Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sram Force 22 vaihtaja ongelma

Lammy
07.12.2019, 16.13
Vaihtaessa suurimmalle rattaalle vaihtaja (kahva) tiputtaa samantien alas.
Onko vaihtajassa säätöä ongelmalle vai onko vaihtaja vaihdettava?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Kare_Eskola
07.12.2019, 17.29
Oisko sulla indeksointi yhden vaihteen verran pielessä? Tee homma alusta: irrota vaijeri, säädä rajoitinruuvit etc.

Jos ei auta, syötä voitelevaa liuotinta kahvan sisään (TF2 tms.) ja toivo parasta.

Lammy
07.12.2019, 21.16
Oisko sulla indeksointi yhden vaihteen verran pielessä? Tee homma alusta: irrota vaijeri, säädä rajoitinruuvit etc.

Jos ei auta, syötä voitelevaa liuotinta kahvan sisään (TF2 tms.) ja toivo parasta.Kahva tekee tuon "tiputuksen" ilman vaijeriakin eli ongelma ei liity takavaihtajan säätöihin.
Kahva on upouusi.

pätkä
08.12.2019, 14.49
Eihän tässä nyt vaan ole kyseessä srammin kahvan ominaisuus eli se tekee sellaisen tyhjän naksun jos yrittää vaihtaa kevyemmälle kuin mitä vaihteita löytyy. Jos pudottaa myös ketjun kanssa pykälää pienemmälle rattaalle eli pidemmälle välitykselle niin taitaa olla takavaihtajan limiittiruuvi väärin säädetty.

Lammy
08.12.2019, 18.27
Vaijeri takavaihtajasta irti ja vaijerissa veto käsin. Kahvasta vaihtaessa 10 -> 11 vaihteelle kahva tiputtaa/päästää/löysyttää vaijerin heti kun vaihdevivun päästää 0-asentoon.
Vaijerin ollessa kiinni takavaihtajassa ketju nousee suurimmalle rattaalle mutta tiputtaa seuraavalle rattaalle heti kun päästää vaihdevivun 0-asentoon.

STN
08.12.2019, 18.30
Mulla ainakin Apexi tekee tuota, jos on jo fyysisesti isoimmalla rattaalla eikä ole seurannut vaihteita ja yrittää vaihtaa kevyemmälle niin siellä ei olekkaan mitään isompaa ratasta vaan se pudottaa pienemmälle. Nopeastihan sen yleensä saa takaisin.

STN
08.12.2019, 18.32
Vaijeri takavaihtajasta irti ja vaijerissa veto käsin. Kahvasta vaihtaessa 10 -> 11 vaihteelle kahva tiputtaa/päästää/löysyttää vaijerin heti kun vaihdevivun päästää 0-asentoon.
Vaijerin ollessa kiinni takavaihtajassa ketju nousee suurimmalle rattaalle mutta tiputtaa seuraavalle rattaalle heti kun päästää vaihdevivun 0-asentoon.

Omaan silmään kuulostaa että limiittiruuvi pikkasen liian kireällä, jos kaikki muut vaihteet toimii.

pätkä
08.12.2019, 18.39
Jep, L-ruuvia vähän auki eli vastapäivään niin ei enää tiputtele ketjua. Vartti- tai puolikierrosta kerrallaan aukipäin ja testausta.

Edit. tsekkaa videosta kohdasta n. 3 min.

https://youtu.be/92Cu_jneQFw

maalinni
08.12.2019, 20.23
Mulla ainakin Apexi tekee tuota, jos on jo fyysisesti isoimmalla rattaalla eikä ole seurannut vaihteita ja yrittää vaihtaa kevyemmälle niin siellä ei olekkaan mitään isompaa ratasta vaan se pudottaa pienemmälle. Nopeastihan sen yleensä saa takaisin.

Sama juttu rival 1:llä

Lammy
08.12.2019, 21.00
Sama juttu rival 1:lläNäin toimii myös Sram Red maantiepyörässäni.
Tämä Forcen kahva nostaa suurimmalle rattaalle jossa ketju ei pysy. Tai pysyy jos pitää liipaisinta pohjassa. Nähdäkseni siis eri asia.

