Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän akun lataaminen ja säilytys.
Mikä mahtaa olla sähköpyörä litiumakun oikea lataus- ja säilytystapa?
Myyjä neuvoi pitämään akun koko ajan ylläpitolaturissa. Kärsiikö vai tykkääkö akku jatkuvasti laturissa kiinni olemisesta?
Olen lukenut, että pitemmässä säilytyksessä litiumakun optimaalinen lataustaso olisi 60 %. Minulla pisimmät ajopaussit ovat 3-4 päivää näillä keleillä. Hiihto- ja luistelukaudella varmaankin tulee pitempiä pausseja.
Lyijyakut ovat säilyneet hyvin täyteen ladattuna mahdollimman kylmässä (jopa pakastimessa), jolloin kemialliset reaktiot ovat mahdollisimman pienet.
Akkua ei tule pitää ylläpitolaturissa, se kärsii jatkuvasta latauksesta. Mikä ihmeen myyjä tuollaista sanoo?
Sopiva varaustaso noin 50%, mutta ei todellakaan ole tarkkaa. Kunhan ei ole täysi eikä ihan tyhjä.
Ja viileä paikka on hyväksi, mutta sitä kuinka kylmää akut sietää en tiedä.
Jos pisimmät tauot on tuota luokkaa niin itse lataisin aina lenkkiä seuraavana päivänä jotta on valmis kun tulee lähtö.
Ja akku ladataan aina lämpimänä.
Myyjä epäilemättä haluaa myydä akkuja.. Tai todennäköisempi vaihtoehto, myyjä ei tiedä, eikä viitsi selvittää asiaa.
Täällä lisää keskustelua aiheesta: Miten huolehtia akuista? https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58793-Miten-huolehtia-akuista
Minkälainen on litiumakun ylläpitolaturi? Lyijyakuille on sellaisia jotka talven aikana säännöllisesti välillä purkaa akkua ja taas lataa sen täyteen. Sellaistahan ei saa litiumakulle käyttää.
Onko muilla Boschin omistajilla ollut seuraavaa ilmiötä; jos unohtaa laturin lataamaan akkua pitkäksi ajaksi eli esim. pariksi viikoksi niin lataus on kyllä katkennut automaattisesti ajoissa, mutta akku saattaa olla tyhjentynyt 2 palkkiin kun yrität lähteä fillarilla ajamaan. En ole ehtinyt testaamaan, tapahtuuko samaa samalle akulle jos se on irrallaan. Minulla on kaksi akkua ja mielikuva on että irrallaan oleva täysi akku pysyy täytenä, riippumatta kumpi akku on irrallaan, mutta johdon päässä oleva tyhjenisi pikkuhiljaa.
Shimpan oma laturi sammuu kun akku on täynnä, joten se ei ainakaan ylläpitele akun latausta yhtään.
Tossa linkin ohjeessa on ihan yleispätevää infoa myös kuluttajille tarkoitetuille litium-akuille.
https://tukes.fi/documents/5470659/8237195/Opas+teollisuuden+litiumioniakkujen+turvalliseen+k %C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n/c5c7fefe-7979-4344-ba25-ba18a6f9f234/Opas+teollisuuden+litiumioniakkujen+turvalliseen+k %C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n.pdf
Ä
Toki vanhanaikaista lukea ohjekirjasta ja mistäpä valmistaja sen tietäisi-topic.;)
Tossa linkin ohjeessa on ihan yleispätevää infoa myös kuluttajille tarkoitetuille litium-akuille.
https://tukes.fi/documents/5470659/8237195/Opas+teollisuuden+litiumioniakkujen+turvalliseen+k %C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n/c5c7fefe-7979-4344-ba25-ba18a6f9f234/Opas+teollisuuden+litiumioniakkujen+turvalliseen+k %C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n.pdf
Ä
Juu. Ihan hyödyllistä ja informatiivista.
Shimpan oma laturi sammuu kun akku on täynnä, joten se ei ainakaan ylläpitele akun latausta yhtään.
Jep. Tosin siinä menee tovi sen jälkeen kun viimeisen ledin vilkuttelu on päättynyt. Tasaisikohan BMS jännitteitä?
Noin yleisesti ottaen jos on vähääkään huolissaan sähköpyörän akkujen lataamisesta ja niiden mahdollisesta syttymisestä, ei kannata unelmoidakaan hybridistä tai täyssähköautosta. Jos joku hybridi siinä makkarin seinän takana autotallissa päättää lähteä, niin äkkiä se on koko talo tulessa, vaikka olisi kuinka osastoitu.
Mikähän on muuten autotallin paloturvavaatimus? Väliovien ja muiden suhteen?
Minkälainen on litiumakun ylläpitolaturi? Lyijyakuille on sellaisia jotka talven aikana säännöllisesti välillä purkaa akkua ja taas lataa sen täyteen. Sellaistahan ei saa litiumakulle käyttää.
