin ja vastinetta rahalle. Myös Transition sentinel ja bird aeris am9 kutkuttais, mut jotenki tuo norco polttelis eniten. Voishan sit tuon A3 mallin ottaa ja päivitellä tarvittaessa.. eivaa esim takaiskaria tunnu ihan hirveesti löytyvän tuossa koossa mikä sightissa on. Jefsyssä olis sama keula ja iskari ja olikoha jarrutkin mitä sight A2 mutta hintaa huomattavasti vähemmän vaikka kuiturunko. On tää vaikeeta ja loputonta speksausta :D Tarkotus ois tän ”harjoittelupyörän” jälkee löytää se täydellinen itselle ja noin 3000e budjetilla..
Kannattaa aina hankkia se, jota fiilistelee eniten. Jos ajattelee, että pyörällä tulee kuitenkin ajettua useampi vuosi (4-5 vuotta menee maastopyörällä helpolla), niin se on pitkä aika katsoa jotain ihankiva-vaihtoehtoa.
Toki osa jengistä on tällaisen ajattelun yläpuolella ja osaa suhtautua pyöriin kylmän analyyttisesti, aina järkevimmän vaihtoehdon ja kovimman hintalaatuspeksi-suhteen valiten. Onnekkaita lienevät he.
Nyt kun lukenut kokemuksia ym tuosta Sightista, niin ei taida olla mun tuleva pyörä. Harmi koska geo ym vaikutti just siltä mitä haluisin. Tuo jouitus ei vaan tunnu toimivan painavemmilla kuskeilla, iskari on liian pieni ja lyhyt. Vaikka sag ois sopiva tai vähemmän mitä suositus ja pintakova niin silti iskari pohjailee suht helposti.
Tässä linkki sightin kinematiikkaan tosin epsanjaks, mutta google kääntää sen fiksusti enkuks ainakin. http://linkagedesign.blogspot.com/2019/11/norco-sight-carbon-29-2020.html?m=1#google_vignette
Taitaa katseet kääntyä polen, mondrakerin ja birdin suuntaan, tai jatkaa jäykkäperällä :D
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.