Kysymykseni on että onko kahvassa säätöjä jolla voisi toimintaan vaikuttaa?

maalinni
08.12.2019, 21.12
Ei taida olla mitään säätöjä kahvassa.

Kare_Eskola
08.12.2019, 22.47

Öö 11-vaihtajassa on tietysti vain 10 naksua. Ei ihme että yhdennellätoista iskee tyhjää, niin sen kuuluukin tehdä.

Katso ensimmäinen neuvo. Ja tsekkaa ne rajoitinruuvit. Ongelma ei ole kahvan sisällä.

Lammy
08.12.2019, 22.52
Öö 11-vaihtajassa on tietysti vain 10 naksua. Ei ihme että yhdennellätoista iskee tyhjää, niin sen kuuluukin tehdä.Ei iske tyhjää vaan nostaa suurimmalle rattaalle jossa ei pysy. Kymmenes naksu.

Kylläpä kirjallinen ilmaisu on hankalaa tehdä niin että sen kerralla tai kahdella luettuaan ymmärtäisi.

Henuz
08.12.2019, 23.59
Vaihtaessa suurimmalle rattaalle vaihtaja (kahva) tiputtaa samantien alas...

Kuuluuko kahvasta samanlainen naksu kun alaspäin vaihdettaessa?

maalinni
09.12.2019, 08.23
Lakkasiko toimimasta ihan yllättäen? Kaaduitko? On nuo yleensä aika idioottivarmoja, mutta tottakai jotain voi aina mennä rikki kahvan sisältä. Miten vanha kahva on? Menisikö takuuseen?

Lammy
09.12.2019, 08.40
Kuuluuko kahvasta samanlainen naksu kun alaspäin vaihdettaessa?Kyllä kuuluu.

Lammy
09.12.2019, 08.41
Lakkasiko toimimasta ihan yllättäen? Kaaduitko? On nuo yleensä aika idioottivarmoja, mutta tottakai jotain voi aina mennä rikki kahvan sisältä. Miten vanha kahva on? Menisikö takuuseen?Kahva on uusi suoraan paketista asennettu.

maalinni
09.12.2019, 10.44
Ettei vaan sitten toisessa päällä ole tyhjää naksua? Eli mitä Kare_Eskola ehdotti

pätkä
09.12.2019, 11.08
Jos vaijeri on jo takavaihtajassa kiinni niin kannattanee nyt aloittaa alusta. "Nollaa" kahva. Vaijeri ensin irti takavaihtajasta. Tarkistus kahvan sisältä, että vaijerin pää on kunnolla pohjassa siinä kolossa mihin se syötetään. Tämän jälkeen vaijerista käsin vetämällä ja samalla kahvasta naksuttelemälla pisimmän välityksen suuntaan niin, että kahvasta on tullut kaikki vaijeri "ulos". Säädä H-ruuvilla vaihtaja uloimman rattaan kohdalle ja laita vaijeri kiinni. Ennen tätä voit käsin työntää takavaihtajaa pinnoja kohti ja varmistaa, että takavaihtaja ei mene liian pitkälle pinnoja kohti, jos menee niin säädä L-ruuvilla.

Lammy
11.12.2019, 22.47
Kiitos kaikille vastauksista ja kärsivällisyydestä.
Sekä kahva että takavaihtaja ovat kunnossa ja toimivat kuten pitääkin mutta ikävä kyllä eivät yhdessä.
Mittasin orkkis kahvan/vaihtajan ja uuden kahvan/vaihtajan vaijerin liikkeen ja Forcen kahva liikuttaa vaijeri koko vaihtoalueella yhteensä n. 5mm vähemmän eli noin n. 0.5mm/naksu.
Onko nyt sitten ainoa vaihtoehto takapakan vaihto mikäli mielii pitää Forcen käytössä?