Onko muilla Boschin omistajilla ollut seuraavaa ilmiötä; jos unohtaa laturin lataamaan akkua pitkäksi ajaksi eli esim. pariksi viikoksi niin lataus on kyllä katkennut automaattisesti ajoissa, mutta akku saattaa olla tyhjentynyt 2 palkkiin kun yrität lähteä fillarilla ajamaan. En ole ehtinyt testaamaan, tapahtuuko samaa samalle akulle jos se on irrallaan. Minulla on kaksi akkua ja mielikuva on että irrallaan oleva täysi akku pysyy täytenä, riippumatta kumpi akku on irrallaan, mutta johdon päässä oleva tyhjenisi pikkuhiljaa.
Ainakin oman sähkösarjan laturi selvästi lopettaa lataamisen akun täytyttyä. Tuon huomaa selvästi siitä, että laturi on ladatessaan "loppuun asti" kohtuullisen kuuma. Kun "ladattu-valo" syttyy, jäähtyy laturi välittömästi. Mukana tullut ohje kehoittaa pari kertaa vuodessa jättämään akun laturiin vuorokaudeksi. Oma tulkintani tuon syystä: Kun akku täyttyy, niin (BMS tai muu sisäinen elektroniikka) alkaa tasapainottaa kennostoja ja jos jokin kennosto jäi alemmas ja sitä täytetään muista niin mahdollisesti lataus käynnistyy uudelleen(?)
Akkulaturissani on tuuletin, joka puhisee aina ladattaessa. Kun akku alkaa tulla täyteen, niin tuuletin alkaa pyöriä jaksottaisesti ja pysähtyy kokonaan parin minuutin jälkeen. Olen huomannut, että pitempään (päiviä) akussa kiinni ollessaan tuuletin joskus puhisee muutaman kerran ja pysähtyy jälleen.
kauppiaan ohje oli, että laturi voi olla kiinni akussa jatkuvasti, koska se on ylläpitotoiminnolla varustettu laturi.
Akku on Panasonicin kennoilla varustettu 48 V ja 14 Ah akku. Laturin lataus virta on 2 A. Akun BMS katkaisee virran oton akusta 42 V kohdalla ja sallii lataamisen 54,6 V asti. Alle 52 voltin akku lataustaso nousee 2 V tunnissa. Yli 52 V alueella latausnopeus laskee tasaisesti 1,3 V/h ja pysähtyy 54,6 V kohdalla. Eli 42 V asti purkautuneen akun lataaminen täyteen 2 A 48 V laturilla kestää reilut 6 tuntia.
Kokeilin ladata akkua 52 V 2 A laturilla, jonka maksimi oli 58,6 V. Akun BMS pysäytti latauksen 54,6 V kohdalla. Eli laturin maksimi lataustaso ja akun BMS:n sallima maksimi on hyvä olla samat, jotta akun BMS:n mahdollinen vikaantuminen ei johda ylilataukseen.
Eli laturin maksimi lataustaso ja akun BMS:n sallima maksimi on hyvä olla samat, jotta akun BMS:n mahdollinen vikaantuminen ei johda ylilataukseen.
Ei välttämättä auta, riittää että yksi kenno, tai rinnakkain oleva ryhmä latautuu liian korkeaan jännitteeseen. Akun muut kennot voivat olla esim 4.0v ja yksi 4.2v. Kokonais jännite on vielä kaukana siitä mitä täyteen ladattuna. Siksi latauksessa on kontrolloitava jännitteet jokaisen kennon välistä.
RC laitteissa käytettävissä akuissa on tasausvirtajohdot, joiden kautta laturit mittaavat yksittäisten kennojen jännitteitä ja alkavat ladatessa tasaamaan niitä. Laturista riippuen se rajoittaa sitten maksimi latausvirtaakin, koska yleensä 4.2v on maksimi jännite mihin laturi päästää kennojännitteen nousemaan ja ainoa keino tasata jännitteitä on purkaa liian nopeasti nousevia kennoja tasausvirtajohdon kautta.
Nämähän ovat sitten tyhmiä kennoja ilman mitään elektroniikkaa ja se elektroniikka on laturissa.
Pyörien akuissa elektroniikka on akuissa (bms) ja laturi on lähinnä virtalähde joka ruokkii bmssää ja se huolehtii latauksesta ja kennokohtaisesta tasauksesta.
Tosin luulisi että bmssän viottuessa se ei enään lataisi ollenkaan?
RC -vehkeissä tosiaan käytetään ns. balansoitua lataamista ts. jokainen kenno ladataan yksittäin, koska akkupaketissa ei ole bms:ää. RC laitteiden akkukemia on usein LiPo joka eroaa hieman fillareissa käytettävästä LiOn kennoista. LiPojen latauksessa säädellään latausvirtaa ja loppujännite on sama kuin LiOn kennoissa eli 4,2V. Fillarin ja auton akkupaketissa on niin paljon yksittäsiä kennoja joten valmistaja on asentanut sinne BMS:n tutkimaan ja tasaamaan kennojen välistä jännitettä, koska balansoitu lataaminen ei ole mahdolista.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.