Henuz
12.12.2019, 00.48
Kiitos kaikille vastauksista ja kärsivällisyydestä.
Sekä kahva että takavaihtaja ovat kunnossa ja toimivat kuten pitääkin mutta ikävä kyllä eivät yhdessä.
Mittasin orkkis kahvan/vaihtajan ja uuden kahvan/vaihtajan vaijerin liikkeen ja Forcen kahva liikuttaa vaijeri koko vaihtoalueella yhteensä n. 5mm vähemmän eli noin n. 0.5mm/naksu.
Onko nyt sitten ainoa vaihtoehto takapakan vaihto mikäli mielii pitää Forcen käytössä?

Perin mielenkiintoista. Minkä kahvan korvasit, mikä on vaihtaja ja mikä pakka on kyseessä?
Takapakan vaihdon ei kai? pitäisi vaikuttaa, jos se on edelleen 11-lehtinen.

vihtis83
12.12.2019, 08.10
Sulla on siis kahva ja takavaihtaja eri sarjaa? Pakan vaihto ei siis auta vaan pitää pistää kahvaan sopiva takavaihtaja. Sramilla on ilmeisesti kahta eri vetosuhdetta eri osasarjoissa (road vs mtb) ja nuo ei sitten tietenkään pelaa yhdessä.

maalinni
12.12.2019, 10.07
Ja Shimanon takavaihtaja ei ainakaan toimi.

maalinni
12.12.2019, 10.10
Sulla on siis kahva ja takavaihtaja eri sarjaa? Pakan vaihto ei siis auta vaan pitää pistää kahvaan sopiva takavaihtaja. Sramilla on ilmeisesti kahta eri vetosuhdetta eri osasarjoissa (road vs mtb) ja nuo ei sitten tietenkään pelaa yhdessä.

Jep. Täältä voi lukea lisää https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/a-complete-guide-to-rear-derailleurs/

Firlefanz
12.12.2019, 11.11
SRAM (Exact Actuation) 11 cable pull 3.1 mm
SRAM (X-Actuation) 11 cable pull 3.48 mm

Sramin GX takavaihtaja, 11 Lehtinen pakka ja Sramin Force 22 etuvaihtajana.
Ongelmana on etten saa kunnolla säätöihin. Olenko minä syy ongelmaan vai osien yhteen sopivuus?

Puhtaasti foorumin ongelma oli se ettei kukaan kerinnyt off-topic- tai muilta kiireiltään vastaamaan tähän toisessa ketjussa esitettyyn kysymykseen ja kertomaan että syy ongelmaan oli osien yhteensopimattomuus vihtis83:n mainitsemasta syystä. (Vielä 10-sarjojen aikaan samaa yhteensopivuusongelmaa ei ymmärtääkseni olisi ollut...)

maalinni
12.12.2019, 11.34
Löytyisköhän tuohon jostain välityssuhteen muuntavaa välipalikkaa ettei tarvitsisi uusia takavaihtajaa?

Lammy
12.12.2019, 15.28
Kiitos vihtis83,Firlefanz ja maalinni!
Helpottaa kun saa faktaa nenän eteen.
No - onpahan huolellisesti putsatut osat ja uuttuuttaan välkehtivä vaijeri...ja perehdytty kohtuullisesti takavaihtajan säätöihin.
Tästä näyttää sukeutuvan se DIY-halvalla.

maalinni
12.12.2019, 15.57
Etköhän saa siitä takavaihtajasta kelpo hinnan, jos päädyt sen myymään.

Kare_Eskola
13.12.2019, 14.53
Minun olisi pitänyt tietää (olen puljannut Sramin EA-vetoisten kanssa) mutten tiennyt, pahoittelut. Hienoa että selvä syy löytyi.

Lammy
20.12.2019, 23.11
Tänään tuli pitkähäkkinen Apexin vaihtaja ja nyt toimii hienosti!
Kiitos vielä kaikille avusta ja muistakin kommenteista.
Chainreactionin toimittama vaihtaja oli valmiiksi tärvelty. Onneksi tallilla oli kierreviila.
Nyt ollaan valmiina TPS2019! https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191220/0d5a3ef9fe2c41d0b37304af0edc5ec6.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191220/51b1cf4c4104c102e45eb2acd160a846.jpg